News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Liikenneministeriö suunnittelee kaikkien autoilijoiden tiemaksua

Started by B52, 08.09.2011, 12:13:16

Previous topic - Next topic

Uuno Nuivanen

On kai siinä se riski, että jos berneristi ei pääse tienaamaan kansallisomaisuuden varastamisella, hän ryhtyy tienaamaan  matuilla.

Tabula Rasa

Quote from: Uuno Nuivanen on 25.01.2017, 09:35:11
On kai siinä se riski, että jos berneristi ei pääse tienaamaan kansallisomaisuuden varastamisella, hän ryhtyy tienaamaan  matuilla.

Mikä ero noilla on? Molemmat revitään kansalaisten seläkänahasta.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Andy_81

Quote from: Uuno Nuivanen on 25.01.2017, 09:35:11
On kai siinä se riski, että jos berneristi ei pääse tienaamaan kansallisomaisuuden varastamisella, hän ryhtyy tienaamaan  matuilla.

Eiköhän tuo matubisnes ole jo jaettu muille porukoille.

Bernerin porukat, siis Ollila, Aho yms. taustapirut koittaa saada autoilijat teuraalle.  :o

Melbac

Quote from: Mr.Reese on 25.01.2017, 09:15:06
Iilimadotkin päässeet osallisiksi. 331 000 eunukkia kaikenmaailman konsulteille räpsähti tästäkin episodista tileille. Yhdenkin firman nimi on jo paljon puhuva, JT-con.
QuoteLiikenne- ja viestintäministeriö maksoi satojatuhansia euroja konsulteille uuden liikenneverkkoyhtiön suunnittelusta.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) veti myöhään maanantaina illalla pois kovan arvostelun kohteeksi joutuneen esityksensä liikenneverkkoyhtiöstä. Hankkeessa autovero olisi poistettu ja liikenneverkko olisi yhtiöitetty.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005059639.html
Koko juttu taidettu tehdä vain noiden konsulttipalkkioiden takia?.

Laskentanuiva

Edelleenkään valtioneuvosto.fi sivuilla ei ole muuta mainintaa kuin, että pääministerin kanssa on sovittu jne jne.

Eli PM on vieläkin hiljaa asiasta mitä tulee tapahtumaan, eikä muuten antanut eilen haastatteluakaan kun Ylen toimittaja sitä yritti pyytää.

Ei siinä sitten mitään, uusia autoja nyt sitten ostamaan.
Älkää kuitenkaan itkekö sitten jos muutoksia tapahtuu sitten yhdessä yössä.

Oppositio on hiljaa. Demareillehan tämä homma sopisi jotta sitä jakovaraa olisi sitten tulevaisuudessa jaettavana, eikä tarvitse tehdä niitä ikäviä leikkauksia kun tämä hallitus niitä ei pystynyt sitten tekemään. Katsokaa valtion budjetit viime vuosilta ja ihmetelkää missä ne "kipeät" leikkaukset ovat.
Budjetti kasvaa ja velanottoa ei olla käytännössä pienennetty yhtään.

Yksi asia on satavarma kuitenkin: autoilijoiden kustannukset eivät tule missään olosuhteissa laskemaan tulevaisuudessa - koska Moolokin kita sitä vaatii.
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

Velmu

Quote from: Tabula Rasa on 25.01.2017, 09:42:20
Quote from: Uuno Nuivanen on 25.01.2017, 09:35:11
On kai siinä se riski, että jos berneristi ei pääse tienaamaan kansallisomaisuuden varastamisella, hän ryhtyy tienaamaan  matuilla.

Mikä ero noilla on? Molemmat revitään kansalaisten seläkänahasta.

Kansalaisten selkä on revitty ja raadeltu jo luita myöten. Nykyään kaikki hölynpöly rahoitetaan lainaamalla lisää rahaa jo konkurssikypsäksi velkaantuneelle valtiolle. Ettei totuus unohtuisi www.velkakello.fi

Joker

Quote from: Mr.Reese on 25.01.2017, 09:15:06
Iilimadotkin päässeet osallisiksi. 331 000 eunukkia kaikenmaailman konsulteille räpsähti tästäkin episodista tileille. Yhdenkin firman nimi on jo paljon puhuva, JT-con.
QuoteLiikenne- ja viestintäministeriö maksoi satojatuhansia euroja konsulteille uuden liikenneverkkoyhtiön suunnittelusta.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) veti myöhään maanantaina illalla pois kovan arvostelun kohteeksi joutuneen esityksensä liikenneverkkoyhtiöstä. Hankkeessa autovero olisi poistettu ja liikenneverkko olisi yhtiöitetty.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005059639.html

On muuten käynyt hyvä tuuri että kaikki eri selvitykset ovat jääneet juuri alle maagisen 30 000 euron rajan, joka tarkoittaa sitä että niitä ei ole tarvinnut kilpailuttaa...

En ole kilpailuttamisen suuri ystävä mutta tämä juttu haisee muutenkin ja pahasti.
Shaving primate Fahad Firas - Pelastakaa sotalapsi Fahad Firas

Kni

Quote from: Mr.Reese on 25.01.2017, 09:15:06
Iilimadotkin päässeet osallisiksi. 331 000 eunukkia kaikenmaailman konsulteille räpsähti tästäkin episodista tileille. Yhdenkin firman nimi on jo paljon puhuva, JT-con.
QuoteLiikenne- ja viestintäministeriö maksoi satojatuhansia euroja konsulteille uuden liikenneverkkoyhtiön suunnittelusta.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) veti myöhään maanantaina illalla pois kovan arvostelun kohteeksi joutuneen esityksensä liikenneverkkoyhtiöstä. Hankkeessa autovero olisi poistettu ja liikenneverkko olisi yhtiöitetty.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005059639.html

Nyt sitten joku tutkiva journalisti penkomaan noiden yhtiöiden johto- ja omistussuhteet ja kytkökset. Ainakin tuo JT-con saa tulonsa lähes yksinomaan verorahoista.

Edit: Aika moni on saanut aikaiseksi nipin napin alle 30000 euron kulut. Onkohan toimeksianto ollut "tutkikaa maksimissaan 30000 eurolla"? Ja sittenhän tutkitaan, Bird & Bird, kaikkein tarkimmin.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Uuno Nuivanen

QuoteLiikenneministerin keskeisin hanke romuttui ja ministerin oma johtopäätös on hommien puskeminen eteenpäin, kirjoittaa politiikan toimittaja Mika Lehto .

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005059876.html

Uuno Nuivanen

Quote from: Kni on 25.01.2017, 11:02:06
Aika moni on saanut aikaiseksi nipin napin alle 30000 euron kulut. Onkohan toimeksianto ollut "tutkikaa maksimissaan 30000 eurolla"? Ja sittenhän tutkitaan, Bird & Bird, kaikkein tarkimmin.

Transport Systems Catapult Services :roll: osui vieläkin lähemmäksi kahdella sentintarkalla laskullaan, 29995 €.

Mutta PriceWaterhouseCoopersilla lipsahti yli, 36000! Onkohan kilpailutettu?   ???

Tabula Rasa

Mielenkiintoista kun ilmaisella siviilipalvelustyypillä voi laskuttaa kymmeniä tuhansia. Miten paskoja ne yrittäjät on kun vinkuu ettei kannata? Vai onko niin että ainoastaan yhteiskuntakupparit tienaavat ja oikeaa työtä tekevät näkevät nälkää?
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Kni

Quote from: Uuno Nuivanen on 25.01.2017, 11:35:39
Quote from: Kni on 25.01.2017, 11:02:06
Aika moni on saanut aikaiseksi nipin napin alle 30000 euron kulut. Onkohan toimeksianto ollut "tutkikaa maksimissaan 30000 eurolla"? Ja sittenhän tutkitaan, Bird & Bird, kaikkein tarkimmin.

Transport Systems Catapult Services :roll: osui vieläkin lähemmäksi kahdella laskullaan, 29995 €.

Mutta PriceWaterhouseCoopersilla lipsahti yli, 36000! Onkohan kilpailutettu?   ???

Kappas, en huomannut laskea yhteen. Myös NAG:lla meni yli 30000 euroa.
Nuo summat lienevät yritykselle maksettuja kokonaissummia ja koostuvat yhdestä tai useammasta laskusta.

Tämä selittää melko paljon:
QuoteTavaroiden ja palveluiden hankintojen kansallinen kynnysarvo nousee [1.1.2017] 60 000 euroon nykyisen 30 000 euron sijaan.
https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/news/uusi_laki_voimaan

Eli 30000 euroa on kilpailutuksen alaraja. Asiathan voi varmaan jakaa kahtia esim. liikenteeseen liittyviin ja verotukseen liittyviin ja siksi PWC.llä meni yli mutta ei tarvitse kilpailuttaa koska eri aihe.

Mutta onneksi selvitys saatiin tehtyä viime vuoden puolella. Tänä vuonna listassa olisi useita 59995 euron summia.

Edit: Jäsen Joker tämän kilpailuttamisasian ottikin jo esille.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Haplotaxida

Quote from: Hohtava Mamma on 25.01.2017, 11:45:31
Tuosta ei-kilpailutettujen listasta löytyy muun muassa Demos Oy, jolle maksettiin 29 000e veronmaksajien rahaa. Katsotaanpa minkälaisella osaamisella firma itseään mainostaa:

Liven selvityksestä, sivulta (Liikenne- ja viestintäministeriön tilaamat selvitykset ja lausunnot) 157:

QuoteDemos  ry:  Liikenneverkoista  vastaavan  valtionyhtiön  potentiaalista  asiakaskuntaa koskeva selvitys, 2.12.2016. Selvitys on salainen, koska se sisältää tietoja palveluoperaattoriyritysten liikesalaisuudesta (JulKL 621/1999, 24 §).

Ainoana salainen, samalla olisi mielenkiintoisin.
THL - Turhuuden ja huolettomuuden laitos

Laskentanuiva

On toi tosiaan niin härskiä hommaa jos hankintalaki on ollut viime vuonna 30 000e (nyt näyttää olevan 60 000) ja nämä konsultoinnit olisivat kuuluneet vielä hankintalain piiriin???

Jos on mennyt yli hankintalain yksittäisiltä firmoilta niin yleisesti ottaen firmoilla on usein aputoiminimiä.

yo. on puhdasta spekulaatiota kun ei tiedä/ tunne hankintalakia.

noi summat on hyttysen paska itämeressä mutta asiat on usein siltä mitä ne näyttää ja nyt asiat näyttää....

Jos joku haluaa leikkiä journalistia niin kaikki yritystiedot kyllä löytyvät netistä.
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

Tabula Rasa

Quote from: Velmu on 25.01.2017, 10:48:27
Quote from: Tabula Rasa on 25.01.2017, 09:42:20
Quote from: Uuno Nuivanen on 25.01.2017, 09:35:11
On kai siinä se riski, että jos berneristi ei pääse tienaamaan kansallisomaisuuden varastamisella, hän ryhtyy tienaamaan  matuilla.

Mikä ero noilla on? Molemmat revitään kansalaisten seläkänahasta.

Kansalaisten selkä on revitty ja raadeltu jo luita myöten. Nykyään kaikki hölynpöly rahoitetaan lainaamalla lisää rahaa jo konkurssikypsäksi velkaantuneelle valtiolle. Ettei totuus unohtuisi www.velkakello.fi

On, muttei ahneille sekään riitä vaan pitäisi saada orjia nälkäpalkalla joilla ei käytännössä ole terveydenhuoltoa vaan kun liian sairas tekemään niin jätetään selviytymään omillaan. Sitä virkavarkaiden ja korporaatiokommarien epäpyhä allianssi tahtoo.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Kni

Quote from: Laskentanuiva on 25.01.2017, 12:05:38
On toi tosiaan niin härskiä hommaa jos hankintalaki on ollut viime vuonna 30 000e (nyt näyttää olevan 60 000) ja nämä konsultoinnit olisivat kuuluneet vielä hankintalain piiriin???

Jos on mennyt yli hankintalain yksittäisiltä firmoilta niin yleisesti ottaen firmoilla on usein aputoiminimiä.

yo. on puhdasta spekulaatiota kun ei tiedä/ tunne hankintalakia.

noi summat on hyttysen paska itämeressä mutta asiat on usein siltä mitä ne näyttää ja nyt asiat näyttää....

Jos joku haluaa leikkiä journalistia niin kaikki yritystiedot kyllä löytyvät netistä.

Minä arvelen että tilattu työ on ollut valmis jo viime vuonna ja se oli jaettu tarpeeksi moneen osaan jotta kaikki hankinnat saatiin pidettyä juuri alle 30000 euron eli ilman kilpailutusta. Tänä vuonna kustannuksia olisi syntynyt tuplasti, koska kilpailutuksen alarajakin on tuplasti suurempi.

Odotellaan mitä taustalta löytyy...
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

jahve

Quote from: Hohtava Mamma on 25.01.2017, 11:45:31
Tuosta ei-kilpailutettujen listasta löytyy muun muassa Demos Oy, jolle maksettiin 29 000e veronmaksajien rahaa. Katsotaanpa minkälaisella osaamisella firma itseään mainostaa:


...tehtävinään muun muassa kokeilujen kytkeminen hallinnon prosesseihin...



En tietenkään väitä ymmärtäväni juurikaan mitään resurssiviisaiden kokeilujen kytkemisestä tuttujen bisneksiin valtion talouden paikkausmenetelmiin, mutta äkkiseltään tulee mieleen muutama konsultaatio, jonka saa ihan ilmaiseksi:

1) Jos liikenteeltä kerätään 8 mrd ja palautetaan 2 mrd, olisiko jossain muualla löysää?

2) Akuuttiin rahantarpeeseen on olemassa yhden enterin takana oleva, kaikille tasapuolinen systeemi: polttoainevero.

3) Luonnollista monopolia ei saa synnyttää yhtiöittämällä resurssi, jolle ei ole vaihtoehtoa. Eikä sitä saa missään tapauksessa luovuttaa ulkomaisille sijoittajille.

Unohditko että ajoneuvoista kerätään myös vuosittaista ajoneuvoveroa joka:

"Ajoneuvovero koostuu perusverosta ja käyttövoimaverosta. Käyttövoimavero määrätään ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä.

Ajoneuvovero voi muodostua seuraavasti:

    perusvero (esim. bensiinikäyttöinen henkilöauto)
    käyttövoimavero (esim. dieselkäyttöinen kuorma-auto)
    perusvero + käyttövoimavero (esim. dieselkäyttöinen henkilöauto).

Ajoneuvoveroa on maksettava ajoneuvoliikennerekisteriin merkitystä henkilö-, paketti-, ja kuorma-autoista eli M- ja N-luokkiin kuuluvista ajoneuvoista."


Käytänössä esim. minä maksan pelkkää ajoneuvoveroa pihassa seisovasta rakkineesta yli  1.5 €/pv ajamatta metriäkään..


Verolaskuri on tässä: http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_maksaminen/ajoneuvoverolaskurit

P.S Ministeri Anne Berner on Sveitsin kansalainen ja saanut Suomen kansalaisuuden vasta v. 2015 - mamu siis?  :)

Laskentanuiva

Mitä helv...tiä täällä Suomessa tapahtuu?

IS uutisoi tuon konsulttiselvityksen (suomen kuvalehti alkuperäinen lähde) , kommentointi suljettu
Yle ei mainitse sanaakaan  (en ainakaan löytänyt)
Mtv 3:lta ei löytynyt  (M Y-A on tosin eilen ministeriä tsempannut twitterissä)
Iltalehdestä löytyy , kommentointi auki

Hyysäriä en lue.

Tässä pikainen mediakatsaus.
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

Uuno Nuivanen

Quote from: Kni on 25.01.2017, 12:23:12
Minä arvelen että tilattu työ on ollut valmis jo viime vuonna ja se oli jaettu tarpeeksi moneen osaan jotta kaikki hankinnat saatiin pidettyä juuri alle 30000 euron eli ilman kilpailutusta.

Tämän mukaan PWC 'selvitti' ihan samaa asiaa yhteensä 36000 eurolla.

QuotePricewaterhouseCoopers Oy    Liikenneverkkoyhtiötä koskeva alv-selvitys    24 000,00
PricewaterhouseCoopers Oy    Liikenneverkkoyhtiötä koskeva alv-selvitys    12 000,00

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701252200059499_uu.shtml

Simo Hovari

Quote from: Laskentanuiva on 25.01.2017, 12:05:38
On toi tosiaan niin härskiä hommaa jos hankintalaki on ollut viime vuonna 30 000e (nyt näyttää olevan 60 000) ja nämä konsultoinnit olisivat kuuluneet vielä hankintalain piiriin???

Jos on mennyt yli hankintalain yksittäisiltä firmoilta niin yleisesti ottaen firmoilla on usein aputoiminimiä.

yo. on puhdasta spekulaatiota kun ei tiedä/ tunne hankintalakia.

noi summat on hyttysen paska itämeressä mutta asiat on usein siltä mitä ne näyttää ja nyt asiat näyttää....

Jos joku haluaa leikkiä journalistia niin kaikki yritystiedot kyllä löytyvät netistä.
Ei löydy omistajat, joka olisi tässä se oleellisin tieto. Lähinnä noiden pikkuyhtiöiden osalta. Isoissa firmoissa, PWC:ssä tms., taas omistajilla ei ole merkitystä vaan laskutus on luvattu jollekin bisnestutulle, joka hyötyy omien tulospalkkioiden kautta asiasta.

Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

Kni

Quote from: Hohtava Mamma on 25.01.2017, 11:45:31
Tuosta ei-kilpailutettujen listasta löytyy muun muassa Demos Oy, jolle maksettiin 29 000e veronmaksajien rahaa.

Listassa on Demos ry, ei Demos Oy. Yhdistyksen hallituksen puheenjohtajana on nettisvujen mukaan Tuija Talvitie, joka on myös CMI:n toiminnanjohtaja. Täältä löytyy 2015 vuosikertomus.

Näitä on siis:
Demos ry (1978805-3), osoite Töölönkatu 11, Helsinki
Demos Oy (0866226-0), osoite Sanitäärinkatu 4 b, Helsinki
Demos Effect Oy (2575445-8), osoite Kaivokatu 10 A, Helsinki
Demos Research Institute Oy (2764452-7), osoite Kaivokatu 10 A, Helsinki

Iltalehdessä on muuten vähän kattavammat tiedot tehdystä työstä kuin Iltasanomissa.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Kni

Quote from: Uuno Nuivanen on 25.01.2017, 13:27:35
Quote from: Kni on 25.01.2017, 12:23:12
Minä arvelen että tilattu työ on ollut valmis jo viime vuonna ja se oli jaettu tarpeeksi moneen osaan jotta kaikki hankinnat saatiin pidettyä juuri alle 30000 euron eli ilman kilpailutusta.

Tämän mukaan PWC 'selvitti' ihan samaa asiaa yhteensä 36000 eurolla.

QuotePricewaterhouseCoopers Oy    Liikenneverkkoyhtiötä koskeva alv-selvitys    24 000,00
PricewaterhouseCoopers Oy    Liikenneverkkoyhtiötä koskeva alv-selvitys    12 000,00

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701252200059499_uu.shtml

Ehkä noista toinen meni vuodelle 2016 ja toinen 2017?  :roll:
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Simo Hovari

Quote from: Kni on 25.01.2017, 13:41:20
Quote from: Uuno Nuivanen on 25.01.2017, 13:27:35
Quote from: Kni on 25.01.2017, 12:23:12
Minä arvelen että tilattu työ on ollut valmis jo viime vuonna ja se oli jaettu tarpeeksi moneen osaan jotta kaikki hankinnat saatiin pidettyä juuri alle 30000 euron eli ilman kilpailutusta.

Tämän mukaan PWC 'selvitti' ihan samaa asiaa yhteensä 36000 eurolla.

QuotePricewaterhouseCoopers Oy    Liikenneverkkoyhtiötä koskeva alv-selvitys    24 000,00
PricewaterhouseCoopers Oy    Liikenneverkkoyhtiötä koskeva alv-selvitys    12 000,00

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701252200059499_uu.shtml

Ehkä noista toinen meni vuodelle 2016 ja toinen 2017?  :roll:
Tuolla ei ole merkitystä hankintalain rajan kannalta, 36.000 euron hankinta olisi pitänyt kilpailuttaa kun se menee yli 30.000 euron rajan. Tämän vuoden alusta raja nousi tosiaan 60.000 euroon, eli tällaisten selvitysten kustannukset voi sitten jatkossa tuplata.

 
Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

Laskentanuiva

En tiedä, eikä enää kiinnosta koskiko hankintalaki noita mainittuja sopimuksia mutta vanha laki joka korvautui 1.1-2017 uudella lainsäädännöllä kuului näin:
"15 § (30.4.2010/321)
Kansalliset kynnysarvot

Tätä lakia ei sovelleta:

1) tavara- tai palveluhankintoihin, suunnittelukilpailuihin eikä palveluja koskeviin käyttöoikeussopimuksiin, jos hankinnan ennakoitu arvo ilman arvonlisäveroa on vähemmän kuin 30 000 euroa;"

Lainaus loppu.
Laki muuttui siis 2017 uudeksi.
ja heinäkuussa sitten (ei liity tähän asiaan pätkääkään) muuttuu OYJ laki sisäpiiritiedoista. Joku Eu asetus tai joku muu.

Pitäkää tunkkinne.
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

Gunnar Hymén

kaikkensa se huuhkajaarvon ministeri yrittää - miksei vaan laita avaimia pöydälle ja mee kotini vaihtaan villasukat jalkaan, kesään saakka. huoh.
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

ikuturso

^^ Normien purkua joo.

Tämä muuten:
QuoteJatkossa ulkopuolisten tienkäyttö olisi lähtökohtaisesti luvanvaraista ja tällaisesta käytöstä voitaisiin periä maksu. Lupaa ei kuitenkaan tarvittaisi sellaiseen satunnaiseen toimintaan, joka ei selvästi lisää tien kunnossapitokustannuksia. Jokamiehen oikeuksiin ei lakiuudistuksen yhteydessä puututa.

Nykyään laki yksityisteistä määrittää, että tien satunnaista käyttöä ei saa kieltää, mikäli tie on saanut yhteiskunnalta tai kunnalta julkista tukea viimeisen 10 vuoden aikana. Sen jälkeen voi kieltää. Kielto pitää näyttää puomilla tai virallisella liikennemerkillä.

Vaikka tie olisikin saanut tukea, jos tietä käytetään tuottavaan yritystoimintaan (esim viedään marjanpoimijoita bussillinen suolle tai kuljetetaan puutavaraa tai muuta rahtia tai perustetaan bussilinja) tai jos tietä rasitetaan erityisesti (esim. viedään vaikkapa talopaketti omalle tontille, eikä oma kiinteistö/itse ole tien osakas), niin käyttöön tarvitaan lupa, ja tien omistajalla on oikeus pyytää korvauksia tai tien ennallistamista (esim rallikisojen jälkeinen lanaus ja ojien korjaus). Varsinaista tiemaksun perintää ei aiemmin ole määritelty.

Mutta satunnainen ajelu, jonka varrelle osuu yksityistie, pitäisi tuonkin sanamuodon mukaan olla sallittua ja maksutonta. Puhe jokamiehenoikeuksista laissa, joka liittyy ajoneuvoliikenteeseen, on jotenkin hassua.

Pitääkin tutustua tuohon lakiesitykseen ja lausuntopyyntöön ja etenkin siihen miten se eroaa vanhasta yksityistielaista. Kiitos Antti näistäkin harmaista hiuksista.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Laskentanuiva

Julkitulleiden tietojen valossa alle 56h kun tapahtuu ero. Tod. näk. huomenna.

Ei mulla muuta, paitsi tietysti se monikulttuurisuus on rikkaus.
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

Kni

Iltasanomatkin on keksinyt kilpailuttamattomuuden (tai lukenut Hommaa) ja kysynyt lisätietoja lvm:n ylijohtajalta.

Ylijohtaja myöntää, että kilpailuttamatta jättäminen oli peruste maksaa juuri vajaa 30000 euroa. Näin toimittiin tällä kertaa poikkeuksellisesti koska asialla oli kiire.

Mikä ihmeen kiire tällä asialla on voinut olla, jotta ei ole voitu kilpailuttaa? Näin suuren luokan uudistuksella ei voi olla kiire.

Nyt haisee kyllä entistä enemmän. Toivottavasti toimittaja Antti Honkamaa selvittää noiden firmojen taustat, hän kun voi tehdä sen työnantajansa piikkiin ja virallisesti työajalla.

QuoteLiikenne- ja viestintäministeriön ylijohtajan Juhapekka Ristolan mukaan syy siihen, että moni summista on noin 29 000 euroa, oli kilpailutuksen välttäminen.

– Silloin pystytään nopeammin toteuttamaan. Rajoitteena on, että selvityksen pitää olla riittävän suppea, jotta se mahtuu noihin raameihin. Sillä ei ole meidän näkökulmasta tarkoitus kiertää mitään tai hakea selvitystä miltään yksittäiseltä taholta. Se mahdollistaa nopean reagoinnin tietotarpeisiin, joita valmisteluprosessissa syntyy, Ristola sanoo Ilta-Sanomille.

Onko oikein, että hinta määritellään sillä perusteella, ettei tarvitse kilpailuttaa?

– Meillä on monivuotinen kokemus siitä, mitä mikin maksaa. Kilpailutamme aina, kun se on ajallisesti mahdollista tai jos on tieto, että on useampia tahoja, jotka pystyvät toteuttamaan.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005060245.html
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Kulttuurirealisti

#2068
Quote from: Hohtava Mamma on 25.01.2017, 12:17:30
Onnellisuuspoliittinen manifesti.
( Laitio, Tommi... )

Tommi Laitio on myös Helsingin nuorisotoimenjohtaja melkoisella palkalla. Ei kai niitä T. Laitioita kovin montaa ole. Suhteet ovat hyvä olemassa jne.

Edit. Väärä Demos kai sitten.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Kni

Transport Systems Catapult Services, joka kaikkein tarkimmin (29995 €) onnistui tekemään työtä 30000 euron edestä ylittämättä rajaa ei olekaan suomalainen vaan brittiläinen: https://beta.companieshouse.gov.uk/company/08517330
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.