News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Liikenneministeriö suunnittelee kaikkien autoilijoiden tiemaksua

Started by B52, 08.09.2011, 12:13:16

Previous topic - Next topic

Paawo

^^Myös kokoomuksen intresseissä on ollut kilometripohjaisen veron sorvaaminen, koska suuryrityksiksi luettavat autoalan kärkifirmat sekä kaikkialle ulottuva EU-tason lobbaus.

Älkää antako Orpon lipunnostamisten erehdyttää. Kahdet rattaat vyöryvät.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Penan kaveri Eki

Ajelin mökille perunakylvöhommiin ja kiroilin jokakeväistä asfalttiruttoa... Hallitusneuvottelut alkavat. Saadaanko vihdoin tieverkosto edes jonkinlaiseen malliin?

Kun on pakko säästää ja tieverkosto on surkeassa kunnossa, niin persut ja kykypuolue voisi ehdottaa kohdennettuja veroja niille, jotka aiheuttavat tiestön huonontumisen. Oikea toimenpide mielestäni olisi laitta nastarenkaat verolle X €/tassu, tai jos vielä tarkemmin haluttaisiin kohdistaa, niin X €/nasta. Saisi halukkaat silloin laittaa vaikkapa 400 nastaa/rengas, jos se ajamista helpottaisi.

Talvirenkaita myydään Suomessa vuodessa noin 1,9 milj. kappaletta, josta nastarenkaiden osuus on noin 80 %:a.
    https://www.autonrengasliitto.fi/fi/rengasmarkkinat/
    https://lapinkumi.fi/blog/rengasmies-ikuisuuskysymysten-aarella/

QuoteVäyläviraston laskelmien mukaan nastarenkaiden aiheuttama tienpintojen urautuminen aiheuttaa vuositasolla 90 miljoonan euron kustannukset. Tämä summa sisältää niin maakuntien välillä risteilevien teiden kuin kaupunkien ja kuntien sisäisten teiden vauriot.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7c255f34-ba34-4c75-a7e4-023439bf1619

Nastarengasverolla parannettaisi tieverkostoa ja sen maksaisi ne jotka tieverkostoa kuluttaa. Veromäärä joka kattaisi noita 90 miljoonan euron vuosittaisia kustannuksia, olisi 50 € / kaupasta ostettu nastarengas. Veron voisi välttää, ajamalla kitkoilla. Tosin, tilapäistä autovero huolimatta tieverkoston korjausvelka on yli miljardin, mutta jostain olisi aloitettava.

Tiestön paska kuntohan johtuu siitä, että a) raskasliikenne ulisee, että teitä on suolattava, kun ei aurata. b) Suola, jonka päällä ajaa raskasliikenne, pehmentää asfaltin. c) Nastarenkaat kuulamyllyn tavoin kuluttaa ja jauha asfaltin ja siinä oleva soran pölyksi. Ja d) kitkarenkaat nostavat pölyn irti tiestöstä ja ilmaan.

Ja perustelut perään: Meidän kioskilla oli samaan aikaan leasattuna kahdet Audi A3:t. Toinen oli nastoilla, toinen kitkoilla. Ajo-ominaisuuksien perusteella niissä ei ollut mitään eroa, ei siis mitään eroa. Ainoa ero oli renkaiden äänitasoissa. Nastat piti enemmän ääntä, joka ehkä loi joillekin jonkinlaisen turvallisuuden tunteen.
"They were some bad people... I say hombres."

Ari-Lee

Quote from: Lahti-Saloranta on 17.02.2023, 18:29:15
Kilometrivero tekee kutaa työmatka-autoilulle. Yksi juttu mikä on vasureilta ja Saarikolta jäi huomaamatta tässä sähköautohuumassa. Sähköstähän joutuu maksamaan sähköveron ja lvv:n. Jos lataa koslansa omilla aurinkopaneleilla tuottamalla sähköllä niin verot jää saamatta.

Siispä pitää tehdä espanjat ja asettaa aurinkopaneelit kovalle verolle.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

HDRisto

Kuinka suuri se kilometrivero voisi olla?. Saman verran vai enemmän kuin esimerkiksi työmatka-ajosta saa kilometrikorvauksia / vähennyksiä verotuksessa?. Vai keksitäänkö tähänkin jokin uusi tasausvero..
Jos ei muuta niin byrokratia lisääntyy kun samaa rahaa siirrellään moneen kertaan edestakaisin.

insinörtti

Quote from: Penan kaveri Eki on 18.04.2023, 21:24:06

Kun on pakko säästää ja tieverkosto on surkeassa kunnossa, niin persut ja kykypuolue voisi ehdottaa kohdennettuja veroja niille, jotka aiheuttavat tiestön huonontumisen. Oikea toimenpide mielestäni olisi laitta nastarenkaat verolle X €/tassu, tai jos vielä tarkemmin haluttaisiin kohdistaa, niin X €/nasta. Saisi halukkaat silloin laittaa vaikkapa 400 nastaa/rengas, jos se ajamista helpottaisi.


Siihen aikaan kun tieteessä saadut mittaustulokset eivät vielä riippuneet poliitikoista, tien kuluminen riippui hyvin suurelta osin ajoneuvon massasta. Riippuvuus oli tyyppiä m^2, eli vaikutus kasvaa selvästi nopeammin kuin massa.

Tästä jäänteenä on edelleen ajoneuvon massan mukaan muodostuva yksityisteiden tonnikilometri-laskustusperuste. Tuo pitäisi tietenkin korjata siten, että ainoastaan 700-kiloinen bensa-Fiat kuluttaa tietä. Muut eivät kuluta, vaan jopa vahvistavat sitä.

jmk

Kadut muistaakseni kuluvat reippaasti, kun hiekoitushiekka jauhaa sitä kumipyörän alla. Ei tarvita nastoja siihen puuhaan. Bussikaistoilla on joskus komeat urat vaikka bussit eivät nastoja käytä, hiekkaa sinne hölvätään sitäkin runsaammin, jotta pääsisivät edes pysäkeiltä liikkeelle.

Oli tästä hiomahiekkaefektistä joku tutkimuskin takavuosina.

Mutta juuri tämän päivän poliittinen totuus on, että ainoa syyllinen on nastarengas, joten sen mukaan mennään.

Dangr

"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

HDRisto

Leveämmät kadut ja tiet ettei tarvitsisi ajaa sitä ainoaa kohtaa kaistasta urille. Ja tehokkaat sähköautot, tehot täysille heti liikkeelle lähtiessä. Ja uraa syntyy. Sekä renkaista kumipölyä ja murua mikä kuulemma on hyvin vaarallista hengitettynä ja muutenkin haitaksi luonnolle, kuin mikromuovi. Jarrupalapöly taitaa olla ainoita juttuja mitä sähkökinneristä irtoaa vähemmän kuin perinne-polttiksesta.

ikuturso

Quote from: insinörtti on 19.04.2023, 07:33:47
Quote from: Penan kaveri Eki on 18.04.2023, 21:24:06

Kun on pakko säästää ja tieverkosto on surkeassa kunnossa, niin persut ja kykypuolue voisi ehdottaa kohdennettuja veroja niille, jotka aiheuttavat tiestön huonontumisen. Oikea toimenpide mielestäni olisi laitta nastarenkaat verolle X €/tassu, tai jos vielä tarkemmin haluttaisiin kohdistaa, niin X €/nasta. Saisi halukkaat silloin laittaa vaikkapa 400 nastaa/rengas, jos se ajamista helpottaisi.


Siihen aikaan kun tieteessä saadut mittaustulokset eivät vielä riippuneet poliitikoista, tien kuluminen riippui hyvin suurelta osin ajoneuvon massasta. Riippuvuus oli tyyppiä m^2, eli vaikutus kasvaa selvästi nopeammin kuin massa.

Tästä jäänteenä on edelleen ajoneuvon massan mukaan muodostuva yksityisteiden tonnikilometri-laskustusperuste. Tuo pitäisi tietenkin korjata siten, että ainoastaan 700-kiloinen bensa-Fiat kuluttaa tietä. Muut eivät kuluta, vaan jopa vahvistavat sitä.

Muistan aikanaan kun poikkesin Antwerpenissä. Antwerpenin satama on Rotterdamin jälkeen suurin satama länsi-euroopassa: https://en.wikipedia.org/wiki/Port_of_Antwerp

Antwerpenissä ei ole varmaan koskaan nähtykään nastarenkaita kuin rahtina jossain kontissa, mutta satamaan menevällä tiellä oli syvimmät ajourat mitä olen koskaan missään nähnyt. Syynä rahtiliikenne.

Tie painuu ja kuluu raskaan kaluston alla.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Uuno Nuivanen

Quote from: ikuturso on 19.04.2023, 13:56:27
Tie painuu ja kuluu raskaan kaluston alla.

-i-

Ja loput tuhoaa vuoron perään jäätyvä ja sulava vesi. Nastarenkaat - joiden pistovoimaa on jo rajusti rajoitettu - ovat aika pieni tien kuluttaja. Henkiä niillä kyllä säästyy, tosin pääosin suomalaisten, joten ei sillä niin väliä.

Ari-Lee

Täällähän keskustelu menee aivan kuin hallitusten suunnitellut tiemaksut olisivat oikeasti menossa teiden kunnossapitoon. Jos tarkoitus olisi kunnostaa teitä autoilijoilta kerätyillä veroilla ja maksuilla olisi se jo tapahtunut siitä n.8 miljardia / vuosi potista. Mutta ei - rahaa kerätään kaikkeen muuhun turhaan ja haitalliseen humpuukiin ja ilmastohumppaan. Lisäläskinä propagandamedia YLEn saamat n.510 miljoonaa /v.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Dangr

"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

L. Brander

Quote from: Dangr on 19.04.2023, 19:58:26
https://kahdeksan.miljardia.info/

Eräs tapa laskea.

:facepalm:

Täyttä paskaa kuten kaikki vasemmiston ja muka liberaalien tuottama data on aina ja joka ikinen kerta. Lässytystä, valehtelua ja puolitotuuksia. Jokaisen mukana olevan ykköstavoite on aina ja ikuisesti saada tunne siitä, että muka olisi oikeassa ja leijua parempana ihmisenä. Mitään halua ei ole eikä ikinä tule olemaan asioiden parantamiseen. On vain Minä Itse ja miltä Minä näytän.

"Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan tieliikenteen aiheuttamien kuolemien sekä loukkaantumisien hinta yhteiskunnalle on vuodessa 1.9 miljardia euroa." Vie Tarficomin liikennejärjestelmäalanyysia esittelevälle sivulle.

Nyt lukuja peliin sitten. Miten 1.9 miljardia lasketaaan, mikä osuus on yksityisautoilijoilla jne? En pidätä hengitystä odottaessa... 

EDIT:

QuoteVerotuotto

Autoalan tiedotuskeskuksen laskelmien mukaan kahdeksan miljardia jakautuu seuraavalla tavalla.

Paina kenttiä nähdäksesi lisätietoa

No minäpä painoin.

Vastaus on taattua vasemmistoa ja lipilaaria:

QuoteAutoalan Tiedotuskeskus - HTTP/1.0 404 Not Found

404 Not Found / Sivua ei löydy

:facepalm:

Ei yhtään ihmistä, joka haluaisi oikeasti kehittää jotain, tuottaa tai välittää jotain dataa ja keskustella. Ei yhtään! On vain ulina ja jeesustelu.

Dystooppinen salamasota

Uuno Nuivanen

"Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan tieliikenteen aiheuttamien kuolemien sekä loukkaantumisien hinta yhteiskunnalle on vuodessa 1.9 miljardia euroa."

Entä tieliikenteen aikaansaama monenlainen hyöty?  :roll:  Ai niin, eri momentilla...

Dangr

"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

L. Brander

Nyt kaivoit waybackmachinesta yhden sivun ja jätit vastaamatta, mistä 1.9 miljardia tulee. Voisi perata koko typerän paskasivun läpi, mutta se olisi hyödytöntä. Kaikki normaalit ihmiset tietää sivun olevan täyttä huuhaata ja sen olevan jumalallinen totuus teikäläisille. 

Olet nyt saanut illuusion voittamisesta ja siitä, että olit oikeassa. Päälle vielä ulina, että muutkin lässyttää. Näin teistä toimii JOKAINEN AINA!
Dystooppinen salamasota

Dangr

"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

mannym

Quote from: Dangr on 19.04.2023, 21:57:11
Quote from: L. Brander on 19.04.2023, 21:42:52
Nyt kaivoit waybackmachinesta yhden sivun ja jätit vastaamatta, mistä 1.9 miljardia tulee. Voisi perata koko typerän paskasivun läpi, mutta se olisi hyödytöntä. Kaikki normaalit ihmiset tietää sivun olevan täyttä huuhaata ja sen olevan jumalallinen totuus teikäläisille. 

Olet nyt saanut illuusion voittamisesta ja siitä, että olit oikeassa. Päälle vielä ulina, että muutkin lässyttää. Näin teistä toimii JOKAINEN AINA!
Kuten sanoin, tuossa oli yksi laskelma yhdeltä vastapuolelta. En pidä sitä jumalan sanana, eikä se ole minun tai minkään sidosryhmäni. Tietysti keskustelu syntyy siitä että heitetään että se on keskustelematta psakaa. Ja ilmeisesti kaipasit tuota sivua enkä itsekään tajua miten se vastaa noihin asioihin.

Tietysti voitaisiin laittaa kaikki budjettialat omakustanteiseksi. Armeija, terveydenhuolto jne. Yhteiskunta vaan tarvitsee verorahoja jostain ja liikenne on ollut liki kaikkien mielestä hyvä sampo. Ja ei tarvitse alkaa, rahaa menee turhuuksiinkin.

Lisäys: Oli ainakin itselle pieni ahaa-elämys siinä että kaupunkien tie kuuluvat kaupunkien vastuulle ja niihin menee noin paljon rahaa. Itse en paljoa kaupungissa aja, eikä ne niin kiinnosta kun pääasiassa ajan maanteillä silloin kun pitää ajaa.

Hmm, Traficom laskee loukkaantuneita ja kuolleita tieliikenteessä tapahtumia per miljardi km. Suomessa kuolee 4,5 henkilöä per miljardi ajettua kilometriä autolla ja loukkaantuu noin 58 henkeä. Koko tieliikenteessä kuolee noin 4,7 henkilöä per miljardi kilometriä ja loukkaantuu noin 80. Melko paska tapa laskea sanoisin.

Tosin edilex kertoo hallituksen lakiesityksessä muuta kuin 1,9 miljardia. Lakiesitys vuodelta 2021. https://www.edilex.fi/he/20210138

QuoteVäylävirasto ja Liikenne- ja viestintävirasto ovat yhteistyössä määrittäneet tieliikenneonnettomuuksien henkilö- ja materiaalivahinkojen yksikköarvot. Tieliikenneonnettomuuksista aiheutuneet kuolemat ja vakavat ja lievät loukkaantumiset aiheuttivat vuonna 2020 yhteiskunnan eri osapuolille yhteensä 1,3 miljardia euron kustannukset.

Siinä on vain 600 miljoonan heitto, mikä ei ole paljon, vain noin 30% alkuperäisestä. Tai jos sen kääntää toisinpäin niin tuo 8 miljardia info sivusto vetää lukuun vain noin 47 prosenttia lisää.

Siinäpä mielenkiintoinen ero kun tyyppi eli Lauri Nevanperä tuon 8 miljardia infon taustalla sanoo
QuoteTämän sivuston on rakentanut yksityishenkilö jota ärsyttää Autoliiton tietoinen harhaanjohtaminen autoilun veroista ja kustannuksista.

Joka tarkastelun perusteella on Tampereella asuva ideologisesti pyöräilevä tietokoneen ääressä leipätyönsä tekevä vihreä. Jonka lähteet ovat no linkkejä yleissivulle. Tai voinhan minäkin sanoa että Autoliiton kannanoton voit käydä lukemassa sivulta https://www.autoliitto.fi/, mutta se ei nyt kovasti auta asiaa.

Kaupunkien tiet kuuluvat kaupungeille ja niihin kuluu paljon rahaa, vähemmän yllättäen kaupunkien terveysasematkin ja sairaalat kuuluvat kaupungeille ja niihin kuluu paljon rahaa. Mutta kuten niin usein julkisessa rahankäytössä, se on suurenmoista siirretään rahaa vasemmasta taskusta oikeaan taskuun.

Tai voi sen sanoa toisinkin päin, sillä kaupungit ja valtio ovat ainoat instanssit Suomessa ja käytännössä koko maailmassa, jotka maksavat omistamistaan tiloista vuokraa itselleen tehden sillä "voittoa". Siinäpä se on pähkinänkuoressa, vasemmasta taskusta oikeaan taskuun.

"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

keskivertokaveri

#2358
Quote from: Dangr on 19.04.2023, 19:58:26
https://kahdeksan.miljardia.info/

Eräs tapa laskea.

QuoteAlv

Laskelmissa on laskettu mukaan arvonlisävero sekä vakuutusverot. Arvonlisäveroa maksetaan muun muassa ruoista, vaatteista sekä asumisesta. Vakuutusveroa maksetaan kaikista vakuutuksista, esimerkiksi kotivakuutuksesta

Ylläolevalla perusteella autoilun verotuottoa pienennettiin 7,0 mrd -> 3,7 mrd. Eli koska arvonlisäveroa ja vakuutusveroja kerätään myös muistakin kuin autoiluun liittyvistä asioista, ei autoista, varaosista, huolloista, renkaista jne maksettavaa arvonlisäveroa luetakaan autoilusta kerätyksi veroksi. Yhteensä arvonlisäveroja vuonna 2022 valtio keräsi noin 25 miljardia (lähde: https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/suomen-verot-ja-menot/verotuotot/#72569e70 )

Melkein samalla logiikalla olisi myös polttoaineverokertymän voinut jättää pois laskuista, koska sitähän maksetaan myös ruohonleikkureiden, lehtipuhaltimien ym. käyttämästä polttoaineesta...

Luotsi

Quote from: keskivertokaveri on 19.04.2023, 23:16:37
Quote from: Dangr on 19.04.2023, 19:58:26
https://kahdeksan.miljardia.info/

Eräs tapa laskea.

QuoteAlv

Laskelmissa on laskettu mukaan arvonlisävero sekä vakuutusverot. Arvonlisäveroa maksetaan muun muassa ruoista, vaatteista sekä asumisesta. Vakuutusveroa maksetaan kaikista vakuutuksista, esimerkiksi kotivakuutuksesta

Ylläolevalla perusteella autoilun verotuottoa pienennettiin 7,0 mrd -> 3,7 mrd. Eli koska arvonlisäveroa ja vakuutusveroja kerätään myös muistakin kuin autoiluun liittyvistä asioista, ei autoista, varaosista, huolloista, renkaista jne maksettavaa arvonlisäveroa luetakaan autoilusta kerätyksi veroksi. Yhteensä arvonlisäveroja vuonna 2022 valtio keräsi noin 25 miljardia (lähde: https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/suomen-verot-ja-menot/verotuotot/#72569e70 )

Melkein samalla logiikalla olisi myös polttoaineverokertymän voinut jättää pois laskuista, koska sitähän maksetaan myös ruohonleikkureiden, lehtipuhaltimien ym. käyttämästä polttoaineesta...

Logiikka kuin suoraan vihreiden kesäleiriltä :P Josta se edellisen hallituksen jäljiltä lieneekin.
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

Ari-Lee

Tiputan nyt vielä tämän tähän kun kuuluu aiheeseen:

Quote
Uusi vero autoilijoiden maksettavaksi? Monet puolueet kannattavat
Tieliikenteestä kerätään arvonlisäverot huomioiden vuositasolla kahdeksan miljardia euroa veroja. Kokonaispotti on nyt alkanut sulamaan, sillä päästöjen vähentyessä myös päästöperusteisten verojen määrä on laskenut.

Iltalehden liikennevaalitenttisarjan kahdeksas ja viimeinen osa pureutuu perimmäisten kysymysten äärelle. Suomessa tieliikenteestä kerätään veroa monella tavalla: uuden auton ostajaa on perinteisesti muistettu autoverolla, autonsa käyttäjää ajoneuvoverolla, tankkaajaa polttoaineverolla ja vakuuttajaa vakuutusmaksuverolla.

Näiden ohella autoilusta ja liikkumisesta maksetaan tietysti myös arvonlisäveroa: niin sen uuden auton hinnassa kuin polttoainepumpulla ja korjaamolaskua maksettaessa.

Vuositasolla verokertymä on roikkunut pitkään noin kahdeksan miljardin euron tietämissä. Tästä rahasta tunnetusti vain miljardi on palanut tieinfran ylläpitoon, loppujen valuessa valtion pohjattomaan kassaan.

Nyt summa on kuitenkin alkanut sulamaan. Suurin osa veroista on sidottu jollain tavalla kulutukseen ja päästöihin, ja kun autokanta on alkanut muuttumaan vähemmän kuluttavaksi ja siis ympäristöystävällisemmäksi, ei valtion kirstuun kilahda enää samaa summaa kuin ennen.

Tämä raha on poissa paljon muustakin kuin siitä tienpidosta.

Liikenteestä kerätään arvonlisävero mukaan luettuna vuosittain noin 8 miljardia euroa. Hallitukset ovat halunneet ohjata kuluttajia vähäpäästöisempään ajamiseen. Kun kuluttajat ovat toimineet näin, on käynyt niin, että polttoainevero-, autovero- ja ajoneuvoveropohja ovat alkaneet sulamaan. Väestöön suhteutettuna ylivoimaisesti kirein autoilun verotus on Suomessa. Pitääkö liikenteeltä kerätä vastaisuudessa entisen kaltainen veropotti? Mistä sitten kerättäisiin vastaava veropotti vai annetaanko valtion veropohjan sulaa liikenteestä saatujen tuottojen osalta?

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/237631fd-b7a3-4477-9d58-32fe47cba012
Läpyskän linkistä luet kansanvihollisten ulinat. Varaa oksapussi vierellesi.

Verotuksen tiet on kuljettu aikoja sitten loppuun asti ja umpivesakossa mennään. Tämä sama on käymässä nyt myös Ruokaviraston keräämälle koirien rekisteröintimaksuille. Ensimmäisenä vuotena eli tämän vuoden Toukokuussa 10€/koiraeläin. Toisena vuotena 20€/koiraeläin. Kolmantena hoksataan, että sitähän voidaan maksattaa samoista koirista vuosittain ja korottaa niin ikään vuosittain aivan kuin verona. Ruokaviraston menoja voidaan kasvattaa palkkaamalla lisää läskiä piereskelemään vuosittain uusittaviin toimistotuoleihin, mitkä nekin maksavat vähintään 1000€/kpl. Jossain vaiheessa voivat jo palkata tarkastajia ja ylitarkastajia ns. muka palvelemaan maksavia asiakkaita eli koiran omistajia. VMP.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

AcastusKolya

Quote from: insinörtti on 19.04.2023, 07:33:47
Quote from: Penan kaveri Eki on 18.04.2023, 21:24:06

Kun on pakko säästää ja tieverkosto on surkeassa kunnossa, niin persut ja kykypuolue voisi ehdottaa kohdennettuja veroja niille, jotka aiheuttavat tiestön huonontumisen. Oikea toimenpide mielestäni olisi laitta nastarenkaat verolle X €/tassu, tai jos vielä tarkemmin haluttaisiin kohdistaa, niin X €/nasta. Saisi halukkaat silloin laittaa vaikkapa 400 nastaa/rengas, jos se ajamista helpottaisi.


Siihen aikaan kun tieteessä saadut mittaustulokset eivät vielä riippuneet poliitikoista, tien kuluminen riippui hyvin suurelta osin ajoneuvon massasta. Riippuvuus oli tyyppiä m^2, eli vaikutus kasvaa selvästi nopeammin kuin massa.

Tästä jäänteenä on edelleen ajoneuvon massan mukaan muodostuva yksityisteiden tonnikilometri-laskustusperuste. Tuo pitäisi tietenkin korjata siten, että ainoastaan 700-kiloinen bensa-Fiat kuluttaa tietä. Muut eivät kuluta, vaan jopa vahvistavat sitä.

Pitäisi siihen nopeudenkin vaikuttaa nastojen osalta, koska nastan(kin) liike-energia nousee iskunopeuden neliössä.
Pesunkestävä militaristivaskisti.

Fiftari

QuoteTutkimus: Sähköautot aiheuttavat yli kaksi kertaa enemmän asfalttivaurioita kuin bensiiniautot

Britanniassa tehdyn tutkimuksen mukaan täyssähköiset autot kuormittavat tiestöä yli kaksi kertaa enemmän kuin bensiinimoottoriset ja melko tarkalleen kaksi kertaa enemmän kuin dieselautot.

Tarkalleen ilmaistuna sähköauton kuormitus on keskimäärin 2,24 kertaa suurempi kuin bensiiniauton. Vastaava luku dieselmoottorisiin verrattuna on 1,95.

Tutkijat toteavat kuormituksen kasvun merkitsevän asfalttiteiden vaurioiden vääjäämätöntä lisääntymistä. Tutkimuksessa muistutetaan, ettei kysymys ole pelkästään ongelmista ajamisen mukavuudessa vaan myös turvallisuuden heikkenemisestä.

XXX

Tutkijoiden mukaan ongelma pahenee entisestään, jos ja kun kookkaiden sähköautojen suosio kasvaa nykyistä tahtia. Tutkijoiden mukaan länsieurooppalainen tiestö on yleensä suunniteltu sähköautoja selvästi kevyempien ajoneuvojen tarpeisiin, mikä johtaa siihen, että yhden akselin päällä olevan painon tuplaantuminen saattaa jopa 16-kertaistaa tiestölle aiheutuvien vaurioiden määrän.
KSML

Tämä voitaisiin huomioida kyllä sähköauton verotuksessa.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Viimeinen linja

Mites kauppataseen parannus kun sähköautoilijat eivät osta polttoaineita, niitähän ei ole omasta takaa pisaraakaan. Fossiilisilla tankkaavien rahat valuvat joka kerta maasta ulos, tämä pitäisi laskea sähköjen eduksi.


Quote from: Fiftari on 01.07.2023, 09:58:52
QuoteTutkimus: Sähköautot aiheuttavat yli kaksi kertaa enemmän asfalttivaurioita kuin bensiiniautot

Britanniassa tehdyn tutkimuksen mukaan täyssähköiset autot kuormittavat tiestöä yli kaksi kertaa enemmän kuin bensiinimoottoriset ja melko tarkalleen kaksi kertaa enemmän kuin dieselautot.

Tarkalleen ilmaistuna sähköauton kuormitus on keskimäärin 2,24 kertaa suurempi kuin bensiiniauton. Vastaava luku dieselmoottorisiin verrattuna on 1,95.

Tutkijat toteavat kuormituksen kasvun merkitsevän asfalttiteiden vaurioiden vääjäämätöntä lisääntymistä. Tutkimuksessa muistutetaan, ettei kysymys ole pelkästään ongelmista ajamisen mukavuudessa vaan myös turvallisuuden heikkenemisestä.

XXX

Tutkijoiden mukaan ongelma pahenee entisestään, jos ja kun kookkaiden sähköautojen suosio kasvaa nykyistä tahtia. Tutkijoiden mukaan länsieurooppalainen tiestö on yleensä suunniteltu sähköautoja selvästi kevyempien ajoneuvojen tarpeisiin, mikä johtaa siihen, että yhden akselin päällä olevan painon tuplaantuminen saattaa jopa 16-kertaistaa tiestölle aiheutuvien vaurioiden määrän.
KSML

Tämä voitaisiin huomioida kyllä sähköauton verotuksessa.

insinörtti

Quote from: Viimeinen linja on 01.07.2023, 10:21:10
Mites kauppataseen parannus kun sähköautoilijat eivät osta polttoaineita, niitähän ei ole omasta takaa pisaraakaan. Fossiilisilla tankkaavien rahat valuvat joka kerta maasta ulos, tämä pitäisi laskea sähköjen eduksi.


Kuten hyvin tiedämme, fossiilisen polttoaineen hinnasta suurin osa menee lyhentämättömänä valtiolle (toisin kuin esim sähkön hinnasta). Lisäksi 20-30% sähköstä on ollut suoraan tuontitavaraa, ja hyvin monilla Suomessa toimivilla yrityksillä on ulkomainen omistaja.

mannym

Quote from: Viimeinen linja on 01.07.2023, 10:21:10
Mites kauppataseen parannus kun sähköautoilijat eivät osta polttoaineita, niitähän ei ole omasta takaa pisaraakaan. Fossiilisilla tankkaavien rahat valuvat joka kerta maasta ulos, tämä pitäisi laskea sähköjen eduksi.

Kauppataseen parannus. Hmm, tuonti energialla lukien mukaan sähkön ja sähkön tuotannon polttoaineet niin kyllä se sähköä tankkaavienkin rahat valuvat joka kerta maasta ulos ihan siinä missä normi polttoainetta tankkaavienkin.

Kun patteribiili aiheuttaa kaksinkertaiset kulumiset tiestölle niin kyllä siitä pitäisi sitten verottaakkin vastaavasti. Ihan kuten sitä sähköäkin mikä sähköautoon tankataan.

Onhan tieliikenne käyttöön tarkoitettu sähkö verotettava kovemmin kuin ei tieliikenteeseen käytetty sähkö, vrt nestekaasu grillissä vs autossa tai moottoripolttoöljy vs diesel.

"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

Viimeinen linja

#2366
Olen nähnyt hetkiä että suomesta viedään sähköä ulos, mutta kertaakaan en ole nähnyt tilannetta että täältä viedään öljyä muihin maihin.
Sähkö voidaan tuottaa monin eri tavoin kuten tiedätte ja eikö siitä ole paasattu kovaan ääneen että meistä tulee uusiutuvan energian jättiläinen.
Kokonaan toinen asia on että fossiiliset tuodaan huoltoasemille, niin... fossiilisilla polttoaineilla. Hyvin monelle tulee sähköt suoraan kotiin, sähköautoa kun voi ladata myös shuko pistorasiasta.
Onko nyt oikeasti niin että toivotte lisää veroja, eli sähköä liikenne käytössä pitää verottaa lisää  :roll:
No, toiveenne tulee toteutumaan.

Quote from: mannym on 01.07.2023, 10:37:55
Quote from: Viimeinen linja on 01.07.2023, 10:21:10
Mites kauppataseen parannus kun sähköautoilijat eivät osta polttoaineita, niitähän ei ole omasta takaa pisaraakaan. Fossiilisilla tankkaavien rahat valuvat joka kerta maasta ulos, tämä pitäisi laskea sähköjen eduksi.

Kauppataseen parannus. Hmm, tuonti energialla lukien mukaan sähkön ja sähkön tuotannon polttoaineet niin kyllä se sähköä tankkaavienkin rahat valuvat joka kerta maasta ulos ihan siinä missä normi polttoainetta tankkaavienkin.

Kun patteribiili aiheuttaa kaksinkertaiset kulumiset tiestölle niin kyllä siitä pitäisi sitten verottaakkin vastaavasti. Ihan kuten sitä sähköäkin mikä sähköautoon tankataan.

Onhan tieliikenne käyttöön tarkoitettu sähkö verotettava kovemmin kuin ei tieliikenteeseen käytetty sähkö, vrt nestekaasu grillissä vs autossa tai moottoripolttoöljy vs diesel.

insinörtti

Quote from: Viimeinen linja on 01.07.2023, 10:54:59
Olen nähnyt hetkiä että suomesta viedään sähköä ulos, mutta kertaakaan en ole nähnyt tilannetta että täältä viedään öljyä muihin maihin.

Specsavers. Öljyjalosteet ovat yksi Suomen suurimmista vientiartikkeleista.

Viimeinen linja

Quote from: insinörtti on 01.07.2023, 12:07:28
Quote from: Viimeinen linja on 01.07.2023, 10:54:59
Olen nähnyt hetkiä että suomesta viedään sähköä ulos, mutta kertaakaan en ole nähnyt tilannetta että täältä viedään öljyä muihin maihin.

Specsavers. Öljyjalosteet ovat yksi Suomen suurimmista vientiartikkeleista.

Mistä kohtaa suomesta tuota mustaa kultaa pumpataan, menen ihan katsomaan. Specsavers.

mannym

Quote from: Viimeinen linja on 01.07.2023, 10:54:59
Olen nähnyt hetkiä että suomesta viedään sähköä ulos, mutta kertaakaan en ole nähnyt tilannetta että täältä viedään öljyä muihin maihin.
Sähkö voidaan tuottaa monin eri tavoin kuten tiedätte ja eikö siitä ole paasattu kovaan ääneen että meistä tulee uusiutuvan energian jättiläinen.
Kokonaan toinen asia on että fossiiliset tuodaan huoltoasemille, niin... fossiilisilla polttoaineilla. Hyvin monelle tulee sähköt suoraan kotiin, sähköautoa kun voi ladata myös shuko pistorasiasta.
Onko nyt oikeasti niin että toivotte lisää veroja, eli sähköä liikenne käytössä pitää verottaa lisää  :roll:
No, toiveenne tulee toteutumaan.

Hmm, Öljyjalosteet ovat yksi Suomen suurimmista vientiartikkeleista, öljyjalosteet, ei öljy. Kuten bensiini, diesel jne... Tässäpä kaunis lähde, jossa tosin ilmenee kuinka paljon energiaa tuodaan vs viedään. https://tulli.fi/documents/2912305/3436465/Energiatuotteiden+ulkomaankauppa/8559bd7e-bc46-43f9-81dc-35c1518eef14/Energiatuotteiden+ulkomaankauppa.pdf?version=1.1

Suomesta on hetkittäin viety muualle maailmaan sähköä, mutta pääsääntöisesti se tulee toiseen suuntaan. Jos uskoo Motivaa. https://www.motiva.fi/ratkaisut/energiankaytto_suomessa/sahkon_hankinta_ja_kulutus

QuoteSähkön kokonaiskulutus laski 6 % vuonna 2022 Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan. Kotimainen sähköntuotanto jatkui vakaana edellisen vuoden tasolla. Sähkön nettotuonti väheni 30 % edellisvuodesta ja sillä katettiin 15 % sähkön kokonaiskulutuksesta.

87TWh oli kokonaiskulutus josta 13,05 TWh tuotiin ulkomailta.

Mutta katsotaan, Suomessa tuotetaan energiaa seuraavanlaisesti, Ydinvoima kattaa noin 30% tuotannosta, "fossiiliset" polttoaineet kuten kivihiili ja kaasu noin 25%.
Vesivoima noin 20%
Biopolttoaineet noin 20%
Tuuli ja aurinkovoima noin 5%

Suomen kokonaistuotanto on noin 74 TWh.
Karkeasti se jakautuu seuraavasti
Ydinvoima 22,2 TWh
Fossiiliset 18,5 TWh
Vesivoima 14,8 TWh
Biopolttoaineet 14,8 TWh
Tuuli ja aurinkovoima 3,7TWh.

Plus tuontienergia 13,05TWh.

Tällä laskukaavalla Suomeen tuodaan 3,5 kertaa se määrä sähköä kuin mitä täällä hyväksytyillä Uusiutuvilla™ tuotetaan. Sillä eihän vesi tai biopolttoaineet ole niitä uusiutuvia millä ollaan tekemässä Suomesta uusiutuvan energian jättiläistä. Todellinen jättiläinen on oikeastaan se ego mikä noita shekkejä allekirjoittaa joita kropalla ei ole pienintäkään mahdollisuutta lunastaa.

Vai tulee sähkö suoraan kotiin. Niin, sähköautoon se tulee sähköverkon kautta ja polttomoottoriautoon tulee bensiini vähemmän yllättäen polttoaineverkon kautta.

Mutta eikös olisi varsin mainiota että patteriautoilijan lataama sähkö saisi vastaavat tieliikennepolttoaineille lyödyt maksut? Reiluakin se olisi, ajatella tuplasti teitä kuluttavat autot ovat vapautetut moisista maksuista ja niiden käyttämä sähkö tuotetaan kuitenkin vielä melko isolla osalla niillä hyi hyi fossiililla tai tuodaan ulkomailta.

Toinen reilu veto olisi tietenkin toiseen suuntaan, eli poistetaan bensiiniltä ja dieseliltä kaikki sellaiset verot mitä sähköllä ei ole. Reilua eikö?  :roll:
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."