News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Liikenneministeriö suunnittelee kaikkien autoilijoiden tiemaksua

Started by B52, 08.09.2011, 12:13:16

Previous topic - Next topic

räsänen

Quote from: Uuno Nuivanen on 22.01.2017, 20:08:31
Yht'äkkiä ilmestyi sata miljoonaa jostain, vaikka (tie)rahat piti olla loppu.

Rahaa näyttää välillä tupsahtelevan sieltä täältä tarpeen mukaan. Viimeksi tupsahti rahaa miljardin verran maahanmuuton välittömiin kustannuksiin jolla paikattiin unelmajengin maahanmuuttopolitiikan virheitä. No sattuuhan niitä ja ihme kyllä rahaa riittää.

Mutta kun suomalaisen vanhuksen vaipat pitäisi vaihtaa niin sitten loppu tupsahtelu.

J.M

Quote from: Tabula Rasa on 22.01.2017, 20:06:40
Että vanhat autotko se oli suurin ongelma suomessa? Se voisi vaikka ratketa sillä että ihmisille mahdollistettaisiin työtä jolla auton voisi ostaa tai koulutusta jolla sellaista työtä saa. Mutta ilmeisesti sata miljoonaa pitää jakaa kavereille jotta saavat halpoja autoja ja ulkomaiset yritykset pääsevät kasvattamaan voittojaan.

Mutta katsos jos ihmisille saataisiin työtä ja sitä kautta rahaa (riippumattomuus sossutuista/työttömyystuista), korttitalo nimeltään (halpa)työvoimapula kaatuisi saman tien, tai ainakin härmäläinen alkaisi miettimään, että mitäs perkuletta tänne pitää raahata kaikki kynnelle kykenevät Lähi-Idän alueelta notkumaan. Lisäksi hallintoalamaiset eivät olisi enää niin nöyriä valtiolle ja kaikille sen munille potkimisille, jos rahan saisi työllä ansaitsemalla, eikä polvillaan itkemällä sossusta.

Notta siksi ei voi.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

J.M

Quote from: Nuiva kansalainen on 22.01.2017, 20:14:50
Onko minulta mennyt nyt jotain ohi? Eikö mahdollisen autoveron poisto vaikuta sekä vanhojen että uusien autojen arvoihin? Koska suurin osa ihmisistä vaihtaa autonsa toiseen käytettyyn autoon, niin silloinhan se väliraha pysyisi samana riippumatta mahdollisesta verosta. Sama tietysti uusien autojen kohdalla. Uuden auton ja mahdollisen vaihdokin arvo laskee samassa suhteessa, jolloin väliraha pysyisi edelleen samana. Eri asia on tietysti se, jos ostaa autonsa ilman vaihdokkia, jolloin säästetty raha jää käteen. Miksi siis lykätä auton vaihtoa mahdollisen veromuutoksen vuoksi?

Meidän taloudessa on just tuo tilanne käsillä, koska ollaan pärjätty jo jonkun aikaa yhdellä autolla, mutta näköpiirissä siintävän maalle muuton seurauksena perheeseemme pitäisi hankkia toinen auto. Niin nythän sitä sitten pohditaan hämmästyksissämme, että milloin se kannattaa hankkia. Jos meikä ensi viikolla täräyttää ostaa 20k€ koslan, jota sitten maksellaan 5 vuotta, niin suattaapi vituttaa ihan pikkuisen, jos se autovero häviää ensi kuussa Bernerin mahtikäskystä, ja koslan arvosta häviää yhtenä yönä 3-5 k€.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

ämpee

Potkaistaan turhapaikanhakijat ulos ja laitetaan rajoille vartiointi takaisin, niin vuoden kuluttua tietkin on korjattu.
Seuraavana vuonna voidaan alkaa lyhentämään niitä velkoja.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

P

Quote from: Nuiva kansalainen on 22.01.2017, 20:14:50
Onko minulta mennyt nyt jotain ohi? Eikö mahdollisen autoveron poisto vaikuta sekä vanhojen että uusien autojen arvoihin? Koska suurin osa ihmisistä vaihtaa autonsa toiseen käytettyyn autoon, niin silloinhan se väliraha pysyisi samana riippumatta mahdollisesta verosta. Sama tietysti uusien autojen kohdalla. Uuden auton ja mahdollisen vaihdokin arvo laskee samassa suhteessa, jolloin väliraha pysyisi edelleen samana. Eri asia on tietysti se, jos ostaa autonsa ilman vaihdokkia, jolloin säästetty raha jää käteen. Miksi siis lykätä auton vaihtoa mahdollisen veromuutoksen vuoksi?

Siksi, koska sen auton arvo uppoaa samalla hetkellä, kun vero poistuu mahdollisen luototusarvona alle tuhansia euroja.  Siis ellei osta autoa käteisellä. Ja silloinkin..

Vanhojen verollisten arvo uppoaa suhteellisesti enemmän, koska niistä on maksettu jo vero, ja joudutaan maksamaan täydet uudet maksut, jos tuo menee läpi. Kun uusissa ei ole veroa lainkaan, mutta on samat maksut..

Fiksuinta ja tasapuolisinta olisi ottaa tuollainen uusi vertotuskohtelu käyttöön vain uusissa verottomina myydyissä autoissa. Silloin vanhojen arvo ei uppoaisi niin paljoa, koska niillä voisi ajaa edullisemmin maksuin vastineena niistä oston yhteydessä maksetusta autoverosta.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Larva

Berner lohduttelee, että vaikka autoilu kallistuisi, niin se kallistuu vain vanhojen autojen osalta; uuden, vähäpäästöisen auton ostaja selviää halvimmalla.

Mutta voi muumi kun akka ei tajua, ettei kaikilla ole rahaa ostaa sitä uutta autoa!  >:(

Niin pian kuin ihmiset päättävät, että kaikki keinot ovat sallittuja taistelussa pahaa vastaan,
tulee mahdottomaksi erottaa heidän hyvyyttään siitä pahasta, jonka he tahtovat murskata.
- Christopher Dawson -

"You call it surrender,
But we call it calm before the storm."
- Edguy -

Uuno Nuivanen

Quote from: Tuulenhenki on 22.01.2017, 20:50:24
Berner lohduttelee, että vaikka autoilu kallistuisi, niin se kallistuu vain vanhojen autojen osalta; uuden, vähäpäästöisen auton ostaja selviää halvimmalla.

Mutta voi muumi kun akka ei tajua, ettei kaikilla ole rahaa ostaa sitä uutta autoa!  >:(

Tarkoitus on poistaa köyhät tukkimasta liikennettä, jolloin se saadaan sujuvaksi ilman investointeja. #profit

HDRisto

Quote from: Uuno Nuivanen on 22.01.2017, 20:08:31
Yht'äkkiä ilmestyi sata miljoonaa jostain, vaikka (tie)rahat piti olla loppu.

Noh, autoilijathan maksavat kahdeksan miljardia, saavat teille 2 miljardia. Toimittajan tulee kysyä: missä on ne 6 miljardia / vuosi?. Ja miten uusi systeemi jakaisi jotain paremmin takaisin jos kerran kaikki tienaavat ja pidot teillä paranee. Vaan kysyykö tiukasti?. No ei.
Persujen tulee selittää että miksi moottoripyörät verolle, mutta moottorikelkat ei?. Kysyvätkö ja selvittävätkö äänestäjille?. No ei.

J.M

Quote from: Uuno Nuivanen on 22.01.2017, 20:54:04
Tarkoitus on poistaa köyhät tukkimasta liikennettä, jolloin se saadaan sujuvaksi ilman investointeja. #profit

No joo, niinhän niitä oli ennen vanhaan otsikoita "Voiko bensiinin litrahinta nousta 7 markkaan?" ja on arveltu, että jos bensan hinta nousee kahteen euroon, ei tiellä tule vastaan kuin tuttuja ;D

Mutta tosissaan, jos autoilu kallistuu järkyttävästi tästä, niin ne, jotka voivat vielä jostain menoistaan karsia karsivat ne, eli valtio menettää toisaalla tuloja tekemättömistä kaupoista kun ihmisten pitää säästää siihen, että voi kulkea paikasta toiseen. Ja ne, jotka eivät voi enää karsia, myyvät autonsa pois. Jäävät kenties työttömiksi, kun ei ole varaa käydä töissä. Sitten Berner, Sipilä & sponsors miettivät peukalo ahterissa, että mistäs ne vero/bisnesrahat nyt otetaan kun lypsylehmät ovat teuraana.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

HDRisto

Autokauppiaathan on sen jo selittäneet kansalle: uudet Ferrarit halpenee mutta väliraha vanhalla Fordilla uuteen Tojotaan pysyy samana.
Eli edelleen tarvitset sen saman rahan saadaksesi uuden auton.  Ne kenelle ei ennenkään ole auton hinnalla ole ollut merkitystä, kiittävät. Me muut haukkaamme paskaa ja ajamme edelleen niillä kuin ennenkin, tosin kalliimmalla kilometrihinnalla.

Tabula Rasa

Njooh, jo nyt maksaa suunnilleen puolentoista kuukauden vuokran jälkeiset kaikki tulot lakisääteiset pakolliset eikä siinä ole huoltoja tai bensojakaan. Uudistus suunnilleen tuplaisi eli veisi neljänneksen vuosituloista pitää pelkkää autoa. Kukin voi omalle kohdalle miettiä paljonko on neljännes vuosituloistaan pelkän asunnon maksamisen jälkeen(johon ei vielä lasketa sähköjä, vesiä, ruokia, hoitoa tai mitään muutakaan). Siihen vielä bensat ja jotain menee rikki niin alkaa varmaan lähestyä kolmasosaa vuokran jälkeisistä vuosituloista tuollaisen ylläpito jos uudistus menee läpi. Noh, sitten pitää elää 12kk 8kkn tuloilla. Eipä ne kympillä eletyt viikot ole mitään uutta.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

P

Quote from: HDRisto on 22.01.2017, 21:08:09
Autokauppiaathan on sen jo selittäneet kansalle: uudet Ferrarit halpenee mutta väliraha vanhalla Fordilla uuteen Tojotaan pysyy samana.
Eli edelleen tarvitset sen saman rahan saadaksesi uuden auton.  Ne kenelle ei ennenkään ole auton hinnalla ole ollut merkitystä, kiittävät. Me muut haukkaamme paskaa ja ajamme edelleen niillä kuin ennenkin, tosin kalliimmalla kilometrihinnalla.

No iso autokauppias, siis ison yhtymän tj selitti, että väliraha Voortista Tojotaan tai merkkien sisällä kasvaa, koska autojen verottomat hinnat nousevat Suomessa veron poiston jälkeen.

https://m.kauppalehti.fi/uutiset/lansiauton-tj-vaikka-autovero-poistuisi--valiraha-uuteen-autoon-voi-jopa-kasvaa/wqT8533k

Ferrareiden ja Teslojen ostajat kiittävät. Ja Rollsinkin saa halvemmalla.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

J.M

Quote from: P on 22.01.2017, 21:16:09
No iso autokauppias, siis ison yhtymän tj selitti, että väliraha Voortista Tojotaan tai merkkien sisällä kasvaa, koska autojen verottomat hinnat nousevat Suomessa veron poiston jälkeen.

Niin, mikäpä estää autokauppiaita nostamasta autojen hintoja ylöspäin siihen hintaan, mitä ne maksaisivat autoveron kanssa.

Onko joku oikeasti joskus kuvitellut sekuntiakaan, että tavallinen kansalainen voittaisi tässä berneröinnissä senttiäkään...
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Vesa Heimo

Quote from: HDRisto on 22.01.2017, 21:08:09
Autokauppiaathan on sen jo selittäneet kansalle: uudet Ferrarit halpenee mutta väliraha vanhalla Fordilla uuteen Tojotaan pysyy samana.
Eli edelleen tarvitset sen saman rahan saadaksesi uuden auton. 

Sellaisethan tuossa voittavat joilla on käytännössä arvoton vanha auto ja on menossa ostamaan sitten uudempaa. Tuossa mallissa laskee sekä uusien että tietysti samalla vaihtoautojen hinnat.

Eniten voittavat ensiauton ostajat.

Häviäjiä ovat sitten ne joilla on kalliihkosta autosta lainaa. Esimerkiksi minun nykyistä autoa myydään käytettynä suurinpiirtein siihen hintaan kun mitä uuden vastaavan hinta olisi ilman veroja. Minä maksoin reippaan käsirahan, mutta monella on aivan varmasti tilanne jossa auton arvon pudotessa 6-8000€, vanhan auton jäännöslaina on suurempi kun auton arvo.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

multa tulille

Quote from: Uuno Nuivanen on 22.01.2017, 20:54:04
Quote from: Tuulenhenki on 22.01.2017, 20:50:24

Mutta voi muumi kun akka ei tajua, ettei kaikilla ole rahaa ostaa sitä uutta autoa!  >:(

Tarkoitus on poistaa köyhät tukkimasta liikennettä, jolloin se saadaan sujuvaksi ilman investointeja. #profit

Voihan sitä yrittää poistaa, mutta mäpäs  en poistukaan, vaan ajelen vanhalla astralla ihan yhtä
rauhallisesti kuin ennekin ja v*****ttuneet hurjastelijat soittaa nimettomästi miekkatakseille että "ton täytyy olla kännissä kun se ajaa noin epävarmasti".Mutta mä en välitä ja mulla on jokerina pari vanhaa rättäriä aihiona ja niillä sitä vasta jonoa syntyykin !

porrasaa

Quote from: Vesa Heimo on 22.01.2017, 21:23:57
Sellaisethan tuossa voittavat joilla on käytännössä arvoton vanha auto ja on menossa ostamaan sitten uudempaa. Tuossa mallissa laskee sekä uusien että tietysti samalla vaihtoautojen hinnat.
Eivät voita koska sen uuden auton verot tulee sitten vuosien myötä kuitenkin. Ehkä aluksi häviävät vähemmän mutta eiköhän ne maksut nouse.

Luotsi

Quote from: Lasse on 21.01.2017, 17:11:09
Quote from: Herbert on 21.01.2017, 15:04:42
Kieltämättä on pakko ihailla sitä röyhkeyttä, jolla Berner ja Sipilä tätä projektia ajavat.

Chutzpah.

Heh, katselin äsken Gilad Atzmonin luentoa, jossa hän kertoi, että "Pogrom" on englanniksi "Enough is enough".

Kun kaikki on ryöstetty, lisää velkaa ei tipu ja ulosmittaaminen alkaa, amiksen keskenjättäneet pertti, ana ja make kavereineen laittavat essut päälle ja menevät kiltisti siivoamaan Bernerin ja Pöpilän kartanoita, perunankuorivellin voimin.

Sellaiset somat punaiset nahkaessut kuin Pietari Suurella aikoinaan?
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

Laskentanuiva

Autojen verottomat hinnat on jossain määrin "dumpattu" alas Suomen kohdalla, koska autovero. Näin olen kuullut.

Toinen asia joka koskee Berneriä henkilönä.
Hän ei todellakaan ole tyhmä. Hän tietää mitä tekee, kuten Sipiläkin(lähde puuttuu) joka jossain oli todennut että toistaiseksi hänen isot linjansa hallituksessa ovat menneet juuri niinkuin hän oli suunnitellutkin.

(Kun esittää johonkin asiaan vaikka 100%:n hinnankorotusta niin kauhistus on suuri ja lopulta neuvotteluiden jälkeen hinnankorotus on 50% , joka olikin alkuperäisen esittäjän idea.)
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

sr

Quote from: J.M on 22.01.2017, 21:22:00
Niin, mikäpä estää autokauppiaita nostamasta autojen hintoja ylöspäin siihen hintaan, mitä ne maksaisivat autoveron kanssa.

Kilpailu. Mikä estää lähikauppaasi rahastamasta 10€ leivästä? Tietenkin se, että naapurikauppa, joka myy sien 2€:n hintaan vie kaiken bisneksen. Onko jokin erityinen syy olettaa, ettei sama toimi autokaupassa?

Ainoa tapa, jolla katteita voitaisiin läpi koko alan nostaa, on se, että siellä toimisi kartelli.

Quote
Onko joku oikeasti joskus kuvitellut sekuntiakaan, että tavallinen kansalainen voittaisi tässä berneröinnissä senttiäkään...

Ei, mutta jotkut näyttävät olettavan, että autokauppiaat eivät keskenään kilpailisi ostajista ja autojen markkinahinnat muodostuisivat jotain muuta kautta kuin kilpailun tuloksena.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

J.M

Quote from: sr on 23.01.2017, 14:11:23
Quote from: J.M on 22.01.2017, 21:22:00
Niin, mikäpä estää autokauppiaita nostamasta autojen hintoja ylöspäin siihen hintaan, mitä ne maksaisivat autoveron kanssa.

Kilpailu. Mikä estää lähikauppaasi rahastamasta 10€ leivästä? Tietenkin se, että naapurikauppa, joka myy sien 2€:n hintaan vie kaiken bisneksen. Onko jokin erityinen syy olettaa, ettei sama toimi autokaupassa?

Ainoa tapa, jolla katteita voitaisiin läpi koko alan nostaa, on se, että siellä toimisi kartelli.

Quote
Onko joku oikeasti joskus kuvitellut sekuntiakaan, että tavallinen kansalainen voittaisi tässä berneröinnissä senttiäkään...

Ei, mutta jotkut näyttävät olettavan, että autokauppiaat eivät keskenään kilpailisi ostajista ja autojen markkinahinnat muodostuisivat jotain muuta kautta kuin kilpailun tuloksena.

Muistelen, että kun ruoan verotukseen tuli alennus, ruoan hinta ei kuitenkaan laskenut mihinkään ennen tätä viimeisintä halpuutuskampanjaa. Tuli vain mieleen, että jos autokauppiaat käyttävät tätä ihmisten keskuuteen luotua hämmennystä hyväksi ja nostavat hinnat veronpoistoa edeltävälle tasolle. Nyt ainakin tuntuu olevan epäselvyyttä siitä, saako vain uuden auton verottomana, vai koskeeko verottomuus myös käytetystä käytettyyn vaihtoja. Lisäksi ainakin yksityiset myyjät yrittävät varmasti saada autoistaan vaihdossa sen hinnan, mitä se olisi autoveron kanssa, koska kuten jo edellä totesin, saattaa pikkuisen syödä miestä jos auton arvo on alentunut yhdessä yössä muutaman tonnin. Tällaisessa sekasotkussa olisi helppo ainakin joiltakin niin sanotusti ottaa rahat pois.

Toki näin internet-aikana tällaiset puijaukset paljastuvat nopsaan, eikä autokauppa-alalla ole S- ja K-duopolia, joten eivät sikäli ole täysin vertailukelpoisia asioita.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Jaska Pankkaaja

Tirsk, tässäkin ketjussa monet tosiaan luulevat että uusien autojen vero poistuu tai edes alenee mainittavasti  ;D
Suomalaisen suukkiin sopiva ratkaisu on kivapuhuvilla virkaloisilla ja näiden hyödyllisillä idiooteilla ei poliitikoilla jo valmiiksi mietitty: pensan hinnasta pois 2c, uuden auton 200€. Sitten sellaisen käyttelymaxut että Trafin jo valmiiksi jättipalkatut erikoismelonit joutuvat nostamaan palkkansa keskimäärin jo 5 numeroisiksi ja lisätoveri_hennejä tarvitaan Huutavasti kuin siihen Työvoimapullaan islamistineekeriä! Persu tietää että sellaine Persulaki sanoo näin, nuolkaa persut taas sheinin sheisseä pöntön reunoilta (kielikuva kattokaa yleä ja hs-pravdaa) niin kässäätte.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

J.M

^ Trafin live-laskurista pystyi jo päättelemään, että polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa pudotetaan vain nimellisesti, kunnes hupsistakeikkaa valtiolle iskee just akuutti rahantarve niin ne pitää korottaa vähintään entisiin lukemiin. Ja koska rahantarve on niiiin akuutti, niin uudet hienot maksut eivät tietenkään poistu mihinkään.

Ei tarvinne olla kummoinen ennustaja näihin.

EDIT: ja saattaahan se autovero poistuakin, se kun hyödyttää eniten kalleimpien autojen ostajia. Eiköhän Bernerin ja Sipilän kamuissa ole niitä, jotka tekevät kauppansa luxusautoliikkeissä.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

roskajournalisti

Quote from: J.M on 22.01.2017, 21:22:00
Niin, mikäpä estää autokauppiaita nostamasta autojen hintoja ylöspäin siihen hintaan, mitä ne maksaisivat autoveron kanssa.

Onko joku oikeasti joskus kuvitellut sekuntiakaan, että tavallinen kansalainen voittaisi tässä berneröinnissä senttiäkään...

Tämä on höpöhöpöä. Auton voi aina ostaa ulkomailta ja niin entistä useampi tekisikin kun autoverottomat hinnat olisivat suoraan vertailtavissa.

J.M

Quote from: roskajournalisti on 23.01.2017, 15:21:27
Quote from: J.M on 22.01.2017, 21:22:00
Niin, mikäpä estää autokauppiaita nostamasta autojen hintoja ylöspäin siihen hintaan, mitä ne maksaisivat autoveron kanssa.

Onko joku oikeasti joskus kuvitellut sekuntiakaan, että tavallinen kansalainen voittaisi tässä berneröinnissä senttiäkään...

Tämä on höpöhöpöä. Auton voi aina ostaa ulkomailta ja niin entistä useampi tekisikin kun autoverottomat hinnat olisivat suoraan vertailtavissa.

Entistä useampi takuulla, mutta en usko mihinkään ryntäykseen. Suomalainen kun on sellainen, että puristaa käden taskussa nyrkkiin, sanoo hiljaa "perkele" ja maksaa.
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

roskajournalisti

Bernerin selvitys on ammuttu alas nyt niin monelta taholta, etten usko tänä vuonna mihinkään autoveromuutokseen. Ja hyvä niin.

Mietin kuitenkin sitä, että kun sähköautot yleistyy vuosi vuodelta niin ei voi olla niin, että niillä ajavat jäävät vapaamatkustajiksi. Samalla kun vanhalla kalustolla ajavan autoilusta tulee entistä kalliimpaa polttoaineveron ja ajoneuvoveron vuoksi, niin sähköautoilija pääsee edullisesti ellei mitään uudistuksia tehdä.

ämpee

Sähköautoja on vielä varsin vähän, ja niiden tekniikan kalleus toistaiseksi pitää määrän vähäisenä.
Akkupaketin "määräaikainen" vaihtaminen on se kompastuskivi, paketin kalleuden lisäksi.
Eikä sähköauto sovellu maahamme kovinkaan hyvin ainakaan talvella.

Sitten kun määrä lisääntyy merkittävästi, niille voidaan laittaa diselveron kaltainen sähköautovero, ja ongelma hoidettu.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

mannym

Sähköautoja on tällä hetkellä rekisterissä Saksassa 34 000 kappaletta. Sähköauto maksaa 10 000 - 15 000€ vastaavaa polttomoottoriautoa enemmän. Saksassa on tavoite miljoona sähköautoa rekisterissä vuoteen 2020. Se jäänee sähköauto lobbareiden päiväuneksi, ainakin tällä tahdilla.
Suomessa on sähköautoja joku 800 kappaletta rekisterissä.

Sähköautojen ongelmat pähkinänkuoressa.
Kallis hankkia, lyhyt toimintasäde, kallis huollattaa, hankala kierrättää, hankala ladata latauspisteiden vähäisyyden vuoksi.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

roskajournalisti

Quote from: ämpee on 23.01.2017, 16:38:40
Sähköautoja on vielä varsin vähän, ja niiden tekniikan kalleus toistaiseksi pitää määrän vähäisenä.
Akkupaketin "määräaikainen" vaihtaminen on se kompastuskivi, paketin kalleuden lisäksi.
Eikä sähköauto sovellu maahamme kovinkaan hyvin ainakaan talvella.

Sitten kun määrä lisääntyy merkittävästi, niille voidaan laittaa diselveron kaltainen sähköautovero, ja ongelma hoidettu.

Itse asiassa käyttövoimaveroa kerätään jo nyt sähköautoilta. Tuota maksua vaan tulee sitten nostaa reippaasti jos halutaan, ettei fossiilisilla polttoaineilla autoilevat maksa sähköautoilua kokonaan. Sähköauton autovero on parin vuoden kuluttua enää 2,7 % ja suosio kasvaa koko ajan. Vaikkei tilanne ole vielä ajankohtainen niin tekniikan kehittyessä sähköautot näyttävät olevan se lähitulevaisuuden liikkumismuoto, ainakin kaupungeissa.

Kni

Jos vaikka 1/3 tai puolet Suomen autoista yht'äkkiä olisivat sähköautoja niin riittäisikö meillä sähköä kaikkien lataamiseen? Montako uutta ydinvoimalaa tarvittaisiin?
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Uuno Nuivanen

Quote from: Kni on 23.01.2017, 17:25:23
Jos vaikka 1/3 tai puolet Suomen autoista yht'äkkiä olisivat sähköautoja niin riittäisikö meillä sähköä kaikkien lataamiseen? Montako uutta ydinvoimalaa tarvittaisiin?

Quote from: Uuno Nuivanen on 22.01.2017, 12:35:11
QuoteTämä on Suomen kauhuskenaario: Voiko sähkö loppua talven kysyntähuipussa?

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005051812.html