News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???

Started by slobovorsk, 17.09.2011, 13:44:58

Previous topic - Next topic

Jaska Pankkaaja

Quote from: Marko M on 16.09.2012, 09:21:33
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jugoslavian_hajoamissodat

Ehkä tämä on myös Suomen tulevaisuus.

En jaksa uskoa, Suomessas ei ole samalla tavalla etnisiä tai uskonnollisia väestöryhmiä monisata ja jopa tuhatvuotisine skismoineen kuin oli ex-jugoslaviassa. Nämä Suomen uudet etnoryhmät ovat kuitenkin niin hajanaisia ja taikaseinän mennessä rikki enemmistö pakannee kamansa, loput kuolevat sitten nälkään tai sopeutuvat uuteen tilanteeseen.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Arvoton

Sortsi, että rönsyilen, mutta topicin pohjalta. Meikällä alkaa mennä ajatukset pikku hiljaa siihen suuntaan, että maamme saisi kohteliaasti poistua Euroopan unionista. Ensin ainakin eurosta. Siinä ei pitäisi olla mitään moraalitonta, koska Suomi liittyi (ilman kansanäänestystä, jopa) euroon sen ehdot täyttäneenä ja hyvässä uskossa, että euroyhteisö on toimiva ja yhtä rehti kuin itse. Haloo! Meidät on ihan selkeästi petetty!

En ymmärrä, että maan hallitsijat haluavat, että tästä maasta on tehtävä sekoitus taloudeltaan Alppien eteläpuolisesta Euroopasta ja väestöltään Saharan eteläpuolisesta Afrikasta. No, onneksi tulevaisuudessa bussit kulkevat ja mun perse pyyhitään viimeiset kaksi kuukauttani sitten joskus.

Euroopasta on tullut taloudellisesti, yhteiskunnallisesti ja moraalisesti puolen maanosan kokoinen lietelammikko. Enää vituttaa vain, että se istuu jenkkien turvallisissa helmoissa. Ilman sitä se olisi kohta osa Venäjää ja myöhemmin osa Kiinaa. Tai saas nähdä, kuinka kauan jenkkipoika porskuttaa. Eiköhän sekin ole kohta lattarimaa ja pelkkää fiestaa.

foobar

Quote from: Jaska Pankkaaja on 16.09.2012, 09:35:16
Quote from: Marko M on 16.09.2012, 09:21:33
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jugoslavian_hajoamissodat

Ehkä tämä on myös Suomen tulevaisuus.

En jaksa uskoa, Suomessas ei ole samalla tavalla etnisiä tai uskonnollisia väestöryhmiä monisata ja jopa tuhatvuotisine skismoineen kuin oli ex-jugoslaviassa. Nämä Suomen uudet etnoryhmät ovat kuitenkin niin hajanaisia ja taikaseinän mennessä rikki enemmistö pakannee kamansa, loput kuolevat sitten nälkään tai sopeutuvat uuteen tilanteeseen.

Taikaseinä menee tosin rikki vasta, kun yhteiskunta - eli Suomen tapauksessa julkinen talous - on kuralla. Jos meillä pystyttiin käynnistämään somalien kurpitsavankkuriprojekti syvimmässä lamassa, ei liene pelkoa että ennen valtion konkurssia sen vetovoimatekijöitä voitaisiin ainakaan heikentää.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Roope

Quote from: Mursu on 16.09.2012, 01:59:23
Minä en ymmärrä mitä ihmeen tekemistä pinta-alalla on asian kassa? Lisäksi jo otetaan vielä asukastiheys, niin pinta-ala lasketaan kahteen kertaan.

Distribution key onkin pelkkää silmänlumetta, jolla yritetään muotoilla poliittinen tavoite siirtää turvapaikanhakijoita suurista jäsenmaista muualle muka neutraaliksi "taakanjaon" kaavaksi. Kaavassa on tarpeeksi liikkuvia osia, jotta kaikkia (väkiluvultaan) isoja maita tyydyttävä lopputulos saadaan lopulta aikaan. Pienille maille lopputulos myydään vääntämällä rahahanat täysille.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Sakari

Quote from: foobar on 16.09.2012, 12:45:04
Quote from: Jaska Pankkaaja on 16.09.2012, 09:35:16
Quote from: Marko M on 16.09.2012, 09:21:33
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jugoslavian_hajoamissodat

Ehkä tämä on myös Suomen tulevaisuus.

En jaksa uskoa, Suomessas ei ole samalla tavalla etnisiä tai uskonnollisia väestöryhmiä monisata ja jopa tuhatvuotisine skismoineen kuin oli ex-jugoslaviassa. Nämä Suomen uudet etnoryhmät ovat kuitenkin niin hajanaisia ja taikaseinän mennessä rikki enemmistö pakannee kamansa, loput kuolevat sitten nälkään tai sopeutuvat uuteen tilanteeseen.

Taikaseinä menee tosin rikki vasta, kun yhteiskunta - eli Suomen tapauksessa julkinen talous - on kuralla. Jos meillä pystyttiin käynnistämään somalien kurpitsavankkuriprojekti syvimmässä lamassa, ei liene pelkoa että ennen valtion konkurssia sen vetovoimatekijöitä voitaisiin ainakaan heikentää.

Onhan se nähty toki, että viimeisenä säästetään mamuteollisuudesta, yms. oheiskrääsästä. Eli etnisillä suomalaisilla menee tovin aikaa kurjasti, ennen taikaseinän rikkoutumista mamuilta.
Ooh lalaa...

Leijona78

Quote from: M13 on 14.09.2012, 01:32:15
Not Found

The requested URL /~nbl4149/j7jdhjdzxsd/eu-pakolaissuunnitelma-2010.html was not found on this server.


edit: ei löydy Googlen välimuististakaan...


Kyllä se Googlen välimuistista löytyy.
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

Joe

Löytyi, ja koko karmiva 114 sivuinen raportti solidaarisuudesta! Tehty 2009-2010

Nämä löydöt kannattaa aina ladata koneelle ennenkuin ne katoavat.

Vaiettu asiakirja, täytyy lukea ajan kanssa.

Karmea taulukko jo kertoo paljon.

Toteutettavuustutkimus luoda EU-mekanismi uudelleensijoittaa
kansainvälistä suojelua tarvitsevia.
European Commission, Directorate-General Home Affairs.
Final report July 2010
http://ec.europa.eu/home-affairs/doc_centre/asylum/docs/final_report_relocation_of_refugees.pdf
Page / Sivu : 122
Numeroina edellä olevat laskelmat muuntuvat seuraavanlaisiksi kiintiöiksi:
Taulukko 17: Turvapaikanhakijoiden jakautuminen asukastiheyden painotus 200 ja eroavuustekijä 50%
Turvapaikanhakijoiden sijoitus eri
painotustekijöiden mukaan
Muutos verrattuna vuoteen 2008
Malli 1 Malli 2 Malli 3 Malli 4 Malli 1 Malli 2 Malli 3 Malli 4 Turvapaikkahakemukset
yhteensä
2008
BKT/asukas
Väestömäärä
Asukastiheys
33,3
33,3
33,3
40
40
20
60
30
10
30
60
10
33,3
33,3
33,3
40
40
20
60
30
10
30
60
10
Austria 5,253 5,678 7,331 4,662 -7,497 -7,072 -5,419 -8,088 12,750
Belgium 3,681 4,987 6,967 4,965 -7,714 -6,408 -4,428 -6,43 11,395
Bulgaria 6,450 5,590 4,885 5,004 5,705 4,845 4,14 4,259 745
Cyprus 3,103 3,736 5,734 2,689 -347 286 2,284 -761 3,450
Czech Republic 6,214 6,694 7,472 6,633 5,164 5,644 6,422 5,583 1,050
Denmark 5,890 6,715 8,901 5,767 3,515 4,34 6,526 3,392 2,375
Estonia 4,767 4,582 5,490 3,396 4,752 4,567 5,475 3,381 15

Finland 20,054 14,980 12,703 9,647 16,284 11,210 8,933 5,877 3,770
            =====
France 18,081 16,889 12,020 19,971 -23,764 -24,956 -29,825 -21,874 41,845
Germany 15,776 19,999 17,603 28,730 -5,589 -1,366 -3,762 7,365 21,365
Greece 4,586 4,232 4,525 3,410 -15,299 -15,653 -15,36 -16,475 19,885
Hungary 5,740 5,778 5,951 5,660 2,565 2,603 2,776 2,485 3,175
Ireland 7,921 8,254 10,626 6,382 4,116 4,449 6,821 2,577 3,805
Italy 8,710 11,788 10,450 17,744 -21,345 -18,267 -19,605 -12,311 30,055
Latvia 5,222 4,674 5,005 3,521 5,172 4,624 4,955 3,471 50
Lithuania 5,192 4,826 5,254 3,849 4,672 4,306 4,734 3,329 520
Luxembourg 10,419 12,52 18,743 9,447 9,964 12,065 18,288 8,992 455
Malta 2,319 2,913 4,621 2,097 -286 308 2,016 -508 2,605
Netherlands 4,982 6,647 8,649 7,143 -8,398 -6,733 -4,731 -6,237 13,380
Poland 14,073 13,615 10,713 15,831 6,868 6,41 3,508 8,626 7,205
Portugal 6,912 7,139 7,626 6,994 6,757 6,984 7,471 6,839 155
Romania 12,102 10,723 8,426 10,951 10,922 9,543 7,246 9,771 1,180
Slovakia 4,524 4,823 5,71 4,385 3,619 3,918 4,805 3,48 905
Slovenia 4,215 4,765 6,506 3,851 3,975 4,525 6,266 3,611 240
Spain 25,923 22,925 18,399 22,956 21,483 18,485 13,959 18,516 4,440
Sweden 20,469 13,747 9,965 7,447 -3,896 -10,618 -14,4 -16,918 24,365
United Kingdom 9,147 12,504 11,449 18,593 -21,398 -18,041 -19,096 -11,952 30,545
EU-27 241,73 241,73 241,73 241,73 0 0 0 0 241,725
EU-Pakolaispolitiikka 2012 http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:zqebTZxRoXI...
1
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
- Albert Einstein

Vaalilaulu:
http://www.youtube.com/watch?v=d5swmwzk7y0&feature=related

Arvoton

Suomella ja Euroopalla on huutava pula väestä, jonka elämän sisältö on pirttiviljely, rukoilu, kunnia ja taistelu. Eurooppa haluaa nykyaikaan.

Dharma

Miksi tämä asia on niin vaikea? Raja täysin kiinni ja sisään pääsee vain, jos on riittävästi varallisuutta ja/tai työ, jolla elättää itsensä ja perheensä. Loppuu kaikki ongelmat aiheeseen liittyen samana päivänä.

Argumentit humanitaarista maahanmuuttoa vastaan ovat erittäin kovat:

1. Tulijat ovat väistämättä varakkaimpia ja fiksuimpia lähtömaistaan, koska ei köyhillä ole varaa matkustaa Suomeen. Näiden vastaanottaminen heikentää lähtömaan henkistä pääomaa.
2. Tulijat tulevat rikollisjärjestöjen kautta, koska muutenhan eivät pääsisi Suomeen.
3. Yhtä vastaanotettua kohti elättäisi kymmeniä ellei satoja lähtömaassa ja rakentaisi lähtömaata.
4. Mikä on kokonaisajatus? Siirtää koko lähtömaa vähitellen länsimaahan? Jos ei, niin mikä sitten? Miksi ottaa yhtä, sataa tai tuhatta? Miksi?
5. Miksi meidän ylipäätään pitäisi uhrata itsemme muiden puolesta? Lisäksi kyseessä on joka tapauksessa mahdoton urakka.

Monikulttuurisuutta voi harrastaa työn perässä tulevien, elokuvien, kirjojen, matkustamisen, jne. kautta se ken haluaa.

Embo

Quote from: Dharma on 17.09.2012, 06:55:25
Argumentit humanitaarista maahanmuuttoa vastaan ovat erittäin kovat:

1. Tulijat ovat väistämättä varakkaimpia ja fiksuimpia lähtömaistaan, koska ei köyhillä ole varaa matkustaa Suomeen. Näiden vastaanottaminen heikentää lähtömaan henkistä pääomaa.
2. Tulijat tulevat rikollisjärjestöjen kautta, koska muutenhan eivät pääsisi Suomeen.
3. Yhtä vastaanotettua kohti elättäisi kymmeniä ellei satoja lähtömaassa ja rakentaisi lähtömaata.
4. Mikä on kokonaisajatus? Siirtää koko lähtömaa vähitellen länsimaahan? Jos ei, niin mikä sitten? Miksi ottaa yhtä, sataa tai tuhatta? Miksi?
5. Miksi meidän ylipäätään pitäisi uhrata itsemme muiden puolesta? Lisäksi kyseessä on joka tapauksessa mahdoton urakka.

6. Yhteiskunnan tasolla tarkasteltuna humanitaarinen maahanmuutto tuottaa enemmän inhimillistä pahaa kuin inhimillistä hyvää.

Nikopol

Tämä on moneen kertaa todettu mutta kerta vielä: pienen väestöpohjan maissa väestönvaihto tapahtuu pienillä pääluvuilla ja paikallisesti. Prosentti lisää rikkautta koko maassa tarkoittaa 10% per isompi kaupunki, 50% per lähiökoulu, 100% per vuokratalo.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

henkka

Mari on nyt hihamerkkinsä ansainnut :)

Meidän odottavien aika ollut pitkää. Parempi nyt, kun ei lainkaan.

sepes

Turkulainen 18.9.

Quote from: Maria Lohela
Resurssit eivät riitä kaikkien maahanmuuttajien vastaanottoon

Alpo Lähteenmäki (vas.) on jättänyt toimenpidealoitteen maahanmuuttajakeskittymien purkamisesta. Kyseessä on tilanne, jonka luomiseen myös Vasemmistoliitto on politiikallaan osallistunut ollessaan hallitusvastuussa tai toimiessaan Turun kaupunginhallituksessa ja - valtuustossa.

Tein viime vuonna eduskunnassa talousarvioaloitteen, jossa esitin määrärahoja Varissuon työllisyystilanteen kohentamiseksi kaikkien asukkaiden osalta taustasta riippumatta. Vasemmistoenemmistöinen hallitus ei katsonut esitystä tarpeelliseksi. Lähteenmäen viittaamien asiantuntijoiden mukaan 20 prosentin maahanmuuttajaosuus on raja, joilloin alueen tasapainoinen kehitys vaarantuu. Nyt maahanmuuttajaväestön osuus Varissuolla lähentelee 40 prosenttia, mutta tähän asti se on vasemmiston mukaan ollut rikkaus ja voimavara. Asumiskeskittymien ongelmat ilmeisesti havaitaan vasta nyt.

Ratkaisuksi Lähteenmäki ehdottaa maahanmuuttajien tarpeet huomioivien asuntojen rakentamista ympäri kaupunkia. Kaupungin vuokra-asuntoja on jo nyt hajautettu ympäri kaupunkia. Ongelma ei ole asuntojen puute tai se etteikö niitä oltaisi hajautettu, vaan humanitääristen maahanmuuttajien määrä suhteessa käytettävissä oleviin resursseihin.

Vasemmistolle saattaa tulla yllätyksenä, että yhteiskunnan resurssit ovat rajalliset ja vastaavat tehtyä työn määrää. Tällä hetkellä resurssit ovat vähissä. Kun ne eivät riitä vanhuspalveluihin, eivätkä nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn, ne eivät voi riittää ulkomaalaisten asumistarpeet huomioiviin keskusta-asuntoihinkaan.

Hallitusohjelmassa tuetaan EU:n yhtenäisen turvapaikkajärjestelmän luomista, johon sisältyy yhteiseurooppalainen turvapaikanhakijoiden taakanjakosopimus. Tällä sopimuksella eurooppalainen toimielin on mahdollisesti siirtämässä Suomeen jopa 20 000 turvapaikanhakijaa vuosittain muista Euroopan maista. Mihin Lähteenmäki ja vasemmistoliitto ajattelivat nämä henkilöt majoittaa ja millä rahalla? Tämä edellyttäisi kahden uuden Kaarinan kokoisen kaupungin rakentamista ja ylläpitoa kaikkine palveluineen joka kolmas vuosi. Heidän sijoittamisensa Turkuun aiheuttaisi asiantuntijoiden määrittelemän tasapainoisen kehityksen rajan ylittymisen koko Turussa noin kahdessa vuodessa.

Humanitäärisen maahanmuuton ongelmia ei voida ratkaista vain lisäämällä resursseja, vaan vastaanottomäärä on suhteutettava käytössä oleviin resursseihin.

Iloveallpeople

QuoteKansalaisvapauksien valiokunnassa on keskiviikkona asialistalla direktiivi, joka vahvistaisi kiinniotettujen turvapaikanhakijoiden oikeuksia. Näihin oikeuksiin kuuluvat ilmainen oikeusapu, pääsy työmarkkinoille ja haavoittuvaisten henkilöiden oikeuksien huomioon ottaminen. Lisäksi pöydällä ovat asetukset, jotka määrittävät, että se maa, johon turvapaikanhakija on ensin tullut EU:n alueella, on vastuussa hakemuksen käsittelystä. Mepit saivat neuvoston kanssa aikaan sopimuksen, jossa mainitaan solidaarisuus kuormittuneita jäsenmaita kohtaan ja velvollisuus kunnioittaa turvapaikanhakijoiden perusoikeuksia.

Euroopan parlamentti

//
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

kerava

Mitä hallituksen budjetti lupaa 2013:

- Maahanmuuttovirtojen hallintaan ( EU ) 22 miljoonaa

- Maahanmuuttoviraston toimintamäärärahat 18 miljoonaa

- Turvapaikanhakijoiden vastaanotto 55 miljoonaa

- Kotouttaminen 95 miljoonaa

- Kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden kuskaus pois 3,5 miljoonaa.

Ei ihme, että armeijalta otetaan 200 miljoonaa, nämä luvuthan menevät aika hyvin yhteen.

Iloveallpeople

"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

RTT

Dublin-sopimuksen muokkaaminen siten, että "ihmisarvoa loukkaavaan" EU-maahan ei enää voi palauttaa turvapaikanhakijoita, on loppusuoralla: EUobserver: EU lawmakers reinforce asylum seekers' rights

QuoteAuthorities would also be required to interview each asylum applicant, provide a response within three months on any transfer decision, and detain only those who pose a "severe" risk of absconding. Detention would also be limited to three months.

Each asylum seeker would be entitled to appeal any transfer decision and receive free legal assistance upon request in a language they understand.

They would remain in the member state pending their transfer appeal and unaccompanied minors would have the right to reunite with relatives aside from their immediate family.

EU home affairs commissioner Cecilia Malmstrom welcomed the vote and said in a statement that it was "a big step towards a common asylum system, whereby all asylum seekers can get a fair and proper assessment of their case."

Joe

 Cecilia Malmsrtöm on maanpetturuuden lisäksi kaikkien länsimaisten arvojen tukkukauppias.

USKOMATON SVEDUPELLE.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
- Albert Einstein

Vaalilaulu:
http://www.youtube.com/watch?v=d5swmwzk7y0&feature=related

savipolvi

Jokos virolaiset ovat heränneet tulevaan...tietääkö joku..

Joe

Virosta saamme varmasti taas suomipoikia rauhanturvajoukoiksi.

Siellä on uskomattomalla taidolla hoidettu paikalliset rantavenäläiset.

Ei se mikään turha kansa ole, nämät sukulaisemme.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
- Albert Einstein

Vaalilaulu:
http://www.youtube.com/watch?v=d5swmwzk7y0&feature=related

Roope

CEAS otti taas yhden merkittävän askeleen eteenpäin, kun EU-parlamentin Kansalaisvapauksien sekä oikeus- ja sisäasioiden valiokunta (LIBE) hyväksyi Dublin II -sopimuksen korvaavan sopimuspaketin.

Dublin-järjestelmää murennetaan muun muassa antamalla toista tai useampaa kertaa turvapaikkaa hakeville lupa valittaa Dublin-palautuspäätöksestä toiseen EU-maahan. Ei siis varsinaisesta turvapaikkapäätöksestä vaan siitä, että hakijan Eurodac-tietokannasta löytyneet sormenjäljet osoittavat hänen jo hakeneen turvapaikkaa toisesta EU-maasta. Oikeuden päätöstä voi odotella mieleisessään maassa, mikä varmasti tuntuu mukavalta, kun Dublin-palautus kestää byrokratioineen jo nykysäännöillä kuukausia, eikä välttämättä onnistu sittenkään. Palautuksen edelleen viivyttämiseksi myös Dublin-hakijaa olisi vastaisuudessa haastateltava (Suomessa jono haastatteluun on ollut pahimmillaan yli puoli vuotta!) ja hänelle on järjestettävä lainopillista apua.

"Alaikäiset yksinsaapuneet turvapaikanhakijat" saavat oikeuden siirtyä maahan, jossa heillä on "isovanhempia, sisaruksia, tätejä tai setiä", mikä laajentaa perheenyhdistämisiä. Mepit myös muotoilivat aiempaa väljemmin sellaisen maan määritelmän, johon käännytykset voidaan kieltää.

QuoteThe agreement in fact introduces a series of provisions on protection of applicants, such as a compulsory personal interview, the obligation to ensure legal assistance free of charge upon request, the right to appeal against a transfer decision and the right to be informed in detail about the application of the regulation, including on effective remedy and sovereignty clause.   

Quote"In an ideal world, the Dublin II regulation should not be needed. But now we are creating a new regulatory framework that provides stronger legal guarantees for individual refugees and clear rules for member states to live up to. We have agreed on the most difficult issues, such as definition of 'family', the rights of unaccompanied minors and clearer rules and time limits on locked detention for refugees. The aim is to create a humane asylum system by the end of the year", said Parliament's rapporteur Cecilia Wikström (ALDE, SE), following the Civil Liberties Committee's political endorsement.

Cecilia Malmström: Common asylum system moving closer 19.9.2012
European Parlament News: Asylum seekers: no transfers to EU countries unable to cope 19.9.2012
Africa News: EU moves towards new asylum system 20.9.2012

Näiden päätösten tarkoitus on lopettaa Dublin-käännytykset, lisätä turvapaikanhakijoiden määrää ja siten painostaa Keski- ja Pohjois-Euroopan maita niin, että ne myöntyvät vihdoin CEASin perusperiaatteeseen turvapaikanhakijoiden jakamisesta jäsenmaihin EU:n kautta. Maahanmuuttokomissaari riemuitsee.

QuoteFinally! These are two key ingredients in the final product – the common asylum system.
- Cecilia Malmström




Lyhyt artikkeli, jossa käsitellään Saksan ehdottamaa taakanjakokaavaa (ns. 'Koenigsteiner key') Puolan kannalta.
PISM: Obligatory Solidarity: Does the EU Need a Formula for Redistributing Asylum-seekers Internally? 18.9.2012
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

vilinpoika

Pitäisi ehkä miettiä uuden pakolaisvaltion perustamista johonkin Afrikan osaan, jossa nykyisellään ei juuri asuta, yk:n johdolla. Tässä maassa ei olisi vakituisia asukkaita, muita kuin virkamiehet. Oleskeluluvat olisivat vuosi kerrallaan kaikille maahanmuuttajille. Politiikkaan osallistuminen olisi kiellettyä kaikilta, rahoitus tulisi jäsenmailta niistä varoista, jotka säästyisivät pakolaisten vastaanottamisesta. Ne käytettäisiin vesi ja wc verkkoon, parakkien rakentamiseen, järjestyksen valvontaan, infrastruktuuriin, tuotantolaitoksiin (pakolaisvaltion sisäiseen jakeluun). Poistua voisi maasta takaisin omaan maahansa milloin vain. Passi maan sisällä liikkumiseen ja elatusvelvollisuus omista lapsistaan. Tietysti yksi tehtaista olisi p-pilleritehdas, jonka tuotteita jaeltaisiin ilmaiseksi tarvitsijoille. Ehkä tämä olisi jotakin.....

John

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_671_2012_p.shtml
Päivi Räsäsen vastaus Maria Lohelan kirjalliseen kysykseen EU:n yhteisestä turvapaikkapolitiikasta:

Quote
Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Maria Lohelan /ps näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 671/2012 vp:

    Kannattaako hallitus EU:n yhteistä taakanjakoa turvapaikka-asioissa,

    miten hallitus on varautunut sen tarkoittamaan turvapaikanhakijamäärien merkittävään kasvuun Suomessa ja

    onko hallitus valmis antamaan ulkopuolisen tahon määritellä sen, kuka maahan voi tulla sen sijaan, että harkinta pidetään kansallisissa käsissä?

Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:

Yhteinen eurooppalainen turvapaikkajärjestelmä on Suomen prioriteettitavoite. Esimerkiksi ennen niin sanotun Dublin-järjestelmän olemassaoloa turvapaikanhakijan oli halutessaan helppoa siirtyä jäsenvaltiosta toiseen ja saada hakemuksensa käsitellyksi useissa eri valtioissa, jos aiemmat hakuyritykset olivat johtaneet kielteiseen päätökseen. Dublin-järjestelmä ei kuitenkaan voi toimia sujuvasti sellaisten jäsenvaltioiden kesken, joiden turvapaikkajärjestelmät ovat keskenään hyvin erilaisia. Viime vuosina esimerkiksi Kreikka ei ole pystynyt turvaamaan tasoa, joka mahdollistaisi turvapaikkahakemuksen käsittelyvastuun siirtämisen Kreikalle. Tarvitaan siis paitsi yhteistä sääntelyä turvapaikkamenettelyistä, vastaanotto-oloista ja suojelun antamisen perusteista, myös tukea niille valtioille, joiden turvapaikkajärjestelmiin kohdistuu poikkeuksellinen paine. Solidaarisuus on osa yhteistä eurooppalaista turvapaikkajärjestelmää.

EU:n komissio antoi viime vuoden joulukuussa tiedonannon EU:n sisäisen solidaarisuuden lisäämisestä turvapaikka-asioissa, johon myös kansanedustajan kysymyksessä mainittu Euroopan parlamentin päätöslauselma liittyy. Komissio esitti asiakirjassaan suuren joukon erilaisia käytännön keinoja, joilla vaikeuksissa olevia turvapaikkajärjestelmiä voidaan tukea. Hallitus valmisteli tuolloin Suomen kannat komission tekemiin ehdotuksiin ja esitteli ne myös hallintovaliokunnalle.

Kuten useimmat EU:n jäsenvaltiot, myös Suomi kannattaa suurta osaa komission solidaarisuutta koskevista ehdotuksista. Erityisen keskeisenä Suomi pitää lähtökohtaa, jonka mukaan perimmäinen vastuu turvapaikkajärjestelmän toimivuudesta on kullakin jäsenvaltiolla itsellään. Käytännön solidaarisuustoimista Suomi kannattaa etenkin turvapaikkaviranomaisten yhteistyön ja Euroopan turvapaikka-asioiden tukiviraston, EASO:n, toiminnan kehittämistä. Niin ikään on erittäin tärkeää, että valmisteltavana oleva EU:n uusi maahanmuutto- ja turvapaikkarahasto sisältää riittävät varat niin erilaisia kriisitilanteita varten kuin pitkäjänteisen turvapaikkapolitiikan kehittämiseksi.

Sen sijaan Suomi ei kannata komission tiedonannossa ja myös Euroopan parlamentin päätöslauselmassa mainittua ajatusta turvapaikanhakijoiden tai kansainvälistä suojelua saavien henkilöiden siirroista EU:n sisällä. Uhkana nimittäin on, että toive siirrosta toiseen jäsenvaltioon houkuttelisi tulemaan EU:n alueelle juuri sellaisen jäsenvaltion kautta, johon maahanmuuttopainetta kohdistuu ja josta siirtoja muualle tehdään. Olisi myös varsin vaikea sopia sellaisista oikeudenmukaisista perusteista, joiden mukaan siirtyvät henkilöt ja kohdevaltiot valittaisiin.

Valtaosa jäsenvaltioista on Suomen kannalla. Kun EU:n neuvosto hyväksyi komission tiedonannon pohjalta solidaarisuutta koskevat päätelmät viime maaliskuussa, niissä korostettiin kaikkia niitä solidaarisuuden osa-alueita, joita Suomi pitää tärkeänä. Hakijoiden tai suojelua saaneiden siirtoja ei kuitenkaan haluttu edistää edes vapaaehtoisuuden pohjalta. Asiasta todettiin ainoastaan, että neuvosto tukee ajatusta tähän mennessä toteutettuja, vapaaehtoisuuteen perustuvia sisäisiä siirtoja koskevan arvioinnin tekemistä.

Komissio tai Euroopan parlamentti eivät päätä EU:n lainsäädännön sisällöstä yksin, vaan yhdessä jäsenvaltioiden kanssa. Ilman neuvoston kannatusta sääntelyä turvapaikanhakijoiden tai suojelua saaneiden siirroista jäsenvaltiosta toiseen ei EU:ssa voida tehdä. Sitä kannatusta ei ole tällä hetkellä näköpiirissä. Aktiivisella osallistumisella ja yhteistyöllä toisten jäsenvaltioiden kanssa Suomi vaikuttaa ja on jo vaikuttanut hyväksyttävien säädösten sisältöön meitä tyydyttävällä tavalla.

Tästä huolimatta hallitus varautuu turvapaikanhakijamäärien muutoksiin, nehän vaihtelevat paitsi eri jäsenvaltioiden välillä, myös vuosittain kansallisesti. Hallitus panostaa tehokkaaseen suomalaiseen turvapaikkajärjestelmään, joka pystyy vastaamaan niin hakijamäärän kasvuun kuin laskuunkin ja jossa päätetään siitä, kenelle suojelua Suomessa annetaan. Hallitus panostaa myös entistä yhtenäisempään eurooppalaiseen turvapaikkajärjestelmään, joka vähentää turvapaikanhakijoiden tarvetta liikkua jäsenvaltiosta toiseen paremman suojelun toivossa.

Helsingissä 4 päivänä lokakuuta 2012
Sisäasiainministeri Päivi Räsänen

Vastauksen perusteella ei ilmeisesti ole näköpiirissä ainakaan sellaista taakanjakoa, jossa Suomeen alkaisi virrata tuhansittain lisää turvapaikanhakijoita. Roope tai joku muu asiasta enemmän tietävä osannee ehkä tulkita vastausta paremmin, vaikkakin vastaus on mielestäni vähän ympäripyöreä taas.

slobovorsk

Veli Johnia voi tässä kompata.

Näyttää siltä, ettei Suomen hallitus sentään niin hullu ole, että kannattaisi muualle EU:hun tulevien turvapaikanhakijoiden siirtämistä Suomeen. Rahaa tosin alkaa mennä tuohon solidaarisuuteen ja EASO-byrokratiaan.

Turvapaikanhakijoiden levittämistä ajavat eivät kuitenkaan lepää. Jos asiassa riittää EU:n oikeus- ja sisäministerien neuvostossa määräenemmistö, kuten täältä olin aiemmin lukevinani, niin onko pelättävissä hallituksemme joutuvan antamaan periksi jossain vaiheessa, jos riittävää määräenemmistöä ei saavuteta? Tai Räsäsen tai muun ns. oikeiston tämän punaviherenemmistöisen hallituksemme sisällä?
"Laki on kaikille samantekevää" - Pahkasika Orwellin vuonna 1984
"The only color I care about i$ green." - CNN:n talouskommentaattori rasismista

Traitors will be persecuted, prosecuted, and executed.

mietinen

Quote from: John on 04.10.2012, 15:21:18
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_671_2012_p.shtml
Päivi Räsäsen vastaus Maria Lohelan kirjalliseen kysykseen EU:n yhteisestä turvapaikkapolitiikasta:

Quote
Komissio tai Euroopan parlamentti eivät päätä EU:n lainsäädännön sisällöstä yksin, vaan yhdessä jäsenvaltioiden kanssa. Ilman neuvoston kannatusta sääntelyä turvapaikanhakijoiden tai suojelua saaneiden siirroista jäsenvaltiosta toiseen ei EU:ssa voida tehdä. Sitä kannatusta ei ole tällä hetkellä näköpiirissä. Aktiivisella osallistumisella ja yhteistyöllä toisten jäsenvaltioiden kanssa Suomi vaikuttaa ja on jo vaikuttanut hyväksyttävien säädösten sisältöön meitä tyydyttävällä tavalla.

Tästä huolimatta hallitus varautuu turvapaikanhakijamäärien muutoksiin, nehän vaihtelevat paitsi eri jäsenvaltioiden välillä, myös vuosittain kansallisesti. Hallitus panostaa tehokkaaseen suomalaiseen turvapaikkajärjestelmään, joka pystyy vastaamaan niin hakijamäärän kasvuun kuin laskuunkin ja jossa päätetään siitä, kenelle suojelua Suomessa annetaan. Hallitus panostaa myös entistä yhtenäisempään eurooppalaiseen turvapaikkajärjestelmään, joka vähentää turvapaikanhakijoiden tarvetta liikkua jäsenvaltiosta toiseen paremman suojelun toivossa.

Helsingissä 4 päivänä lokakuuta 2012
Sisäasiainministeri Päivi Räsänen

Suomi näyttäisi olevan valmis "osallistumisella ja yhteistyöllä" hyväksymään kaiken mitä ehdotetaan. Arvio perustuu siihen, ettei vastauksessa oteta kantaa kysymykseen "onko hallitus valmis antamaan ulkopuolisen tahon määritellä sen, kuka maahan voi tulla sen sijaan, että harkinta pidetään kansallisissa käsissä?"

Vastaus ei sulje pois mitään ratkaisuja.

qwerty

Quote from: mietinen on 04.10.2012, 23:02:27
"onko hallitus valmis antamaan ulkopuolisen tahon määritellä sen, kuka maahan voi tulla sen sijaan, että harkinta pidetään kansallisissa käsissä?"

Kai ministereille on jotain sanktioita olemassa?
Räsänen ei viitsinyt/osannut/kiellettiin vastaamasta kyseiseen kirjalliseen kysymykseen!

Vastaus kiinnostaa kovasti. Uutta kysymystä kehiin! Ehkä se vastaus sieltä joskus tulee.

"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

mietinen

Quote from: qwerty on 05.10.2012, 00:30:22
Quote from: mietinen on 04.10.2012, 23:02:27
"onko hallitus valmis antamaan ulkopuolisen tahon määritellä sen, kuka maahan voi tulla sen sijaan, että harkinta pidetään kansallisissa käsissä?"

Kai ministereille on jotain sanktioita olemassa?

Todennäköisesti vastauksessa ei ole juridisesti mitään "raskauttavaa". Periaatteetteessa kyseessä voi olla harhaan johtaminen, jos vastauksessa on jätetty kertomatta keskeisiä linjauksia tms.
QuoteLying by omission, Wikipedia

Also known as a continuing misrepresentation, a lie by omission occurs when an important fact is left out in order to foster a misconception. Lying by omission includes failures to correct pre-existing misconceptions. When the seller of a car declares it has been serviced regularly but does not tell that a fault was reported at the last service, the seller lies by omission.

Mikäli poliitikko valehtelee, hän tyypillisesti muuttuu puolueelleen rasitteeksi ja hänet siirretään sivuun. Toinen "sanktion" muoto on äänestäjien mielipiteen konkretisoituminen vaaleissa.

Jos vaalien alla tulisi kertoa turvapaikkajärjestelmään kohdistuvista mahdollisista hankalista muutoksista, esitetyn kaltainen vastaus voisi hyvinkin olla tapa tehdä se. Vastauksessa ei puhuta mitään Suomen itsenäisestä päätöksenteosta ja omien etujen huomioimisesta vaan korostetaan pelkästään yhteistyötä. Miksi hallituksen linjaa ei tuoda selkeästi esiin?

Vai onko linja todellakin vastauksessa esitetty alistuva yhteistyö?

Adolf Stege

Quote from: slobovorsk on 04.10.2012, 16:41:17
Veli Johnia voi tässä kompata.

Näyttää siltä, ettei Suomen hallitus sentään niin hullu ole, että kannattaisi muualle EU:hun tulevien turvapaikanhakijoiden siirtämistä Suomeen. Rahaa tosin alkaa mennä tuohon solidaarisuuteen ja EASO-byrokratiaan.

Turvapaikanhakijoiden levittämistä ajavat eivät kuitenkaan lepää. Jos asiassa riittää EU:n oikeus- ja sisäministerien neuvostossa määräenemmistö, kuten täältä olin aiemmin lukevinani, niin onko pelättävissä hallituksemme joutuvan antamaan periksi jossain vaiheessa, jos riittävää määräenemmistöä ei saavuteta? Tai Räsäsen tai muun ns. oikeiston tämän punaviherenemmistöisen hallituksemme sisällä?

Mitä höpäjät? "Hallituksemme joutuu antamaan periksi." Ne mitään periksi anna. Suomen hallitus Pyytää emmekö saa lisää mamuja, suomeen, kun työvoimapula, ja yhteinen vastuu.

Suomen hallitus haluaa olla eu:ssa mallioppilas. Kaikki mitä sieltä tulee, niin Suomen hallitus sitä kannattaa. Esim rahoitusmarkkinavero ym

Mansikka

Quote from: qwerty on 05.10.2012, 00:30:22
Kai ministereille on jotain sanktioita olemassa?
Räsänen ei viitsinyt/osannut/kiellettiin vastaamasta kyseiseen kirjalliseen kysymykseen!

On ministeriltä väärin jättää vastaamatta. Asia on merkityksellinen eikä siinä saa kaarrella. Jos meillä olisi käytössä suora demokratia, voisimme järjestää epäluottamuslauseäänestyksen eli kansanäänestyksen, jolla sisäministerin tai esimerkiksi pääministerin luottamus mitatattaisiin aidon demokraattisesti. Jo tämän mekenismin olemassaolo ohjaisi päättäjät tekemään kansan tahdon mukaista politiikkaa, muuten lähtee työt alta.