News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Perusopetuksen tuntijakouudistus vahvistamaan tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta

Started by Saippuakupla, 24.08.2011, 17:37:14

Previous topic - Next topic

Saippuakupla

Perusopetuksen tuntijako uudistetaan vahvistamaan tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta

Opetusministeri Jukka Gustafsson on asettanut työryhmän valmistelemaan perusopetuksen tuntijaon uudistamista. Työryhmä laatii esityksen valtioneuvoston asetukseksi, jolla säädetään perusopetuksen yleisistä valtakunnallisista tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta. Virkamiestyöryhmän puheenjohtajana toimii opetus- ja kulttuuriministeriön johtaja Eeva-Riitta Pirhonen. Valtioneuvoston on määrä päättää tuntijaosta keväällä 2012.

Hallitusohjelman mukaisesti tavoitteena on vahvistaa taito- ja taideaineiden opetusta, liikuntaa sekä yhteiskunnallista kasvatusta, arvokasvatusta ja ympäristökasvatuksen asemaa sekä oppiaineiden välistä yhteistyötä ja monipuolistaa kieliohjelmia.

Työryhmän ehdotuksen tulee erityisesti vahvistaa koulutuksellista tasa-arvoa sekä yhdenvertaisuutta opetuksessa koko maan alueella. Työryhmän tulee kuulla eri sidosryhmiä.

Kun valtioneuvosto on päättänyt opetuksen yleisistä valtakunnallisista tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta, päätetään perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista. Uudistetut opetussuunnitelman perusteet valmistellaan 31.12.2014 mennessä. Asetuksen mukaiset opetussuunnitelmat otetaan käyttöön kaikkien perusopetuksen vuosiluokkien osalta 1.8.2016 lukien.

http://www.minedu.fi/OPM/Tiedotteet/2011/08/tuntijako.html?lang=fi

Saippuakupla

Saapa nähdä, mitä tästäkin seuraa? Suomi kun vaikuttaa lehtijuttujen ja tutkijoiden perusteella rasismin ja vihapuheen luvatulta maalta, joten on aivan varmaa, että asia vaikuttaa työstettävään tuntijakouudistukseen. 

Eino P. Keravalta

QuoteHallitusohjelman mukaisesti tavoitteena on vahvistaa taito- ja taideaineiden opetusta, liikuntaa sekä yhteiskunnallista kasvatusta, arvokasvatusta ja ympäristökasvatuksen asemaa sekä oppiaineiden välistä yhteistyötä ja monipuolistaa kieliohjelmia.

Mitähän pirua tämäkin tarkoittaa? Nykyisen ahdasmielisen toiseudenpalvonnan huomioonottaen tuskin mitään hyvää.

Minusta koulun ensisijaisesti ei edes tulisi antaa mitään arvokasvatusta. Koulun tehtävänä on luoda tiedollisia edellytyksiä, yleissivistää ja valaista, miten yhteiskunta on rakentunut ja miten siinä hoidetaan asioita, vaikutetaan niihin ja rakennetaan itselle uraa.

Arvokasvatus on kodin tehtävä. Tietenkin koulussa voidaan tuoda esiin universaaleja arvoja, kuten vaikkapa oikeudenmukaisuuden ja elämänkunnioituksen periaatteita, mutta esimerkiksi monikultturistisia arvoja ei saa opettaa, koska ne eivät ole universaaleja, vaan poliittisia ja ohimeneviä arvoja ja lisäksi vielä sellaisia, jotka eivät nauti kuin pienen hörhölauman hyväksyntää.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

foobar

Tuo kuulostaa joltain poliittisten humanistien ja leikki-laulu-patalappunikkarointi-ja-pallopelit -possen märältä unelta. Mihinkään sellaiseen, joka korkean koulutusasteen yhteiskunnassa (ja muiden vastaavien yhteiskuntien kanssa kilpailussa) edesauttaisi hyvinvoinnin tekijöiden syntymistä ei panosteta, ja kun tunteja on melkolailla rajallisesti, käytännössä sieltä karsitaan.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

foobar

Quote from: Eino P. Keravalta on 24.08.2011, 18:06:36
QuoteHallitusohjelman mukaisesti tavoitteena on vahvistaa taito- ja taideaineiden opetusta, liikuntaa sekä yhteiskunnallista kasvatusta, arvokasvatusta ja ympäristökasvatuksen asemaa sekä oppiaineiden välistä yhteistyötä ja monipuolistaa kieliohjelmia.

Mitähän pirua tämäkin tarkoittaa? Nykyisen ahdasmielisen toiseudenpalvonnan huomioonottaen tuskin mitään hyvää.

Minusta koulun ensisijaisesti ei edes tulisi antaa mitään arvokasvatusta. Koulun tehtävänä on luoda tiedollisia edellytyksiä, yleissivistää ja valaista, miten yhteiskunta on rakentunut ja miten siinä hoidetaan asioita, vaikutetaan niihin ja rakennetaan itselle uraa.

Arvokasvatus on kodin tehtävä. Tietenkin koulussa voidaan tuoda esiin universaaleja arvoja, kuten vaikkapa oikeudenmukaisuuden ja elämänkunnioituksen periaatteita, mutta esimerkiksi monikultturistisia arvoja ei saa opettaa, koska ne eivät ole universaaleja, vaan poliittisia ja ohimeneviä arvoja ja lisäksi vielä sellaisia, jotka eivät nauti kuin pienen hörhölauman hyväksyntää.

Viime vuosinahan ainakin demarit ovat puhuneet vain heikosti verhoten siitä, kuinka heidän poliittinen agendansa pitäisi ottaa kouluihin oppiaineeksi. Käytännössä kyseessä on poliittinen aivopesu, ja vääristä ajattelutavoista rankaiseminen arvosanojen kautta.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Leso


Jottei kaltaiseni kaikin puolin, mitoin ja tasoin pieni ihminen masentuisi jo otsikon lukemisesta, niin ehdotan sitä lyhennettäväksi muotoon

Perusopen tuntijako vahvistaa arvoa ja verta.

(*)TAAS meni yliopiskelu hukkaan, kun ei jaksa keskittyä otsikkoa pitemmälle...!!1!  :facepalm:
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Tykkimies Pönni

Niillä on nyt kiire saada tulevat äänestäjät ruotuun. Ei tule onnistumaan. Projektissa käy päinvastoin kuin on tarkoitus. Lapsetkin näkevät ja ymmärtävät asioita. Mokuklusterin kohtalona on päätyä naurunalaiseksi porukaksi stalinistien tapaan.

Leso

Quote from: samuliloov on 24.08.2011, 18:31:19
Niillä on nyt kiire saada tulevat äänestäjät ruotuun. Ei tule onnistumaan. Projektissa käy päinvastoin kuin on tarkoitus. Lapsetkin näkevät ja ymmärtävät asioita. Mokuklusterin kohtalona on päätyä naurunalaiseksi porukaksi stalinistien tapaan.

;)

Sen vielä ymmärtää, että aikaihmisiä pidetään totaalityperyksinä, normikauraa, mutta sitä en ole ikuna ymmärtänyt, että lapsia "suojellaan" ja siksi asioista kertomista "pehmennetään".
Vanha sanonta: Lasten suusta totuus kuullaan.
Samperin vekarat saattavat kuulla puheen läpi! Ja sitten se on AUTS, AUTS ja AUTS.

(Esim. yks Leso-täti manailee luontevasti lasten läsnäollessa, mutta kieltää kiroilun lapsilta vedoten osapuolien ikiin ja sanojen merkityksen ymmärtämiseen [missä on menty jopa Luciferiin asti...]. Leso-täti saa jo muutenkin AUTSeja muilta kuin nuppusilta. Suora puhe, asia pässinlihaa, ei ongelmaa.)
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Finka

Eino sanoi hyvin.

Perusopetuksessa on täysi työ opettaa tuleva sukupolvi lukemaan ja laskemaan. Oikeasti! Jos hieman osaisivat ilmaista itseään myös piirtäen ja rytmissä äännellen, niin hieno juttu. Ja jos osaa ilman liikoja yrityksiä ja erehdyksiä arvata mihin sähkö voi katkenneesta voimalinjasta vilistää, niin aina vain parempi. Ja että sairauksia aiheuttavat pienet öttiäiset eikä pahat henget. Käsien pesun hyödyllisyyskin olisi hyvä selittää useampaan kertaan. Olenko vielä maininnut historian kulmakiviä, että tietää miksi jotkut ihmiset katsovat toisiaan niin kummasti? Aika eikä resussit riitä nykyisenkään oppisisällön opettamiseen niin haalitaan lisää tehtävää. Tietääkö yksikään hommalainen yläkoulua, jossa ehdittään käsittelemään tilastotiedettä yli kolme tuntia yhdeksännellä luokalla?

Mitä enemmän lukee, sitä enemmän tuntuu, että valtio haalii itselleen jatkuvasti uusia tehtäviä. Tämä, vaikka valtion kyky tehdä entisiäkään on kyseenalainen. Mitään ihminen ei saa tehdä omalla järjellään.  Onko tämä suunnitelmallinen yritys passivoida ihmiset vai ylihuolehtivan äidin hengiltä kuristava halaus?
"On helppoa olla silmiinpistävän 'myötätuntoinen', jos muut pakotetaan maksamaan kustannukset."-Murray Rothbard

Mohammed Al-gazzaz: "Iraqis and Finns have never met in thoughts, culture and religions. There is huge gap between them and it will never go away. I'm talking in general ofcourse there is exception" -FB:RHC

Fiftari

Eikö lukiot olisi sitä varten että aletaan pohtimaan syvällisiä? Peruskoulu on sen takia nimeltään peruskoulu koska siellä opitaan ne perusteet.

Yläasteella voisi kokeilumuotoisen ottaa valinnaisaineena jonkun monikulttuurisuus härpättimen. Kumma että kaikkea pitää väkipakolla tunkea joka tuutista. Kohta kai lopetetaan historian opetus koska ristiretket olivat rasismia ja niistä ei voi kertoa etteivät pienet piltit(yläasteella) saa vääriä ajatuksia päähänsä.

Uskon vakaasti että vaikka opetetaan kuinka ja paljon että toisten kulttuurien kanssa on hyvä olla, niin tosielämä lyö aika kovaa kasvoille ja siitä opetuksesta ei ole mitään hyötyä.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Saippuakupla

Viime vuoden lopullahan keskusta kaatoi hallituksessa tuntijakouudistuksen, joten se siirtyi tälle vaalikaudelle. Tuolloin oli tulossa mm. draamaa ja etiikkaa oppiaineeksi sekä b1-kielen opiskelu jo kuudennelta luokalta alkaen. Kyllä tämä nykyinen hallitus on varsinainen kauhukuva väkertämään uutta tuntijakouudistusta, koska saavat huseerata mielin määrin ja saavat vielä hyväksyttyä sen. Ei hyvältä vaikuta!

Täällä muutamia näkemyksiä kaadetusta tuntijakouudistuksesta.  

wannabe

Quote from: Eino P. Keravalta on 24.08.2011, 18:06:36
Minusta koulun ensisijaisesti ei edes tulisi antaa mitään arvokasvatusta. Koulun tehtävänä on luoda tiedollisia edellytyksiä, yleissivistää ja valaista, miten yhteiskunta on rakentunut ja miten siinä hoidetaan asioita, vaikutetaan niihin ja rakennetaan itselle uraa.

Arvokasvatus on kodin tehtävä. Tietenkin koulussa voidaan tuoda esiin universaaleja arvoja, kuten vaikkapa oikeudenmukaisuuden ja elämänkunnioituksen periaatteita, mutta esimerkiksi monikultturistisia arvoja ei saa opettaa, koska ne eivät ole universaaleja, vaan poliittisia ja ohimeneviä arvoja ja lisäksi vielä sellaisia, jotka eivät nauti kuin pienen hörhölauman hyväksyntää.

Quote from: Finka
Mitä enemmän lukee, sitä enemmän tuntuu, että valtio haalii itselleen jatkuvasti uusia tehtäviä. Tämä, vaikka valtion kyky tehdä entisiäkään on kyseenalainen. Mitään ihminen ei saa tehdä omalla järjellään.  Onko tämä suunnitelmallinen yritys passivoida ihmiset vai ylihuolehtivan äidin hengiltä kuristava halaus?

Nykyaanhan jo yleisesti puhutaan jaetusta kasvatusvastuusta, eli ihmiset ovat itse antaneet erinaisille laitoksille valtaa omien lastensa kasvatuksessa. Jos pirulle antaa pikkusormen, niin se vie koko kaden, eli valtion laitokset ovat nyt sisaistaneet tehtavansa valtakunnallisina isina ja aiteina, ja alkaneet kokonaan syrjayttaa vanhemmat ja perheet.

Yhtena ratkaisuna tahan on yha laajemman kansanosan kasvaminen todellisiksi aikuisiksi, toisena mahdollisimman suuri vaihtoehtojen maara.
"En minä teitä tarvitse. Minulla on jo teidän lapsenne." -AH

sivullinen.

Samoilla linjoilla Einon kanssa. Koulussa ei pidä opettaa aatteita, jollei sitten vanhempi halua lapsiensa käyvän koulua jossa niitä opetetaan.

Mielestäni vanhemmilla on vastuu lapsista ja siksi myös oikeus päättää mitä heille "syötetään". Tästä sosialistinen järjestelmämme tuntuu olevan vahvasti erimieltä. Sinun lapsesi eivät ole sinun, todettiin aikoinaan. Nyt lapset viedään heti vierotuksen jälkeen lastentarhaan ja irrotetaan vanhemmistaan. Aatteellinen koulu on selvä jatko tälle linjalle. Näin toimii Gustavssonin ajattelu, ja koko sosiaalidemokraattisen liikkeen henki.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Alfresco

Quote from: Toofast24 on 24.08.2011, 17:37:14
Hallitusohjelman mukaisesti tavoitteena on vahvistaa taito- ja taideaineiden opetusta, liikuntaa sekä yhteiskunnallista kasvatusta, arvokasvatusta ja ympäristökasvatuksen asemaa sekä oppiaineiden välistä yhteistyötä ja monipuolistaa kieliohjelmia.

Minusta noita kaikki opetellaan ihan tarpeeksi jo. Ainoa mitä perusopetuksesta puuttuu on kunnnon TALOUSOPPI! Tämä kansahan ei erota senttiä eurosta ja sitten halutaan lisää taideaineiden kasvatusta. Pensseleillä sotkemisellako koulutustaso ylläpidetään?

Saimme sosialistin kouluministeriksi ja tässä tulos. Vasemmistolle on tärkeämpää opetella pennuille kaiken maailman elämäntapahömpää sensijaan, että optettaisiin jotain hyödyllistä. Demarit yrittävät näköjään saada kannatuksensa nousuun kun lapsille pitää saada "arvo"kasvatusta. Olof Palmea lainatakseni: sosialimi pitää opetella jo kouluissa.

Embo

Quote from: Alfresco on 25.08.2011, 08:29:38
Minusta noita kaikki opetellaan ihan tarpeeksi jo. Ainoa mitä perusopetuksesta puuttuu on kunnnon TALOUSOPPI!

Talousoppi muuten sopisikin hyvin yhteen kotitalous-oppiaineen kanssa.

valkovuokko

Itse en kannata mitään arvokasvatusta, mutta ajattelen että kun meillä niin paljon maahanmuuttajataustaisia, vieraita kulttuureja ja uskontoja tunnustavia, heidän olisi tärkeä oppia mitkä ovat suomalaiset arvot, miten tässä maassa enemmistö haluaa elää. On riski jättää heidät vain omien vanhempiensa tai hengenmiestensä oppien varaan, sitä kautta he eristäytyvät omiin jengeihinsä. Mutta tuo arvokasvatus voisi tietysti kuulua jo maahantulovalmennukseen.

Jo nykyisissä opetussuunnitelmissa sanotaan esim että opiskelijan pitää ymmärtää ruotsin kielen merkitys suomalaiselle identiteetille ja kulttuurille. Ei siis voi saada kiitettävää ruotsista, vaikka osaa kieltä kuinka hyvin, mutta ymmärtää sen merkityksen jotenkin väärin. Kuka hemmetti sen määrää, mikä on oikea ymmärrys siinä asiassa?