News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Liikenneministeriö suunnittelee kaikkien autoilijoiden tiemaksua

Started by B52, 08.09.2011, 12:13:16

Previous topic - Next topic

Punaniska

Kannattaa muistaa, että Bernerin olan yli laupeasti hymyilee Sipilän synnitön, hurskas naama.
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Arvoton

Auton vuotuisen käyttöveron reilu alentaminen kuulostaa hyvältä. Just äsken tuli maksettu taas puoli vuotta eespäin sitä. Otan reilusti kyttäyslaitteen, jos sillä ei ole mitään tai ainakaan monen kympin perusmaksua/vuosi. Ajan todella vähän ja autoni saastuttaa oletettavasti mediaanin verran. Kun lähden ryöstämään pankkia tai maksullisen seuralaisen luokse, teen sen taksilla.

Andy_81

Quote from: sine qua non on 18.01.2017, 16:30:29
Quote from: Andy_81 on 18.01.2017, 16:12:48Vai oliko tässä juuri kyse tahallaan harhaan johtamisesta  ja peloiteltiin mustilla laatikoilla ja seurannalla, mutta lopputulos oli sitten se hvväksytympi vaihtoehto.

Hyvin sopii tämä tiemaksunäytelmä(kin) olemaan ihan perinteistä neuvottelutaktiikkaa, jossa tuodaan pöytään aluksi ehdotus, joka on niin mahdoton, että tiedetään, ettei se ei tule menemään läpi. Sitten muka "tullaan vastaan neuvotteluissa" ja tehdään se ehdotus, joka on oikeasti alkujaankin ollut tavoitteena saada hyväksytyksi.

Joo, en muista kirjoitinko/epäilinkö tälle foorumille vai jollekin toiselle tästä samasta taktiikasta liikennekaarihankkeen suhteen.


Kattelin noita tämän päivän uutisointeja tarkemmin. Niin silmään pistää, kun "Esityksen mukaan väyläyhtiön perimä, aluksi aikaan perustuva vuosimaksu olisi toiminnan alkuvaiheessa keskimäärin 539 euroa. Maksuun vaikuttaisivat autoilijan ajoneuvon päästöt"
Paljonkohan nämä mahtavat olla sitten pari vuoden päästä, tai myöhemmin??  :roll:
Mihinkä se perustuu sitten myöhemmin, kun nyt aluksi perustuu aikaan? Siihen gps-laitteeseen vai?  ???

Larva

Quote from: Ari-Lee on 18.01.2017, 15:14:34Ja arvelit tuon perneröintimaksun keskipäästöisen, muutaman vuoden vanhan auton mukaan, arvaan. Vanhoille autoille, joissa ei ole OBD:tä, (vanhempi kuin 1978), ei tehdä pakokaasumittausta vaan nykyinen tilapäinen vuosittainen ajoneuvovero lasketaan kokonaismassan perusteella ja se on huomattavasti korkeampi maksu se.
En arvioinut, vaan otin lehtijutusta, jossa puhuttiin maksun olevan keskimäärin 500-600 euroa /vuosi. Mun kulkineena on 24 vuotta vanha romisko, jossa kylläkin on OBD. Pari-kolmekymppisille autoille sitten maksu on varmaan jo tonnin vuodessa.
Niin pian kuin ihmiset päättävät, että kaikki keinot ovat sallittuja taistelussa pahaa vastaan,
tulee mahdottomaksi erottaa heidän hyvyyttään siitä pahasta, jonka he tahtovat murskata.
- Christopher Dawson -

"You call it surrender,
But we call it calm before the storm."
- Edguy -

porrasaa

Quote from: toumasho on 18.01.2017, 16:16:17
Funtsin vielä tätä foliohattu-perspektiivistä:

Verottaja pelkää bensa-autojen suhteen Iphone-momenttia, jonka Nokia koki 2000-luvun lopussa.
Sähköautot ja itsestään ajavat autot voivat saapua rytinällä kuten älypuhelimet, ja silloin ei ole hyvä olla asiaan täysin valmistautumaton.
Enempi veikkaisin että tahdotaan tukea saksalaista autoteollisuutta, lisää mersuja liikenteeseen. Autoveron poistaminen vähän sille kuulostaisi näet.

Ympäristönäkökulmaa jos olisi, kieltäisivät diisselit henkilöautoista. Talousnäkökulmaa jos olisi, pyrkisivät mahdollisimman monelle saamaan auton, edes pienen.

Quote from: Arvoton on 18.01.2017, 16:39:12
Auton vuotuisen käyttöveron reilu alentaminen kuulostaa hyvältä. Just äsken tuli maksettu taas puoli vuotta eespäin sitä. Otan reilusti kyttäyslaitteen, jos sillä ei ole mitään tai ainakaan monen kympin perusmaksua/vuosi. Ajan todella vähän ja autoni saastuttaa oletettavasti mediaanin verran. Kun lähden ryöstämään pankkia tai maksullisen seuralaisen luokse, teen sen taksilla.
Luultavasti sen laitteen joutuu maksamaan itse senkin ja valtio hyväksyy laitteet joitten valmistajat hyviä tuttuja päättäjien kanssa.
Juuri laskin että mulle riittää noin 1600 kilometriä vuodessa ajelua oikein hyvin jossa jo mukana pari pitemmällä käymistä. Pitääkin laskea bensakuiteista tai siis pankkitililtä montako kilometriä viime vuonna meni, alle neljätuhatta varmastikin. Suurin osa kilometreistä kun tulee siitä että en käy lähimmässä prismassa enkä lidlissä vaan kauemmissa joissa vähempi jonoa, matkaa 3-4x enempi.

Ari-Lee

Quote from: Andy_81 on 18.01.2017, 16:42:20
Kattelin noita tämän päivän uutisointeja tarkemmin. Niin silmään pistää, kun "Esityksen mukaan väyläyhtiön perimä, aluksi aikaan perustuva vuosimaksu olisi toiminnan alkuvaiheessa keskimäärin 539 euroa. Maksuun vaikuttaisivat autoilijan ajoneuvon päästöt"
Paljonkohan nämä mahtavat olla sitten pari vuoden päästä, tai myöhemmin??  :roll:
Mihinkä se perustuu sitten myöhemmin, kun nyt aluksi perustuu aikaan? Siihen gps-laitteeseen vai?  ???

Posti yhtiö laajentaa vanhustenhoitoon kun lumitöitä ei riitä. Ja sitten paljonko optioita tulee maksettavaksi. Toimitusjohtajan liksa ainakin tulee olla suurempi kuin Postin Malisella.

Malisen kokonaispalkka nousi 15 000 eurolla 486 000 eurosta 501 000:een. Tämän lisäksi hän sai 78 000 euron tulospalkkion.

Mehän tiedämme tämän jo kuinka Väylä- ja tieyhtiön palkkiot tulevat menemään joten ei näissä mitään yllätyksiä tule olemaan. Paitsi kun tämä Berner yhtiö laajentaa VOK-bisneksiin. Sitten tulee ullatuksia.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Ari-Lee

Quote from: Tuulenhenki on 18.01.2017, 16:44:23
Quote from: Ari-Lee on 18.01.2017, 15:14:34Ja arvelit tuon perneröintimaksun keskipäästöisen, muutaman vuoden vanhan auton mukaan, arvaan. Vanhoille autoille, joissa ei ole OBD:tä, (vanhempi kuin 1978), ei tehdä pakokaasumittausta vaan nykyinen tilapäinen vuosittainen ajoneuvovero lasketaan kokonaismassan perusteella ja se on huomattavasti korkeampi maksu se.
En arvioinut, vaan otin lehtijutusta, jossa puhuttiin maksun olevan keskimäärin 500-600 euroa /vuosi. Mun kulkineena on 24 vuotta vanha romisko, jossa kylläkin on OBD. Pari-kolmekymppisille autoille sitten maksu on varmaan jo tonnin vuodessa.

Ja kun itsellä on 17 vuotta vanha käyttöauto ja 52 vuotta vanha harrasteajoneuvo. Ei niillä montaa kilometriä vuodessa tule. Joudun varmaan kustantamaan koko Suomen tiestön ylläpidon. Selvä.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Uuno Nuivanen

Quote from: Ari-Lee on 18.01.2017, 15:54:38
Taas tähän väliin: Ei pidä unohtaa mikä kyöttä tämä Leijonanluola A Berner on. Yhden kauden edustaja. Sveitsin kansalainen. Politiikkaan mukaan sivusta. Suomen kansalaisuus 1 päivä ennen ministeriyttä. Palkittu liike-elämässä. Pohjustaa kavereiden ja omia liikemahdollisuuksia suomalaisten veronmaksajien kustannuksella.

Eikö lastensairaalakusetus jo näyttänyt mikä tämä kanttura on naisiaan.

Ari-Lee

Quote from: Uuno Nuivanen on 18.01.2017, 17:05:22
Quote from: Ari-Lee on 18.01.2017, 15:54:38

Eikö lastensairaalakusetus jo näyttänyt mikä tämä kanttura on naisiaan.

En ole kuullut Sipilän suusta. Onko joku?

Muoks.lis.
Ai niin, Sipilä tuli myös sivusta ja on menestynyt liikemies. Unoha typerä ulosantini.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

hankmo

Jätän 99 mallisen autoni peltokäyttöön ja alan toimittamaan asiani kirkonkylälle tai radanvarsikaupunkiin traktorilla.   :facepalm:

Laskentanuiva

Quote from: toumasho on 18.01.2017, 16:16:17
Funtsin vielä tätä foliohattu-perspektiivistä:

Verottaja pelkää bensa-autojen suhteen Iphone-momenttia, jonka Nokia koki 2000-luvun lopussa.

Tämä tarkoittaa sitä mahdollisuutta, että useammat autonvalmistajat tuovat nollapäästöisen sähköauton markkinoille pian ja hyvin kilpailukykyiseen hintaan.

Tällöin arkiautoilijoiden, eli niiden, jotka ostavat niitä tojotia ja skodillacceja, siirtymä "Nokia" bensiiniautosta "Iphone" sähköautoon tapahtuu verottajan kannalta silmänräpäyksessä. Polttoaineveron keruuseen perustunut veronkanto voi romahtaa muutamassa vuodessa.

Näyttää vahvasti siltä, että tämä ei välttämättä edes ole foliohattuilua, vaan se todennäköisin selitys näinkin radikaalille muutokselle ja sen aikataululle. Sähköautot ja itsestään ajavat autot voivat saapua rytinällä kuten älypuhelimet, ja silloin ei ole hyvä olla asiaan täysin valmistautumaton.

Tuo ei ole mitään foliohattuilua vaan juuri siitä on kyse pitemmällä aikavälillä.

Sähköautot ja hybridit valtaavat kokoajan tilaa joten autoilusta saatavat polttoaineverotulot alveineen tullevat romahtamaan tulevaisuudessa.
Nykyisissä sähköautoissa muuten on se musta laatikko jo pakollinen. vain lainsäädäntö estää ottamasta käyttöön niiden kohdalla tämän digimaksun.

Mutta että sen varjolla infra ja muut veroluonteiset maksut halutaan yksityistää on pelkkää puhallusta.
Valtio voi edelleen kerätä ne verotulot tulevaisuudessa, siihen mitään yksityisiä välistävetäjiä tarvita muuta kuin ideologisista syistä.

Ja joka puhuu samaan aikaan ympäristön pelastumisesta niin on puhdas populisti koska liikenne tuottaa niin hirmuisen määrän verotuloja valtion budjetista. Vaikka kaikki Suomen liikenne siirtyisi sähköautoiluun vuoden tai kahden sisällä niin voitte olla varmoja että vihreät haluavat edelleen niitä verotuloja autoilusta vaikka päästöt on nolla. 

Puhdasta populismia koko ympäristön suojeleminen ja infran korjausvelka.
Kaiken takana on se raha.
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

Penan kaveri Eki

Pitäisi rouva Berner vaan nykyisen autoveron ja laittais nastoille veroa, noin 50 egee per tassu renkaita ostettaessa... Se toisi noin 180 milj. lisää kassaan vuodessa ja nollaisi (maantie)liikenneväylien korjausvelan kasvun.

Ja mitä vielä, jos autoilijat siirtyisivät käyttämään kitkoja, niin verot vähenisi, mutta samassa suhteessa kuin korjaustarve.

Problem solved!
"They were some bad people... I say hombres."

Ari-Lee

Quote from: Penan kaveri Eki on 18.01.2017, 17:27:11
Pitäisi rouva Berner vaan nykyisen autoveron ja laittais nastoille veroa, noin 50 egee per tassu renkaita ostettaessa... Se toisi noin 180 milj. lisää kassaan vuodessa ja nollaisi (maantie)liikenneväylien korjausvelan kasvun.

Ja mitä vielä, jos autoilijat siirtyisivät käyttämään kitkoja, niin verot vähenisi, mutta samassa suhteessa kuin korjaustarve.

Problem solved!

Itse olen ollut siinä luulossa, että raskasliikenne särkee tiestöä eniten. Ajourat ovat täällä päin, meillä pohjoisessa sellaiset, että autoa ei tarvitse edes ohjata tai sitten siitä ei ole hyötyä. Pelko on aina vänkärinä vaikka sille ei rattia luovuttaisikaan.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

kilohauli

Jotain tuossa uutisoinnissa täytyy olla totuudenvastaista, sillä ei ainakaan täällä päässä tunnu huonolta nuo muutokset (autovero veks, vuotuinen käyttömaksu ~500 & polttoaineveron pienennys). Eihän se todellisuudessa näin voi mennä, rahaa tullaan takuulla repimään veroina/maksuina vähintään saman verran kuin tähän mennessä on revitty.

Tienkäyttömaksunkin ymmärrän, sillä ajoaineista siirrytään sähköön, ennemmin tai myöhemmin, ja jostain valtion ne pelimerkit pitää repiä infran ylläpitoon. Nykyään tienkäyttäjiltä nusastaan suorina tai välillisinä veroina kahdeksan miljaaaardia ja siitä siihen infran ylläpitoon menee neljäsosa => julkinen raha ei riitä, aijaa, täh, mitvit.

Mutta autokaupanhan tämä jatkuva autoveroilla spekulointi tappaa. Toisaalta, haitanneeko tuokaan, kusipäisiä ovat, ainakin suurimmat autoputiikit. Huomasin sen viimeistään tuossa marraskuussa hoitaessani reilun 11 kiloeuron vaihdelaatikkoremppaa pitkälti alta 100 000 ajettuun autooni. Ei meinannut mennä lakipykälien mukaan sitten millään. Myin tuon kyseisen autoni korjattuna ja hankin tilalle toisen käyttöauton, joka maksoi vähän reilun puolet tuosta edellisen pirssin vaihdelaatikkorempasta. Hupaisinta, että pirssi on käyttöominaisuuksiltaan paaaljon parempi, kuin paaaaaljon kalliimpi edellinen. Turpaanhan tuosta rempasta, arvonalenemasta ja vaihdoksesta tietysti tuli, kahdessa ja puolessa vuodessa 13 000 euroa, että eipä tässä konkurssissa tuollaiset veromuutokset paljon tunnu. Itse asiassa nykytiedon valossa tuntuu ihan hyvälle, jos vaikka tästä saisi ihan oikeasti tuoreen auton parin-kolmen vuoden päästä, veromuutosten ansiosta, ja nykyisen auton arvonalenema veromuutosten myötä on peanuts.

Mutta tuon mustan laatikon voi Berner työntää sinne minne päivä ei paista. Jos tähän mennessä ei ole ATK:sta sitä vähää opittu, että tuollaiset purnukat häkätään, hyvässä ja pahassa, ennemmin tai myöhemmin, niin ei järki päätä pakota.
"Minusta Suomi on autettu, onkse 60 vuotta sitten, Afrikasta käsin. Silloin on Afrikasta lähetetty rahaa Suomeen."
"Syö paskaa ja kuole pois!"
"En kokenut siinä hetkessä valehtelevani."
-Abdirahim Hussein

"Vuoden 2015 pakolaiset tilastoitu Ruotsissa: 163 000 tuli – 4 500 käy töissä"

Penan kaveri Eki

#1364
Quote from: Ari-Lee on 18.01.2017, 17:33:22
Itse olen ollut siinä luulossa, että raskasliikenne särkee tiestöä eniten. Ajourat ovat täällä päin, meillä pohjoisessa sellaiset, että autoa ei tarvitse edes ohjata tai sitten siitä ei ole hyötyä. Pelko on aina vänkärinä vaikka sille ei rattia luovuttaisikaan.

Osittain näinkin:

http://www.hs.fi/autot/art-2000002928526.html
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/78599

Mutta myös näin:

Dippatyö: Nastarenkaiden vaikutus päällysteiden kulumiseen taajamanopeuksissa
"They were some bad people... I say hombres."

Fiftari

Kyllä sitä hiton purkkia yritetään nyt kaikilla tavoilla perustella autoihin. Alkaako bernerin kausi olla kohta lopuillaan ja on hätä saada homma hoidettua että lompakkoon saadaan täytettä. Eihän tätä millään muulla tavalla voi ajatella. Pyörää olisi turha keksiä uudestaan, rahat tiestöön riittäisi jo nyt jos ne korvamerkkittäisiin pelkästään tiestön käyttöön mitä saadaan auton ja polttoaineen verotuksesta. Ja kuten olen aikaisemminkin ketjussa kirjoittanut, poliisi on ihan varmasti muutaman vuoden sisällä haaskalla jos tuo boksi autoihin tulee.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Uuno Nuivanen

Quote from: Punaniska on 18.01.2017, 16:37:08
Kannattaa muistaa, että Bernerin olan yli laupeasti hymyilee Sipilän synnitön, hurskas naama.

Sipilän liikemiesäly tuntuu keskittyvän ideoihin, joilla voidaan lain voimalla pakottaa ihmiset ostamaan jotain jota he eivät halua. Eikö hän ollut mukana paskalakibisneksissäkin?

Tabula Rasa

Quote from: Punaniska on 18.01.2017, 16:37:08
Kannattaa muistaa, että Bernerin olan yli laupeasti hymyilee Sipilän synnitön, hurskas naama.

Missä sinä näet hurskautta ja synnittömyyttä? Minä näen viimeisen päälle tekopyhän maansamyyjän.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Ari-Lee

Quote from: Uuno Nuivanen on 18.01.2017, 17:54:44
Quote from: Punaniska on 18.01.2017, 16:37:08
Kannattaa muistaa, että Bernerin olan yli laupeasti hymyilee Sipilän synnitön, hurskas naama.

Sipilän liikemiesäly tuntuu keskittyvän ideoihin, joilla voidaan lain voimalla pakottaa ihmiset ostamaan jotain jota he eivät halua. Eikö hän ollut mukana paskalakibisneksissäkin?

Älä. Eijei. Destruktiivista kielenkäyttöä. Vaan:
QuoteUudistuksen taustalla on huoli liikenneverkon rapautumisesta.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Ari-Lee

En uskalla ajatella mitä olisi A Berner ehdotellut puolustusministerinä.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Tabula Rasa

Quote from: Ari-Lee on 18.01.2017, 18:06:12
En uskalla ajatella mitä olisi A Berner ehdotellut puolustusministerinä.

Patruunaveroa liian tulivoimaisille aseille? Veroa veron lisäveron verosta?
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

multa tulille

Quote from: hankmo on 18.01.2017, 17:19:02
Jätän 99 mallisen autoni peltokäyttöön ja alan toimittamaan asiani kirkonkylälle tai radanvarsikaupunkiin traktorilla.   :facepalm:

Traktori on ihan hyvä ratkaisu. Noin muutenkin. Muistan joskus muinoin kuulleeni nuorisoni kertoman jutun, jossa erään taiteilija- ja konepajasuvun perillinen halusi käydä paremmasta itäisestä Helsingistä paremmasa läntisessä Helsingissä asuvan isoäitinsä luona. Ja kun ikä ei vielä riittänyt ajokorttiin, niiin isä osti pojalleen traktorin, jolla poika pääsi käymään Munkkiniemessä. Oli kuulemma iltäpäivän ruuhka-aikaan vähän jonoja perässä....

Fiftari

Quote from: Ari-Lee on 18.01.2017, 18:06:12
En uskalla ajatella mitä olisi A Berner ehdotellut puolustusministerinä.
No sieltä olisi tullut kaluston vaihto koska huoli maanpuolustuksen iskukyvystä. Sakon rk:t romuksi ja tilalle jonkun H&K:n tai muun vastaavan torrakoitai,  kunhan löytyy osakkeita kyseisestä firmasta.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Laskentanuiva

Täällä muutama tehnytkin jo ansiokkaita laskelmia tuon YLE jutun tietojen perusteella kustannuksista autoilijoille.

Toivon mukaan joku toimittajapoloinen kysyy noista hinnoista, että tullaanko ne sitomaan johonkin indeksiin vai onko nyt esitettävät luvut vain ensimmäisen vuoden lukuja ja sen jälkeen "maksuja" voi korottaa miten kukin hallitus parhaaksi näkee.

Ja onko suunnitteilla myös sähkön myynnistä tuttu ilmiö että kulutus ja tieverkko eriytetään omiksi "maksumuodoiksi".

Nuoremmille tiedoksi että joskus ennen oli vaan yksi sähkölasku. Sitten tuli "sähkömarkkinoiden" vapautus ja verkot ja sähkön myynti eriytettiin, jolloin asiakkaat saavat kilpailuttaa sähkön ostonsa ja " säästää".

Lopputuloksena nyt maksamme sähkön siirtohintaa noin tuplaten verraten sähkön käyttölaskuihin.
Ja vaikken kuluttaisi kilowattiakaan sähköä niin siirtoyhtiö (luonnollinen monopoli) muistaa minua perusmaksulla joka ei tosiaan ole ilmainen.

Sekin tehtiin pikkuhiljaa ja huomaamatta ja nyt tilanne on se mikä se on.
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

ämpee

Kuten kaikki muutkin kunnon kusetukset tätäkin koitetaan veivata kovalla kiireella, ettei uhri ehdi älytä mitä on tekeillä.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Koosa

Mitenkähän ministeri suhtautuu yksityisteihin?
Suomessa ajellaan paljon yksityisteillä, jotka eivät saa valtion rahaa, mutta kilometreistä pitäisi silti maksaa.
Vai kehitetäänkö paikannus todella tarkaksi ja yksityiskohtaiseksi....

Ministeri ja shampootehtailija* Berner ei ole tainnut Suomessa niin kauas Helsingin keskustasta koskaan joutua, että yksityistien käsite olisi konkretisoitunut.

*Shampoopulloni kyljessä lukee Berner

Uuno Nuivanen

Quote from: Ari-Lee on 18.01.2017, 18:06:12
En uskalla ajatella mitä olisi A Berner ehdotellut puolustusministerinä.

Tietenkin seurantaboxit kaikkiin armeijan ajoneuvoihin, erityisesti tankkeihin ja ohjuslavetteihin. Sellaiset ihan taatusti hakkerivarmat nääs.

Kulttuurirealisti

Quote from: Laskentanuiva on 18.01.2017, 17:19:11
Sähköautot ja hybridit valtaavat kokoajan tilaa joten autoilusta saatavat polttoaineverotulot alveineen tullevat romahtamaan tulevaisuudessa.
Nykyisissä sähköautoissa muuten on se musta laatikko jo pakollinen. vain lainsäädäntö estää ottamasta käyttöön niiden kohdalla tämän digimaksun.

Mutta että sen varjolla infra ja muut veroluonteiset maksut halutaan yksityistää on pelkkää puhallusta.
Valtio voi edelleen kerätä ne verotulot tulevaisuudessa, siihen mitään yksityisiä välistävetäjiä tarvita muuta kuin ideologisista syistä. ...

Niin, eikö sähköautoja voi verottaa sähkönkulutuksen määrästä tms.? Keskeistä tässä on juuri infrapuhallus. Siitä miten paljon yksityisten annettaisiin tulevaisuudessa laskuttaa ei ole ollut mitään puhetta. Ja jos infra yhtiöitetään, niin sen voi joku tulevaisuuden hallitus myydä. Ellei Berner ja Sipilä ehdi tai onnistu sitä tekemään.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Titus

Mielenkiintoista nähdä miten leasingautojen hinnat muuttuu. Uusien autojen hinnat laskee,
mutta käyttömaksut ujutetaan kyllä asiakkaalle. Samoin vakuutusten hinnat kun autojen arvo
laskee, ja tämä varsinkin käytettyjen kohdalla.

that's a bingo!