News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Päivi Lipponen muuttaisi talvi- ja jatkosodan opetusta

Started by petebe, 02.09.2011, 16:42:54

Previous topic - Next topic

Lodi

OK. En ole itse koskaan asunut USA:ssa, mutta esimerkiksi New Yorkin kaupungissa olen viettänyt elämäni aikana yhteensä laskettuna useita kuukausia. Olen myös liikkunut paljon niin itä- kuin länsirannikollakin sekä työasioissa että lomaillen. Ihmettelin hieman tuota vallatonta "jenkeissä" sanan käyttöä.
Itse en haluaisi tulla kategorisoiduksi sanalla "savolainen" vaikka suomalainen olenkin. (Enkä edes siis savolainen)
Toivottavasti tämä ei lisää rasismia Suomessa !

petebe

Juu, kyllä todellakin on niin iso ero esim. atlantalaisen, chigagolaisen ja nykiläisen välillä, vaikka samalta itäreunalta laajaa maata tulevatkin, ettei  pidä yleistää. Ja erot vain kasvavat kun otetaan lukuun koko maa.
"Suomellahan on erittäin hyvä maine Afrikassa, meillä ei oo minkäännäköstä historiallista taakkaa...oikeestaan päinvastoin"  -Alexander Stubb-

Puoluekanta määrittää mielipiteen oikeellisuuden sekä syyttämis- että tuomitsemiskynnyksen. -oma-

peacepala

Quote from: Lodi on 04.09.2011, 23:38:13
OK. En ole itse koskaan asunut USA:ssa, mutta esimerkiksi New Yorkin kaupungissa olen viettänyt elämäni aikana yhteensä laskettuna useita kuukausia. Olen myös liikkunut paljon niin itä- kuin länsirannikollakin sekä työasioissa että lomaillen. Ihmettelin hieman tuota vallatonta "jenkeissä" sanan käyttöä.
Itse en haluaisi tulla kategorisoiduksi sanalla "savolainen" vaikka suomalainen olenkin. (Enkä edes siis savolainen)

No, jos sinulla on hivenenkin tolkkua, olet yksilö. Jenkeillä ei juurikaan ole, joten yksilöllisyyttä sielä on harvinaisen vähän potentiaaliin nähden. Ylemmästä keskiluokasta lähtien meno alkaa olemaan jokseenkin skarppia. Tosin sama pätee toki eurooppaankin -ei vain aivan niin väkevänä ilmiönä. Täällä idioottitasot ovat matalampia, luojan kiitos.

Lodi

Oletko ollut lauantai-iltana Time Squarella? - melkoinen kokemus 10.000 muun ihmisen kanssa... Laituri 17 on tuttu?
21st century? New York rats?
Toivottavasti tämä ei lisää rasismia Suomessa !

Lalli IsoTalo

— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

peacepala

Quote from: Lodi on 04.09.2011, 23:59:56
Oletko ollut lauantai-iltana Time Squarella? - melkoinen kokemus 10.000 muun ihmisen kanssa... Laituri 17 on tuttu?
21st century? New York rats?

No, siis nyki on tuttu sanotaan näin. Mutten täysin ymmärrä... siis ihan huviksesiko kyselet moisesta? Ei siinä, kämppähän oli lexingtonilla, suurin osa ajasta tuli vietettyä Greenwich villagessa ja tuttavaperhe asusteli hudsonilla joten siellä päin tullut pörrättyä...

Pari itsenäisyyspäivää tullut tsekattua viidennentoista kerroksen terassilta, ei ole sillä tavalla ollut halua ottaa osaa siihen meininkiin, vaput ja taiteiden yöt täällä pistävät sen verta vihaksi ettei tuo ole houkuttanut, jostain syystä taasen songkran bangkokissa ei ole käynyt hermoille vaikka voikin olla helposti jotain... aika tajunnanräjäyttävää.

nimetönkeskustelija

Quote from: juge on 02.09.2011, 16:49:15
Päivi Lipponen on koko Suomen vastenmielisin poliitikko. Jos hän ja Astrid Thors olisivat ainoat vaihtoehdot ja vastakkain, äänestäisin Thorsia.

Täysin samaa mieltä. Poliitikko voi olla mitä tahansa mieltä asioista ja voin silti kunnioittaa häntä. Nämä demarien elitistipoliitikot ovat kaksinaamaisuudessaan kuvottavia. Päivin tapauksessa kaksinaamaisuus on juuri sitä, että ollaan demareita ja ajetaan muka tasa-arvoa. Omalla kohdalla se ei kuitenkaan toteudu. Päivin lapsihan siirrettiin erityispäätöksellä Helsinkiläiseen eliittilukioon pois roskakansan seasta. Siltikin muiden ihmisten lapset pääsevät eliittilukioihin vain hyvillä arvosanoilla. No kaasu-Paavohan on toki täysin samasta puusta veistetty eli he sopivat kaksinaamaisuudessaan loistavasti toisilleen.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

Sunt Lacrimae

QuoteMissaat pari pointtia: mikään, toistan, mikään informaatio ei ole sen relevantimpaa kuin millaisen subjektiivisen arvon sille antaa; millään kulttuurirelativismilla ei voida perustella jonkun mitättömän nahinan merkitystä ylitse jonkin toisen, yhtä tarpeettoman historiallisen pohjanoteerauksen -ei ainakaan kategorisesti tai absoluuttisesti.

Kyllä informaation relevanttius kouluopetuksessa on ihan kiinni siitä, mikä vaikutus informaation taustalla olleilla tapahtumilla on informaation saajien elämään ja ympäristöön. Vai pitäisikö sinun mielestäsi kaikki historianopetus lopettaa, koska kaikki tieto on samanarvoista ja se tulee vapauttaa subjektiivisista arvoista?

Väännetään rautalangasta: Israelilaisissa kouluissa käydään sattuneesta syystä Lähi-Idän konflikteja ja holokaustia läpi tarkemmin kuin vaikkapa Saksan keisarikunnan siirtomaahistoriaa tai Kiinan ja Vietnamin sotia. Samoin Ranskassa käydään tarkemmin läpi esimerkiksi Ranskan vallankumousta (vaikka täysin turha tapahtumahan sekin on, tapahtui jotain 200v sitten, kyllä ihmisten pitäisi oppia katsomaan tulevaisuuteen), natsimiehitystä ja Algerian sotaa tarkemmin kuin jotain Pancho Villan elämää tms.

Kyse ei missään nimessä ole ylpeyden puuttumisesta, mutta pyhä kristus, jos minua ei kiinnosta tuuman vertaa mitä SINÄ teet, niin miksi helvetissä minun pitäisi noteerata jollain tavalla se mitä joku JO KUOLLUT on joskus tehnyt minkään muun kuin hyvin hoidetun homman kautta; ei se määrittele minua tai kulttuuri-identiteettiäni sen enempää kuin joku surkea mm-kulta jossain mielenkiinnottomassa lajissa, kuten jääkiekossa.

Siis olet kiinnostunut ja pyrit hankkimaan tietoa ainoastaan suppeimmalla mahdollisella tavalla määriteltyyn elämänpiiriisi kuuluvista asioista?

Missä vaiheessa olen muuten maininnut ylpeyden puuttumisesta yhtään mitään?

KÄPSEILLÄ kirjoittama kommenttini oli tarkoitettu sarkastiseksi perusargumentiksi joka pohjaa tietämättömyyteen, mielipiteeseen ja muuhun tarpeettomaan.

Jep, ainahan ne sitä sarkasmia ja läpänheittoa. Kannattaisi ottaa vastuuta omista sanomisistaan sen sijaan, että piiloutuu sarkasmikilven alle. ;)

Mitä tulee jenkkeihin, olen asunut sielä kyllin pitkään tietääkseni että länsimaista ei typerämpää kansakunnan irvikuvaa löydy; ne ovat yksinkertaisesti yksilötasolla totaalisia pösilöitä, ja ne harvat jotka eivät sitä ole, tuppaavat usein muuttamaan eurooppaan.

Koko sukuhaarani sielä on helvetin rasittavia ääliöitä. Nekin jotka sentään tekevät jotain suht järkevää.

Viime vuosiin asti hallitseva maailmantalous, helvetinmoinen läjä suuria innovaatiofirmoja, Nobel-palkintoja, tieteellistä tutkimusta sun muuta. Jep, idioottejahan ne.

Mitä tulee muslimeihin, niin mitä niistä? Sanotaan nyt että potentiaalisempi terrori-iskun suunnittelija minä olen kuin ne jos sitä mietit.

Sinä toit koko terrorismiperspektiivin tähän keskusteluun, en minä. Kertoo lähinnä omasta ajatusmaailmastasi.

Tykkään vain aukoa päätäni nationalisteille ja viherpelleille. Ero ei ryhmien välillä ole suuren suuri, ja sekos minua huvittaa.

Eli trollaat?
Play stupid games, win stupid prizes.

peacepala

Quote from: Sunt Lacrimae on 10.09.2011, 13:08:29
QuoteMissaat pari pointtia: mikään, toistan, mikään informaatio ei ole sen relevantimpaa kuin millaisen subjektiivisen arvon sille antaa; millään kulttuurirelativismilla ei voida perustella jonkun mitättömän nahinan merkitystä ylitse jonkin toisen, yhtä tarpeettoman historiallisen pohjanoteerauksen -ei ainakaan kategorisesti tai absoluuttisesti.

Kyllä informaation relevanttius kouluopetuksessa on ihan kiinni siitä, mikä vaikutus informaation taustalla olleilla tapahtumilla on informaation saajien elämään ja ympäristöön. Vai pitäisikö sinun mielestäsi kaikki historianopetus lopettaa, koska kaikki tieto on samanarvoista ja se tulee vapauttaa subjektiivisista arvoista?

Väännetään rautalangasta: Israelilaisissa kouluissa käydään sattuneesta syystä Lähi-Idän konflikteja ja holokaustia läpi tarkemmin kuin vaikkapa Saksan keisarikunnan siirtomaahistoriaa tai Kiinan ja Vietnamin sotia. Samoin Ranskassa käydään tarkemmin läpi esimerkiksi Ranskan vallankumousta (vaikka täysin turha tapahtumahan sekin on, tapahtui jotain 200v sitten, kyllä ihmisten pitäisi oppia katsomaan tulevaisuuteen), natsimiehitystä ja Algerian sotaa tarkemmin kuin jotain Pancho Villan elämää tms.

Kyse ei missään nimessä ole ylpeyden puuttumisesta, mutta pyhä kristus, jos minua ei kiinnosta tuuman vertaa mitä SINÄ teet, niin miksi helvetissä minun pitäisi noteerata jollain tavalla se mitä joku JO KUOLLUT on joskus tehnyt minkään muun kuin hyvin hoidetun homman kautta; ei se määrittele minua tai kulttuuri-identiteettiäni sen enempää kuin joku surkea mm-kulta jossain mielenkiinnottomassa lajissa, kuten jääkiekossa.

Siis olet kiinnostunut ja pyrit hankkimaan tietoa ainoastaan suppeimmalla mahdollisella tavalla määriteltyyn elämänpiiriisi kuuluvista asioista?

Missä vaiheessa olen muuten maininnut ylpeyden puuttumisesta yhtään mitään?

KÄPSEILLÄ kirjoittama kommenttini oli tarkoitettu sarkastiseksi perusargumentiksi joka pohjaa tietämättömyyteen, mielipiteeseen ja muuhun tarpeettomaan.

Jep, ainahan ne sitä sarkasmia ja läpänheittoa. Kannattaisi ottaa vastuuta omista sanomisistaan sen sijaan, että piiloutuu sarkasmikilven alle. ;)

Mitä tulee jenkkeihin, olen asunut sielä kyllin pitkään tietääkseni että länsimaista ei typerämpää kansakunnan irvikuvaa löydy; ne ovat yksinkertaisesti yksilötasolla totaalisia pösilöitä, ja ne harvat jotka eivät sitä ole, tuppaavat usein muuttamaan eurooppaan.

Koko sukuhaarani sielä on helvetin rasittavia ääliöitä. Nekin jotka sentään tekevät jotain suht järkevää.

Viime vuosiin asti hallitseva maailmantalous, helvetinmoinen läjä suuria innovaatiofirmoja, Nobel-palkintoja, tieteellistä tutkimusta sun muuta. Jep, idioottejahan ne.

Mitä tulee muslimeihin, niin mitä niistä? Sanotaan nyt että potentiaalisempi terrori-iskun suunnittelija minä olen kuin ne jos sitä mietit.

Sinä toit koko terrorismiperspektiivin tähän keskusteluun, en minä. Kertoo lähinnä omasta ajatusmaailmastasi.

Tykkään vain aukoa päätäni nationalisteille ja viherpelleille. Ero ei ryhmien välillä ole suuren suuri, ja sekos minua huvittaa.

Eli trollaat?

Kristus, ja tätä kutsutaan keskusteluforumiksi.

Noniin, kokeillaan, vaikka ohihan tästäkin menee se mitä ei suoraan vääristetä palvelemaan omaa hysteeristä haistavittudogmaa.

1: Israelia ei voida pitää minään esimerkkinä holokaustin kautta johtuen ihan puhtaasti siitä että ovat itse syytäneet antisemitistitekijän ulottumaan elämänsä melkein joka osa-alueelle. Jos maailmassa on yhtä ainoata totalitaarisempaa de... hm, "demokratiaa" kuin suomi, se on israel. Sinänsä on ihan oleellista mussuttaa jostain historiallisesta tapahtumasta, olihan holokausti se nimenomainen insentiivi miksi muu maailma joutuu kärsimään israel-nimisestä valtiosta ja sen kaikista psykopaattisista seurauksista -ihmisoikeuksien järjettömästä rikkomisesta fasistihallituksen kautta lähi-idän tahalliseen epästabilointiin, naapureiden moukarointiin rutiinilla kivikaudelle for the fun of it, siviilien teloittamiseen, ihmiskilpiin, siihen peruskauraan mitä raukkaparka juutalaisvaltiolaiset joutuvat tekemään koska muutenhan ne tapettaisiin tuosta vain. Siinähän menevät, minä en jää kaipaamaan, eikä lähi-idän "ainoa demokratian" menettäminen kiinnosta minua hevon v*tun vertaa.

Sen verran reissatessa purrut hammasta Valitun Kansan täysin kohtuuttoman idioottimaisuuden takia että joutavatkin mennä muita riivaamasta. Helvetti, mitä niiltäkin joutuu ihminen kestämään... Aivan hirvittävää, aivan kauheaa. Edes ekstaasipäiset brittipellet eivät pääse lähellekään niiden aivan absoluuttista sikamaisuutta.

Mutta, huomio on sinänsä hyvä että omaa napaa on helpompi tuijottaa. Topikin aiheena onkin nimenomaan sen merkityksellisyyden alleviivaamisen vähentäminen opetuksessa, jossa olen aivan samaa mieltä. Sodasta on kohta sata vuotta aikaa, kenenkään ei tarvitse määritellä identiteettiään sen takia, eikä voida vedota sihen että ilman matsia ei tässä oltaisi lätisemässä -ME OLEMME TÄSSÄ LÄTISEMÄSSÄ, joten koko jutulla ei ole isompaa merkitystä. Hyvä skaba, jätkät näytti, that´s it. Terveellisempääkin kansalaisylpeyttä voi ja saa olla kuin se että joku muu joskus muulloin teurasti satojatuhansia ryssiä, mikä on hyvä, koska ryssät ovat ryssiä ja siksi pahoja. Ja sitäpaitsi muutehnan puhuttaisiin venäjää, ihan niin kuin kaikki IVY-maatkin...

Sitäpaitsi se ei ollut algerian sota -jokainen historiansa lukenut tietäisi varsin mainiosti ettei eroa algerian ja ranskan välillä ranskan vinkkelistä edes ollut. Mutta tämähän on taas väärää tietoa ja vielä mielipide joten ei sillä väliä...

Kuuntele, minä haen tietoa kaikkialta ja kaikesta, koko ajan ja jatkuvasti. En ole törmännyt tähän päivään mennessä ihmiseen jonka yleissivistys olisi omalla tasollani, en ainakaa mitä tulee ikäluokkaani, enkä ainakaan yhteenkään joka vaivautuisi kirjoittelemaan millään foorumilla. Miksi minä tätä  teen täällä, ei ole aivan selvää itsellenikään.

ÄLÄ tee hyvä ihminen oletuksia toisen tiedonhakukeinoista jos sitä ei vaan herranen aika kiinnosta määritellä identiteettiään jonkun muun toimien kautta. Oikeasti, lopeta, hyvä mies. Tai nainen. Tai mikä ikinä.

Mitä tulee jenkkiargumenttiisi, niin noh. Muotoillaan tämä asia näin päin. Ei suomenkaan tapauksessa talouskasvu, kaksi maailmanluokan keksijää, nokia, kone ja pari muuta nappiin mennyttä hommaa, itse asiassa käytännössä mikään maininnan arvoinen asia, ole lähtenyt keskiluokan, alaluokan, työväenluokan tahi nationalistien puuhista. Toisin sanoen, jenkit ovat täynnä idiootteja, piste. Se ei tarkoita sitä etteikö monisatamiljoonaiseen kansaan pari skarppiakin jätkää mahtuisi, kuten on jo aikaisemmin mainittu.

Tottakai tämäkin oli liian vaikeata sinulle tajuta ettet ois voinut olla provosoimatta helvetti vieköön.

MItä tulee niihin helvetin märmätteihin, niin edelleen, MITÄ NIISTÄ? Ne ovat ihmisiä, ne syövät ja juovat, puhuvat ja nukkuvat, asuvat ja nauravat, ja tekevät ihan kaikkea sitä mitä sinäkin. Jotkut niistä käy välillä kumartamassa luotisuoraan etelään, toiset ei. Mitä ihmettä minun pitäisi niistä muuta kertoa? Ovatko integroituneet? En tiedä, ei ole kannaltani relevanttia. Ovatko töissä? Jokainen. Kiskovat parempaa palkkaa kuin minä, poikkeuksetta ja se on jonkin verran itsessään se. Syövätkö sikaa? eivät, vaan en minäkään.

On niissä varmasti hirvittävästi vikaa, ovat varmasti pahoja ihmisiä. En vain ymmärrä sitä vielä. Tai jotain.

Joo. Sovitaan vaan että trollaan. Se ehkä nipin napin mahtuu kuulaasi. Joo, mä trollaan. Lukitaan se.

Sunt Lacrimae

Quote from: peacepala on 10.09.2011, 17:21:31

1: Israelia ei voida pitää minään esimerkkinä holokaustin kautta johtuen ihan puhtaasti siitä että ovat itse syytäneet antisemitistitekijän ulottumaan elämänsä melkein joka osa-alueelle. Jos maailmassa on yhtä ainoata totalitaarisempaa de... hm, "demokratiaa" kuin suomi, se on israel. Sinänsä on ihan oleellista mussuttaa jostain historiallisesta tapahtumasta, olihan holokausti se nimenomainen insentiivi miksi muu maailma joutuu kärsimään israel-nimisestä valtiosta ja sen kaikista psykopaattisista seurauksista -ihmisoikeuksien järjettömästä rikkomisesta fasistihallituksen kautta lähi-idän tahalliseen epästabilointiin, naapureiden moukarointiin rutiinilla kivikaudelle for the fun of it, siviilien teloittamiseen, ihmiskilpiin, siihen peruskauraan mitä raukkaparka juutalaisvaltiolaiset joutuvat tekemään koska muutenhan ne tapettaisiin tuosta vain. Siinähän menevät, minä en jää kaipaamaan, eikä lähi-idän "ainoa demokratian" menettäminen kiinnosta minua hevon v*tun vertaa.

Esimerkiksi holokaustin merkittävä opettaminen Israelissa ei ole mielestäsi oikeutettua siksi, että mielestäsi juutalaiset ovat itse luoneet antisemitismin? Mites sitten kyseisen tapahtuman vaikutukset modernin Israelin kehittymiseen esimerkiksi Euroopan juutalaisyhteisöjen hajaannuksesta (Kansallissosialistit ja fasistit ensin, kommunistit sitten) aiheutuneen maahanmuuton muodossa?

Siis en voi käyttää esimerkiksi Israelin holokausti-"muisteloita" esimerkkinä tietyn kansan historiassa merkittävän aseman omaavasta tapahtumasta, jota siksi pidetään maassa esillä tänäkin päivänä, koska Israel rikkoo ihmisoikeuksia sinun mielestäsi? Häh?

Sen verran reissatessa purrut hammasta Valitun Kansan täysin kohtuuttoman idioottimaisuuden takia että joutavatkin mennä muita riivaamasta. Helvetti, mitä niiltäkin joutuu ihminen kestämään... Aivan hirvittävää, aivan kauheaa. Edes ekstaasipäiset brittipellet eivät pääse lähellekään niiden aivan absoluuttista sikamaisuutta.

Harkitsen kirjoituksesi lähettämistä poliisin nettivinkkipalveluun. Taitaa täyttää kiihottamisen kansanryhmää vastaan tunnusmerkit.

Sodasta on kohta sata vuotta aikaa, kenenkään ei tarvitse määritellä identiteettiään sen takia, eikä voida vedota sihen että ilman matsia ei tässä oltaisi lätisemässä -ME OLEMME TÄSSÄ LÄTISEMÄSSÄ, joten koko jutulla ei ole isompaa merkitystä. Hyvä skaba, jätkät näytti, that´s it.

Yleissivistys on muutakin kuin kansallisidentiteetin rakentamista.

QuoteTerveellisempääkin kansalaisylpeyttä voi ja saa olla kuin se että joku muu joskus muulloin teurasti satojatuhansia ryssiä, mikä on hyvä, koska ryssät ovat ryssiä ja siksi pahoja. Ja sitäpaitsi muutehnan puhuttaisiin venäjää, ihan niin kuin kaikki IVY-maatkin...

Tuosta olen sinänsä samaa mieltä. Kulttuuri- ja taloushistoriallisessa mielessä esimerkiksi jo pelkästä Venäjän vallan ajasta saisi opetuksessa irti vaikka mitä, samoin itsenäisen Suomen ajasta, mutta valitettavasti populaarihistoriaa määrittelee sen populuksen kiinnostuksenkohteet elikkä tässä tapauksessa pitkälti sodat.

QuoteSitäpaitsi se ei ollut algerian sota -jokainen historiansa lukenut tietäisi varsin mainiosti ettei eroa algerian ja ranskan välillä ranskan vinkkelistä edes ollut. Mutta tämähän on taas väärää tietoa ja vielä mielipide joten ei sillä väliä...

Puhuttaessa historiallisista tapahtumista lienee aiheellista käyttää historiankirjoituksessa yleisimmin käytössä olevaa termistöä ihan selkeyden takia. Ei kukaan vakavalla naamalla taida lännessä kirjoittaa toisen maailmansodan itärintamasta suurena isänmaallisena sotana vaikka Neukkulassa kyseistä tapahtumaa niin kutsuttiinkin.

Kuuntele, minä haen tietoa kaikkialta ja kaikesta, koko ajan ja jatkuvasti. En ole törmännyt tähän päivään mennessä ihmiseen jonka yleissivistys olisi omalla tasollani, en ainakaa mitä tulee ikäluokkaani, enkä ainakaan yhteenkään joka vaivautuisi kirjoittelemaan millään foorumilla. Miksi minä tätä  teen täällä, ei ole aivan selvää itsellenikään.

Onko minulla kunnia keskustella ihan tohtorismiehen- tai naisen kanssa? Vaiko kenties ihka oikean professorin? Pitää varmaan mennä nurkkaan häpeämään kun yleissivistyksesi on niin suurta ja mahtavaa emmekä me täällä Hommassa niin tyhminä tunnusta sitä.

ÄLÄ tee hyvä ihminen oletuksia toisen tiedonhakukeinoista jos sitä ei vaan herranen aika kiinnosta määritellä identiteettiään jonkun muun toimien kautta. Oikeasti, lopeta, hyvä mies. Tai nainen. Tai mikä ikinä.

Minä en ole puhunut identiteetinmäärittelyistä yhtään mitään oikeastaan ennen tätä viestiä. Miksi kytket yleissivistyksen ajatustasolla identiteetinmäärittelyyn?

Mitä tulee jenkkiargumenttiisi, niin noh. Muotoillaan tämä asia näin päin. Ei suomenkaan tapauksessa talouskasvu, kaksi maailmanluokan keksijää, nokia, kone ja pari muuta nappiin mennyttä hommaa, itse asiassa käytännössä mikään maininnan arvoinen asia, ole lähtenyt keskiluokan, alaluokan, työväenluokan tahi nationalistien puuhista. Toisin sanoen, jenkit ovat täynnä idiootteja, piste. Se ei tarkoita sitä etteikö monisatamiljoonaiseen kansaan pari skarppiakin jätkää mahtuisi, kuten on jo aikaisemmin mainittu.

Summa summarum: Joka kansassa on idiootteja. Yhden tietyn kansakunnan nostaminen jonkinlaiselle idiotian jalustalle lienee vähintäänkin epäreilua. Suomessa on yleistä nauraa juurikin jenkeille milloin mistäkin, vaikka keskimääräisellä lähiöostarilla tai pikkukunnan liikekeskuksessa kyselytutkimusta suorittaessa löytyisi todennäköisesti mihin kellonaikaan tahansa ihan yhtä kujalla olevaa porukkaa.

MItä tulee niihin helvetin märmätteihin, niin edelleen, MITÄ NIISTÄ? Ne ovat ihmisiä, ne syövät ja juovat, puhuvat ja nukkuvat, asuvat ja nauravat, ja tekevät ihan kaikkea sitä mitä sinäkin. Jotkut niistä käy välillä kumartamassa luotisuoraan etelään, toiset ei. Mitä ihmettä minun pitäisi niistä muuta kertoa? Ovatko integroituneet? En tiedä, ei ole kannaltani relevanttia. Ovatko töissä? Jokainen. Kiskovat parempaa palkkaa kuin minä, poikkeuksetta ja se on jonkin verran itsessään se. Syövätkö sikaa? eivät, vaan en minäkään.

Jos vetoat omakohtaiseen kokemukseesi jonkinlaisen auktoriteettiaseman saavuttamiseksi niin lienee lähinnä järkevää valottaa vähän sitä omakohtaista kokemusta etteivät jutut jää informaatioarvottomiksi.

PS:Ei mulla ihan puhdasta kuulaa ole, löytyy päälaelta ihan pikkusen sänkeäkin. Sillee vähän kun ajan pääni ilman lisäteriä.

peacepala

Suntti, Israelin sisäinen pelottelukoneisto on oikeasti ihan käsittämätöntä toimintaa -ei ne alleviivaa holokaustia historiallisen kontekstin kautta, vaan takovat joka tuutista selväksi että tämähän tapahtuu ihan varmasti uudestaan ja JOKAINEN, KAIKKI muut haluavat sitä. Ei pelkästään arabit, vaan ihan helvetti vie jokainen joka ei ole x:nen sukupolven selviytyjä.

Tämä on siinä skenessä älyttömintä -ne tosiasiallisesti kasvatetaan käsittämään itsensä holokaustista selviytyjinä -logiikka on samaa kuin ottaisin faktisesti isoisäni manttelin isänmaan suojelijana, vaikken paskan tikkuakaan ole laittanut kotimaani eteen missään muodossa ellei verovaroja lasketa.

Yoav Shamirin dokumentti "Defamation" voisi olla hyvä paikka perehtyä tuohon skeneen vähän paremmin.

Siksi israel on tässä kontekstissa huono esimerkki.

On sitä paitsi aivan eri asia onko jokin tapahtuma merkittävä jonkin kontekstin kautta vaiko hierotaanko sitä naamaan ja miten.

Sama pätee nimenomaan identiteetinmäärittelykysymykseesi historian ja yleissivistyksen kontekstissa. Ei ole missään nimessä muutenkaan järkevää odottaa että ihantalan ihmeet nakataan jonkkaan aku ankkojen kanssa, vaan eipä siitä tarvitse mitään numeroakaan tehdä, siinä vanha historianopettajani Lipponen, os. Herzberg on aivan oikeassa -tässä pitäisi lähentyä ryssiä eikä demonisoida niitä jonkun historiallisen reunahuomion kautta.

Sitäpaitsi täällä on aina ruikutettu sitä kuinka pieniä olemme ja miten epäreilussa asemassa ollaan globaalissa vertailussa -no, johtuisiko se siitä ruikutuksesta enemmän kuin olosuhteista, historiasta ja lähtökohdista.

Senkun aivan rauhassa valitat sikalaan siitä että kehtaan poljettua kansaa sortaa puheillani. Ne ovat matkailijan vinkkelistä etenkin kotiutuessaan intistä aivan käsittämättömän sietämätöntä sakkia. Nuppi turvoksissa huumeista, välttelevät kaikkia muita, käyttäytyvät väkivaltaisesti ja uhkaavasti, vittuilevat todella armottomasti paikallisille....

...käsittääkseni edellenkin israelilaiset ovat liki ainoita turistiryhmiä jotka suhteellisen säännöllisesti saavat ainakin koh phan ngan lokaalit sikäli liekkeihin että niitä hakataan hengiltä bileiden yhteydessä. Kun ottaa huomioon thaimaalaisen pitkäpinnaisuuden ja hermojen menettämisestä koetun häpeäntunteen mittakaavan, sitä vittuilua tapahtuu sitten oikeasti ihan käsittämättömän paljon. Tilanne ei ole kovin erilainen kun suomalaistenkaan kanssa, kyllä me aika paljon siedetään mutta kun napsahtaa, niin kaverin kannattaa olla ripeä jaloistaan tai MM-tason taistelulajiekspertti. TJEU nimenomaan se talvisota.

Jos tuon täysin tunnustetun tosiasian toteaminen täyttää antisemitismin ja kansanryhmää vastaan kiihottamisen tunnusmerkit, lähden ilomielin käräjien kautta rauhoittumaan sakot maksettuani häkkiin miettimään sanomisiani. Ne eivät nimittäin tule sanktioista muuttumaan.

Yksinkertaistaen: Britit ja israelilaiset ovat sietämättömintä mahdollista roskasakkia etenkin reppureissuja harjoittaessa, ja muissakin matkanteon konteksteissa tuppaavat aivan liian usein osoittamaan vastenmielisyytensä, matalaotsaisuutensa ja puhtaan, absoluuttisen idiotisminsa aivan liian konkreettisesti.

Toki on poikkeuksiakin. Yleensä ne löytyvät, kas vain, expatkuplista. Helvetti, jenkit saattavat olla vain v***n tyhmiä, mutta eivät sentään lähes defaulttina ihmisinä läpeensä mätiä ja pahoja yksilöitä.

Joka kansa on suurimmilta osin tyhjäkäynnillä veivaavia täynnä, se on totta. Harva jos yksikään kansakunta on niin totaalinen älyllinen pohjanoteeraus kuin jenkit, vaikkei ero kontulan ostariin välttämättä suuren suuri olekaan.

Minun on vaikea hakea mitään auktoriteettiasemaa ystävieni kautta. En oikeasti... olen todella pahoillani, mutta minulle asia on sikäli yksinkertainen, heidän ja minun suhdettani määrittää välillämme vallitseva ihmissuhde, eikä se joogaako joku tahi uskooko joku jeebukseen. Tai kuka mihin ikinä. Minä en voi kertoa sinulle tarinoita muslimeista jotka eivät räjäyttele pommeja, koska islam ei ole kannaltani millään tavalla relevantti tekijä.

Kertoisitko, osaisitko sinä kertoa ystävistäsi mitään mikä määrittelisi jonkin iskostuneen stereotypian jotain ryhmää kohden uusiksi? Esimerkiksi, tunnet varmaan yhden tai kaksi duunaria joilla polla toimii? Tai pari hippiä jotka ovat oikeastaan ihan mukavia? Se yksi professorikin on varmasti tosi jees tyyppi, vaikka snapseissa vähän turhankin terävä?

Miten sinä voisit käyttää ketään heistä esimerkkinä tällaisessa kontekstissa?

wannabe

^Israelilainen nuoriso osaa kylla sikailla, se on totta. Nuorisolle on muodostunut perinteeksi viettaa valivuosi ulkomailla, juuri jossain halvassa maassa, Kauko-Idassa tai Etela-Amerikassa. Huumeet kuuluu kuvaan mukaan, ja porukkaa loytyykin mainittujen alueiden vankiloista.

Sorry off topic.
"En minä teitä tarvitse. Minulla on jo teidän lapsenne." -AH

peacepala

Quote from: wannabe on 10.09.2011, 20:33:16
^Israelilainen nuoriso osaa kylla sikailla, se on totta. Nuorisolle on muodostunut perinteeksi viettaa valivuosi ulkomailla, juuri jossain halvassa maassa, Kauko-Idassa tai Etela-Amerikassa. Huumeet kuuluu kuvaan mukaan, ja porukkaa loytyykin mainittujen alueiden vankiloista.

Sorry off topic.

Käytännössä kaikillahan se kuuluu. Ero on vain siinä että vain isset vetää sen brittejäkin pahemmin sikamaiseksi överöinniksi. Eikä se ole kamasta kiinni -jos olisi, jokainen olisi yhtä suoraan sanoen vittumainen. Näin ei todellakaan ole.

Sunt Lacrimae

Quote from: peacepala on 10.09.2011, 19:51:41

On sitä paitsi aivan eri asia onko jokin tapahtuma merkittävä jonkin kontekstin kautta vaiko hierotaanko sitä naamaan ja miten.

Sama pätee nimenomaan identiteetinmäärittelykysymykseesi historian ja yleissivistyksen kontekstissa. Ei ole missään nimessä muutenkaan järkevää odottaa että ihantalan ihmeet nakataan jonkkaan aku ankkojen kanssa, vaan eipä siitä tarvitse mitään numeroakaan tehdä, siinä vanha historianopettajani Lipponen, os. Herzberg on aivan oikeassa -tässä pitäisi lähentyä ryssiä eikä demonisoida niitä jonkun historiallisen reunahuomion kautta.

Kannatan asiallista ja avointa keskustelua historiallisista tapahtumista, mukaanlukien Suomen sodista. Siinä olemme oikeastaan samaa mieltä, tosin tietyllä tasolla tämä edellyttänee diskurssin vastaavaa uudistumista myös itänaapurissa, ja siellä avoimempaa keskustelua kansallisista kipupisteistä tyyliin Stalinin vainot, Ukrainan kansanmurha, yms. ja Stalinin kausi kokonaisuudessaan. Toki tässä on tehty pieniä edistysaskelia viime vuosina.

Suomettuminen poliittisena prosessina ansaitsisi mielestäni oikeastaan yhtä paljon huomiota kun sodat mitä Suomen ja NL:n välisiin suhteisiin tulee, koska aikakauden poliittisia vaikuttajia huseeraa edelleen päivänpolitiikassa.

QuoteSitäpaitsi täällä on aina ruikutettu sitä kuinka pieniä olemme ja miten epäreilussa asemassa ollaan globaalissa vertailussa -no, johtuisiko se siitä ruikutuksesta enemmän kuin olosuhteista, historiasta ja lähtökohdista.
[/quote

Ei mielestäni Suomessa ollenkaan harrasteta tuollaista ruikutusta. Lähinnä hypetetään hyvinvointivaltion ja PISA-opetussysteemin erinomaisuutta ja suomalaista innovaatiokykyä sun muuta (Nokiakin oli innovatiivinen joskus ysärillä, mutta sitten ei osattukaan uudelleenprofiloitua älypuhelinmarkkinoita varten ja nyt hommat kusee urakalla, ei tosin Homma) mielestäni melkein liiankin kanssa.

[quot€]
Yksinkertaistaen: Britit ja israelilaiset ovat sietämättömintä mahdollista roskasakkia etenkin reppureissuja harjoittaessa, ja muissakin matkanteon konteksteissa tuppaavat aivan liian usein osoittamaan vastenmielisyytensä, matalaotsaisuutensa ja puhtaan, absoluuttisen idiotisminsa aivan liian konkreettisesti.

Riippunee ihan ikäryhmästä. Töissä törmää usein matkailemaan tulleisiin ylemmän keskiluokan britteihin, jotka ovat ihan kohteliasta ja huumorintajuista porukkaa mielestäni. Tosin Costa del Solilla käyneenä samaa ei voi sitten sanoa valitettavasti vähän työväenluokkaisemmasta kansanosasta. Harmi, että pilaavat koko kansan maineen.

QuoteMinun on vaikea hakea mitään auktoriteettiasemaa ystävieni kautta. En oikeasti... olen todella pahoillani, mutta minulle asia on sikäli yksinkertainen, heidän ja minun suhdettani määrittää välillämme vallitseva ihmissuhde, eikä se joogaako joku tahi uskooko joku jeebukseen. Tai kuka mihin ikinä. Minä en voi kertoa sinulle tarinoita muslimeista jotka eivät räjäyttele pommeja, koska islam ei ole kannaltani millään tavalla relevantti tekijä.

Joo, sen ymmärrän, että et kuten useimmat normaali-ihmiset tunne pommejaräjäytteleviä muslimeita. Lähinnä hain takaa sitä, että omakohtaista kokemusta täällä argumenttina käyttäessä on yleensä haettu vähän spesifimmän laatuisia toteamuksia kun puhuit aikaisemmassa viestissä niistä tuntemistasi amerikkalaisista ja muslimeista.

Kertoisitko, osaisitko sinä kertoa ystävistäsi mitään mikä määrittelisi jonkin iskostuneen stereotypian jotain ryhmää kohden uusiksi? Esimerkiksi, tunnet varmaan yhden tai kaksi duunaria joilla polla toimii? Tai pari hippiä jotka ovat oikeastaan ihan mukavia? Se yksi professorikin on varmasti tosi jees tyyppi, vaikka snapseissa vähän turhankin terävä?

Voin kertoa, että vartijat eivät ole testoylikierroksilla käyviä bodattuja kaljupäitä jotka lähtevät joka päivä duuniin miettien, josko tällä kertaa pääsisi käytännössä kokeilemaan kuinka kätevästi se uusi Peter Jonesin kaasukotelo toimii voimankäyttötilanteessa tai kuinka Raudon viikonlopun lajitreeneissä näyttämä pain compliance-kikka toimisi käytännössä asiakkaaseen.

Kas kun tunnen työn ja opiskelujen kautta useampia kymmeniä sellaisia, ja kuulun itsekin kyseiseen ammattiryhmään. Fiksuja duunareita noin yleisestikin tunnen myös. ;)

wannabe

Quote from: peacepala on 10.09.2011, 20:35:39
Quote from: wannabe on 10.09.2011, 20:33:16

Sorry off topic.

Käytännössä kaikillahan se kuuluu. Ero on vain siinä että vain isset vetää sen brittejäkin pahemmin sikamaiseksi överöinniksi. Eikä se ole kamasta kiinni -jos olisi, jokainen olisi yhtä suoraan sanoen vittumainen. Näin ei todellakaan ole.

Haluavat erottautua tekopyhiksi kokemistaan ortodoksijuutalaisista. Kun kristillis-pohjaisissa maissa kirkossa ja kapakassa kavijoiden valilla on jonkin verran eroa, on tama ero Israelin uskonnollisen ja ei-uskonnollisen kansanosan valilla korostetun suuri.

Diasporassa asiat ovat eri tavalla.
"En minä teitä tarvitse. Minulla on jo teidän lapsenne." -AH

peacepala

Quote from: Sunt Lacrimae on 10.09.2011, 20:36:24
Quote from: peacepala on 10.09.2011, 19:51:41

Kannatan asiallista ja avointa keskustelua historiallisista tapahtumista, mukaanlukien Suomen sodista. Siinä olemme oikeastaan samaa mieltä, tosin tietyllä tasolla tämä edellyttänee diskurssin vastaavaa uudistumista myös itänaapurissa, ja siellä avoimempaa keskustelua kansallisista kipupisteistä tyyliin Stalinin vainot, Ukrainan kansanmurha, yms. ja Stalinin kausi kokonaisuudessaan. Toki tässä on tehty pieniä edistysaskelia viime vuosina.

Suomettuminen poliittisena prosessina ansaitsisi mielestäni oikeastaan yhtä paljon huomiota kun sodat mitä Suomen ja NL:n välisiin suhteisiin tulee, koska aikakauden poliittisia vaikuttajia huseeraa edelleen päivänpolitiikassa.

QuoteSitäpaitsi täällä on aina ruikutettu sitä kuinka pieniä olemme ja miten epäreilussa asemassa ollaan globaalissa vertailussa -no, johtuisiko se siitä ruikutuksesta enemmän kuin olosuhteista, historiasta ja lähtökohdista.
[/quote

Ei mielestäni Suomessa ollenkaan harrasteta tuollaista ruikutusta. Lähinnä hypetetään hyvinvointivaltion ja PISA-opetussysteemin erinomaisuutta ja suomalaista innovaatiokykyä sun muuta (Nokiakin oli innovatiivinen joskus ysärillä, mutta sitten ei osattukaan uudelleenprofiloitua älypuhelinmarkkinoita varten ja nyt hommat kusee urakalla, ei tosin Homma) mielestäni melkein liiankin kanssa.

[quot€]

Riippunee ihan ikäryhmästä. Töissä törmää usein matkailemaan tulleisiin ylemmän keskiluokan britteihin, jotka ovat ihan kohteliasta ja huumorintajuista porukkaa mielestäni. Tosin Costa del Solilla käyneenä samaa ei voi sitten sanoa valitettavasti vähän työväenluokkaisemmasta kansanosasta. Harmi, että pilaavat koko kansan maineen.

QuoteMinun on vaikea hakea mitään auktoriteettiasemaa ystävieni kautta. En oikeasti... olen todella pahoillani, mutta minulle asia on sikäli yksinkertainen, heidän ja minun suhdettani määrittää välillämme vallitseva ihmissuhde, eikä se joogaako joku tahi uskooko joku jeebukseen. Tai kuka mihin ikinä. Minä en voi kertoa sinulle tarinoita muslimeista jotka eivät räjäyttele pommeja, koska islam ei ole kannaltani millään tavalla relevantti tekijä.

Joo, sen ymmärrän, että et kuten useimmat normaali-ihmiset tunne pommejaräjäytteleviä muslimeita. Lähinnä hain takaa sitä, että omakohtaista kokemusta täällä argumenttina käyttäessä on yleensä haettu vähän spesifimmän laatuisia toteamuksia kun puhuit aikaisemmassa viestissä niistä tuntemistasi amerikkalaisista ja muslimeista.

Voin kertoa, että vartijat eivät ole testoylikierroksilla käyviä bodattuja kaljupäitä jotka lähtevät joka päivä duuniin miettien, josko tällä kertaa pääsisi käytännössä kokeilemaan kuinka kätevästi se uusi Peter Jonesin kaasukotelo toimii voimankäyttötilanteessa tai kuinka Raudon viikonlopun lajitreeneissä näyttämä pain compliance-kikka toimisi käytännössä asiakkaaseen.

Kas kun tunnen työn ja opiskelujen kautta useampia kymmeniä sellaisia, ja kuulun itsekin kyseiseen ammattiryhmään. Fiksuja duunareita noin yleisestikin tunnen myös. ;)

Tuotahan juuri tarkoitin. Kaikki tietävät ettei jokainen stevari ole testonmänin ja raudon kaltainen lyijuputkijuntti, joten jotenkin tosi vaikea siitä mielestäni erikseen vääntää tarinaa- tajusit pointtini mikä on vain hyvä asia.

Ukrainasta tuotakoon esiin se, ehkä sen pätien jotenkin venäjäänkin, että niillä on pikkaisen ajankohtaisemmat murheet päällä, neukkulan romahduksesta tähän päivään ei oo järin lujaa mennyt. Duunissa on ukrainalaista ja venäläistä frendiä, aika katkeria ovat nykytilasta.

Tosin, molemmat tietävät että paremmaksi menee koko ajan.

Sunt Lacrimae

Quote from: peacepala on 10.09.2011, 21:35:27

Ukrainasta tuotakoon esiin se, ehkä sen pätien jotenkin venäjäänkin, että niillä on pikkaisen ajankohtaisemmat murheet päällä, neukkulan romahduksesta tähän päivään ei oo järin lujaa mennyt. Duunissa on ukrainalaista ja venäläistä frendiä, aika katkeria ovat nykytilasta.

Eikös tuo vieläkin jossain määrin voimissaan oleva menneisyyden fanittaminen johdu osittain juuri siitä, että nykyään menee sen verran huonosti? Saksalainen kaveri on kasvanut entiseen DDR:ään kuuluneella alueella, ja kyseiseltä hepulta on kuulunut useampaan kertaaseen että sielläkin on vähän samanhenkisesti ostalgie kovassa huudossa kun tuloerot Lännen ja Idän välillä eivät ole tasoittuneet 20 vuoden yhdessäolosta huolimatta.

peacepala

Quote from: Sunt Lacrimae on 11.09.2011, 10:01:43
Quote from: peacepala on 10.09.2011, 21:35:27

Eikös tuo vieläkin jossain määrin voimissaan oleva menneisyyden fanittaminen johdu osittain juuri siitä, että nykyään menee sen verran huonosti? Saksalainen kaveri on kasvanut entiseen DDR:ään kuuluneella alueella, ja kyseiseltä hepulta on kuulunut useampaan kertaaseen että sielläkin on vähän samanhenkisesti ostalgie kovassa huudossa kun tuloerot Lännen ja Idän välillä eivät ole tasoittuneet 20 vuoden yhdessäolosta huolimatta.

Uhmmm, ööö, kyllä kai ja ei.

Siis hm.

Meneehän itäblokissa edelleen kurjasti jos vertaa unionin melkein mihin vain osaan. Mutta verrattuna siihen -91 romahdukseen niin nuo kylpevät rahassa ja muussa hyvinvoinnissa jotenka jotenka. Siis, kyllä niitä pännii esimerkiksi tuloerojen kasvu ja tietynlainen nurkkakuntaistuminen -moskovalainen frendi raportoi että neukkulan aikana korttelin sisäpihalla oli avoimet ovet, ja porukka yhdessä laittoi ruokaa ja soitteli sielä eikä kauheasti tarvinnut vilkuilla olan yli -nyt on porttikongit metalliporteilla kiinni, taskuvarkaita piisaa ja yhdessä hengailu muuttunut ikkunoista tiirailuksi -tällaisia ongelmia sieltä enemmän raportoidaan.

Yleisesti ottaen, tuntemani itäblokkilaiset suhtautuvat tietyllä haikeudella mutta myös kunnioituksella neuvostoliittoon, ja katselevat aika optimistisin mielin tulevaisuuteen.

PaulR

Trabantit vyöryivät länteen. Viksu mies olisi painanut bemarilla itään ja ostanut nykyisille nostalgiannälkäisille paloja historiaa.

Sunt Lacrimae

Quote from: Paul Ruth on 11.09.2011, 12:34:56
Trabantit vyöryivät länteen. Viksu mies olisi painanut bemarilla itään ja ostanut nykyisille nostalgiannälkäisille paloja historiaa.

Onneksi Varusteleka koittaa pelastaa sen, mitä pelastettavissa on. Saahan sieltä nykyään derkkucolaakin.  :D