News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

EU:n yhteinen pakolaispolitiikka (CEAS)... missä mennään???

Started by slobovorsk, 17.09.2011, 13:44:58

Previous topic - Next topic

writer

Keskustan Kärnä on väittänyt 24.7 Suomenmaassa että Macron valehteli ja että Ohisalo ja Haavisto eivät ole Pariisissa silloin maanantaina liittäneet Suomea mihinkään 14 hölmöläismaan ryhmään vaan EU:n yhteistä ratkaisua haetaan (joka on tietysti vielä typerämpi idea taakanjakamiseksi kuin 8 aktiivisen hölmöläis-maan ryhmä tai 14 hölmöläis-maan ryhmä ja aiheuttaisi saman ryntäyksen Kreikkaan, Italiaan, Espanjaan, Marokkoon ja Libyaan minkä toi pienempikin ryhmä) ja Vihreiden sisäministeriön valtiosihteeri Olli-Poika "taksit on joukkoliikennettä" Parviainen on kuulemma tämän Kärnälle vakuuttanut:

QuoteKärnä: Perus­suo­ma­laisten turha melskata turva­paik­ka­po­li­tiikan löystymisellä – "Macronin lausunnoissa ei ole mitään perää"
Suomenmaa24.7.2019 10:15

Muokattu
24.7.2019 12:02

Tur­va­paik­ka­po­li­tiik­ka Kes­kus­tan kan­sa­ne­dus­ta­ja ja hal­lin­to­va­li­o­kun­nan jä­sen Mik­ko Kär­nä har­mit­te­lee Rans­kan pre­si­den­tin Em­ma­nu­el Mac­ro­nin lau­sun­to­ja tur­va­pai­kan­ha­ki­joi­den taa­kan­ja­os­ta Vä­li­me­rel­lä.

Mac­ron on las­ke­nut Suo­men mu­kaan 14 maan va­paa­eh­toi­seen taa­kan­ja­ko­me­ka­nis­miin. Kär­nä huo­maut­taa kan­na­no­tos­saan, et­tä si­sä­mi­nis­te­ri Ma­ria Ohi­sa­lon (vihr.) val­ti­o­sih­tee­ri Ol­li-Poi­ka Par­vi­ai­nen on vah­vis­ta­nut, et­tä Mac­ro­nin lau­sun­nois­sa ei ole mi­tään pe­rää.

Suo­mi ei ole mu­ka­na mis­sään 14 EU-maan va­paa­eh­toi­ses­sa Vä­li­me­ren taa­kan­ja­ko­me­ka­nis­mis­sa, vaan jat­kam­me ai­no­as­taan hal­li­tu­soh­jel­man mu­kai­sia neu­vot­te­lu­ja yh­teis­ten rat­kai­su­jen löy­tä­mi­sek­si Vä­li­me­ren siir­to­lais­ky­sy­myk­seen.

Kär­nä pi­tää eri­tyi­sen har­mil­li­se­na, et­tä Mac­ron an­toi omil­la lau­sun­noil­laan lyö­mä­a­sei­ta op­po­si­ti­on kä­siin.

– Eri­tyi­ses­ti pe­rus­suo­ma­lai­set odot­ta­vat kie­li pit­käl­lä ja kuo­la va­lu­en juu­ri täl­lai­sia uu­ti­sia, joi­den var­jol­la he pää­si­si­vät ju­lis­ta­maan Suo­men pa­ko­lais- ja tur­va­paik­ka­po­li­tii­kan muut­tu­neen löy­säk­si. Pe­rus­suo­ma­lais­ten har­mik­si näin ei ole, vaan hal­li­tu­soh­jel­maa nou­dat­ta­mal­la var­mis­tam­me, et­tä tur­va­pai­kan­ha­ki­ja­mää­rät tu­le­vat en­ti­ses­tään las­ke­maan ja jär­jes­tel­mä py­syy hy­vin hal­lin­nas­sa, Kär­nä pai­not­taa.

https://www.suomenmaa.fi/keskusta-nyt/karna-perussuomalaisten-turha-melskata-turvapaikkapolitiikan-loystymisella-34macronin-lausunnoissa-ei-ole-mitaan-peraa34-6.3.523146.d4b48bbada


Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

Roope

Quote from: writer on 29.07.2019, 15:17:40
Kes­kus­tan kan­sa­ne­dus­ta­ja ja hal­lin­to­va­li­o­kun­nan jä­sen Mik­ko Kär­nä har­mit­te­lee Rans­kan pre­si­den­tin Em­ma­nu­el Mac­ro­nin lau­sun­to­ja tur­va­pai­kan­ha­ki­joi­den taa­kan­ja­os­ta Vä­li­me­rel­lä.

Mac­ron on las­ke­nut Suo­men mu­kaan 14 maan va­paa­eh­toi­seen taa­kan­ja­ko­me­ka­nis­miin. Kär­nä huo­maut­taa kan­na­no­tos­saan, et­tä si­sä­mi­nis­te­ri Ma­ria Ohi­sa­lon (vihr.) val­ti­o­sih­tee­ri Ol­li-Poi­ka Par­vi­ai­nen on vah­vis­ta­nut, et­tä Mac­ro­nin lau­sun­nois­sa ei ole mi­tään pe­rää.

Suo­mi ei ole mu­ka­na mis­sään 14 EU-maan va­paa­eh­toi­ses­sa Vä­li­me­ren taa­kan­ja­ko­me­ka­nis­mis­sa, vaan jat­kam­me ai­no­as­taan hal­li­tu­soh­jel­man mu­kai­sia neu­vot­te­lu­ja yh­teis­ten rat­kai­su­jen löy­tä­mi­sek­si Vä­li­me­ren siir­to­lais­ky­sy­myk­seen.

Vaikka lopullinen sopimus ei olekaan vielä valmis, Rinteen hallitus on joka tapauksessa etukäteen sitoutunut automaattisiin turvapaikanhakijasiirtoihin, joita Kärnäkään ei tunnu vastustavan. EU:n jäsenmaille vahingollisesta siirtojärjestelmästä ei ollut mainintaa hallitusohjelmassa, joten Keskustan johto voisi halutessaan riitauttaa asian, mutta sen sijaan Kärnä yrittää vähätellä hallituksen linjauksen merkityksettömäksi.

QuoteKär­nä pi­tää eri­tyi­sen har­mil­li­se­na, et­tä Mac­ron an­toi omil­la lau­sun­noil­laan lyö­mä­a­sei­ta op­po­si­ti­on kä­siin.

– Eri­tyi­ses­ti pe­rus­suo­ma­lai­set odot­ta­vat kie­li pit­käl­lä ja kuo­la va­lu­en juu­ri täl­lai­sia uu­ti­sia, joi­den var­jol­la he pää­si­si­vät ju­lis­ta­maan Suo­men pa­ko­lais- ja tur­va­paik­ka­po­li­tii­kan muut­tu­neen löy­säk­si. Pe­rus­suo­ma­lais­ten har­mik­si näin ei ole, vaan hal­li­tu­soh­jel­maa nou­dat­ta­mal­la var­mis­tam­me, et­tä tur­va­pai­kan­ha­ki­ja­mää­rät tu­le­vat en­ti­ses­tään las­ke­maan ja jär­jes­tel­mä py­syy hy­vin hal­lin­nas­sa, Kär­nä pai­not­taa.

Ketä Kärnä luulee huiputtavansa? Kyllä hallitus antoi ihan itse oppositiolle lyömäaseet hallitusohjelman linjauksillaan ja sisäministeri Ohisalon automaattisia turvapaikanhakijasiirtoja kannattavilla lausunnoillaan.

Hallitusohjelmassa ei ollut mitään turvapaikanhakijamäärien laskemiseen johtavaa vaan päinvastoin lukuisia kohtia, joilla Suomen turvapaikkapolitiikkaa ja -käytäntöjä löysennetään.

Mutta ehkä Kärnä tarkoittaakin, että jatkossa yhä harvempi vaeltaa Suomen rajalle asti hakemaan turvapaikkaa, kun EU-alueelle laittomasti pyrkineet lennätetään Suomeen suoraan EU:n ulkorajalta "kiintiöpakolaisina".
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

akez

Quote from: writer on 29.07.2019, 15:17:40
Mac­ron on las­ke­nut Suo­men mu­kaan 14 maan va­paa­eh­toi­seen taa­kan­ja­ko­me­ka­nis­miin. Kär­nä huo­maut­taa kan­na­no­tos­saan, et­tä si­sä­mi­nis­te­ri Ma­ria Ohi­sa­lon (vihr.) val­ti­o­sih­tee­ri Ol­li-Poi­ka Par­vi­ai­nen on vah­vis­ta­nut, et­tä Mac­ro­nin lau­sun­nois­sa ei ole mi­tään pe­rää.

Suo­mi ei ole mu­ka­na mis­sään 14 EU-maan va­paa­eh­toi­ses­sa Vä­li­me­ren taa­kan­ja­ko­me­ka­nis­mis­sa, vaan jat­kam­me ai­no­as­taan hal­li­tu­soh­jel­man mu­kai­sia neu­vot­te­lu­ja yh­teis­ten rat­kai­su­jen löy­tä­mi­sek­si Vä­li­me­ren siir­to­lais­ky­sy­myk­seen.

Entäpä, jos on siltikin sovittu ja Suomi mukana, mutta ei vain ole kerrottu mitään asiasta val­ti­o­sih­tee­ri Ol­li-Poi­ka Par­vi­ai­selle. Sellainen on varsin tavallista noissa kuvioissa. Paras tilanne on aina silloin, kun vain yksi tietää mitä siellä lyijyllä vuoratussa huoneessa oikein suullisesti sovittiin. Näin ei kompuroida ennen aikojaan, koska aina joku kuitenkin alkaa hölöttämään ja silloin lipsahtelee, vaikkei pitäisi. Lisäksi valehtelukin on sitten helpompaa, kun mitään "vastauksia ei ole vielä lukittu".
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

Näkkileipä

Minusta pakolaisten taakanjaosta pitäisi  tehdä suhteellinen, jossa otetaan huomioon vastaanottavien maiden jo saapuneiden pakolaisten kokonais määrä.

Toisin sanoen, ne maat joissa on vain vähän pakolaisia, joutuvat ottamaan enemmän ja ne maat joissa on jo paljon pakolaisia, joutuvat ottamaan vähemmän tai ei yhtäkään.

Roope

QuoteUlkoministeri Pekka Haavisto(vihr) lopettelee pääministerin kesälomasijaisuuttaan rauhallisin mielin. Antti Rinteen(sd) parin viikon mittainen tuuraus ei ole tuottanut tuskaa, eikä siihen Haaviston yllätykseksi tarvittu edes minkäänlaista koulutusta.

"Kaikkein haastavin näyttää olevan sisäministerin tehtävä, koska siihen liittyy turvallisuuskysymyksiä. Sain oikein koulutuksen siihen, miten olla sisäministeri, mutta pääministerin sijaisuus menee näköjään ilman koulutusta", Haavisto naurahtaa Kauppalehden ja Uuden Suomen "Aamiainen Jari Korkin kanssa" –videohaastattelussa. Voit katsoa videon tämän jutun lopussa.
Uusi Suomi: Pekka Haavisto Venäjän suurharjoituksesta Itämerellä: "Ei mitään hälyttävää meidän suomalaisten kannalta" 3.8.2019

Quote
(6:50-10:00)
Toimittaja Jari Korkki
Liutaan tästä ulkoministeriön tehtäväkenttään. Tietenkin sisäministeriöllekin kuuluu mitä suurimmassa määrin tämä EU:n niin sanottu taakanjako pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden osalta. Miten teidän mielestänne pitäisi ratkaista tämä kysymys, että Välimerellä hukkuu edelleen ihmisiä?

Ulkoministeri Pekka Haavisto
Kyllä minusta kahta asiaa pitää koko ajan pitää esillä. Toinen on se, että näihin akuutteihin tilanteisiin, kun ihmiset on hukkumassa, kun heidät voidaan pelastaa, kun eurooppalaisten maiden kesken voitaisiin jakaa sitten näitä, näitä... pakolaisasioiden käsittelyä. Nämähän ovat vasta turvapaikanhakijoita. Osahan heistä sitten palautetaan joka tapauksessa. Minusta se käsittelytaakka olisi hyvä jakaa, mutta sitten samaan aikaan puuttua sinne lähtömaihin. Juuri kun tänä kesänä kävin Sudanissa, käytiin keskustelua siitä, että Sudanhan on yksi näitä läpikulkumaita. Ja kyllä sielläkin suhtaudutaan tähän ilmiöön vakavasti, että ei ole hyvä, että heidän kauttaan liikkuu tuntemattomia ihmisiä, osin pakolaisia, siirtolaisia ja monella eri motiivilla olevia ihmisiä. Libya on tietenkin kaikkein hankalimmassa tilanteessa. Jos näitä reittejä ei saada jollain tavalla järjestykseen ja ihmisten asioita käsiteltyä jo siellä Afrikan puolella, niin tämä ongelmallinen tilanne jatkuu. Että minusta nämä kaksi asiaa, sekä se välitön avuntarvitsijoiden auttaminen että näihin juurisyihin meneminen on tärkeitä.

Toimittaja Jari Korkki
Suomi on nyt etsinyt tässä tietysti EU:n puheenjohtajamaanakin jonkinlaista ratkaisua, niin näettekö, että Suomen ulkopolitiikka on jotenkin muuttunut tältä osin hallituksen vaihdoksen myötä?

Ulkoministeri Pekka Haavisto
Sanotaan näin, että varmasti tämä puheenjohtajamaa vastuu tässä myöskin painaa. Meillä oli edustajat Pariisissa pidetyssä kokouksessa, jossa tästä taakanjaosta ja käytännön asioista keskusteltiin. Ja ilman muuta on lähdetty siitä, että jos löytyy isompi porukka, joka tätä taakkaa on valmis jakamaan, niin totta kai ollaan mukana siinä porukassa. Ja nyt on ollut kysymys juuri siitä, kuinka iso se porukka olisi ja mitä muuta se samanmielisten joukko haluaisi sitten tehdä, ja viittaan juuri tähän juurisyihin puuttumiseen ja tämän tyyppiseen. Että kyllä tässä on myös herätty siihen hätään, joka Italian ja Kreikan kaltaisilla mailla on, että ei he voi tätä hommaa yksin hoitaa. Ja tämähän johtaa, on Italiassa johtanut tämmöiseen aika populistiseenkin politikointiin ja kielenkäyttöön liittyen pakolaisiin, eikä sekään ole hyvä tilanne.

Toimittaja Jari Korkki
Suomellahan on tässä vähän niin kuin oma lehmä ojassa, koska jos Venäjä sattuisi aukaisemaan rajat, niin Suomi voisi olla yhtä lailla yksin. Aika vaikea kuvitella, että Italia olisi kovin innokas ottamaan jostain Kuhmosta pakolaisia.

Ulkoministeri Pekka Haavisto
Kyllä. Suomen pitää aina muistaa, että me olemme myöskin ulkorajamaa, ja monta asiaa voi tapahtua. Poliittisia muutoksia, ympäristöonnettomuuksia, mitä tahansa, joka johtaa pakolaisuuteen. Ja jos katsoo, meillä on ollut pakolaisaaltoja. Vuonna 1917 kun Venäjän vallankumouksen aikaan taisi tulla parisenkymmentä tuhatta ihmistä Suomen kautta. Se oli siihen aikaan valtavan suuri määrä. Kyllä näistä on selvitty, mutta se pitää muistaa, että se solidaarisuus, mitä me osoitamme muille, niin joskus voimme sitä itse tarvita.

Melkoinen kliseekokoelma, ja Korkki vielä komppaa.

Quote from: Pekka HaavistoToinen on se, että näihin akuutteihin tilanteisiin, kun ihmiset on hukkumassa, kun heidät voidaan pelastaa, kun eurooppalaisten maiden kesken voitaisiin jakaa sitten näitä, näitä... pakolaisasioiden käsittelyä. Nämähän ovat vasta turvapaikanhakijoita. Osahan heistä sitten palautetaan joka tapauksessa.

Jos ja kun auttaminen tarkoittaa Haavistolle Euroopan puolelle siirtämistä, niin tulijoita ja autettavia on yhä enemmän, loputtomasti. Turvapaikkahakemuksen jättäminen on ylivoimaisesti suurimmalle osalle Libyasta tulevista vain keino saada jalka oven väliin. Vaikka suurin osa hakemuksista katsotaan perusteettomiksi, palautukset lähtömaihin eivät toimi.

Quote from: Pekka HaavistoMinusta se käsittelytaakka olisi hyvä jakaa, mutta sitten samaan aikaan puuttua sinne lähtömaihin. (...)  Jos näitä reittejä ei saada jollain tavalla järjestykseen ja ihmisten asioita käsiteltyä jo siellä Afrikan puolella, niin tämä ongelmallinen tilanne jatkuu. Että minusta nämä kaksi asiaa, sekä se välitön avuntarvitsijoiden auttaminen että näihin juurisyihin meneminen on tärkeitä.

Ei ole osoitettavissa sellaisia eurooppalaisten korjattavissa olevia juurisyitä, jotka lopettaisivat liikenteen. Tänä vuonna suurin hiljenneen Italian reitin kautta tuleva ryhmä on ollut tunisialaiset ja Espanjan kautta tulevista marokkolaiset. Heillä ei ole tarvetta turvapaikkaan, vaan "juurisyy" on unelma elintason helposta nostamisesta. Toisaalta elintason nousu lähtömaissa vain helpottaa ja lisää liikkeelle lähtemistä.

Haaviston pitäisi tunnustaa, että reittejä ei saada järjestykseen ja ihmisiä pidettyä Afrikan puolella pehmeillä keinoilla kuten kehitysavulla.

Quote from: Pekka HaavistoJa ilman muuta on lähdetty siitä, että jos löytyy isompi porukka, joka tätä taakkaa on valmis jakamaan, niin totta kai ollaan mukana siinä porukassa.

Terveisiä Mikko "Yhteinen hallitusohjelma!" Kärnälle.

Quote from: Pekka HaavistoEttä kyllä tässä on myös herätty siihen hätään, joka Italian ja Kreikan kaltaisilla mailla on, että ei he voi tätä hommaa yksin hoitaa.

Vai että ihan herätty. Kaavaillun sopimuksen tarkoitus oli suostutella Italia avaamaan taas satamansa meritakseille. Auttamista olisi ollut tukea kaikkia Etelä-Euroopan maita rajojen sulkemisessa ja palautusten helpottamisessa. EU ei kuitenkaan ole halunnut painostaa lähtömaita vastaanottamaan omia kansalaisiaan.

Quote from: Toimittaja Jari Korkki
Suomellahan on tässä vähän niin kuin oma lehmä ojassa, koska jos Venäjä sattuisi aukaisemaan rajat, niin Suomi voisi olla yhtä lailla yksin. Aika vaikea kuvitella, että Italia olisi kovin innokas ottamaan jostain Kuhmosta pakolaisia.

Juuri Venäjän vuoksi Suomen pitäisi ajaa käytäntöjä, joiden mukaan auttaminen tehdään muualla kuin EU-maissa, eikä pelkkä turvapaikanhaku takaa pääsyä ja jäämistä EU-alueelle.

Kuten vuosina 2015-2017 nähtiin, pakollinen taakanjako ei tiukan paikan tullen toimi, vaan jäsenmaat – Suomea lukuun ottamatta – ajoivat omia etujaan, kuten olivat ajaneet – Suomea lukuun ottamatta – jo vuoden 2015 kriisissä.

Nimenomaan Suomen pitäisi vastustaa automaattista taakanjakomekanismia, sillä sellaisen olemassaolo lisää uuden kriisin mahdollisuutta. Vuoden 2015 tilanteeseen sovellettuna pakollinen taakanjako olisi johtanut Euroopassa vielä pitempään ja vaikeampaan kriisiin.

Quote from: Pekka HaavistoKyllä näistä on selvitty, mutta se pitää muistaa, että se solidaarisuus, mitä me osoitamme muille, niin joskus voimme sitä itse tarvita.

Jos yli 30 000 turvapaikanhakijan vastaanottoa Ruotsista, tuhansien turvapaikanhakijoiden siirtämistä Kreikasta, Italiasta ja Syyriasta tai Suomen jo yli kymmenen vuotta jatkunutta eurooppalaisittain poikkeuksellisen liberaalia turvapaikkapolitiikkaa kutsutaan "solidaarisuudeksi", niin se ei tee siitä yhtään sen perustellumpaa. On kuitenkin uskomattoman tyhmää luulla, että Suomi voisi tulevaisuudessa hyötyä aiemmista typeryyksistään, kun vaihtoehtona olisi ollut sanoa "ei".

Enkä usko, että Haavisto on oikeasti noin tyhmä. Kunhan esittää.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

kivimies

^
Lisäisin noihin hyviin pointteihin seuraavan:

Haavisto puhui ennen vaaleja siitä, että Venäjän raja olisi pitänyt sulkea 2015, koska sieltä tullleet olivat "Venäjän hybridihyökkäys".

Nyt hän onkin sitä mieltä, että Suomen pitää nyt osallistua vahingolliseen taakanjakoon, koska 2015 tilanteen toistuessa rajat on pidettävä avoimena ja annettava EU:n taakkajakaa kaikki tulijat, sen sijaan, että raja suljettaisiin.

Jari Korkin olisi pitänyt nostaa tämä ristiriita esille, sen sijaan, että ryhtyi tukemaan Haaviston mielipidettä.

Quote from: Ajattelija2008 on 04.04.2019, 14:25:39
Quote
Haavisto IS:n Vaaligrillissä: Itäraja olisi pitänyt sulkea heti, kun Venäjältä alkoi vuonna 2015 saapua pakolaisia – "kannattaa käyttää yleistä järkeä"
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006058695.html

takalaiton

Quote
Saksa lupaa ottaa neljänneksen Italiaan tulevista siirtolaisista

Siirtolaisten jakaminen EU-maiden kesken on esillä sisäministerien kokouksessa.

Saksa valmistautuu ottamaan neljänneksen Italiaan veneellä saapuvista siirtolaisista. Asian vahvisti perjantaina Saksan sisäministeri Horst Seehofer, kertoo Deutsche Welle.

– Tämä ei ole ylitsepääsemätöntä maahanmuuttopolitiikallemme, Saksan sisäministeri sanoo.

– Olen aina sanonut, että meidän (Saksan) maahanmuuttopolitiikka on humaania. Emme anna kenenkään hukkua.
[...]
https://www.verkkouutiset.fi/saksa-lupaa-ottaa-neljanneksen-italiaan-tulevista-siirtolaisista/

Seehofer ei anna kenenkään hukkua ja houkuttelee samalla lähtemään Välimerelle millä tahansa ihmissalakuljettajien hankkimalla hengenvaarallisella purtilolla. Saksan lupaus on ilmeisesti voimassa pysyvästi ja siinä ei ole määrällistä ylärajaa. Syyskuun 23. päivä on tuo seuraava sisäministerien kokous, Ohisalon tarjous ei ole vielä tiedossa.
Oulu is not safe - start deportations.

kivimies

^
Tästä ilmoitettiin jo aiemmin. Tosin näitä "siirtolaisia" Italiaan rahtaavat ei-valtiolliset (mm. saksalaiset) meritaksijärjestöt ja ne menevät Libyan pelastusalueelle ottamaan heidät kyytiin.

Ilman niiden toimintaa veneilijät palautettaisiin Libyaan ja sieltä kotimaahansa.

Seehofer voisi käydä näiden järjestöjen kimppuun sen sijaan, että ottaa heidän asiakkaansa Saksaan.

Typerää toimintaa CDU/CSU-Seehoferilta.  :facepalm:

Pullervo

Ennen ensi viikolla Maltalla pidettävää EU-maiden sisäministerien kokousta ovat Ranskan Macron ja Italian Conte keskenään sopineet taakanjakoautomaatista, jolla Italiaan saapuvat jaettaisiin välittömästi kaikkiin EU-maihin. Tämä luonnolllisesti pitää sisällään sanktiot niille maille, joille taakka ei kelpaa, sanoo Macron. Tällainen ei-kovin-yllättävä esitys tulossa pöydälle.

Lisäksi Italian uusi linja siirtolaisiin on hyvin suvaitseva, kuten on jo satamien avaamisen myötä huomattu, "eikä siirtolaisuutta saa käyttää teemana antieurooppalaisessa propagandassa", vaatii Conte.

https://www.dw.com/en/italy-france-agree-on-automatic-distribution-of-migrants/a-50489114
QuoteItaly, France agree on 'automatic' distribution of migrants (19.9.2019)

France and Italy have agreed on a new system to distribute migrants across the European Union. It comes ahead of an interior ministers meeting in Malta next week.

French President Emmanuel Macron and Italian Prime Minister Giuseppe Conte called Wednesday for the EU to introduce a new automatic system to distribute migrants across the bloc, as the two countries sought to patch up an acrimonious relationship under Italy's previous anti-migrant populist government.

Italy has long complained that other EU member states have not shared the burden as hundreds of thousands of people arrived on its shores in recent years after making the dangerous boat journey across the Mediterranean.

"The European Union hasn't shown enough solidarity with countries handling first arrivals, notably Italy," Macron said after talks with Conte in Rome.

"France is ready to develop this in the framework of overhauling the Dublin accords," said Macron, referring to the EU regulation which assigns responsibility for migrants to the nation of first entry into the bloc.

"I am convinced that we can agree on an automatic redistribution mechanism" under the auspices of the European Commission, he continued.

Italy may soften migration policy

Conte heads a weeks-old pro-European government, formed after far-right leader Matteo Salvini brought down the previous one in a failed bid to become prime minister. The new government, composed of the center-left Democratic Party and anti-establishment 5-Star, has lifted hopes that Italy will soften its hardline immigration stance.

During his 14 months as interior minister, Salvini shuttered Italian ports to humanitarian ships rescuing people at sea, leading to repeated standoffs with Brussels that were only resolved after several EU states accepted migrants on an ad hoc, case-by-case basis.

Conte said he had received French support for a system to redistribute migrants whereby the entire 28-nation bloc would automatically take a share of all the new arrivals in Italy as soon as they were rescued.

"Migration is a complex phenomenon. It's vital for Europe to turn the page towards the structural, and no longer emergency, management of migrants," Conte said.

"Migration must no longer be a theme of anti-European propaganda," he added, referring to the harsh language and policies of the League.

EU ministers to huddle in Malta

Macron said EU member states that don't participate in the new distribution system would be "punished financially," a demand shared by Italy. He did not elaborate.

France and Germany have reportedly given their approval to the new system, which could also involve Luxembourg, Malta, Portugal, Romania and Spain.

The migration issue is to be taken up by at an EU interior ministers meeting in Malta on Monday, ahead of a European summit in October in Luxembourg.

(...)

Tomatoface

Ruton pitää levitä tasaisesti.. Mikäs se uusi termi oli millä Unkarille yritetään lyödä sanktioita jos eivät ota vapaaehtoisesti tautia? "Oikeusvaltioperiaate" tms.
O tempora, o mores!

Roope

QuoteHelena Petäistön kolumni: Nämä merkit sen paljastavat: Merkelin komissio on nyt Macronin komissio

Ursula von der Leyenin johtama EU-komissio on asettanut keskiöön Euroopan aseman vahvistamisen maailmassa ja tuonut framille planeetanlaajuisen geopoliittisen ajattelun.

Kuulostaako ranskalaiselta? Aivan oikein, uuden komission saksalaisen puheenjohtajan kaavailut heijastavat Ranskan Eurooppa-visiointia. Mutta samalla, kun uusi komissio pyrkii vahvistamaan Euroopan ulkoista asemaa kuohuvassa maailmassa, se pyrkii myös palauttamaan sisäisen yhtenäisyyden pahasti kahtiajakautuneessa unionissa.

[...]

Sitäkään ei sovi unohtaa, että Jutta Urpilaisen saamassa tärkeässä "Afrikka-salkussa" näkyy Macronin kädenjälki. Ilmastonmuutoksen ohella Euroopan kohtalonkysymyksiin kuuluva Afrikka on ollut Ranskan ajama asia aina 80-luvulta lähtien, mutta Saksa ei ole sille koskaan aiemmin lämmennyt, eikä Ranskan 90-luvulla aloittama ns. Barcelona-prosessi ole siksi päässyt koskaan alkua pitemmälle.

Macron, joka on itse nuorena ollut puolen vuoden komennuksella Afrikassa, lähti tarmokkaasti puskemaan läpi uutta Afrikka-politiikkaa ennen kuin se on lopullisesti myöhäistä Afrikan ongelmien vyöryessä Eurooppaan. Nyt, kun Saksakin on saanut kunnolla tuntea siirtolaisongelmat nahoissaan, alkaa sieltäkin vihdoin löytyä ymmärrystä asialle.

Eurooppalainen elämänmuoto on ikivanha ranskalainen käsite perinteisesti vastakohtana amerikkalaiselle elämänmuodolle, jossa sosiaaliturva on tuntematon, jossa mikään ei suojaa kansalaisia tehomaatalouden haitoilta kuten hormonilihalta ja geenimanipuloinnilta jne. Onneton salkkujako antoi populisteille tilaisuuden omia asian itselleen aiheuttaen samalla tarpeetonta polemiikkia.

Junckerin komission oikeutetusti jyrkät linjanvedot oikeusvaltio- ja maahanmuuttoasioissa ovat valitettavasti vain syventäneet juopaa Euroopan eri osien välillä. Von der Leyen yrittää nyt selvästi luovia pattitilanteesta uusille urille.

Kun laajentumissalkku annetaan unkarilaiselle ja taloussalkku italialaiselle, kyse on selvästi uudesta strategiasta. Unkarin ongelmapääministeri Viktor Orbán kannatti von der Leyenin nousua komission johtoon, ymmärrettävästi siksi, että vaihtoehto olisi ollut oikeusvaltiorikkomuksilla Unkaria ankarasti kovistellut Frans Timmermans.

Italian uusi, populistienjälkeinen hallitus saa komissiolta kaiken tuen. Myös Macron, joka oli edellisen populistihallituksen vahvan miehen Matteo Salvinin suurin vihollinen, riensi nyt Roomaan toteamaan, että Eurooppaan on saatava automaattinen mekanismi, jolla Välimeren yli Italiaan tulevat saadaan jaetuksi eri Euroopan maiden kesken ja että niitä maita, jotka eivät taakanjakoon lähde, rangaistaan. Tämä ei Junckerin komissiolta onnistunut. Nähtäväksi jää, onnistuuko von der Leyenin komissio paremmin Macronin vahvalla tuella. Ja onnistuuko Macron vetämään Italian mukaan Saksa-Ranska -kuvion kolmanneksi pyöräksi niin kuin hänen arvellaan kaavailevan.

Näyttää siltä, että unioni elää jo mielessään vahvasti Brexitin jälkeistä tulevaisuutta. Eurooppa on taas selvästi liikkeessä – en marche!
MTV 21.9.2019

QuoteEmmanuel Macron admits EU turned its back on Italy during migrant crisis

FRENCH President Emmanuel Macron has urged the European Union to overhaul its "ineffective" migration policy, admitting that frontline EU states had been abandoned by their neighbours at the height of the refugee crisis. M Macron, after talks with Italian Prime Minister Giuseppe Conte, on Wednesday said: "The European Union has not shown sufficient solidarity towards countries of first arrival, notably Italy."

Referring to the EU regulation which states that asylum seekers must lodge their claim in the first country they set foot in, the 41-year-old centrist added: "France is ready to develop this in the framework of overhauling the Dublin accords."

[...]

M Macron also urged EU leaders to throw their support behind a new, automatic system of taking in migrants saved from the Mediterranean, adding that countries which refuse to take part should be "punished financially".

The French President said: "I do not underestimate what Italy has been experiencing since 2015. It has suffered many misunderstandings and injustices.

"I am convinced that an automatic European mechanism is needed for the reception of immigrants."

The scheme first put forward by the new Italian government would put an end to messy – often tense – case-by-case negotiations over who is responsible for migrants rescued at sea.

M Macron said: "Political disagreements have led to an approach which is very ineffective."

Paris and Berlin have reportedly signed up to the new system, which could also involve Luxembourg, Malta, Portugal, Romania and Spain.

The new mechanism will be looked at in more detail at a meeting of interior ministers on Monday in Malta, ahead of an EU summit in Luxembourg next month.

The French centrist also said that while the bloc had to do more to help refugees, it had to "protect the right to asylum".

M Macron, who has sought to make a distinction between those fleeing war, famine and persecution and purely economic migrants said: "We are collectively ineffective with those who have a real right to asylum and those who have no such right and should be sent back home as quickly as possible."
Express 19.9.2019

Jos Macron oikeasti tarkoittaisi, että afrikkalaisia elintasopakolaisia ei tarvitse päästää Eurooppaan, hän ei tietenkään hoputtaisi järjestelmää, jolla EU-jäsenmaat pakotetaan ottamaan vastaan Välimeren ylittävät afrikkalaiset elintasopakolaiset. Suurin osa Italiaan tulleista on nykyään turvapaikkajärjestelmää väärinkäyttäviä elintasopakolaisia kuten tunisialaisia, jotka jäävät Eurooppaan joka tapauksessa laittomaksi halpatyövoimaksi.

Eikä EU ole osoittanut solidaarisuuden puutetta sillä, että Italiaan tulevia ei ole jaettu jäsenmaiden kesken, vaan sillä, että Italiaa on painostettu päästämään laittomia siirtolaisia kuskaavat meritaksit satamiinsa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Luotsi

No nyt on homma paketissa!

QuoteRanskan, Saksan, Italian ja Maltan sisäministerit ovat sopineet alustavasta järjestelystä Välimeren yli tulevien siirtolaisten jakamiseksi väliaikaisella tavalla Euroopan maiden kesken, kertoi Malta maanantaina. Suomi oli mukana laatimassa sopimusta.

https://yle.fi/uutiset/3-10985039
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

JP73

Quote from: Luotsi on 23.09.2019, 19:53:14
No nyt on homma paketissa!

QuoteRanskan, Saksan, Italian ja Maltan sisäministerit ovat sopineet alustavasta järjestelystä Välimeren yli tulevien siirtolaisten jakamiseksi väliaikaisella tavalla Euroopan maiden kesken, kertoi Malta maanantaina. Suomi oli mukana laatimassa sopimusta.

https://yle.fi/uutiset/3-10985039

Ex-varuskunnat ja seurakuntien leirikeskukset odottavat jo innolla.

valkovuokko

Radion Ykkösaamussa 7.10.19 Frank Johansson ja Kaisa Väkiparta vaativat Suomea ja Eurooppaa vastaanottamaan kaikki Eurooppaan pyrkijät, pelastamaan heidät, kuljettamaan loppumatka turvallisesti, koska ketään ei saa jättää hukkumaan Välimereen.
Haastattelija Marjo Näkki ei millään tavoin kyseenalaistaneet heidän väitteitään ja vaatimuksiaan.
Käsittämätöntä soopaa. Verenpaine kohosi kun noita typery(y)ksiä kuunteli, miten ihmiset voivat olla noin sekaisin.
https://areena.yle.fi/1-50309695

kivimies

Laitan tämän tänne, kun tämä koskee taakanjakoa. Ruotsi kieltäytyy osallistumasta siihen.

Tämä on hyvä asia, koska Keskustan Kurvinen ja Kärnä ovat uhonneet, etteivät tue taakanjakoa, mikäli lähes kaikki maat eivät osallistu.

Quote from: acc on 08.10.2019, 15:27:33
QuoteUusiSuomi.fi 8.10.2019
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/ruotsilta-ja-tanskalta-tuli-nuiva-kanta-siirtolaisten-taakanjakoonruotsalaisministeri-nyt-on-muiden-maiden-vuoro-tehda-osansa/36a8e6c3-0fa8-44f9-89bb-6cdd7c90d4ca
Ruotsilta ja Tanskalta tuli nuiva kanta siirtolaisten taakanjakoon – Ruotsalaisministeri: "Nyt on muiden maiden vuoro tehdä osansa"
...
Nyt on muiden maiden vuoro tehdä osansa", sanoo Ruotsin oikeus- ja maahanmuuttoministeri Morgan Johansson (sd) Sveriges radion haastattelussa.

Roope

Quote from: kivimies on 08.10.2019, 19:07:10
Tämä on hyvä asia, koska Keskustan Kurvinen ja Kärnä ovat uhonneet, etteivät tue taakanjakoa, mikäli lähes kaikki maat eivät osallistu.

Paino tietysti sanalla "lähes", jollaiseksi aiemmat ehdottomat linjaukset ovat lieventyneet. Osallistuvien maiden määrä – mikä se onkaan, kun ainakaan Ruotsi ja Visegrad-maat eivät lähde mukaan – ei tule olemaan kummallekaan kynnyskysymys.

Tanska ei osallistunut edelliseenkään jakoon, koska sille on sovittu opt-out EU:n maahanmuuttopelleilyyn.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Mr.Reese

Uutisissa on huvittanut kuinka uutistenlukijat esittää järkyttynyttä kun ei kelpaa kellekään. Tapio Nurminenkin puhui taakanjaosta, mokomakin rasisti, se on ilon ja hyvän jakamista.

En yhtään yllättyisi, että keskustassa on uhkapelattu varsin matalilla kertoimilla tietäen, että vähintään slobot sanoo ei. Nyt naapuritkin ja Hollanti kieltäytyy kohteliaasti, niin keskusta on viimeistään kuivilla. Beneluxien tai Portugalin kyllä ei enää riitä, jos hekään ovat innoissaan. Keskustalla säilyt välit virheiden kanssa ja viimeisetkin vanhat äänestäjät ei kaikkoa.

Joku taakanjako olisi kuin seireeni-Merkelin kutsu vuonna 2015. Onneksi se tajutaan muualla tai sitten ovat turvoksissa (Ruotsi) muuten vaan.
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään." - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

kivimies

Kokous on päättynyt ja alle kymmenen maata (jutun mukaan 7) ilmoitti olevansa halukkaita osallistumaan väliaikaiseen taakanjakoon, joka kestäisi kuusi kuukautta.

Taakanjakoon ovat valmiita osallistumaan Saksan, Ranskan, Italian ja Maltan lisäksi Portugali, Irlanti ja Luxemburg.

Suomen osallistuminen on vielä auki.

Sisäministeri Ohisalo (vihr.) haaveilee pysyvästä taakanjaosta.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b66885d3-b8a2-4517-b6b4-e3051fc3c76e (8.10.2019)
QuoteEU-maat eivät syttyneet Suomen edistämälle turvapaikanhakijoiden siirtojärjestelylle

Sisäministeri Maria Ohisalo (vihr) johti tiistaina Luxemburgissa pidettyä EU:n sisäministerien kokousta, jossa käsiteltiin muun muassa Kreikan saarten pahenevaa pakolais- ja siirtolaistilannetta, yhteistyötä Turkin kanssa sekä turvapaikanhakijoiden väliaikaista siirtojärjestelyä, eli niin sanottua Malta-esitystä. [...]

Sisäministeri Ohisalo sanoi tiistaiaamuna, ennen Luxemburgissa pidetyn kokouksen alkua, että väliaikaiseen mekanismiin yritetään saada mukaan mahdollisimman paljon maita, ja EU:n puheenjohtajamaana Suomi on edistämässä tätä tavoitetta.

Ohisalo korosti samaa viestiä myös kokouksen jälkeen, jossa Saksan, Ranskan, Italian ja Maltan kehittämää vapaaehtoista siirtomekanismimallia oli laihoin tuloksin esitelty muille EU-maille, sillä toistaiseksi ilmeisesti vain Irlanti, Portugali ja Luxemburg olivat valmiita osallistumaan pilottihankkeeseen Malta-ehdotuksen tehneen neljän maan ohella.
[...]

Väliaikaisen Malta-mallin avulla on tarkoitus siirtää Välimereltä pelastettuja ihmisiä muihin EU-maihin mahdollisimman nopeasti odottamaan turvapaikkakäsittelyä. Malli olisi alkuvaiheessa voimassa vain kuusi kuukautta. [...]

Pääministeri Antti Rinne (sd) on sanonut Suomen edellyttävän noin kahdenkymmenen maan mukanaoloa. Keskusta sen sijaan on korostanut, että lähes kaikkien 28 EU-maan pitäisi osallistua malliin, ennen kuin Suomi menee mukaan, kun taas RKP on kehottanut Suomea osallistumaan esimerkin vuoksi vapaaehtoiseen järjestelyyn.
[...]

Ohisalo korosti tiistaina, että uuden komission pitäisi pystyä löytämään pysyvät ratkaisut EU:n turvapaikka- ja siirtolaiskysymysten ratkaisemiseksi.

Roope

Iltalehti: Pääkirjoitus: Maahanmuuton laastarimalli ja persujen pelko hallituksen haasteina 8.10.2019

Quote from: Kreeta Karvala, IltalehtiMiksi EU:ssa on niin vaikea sopia yhteisestä maahanmuutto- ja pakolaispolitiikasta? Tilannetta voi verrata Suomen hallitukseen, jossa edes viidellä varsin samanmielisellä puolueella ei ole yhteistä näkemystä siitä, miten pakolais- ja siirtolaispolitiikassa pitäisi toimia. Hallituksen pitäisi nimittäin pian päättää, onko Suomi valmis ottamaan Välimereltä pelastettuja ihmisiä jatkossa vastaan aiempaa enemmän, sillä toistaiseksi Suomi on ottanut vastaan vain 13 henkilöä.

Yhteisestä politiikasta on vaikea sopia, koska jostain käsittämättömästä syystä etenkin Saksa ja Ranska välttämättä vaativat haittamaahanmuuttoa ylläpitäviä politiikkaratkaisuja. Tästä viimeisimpänä näyttönä Italian pakottaminen satamiensa avaamiseen meritakseille.

Mikään ei velvoita Suomea tai muitakaan maita ottamaan vastaan ketään Välimereltä pelastettua ja Italiaan kuskattua laitonta siirtolaista. Paineet syntyvät siitä, että hallituksessa on (jostain käsittämättömästä syystä) halu hakea heitä Suomeen.

Quote from: Kreeta Karvala, IltalehtiAsian sopimista mutkistaa muun muassa se, että keskustassa ja SDP:ssä pelätään, että liian lepsuksi koettu pakolais- ja maahanmuuttopolitiikka voisi ajaa loputkin äänestäjät gallupeissa ykköspaikkaa pitävien perussuomalaisten leiriin.

Se onkin ainoa este, sillä nuokin puolueet ovat ilmaisseet vaivihkaa tukensa EU:n CEAS- ja taakanjakopolitiikalle.

Quote from: Kreeta Karvala, IltalehtiJos yhteisten linjan päättäminen ei ole helppoa Suomessa, voi vain kuvitella, kuinka vaikeaa se on 28 EU-maan kesken. Siitä huolimatta yrittää täytyy, sillä pelkästään tänä vuonna Välimerellä on hukkunut lähes 1 000 ihmistä.

Yhteinen linja ei auta pätkän vertaa hukkumisten vähentämisessä, ellei se tarkoita Välimeren liikenteen lopettamista ja EU-alueelle tulleiden poistamista. Saksa ja Ranska estävät sellaiset linjaukset. Taakanjakomallin toteuttaminen kääntäisi tulijamäärät uuteen nousuun, mikä merkitsisi myös hukkumisten lisääntymistä, kuten aiemmista tilastoista voi päätellä.

Quote from: Kreeta Karvala, Iltalehti
Sen lisäksi Turkin ja Kreikan raja vuotaa jälleen, ja uusia pakolaisia ja siirtolaisia on rantautunut syksyn aikana tuhansittain Kreikan saarille sekä Kyprokselle. Yhteensä heitä on tänä vuonna tullut Kreikkaan vajaat 50 000, joten onneksi vielä ollaan kaukana vuoden 2015 luvuista, jolloin Kreikkaan saapui yli 800 000 pakolaista ja siirtolaista.

Pahin tulijoiden vyöry saatiin tuolloin torpattua Turkin avustuksella, kun EU ja Turkki tekivät vuonna 2016 kuuden miljardin euron sopimuksen, jolla Eurooppaan pyrkijöiden virta saatiin tyrehdytettyä. Nyt nämä rahat alkavat olla lopussa, mikä voi muiden poliittisten pyrkimysten ohella selittää uudelleen alkaneen ihmisvirran Turkista Eurooppaan.

Pahinta vyöryä ei estänyt EU:n ja Turkin sopimus vaan se, että Euroopan maat ryhtyivät komission vastustuksesta huolimatta sulkemaan rajojaan ja vapaata vaeltamista Euroopan halki. Sopimuksella ei olisi yksinään arvoa, jos rajat taas avattaisiin, sillä sopimuksessa luvatut palautukset Turkkiin eivät toimi. Turkkiin on palautettu vuosien aikana vain vajaat 2 000 turvapaikanhakijaa, mutta sen nojalla on lähetetty Turkista suoraan EU-maihin noin 24 000 turvapaikanhakijaa.

Rahatkaan eivät ole vielä lopussa, vaan maksaminen on hidastellut, koska Turkki ei ole voinut osoittaa laittavansa rahoja sovitulla tavalla syyrialaisten pakolaisten hyvinvointiin.

Quote from: Kreeta Karvala, IltalehtiVälimereltä pelastettujen ihmisten suhteen yritetään nyt saada aikaan väliaikaista ratkaisua, jossa vähintään 20 EU-maan pitäisi suostua järjestelyyn siitä, että yhteen jäsenmaahan saapuva turvapaikanhakija voitaisiin siirtää toiseen jäsenmaahan odottamaan hakemuksen käsittelyä, jolloin jokaista laivaa ei tarvitsisi käsitellä erikseen, eivätkä ihmiset enää hukkuisi Välimereen.

Väliaikaisessa "laastariratkaisussa" on monta ongelmaa, kuten se, toimisiko malli houkuttimena, joka lisäisi vaaralliselle merimatkalle lähtijöitä, tai saadaanko malliin ylipäätään sitoutumaan vähintään 20 EU-maata, jolloin myös Suomi olisi valmis hyväksymään sen.

Totta kai malli toimisi houkuttimena, kun tarvitsisi päästä vain Välimerelle asti eikä edes ylittää sitä päästäkseen automaattisesti Italiasta pohjoisempaan Eurooppaan. Keskisen reitin tulijoiden ylivoimaisesti suurin kansallisuusryhmä on tunisialaiset, jotka asuvat turvallisessa maassa Välimeren rannalla.

Vuoden 2015 tilanteeseen sovellettuna tulijoiden määrällä ei olisi ollut ylärajaa, vaan Eurooppaa kohti olisi lähtenyt kymmeniä miljoonia ihmisiä (syyrialaisia 17 miljoonaa). Voiko joku olla rehellisesti niin törppö, että ei tätä tajua? Sen tiedän, että jotkut haluavatkin rajojen avaamista.

Ihmisten hukkuminen estetään vain sulkemalla rajat (toteutettavissa) tai avaamalla ne selälleen (itsemurha). Mikä tahansa ratkaisu, joka helpottaa Eurooppaan tuloa, johtaa vain suurempiin ongelmiin. Keskisen reitin taakanjakomalli eli afrikkalaisten laittomien siirtolaisten siirtäminen suoraan jäsenmaihin on melkein älyttömintä, mitä voi esittää ratkaisuksi mihinkään.

Quote from: Kreeta Karvala, IltalehtiKysymys on tärkeä myös Suomen kannalta, jolla on pitkä raja Venäjän kanssa. Myös meidän intressissämme pitäisi olla se, ettei yksikään EU-maa jää ilman apua, jos maahan alkaisi yllättäen tulla joukoittain turvapaikanhakijoita.

Suomen intresseissä ei tosiaankaan ole malli, joka varmistaa, että Suomeen tulee joka tapauksessa jotain kautta kymmeniä tuhansia turvapaikanhakijoita vaan malli, jossa EU-alueelle tulo yhteisvoimin estetään ja kaikki rajoille ilmaantuvat turvapaikanhakijat siirretään turvaan leireille EU:n ulkopuolelle.

Etenkin kun sisäänpääsyn ja elintasolottovoiton varmistava taakanjakomekanismi itsessään houkuttelisi Eurooppaan joukoittain turvapaikkajärjestelmää häpeilemättä hyödyntäviä laittomia siirtolaisia niin etelästä kuin idästäkin.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Lumiukko Jeti

Quote from: kivimies on 08.10.2019, 20:20:10

Ohisalo korosti tiistaina, että uuden komission pitäisi pystyä löytämään pysyvät ratkaisut EU:n turvapaikka- ja siirtolaiskysymysten ratkaisemiseksi.

Ohisalosta paljastui sitten samanlainen EU:n selän taakse hokemillaan piiloutuva vätys kuin Orpo-Risikko-Mykkänen trio. Olisin luullut että ohisalo-levelin fanaatikolla olisi enemmän munaa mutta noin se näemmä hillotolppa korruptoi äärivasemmistolaisen jääprinsessankin.
"Suomi tarvitsee sekä jatkuvaa työperusteista maahanmuuttoa että vapaan liikkuvuuden tuomaa moninaisuutta. "
- Vihreiden tavoiteohjelma 2014-2019

Roope2

Ruotsin komissaariehdokas (sisäasiat ja pakolaispolitiikka) Ylva Johansson on kertonut tv-ohjelma Agendassa:


"Minusta on ehdottoman tärkeää, että meillä on pakottavaa solidaarisuutta [tvingande solidaritet] EU-maiden kesken. Kun meillä on yhteiset ulkorajat, pitää meillä on yhteinen järjestelmä pakolaisten vastaanottamiseen".


https://www.uusisuomi.fi/uutiset/ruotsin-comeback-komissaariehdokas-ylva-johansson-selitti-vastauksiaan-ruotsin-tvssa-taas-kiusallinen-hetki/ade00841-b1cb-4142-a815-415b0b0be685



Ylva Johanssonin poliittinen ura lähti liikkeelle ruotsalaisten nuorkommarien ympyröistä. Sitten VPK:n kansanedustaja ja liukeneminen demareihin.
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Jorma M.


Maikkarin uutissivuilla sangen mielenkiintoinen tri. Ohisalon ministeriön linjaus seuraavasta matuvyörystä:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/eurooppaan-voi-pian-saapua-miljoonia-pakolaisia-halla-aho-mtv-n-haastattelussa-eu-on-ajautunut-turkin-panttivangiksi/7586406#gs.9qt1kv

Jos Suomeen tulijoita alkaa olla paljon, Halla-ahon mielestä Suomen pitäisi käännyttää Ruotsin kautta tulevat turvapaikanhakijat hakemaan turvapaikkaa Ruotsista.

Sisäministeriön mukaan Suomi ei voi kuitenkaan käännyttää henkilöä takaisin Ruotsiin pelkästään sillä perusteella, että hänen tiedetään tulleen Ruotsin kautta. Syynä on se, että pelkkä EU:n sisärajojen kautta tapahtuva kauttakulku ei tuo maalle vastuuta turvapaikanhakijasta.

(loput linkistä)

Niin pelkästään sillä perusteella ei voi käännyttää mutta sitten voi jos samalla toteaa että Ruotsi on turvallinen maa ja Dublin-sopimus. Eikö näin, Bonnier?



"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Roope

Quote
Helsingissä hahmotellaan nyt suuntaviivoja Euroopan unionin seuraavan viisivuotiskauden maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikalle

EMN Suomi, Odysseus-verkosto ja European Policy Centre (EPC) järjestävät Suomen EU-puheenjohtajuuskauden oheistapahtumana kaksipäiväisen maahanmuuttoa ja turvapaikkapolitiikkaa käsittelevän konferenssin Finlandia-talossa 24.–25.10.2019. Korkean profiilin konferenssi kokoaa yhteen kansainvälisiä järjestöjä, päätöksentekijöitä ja tutkijoita pohtimaan Euroopan unionin seuraavan viisivuotiskauden (2020–2024) ohjelmaa maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan osalta.

Euroopan neuvosto hyväksyi lokakuussa 1999 Tampereella EU:n huippukokouksen yhteydessä tehdyt päätelmät, josta alkoi uusi maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan aika Euroopassa. Sittemmin Euroopan neuvosto on hyväksynyt kolme viisivuotisohjelmaa (Haag vuonna 2004, Tukholma vuonna 2009 ja strategiset suuntaviivat vuonna 2014). Nyt, 20 vuotta myöhemmin, historiaa tehdään jälleen Suomessa, kun kansainväliset muuttoliike- ja turvapaikka-asiantuntijat kokoontuvat huomenna Helsinkiin keskustelemaan Euroopan unionin maahanmuuttopolitiikan eri osa-alueista.

Euroopan unionin on lähestyttävä kokonaisvaltaisesti muuttoliikettä ottaen huomioon poliittiset sekä ihmisoikeus- ja kehitysasiat lähtö- ja kauttakulkumaissa ja -alueilla. Tätä varten unionia ja jäsenvaltioita kehotetaan kutakin perussopimusten mukaisen toimivaltansa rajoissa lisäämään unionin sisäisten ja ulkoisten politiikkojen johdonmukaisuutta. Kumppanuus asianomaisten kolmansien maiden kanssa on niin ikään avaintekijä tällaisen politiikan onnistumisessa yhteisen kehittämisen edistämiseksi.

Näin todettiin Tampereen EU-huippukokouksen päätöslauselmissa 20 vuotta sitten vaikka se voisi yhtä hyvin olla lainattu tuoreesta EU-asiakirjasta tai juuri ilmestyneestä tutkimuksesta. Tämä osoittaa kuinka ajankohtaisia Tampereen päätöslauselmat edelleen ovat siitä huolimatta että, EU-tasolla on viimeisen 20 vuoden aikana tapahtunut merkittävää kehitystä muuttoliike- ja turvapaikkapolitiikassa.

Euroopan muuttoliikeverkosto kokosi merkittävimmät kehitystrendit Euroopan unionin jäsenmaista ja Norjasta viime vuodelta:

-  Useat jäsenvaltiot yksinkertaistivat tiettyjen maahanmuuttajaryhmien, kuten korkeasti koulutettujen työntekijöiden, harjoittelijoiden, au pairien ja vapaaehtoistyöntekijöiden hakumenettelyjä.
-  Suurin osa jäsenvaltioista ja Norja muuttivat kansainvälistä suojelua hakevien henkilöiden oikeuksia ja velvollisuuksia.
-  Melkein kaikki jäsenvaltiot kehittivät ja laajensivat kotouttamisstrategioitaan ja -toimenpiteitään vuosien 2014–2016 aikaisempaa suurempien pakolaismäärien seurauksena.
-  Rajatarkastusten tehostaminen oli yksi ensisijaisista jäsenvaltioiden tavoitteista. Jäsenvaltiot hyväksyivät uusia strategioita, vahvistivat rajahenkilöstöään ja lisäsivät myös yhteistyötä naapurimaiden ja kolmansien maiden sekä Euroopan raja- ja merivartiovirasto Frontexin kanssa.

EU-puheenjohtajamaana Suomi käy myös keskustelua EU:n sisäisen turvallisuuden tulevaisuuden suunnasta. Keskeistä on jäsenvaltioiden lainvalvontaviranomaisten operatiivisen yhteistyön tehostaminen sekä EU:n oikeus- ja sisäasioiden virastojen rooli. Keskustelua käydään myös väkivaltaisen radikalisoitumisen ennaltaehkäisystä ja terrorismin torjunnasta sekä kyberrikollisuuden ja -uhkien torjunnasta.

"Yksi Suomen EU-puheenjohtajakauden keskeisistä tavoitteista on edistää yhteisen eurooppalaisen turvapaikkajärjestelmän uudistusta, ja myös konferenssissa keskustellaan tästä ajankohtaisesta aiheesta. Meidän tulee vahvistaa laillisia reittejä Eurooppaan ja samaan aikaan parantaa valmiuksiamme vastata suuriinkin turvapaikanhakijamäärien vaihteluihin", sisäministeri Maria Ohisalo sanoo.

Helsingin konferenssin loppupäätelmät julkaistaan loppuvuodesta 2019 osoitteissa www.emn.fi, #EmnFinland ja #Tampere20Conference


Linkit konferenssin live-streameihin:

Torstai: https://prospectumlive.com/event/emn_20191024

Perjantai: https://prospectumlive.com/event/emn_20191025

[tweet]1187325743367360512[/tweet]

Twitteristä voi tarkastella, millä järjettömyyden tasolla nämä liikkuvat. Kukaan osallistuja ei tunnu oppineen vuodesta 2015 yhtään mitään, vaan tuolla harmitellaan, ettei silloin ollut pystyssä turvapaikanhakijoiden jakamiskoneistoa. Sellainen pitää välttämättä saada seuraavaa vyöryä varten.

Edit: ^Näköjään Ohisalon twiitin palaute poistettu näkyvistä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

Kansan Uutiset: "Euroopan syytä valmistautua seuraavaan siirtolaiskriisiin" 29.10.2019

QuoteSeuraavaan suureen siirtolaisaaltoon on syytä valmistautua Euroopassa pikimmiten, totesi Kansainvälisen Siirtolaisjärjestön IOM:n pääjohtaja Antonio Vitorino torstaina 24.10. Helsingissä.

Vitorinon mukaan siirtolaisille ja pakolaisille tulee taata yhtenäinen kohtelu, sillä muutoin menetetään suuren yleisön eli EU-kansalaisten luottamus viranomaisten toimintaan. Hän peräsi yhteistyötä maiden sisällä eri ministeriöiden kesken sekä maiden välistä yhteistyötä. Lisäksi yhteiseen rajavalvontaan tarvitaan lisärahoitusta.

Tehokkain keino vähentää siirtolaisuutta on Vitorinon mukaan pitää huolta lähtömaiden tilanteesta. Töiden saanti, maan turvallisuus, lainsäädännön hyvä taso ja rauha takaavat tulevaisuuden näkymät kotimaassa ja vähentävät siirtolaisuutta.

"Lähtömaiden tilanteesta huolehtiminen", millä tarkoitetaan nykyään EU:n antamaa rahaa Afrikalle, ei vähennä siirtolaisuutta.

Millään lähtömaihin liittyvillä pehmeillä keinoilla ei ole mahdollista vaikuttaa liikkuvuuteen niin paljon kuin jo pelkkä väestöräjähdys sitä tulee lisäämään. Rauha, turvallisuus ja työllisyys ovat sinänsä hyviä asioita, mutta niitä ei luoda muualle maailmaan Euroopasta käsin, ja nimenomaan liikkuvuuden vähentämisen kannalta tällainen vaikuttaminen on äärimmäisen tehotonta ja toimii myös vastoin tavoitetta.

QuoteHelsingissä pohdittiin muuttoliikettä Eurooppaan ja kuinka Tampereella 20 vuotta sitten hyväksytyt EU:n maahanmuuttopolitiikan periaatteet ovat kestäneet.

Suomen EU-puheenjohtajakauteen kuuluvassa konferenssissa haettiin uusia eväitä EU:n seuraavien turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisohjelmien työstämiseen.

Pakolaisstatuksen saaminen vaihtelee suuresti EU-maittain. Siksi jäsenmaat tarvitsevat yhtenäisen lainsäädännön, periaatteet ja menettelyt, joiden mukaan pakolaisstatus myönnetään. Myös valitusmenettelyn pitää olla yhtenäinen, sanoo pääjohtaja Nina Gregori Euroopan turvapaikka-asioiden tukivirastosta.

Epäyhtenäiset säännökset ja käytännöt heikentävät hänen mukaansa kansalaisten luottamusta viranomaisten kykyyn hoitaa Eurooppaan tulevaa siirtolaisuutta.

Ei eurooppalaisia kiinnosta pätkääkään säännösten ja käytäntöjen yhtenäisyys vaan se, että tulijat pidetään poissa omasta maasta. Tämä taas toteutuu parhaiten pitämällä heidät poissa Euroopasta.

QuoteTurvapaikanhakijoista 75 prosenttia saapuu viiteen EU-maahan. Harva muista jäsenmaista on noudattanut ns. taakanjakosopimusta turvapaikan hakijoiden vastaanottamisesta. Saksassa tilanne on johtanut siihen, että turvapaikkahakemusten käsittely kestää vuosia. Se ei viranomaisten mukaan ole kenenkään etu.

Pari vuotta sitten rauennut taakanjakosopimus ei perustunut siihen, mitkä maat rekisteröivät eniten turvapaikanhakijoita. Vuoden 2015 sopimusta noudattivat vain Malta ja Suomi.

Nykyhetkeen sovellettu silloinen turvapaikanhakijoiden siirtosopimus ei muutenkaan koskisi enää kuin ehkä prosenttia Afrikan kautta Eurooppaan tulevista, koska muita kuin eritrealaisia ja syyrialaisia ei määriteltäisi tarpeeksi hädänalaisiksi (vähintään 75 prosenttia myönteisiä päätöksiä EU-alueella).

QuoteAfrikasta Eurooppaan pakolaisina tulleista vain kaksi prosenttia olisi jättänyt hakeutumatta tänne, jos olisi tiennyt matkan vaaroista, kertoo Yhdistyneiden kansakuntien kehitysohjelman UNDP:n tuore Afrikka-raportti.

Tämän yhdistettynä siihen, että vain pieni osa Eurooppaan tulleista afrikkalaisista on oikeasti pakolaisia, pitäisi lopettaa eurooppalaisten syyllistäminen hukkumisista. Sieltä tullaan hengenmenosta piittaamatta, vaikka henki ei olisikaan ollut vaarassa lähtömaassa.

QuoteRaportin mukaan joka vuosi Välimeren aaltoihin ja muihin matkan vaaroihin menehtyy 30 000 ihmistä.

Tämä tarkoittaa, että aiemmin matkalla kuolee muista syistä noin kymmenkertainen määrä ihmisiä Välimereen hukkuneisiin verrattuna. Toisin sanoen esimerkiksi aktivistien vaatima ihmisten noutaminen Pohjois-Afrikan rannikolta ei vähentäisi Eurooppaan pyrkivien kuolemia, vaikka hukkumiset saataisiinkin vähenemään (mikä sekin kyseenalaista), vaan lisäisi niitä, jos vähänkin useammat innostuisivat lähtemään liikkeelle.

QuoteRaportin mukaan etenkin nuoret lähtevät Eurooppaan paremman elämän toivossa. 77 prosenttia kertoi, että kotimaassa on mahdotonta vaikuttaa maan kehitykseen, joten ainoa mahdollisuus saada hyvä tulevaisuus on muuttaa pois.

Myös vanhemmat rohkaisevat nuoria lähtemään. Yksi syy on, että Euroopassa työtä tekevä nuori voi elättää kotimaahan jääneen perheen. 78 prosenttia Eurooppaan tulleista afrikkalaisista lähettää rahaa kotiinsa.

Tällaista ilmiötä on täysin mahdoton kääntää missään mielekkäässä ajassa vaikuttamalla lähtömaiden olosuhteisiin, kun samoista resursseista kilpailevien määrä lisääntyy Afrikassa kymmenillä miljoonilla joka vuosi. Ainoa toimiva keino on laittoman tulon estäminen.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Näkkileipä

Miten olisi sellainen yksinkertainen ratkaisu, jossa maahanmuuttajien aiheuttamista kustannuksista, lähetettäisiin lasku lähtömaille? Näin tehtynä lähtömaat todennäköisesti itse estäisivät laittoman maahanmuuton ja siiirtolaiskriisin ja kaikki olisivat tyytyväisiä. Ainakin melkein...

Roope

Quote
EU:n tilintarkastajat tutkivat, miten unioni onnistui maahanmuuttajien vastaanottamisessa ja jakamisessa eri EU-maiden välille. Tulokset eivät ole mairittelevia.
Helsingin Sanomat: EU-raportti: Kreikan ja Italian kapasiteetti ei riitä maahanmuuttajien käsittelyyn – vuoden 2015 kriisiä seuranneessa taakanjaossa monia ongelmia 15.11.12019

Quote from: Jenni Virtanen, HS 15.11.2019VUODEN 2015 maahanmuuttokriisi sai Euroopan tolaltaan monin tavoin. Suuri, samanaikainen määrä tulijoita alleviivasi kuinka valmistautumaton Euroopan unioni oli vastaanottamaan ja auttamaan maahan pyrkijöitä.

Kriisistä halutaan oppia, mutta koulu on ollut kova ja hidas. EU-maat eivät ole päässeet yksimielisyyteen tarvittavista muutoksista, jotka johtaisivat EU:n yhteiseen turvapaikkajärjestelmään.

Sen vuoksi merkittävä osa EU:n maahanmuuttopolitiikkaa lepää edelleen väliaikaisten ratkaisujen harteilla. Euroopan unionin tilintarkastajat tutkivat kahta väliaikaista ratkaisua keskiviikkona julkaistussa raportissaan.

ENSIMMÄISEKSI tutkimuksen kohteena olivat niin kutsutut väliaikaiset siirrot, joiden tarkoituksena oli helpottaa painetta Kreikassa ja Italiassa. Vuosina 2015–2017 toiminnassa ollutta järjestelmää kutsutaan myös taakanjaoksi.

Yksi raportin päälöydöksistä on, että seuraava taakanjakomekanismi on syytä rakentaa huomattavasti paremmin ja tarkemmin. Uudesta, vapaaehtoisesta siirtomekanismista on yritetty päättää kuluvalla Suomen EU-puheenjohtajuuskaudella.

Tärkein opetus oli kylläkin se, että "taakanjako" ei toimi, vaan massat on pidettävä ulkorajamaissa tai mieluiten niiden ulkopuolella.

Quote from: Jenni Virtanen, HS 15.11.2019Vuoden 2015 päätöksellä 160 000 Kreikkaan ja Italiaan saapunutta tulijaa piti siirtää muihin EU-maihin. Lopulta maat sitoutuivat reilun 98 000 tulijan siirtämiseen, mutta lopulta vain vajaat 35 000 pääsi matkaan. Suomi vastaanotti valtaosan lupaamistaan ihmisistä eli 1 975 tulijaa. Merkittävä osa maista vastaanotti lupausta vähemmän. Puola ja Unkari kieltäytyivät vastaanottamasta tulijoita.

Lukumääräisesti eniten kiintiötavoitteistaan jäivät ne maat, jotka pakollisia siirtoja eniten alunperin vaativat.

Quote from: Jenni Virtanen, HS 15.11.2019Jäsenmaiden omien päätösten lisäksi järjestelmässä oli raportin mukaan muitakin vakavia pullonkauloja. Vain pieni osa ihmisistä pääsi matkaan, koska kriteerit eivät täysin vastanneet maahanmuuttajien kansallisuuksia tai taustaa eikä ihmisiä saatu rekisteriin tarpeeksi nopeasti.

"Yksi syy siirrettävien tulijoiden vähäiseen määrään oli se, että kriteereihin sopivia ihmisiä oli lopulta hankala tunnistaa. Määrä olisi voinut olla merkittävästi korkeampi", sanoo Leo Brincat, joka on yksi raportin laatijoista.

Siirtokriteerit olivat olemassa siksi, että vähennettäisiin siirrettävien joukossa olevien huijareiden määrää, joten kriteerien poistaminen olisi tarkoittanut väylän avaamista laittomille siirtolaisille.

Siirrettävien määrä oli joka tapauksessa mitätön verrattuna kaikkien tulijoiden määrään ja siirtoihin uhrattuihin resursseihin.

Quote from: Jenni Virtanen, HS 15.11.2019RAPORTIN vakavimmat huomiot koskevat maahantulijoiden vastaanottopisteiden eli niin kutsuttujen hot spotien toimintaa Kreikassa ja Italiassa. Raportin tarkastukset on tehty tämän vuoden helmikuussa, ja arviot koskevat vuosia 2015–2018.

Vaikka esimerkiksi sormenjälkien ottaminen ja tulijoiden rekisteröinti on parantunut merkittävästi, keskusten toiminta jää tavoitteistaan. Kreikassa tulijoiden määrä on jälleen nousussa, ja Italiassa kapasiteetti ei riitä uusintahakemusten ja valitusten käsittelyyn.

Raportin laatijat pitävät erityisesti Kreikan tilannetta kestämättömänä. Esimerkiksi Samoksen saaren hot spot -alue on laajentunut epävirallisesti telttoihin ja autiotaloihin keskuksen ulkopuolelle. Alaikäisiä on sijoitettu kontteihin, joissa kaikissa ei ollut ovia, ikkunoita, sänkyjä tai ilmastointilaitteita.

Hotspotit eivät ole varsinainen ongelma vaan se, että sallitaan uusintahakemukset ja valitukset, joiden käsittely kestää vuosia. Kun samalla käännytykset eivät toimi, tilanne on mahdoton.

Quote from: Jenni Virtanen, HS 15.11.2019JÄRJESTELMÄN toimimattomuus tuo inhimillisen kärsimyksen lisäksi myös muita ongelmia. Muuttajia palautetaan tällä hetkellä paljon vähemmän kuin palauttamispäätöksiä tehdään. Ongelmia on niin säilöönotto­kapasiteetissa, hakemuskäsittelyssä kuin yhteistyössä alkuperämaan kanssa. Kielteisen päätöksen saaneet voivat myös paeta.

Tietysti.

Quote from: Jenni Virtanen, HS 15.11.2019Euroopan unionin tilintarkastustuomioistuin valvoo, kuinka tehokkaasti Euroopan unionin veronmaksajien rahoja käytetään. Yleinen huomio raportista on, että moni ratkaisu tehtiin liian nopeasti kriisitilanteessa. Vaikka Kreikka ja Italia ovat vastaanottaneet miljardeja euroja maahanmuuttajien hoidon tehostamiseksi, moni laatutavoite on vielä täyttymättä.

Tietysti.

Quote from: Jenni Virtanen, HS 15.11.2019Toisaalta raportin laatijoiden mukaan tilanne olisi todennäköisesti merkittävästi huonompi ilman tehtyjä tukitoimia.

"Emme sanele, miten Euroopan komission ja jäsenmaiden pitäisi toimia, koska päätökset ovat poliittisia. Sen kuitenkin näemme, että nyt on aika toimia eikä odottaa uutta kriisiä"
, Leo Brincat sanoo.

Pienikin kurkistus tulevaisuuteen osoittaa, että ainoa toimiva politiikka on lopettaa tulijoiden vastaanotto ja siirtää kaikki auttaminen Euroopan ulkopuolelle. Mutta ei, vaan suunnitellaan entistäkin järeämpää vastaanottokoneistoa, joka romahtaa seuraavassa itse luodussa kriisissä vieläkin korkeammalta.

Raportti:
Muuttajien turvapaikka-, siirto- ja palauttamismenettelyt: Aika puuttua tehokkaammin tavoitteiden ja tulosten välisiin eroihin (pdf)

QuoteKuten muussakin EU:ssa, luvattomasti maassa oleskelevien kolmansien maiden kansalaisten palautusten määrä Kreikasta ja Italiasta on pieni.

QuoteTästä huolimatta suuri osuus muuttajista liikkuu edelleen eteenpäin ja hakee turvapaikkaa toisesta EU:n jäsenvaltiosta ilman, että heidän sormenjälkensä tallennetaan Eurodac-tietokantaan

QuoteKomissio ei ole seurannut siirtomenettelyä muuttajia vastaanottavissa valtioissa helmikuun 2018 jälkeen.

QuoteEU:n ja Turkin välinen julkilausuma on vaikuttanut merkittävästi maahantulijoihin, mutta sen kulmakivi eli nopeutettu rajamenettely ei ole riittävän nopea. Tavanomaisten ja nopeutettujen menettelyjen tilanne on vieläkin hankalampi, sillä puhutteluaikoja sovitaan jopa vuosille 2023 (tavanomaiset menettelyt) ja 2021 (nopeutetut menettelyt). Paljon kielteisiä ensimmäisiä päätöksiä on siirtymässä muutoksenhakuvaiheeseen, joka ei saa riittävästi tukea ja on jo ylikuormitettu

QuoteNykyiset huomattavat jonot saadaan todennäköisesti purettua vuoden 2019 loppuun mennessä. Samalla kuitenkin on odotettavissa, että tämä johtaa muutoksenhakuelimiin kohdistuvaan paineeseen. Kesti yli neljä vuotta, että vuonna 2015 jätetty turvapaikkahakemus eteni viimeiseen muutoksenhakuvaiheeseen.

QuoteToteutuneita palautuksia oli paljon vähemmän kuin palauttamispäätöksiä molemmissa maissa sekä koko EU:ssa.

QuotePalauttamismenettelyjen nopeudesta ei kerätä lainkaan tietoja. Lisäksi millään indikaattorilla ei mitattu palautusten kestävyyttä, kuten sellaisten palautettujen muuttajien määrää, jotka yrittävät palata EU:hun, tai AVRR-uudelleenkotoutumispakettien menestystä

QuoteKomission olisi yhteistyössä kansallisten viranomaisten kanssa

a) tarjottava yhdessä Frontexin kanssa lisätukea, jolla puututaan tässä kertomuksessa todettuihin vähäisten palautusten syihin Kreikassa ja Italiassa ja jossa kiinnitetään erityistä huomiota Kreikan saarilta toteutettujen palautusten vähäiseen määrään ja AVRR-ohjelmaan Italiassa

b) ryhdyttävä toimenpiteisiin varmistaakseen, että nykyiset kolmansien maiden kanssa tehdyt sopimukset kolmansien maiden kansalaisten palauttamisesta (kuten Cotonoun sopimus ja EU:n takaisinottosopimukset) pannaan täytäntöön kolmansissa maissa ja että niitä sovelletaan täysimääräisesti jäsenvaltioissa

c) edistettävä koordinoitua EU:n toimintatapaa uudelleenkotoutumista koskevan avun yhteydessä palauttamisen kohteena olevissa kolmansissa maissa

d) ehdotettava toimenpiteitä, joiden avulla on mahdollista kerätä järjestelmällisesti tuloksellisuustietoja palauttamismenettelyjen nopeudesta ja kestävyydestä, jotta voidaan helpottaa poliittista päätöksentekoa, tuloksellisuuden arviointia ja
tutkimuksia.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

Quote from: Ylen tv-uutiset 21.11.2019Petteri Orpo
"On se selvää, että meillä [EPP] täytyy olla ihmisiä puhuttaviin aiheisiin selkeät vastaukset: ilmastopolitiikkaan, maahanmuuttopolitiikkaan, ja tähän jälkimmäiseen se, että me huolehditaan siitä, että 2015 ei koskaan Euroopassa toistu. Se hoidetaan eurooppalaisilla ratkaisuilla: tiukalla rajavalvonnalla, tehokkaalla turvapaikkatutkinnalla ja palautuksilla niille, jotka ei turvaa tarvitse. Eli tämä on myös asia, johon meillä on olemassa selkeät ratkaisut."

EPP:n ns. ratkaisut ovat karmeita (pakolliset turvapaikanhakijakiintiöt EU-maille, humanitaaristen viisumien jakaminen Eurooppaan pääsemiseksi (!), turvapaikanhakukeskukset EU:n ulkopuolelle, laillisten väylien lisääminen, pelastusalusten palauttaminen Välimerelle jne.) ja olisivat tehneet vuoden 2015 kriisistä moninkertaisesti pahemman Euroopalle ja eurooppalaisille.

Orpon "tiukka rajavalvonta" ei tarkoita, että EU-alueelle päästettävät seulottaisiin rajalla tiukasti tai muutenkaan, kuten Orpo hyvin tietää ihmisten sen ymmärtävän, vaan että kaikki tulijat rekisteröidään ja jaetaan jäsenmaihin.

Mutta Orpo vain jauhaa vuodesta toiseen sitä mitä käsketään:

Quote from: Roope on 07.11.2018, 15:39:27
Quote from: HSOrpon mukaan EU:n maahanmuuttopolitiikan pitäisi olla "hyvin ratkaisukeskeistä". Se tarkoittaa kahta linjaa: yhtäältä tiukkaa rajavalvontaa mutta toisaalta vahvaa panostusta erityisesti Afrikan maiden auttamiseen.

"Samaan aikaan pitää olla selkeä rajavalvonta ja tiukka palautusjärjestelmä. Ja sitten se humanitaarinen puoli eli lämmin sydän."

Tiukka rajavalvonta ja tiukka palautusjärjestelmä. Se kuulostaisi hyvältä, jos se olisi totta, mutta kun se ei ole.

Ei ole edes suunniteltu tiukkaa rajavalvontaa vaan päinvastoin järjestelmää, joka tekisi rajavalvonnan entistäkin merkityksettömämmäksi, kun Pohjois-Afrikkaan perustettaisiin turvapaikanhakukeskuksia, joista pakolaiset lennätettäisiin Euroopan maihin. Eikä tilanne muutu nykyistä paremmaksi siitäkään, että keskuksia perustettaisiin EU:n ulkorajavaltioihin.

Samoin palautusjärjestelmän suunnitellaan vastaisuudessakin perustuvan lähinnä vapaaehtoisuuteen sekä palautettavien että lähtömaiden osalta. Kehitysapua ei olla ehdollistamassa palautussopimuksiin, ja Suomi onkin tilannetta kuvaavasti lopettanut palautukset kokonaan kahteen tärkeimpään lähtomaahan eli Irakiin ja Afganistaniin.

Quote from: HSOrpon mukaan Euroopan on kannettava vastuunsa pakolaisuuden syistä.

"Samaan aikaan EU:n pitäisi panostaa massiivisesti Afrikan auttamiseen, jotta se pärjää omillaan ja ihmiset löytävät sieltä oman tulevaisuutensa."

Orpo uskoo, että tällainen linja tyydyttäisi niin ranskalaista, suomalaista kuin itäeurooppalaista.

Afrikan väestönkasvun ennustetaan kasvavan tulevina vuosikymmeninä niin rajusti, että jotain on Orpon mukaan tehtävä.

Pakolaisuuden syille voidaan tehdä Suomesta käsin hyvin vähän, ja perimmäinen ongelmahan on tuo mainittu Afrikan raju väestönkasvu. Kun sitä ei voida estää, se johtaa kymmenien ja satojen miljoonien ihmisten liikkeellelähtöön, ja monen laittoman siirtolaisen suuntana on Eurooppa, ellei Eurooppaan tuloa ihan konkreettisesti estetä.

Kehitysapu on tässä suuressa kuviossa yhtä tyhjän kanssa, ja Urpon haaveilema massiivinen auttaminen johtaa vain liikkuvuuden lisääntymiseen. Ajatus Euroopan ja Afrikan välisen elintasokuilun täyttämisestä kehitysavulla ja tempputyöllistämisellä on muutenkin pelkkää utopiaa ja haihattelua.

EPP:n uuden maahanmuutto-ohjelman lukemisen jälkeen ei voi kuin ihmetellä, miksi he vihaavat eurooppalaisia niin paljon.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Timo Rainela

Kuulostaa sellaiselta, mikä on mennyt ohi korvien:
YK/EU:n pakolaisten uudelleenasutusohjelma - Pertti Rönkkö kertoo Saksan yleisradion uutisen.

Quote from: Pertti Rönkkö Havaintoja SaksanmaaltaSaksa ottaa ensi ensi vuonna yli 5000 YK/EU:n pakolaisten uudelleenasutusohjelmaan kuuluvaa pakolaista, kertoo Saksan yleisradio. Ohjelmaan on kuulunut viime ja tänä vuonna 50 000 vaikeimmassa asemassa olevan pakolaisen uudelleenasuttaminen EU-maihin. Vaikeasti sijoitettavia pakolaisia on tuotu EU-maihin uudelleenasutettaviksi tähän mennessä yli 37 000. Ohjelman tarkoitus on auttaa heikoimpia pakolaisia säästymään Välimeren ylittämiseen liittyviltä riskeiltä.
https://www.facebook.com/pertti.ronkko/posts/10157042276328542
TR: Muuten olen sitä mieltä, että naisten olemassaolo politiikassa, virkahallinnossa ja päätöksenteossa on suurin yksittäinen syy kansakuntamme yhtenäisyyden ja moraalisen, eettisen, sivistyksellisen sekä pratopalogistisen rappion ja tuhon liikkeelle panevana voimana. Joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta.

Pullervo

Saksalla on nyt EU-komission puheenjohtajuus ja kesäkuussa myös EU-puheenjohtajuus Suomen ja Kroatian jälkeen. Saksa ehdottaa taas pakollista taakanjakoa ulkorajojen yli tuleville laittomille siirtolaisille ja tarkoitus on samalla romuttaa Dublin-sopimus ja EASO:sta tehtäisiin EUAA (European Union Agency for Asylum), joka päättäisi, mikä maa kenenkin hakemuksen käsittelee. Loistavaa, näitä turvapaikkaturistejahan ei saa maasta enää pois, kun kerran ovat rajan yli tulleet, saivat oleskeluluvan tai eivät. Korkeintaan seikkailevat Schengen-alueen sisällä Suomestakin toiseen maahan, jos oikein hyvin käy. Sisärajavalvonnan yleistyminen "toiseenkin suuntaan", kuten Ruotsista Tanskaan ja Tanskasta Saksaan (eikä vain toiseen suuntaan), vähentää tämänkin onnenkantamoisen toteutumisen todennäköisyyttä.

Suomen kaltaisille tahdottomien nahjusten ja EU-urasta haaveilevien poliitikkojen johtamille maille käy huonosti, koska näissä suostutaan tietysti kaikkeen. Johan turvapaikkateollinen kompleksi jauhaa Suomessa vajaakäynnillä, kun kehitysmaista ei tule riittävästi orgaanista materiaalia systeemin rattaisiin pitämään rahantekokonetta pyörimässä veronmaksajien haitaksi ja poliitikkojen vokkiparoni- ja kotouttamiskoulutusbisneskavereiden eduksi. Jopa Migri joutuu käymään yv-neuvotteluja lomautuksista.

https://www.politico.eu/article/germany-sets-out-plan-for-automatic-relocation-of-asylum-seekers/
Quote from: PoliticoGermany sets out plan for automatic relocation of asylum seekers (26.11.2019)

Despite the word not being used in the document, it is clear the scheme would be compulsory.

Germany has proposed an automatic relocation scheme for asylum seekers in which their applications would be examined at the EU's external borders.

A four-page document, seen by POLITICO, was distributed to member countries by Berlin last week in an effort to make progress on asylum reform ahead of the German presidency of the Council of the EU in the second half of next year. European Commission President-elect Ursula von der Leyen, a former German defense minister, is expected to put forward her migration proposals in February.

The German proposal is presented as a so-called non-paper, which means that it's meant merely for discussion — as is made clear in the title, which contains the words "food for thought."

The document has some elements that could win favor from both Mediterranean and northern states, but its call for automatic relocation, and the lack of alternative solidarity measures for countries that don't want to take part, could upset Central and Eastern European countries, according to diplomats. Furthermore, countries such as Hungary have always opposed mandatory relocation and, despite the word not being used in the document, it is clear that this scheme would be compulsory.

On Monday, German Interior Minister Horst Seehofer is expected to present the document to his colleagues at one of their regular gatherings in Brussels, and on Thursday and Friday there will be meetings in Berlin with EU member countries, diplomats said.

Beyond Dublin

One of the document's key aims is to scrap the Dublin regulation under which asylum claims are dealt with in the country of first arrival. Dublin creates "clear imbalances" as "in 2018, 75 percent of all applications for international protection were lodged in only five member states," the document says, a point that will come as no surprise to Italy and Greece.

But Dublin is also "inefficient" since "in the entire EU, applicants are transferred to the member state (originally) responsible in only 3 percent of cases, thus allowing for a free choice of the member state responsible by the applicant," which is a point Germany and northern European countries have been making: that it is very hard to send asylum seekers back to the country of first arrival.

To reform the Common European Asylum System (CEAS), the document calls for an initial assessment of asylum applications at the external border, a new regime for determining which member country is responsible for examining an application, and measures to stop asylum seekers moving illegally from one country to another (which in migration jargon is called "secondary movements").

There is no new proposal on returning people to their home country, which is a key issue as less than half of rejected migrants are successfully returned.

All applicants should be registered in the Eurodac fingerprints database, the German document says, and clearly false or inadmissible applications "shall be denied immediately at the external border."

This should be done quickly, it says. "Initial assessments must be completed within a few weeks. Appropriate measures, if necessary including measures restricting freedom of movement, must ensure that those who wish to enter the EU undergo such assessments." Decisions could be appealed since "denial of the asylum application and the subsequent refusal of entry constitute a single decision subject to one-time legal remedy."

Such an automatic relocation scheme is designed to be permanent and not merely used in a crisis, which one diplomat said will mean the likes of Hungary and Poland will describe it as "a constant pull factor" that could make migration seem attractive.

Permanent responsibility

There's another aspect over which EU countries have been fighting for years: Which country will be responsible for the asylum claim?

In the German plan, EASO, the EU agency for asylum, would play a key role. There's already a Commission proposal to turn EASO into the European Union Agency for Asylum (EUAA) and in the German plan if an applicant gets through the initial assessment, then "the EUAA would determine which member state is responsible for examining the asylum application." Yet the agency is often criticized for its internal troubles and having "increased powers could be a problem for some member states," said one diplomat.

The decision on which country would be responsible would be taken on the basis of a "fair share" through factors such as population size and GDP.

The German document looks at other key points, including how to regulate access to the welfare state: "accommodation and social benefits would be provided only in the member state responsible" but "social benefits should be funded EU-wide as far as possible" and "paid according to an index which would ensure that benefits are at an equivalent level across the EU, independent of the member state."

"We are currently in talks at different levels and in different formats on the Common European Asylum System" said a German official. "The aim is to bring positions closer together and to find common solutions. The German proposal is intended to contribute to this."

e: lisätty vielä lihavointia

Roope

Quote from: Pullervo on 28.11.2019, 02:31:42
One of the document's key aims is to scrap the Dublin regulation under which asylum claims are dealt with in the country of first arrival. Dublin creates "clear imbalances" as "in 2018, 75 percent of all applications for international protection were lodged in only five member states," the document says, a point that will come as no surprise to Italy and Greece.

Ei varmasti tule yllätyksenä Italialle ja Kreikalle, koska ne ovat koko vuosikymmenen ajan päästäneet läpi monikymmenkertaisen määrän ihmisiä verrattuna rekisteröinteihinsä. Vuonna 2015 Kreikka rekisteröi vain 11 000 turvapaikanhakijaa, mutta päästi läpi noin miljoona laitonta siirtolaista. Vuoden 2015 kriisi oli suurelta osin suoraa seurausta tästä.

Quote
But Dublin is also "inefficient" since "in the entire EU, applicants are transferred to the member state (originally) responsible in only 3 percent of cases, thus allowing for a free choice of the member state responsible by the applicant," which is a point Germany and northern European countries have been making: that it is very hard to send asylum seekers back to the country of first arrival.

Dublin-siirtojen helpottamiseksi ja yhteisten sopimusten toimeenpanon tärkeyden painottamiseksi on paljonkin keinoja. Voidaan muokata nykyisiä sopimuksia tai vaikka leikata niskoittelevien maiden EU-tukia. Jostain mystisestä syystä tätä ei kuitenkaan edes harkita.

QuoteTo reform the Common European Asylum System (CEAS), the document calls for an initial assessment of asylum applications at the external border, a new regime for determining which member country is responsible for examining an application, and measures to stop asylum seekers moving illegally from one country to another (which in migration jargon is called "secondary movements").

There is no new proposal on returning people to their home country, which is a key issue as less than half of rejected migrants are successfully returned.

Tarkoittaa käytännössä ilmoitusta vapaasta pääsystä EU:n ulkorajoilta Keski-Eurooppaan asti. Ihmissalakuljettajat voivat keskittyä toimittamaan ihmisiä ulkorajoille, mikä laskee matkojen hinnan murto-osaan aiemmasta ja samalla nostaa kysynnän pilviin.

"Sekundäärisiä liikkeitä" toisiin EU-maihin on mahdoton estää vapaan liikkuvuuden alueella, ja se on turhaakin, sillä suurin osa painuu joka tapauksessa maan alle, kun perusteeton hakemus on hylätty.

QuoteAll applicants should be registered in the Eurodac fingerprints database, the German document says, and clearly false or inadmissible applications "shall be denied immediately at the external border."

Ja tämä tutkitaan ilman mitään virallisia papereita kuinka?

Quote
This should be done quickly, it says. "Initial assessments must be completed within a few weeks. Appropriate measures, if necessary including measures restricting freedom of movement, must ensure that those who wish to enter the EU undergo such assessments." Decisions could be appealed since "denial of the asylum application and the subsequent refusal of entry constitute a single decision subject to one-time legal remedy."

Pikatutkinta tarkoittaa samalla, että rima joudutaan laskemaan niin matalalle, että kaikki pääsevät sisään ja siirretään jäsenmaihin, ellei sormenjälkiä löydy epäonnisen sattuman kautta jostain ikävästä terrorismitietokannasta.

QuoteSuch an automatic relocation scheme is designed to be permanent and not merely used in a crisis, which one diplomat said will mean the likes of Hungary and Poland will describe it as "a constant pull factor" that could make migration seem attractive.

Sitähän se olisi, pysyvä vetotekijä. Vuoden 2015 kriisi moninkertaisesti pahempana ja aina vain pahentuvana ilman vaellusosuuksia.

QuoteThere's another aspect over which EU countries have been fighting for years: Which country will be responsible for the asylum claim?

In the German plan, EASO, the EU agency for asylum, would play a key role. There's already a Commission proposal to turn EASO into the European Union Agency for Asylum (EUAA) and in the German plan if an applicant gets through the initial assessment, then "the EUAA would determine which member state is responsible for examining the asylum application." Yet the agency is often criticized for its internal troubles and having "increased powers could be a problem for some member states," said one diplomat.

The decision on which country would be responsible would be taken on the basis of a "fair share" through factors such as population size and GDP.

On herttaisen yhdentekevää, kuka päättää tai mihin jakoalgoritmi perustuu tai olisiko jako vaikka joillekin maille vapaaehtoinen. Olennaista on se, että muiden maanosien ihmismassat pääsisivät Eurooppaan helpommin kuin koskaan maailmanhistoriassa, hakeutuisivat mihin haluavat, eikä heitä saataisi enää ikinä pois Euroopasta ilman sisällissodan tasoista väkivaltaa.

Quote
The German document looks at other key points, including how to regulate access to the welfare state: "accommodation and social benefits would be provided only in the member state responsible" but "social benefits should be funded EU-wide as far as possible" and "paid according to an index which would ensure that benefits are at an equivalent level across the EU, independent of the member state."

Tämäkin vain kosmetiikkaa, kun suurin osa tulijoista jäisi laittomiksi siirtolaisiksi luomaan ja vahvistamaan ennennäkemättömällä tavalla laittomia työmarkkinoita ympäri Eurooppaa. Suomessa laittomat tietysti laillistettaisiin, jotta heidät saataisiin yhteiskunnan palvelujen piiriin.




Sellainen mielenkiintoinen yksityiskohta, että tuossa ei esitetä yhteisiä kriteerejä eikä keskitettyä hakemustenkäsittelyä. Tainnut unohtua siinä missä pakollisuudenkin mainitseminen.

Mutta joo, kun lopputulos olisi väistämätön, Euroopan laajuinen katastrofi ja tuho, niin miksi tämä on niille niin ehdottoman tärkeä hanke?
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset