News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Liikenneministeriö suunnittelee kaikkien autoilijoiden tiemaksua

Started by B52, 08.09.2011, 12:13:16

Previous topic - Next topic

porrasaa

Quote from: JulmaJuha on 18.01.2017, 20:34:31

Myös polttoaineveroa laskettaisiin. MIKSI!? Se olisi kuitenkin reiluin tapa kerätä veroa jos siotä on kerran pakko kerätä ja sitä vasta aivan juuri korotettiin. Ihme höksöilyä ! Aivan hullutko tuolla touhuavat ?!
Täky jolla kala saadaan koukkuun.

Archaeopteryx

Quote from: JulmaJuha on 18.01.2017, 20:34:31Tämänpäiväisen uutisoinnin perusteella hallituksen "tahtotila" (hyi mikä sana) olisi se, että auton omistamisesta ei enää verotettaisi, mutta käyttöä verotetaan.

Tämäkään ei varsinaisesti pidä paikkaansa, koska vähänkin ajava joutuu ostamaan ainakin vuosimaksumallissa saman verran käyttöaikaa kuin enemmänkin ajavat, jos vähät ajokilometrit jakautuvat useammille päiville. Silloin ei enää ole merkitystä ajokilometreillä, vaan ajopäivillä. Vaihtoehdoksi tulee ilmeisesti "musta laatikko", mikä kertoo ajokilometrit, mutta vaatii seurannan.

Ne, joilla on varaa, voivat ostaa anonymiteetin liikkumisessa vuosimaksun muodossa, köyhät joutuvat myymään yksityisyytensä. Kyykkyyn!

QuoteSamaan aikaan sama hallitus valmistelee myös sellaista lakia joka kohtelee toista ajoneuvoryhmää niin, että jatkossa tälläisen omistamista verotetaan kiinteästi ajoit tai et. Eli moottoripyörät ja veneet.

Myös polttoaineveroa laskettaisiin. MIKSI!? Se olisi kuitenkin reiluin tapa kerätä veroa jos siotä on kerran pakko kerätä ja sitä vasta aivan juuri korotettiin. Ihme höksöilyä ! Aivan hullutko tuolla touhuavat ?!
(tummennus minun)

Mitäs muuta luulit?

Faidros.

Sopii minulle jos tiemaksu aletaan vaikka 2018 myydyistä uusista autoista, muutenhan tämä on suora ryöstö vanhojen autojen omistajilta.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Archaeopteryx

Quote from: Teaparty on 18.01.2017, 20:35:34
En nyt ymmärrä tätä Bernerin demonisointia.

Auton maahantuontivero poistuu.
Sitten tienkäytöstä maksetaan.

Ja rekat maksavat suhteellisesti vähemmän, koska pyörät pyörittävät taloutta. Eikä niitä halvatun nastoja.

Mikä ongelma?

Kun maksettaisiinkin tien käytöstä, esityksen perusteella ei. Sen jälkeen, kun vuosimaksu on maksettu, ajokilometrejä saa ajaa perse kipeänä niin paljon kuin haluaa. Kyseessä on kiinteä maksu, ei käytön perusteella maksettava. Keskimääräiselle autolle vieläpä yli kaksinkertainen verrattuna nykyiseen ajoneuvoveroon.

maltti on valttia

Quote from: Teaparty on 18.01.2017, 20:35:34
En nyt ymmärrä tätä Bernerin demonisointia.

Auton maahantuontivero poistuu.
Sitten tienkäytöstä maksetaan.

Ja rekat maksavat suhteellisesti vähemmän, koska pyörät pyörittävät taloutta. Eikä niitä halvatun nastoja.

Mikä ongelma?

No, mutta kun liikenteessä olevista autoista vero on jo maksettu.  Tapahtuu kaksinkertainen maksu jos vielä tuon lisäksi "tienkäyttömaksu".

Autoverovapaus koskee vain uusia autoja, ja tietenkin niistä se puuttumaan jäänyt autovero peritään "tienkäyttömaksuna".

Andy_81

Quote from: Teaparty on 18.01.2017, 20:35:34
En nyt ymmärrä tätä Bernerin demonisointia.

Auton maahantuontivero poistuu.
Sitten tienkäytöstä maksetaan.

Ja rekat maksavat suhteellisesti vähemmän, koska pyörät pyörittävät taloutta. Eikä niitä halvatun nastoja.

Mikä ongelma?

Oisko ongelma se useimmalle,  että avensis/octavia bensakoneella maksaa sen tonnin vuodessa nyt esitettyjen perusteella. Dieselissä ehkä vielä käyttövoimavero päälle.

Ei paljon 4 sentin litrahinnan alennus lämmitä.

Autoveron poisto ok.

Teaparty

Tulisiko tämä maksu myös ulkomaille rekisteröidyille autoille?
Eli virolaiset ostaisivat päivä- tai viikkotarran.

MiljonääriPlayboy

#1417
Periaatteessa autoveron lasku on oikeansuuntaista touhua, mutta kuten aika monet ovatkin jo arvanneet, niin homma on heti alkuun pilalle sipilöity.

Tänään alle kymppitonnin autolla ajeleva EI mene huomenna ostamaan uutta autoa pelkästään sen vuoksi, että sen hinta laski 15ke:sta 10ke:oon. Yhtälöstä puuttuu vielä se, että kun autotehtaat ja autoliikkeet huomaavat veronlaskun, niin osa veronalennuksesta siirtyy kuin huomaamatta katteisiin. Katsokaa mitä autot maksavat Ruotsissa tai vaikkapa Virossa: ei ne sielläkään ilmaisia ole.

JA: uudenkin auton ostaja siirtyy ainoastaan maksamaan entistä autoveroa pätkällä, tiemaksun muodossa. Täytyy olla kyllä oikeasti pienenä kaakelilattialle pää edellä pudotettu, jos uskoo sekuntiakaan autoilijan kokonaisverorasituksen laskevan. Viimeistään liikenteestä saamatta jäävät veroeurot kynitään joko tuloveroa, ALVia, tai molempia korottamalla.

Ja se mitä ei tietenkään yksikään Berneleen kätyreistä ole osannut laskea yhtälöön: jos ostat uuden tai uudehkon auton pätkällä, niin auton ostohinnan lisäksi maksat:
-rahoituskuluja (aika matalat tosin tällä hetkellä, mutta kuitenkin)
-täyskaskoa (merkittävä vuotuinen kuluerä)
-korkeampia huoltokuluja*: huollatat auton pelkästään liikkeessä, jos/kun haluat takuun säilyvän. Merkittävä vuotuinen kuluerä sekin.
Ja vaikka et huollattaisikaan, niin uudet autot ovat TÄYNNÄ vikaantuvaa ja erittäin kallista tekniikkaa: piezosuutinta, väyläsähköä, LED-valoa, sähköistä käsijarrua, VNT-ahdinta, DPF:ää, kiihtyvyysanturia, jne.

Rupeaa se D-pattereilla kulkeva munankuori yhtäkkiä olemaankin ihan hyvissä vuosittaisissa käyttökuluissa. Ja jo tähän mennessä lienee aika monelle selvää, että polttoainevero EI tule poistumaan kokonaan. Verosta poistuu korkeintaan muutama sentti/litra, esim. sen verran, jota sitä tämän vuoden alussa korotettiin. Sama dieselveron ja käyttömaksun kanssa, vaikka kuinka nyt muuta luvattaisiin. Jotain marginaalista viilausta hetkeksi aikaa, jonka jälkeen ne hilataan kaikessa hiljaisuudessa takaisin samoille tasoille kuin nyt. Ja päälle tiemaksut. Hupsista keikkaa, kuinkas tässä näin kävikään? Noh, pääasia että kymmenen Bernerin ja Sipulin kaveria pääsee liisaamaan Ferrarinsa muutaman kymppitonnin halvemmalla.  >:(

Ja samalla annetaan taas lisää etumatkaa virolaisille yrityksille ja keikkatyöläisille: luuleeko joku oikeasti, että niiltä saadaan perittyä latiakaan mitään tiemaksuja? Eihän niiltä nytkään saada perittyä edes ylinopeussakkoja.

EDIT:
*tarinaa huoltokuluista:
http://m.iltalehti.fi/autot/201701182200054866_au.shtml
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

Teaparty

Quote from: maltti on valttia on 18.01.2017, 20:45:03
Quote from: Teaparty on 18.01.2017, 20:35:34
Mikä ongelma?

No, mutta kun liikenteessä olevista autoista vero on jo maksettu.  Tapahtuu kaksinkertainen maksu jos vielä tuon lisäksi "tienkäyttömaksu".

Autoverovapaus koskee vain uusia autoja, ja tietenkin niistä se puuttumaan jäänyt autovero peritään "tienkäyttömaksuna".

Okei, jos näin on, niin sitten tietysti v-käyrä nousee. Voisi olla parempi, jos vanhasta autosta todettaisiin verot maksetuksi koko elinkaarelle - esim 10 tai 20 vuodeksi.

Impi Waara

Quote from: Tabula Rasa on 18.01.2017, 19:44:31
Quote from: Impi Waara on 18.01.2017, 19:34:42
:o Tarkoittaa, että maksan kotteroni hinnan kerran vuodessa uudestaan ja uudestaan.

Onnekas olet. Itse maksan tuon uudistuksen jälkeen pakollisia kuluja ennen ensimmäistäkään kilometriä vähintään tuplasti auton arvon. Triplasti jos vaikutus vakuutuksiin korottava samassa suhteessa.

Eipä tuon parinkymmenenvuoden ikäisen auton arvo tässä tulevaisuudessa nousemaan tule.  :P
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

JulmaJuha

Quote from: Teaparty on 18.01.2017, 21:11:31
Quote from: maltti on valttia on 18.01.2017, 20:45:03
Quote from: Teaparty on 18.01.2017, 20:35:34
Mikä ongelma?

No, mutta kun liikenteessä olevista autoista vero on jo maksettu.  Tapahtuu kaksinkertainen maksu jos vielä tuon lisäksi "tienkäyttömaksu".

Autoverovapaus koskee vain uusia autoja, ja tietenkin niistä se puuttumaan jäänyt autovero peritään "tienkäyttömaksuna".

Okei, jos näin on, niin sitten tietysti v-käyrä nousee. Voisi olla parempi, jos vanhasta autosta todettaisiin verot maksetuksi koko elinkaarelle - esim 10 tai 20 vuodeksi.

Sellaisen "rajan" tulisi sitten olla museoajonevon ikä. Sellaiselle taas ei käyttöveroa tulisi määrätä, vaan sitä koskisi sama rajoitus käyttöpäivien suhteen, kuin nykyisinkin.

Muu olisi eriarvoistavaa eikä ollenkaan yhdenvertaista kohtelua  :flowerhat:
Ei tämä meno voi tästä ainakaan enää hullummaksi mennä!
Eihän? ööh siis, ettäkö voi? ettäkö hulluudella ei ole rajaa?

Oto Hascak

Noin äkkiseltään voisin kuvitella, että jos autoveroa madallettaisiin tai jopa kokonaan poistettaisiin, niin ei se säästö täysimääräisesti tule uuden auton ostajalle. Ehei, ehei. Varmasti auton hinta tulee tippumaan, mutta kyllä siellä joku siivoa paremmat katteet omaan taskuun.  ;D
"Tässä on mun pippeli! Se on huippu pippeli!" X2

Hermit

Merkille pantavaa on sekin,  että pa-veroa nostettiin juuri 100Me, ja nyt sitä aiotaan laskea 200. Nettovaikutus on siis 100Me siivu pois pa-verosta, jota kerätään n. 1800Me.
Anta caickien cuckien cuckia waan.
- Ganander

P

Quote from: kelloseppä on 18.01.2017, 20:28:24
Quote from: P on 18.01.2017, 20:16:17
Quote from: kelloseppä on 18.01.2017, 20:12:53
Metsävaatteissa saamani palvelu on jo nyt yhä useammin ja yhä selvemmin parempaa kuin ns. vaatimattomissa perusvaatetuksessa. Mutta tuppukylillä asioinkin ja hehtaarien lukumäärää en puheissani pahemmin levittele ...

Traktorin korvaajana kauppakassina esim. Volvo, Pinzgauer tai Unimog ovat varsin hauskoja ja toimivia pelejä. Varsinkin umpikoppiversiot, joihin mahtuu naapuritkin samalle ostosreissulle. Etenkin näin, jos hommaa ambulanssi- tai radioversion, jossa takakopinkin lämmityksestä on huolehdittu jo vakiona kohtuullisen hyvin.

Itselläni jo tämmöinen tallissa:

http://volvovalp.ifokus.se/articles/4d717861b9cb462221088b87-fakta-c304-sjtptgbil-1314a

Mutta Steyr , Laplander tai Unimog menevät maastoautoiksi? Kallista tulevalla verotuksella. Vai riittääkö nissä kantavyys maastokuorma-autoksi? Se maksu ei kai tule kuorma-autoihin? Se urkintaboksikaan ei ollut tulossa kuin henkilöautoihin.

Ainakin isot (3-aks.) Lappikset menee kuorma-autoina. Ja jo nyt vakuutusten takia moni pitää museorekisterissä, kuten minäkin. Korvessa asuvana ei aina aivan välttämättä tulisi edes yhtä kaupunkireissua viikkoa kohti ... Ja ajopäiväkirjaa sille kuitenkin pidetään metsäverotusta varten. Toisekseen niillä on pikitienopeus peräti jo jokseenkin kohtuullinen.

Mogit ja 3-akseliset Pinzit menevät kai aina käytännössä kuorma-autoina, mutta Pinzin kantavuus on jopa Volvoa pienempi.

Olin kerran lähellä laivata Euron ollessa lähes 1,5 dollaria M1008 CUCV:in itselleni. Olisi ollut vähän ajettu US Air Forcen entinen 2800 USD.  Olisi Suomessa maksanut tulleineen veroinen ja rahteineen siis joku 3500 € ?  Nyt saisi museokilpiin. Helppo entisöidä, kun on omaa sukua GMC/Chevy K-30, ilman mitään erikoisempaa varustusta. Maastovärikin, olisi helppo paikkamaalata. ;) Olisi mennyt kuorma-autoksi muutenkin.

Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Archaeopteryx on 18.01.2017, 20:32:44
Vaikka ajoa tulisi vain työmatkasta, 10 000 kilometriä tarkoittaa noin 48 kilometriä päivässä (24 kilometriä yhteen suuntaan, 210 työpäivää vuodessa). Alkaa olla siinä rajalla, kehtaisiko pyöräillä edes kesällä huonolla säällä. Talvella tuskin.

Mitä isompi kiinteä maksu, sitä enemmän vähän ajava maksaa väylämaksua suhteessa enemmän ajaviin. 10 000 km ja 60 000 km vuodessa ajavat maksavat samaa perusmaksua, vaikka toinen kuluttaa kuusinkertaisen määrän tieverkkoa. Mahdollisessa esityksessä väylän kiinteä maksu olisi täsmälleen sama riippumatta ajokilometreistä, joka tapauksessa se vähemmän ajavakin tarvitsisi koko vuoden ajan autoa.

Autovero pois, ajoneuvovero muutaman kympin perusmaksuksi, polttoaineisiin lisätään 35 senttiä väylämaksua. Sähköautoille väylämaksu 10 c/ladattu kWh auton etäluettavalla mittarilla. 30.9.2016 liikennekäytössä oli 774 sähköautoa. Niihin voitaneen varsin hyvin ohjelmoida/asentaa jälkikäteen latausmittarit, 1.1.2018 alkaen uudelta sähköautolta ja lataushybridiltä vaadittaisiin sellaista jo myyntihetkellä.

Ei tämä nyt ole tuon vaikeampaa, mutta kun ei kukaan pääse vetämään välistä.

Juuri noin. Mutta kuten sanoit, nyt on tarve saada politikkojen valikoimat firmat vetämään välistä luonnolisen monopolin "markkinoinnissa".  Ja Uudelle tieyhtiölle kallispalkkainen johto. Tiedä vaikka Soinille on luvattu sen toimarin paikka hillotolpaksi?
Jos Postin  tj:n palkka on 500 000€/ vuosi, niin kyllähän Liikennekaari Oy:n johtajalla pitää olla miljoona?

Ja valtava määrä poliittisia broilereita  virkoihin.  Ja koska kyseessä on Oy, kaikki on liikesalaisuuden piirissä. Voivat tehdä ylihintaisia tarpeettomia liikennehankkeita ja ostaa työt ylihintaa kavereidensa firmoilta..  Ei onnistu julkisyhteisössä, koska EU:n kilpailutussäännön ja asiakirjajulkisuus.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

porrasaa

Quote from: Faidros. on 18.01.2017, 20:42:36
Sopii minulle jos tiemaksu aletaan vaikka 2018 myydyistä uusista autoista, muutenhan tämä on suora ryöstö vanhojen autojen omistajilta.
Aikamoista ryöstöä ne entisetkin verot. Bensasta kait suurin osa kerätään. Tai polttoaineista.
Mutta tuleehan tuo myös vanhoihin, muuten käy niin että vanhoja ajetaan entistäkin pidempään jotta vältytään veroilta.

Tiedä vaikka heti huomenna poistuisi se autovero, muutenhan autokauppa uusien osalta on nollassa loppuvuoden. Ja vaikka autovero poistuisi, siinä kuitenkin muuta veroa jää saamatta valtiolta. Yritykset ja kauppiaat maksaa veroja nekin.

Hermit

Mielenkiintoista on sekin, että Bernerin mallilla tieliikenneoperaattori laskuttaa kiinteän summan joka ilmeisesti maksetaan vaikka autolla ei ajaisikaan, ja nämä rahat käytetään väitetysti tieväylien kunnossapitoon. Samalla valtio laskuttaa varsinaisesta ajamisesta polttoaineverona, ja näin kerätyt pari miljardia käytetään johonkin ihan muuhun kuin tieväyliin.
Anta caickien cuckien cuckia waan.
- Ganander

ämpee

Bernerillä näyttää olevan tuo talousosaaminen hanskassa.
Uudella systeemillä autoilijoiden verorasitus ei kovene, ehkä maksurasitus sentään, eikä Valde menetä verotuloja, mutta uuden tiefirman kaikki menot silti tulee katettua !!
Ikiliikkuja ei enää ole mitään tämän rinnalla, tässä vedetään tyhjiin kupatuista taskuista tierahat vielä kertaalleen, eikä kenellekään synny menoja eikä kenelläkään tulot vähene.
Talousnobelin paikka vähintäänkin.

Bernerin nerokkaan systeemin ansiosta jatkossa voidaan elättää koko Suomi, eikä kenenkään tarvitse enää mennä töihin !!
Kaksinkertaistetaan aluksi koko tieverkko, yhtiöitetään se, ja tietenkin myydään yksityisille, ja meistä kaikista tulee rikkaampia !
Sitten taisin havahtua tähän ikävään todellisuuteen, jossa ei ole ilmaisia lounaita, eikä loputtomia rahoja taikalompakoissa.

Bernerin saattohoito voitaisiin aloittaa jo nyt, vaikka sille ei olisikaan tarvetta Bernerin kannalta, meidän kannalta aivan varmasti on.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

mannym

Autoliitto laskee. Bernerin luku on 539€/vuosi keskimäärin, siihen päälle tulee vielä alv + 24%. Jolloin uusi keskimääräinen summa on jo 668€.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

valtakunnanpärkhele

Ja silloin kaikki tietyöt ja urakat ovat yrityssalaisuuden alaista hommaa. Joten siihen vedoten hommat valuvat Bernerin kavereiden firmoille, koska julkista tarjouskilpailutusta ei ole.  Asfalttikartellit kiittää.
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

P

Quote from: Hermit on 18.01.2017, 21:37:56
Mielenkiintoista on sekin, että Bernerin mallilla tieliikenneoperaattori laskuttaa kiinteän summan joka ilmeisesti maksetaan vaikka autolla ei ajaisikaan, ja nämä rahat käytetään väitetysti tieväylien kunnossapitoon. Samalla valtio laskuttaa varsinaisesta ajamisesta polttoaineverona, ja näin kerätyt pari miljardia käytetään johonkin ihan muuhun kuin tieväyliin.

Valtio laskuttaisi vielä polttoaineveroa, ja jos oikein luin käyttöveroa vain leikattaisiin. Siis maksettaisiin vielä valtiollekin "aikaveroa".

Ja sitten alv. polttoaineista ja autoista siihen päälle.

Ongelma tulee siinä, että valtion tulot romahtavat parimiljardia, kun ei voida kerätä 7-8 miljardia, josta on käytetty 1,5-2 miljardia teihin.
Tulee alijäämää. Ja Liikenneyhtiössä varastetaan välistä pomojen palkkoihin ja luontaista monopolia myyvien yhtiöiden voittoihin , sekä ylihintaisiin urakoihin, jotka ovat liikesalaisuuden suojassa.

Siis autoilija lopulta maksaa saman kuin ennen, valtio saa vähemmän kuin ennen ja ehkäpä miljardi menee muihin yksityisiin taskuihin.

Tarkoittaa muiden verojen ja velanoton kasvattamista.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

valtakunnanpärkhele

... tekninen vika


Quote from: Hermit on 18.01.2017, 21:37:56
Mielenkiintoista on sekin, että Bernerin mallilla tieliikenneoperaattori laskuttaa kiinteän summan joka ilmeisesti maksetaan vaikka autolla ei ajaisikaan, ja nämä rahat käytetään väitetysti tieväylien kunnossapitoon. Samalla valtio laskuttaa varsinaisesta ajamisesta polttoaineverona, ja näin kerätyt pari miljardia käytetään johonkin ihan muuhun kuin tieväyliin.
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

P

Muutenkin aika kikkailua. Esittivät arvion 6000 työpaikan "synnystä". Siis kohta puhelinmyyjät soittelevat meille ja yrittävät myydä tiemaksupaketteja..   Siis ei helvetti luodaan työpaikkoja , joilla ei oikeasti ole mitään tarvetta ilman Bernerin pelleilyä. Ja jotka jokainen ihan oikeasti maksaa liikkumisessaan.  :facepalm:
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Laskentanuiva

Autoveron poistossa on omat ongelmansa mutta on se muuallakin tehty onnistuneesti, kuten Ruotsissa. Kannatan uusien vielä rekisteröimättömien autojen autoveron poistoa, sen tuotto (korjatkaa) noin 800miljoonaa euroa.  Se on sitten päättäjien asia miten homma hoidetaan.
Jokatapauksessa yo. toimenpide tuo aukon valtion budjettiin joka jollain tavalla kerätään autoilijoilta.




Koitan nyt vääntää rautalangasta oman käsitykseni kuinka apinaa koijataan. Ensinnäkin teiden ja infran yhtiöittäminen on ensiaskel jotta yhtiöstä myydään osuuksia sitten joskus tulevaisuudessa sijoittajille jotka tietenkin odottavat kohtuullista tuottoa.

Infran rakentamisesta ei ikinä ole tullut kuin kuluja joten näppärä keino on keksiä (väylä)verkon perusmaksu jossa on kiinteä kustannus- ajoitpa tai et. Sitten siihen lisäksi kun ajat niin maksetaan verkon kunnossapitomaksua tjms.

Ja sitten itse auton käytöstä maksetaan erikseen jotain käyttömaksua plus energian hinta.

Tuossa autoveron poistossa ei olisi mitään jos se kerättäisiin sitten joko löpön hinnankorotuksen kautta tai muun ajoneuvoveron korotuksen kautta mutta kun siihen ollaan tuomassa yksityisiä välistävetäjiä jotka haluavat oman katteensa pois niin siinä on koko homman koijaus.

Sitä markkinoidaan korjausvelalla, autokannan uusiutumisella, ympäristösyillä ja mitä vielä keksivätkään.

Ja pihlajanmarjat! Sinne ei tarvita mitään välistävetäjiä jotka muka rahoittavat paremmin korjausvelan tjms. He voivat rahoittaakin paremmin teiden korjauksen mutta se satavarmasti tulee maksamaan autoilijoille enemmän kuin nykymalli koska kate tulee ylimääräisenä kustannuksina mukaan.

Palaan asiaan kunhan huomisen laskelmat paljastetaan.
Tämä on kertaalleen jo tehty sähköverkon kanssa ja ilmeisesti digitan myynti oli samantapainen.

Kuka voitti?
Veronmaksajat vai apajille päässeet sijoittajat.

"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

MiljonääriPlayboy

Quote from: P on 18.01.2017, 21:48:46
Muutenkin aika kikkailua. Esittivät arvion 6000 työpaikan "synnystä". Siis kohta puhelinmyyjät soittelevat meille ja yrittävät myydä tiemaksupaketteja..   Siis ei helvetti luodaan työpaikkoja , joilla ei oikeasti ole mitään tarvetta ilman Bernerin pelleilyä. Ja jotka jokainen ihan oikeasti maksaa liikkumisessaan.  :facepalm:

Ne on näitä samanlaisia sosialistisen onnelan työpaikkoja, kuin se kuuluisa lossiton lossivahti Karpon ohjelmassa:

https://www.youtube.com/watch?v=VPO7DZ_Yf1I

VMP, 6000 "työpaikkaa"..... miksei kaikki vois olla valtiolla hommissa, ja valtio vois maksaa verot?  ???
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

ämpee

Quote from: mannym on 18.01.2017, 21:44:54
Autoliitto laskee. Bernerin luku on 539€/vuosi keskimäärin, siihen päälle tulee vielä alv + 24%. Jolloin uusi keskimääräinen summa on jo 668€.

Ja minimisumma oli jotain 490€/v, illman sitä ALV:tä, joten siittä vaan laskemaan kuinka monta 1.400€/v maksimimaksajaa tarvitaan jotta päästään lukemaan 539€/v keskimäärin.
Tuo matematiikka on pelkkää hämäystä, perimmäisenä tarkoituksena edelleenkin on Valden tiestön varastaminen.

Sveitsissä tuo Berneri oltaisiin laitettu seinää vasten, kansanäänestyksellä.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

ApinA

Quote from: Archaeopteryx on 18.01.2017, 20:32:44
Vaikka ajoa tulisi vain työmatkasta, 10 000 kilometriä tarkoittaa noin 48 kilometriä päivässä (24 kilometriä yhteen suuntaan, 210 työpäivää vuodessa). Alkaa olla siinä rajalla, kehtaisiko pyöräillä edes kesällä huonolla säällä. Talvella tuskin.

Mitä isompi kiinteä maksu, sitä enemmän vähän ajava maksaa väylämaksua suhteessa enemmän ajaviin. 10 000 km ja 60 000 km vuodessa ajavat maksavat samaa perusmaksua, vaikka toinen kuluttaa kuusinkertaisen määrän tieverkkoa. Mahdollisessa esityksessä väylän kiinteä maksu olisi täsmälleen sama riippumatta ajokilometreistä, joka tapauksessa se vähemmän ajavakin tarvitsisi koko vuoden ajan autoa.

Autovero pois, ajoneuvovero muutaman kympin perusmaksuksi, polttoaineisiin lisätään 35 senttiä väylämaksua. Sähköautoille väylämaksu 10 c/ladattu kWh auton etäluettavalla mittarilla. 30.9.2016 liikennekäytössä oli 774 sähköautoa. Niihin voitaneen varsin hyvin ohjelmoida/asentaa jälkikäteen latausmittarit, 1.1.2018 alkaen uudelta sähköautolta ja lataushybridiltä vaadittaisiin sellaista jo myyntihetkellä.

Ei tämä nyt ole tuon vaikeampaa, mutta kun ei kukaan pääse vetämään välistä.

Teet asian silti vaikeaksi. Mitään väylämaksuja ei tarvita. Liikenneinfra on valtion perusasioita. Se voidaan jatkossakin rahoittaa valtion budjetista. Ei kannata yrittää keksiä pyörää uudestaan.

maltti on valttia

Quote from: MiljonääriPlayboy on 18.01.2017, 21:57:02
Quote from: P on 18.01.2017, 21:48:46
Muutenkin aika kikkailua. Esittivät arvion 6000 työpaikan "synnystä". Siis kohta puhelinmyyjät soittelevat meille ja yrittävät myydä tiemaksupaketteja..   Siis ei helvetti luodaan työpaikkoja , joilla ei oikeasti ole mitään tarvetta ilman Bernerin pelleilyä. Ja jotka jokainen ihan oikeasti maksaa liikkumisessaan.  :facepalm:

Ne on näitä samanlaisia sosialistisen onnelan työpaikkoja, kuin se kuuluisa lossiton lossivahti Karpon ohjelmassa:

https://www.youtube.com/watch?v=VPO7DZ_Yf1I

VMP, 6000 "työpaikkaa"..... miksei kaikki vois olla valtiolla hommissa, ja valtio vois maksaa verot?  ???

Hs 24.6.2015 16:22

"Pääministeri Juha Sipilä (kesk) antoi eduskunnalle ilmoituksen hallituksen suunnitelmista purkaa byrokratiaa."

....  Tässä tiemaksusysteemissä ei yhtäkään vanhaa maksusysteemiä vähennetä, vaan luodaan erittäin monimutkainen järjestelmä entisen järjestelmän päälle.


porrasaa

Quote from: P on 18.01.2017, 21:48:46
Muutenkin aika kikkailua. Esittivät arvion 6000 työpaikan "synnystä". Siis kohta puhelinmyyjät soittelevat meille ja yrittävät myydä tiemaksupaketteja..   Siis ei helvetti luodaan työpaikkoja , joilla ei oikeasti ole mitään tarvetta ilman Bernerin pelleilyä. Ja jotka jokainen ihan oikeasti maksaa liikkumisessaan.  :facepalm:
http://yle.fi/uutiset/3-9410929
QuoteKuorma-autoille on selvityksessä kaavailtu kiinteää käyttömaksua. Sen voisi ostaa päivä-, viikko- tai kuukausimaksuna. Sama maksu tulisi myös ulkomaisille kuorma-autoille.
Tämäkin laittoi pohtimaan että ovatko hillitsemässä ulkomaisten autojen käyttöä vai ovatko samalla muuttamassa jotain toista säännöstä (en ole niihin perehtynyt) jolla ulkomaisia tuleekin enempi. Työllisyysvaikutustahan noillakin jonkin verran on.

ämpee

Quote from: Laskentanuiva on 18.01.2017, 21:53:52

Sitä markkinoidaan korjausvelalla, autokannan uusiutumisella, ympäristösyillä ja mitä vielä keksivätkään.

Korjausvelka on "päässyt" syntymään sillä, että autoilijoilta kupattuja verorahoja ei olla käytetty tiestön kunnostamiseen, vaikka näitä varoja olisi siihen moninkertaisesti joka vuosi.
Autokanta ei pääse uudistumaan koska autoilijoita kupataan niin raskaasti joka vuosi.
Ympäristösyyt ovat pelkkä keppihevonen, mikä nähtiin siinä vaiheessa kun kansalaisilta odotettiin piendiiseleihin siirtymistä.

Se mikä tässä ontuu ja pahasti, on autoilijoiden lisäkuppaaminen kertaalleen jo maksetun tieverkoston uudelleen laskuttamisessa.
Fyrkkaa nyt vaan ei ole satanut sinne maksajan taskuun yhtä lennokkaasti kuin niiden kuppaamiseen tarkoitetut ideat ovat syntyneet.
Samalla tässä on tekeillä Valden ryöstö, tieverkosto mukamas yhtiöitetään koska mukamas kustannukset, taustalla on viipaloidun omaisuuden sieppaus.

Kaikkein järjettömintä tässä asiassa on se, että autoilu nähdään jonkilaisena lypsylehmänä josta sopii valuttaa verta milloin haluttaa, mutta ei nähtävästi ymmärretä laisinkaan sitä tosiseikkaa, että autoilun johdosta meillä on edes jotenkin toimiva talous joka edes jotain tuottaa.
Paluu hevosaikakauteen tuo nälän jo poliitikoillekin, mutta jostain syystä he eivät tätä tosiasiaa halua nähdä.

Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."