News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

20 syytä, miksi ruoka maksaa Suomessa liikaa

Started by B52, 23.08.2011, 11:51:27

Previous topic - Next topic

Miksi Suomessa on kallista ruokaa?

Keskusliikkeiden katteet ovat liian suuret
143 (60.3%)
Liikaa sääntelyä
51 (21.5%)
Joku muu syy
24 (10.1%)
En tiedä
19 (8%)

Total Members Voted: 237

B52

http://www.taloussanomat.fi/myynti/2011/08/23/20-syyta-miksi-ruoka-maksaa-suomessa-liikaa/201111700/135?fb_ref=artikkeli&fb_source=home_oneline

Ruoan hinnasta tehdyt selvitykset ovat tähän asti olleet taloustoimittaja Seppo Konttisen mukaan tarkoituksenhakuisia. Esimerkiksi EU-jäsenyys ei laskenut hintoja.

Konttisen kirjoittama ja tänään julkaistu Suomalainen ruokalasku -kirja (Kustannusosakeyhtiö Siltala) selittää mitä tapahtuu, kun ruoka matkaa pellolta kaupan tiskiin. Tässä 20 syytä, miksi laskumme on niin kova kuin se on:

1. Kilpailua ei ole. Kauppa on keskittynyt kahden toimijan – S-ryhmän ja Keskon – käsiin. Teollisuus on niin ikään keskittynyt kullakin ruoka- ja juomatuotannon alalla vain parin suuren toimijan käsiin. Ainoastaan kala- ja kalatuotemarkkinoilla ei ole kellään yli 20 prosentin markkinaosuutta.

2. Vähittäiskaupan keskittyminen on Suomessa EU:n korkein, Italiassa alhaisin. Keskittyminen on johtanut siihen, että hinnoilla ei kilpailla. Tavarantoimittajat joutuvat antamaan suuria alennuksia, mutta ne eivät siirry kuluttajahintoihin.

3. Kun muualla Länsi-Euroopassa kaupan saama siivu ruoan hinnasta on laskenut, meillä se on noussut. Ruotsissa ja Tanskassa kaupan osuus on 37–39 prosenttia. Meillä se on 52 prosenttia.

4. Lidl ja Suomen Lähikauppa ovat liian pieniä pystyäkseen heiluttamaan markkinajohtajien asemaa. Oikeastaan keskittyminen on vain kiihtynyt Lidlin tulon jälkeen, kun SOK osti Suomen Lähikaupan suuret Euromarketit.

5. Kun kannattavia kauppapaikkoja ei ole saatavilla, ei tule myöskään kilpailua. Sen sijaan ABC-ketjulla ei Konttisen mielestä ollut vaikeuksia laajentua.

6. Kaupan omat merkit vievät hyllytilaa. Konttinen pelkää, että ne estävät tuottajien ja pienten valmistajien pääsyn tarjolle.

7. Kaksi suurta keskusliikettä tuntevat toisensa hyvin. Siksi niiden ostoehdotkin ovat yllättävän samanlaiset.

8. Bonuskortit maksavat. Mitä järkeä niissä on, kun ne ovat jo melkein kaikilla? Jos kortit leikattaisiin kahtia, ruoan hinta laskisi monta prosenttia. Myös järjestelmän ylläpito maksaa satoja miljoonia ja näkyy hinnoissa.

9. S-ryhmä siirtää asiakasomistajille kuuluvia voittoja  investointeina Venäjälle ja Baltiaan. Viime perjantaina avautui Pietariin jo kahdeksas Prisma.

10. Alko ja nykyään jopa kunnalliset palvelut pakottavat kansalaiset asioimaan uusissa suurissa liikekeskuksissa.

11. Turhaa mainontaa? Miksi ihmeessä joka päivä täytyy kertoa lehdessä, paljonko banaanit ja jauheliha maksavat? Ruokaa mainostetaan Suomessa enemmän kuin missään EU-maassa.

12. Nk. höyhenteoria toimii käytännössä. Kun hinnat maailmanmarkkinoilla nousevat, kuluttajahinnat pöllähtävät meillä ylös. Kun hinnat maailmalla laskevat, meillä ne leijuvat vain hiljalleen alaspäin.

13. Nollatutkimukset. Joku on aina jonkun asialla. Asiantuntijat ovat tässä maassa aina samoja. Pienet piirit pyörivät ja poliitikot siunaavat tämän kaiken.

14. Myös maataloustuottajat itse ovat elintarvikeyritysten omistajia. Konttisen mukaan keskittynyt ruokaketju peittoaa kuluttajien edut 3-0.

15. Myös monet yksittäiset tekijät nostavat hintoja, kuten viimeksi maksupalvelulaki, joka toi kaupalle 60 miljoonan lisälaskun.

16. Suomalainen suosii suomalaista mihin hintaan hyvänsä. Konttinen muistuttaa, että ruoan alkuperällä voidaan huijata.

17. Kuluttajille on syntynyt harhakuva, että joitakin tuotteita saa erikoishintaan. Sovitut ale-prosentit on kuitenkin leivottu jo etukäteen tuotteen hintaan.

18. Maatalouden kokonaistuottavuus on noussut, mutta tuottavuuden kasvu ei ole siirtynyt kuluttajahintoihin.

19. Elintarvikkeita kuljetetaan turhaan maasta toiseen muun  muassa tukipolitiikan takia.

20. Konttisen mukaan ruoan hinnasta keskustellaan edelleenkin liian vähän. Hän huomauttaa, että myös kuluttaja voi joskus itsekin katsoa peiliin.

Kaikki mainitut kohdat taitavat pitää paikkansa.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

ttw

Lisää kilpailua tarvittaisiin reilusti. Lidl on ihan hyvä alku, mutta lisää kaivataan. Kotimaisessa ruuassakin tuottajalle ei paljon nappulaa jää siitä työstä, mutta kuluttaja joutuu maksamaan huippuhintaa kun välistä vedetään reilusti. Ennen tuli ostettua kotimaista hinnalla millä hyvänsä, mutta nyt kun valmistajatkin "huijaa" tai vääristelee sitä aluperää niin olen jättänyt ostamati. Ei ole kotimaista jos ulkolaisesta raaka-aineesta se jalostetaan tuotteeksi täällä. Myös en pidä kun kotimaasta viedään toiseen maahan missä se lopputuote valmistetaan. Ulkolaiset einekset on taas nykyisin paljon laadukkaampia ja halvempia kuin kotimainen teurasjäte.
Uutisia naapurista-> http://rahmispossu.net

Marko Parkkola

Olen kuullut, että suuret ulkomaiset kauppaketjut eivät halua tai uskalla rantautua Suomeen, koska poliitikot estävät heitä saamasta kauppapaikkoja. Samaa kuulin jo Ikean kohdalla aikoinaa.

Kohdat 1 ja 2 ovat täyttä asiaa, mutta johtuen edellisestä työsuhteestani en lavertele enempiä.

Alfresco

Quote from: B52 on 23.08.2011, 11:51:27
Kaikki mainitut kohdat taitavat pitää paikkansa.

Kyllä, ainkin näppituntumalta. Lista ei edes oli kovin yllättävä. Suurimpia ruuan hintatekijöitä lienee juuri keskitetyt markkinat. Yli 50% kate ruuissa on todella korkea ja kielii käytännössä täydestä kilpailun puutteesta.

Laikiteitse on vaikea muuttaa tilannetta muuten kun maataloustukien ja kaavoituksen kautta. Kauppapaikkojen rakentamisessa pitäisi suosia K/S-ryhmän kilpailijoita ihan asetuksella eli kieltää näiden laajentuminen tietyillä paikkakunnilla perustuen määräävän markkina-asemaan. Kepun paikallispolitikointi ja rahakkaat ystävyysssuhteet suuriin ketjuihin ovat toistaiseksi taannut isojen kaavoitushegemonian. Tämän pitää muuttua. Äänestäkää keskusta ulos kunnistanne niin saatte halvempaa ruokaa!

Kansainvälistymen on Suomessa päälaellaan, roudaamme tänne afrikkalaisia syömään verovaroillamme mutta ulkomaalisten liiektoiminta, kuten kauppaketjuja ei näy juuri missään. Kansainvälistymisessä Suomi vetää täyden vesiperän keräämällä itselleen vain haittatekijät.

Lidl on ulkomaalaisista lähes ainoa poikkeus. Suomalaisten pitäisi suosia lidleitä jos vaan mahdollista. Se on ainoa tavallisen taatelintallaajan keino saada ruuan alati nouseva hintatrendi taittumaan. Ulkomaalaisten ketjujen tavara on ihan laadukasta ja he myyvät myös paljon kotimaista. Minusta ulkomaalaista ruokaa ei pidä pelätä, se ei ole kotimaista huonompaa. Makutottumukset saattavat olla hieman erilaiset mutta niihinkin sopeutuu.

tyhmyri

Quote from: Alfresco on 23.08.2011, 12:34:00
Kauppapaikkojen rakentamisessa pitäisi suosia K/S-ryhmän kilpailijoita ihan asetuksella eli kieltää näiden laajentuminen tietyillä paikkakunnilla perustuen määräävän markkina-asemaan. Kepun paikallispolitikointi ja rahakkaat ystävyysssuhteet suuriin ketjuihin ovat toistaiseksi taannut isojen kaavoitushegemonian. Tämän pitää muuttua. Äänestäkää keskusta ulos kunnistanne niin saatte halvempaa ruokaa!
Eipä taida kovinkaan monessa vähänkään isommassa kaupungissa olla Kepuvoittoista poliitikkokaartia. Silti kaavoitus menee noille suurille ketjuille. Siinä mielessä ammus menee vähän ohi. Taitavat kaikki puolueet olla hyviä kavereita noiden ketjujen kanssa.

Sininärhi

Yksi kohta puuttuu - kauppiaiden silmitön ahneus. Mikään muu ei selitä sitä, miksi kauppiaat tahtovat vetää tuotteen myyntihinnasta yli 50% katteen.

Minä suosin Lidliä, köyhä kun olen. Teet, mausteet, lihan ja juuston pyrin ostamaan Hakaniemen kauppahallista pieniltä toimijoilta (jos ette ole käyneet, käykää. Hakaniemen halli on parhain paikka ruokaostoksille koko Helsingissä). Tosin joskus on rahat niin tiukilla, että joudun tyytymään markettien pahaan, muovipakkauksissa tulevaan kökkölihaan.  >:(

Brandöt

Itse haluaisin nähdä Suomen kauppatoimintaa laajennettavan luomutuotannon ja lähiruoan tarjoamisen suuntaan enemmän, mutta tämä on siihen esteenä:

QuoteKaupan omat merkit vievät hyllytilaa. Konttinen pelkää, että ne estävät tuottajien ja pienten valmistajien pääsyn tarjolle

Ainakin omassa ystäväpiirissäni luomu- ja lähiruokien suosiminen (kovan hinnankin kustannuksella) on todella yleistä. Mutta hyvää valikoimaa voi olla paikoittain todella vaikeaa löytyy niistä omista peruslähimarketeista.

Sininärhi

Quote from: Brandöt on 23.08.2011, 12:50:03
Itse haluaisin nähdä Suomen kauppatoimintaa laajennettavan luomutuotannon ja lähiruoan tarjoamisen suuntaan enemmän, mutta tämä on siihen esteenä:

QuoteKaupan omat merkit vievät hyllytilaa. Konttinen pelkää, että ne estävät tuottajien ja pienten valmistajien pääsyn tarjolle

Ainakin omassa ystäväpiirissäni luomu- ja lähiruokien suosiminen (kovan hinnankin kustannuksella) on todella yleistä. Mutta hyvää valikoimaa voi olla paikoittain todella vaikeaa löytyy niistä omista peruslähimarketeista.

Minäkin tahtoisin nähdä enemmän luomuruokaa (erityisesti luomulihaa!) kauppojen hyllyillä. Hintakaan ei periaatteessa ole este:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/yllattava-vaite-luomutuotannosta/art-1288408334031.html
kuten IltaSanomissa kerrotaan.
Miksi siis luomuruoka on niin pirun kallista? Hyvin epäloogista.

AstaTTT

Halpa-Hallista tulisi tehdä kansallinen aate. Ketju on lestadiolaisomistuksessa ja hinnat edulliset - niissä ei pyritä tekemään maksimivoittoa. Myös paikallisten tuottajien tuotteita näkyy hyllyissä, erityisesti pohjanmaalaisia ja pohjoisruotsalaisia. Periaatteena on suosia suomalaista.

Mitä hintoihin tulee, juuri eilen katselin Maxi Smart -irtotupakan hintaa. 45 grammaa maksaa 6 euroa. Mietin, miten vaatimaton kasvi tupakka on - kessukin pärjäsi tupien seinustoilla ihan itsekseen. Miten sen hinta on saatu noin korkeaksi ellei kansainvälisillä monopoleilla ja järjettömillä veroilla? Ensi kesänä alan kasvattaa itse omat kessuni ja siitä tulee lähes ilmaista.
Kilohinta tuolle Maxi Smart -kessulle on 133 euroa.

Kyse on aivan kaikesta, ei vain elintarvikkeista. Sen takia meidän tulee kansakuntana polkaista aivan uudenlainen omavaraisuushanke käyntiin ja käydä tiheällä kammalla läpi kaikki, mitä itse voisimme tuottaa. Esimerkiksi Alkon hyllyjen tarjonta on suomalaisittain häpeä. Meillä on upeat marjat, vilja ja peruna, joilla voisi luoda aivan uusia valikoimia ja kun prosessi on kohdillaan, kohtuukustannuksin.

Lemmy

QuoteMaatalouden kokonaistuottavuus on noussut, mutta tuottavuuden kasvu ei ole siirtynyt kuluttajahintoihin.

Ei ole myoskaan siirtynyt tuottajahintoihin. Suurtila/tehomaatalous ei liene ratkaisu? Pientilathan kuoli 70-luvulle mentaessa ja loput tapettiin.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Brandöt

Quote from: Sininärhi on 23.08.2011, 12:53:16
Quote from: Brandöt on 23.08.2011, 12:50:03

Minäkin tahtoisin nähdä enemmän luomuruokaa (erityisesti luomulihaa!) kauppojen hyllyillä. Hintakaan ei periaatteessa ole este:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/yllattava-vaite-luomutuotannosta/art-1288408334031.html
kuten IltaSanomissa kerrotaan.
Miksi siis luomuruoka on niin pirun kallista? Hyvin epäloogista.

Luomuruoka maksaa marketeissa enemmän, koska kauppias ottaa oman katteensa välistä pois. Vastaavasti taas monet kauppaketjun omat tuotemerkit (lue teollisesti valmistetut, ravintoaineköyhät mössöt) ovat edullisia, koska ne tulevat edullisiksi kauppiaan valmistuttaa.

Kansanterveyden kannalta ei mitään järkeä.

Sininärhi

Asta, millä paikkakunnilla on Halpa-Halleja? En ole koskaan sellaista nähnyt...

Ja hyvä pointti Alkon tarjonnasta. Suomalaisilla olisi mahdollisuus tehdä ihania marjaviinejä (esimerkiksi), mutta hyvinpä harva niitä tuottaa. Miksiköhän?

Quote from: Brandöt on 23.08.2011, 12:58:46
Luomuruoka maksaa marketeissa enemmän, koska kauppias ottaa oman katteensa välistä pois. Vastaavasti taas monet kauppaketjun omat tuotemerkit (lue teollisesti valmistetut, ravintoaineköyhät mössöt) ovat edullisia, koska ne tulevat edullisiksi kauppiaan valmistuttaa.

Kansanterveyden kannalta ei mitään järkeä.

Eli sekin selittyy ihmisten luontaisella ahneudella...
Perhana. Minä kohta perustan luomukaupan, jossa en vedä tuotteista yli 50% katetta. Myyn voitolla, jolla tulen toimeen. Argh.

ttw

Quote from: Asta Tuominen on 23.08.2011, 12:55:16
Mitä hintoihin tulee, juuri eilen katselin Maxi Smart -irtotupakan hintaa. 45 grammaa maksaa 6 euroa. Mietin, miten vaatimaton kasvi tupakka on - kessukin pärjäsi tupien seinustoilla ihan itsekseen. Miten sen hinta on saatu noin korkeaksi ellei kansainvälisillä monopoleilla ja järjettömillä veroilla? Ensi kesänä alan kasvattaa itse omat kessuni ja siitä tulee lähes ilmaista.
Kilohinta tuolle Maxi Smart -kessulle on 133 euroa.

Minkähänlaiset savut jostain omakasvattamasta tupakasta mahtaa lähteä  ;D Tuommoinen voisi olla muuten ihan hauska harrastus kuten chilienkin kasvatus. Tuollaiseen tehdastupakkiin kait kuitenkin vielä lisäillään satoja eri kemikaaleja.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nicotiana_rustica
http://www.exoticgarden.fi
http://www.tobaccoseed.co.uk/index.html

Uutisia naapurista-> http://rahmispossu.net

RP

Lidl on ulkomaalaisista lähes ainoa poikkeus. Suomalaisten pitäisi suosia lidleitä jos vaan mahdollista.

Kun lidlillä ei ole Aldia tai vastaavaa kilpailijana, heidänkään ei tarvitse pykiä olemaan kuin sen verran halvempi, kuin että sen huomaa S:n ja K:n verrattuna, ei enempää.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

dothefake

Toissapäivänä kuulin radiouutisista, että maanviljelijän keskituntiansio on ensimmäisen kerran painunut alle viiden euron. Lopetetaan vielä maataloustuet, niin ei ole maanvaivoina koko maanviljelijöitä. Joku muu kohta tässä systeemissä on lienee korjattava ennen tukien poistoa, terveisiä vain "Kaikkituoreelle". Ei tuo tuntipalkkakaan koko totuus elämisen tasosta kyllä ole, saavathan he riistaa ja muuta ruokaa runsaasti "kuormasta", mutta kuten 20 syytä kertoo, kaikkea pitäisi korjata vähän, ei yhtä roimasti.

Marko Parkkolan kommentti kertoo siitä, ettei nimellä kirjoittaminen aina ole hyvä lukijankaan kannalta, nyt jäämme vaille hyvää tietoa, ymmäärrettävistä syistä johtuen.

Ei kai Asta vetele kessua, hyi Astaa!
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

AstaTTT

Quote from: Sininärhi on 23.08.2011, 13:03:57
Asta, millä paikkakunnilla on Halpa-Halleja? En ole koskaan sellaista nähnyt...

Halpa-Hallin kotisivu, josta oikeasta alasvetovalikosta löytyy paikkakunnat.
http://www.hhnet.fi/Default.aspx

Minua ei yhtään haittaa, vaikka omistajaperhe/-suku rikastuu, kun he pyrkivät tarjoamaan tuotteet mahdollisimman edullisesti ja kaupoista löytyy suurpakkauksiakin, joiden hinta on edullistakin edullisempi.

Viime kerralla löysin sieltä ruotsalaiskahvia, 1.99 euroa puolen kilon paketti.
---

Lisäys: toissakerralla löysin tarjouksessa Ziip-kananmunia, 0.99 euroa 15 kappaletta.

AstaTTT

Quote from: dothefake on 23.08.2011, 13:20:07

Vetelen enkä aio ikinä lopettaa! Musta kahvi, kessu ja varojen salliessa brandy - ne pitävät sielun elossa tässä kahjossa maailmassa!  :D

AstaTTT

Quote from: ttw on 23.08.2011, 13:06:48
Tuollaiseen tehdastupakkiin kait kuitenkin vielä lisäillään satoja eri kemikaaleja.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nicotiana_rustica
http://www.exoticgarden.fi
http://www.tobaccoseed.co.uk/index.html

Huhu kertoo, että juuri nuo lisäaineet aiheuttavat syöpää, ei itse tupakka.  ;)

AstaTTT

Perhana. Minä kohta perustan luomukaupan, jossa en vedä tuotteista yli 50% katetta. Myyn voitolla, jolla tulen toimeen. Argh.

Perhana täältäkin. Minä otan kohta yhteyttä kaikkiin paikallisiin tuottajiin ja alan kerran viikossa toimittaa heidän tuotteitaan suoraan kuluttajille ilman mitään välikäsiä (paitti välikätenä tietysti minä, joka olen hyvin halpa ja vaatimaton eläjä).

Tuo voisi toimiakin...

Kimmo Pirkkala

Quote from: tyhmyri on 23.08.2011, 12:40:48
Kauppapaikkojen rakentamisessa pitäisi suosia K/S-ryhmän kilpailijoita ihan asetuksella eli kieltää näiden laajentuminen tietyillä paikkakunnilla perustuen määräävän markkina-asemaan. Kepun paikallispolitikointi ja rahakkaat ystävyysssuhteet suuriin ketjuihin ovat toistaiseksi taannut isojen kaavoitushegemonian. Tämän pitää muuttua. Äänestäkää keskusta ulos kunnistanne niin saatte halvempaa ruokaa!
Eipä taida kovinkaan monessa vähänkään isommassa kaupungissa olla Kepuvoittoista poliitikkokaartia. Silti kaavoitus menee noille suurille ketjuille. Siinä mielessä ammus menee vähän ohi. Taitavat kaikki puolueet olla hyviä kavereita noiden ketjujen kanssa.

Eikös juuri ollut juttua S-ryhmän vallasta eduskunnassa ja puoluevaltuustoissa? Taitaa läpäistä suomalaisen poliitikkokaartin tuo "puolue" aika kaikkien oikeiden puolueiden osalta.

Muuten lista on asiaa. Lainsäädännön keinoin olisi kyllä mahdollista puuttua asiaan, pilkotaan kaikki kauppaketjut kahtia, jotka ylittävät tietyn markkinaosuuden ja se siitä.

dothefake

Quote from: Asta Tuominen on 23.08.2011, 13:23:34
Quote from: dothefake on 23.08.2011, 13:20:07

Vetelen enkä aio ikinä lopettaa! Musta kahvi, kessu ja varojen salliessa brandy - ne pitävät sielun elossa tässä kahjossa maailmassa!  :D
No selvisihän se sitten, miksi ne unirinssit ovat kartelleet, olen lähettänyt savuttomia ja Asta on tuoksunut Jymylle. Täytyypä katsoa, löytyykö hyllystä ensi yöksi sellanen korsteenityyppi.

Joo, muistelen myös, että se kemikaalien määrä tupakassa on mahdoton. Toisaalta, kun kreikkalaiset viljelivät (ehkä vieläkin) EU-tuella tupakkaa, siitä tuli niin pahaa, että se poltettiin pellolla kasoissa. Sinänsä kessun viljely saunan takana voisi olla kiva kokeilu.
-Tytti Tuppurainen

Brandöt

Quote from: Asta Tuominen on 23.08.2011, 13:28:55

Perhana täältäkin. Minä otan kohta yhteyttä kaikkiin paikallisiin tuottajiin ja alan kerran viikossa toimittaa heidän tuotteitaan suoraan kuluttajille ilman mitään välikäsiä (paitti välikätenä tietysti minä, joka olen hyvin halpa ja vaatimaton eläjä).

Tuo voisi toimiakin...

Asta; loistava liikeidea! Pistä toimeksi, ihan oikeasti. Varmasti olisi kysyntää sen verran, mitä pystyt toimittamaan (ja ylikin), aloituskustannukset eivät ole päätä huimaavat (riski on siis pieni) ja kysyntä lisääntyy koko ajan.

Sininärhi

Quote from: Brandöt on 23.08.2011, 13:35:09
Quote from: Asta Tuominen on 23.08.2011, 13:28:55

Tuo voisi toimiakin...

Asta; loistava liikeidea! Pistä toimeksi, ihan oikeasti. Varmasti olisi kysyntää sen verran, mitä pystyt toimittamaan (ja ylikin), aloituskustannukset eivät ole päätä huimaavat (riski on siis pieni) ja kysyntä lisääntyy koko ajan.

Kannatan :D Pistä bisnes pystyyn!

AstaTTT

Quote from: Sininärhi on 23.08.2011, 13:38:15
Kannatan :D Pistä bisnes pystyyn!

Perhana, Brandöt ja Sininärhi, tässähän ihan innostuu!
Mietintään tämä, sillä se edistää Impiwaara-ajatteluakin! ;D

Maatiaisjuntitar

Eikös Halpa-hallit ole helluntalaisten?

*nimimerkillä Halpa-hallissa inventaarissa ollut ja helluntalaisten salissa ruokailussa käynyt*

Marko Parkkola

Lyhyellä lauseella: Luomua on kokeiltu. Kysyntää ei ollut, hinnat korkealla. Korkeat hinnat, pieni kysyntää. Noidankehä valmis, luomusta luovuttiin.

dothefake

Muista kuitenkin perustaa yritys, ottaa huomioon sen vaikutus mahdollisiin nykyisiin tukiin ym. ym.
Tuonkaltainen yritteliäisyys on koetettu torpata tässä maassa mahdollisimman hyvin. Jos veisi pimeästi tutuille ja tuottajiin voisi luottaa (ehkä eivät uskalla myydä ilman kuittia), saattaisi kannattaakin hiukan, mutta ei olisi aivan laillista ja käryn käytyä tulee harmia.

Mutta kyllä, tuolla voisi elannon hankkia laillisestikin, kunhan kulut ovat lähellä nollaa. Auto pitäisi olla ja polttoainetta menee, saa tietysti vähentää. Joku toimitila ehkä, mutta sitten menee vuokraa ja mikä tärkeintä, EU:n direktiivit, saako vaarallisia elintarvikkeita kuljettaa ilman EU:n hyväksymiä elintarvikkeen kuljettimia, saako niitä säilyttää missä tahansa jne.

En halua missään nimessä latistaa, vaan purnaan nykydirektiiveistä.
-Tytti Tuppurainen

AstaTTT

Quote from: Maatiaisjuntitar on 23.08.2011, 13:46:29
Eikös Halpa-hallit ole helluntalaisten?

*nimimerkillä Halpa-hallissa inventaarissa ollut ja helluntalaisten salissa ruokailussa käynyt*

Henkiseksi ihmiseksi minulla on nuo uskonnot heikoissa kantimissa!  ;D

Wikipedia sanoo, että omistajat ovat baptisteja:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Halpa-Halli

Ja mitäs ne baptistit ovat:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Baptismi

Passaa mulle. Jatkan Halpa-Hallin tukemista tietoisena asiakkaana.  ;D

Kommeli

Quote from: Asta Tuominen on 23.08.2011, 12:55:16
[...]
Kyse on aivan kaikesta, ei vain elintarvikkeista. Sen takia meidän tulee kansakuntana polkaista aivan uudenlainen omavaraisuushanke käyntiin ja käydä tiheällä kammalla läpi kaikki, mitä itse voisimme tuottaa. Esimerkiksi Alkon hyllyjen tarjonta on suomalaisittain häpeä. Meillä on upeat marjat, vilja ja peruna, joilla voisi luoda aivan uusia valikoimia ja kun prosessi on kohdillaan, kohtuukustannuksin.
Suomessa pitäisi siirtyä täysin lähituotannon piiriin ja kulttuurin pitäisi muuttua niin, että tuotteet haetaan päivittäin toreilta lähituottajilta ja pienviljelijöiltä. Jokaisen tulisi tuottaa osa päivittäisestä ruoastaan itse pienviljelmillä.
Valitettavasti aikaamme kuuluu suurien keskushallintojen vallan korostaminen oikeastaan kaikessa ja keskittymiin hakeutuminen.