News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Miksi kouluista on tullut haitallisten mokuarvojen tyrkyttäjiä?

Started by Lalli IsoTalo, 28.08.2011, 19:03:26

Previous topic - Next topic

Lalli IsoTalo

Hyvin pitkä postaus, sisältö:

I.   Miksi valtio haluaa kontrolloida koulutusta?
II.  Institutionalisointia kehdosta hautaan
III. Kollektiivinen yhteiskunta tarvitsee kollektiivisti koulutetut kansalaiset
IV.  Koulutus on tehokkaampi ase kuin inkvisitio
V.   Vastuuhenkilöt ja heidän motivaationsa
VI.  Toimenpidesuositukset
VII. Johtopäätös

Miksi hyödyllisiä elämäntaitoja opettavista kouluista tullut haitallisten mokuarvojen tyrkyttäjiä?

Tämä aihe erkani omaksi aiheekseen ketjusta "Laulujen sisältämä nationalismi on otettava puheeksi kouluissa" http://hommaforum.org/index.php/topic,56272.msg766692.html#msg766692.

Lyhyt vastaus: Eliitti edistää etujaan tuottamalla yhteiskuntaan ideologista harmoniaa valtion koulutusmonopolin avulla. Niinpä opetusohjelmiin lisätään arvojen opettamista, ja niistä vähennetään sekä itsenäisen ajattelun että hyödyllisten taitojen (matematiikka, kielioppi jne) opettamista.




Pitkä vastaus

Aloitan kehittämällä kysymyksen, johon Mulli jo vastasi edellisessä ketjussa: 'Onko parempi jäädä ilman koulutusta, kuin saada "ilmainen" koulutus hallitsevalta valtarakenteelta?'

Quote from: Mulli on 28.08.2011, 00:39:03
Lopetetaan ne koulut kokonaan. Vähemmällä pääsisimme kaikki. Ainakin voisimme syyttää aitoa tietämättömyyttä idiooteistamme.

Quote from: Bonaventura on 28.08.2011, 09:56:16
Osuit ytimeen  :)
{EDIT: Bonaventura tarkensi myöhemmin, että ei pidä peruskoulua huonona ideana  (siis ilman mokuaspektia).}

Quote"Men had better be without education than be educated by their rulers."
– Thomas Hodgskin, 1823

I. Miksi valtio haluaa kontrolloida koulutusta?

Tämä koulutuksemme, jota monet pitävät "ilmaisena", saattaa osoittautua äärimmäisen kalliiksi. Mitä enemmän valtio subventoi jotain asiaa, sitä enemmän valtio poliittisesti kontrolloi tätä asiaa.

Kun maksamme valtiolle veroja lasten kouluttamista, niin silloin valtio sekä ...

a) järjestää infrastruktuurin, että
b) päättää opetuksen sisällöstä.

Jos ideana olisi tuottaa koulutusta niille joilla ei siihen ole varaa, valtio voisi maksaa vähävaraisten koulutuksen ei-valtiollisissa kouluissa.

Mutta ei.

Eliitti preferoi hyviä kansalaisia sivistyneiden yksilöiden sijaan. Valtio haluaa mielummin paimentaa lammaslaumaansa, kuin kouluttaa itsenäisiä paimenia. Siksi omasta opetusohjelmastaan itsenäisesti päättävät koulut (ja vanhemmat) ovat kirosana.

QuoteIn all countries, in all centuries, the primary reason for government to set up schools is to undermine the politically weak by convincing their children that the leaders are good and their policies are wise.
– Marshall Fritz, Founder of The Alliance for the Separation of School & State

Koulu (muiden muassa) indoktrinoi meille ajatusta, että tarvitsemme pohjoismaista  hyvinvointiyhteiskuntaa (eurososialismia) juuri sellaisena kuin se on, eikä muista mahdollisuuksista kannata edes keskustella, ainakaan koulussa. Tämä yhtenäistetty koulutuslaitos on kuin eräänlainen "yhtenäistetty kansanmieli".

QuoteGive me four years to teach the children and the seed I have sown will never be uprooted.
– Vladimir Lenin

Se, joka kontrolloi koulutuslaitosta, kontrolloi jossain määrin kulttuuriamme, ja "yhteistettyä kansanmieltä", jos sellaisen käsitteen suostut hyväksymään.

II. Institutionalisointia kehdosta hautaan

Instituutiomme doktriinin mukaisesti vanhemmat luovuttavat nykyään vapaaehtoisesti omien lastensa parhaan nuoruuden valtion panttivangiksi, ventovieraiden ihmisten huomaan. Lapset sitten lunastavat vapautensa lunnaat opettelemalla valtion vaatiman yhteiskuntakelpoisuusdoktriinin perusteet, eli suorittamalla oppivelvollisuuden. Yhä nuoremmalla iällä lastentarhaan institutionalisoidut lapset maksavat potut pottuivat institutionalisoimalla puolestaan vanhempansa vanhainkotiin yhä nuoremmalla iällä.

QuoteSchools have not necessarily much to do with education... they are mainly institutions of control, where basic habits must be inculcated in the young. Education is quite different and has little place in school.
– Winston Churchill

Tämä ajatus valtion järjestämästä koulutuksesta kuulostaa varmaan ihan ok:lta, jos oppivelvollisuus tarkoittaa velvollisuutta oppia matematiikka, kielioppia ja sen sellaisia oleellisia elämässä hyödyllisiä taitoja -- erityisesti ajattelua -- jotka ovat hyväksi lapselle itselleen, vaikka hän ei sitä aina itse ymmärräkään.

Mutta entäs jos koulussa opetetaankin arvoja, jotka ovat hyödyllisiä vallassa olevalle valtiokoneistolle, mutta potentiaalisesti haitallisia lapsille, kuten moniarvoisuuden hyväksyminen (joka on kirjattu nykyiseen opetusohjelmaan)?

III. Kollektiivinen yhteiskunta tarvitsee kollektiivisti koulutetut kansalaiset

Otetaan keskusteluun mukaan John Dewey (1859-1952), yksi 1900-luvun merkittävimmistä kasvatuspsykologeista.

QuoteDewey, more than any other single person, must be held responsible for the intellectual, cultural and moral poverty of much modern teaching.
– Hilda Neatby

Dewey uudisti länsimaisen koululaitoksen opetusmetodeja, ja hänen kehittelemäänsä progressiivista kasvatusajattelua toteutetaan yhä edelleen länsimaisissa kouluissa (Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/John_Dewey). Hän tavoitteli mm. epäitsekästä ajattelua ja kollektiivista harmoniaa:

QuoteThe children who know how to think for themselves spoil the harmony of the collective society which is coming, where everyone would be interdependent.
– John Dewey, American educator.

Spekuloin siis, että valtion koulutuslaitokset indorkanoivat länsimaisia lapsia poliittisesti korrektiksi kansalaisiksi, eli itselleen haitallisiksi idiooteiksi, paljon rankemmin kuin omassa nuoruudessani (s. 1959). Jos vielä jatkamme tällä tiellä jolla olemme, päädymme vielä sinne mihin olemme menossa.

IV. Koulutus on tehokkaampi ase kuin inkvisitio

Kun lapsen tyhjään mieleen, tabula rasaan, kerran maalataan mitä tahansa, sen jälkeen Edit - Undo on vaikeaa. Taiteilijasta siis riippuu, millainen tästä elinikäisestä taideteoksesta, lapsesta, tulee. Opettajan sivellin on voimakkaampi ase kuin miekka, tai inkvisaattorin kidutuspenkki (joka ei ehkäise kerettiläisyyttä, ainostaan rankaisee siitä).

Quote"Education is a weapon, whose effect depends on who holds it in his hands and at whom it is aimed."
– Joseph Stalin

Mitä aikaisemmin koulutus alkaa, sitä tehokkaampaa se on.

QuoteThe education of all children, from the moment that they can get along without a mother's care, shall be in state institutions at state expense.
– Karl Marx, "The Communist Manifesto".

Koulutus on siis kaksiteräinen miekka. Sen avulla voidaan lapsesta sivistää mediakriittinen ajattelija, tai arvokasvattaa älyttömyyksiä toisteleva papukaija. Monet filosofit pitkin historiaa ovat kyseenalaistaneet valtion pakkoindoktrinaation (riippumatta siitä hallitseeko valtiota a) yksi diktaattori, b) enemmistön diktatatuuri c) jokin muu hallintomalli, joita ihmiskunta on kokeillut).

Quote"Academies that are founded at public expense are instituted not so much to cultivate men's natural abilities as to restrain them."
– Baruch Spinoza (1632-1677)

Quote"Wherever is found what is called a paternal government, there is found state education. It has been discovered that the best way to insure implicit obedience is to commence tyranny in the nursery."
– Benjamin Disraeli, British Prime Minister (1874)

Jos koulua ei käytetä ajattelun kehittämiseen vaan arvojen iskostamiseen, tehoton koulutuslaitos on itse asiassa hyvä asia, samalla tavalla kuin tehoton byrokratia.

Quote
"A general State education is a mere contrivance for moulding people to be exactly like one another; and as the mould in which it casts them is that which pleases the dominant power in the government...; in proportion as it is efficient and successful, it establishes a despotism over the mind, leading by a natural tendency to one over the body."
– John Stuart Mill, "On Liberty"

Mm. jesuiitoilla (sorry IDA) väitetään olleen sen tyylinen sanonta kuin 'antakaa lapsi koulutettavaksi meille seitsenvuotiaaksi asti, ja sen jälkeen hän on ikuisesti meidän'. Tässä muunnelmia tuosta sanonnasta:

- "Give me the child until he is seven and I care not who has him thereafter."
- "Give me the child, and I will mould the man."
- "Give me the child for seven years, and I will give you the man."

Tietenkin koulutus jatkuu myöhemminkin ... nykyään läpi elämän.

QuoteWhat's the difference between a bright, inquisitive five-year-old, and a dull, stupid nineteen-year-old? Fourteen years of the British educational system.
– Bertrand Russell

V. Vastuuhenkilöt ja heidän motivaationsa

Etsiessäni motivaatiota ja syyllisiä indoktrinaatiolle löydän tavanomaiset epäiltyni, rahamiehet! Lehtimiesten toimintaohje "follow the money" antaa aina saman vastauksen ... joka siis ei ole Kanada. Näettekö miten helppoa tämä on? Just follow the money!

Asiaan: noin 100 vuotta sitten oman ikäluokkansa rosvoparonit olivat sitä mieltä, että suurista massoista ei pidä kouluttaa kilpailijoita eliitin edustajille, vaan tottelevaista henkilökuntaa suurkapitalistin yrityksiin. Tarvittiin tehokkaita ja helposti korvattavissa olevia palikoita organisaation eri tarpeisiin.

Se mitä eliitti ei missään nimessä kaivannut, oli yksityisyrittävä keskiluokka ja porvariston pk-yritykset. Ne sekä vähentävät kansainvälisten konsernien voittoja (kiristynyt kilpailu) ja työvoimapoolia (porvaristo tekee töitä itselleen).

Internationationalisti-kapitalisti-kommunistin viha porvareita kohtaan on vihaa ja pelkoa keskiluokan aikaansaamaa kilpailua kohtaan.

Hyvin toimeentuleva ja omavarainen keskiluokka tekee yhteiskunnassa suurimman osan tuottavasta työstä, joko itsensä hyväksi, tai eliitin hyväksi (plus byrokraattien ja pummien hyväksi). Keskiluokasta saa parhaiten kupattua irti kaiken mahdollisen koulutusjärjestelmän avulla. Annetaan John D:n palkollisten jatkaa:

QuoteIn our dreams, people yield themselves with perfect docility to our molding hands. The present eduction conventions of intellectual and character education fade from their minds, and, unhampered by tradition, we work our own good will upon a grateful and responsive folk.

We shall not try to make these people, or any of their children, into
{1} philosophers, or
{2} men of science. We have not to raise up from them
{3} authors,
{4} educators,
{5} poets or
{6} men of letters. We shall not search for
{7} great artists,
{8} painters,
{9} musicians nor
{10} lawyers,
{11} doctors,
{12} preachers,
{13} politicians,
{14} statesmen

– of whom we have an ample supply. The task is simple. We will organize children and teach them in a perfect way the things their fathers and mothers are doing in an imperfect way.
– John D. Rockefeller General Education Board (1906)

Tehtävä on yksinkertainen: tyhmennä massat sellaiselle tasolle, että ne eivät kyseenalaista epäinhimillistä työtään korporaatioissa, eivätkä etenkään aloita omia bisneksiä, joista olisi uhkaa tai haittaa eliitille.

Tuo "an imperfect way" viittasi ymmärtääkseni siihen, että maanviljelijät ja käsityöläiset olivat tottuneet olemaan omia herrojaan, ja tekemään työtä omassa tahdissaan. Siirtyminen tehtaisiin roboteiksi aiheutti kaikenlaisia käytännön ongelmia näille ajatteluun tottuneille ihmisille. Tämä oli ongelma, ratkaisu oli koulutus.

QuoteMen are born ignorant, not stupid; they are made stupid by education.
- Bertrand Russell (1872-1970) English philosopher, mathematician and writer.

Onko niin, että maailmassa ei ole tarpeeksi tyhmiä ihmisiä täyttämän heitä varten luotuja työpaikkoja? Täytyykö ihmisiä keinotekoisesti tyhmentää, jotta he täyttäisivät työpaikkavaatimukset?

QuoteThe shocking possibility that dumb people don't exist in sufficient numbers to warrant the millions of careers devoted to tending them will seem incredible to you. Yet that is my central proposition: the mass dumbness which justifies official schooling first had to be dreamed of; it isn't real.
– John Taylor Gatto, New York State Teacher of the Year, "The Underground History of American Education"

Tämä "Homo Stupidified" (oma nimitykseni), paremmin korporaatioympäristöön sopeutuva ihminen, lienee samaa sarjaa kuin "Homo Sovieticus", paremmin neuvostojärjestelmään sopeutuva ihminen. Internationalismin uhreja molemmat.

VI. Toimenpidesuositukset

Minulla ei ole omia lapsia, enkä ole kovin hyvin selvillä siitä mitä kouluissa tapahtuu. Yksinkertainen muutoskonsulttikaava on kuitenkin muistaakseni suunnilleen tällainen:

1. Selvitetään mikä tilanne on nyt + SWOT http://fi.wikipedia.org/wiki/SWOT-analyysi.
2. Mietitään mikä on se tavoite, johon pyritään.
3. Mitataan erot nykyisyyden ja halutun tulevaisuuden välillä.
4. Keksitään useita eri ratkaisumalleja erojen minimointiin.
5. Valitaan parhaat ratkaisumallit.
6. Toteutetaan ratkaisut.
7. Toistetaan kohtia 3-6, kunnes homma on hoidettu.

VII. Johtopäätös

Lopetan tämän establishmentin hallussa olevan koulutuslaitoksen mustamaalauksen Aldous Huxleyn varoitukseen ihmiskunnalle:

QuoteA really efficient totalitarian state would be one in which the all-powerful executive of political bosses and their army of managers control a population of slaves who do not have to be coerced, because they love their servitude. To make them love it is the task assigned, in present-day totalitarian states, to ministries of propaganda, newspaper editors and schoolteachers.... The greatest triumphs of propaganda have been accomplished, not by doing something, but by refraining from doing. Great is truth, but still greater, from a practical point of view, is silence about truth.
– Aldous Huxley, forward to "Brave New World," 1946 edition

Homma taistelee jo valtamedian propandaa vastaan. Seuraavaksi tarvittaisiin liike, joka taistelee kouluopetuksen tervehdyttämisen puolesta. Koko yhteiskunta voi romahtaa totalitarismiin yhden sukupolven kuluessa, ja tuo muutos on selvästikin jo käynnissä.




P.S. Repäisin suurimman osan noista lainauksista täältä: http://www.homeschoolstarter.com/quotesarchive.html . En ole tarkistunut lähteitä, joten sieltä saattaa olla virheitä mukaan, kuten tällaisessa copypasteilussa aina tulee.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Alkuasukas

Standing ovation. Olen miettinyt samoja asioita sekä omalta että jälkikasvuni kohdalta. Omat auktoriteettiongelmani johtivat vähäiseen akateemiseen mutta sitäkin runsaampaan elämänkoulutukseen. Ensimmäisen miljoonani tienasin omassa firmassani reiluna parikymppisenä. Silloin se oli tosin 6 kertaa helpompaa, markoilla ;D
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Jouko

Kouluissa pitäisi perusasioiden lisäksi opettaa jossain määrin filosofiaa, itsenäistä ajattelua. Monikulttuurisuuskasvatus on kaukana siitä. Se on vain eräs kapea oppisuunta. Mokutuskasvatus muistuttaa periaatteessa vasemmistolaista pioneerikasvatusta tai hitleriläistä jugend-kasvatusta. Vanhempien kannattaisi olla tarkkana tässä suhteessa.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

JmR

Peruskoulun yhteiskuntaopin kirjassa luki selvästi, että tuleva huoltosuhteen heikentyminen suurten ikäluokkien siirtyessä eläkkeelle voidaan ratkaista hankkimalla lisää maahanmuuttajia tekemään työtä.

Myöhemmin selvisi, ettei se ihan noin menekään.

1§ "Suomi on täysivaltainen tasavalta."

Lalli IsoTalo

Quote from: Jouko on 28.08.2011, 20:13:36
Kouluissa pitäisi perusasioiden lisäksi opettaa jossain määrin filosofiaa, itsenäistä ajattelua.

Mielestäni kriittistä ajattelua ja väittelytaitoa pitäisi alkaa opettaa lapsille -- soveltuvin osin -- heti ensimmäiseltä luokalta lähtien. Lukiossa voisi käsitellä asiaa jo varsin "korkeakoulumaisesti".

Yritin laittaa tähän linkin suomalaiseen Wikipediaan, mutta siellä ei ole sivua kriittisestä ajattelusta! Hyvin kuvaavaa!

QuoteKriittinen ajattelu on keskeinen ajattelun taito ja välttämätöntä akateemisessa opiskelussa. Kriittinen ajattelija pyrkii arvioimaan lukemaansa, kuulemaansa ja näkemäänsä. Hän perustaa päätelmänsä loogiseen ajatteluun sekä käsiteltävään aiheeseen liittyvään tietoon.
-- http://wwwedu.oulu.fi/okl/lo/kt2/ostrval.htm

Tämä englanninkielinen wiki-sivukaan ei oikein kestä kriittistä tarkastelua: paljon sekavampi kuin wikin sivut yleensä.

QuoteCritical thinking, in general, refers to higher-order thinking that questions assumptions. It is a way of deciding whether a claim is true, false, or sometimes true and sometimes false, or partly true and partly false. The concept is somewhat contested within the field of education due to the multiple possible meanings.[1] The origins of critical thinking can be traced in Western thought to the Socratic method of Ancient Greece and in the East, to the Buddhist Abhidharma. Critical thinking is an important component of most professions. It is a part of the education process and is increasingly significant as students progress through university to graduate education.
-- http://en.wikipedia.org/wiki/Critical_thinking

QuoteVäittelytaito
Dialektiikka on antiikin kreikkalaisten keksimä ja filosofien käyttämä keskustelumuoto, jonka avulla pyrittiin etsimään totuutta, yhteisymmärrystä, kumoamaan ristiriitaisia näkemyksiä tai voittamaan vastapuoli väittelyssä.
-- http://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4ittelytaito
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Loppuasukas

Kuinka koulut tyrkyttävät haitallisia mokuarvoja? Esimerkkejä?

Meidän yh/hi kirjoissamme luki, että kehitysmaista on siirtynyt ihmisiä tekemään länsimaissa matalapalkkaisia töitä, jolloin molemmat osapuolet ovat hyötyneet tilanteesta. Vain lähtömaa kärsii. Näinhän on useissa länsimaissa, mutta globalisaatio kai vei ylimääräiset työpaikat? Peruskoulu päättyi reilut 2 vuotta sitten, enkä kyllä mielestäni oppinut mitään maahanmuuttajiin liittyviä arvoja.

Lisää esimerkkejä?
eiiih

ajuha

http://www.oph.fi/download/126666_Monikulttuurinen_kouluyhteiso.pdf

Miksi maahamme tullelle ns. turvapaikan hakijalle annetaan enemmän, kuin Suomalaiselle lapselle?

Jos brutaalisti sanoisin, niin; perse penkkiin, aapinen käteen, ja hiljaa, aakkosia oppimaan.

JmR

Quote from: Loppuasukas on 28.08.2011, 23:11:15
Kuinka koulut tyrkyttävät haitallisia mokuarvoja? Esimerkkejä?

Meidän yh/hi kirjoissamme luki, että kehitysmaista on siirtynyt ihmisiä tekemään länsimaissa matalapalkkaisia töitä, jolloin molemmat osapuolet ovat hyötyneet tilanteesta.
Kirjassa lukee noin, vaikka todellisuus on, että Suomelle on paljon enemmän haittaa kehitysmaista tulleista ihmisistä.
Matalapalkkaisia töitä voisivat tehdä, vaikka työttömät suomalaiset, jos valtio jotenkin siihen kannustaisi.
Maahanmuutto auttaisi Suomen työttömyystilannetta jos maahanmuuttajien
työllisyysprosentti olisi suurempi kuin kantaväestön mikä ei ole.
Sosiaaliturvalla eläjiä Suomessa on aivan tarpeeksi omasta takaa.
Ainut hyötyjä on maahanmuuttaja ja hänen perheensä ja tämän maksavat suomalaiset.
1§ "Suomi on täysivaltainen tasavalta."

Lalli IsoTalo

Quote from: Loppuasukas on 28.08.2011, 23:11:15
Kuinka koulut tyrkyttävät haitallisia mokuarvoja?

Opetusohjelman mukaisesti.

QuoteVoimassa olevassa opetusohjelmassa puolestaan todetaan, että "perusopetuksen arvopohjana ovat ihmisoikeudet, tasa-arvo, demokratia, luonnon monimuotoisuuden ja ympäristön elinkelpoisuuden säilyttäminen sekä monikulttuurisuuden hyväksyminen."
-- http://www.kaleva.fi/uutiset/rasismi-kitketaan-tyvesta/907524
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

cassius ali

Onhan näitä tehty jo aika pitkään monenlaisia kansainvälisiä vertailuja ympäri maapallon erilaisten koulujärjestelmien paremmuudesta.

Suomalainen koulujärjestelmä on säännöllisesti sijoittunut niissä aivan etumaiseen keulankärkeen.

Ei sillä, etteikö parantamisen varaa täälläkin olisi, mutta oisko hyväksi kattella hiukka ympärilleen ja ottaa pikkasen suhteellisuudentajua ja järkeä käteen kun lähdetään paranteleen ?
ceterum censeo immigration esse delevit

MoonShine

Quote from: Lalli IsoTalo on 28.08.2011, 23:49:34
Quote from: Loppuasukas on 28.08.2011, 23:11:15
Kuinka koulut tyrkyttävät haitallisia mokuarvoja?
Opetusohjelman mukaisesti.

Mokuarvojen syöttö lapsille on yksi kotiopetuksen kasvun syistä, vaikka sitä ei tietenkään sopisi julkisesti mainita.

http://www.suomenkotiopettajat.fi/
Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

Forumin yksityisviestit ovat edelleen moderoimattomia.

Mulli

Melkoinen litania Lallilta, vaan voisihan tuon toki tiivistää. Kahteen lauseeseen jopa.

Koska aikuiset eivät enää usko satuihin monikulttuurin ihanuudesta, pitää monikulttuuriliiketoiminnan pelastamiseksi kertoa sadut niille, jotka uskovat vielä joulupukkiin, keijukaisiin, örkkeihin ja vanhempien ihmisten kaikkitietävyyteen. Näitä herkkäuskoisia olentoja me Suomenkieliset kaksijalkaiset kutsumme lapsiksi.

Farrow

Quote from: Lalli IsoTalo on 28.08.2011, 23:49:34
Quote from: Loppuasukas on 28.08.2011, 23:11:15
Kuinka koulut tyrkyttävät haitallisia mokuarvoja?

Opetusohjelman mukaisesti.

QuoteVoimassa olevassa opetusohjelmassa puolestaan todetaan, että "perusopetuksen arvopohjana ovat ihmisoikeudet, tasa-arvo, demokratia, luonnon monimuotoisuuden ja ympäristön elinkelpoisuuden säilyttäminen sekä monikulttuurisuuden hyväksyminen."
-- http://www.kaleva.fi/uutiset/rasismi-kitketaan-tyvesta/907524

Mutta miten toteutuu / on toteutunut käytännössä? Sitä kai tossa haettiin.
Itelläni on kouluajoista jo hyvin paljon aikaa, mutta toki vois ihan kuriositeettina selailla kirjakaupoissa koulukirjoja seuraavan kerran kun sellaiseen astelen.

Täällä jotkut on olleet sitäkin mieltä, että kotiopetus olisi parempi vaihtoehto lapselle. Itse en sitä suosittelisi. Onkohan nämä henkilöt ja vanhemmat oikeasti ymmärtäneet miten paljon se vaatisi resursseja itseltä? Varsinkin jos käy töissä. Lapsiko sitten kotona sen aikaa, vai miten toi kotiopetus oikein onnaisi? Entä lapselle niin tärkeä muiden ikäisten seura? Entä vanhempien oma tietämys ja kyky opettaa lasta laajasti eri aihepiireistä: biologia, matematiikka, fysiikka, musiikki jne? En todellakaan usko että monellakaan olisi valmiuksia moiseen.

Jotenkin vaan tuntuu hyvin hätiköidyltä alkaa järjestää kotiopetusta tuon opetusohjelmassa olevan yhden lauseen takia: monikulttuurin hyväksyminen.

Kannattas nyt ainakin ensin selvittää että mitä tuo lause käytännössä tarkoittaa. En todellakaan usko siihen että kouluissa opetettaisiin maahanmuuton olevan täysin ongelmatonta, tai että tänne kannattaa ottaa kaikki halukkaat.

Kotona voi toki opettaa sitten omia näkemyksiään miten haluaa ja parhaaksi katsoo - kouluajan ulkopuolella.

Quote from: MoonShine on 29.08.2011, 00:13:03
http://www.suomenkotiopettajat.fi/

Tuolla lukee näin: "Yhdistyksellä on kristillinen johto". Hmm....

Varmasti kotiopetus sopii joillekin lapsille (esim. paha koulukiusaus taustalla tai joku muu erityissyy), mutta että ihan tavallisille koululaisille.. ? Jaa-a...?  

EDIT: Asia tuntuu jotenkin jopa loukkaukselta niitä kohtaan, joilla oikeasti on lapsen kanssa sellainen tilanne, että kotiopetus on ainoa vaihtoehto (mielenterveysongelmat, muut sairaudet..). Ja täällä kitistään jostain monikultuurin hyväksymisestä.
"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

Lalli IsoTalo

Quote from: cassius ali on 28.08.2011, 23:59:46
Onhan näitä tehty jo aika pitkään monenlaisia kansainvälisiä vertailuja ympäri maapallon erilaisten koulujärjestelmien paremmuudesta.

Suomalainen koulujärjestelmä on säännöllisesti sijoittunut niissä aivan etumaiseen keulankärkeen.

Niin on, mutta se vähä mitä olen näistä vertailuista lukenut, ei oikein saanut minua vakuuttumaan siitä, että niissä testattaisiin sellaista kovaa osaamista kuten kertotaulut jne. Osaako joku asiaa paremmin tunteva auttaa?
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Alkuasukas

Alakoulussa, siis ensimmäiset 6 vuotta, kaikkia aineita opettaa yksi ihminen. Mites se tietotaito ja elämänkokemus jollain vastavalmistuneella 25- vuotiaalla jälkipissiksellä?

Koulu valmistaa hyviä virkamiehiä. En ole varma haluanko lapsestani sellaista.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

MoonShine

Quote from: Farrow on 29.08.2011, 00:20:14
Quote from: MoonShine on 29.08.2011, 00:13:03
http://www.suomenkotiopettajat.fi/

Tuolla lukee näin: "Yhdistyksellä on kristillinen johto". Hmm....

Minä pidän juurikin tuota 'kristillistä johtoa' äärettömän paljon parempana vaihtoehtona omalle jälkikasvulleni, kuin vaikkapa 'islamilaista johtoa'.
Tälläisiä valintoja nykyvanhempien on alettava tekemään alaikäisten lastensa puolesta, myös Suomessa.
Onneksi vanhemmilla on edelleen oikeus olla lähettämättä omia lapsiaan esim. totaalisen rikastuttavaan mokusuihkuun, mikäli siihen perusopetukseen on kotona riittävät edellytykset.
Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

Forumin yksityisviestit ovat edelleen moderoimattomia.

cassius ali

Suomalainen koululaitos on tuottanut nykypäivän Suomen. Oliko se Timesin taikka jonku amerikkalaisen valtamedian tekemä tutkimus jossa todettiin, että Suomi on maailman paras maa.

Ja se oli muuten perskeleenmoinen moka, kun menivät julkaseen tuon tiedon. Kyllähän Suomen Kansa on sen aina tiennyt ja juuri sen takia onki ollu hiljaa. Mutta nyt kun net haatanan mamutki saa sen tietää, niin maahanryntäys ja mokutus vaan pahenee niin pakko alkaa Hommaan jotaki.

Mutta jokatapauksessa Suomi on hyvä maa ja se on puolustamisen arvoinen ja sen paras puolustaja on suomalainen itse.
ceterum censeo immigration esse delevit

Mulli

Quote from: Lalli IsoTalo on 29.08.2011, 00:31:51
...Osaako joku asiaa paremmin tunteva auttaa?

Saako vastata, jos on ihmetellyt 0-vuotiaan kasvavan 18-vuotiaaksi? Saa!

Näyttäisi siltä, että noissa vertaillaan opetussuunnitelmia. Sitä, kuinka oppi menee perille, ei kukaan halua tietää.

Opetussuunnitelma on vähän niinkuin free jazz. Opettajalta opettajalle=muusikolta muusikolle. Ammattilainen yrittämässä tehdä vaikutusta toiseen ammattilaiseen.

Opettaminen on yksinkertaista. Kerrotaan tosiasioita tietämättömälle. Vedet samenevat heti, kun aletaan tyrkyttää filosofioita. Varsinkin vain yhtä monista.

Ihmistaimi pitää viedä tiedon lähteille ja opettaa tankkaamaan sieltä itse. Perustiedot ja -taidot + maailmankaikkeuden Googlen käyttöohje. Muut, pienemmät yksityiskohdat ammattiin kouluttamisista ja sen sellaisista ovat vain vastamaalatun seinän pikkuviilailua maalikynällä.

Lalli IsoTalo

Quote from: Mulli on 29.08.2011, 00:17:11
Melkoinen litania Lallilta, vaan voisihan tuon toki tiivistää. Kahteen lauseeseen jopa.

No niinhän mä tein.

Quote from: Lyhyt versio, kaksi lausetta, postauksen alussaEliitti edistää etujaan tuottamalla yhteiskuntaan ideologista harmoniaa valtion koulutusmonopolin avulla. Niinpä opetusohjelmiin lisätään arvojen opettamista, ja niistä vähennetään sekä itsenäisen ajattelun että hyödyllisten taitojen (matematiikka, kielioppi jne) opettamista.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Farrow

Quote from: Alkuasukas on 29.08.2011, 00:32:08
Alakoulussa, siis ensimmäiset 6 vuotta, kaikkia aineita opettaa yksi ihminen. Mites se tietotaito ja elämänkokemus jollain vastavalmistuneella 25- vuotiaalla jälkipissiksellä?

Koulu valmistaa hyviä virkamiehiä. En ole varma haluanko lapsestani sellaista.

Jälkipissiksellä..? Jaahas.
Kannattaa silti miettiä niitä omia valmiuksiaan, ja sitä mikä oikeasti on lapselle parhaaksi (ja mitä lapsi itse ajattelee kotiopetuksesta). Ja toisaalta, opetusohjelmaa kotiopetuksessakin on noudatettava, ja tentittävä koululla (?) kaikki kokeet.

Kuten sanoin, vanhemmat voivat sitä omaa elämänkokemustaan, ohjausta ja muuta kasvatusta tietenkin tehdä (ja pitääkin tehdä!) - kouluajan ulkopuolella.

QuotePerusopetuksen rehtoreista ja päätoimisista opettajista oli kevätlukukaudella 2010 alle 40-vuotiaita 32,1 prosenttia, 40–49-vuotiaita 32,9 prosenttia ja 50-vuotiaita tai vanhempia 35,0 prosenttia.
(lähde: Opettajat Suomessa 2010)
"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

EwithAllinPoe

"Täytyykö ihmisiä keinotekoisesti tyhmentää, jotta he täyttäisivät työpaikkavaatimukset?"

Todella hyvää pohdintaa.

Suomalaisessa koulujärjestelässä on paljon hyvää. Mutta kuten aina, on asioita, jotka ennen osattiin tehdä taitavammin. Nykyään opettajankin pitäisi olla jollakin tapaa tyhjä taulu, jolla ei saisi olla omia arvoja ja mielipiteitä. Onko se hyvä esimerkki aikuisesta ihmisestä, jonka pitäisi olla lapsia tietäväisempi?

Vai onko nykyään oppikirjat ja tietokoneet opettajaa viisaampia? Kyllä opettamisessa tarvitaan opettamisentaitoa. Ja tällä tarkoitan sitä, että jos opettaja esittää mielipiteen tai kannan mihin tahansa asiaan, hänen pitäisi osata toimia niin, että lapset alkavat itse ajatella ja keskustella.

Ei se mene niin, että sanotaan lapsille: nyt on monikulttuuritrendi!

Ja tuota samaa syötetään kaikille. Jokaisessa päiväkodissa, koulussa ja sen muissa asteissa. Lasten pitää saada ajatella asiat ihan itse.

Nykyajan tietopullamössö on juuri sillä tavalla tehty, että se nimenomaa tungetaan kaikille kurkkuun pakolla, ja se yksipäistää ajattelun.

Ennen opettajilla oli mielipiteitä, näkemyksiä ja arvoja. Erilaisia eri opettajilla, ja he toivat niitä omin tavoin esiin. Jos arvot eivät sitten ihan kodin kanssa olleet samat, niin lapsi oppii jo silloin kyseenalaistamaan asioita. Nykyään ei saisi näin olla, vaan pitää olla jokin yhteinen mieli. Se on todella huolestuttavaa!

Ja nyt jos puhutaan vaikkapa suomalaisuudesta ja Suomi -arvoista, niitäkään ei saisi ilmentää muulloin kuin Suomen voittaessa jääkiekko-ottelun, sen suurimman Mestaruuden. Ennen koulussa saatettiin katsoa vaikkapa hiihtokilpailuja, jos oli sellaista aikaa, ja lapset opetettiin kannustamaan Marja-Liisa Kirvesniemeä.  :)

Eipä ole enää tällaista. Kansasta halutaan matti nykäsiä. Sellaisia joita ei enää kannusteta, vaan liataan. Ja nuoret haluavat pissiksiksi tositeeveeseen. Ei nouse minun Peukku tälle suunnalle. >:(
Sydänmesi kuuluu minulle.

Mulli

Quote from: Lalli IsoTalo on 29.08.2011, 00:38:53
...No niinhän mä tein....

Liikaa hienoja sanoja. Minun versioni ymmärtää lapsikin. Ainoastaan monikulttuuri-orientoitunut humanisti jää tiivistelmän eteen seisomaan, kuin konsanaan Alzheimeria poteva sonnivaari lehmihaan portille. ;D

MoonShine

QuotePerusopetuksen rehtoreista ja päätoimisista opettajista oli kevätlukukaudella 2010 alle 40-vuotiaita 32,1 prosenttia, 40–49-vuotiaita 32,9 prosenttia ja 50-vuotiaita tai vanhempia 35,0 prosenttia.


Ja mitähän tuo lehtoreiden ja rehtoreiden ikäjakauman esiinveto sitten kertoo?
Minua kiinnostaisi jälkikasvuani 'valistavien' sukupuolinen, poliittinen ja uskonnollinen suuntautuminen huomattavasti enemmän, mikäli sellaisen tiedon jakaminen olisi mahdollista.
Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

Forumin yksityisviestit ovat edelleen moderoimattomia.

Mulli

Quote from: Winnie on 29.08.2011, 00:44:56
...Kansasta halutaan matti nykäsiä. Sellaisia joita ei enää kannusteta, vaan liataan. Ja nuoret haluavat pissiksiksi tositeeveeseen. Ei nouse minun Peukku tälle suunnalle. >:(

Siksipä ihmettelen sitä ainaista kitinää viinasta. Helpommalla pääsisivät kaikki, kun juottaisivat aivottomiksi koko sakin.

Tosin onhan tässä viime vaaleissakin ihmiset äänestäneet mitä kummallisimpia koplia ilman viinan tippaa. Olisiko se koululaitoksessa sittenkin niin, että maamies on löytänyt parhaan paikan kylvää? Eli aasien jälkeläisille monikulttuurioppia.

Lalli IsoTalo

Quote from: Farrow on 29.08.2011, 00:20:14
EDIT: Asia tuntuu jotenkin jopa loukkaukselta niitä kohtaan, joilla oikeasti on lapsen kanssa sellainen tilanne, että kotiopetus on ainoa vaihtoehto (mielenterveysongelmat, muut sairaudet..).

Minkä asian oletat tässä loukkaavan kotiopettajia?
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Alkuasukas

Quote from: Farrow on 29.08.2011, 00:43:58
opetusohjelmaa kotiopetuksessakin on noudatettava, ja tentittävä koululla (?) kaikki kokeet.

Höpötihöö. Kotiopiskelijoille määrätään valvova opettaja, ja opiskelujen etenemistä tarkistetaan kerran-pari vuodessa. Parhaimmillaan opetusta ei valvota ollenkaan ennen kuin ruvetaan ihmettelemään että milläs sen päättötodistuksen saisi...

Opettajista 55% on naisia ja 20% jopa muodollisesti epäpäteviä. Alueellisia eroja en tähän hätään jaksa kaivaa. Jos jollain on tilastoa alakoulun opettajien sukupuolista, ikäjakaumasta ja pätevyyksistä niin otetaan kiitollisena vastaan.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

MoonShine

Quote from: Winnie on 29.08.2011, 00:44:56
Vai onko nykyään oppikirjat ja tietokoneet opettajaa viisaampia? Kyllä opettamisessa tarvitaan opettamisentaitoa. Ja tällä tarkoitan sitä, että jos opettaja esittää mielipiteen tai kannan mihin tahansa asiaan, hänen pitäisi osata toimia niin, että lapset alkavat itse ajatella ja keskustella.

Poliittisesti valitut punaviheriät Opetusministeri ja Opetushallituksen virkamiehet ovat kaikkein viisaimpia.
Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

Forumin yksityisviestit ovat edelleen moderoimattomia.

Farrow

Quote from: Lalli IsoTalo on 29.08.2011, 00:51:45
Quote from: Farrow on 29.08.2011, 00:20:14
EDIT: Asia tuntuu jotenkin jopa loukkaukselta niitä kohtaan, joilla oikeasti on lapsen kanssa sellainen tilanne, että kotiopetus on ainoa vaihtoehto (mielenterveysongelmat, muut sairaudet..).

Minkä asian oletat tässä loukkaavan kotiopettajia?

Sen seikan, että jollain on oikeasti aikomuksena ottaa lapsi kotiopetukseen vain "monikulttuurisuuden hyväksymisen" takia, tai että sellainen lause on opetusohjelmaan ympätty. Siis terve, tavallinen suomalaiskoululainen kotiopetukseen, vaikka lapsella ei esim. ole erityistarpeita, sairauksia tms?

Aihe on vaikea joillekin perheille, tiedän kokemuksesta. Ja lapselle itselleen toki myös - jos siis on jotain sellaista taustaa ettei pysty koulua käymään kuten muut.

Quote from: Alkuasukas on 29.08.2011, 00:54:54
Quote from: Farrow on 29.08.2011, 00:43:58
opetusohjelmaa kotiopetuksessakin on noudatettava, ja tentittävä koululla (?) kaikki kokeet.

Höpötihöö. Kotiopiskelijoille määrätään valvova opettaja, ja opiskelujen etenemistä tarkistetaan kerran-pari vuodessa. Parhaimmillaan opetusta ei valvota ollenkaan ennen kuin ruvetaan ihmettelemään että milläs sen päättötodistuksen saisi...

Jotain linkkiä tästä, kiitos. Laitoin ton kysymysmerkin siksi koska en ollut varma. Mutta en ole vieläkään, viestisi luettuanikaan varma.

Edit: Kyllä jonkunlaista opetussuunnitelmaa pitää käsittääkseni noudattaa, ja se toki pohjautuu opetusohjelmaan.
"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

Lalli IsoTalo

Quote from: Farrow on 29.08.2011, 00:20:14
EDIT: Asia tuntuu jotenkin jopa loukkaukselta niitä kohtaan, joilla oikeasti on lapsen kanssa sellainen tilanne, että kotiopetus on ainoa vaihtoehto (mielenterveysongelmat, muut sairaudet..).

Quote from: Lalli IsoTalo on 29.08.2011, 00:51:45Minkä asian oletat tässä loukkaavan kotiopettajia?

Quote from: Farrow on 29.08.2011, 00:57:34Sen seikan, että jollain on oikeasti aikomuksena ottaa lapsi kotiopetukseen vain "monikulttuurisuuden hyväksymisen" takia, tai että sellainen lause on opetusohjelmaan ympätty.

Tulkitsen. Siis mielenterveysongelmaisen lapsen kotihoitaja voisi loukkaantua siitä, että mokutuksen vastustaja kotiopettaisi omaa lastaan kotona, vaikka tämä pääsisi kouluunkin. Onhan se loukkaantuminen mahdollista, mutta pitäisikö sen vaikuttaa mokutuksen vastustajan kotiopetusoikeuksiin?
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Octavius

Pufff.

Aika kattava kattaus Lallilta. Lisäksi herra Isotalo oli kaivanut ihan hyviä viittauksia.

Jos asian laittaa historialliseen kontekstiin, niin suomalaisia lapsia kasvatettiin noin 40 vuotta uskomaan Neuvostoliiton ihanuuteen. Ei toiminut.

Nyt on alkanut (noin viisi vuotta sitten) aivopesu monikulttuurin auvoisuudesta. Oam veikkaus on, että ei tule toimimaan.

Helppoa, yksinkertaista ja toimivaa on toimia seuraavasti:
- laittakaa palautetta kouluihin ja suoraan luokanopettajalle
- vittuilkaa opettajien hallinnoiman oppikirjamafian kustannuksista lasten vanhemmille
- kertokaa kaikille ja myös lapsille faktojen perusteella, että monikulttuuri on perseestä. Jokainen voi havainnoida tämän asian sitten oman kokemuspohjansa kautta
- kannattaa laittaa palautetta myös, jos opettaja on objektiivinen ja kannustaa hakemaan itse tietoa

Suomalaisessa luonteessa on jonkin geenin aiheuttama ajatushäiriö, joka takaa sen, ettei paska oikein uppoa. Se on nähty jo natsiaatteiden, kommarihorinoiden kuin monikulttuurihöpinöidenkin osalta.

Itse kannatan luonnontieteisiin ja objektiiviseen historiantulkintaan painottuvaa koulua, jossa yksi opetuksen pääpaino on oman ajattelun ja omien mielipiteiden tuominen esiin ja niihin pyrkimisen kannustaminen.

Fysiikan lait ja tapahtuneet asiat kun ovat aika pysyviä. Jokainen (lapsi/nuori) tekee niistä sitten omat johtopäätöksensä ja haastaa ne muiden kanssa.

Itse asiassa malli, jota haen muistuttaa aika paljon jenkkien ylemmän tason koulutusjärjestelmää.
Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen (kok.) mukaan Irlannin vaikea tilanne todistaa ilman pienintäkään epäilystä, että Kreikan lainajärjestelyjen arvostelijat olivat väärässä.