News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

20 syytä, miksi ruoka maksaa Suomessa liikaa

Started by B52, 23.08.2011, 11:51:27

Previous topic - Next topic

Miksi Suomessa on kallista ruokaa?

Keskusliikkeiden katteet ovat liian suuret
143 (60.3%)
Liikaa sääntelyä
51 (21.5%)
Joku muu syy
24 (10.1%)
En tiedä
19 (8%)

Total Members Voted: 237

Rubiikinkuutio

Quote from: ääridemokraatti on 09.10.2013, 08:23:25

Johan se selviää nimestäkin. Paistopiste ei ole sama kuin leipomo, paistopisteessä vain paistetaan.

Ei se minusta suoraan selviä? Voihan sitä paistaa valmiin taikinan vaikka sitä ei olisi pakastettukaan välillä?
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Rusinapulla

Quote from: valkka on 09.10.2013, 01:23:02
Lidlissä ei ole lasinkaan kotimaisia puolipaistoleipiä myynnissä.
Ei haittaa, asevelileipä kelpaa ainakin mulle ja eikös osa "kotimaisista" leivistä valmisteta Virossa?
"Teidän on pakko hyväksyä meidän ikivanhat perinteemme: lihakarjan teurastaminen islamilaiseen tapaan tai vaikka se, että naiset pitävät huivia. Tästä ei voi keskustella."
- H. Bahmanpour 16.9.2014 Helsingin Sanomat

Bellerofon

Itse käyn todella mielelläni nykyään Lidlissä, koska paistopisteessä on mielestäni hyvin tavaraa tarjolla ja mielekkääseen hintaan. Kannattaa muuten kiinnittää huomiota siihen, että kuinka paljon kotimaista on tarjolla muissa vastaavissa paistopisteissä. Omaan järkeen ei edelleenkään sovi se, että kuinka voi olla halvempaa esipaistaa/leipoa taikina esimerkiksi Saksassa, pakastaa se, kuljettaa tavara Suomeen, varastoida, hoitaa jakelu toimipisteisiin ja paistaa. Kotipaikkakunnallakin on Lidl heti leipomon vieressä, joten ehkä synergia etu voisi olla käyttää sitä 100m päässä olevaa leipomoa. Ketjuvetoisuus aiheuttaa luonnollisesti tämän, että jokainen liike toimii keskusjohdon ehdoilla ja ei lipeä mihinkään erikoisvirityksiin, mutta ei tätä muutkaan liikkeet tunnu käyttävän.
Vähän tympäisee joskus laittaa rahaa Lidliin, koska ketju on ulkomaalaisomistuksessa, mutta sitten mietin hetken keskoa ja s-ryhmää, jolloin omatunto rauhoittuu täysin. Muita kauppoja kotiseudullani ei käytännössä ole.

Napalmi

Kimmo Pirkkala

Se mikä minua kovin suuresti ihmetyttää on, että jos vähittäiskaupan katteet ja hinnoittelu ovat hyvät, niin miksi Kesko ja Lähikauppa eivät käy hintakilpailuun, vaan nöyrästi ottavat takkiin koko ajan ja antavat S-ryhmän kasvattaa osuuttaan? Eikö kilpailu kiinnosta? Otetaan pataan vapaaehtoisesti?

Katulamppu

Laiska olen joten en viitsi lukea muuta kuin mitä edellisen viestin luin.
Mutta yhdellä sanalla otsikkoon voin kommentoida sen ainoan oikean syyn.

Korruptio.

Rubiikinkuutio

Quote from: ääridemokraatti on 29.10.2013, 14:01:56
Se mikä minua kovin suuresti ihmetyttää on, että jos vähittäiskaupan katteet ja hinnoittelu ovat hyvät, niin miksi Kesko ja Lähikauppa eivät käy hintakilpailuun, vaan nöyrästi ottavat takkiin koko ajan ja antavat S-ryhmän kasvattaa osuuttaan? Eikö kilpailu kiinnosta? Otetaan pataan vapaaehtoisesti?

Tiedostavat kuluttajat joilla korvaava halpakauppa on etäisyydenpäässä ovat jo tehneet valintansa. Sen sijaan jos nyt ison markkinaosuuden omaava yhtiö lähtisi polkemaan katteita sen pienen joukon kanssa joka enää niitä hintoja osaa katsoa, niin se "valtaosa joka käy vaan hakemassa sen ruuan"-porukka saa siivellä sen halvemmalla. Kai on lähdetty siitä, että parempi takoa rahaa tyhmällä massalla kuin polkea katteet ja yrittää suurempaa markkina-osuutta pienillä katteilla. Etenkin kun on tiedossa, että toinen iso marketti voisi lähteä hintakilpailuun mukaan ja lopputulos olisi vain katteiden lasku minimaalisella markkinaosuudella.

esamatti

Quote from: B52 on 23.08.2011, 11:51:27
9. S-ryhmä siirtää asiakasomistajille kuuluvia voittoja  investointeina Venäjälle ja Baltiaan. Viime perjantaina avautui Pietariin jo kahdeksas Prisma.

Niinjoo, tällä logiikalla Nokian ei olisi pitänyt myydä kännyköitä Suomen ulkopuolelle. :facepalm:

Kimmo Pirkkala

^Nokian ja S-ryhmän omistuspohja ovat aivan erilaisia, joten tiedät varmaan itsekin, että eivät nuo logiikat ole vertailukelpoisia. Investoinnin perimmäinen tarkoitus on tuottaa voittoa yrityksen omistajille, ja minä olen epäonnistunut sen näkemisessä miten S-ryhmän investoinnit ulkomaille ovat tuottaneet voittoa s-ryhmän omistajille.

Kimmo Pirkkala

Vapaata kilpailua.

QuoteArla vaatii oikeudessa 60 miljoonan euron korvauksia Valiolta

Torstai 6.11.2014 klo 15.36 (päivitetty klo 16.16)

Arla vaatii oikeudessa liki 60 miljoonan euron korvauksia Valiolta perusmaitojen hinnoittelusta.

Markkinaoikeus tuomitsi Valion kesällä sakkoihin markkina-aseman väärinkäytöstä. Oikeus katsoi kesällä, että Valion tarkoituksena oli kilpailijoiden syrjäyttämisen jälkeen nostaa perusmaitojen hinnat alennuksia edeltäneille tasoille. Nyt Arla vaatii Valiolta käräjäoikeudessa vahingonkorvauksia kärsimistään tappioista. Arla jätti vahingonkorvausvaatimuksensa Helsingin käräjäoikeuteen tänään.

Arlan mukaan sille syntyi vahinkoja, kun Valion hinnoittelu pakotti Arlan laskemaan myös perusmaitojen hinnat. Arla kuvailee sille aiheutuneen huomattavaa liiketaloudellista tappiota.

- Meillä on oikeus saada korvaus näistä tappioista, sanoo Arlan toimitusjohtaja Reijo Kiskola. Markkinaoikeus määräsi kesäkuussa Valiolle 70 miljoonan euron sakot. Valio on valittanut päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen (KHO).

Valiosta ei kommentoida korvausvaadetta tässä vaiheessa.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014110618813732_uu.shtml

Sour-One

Quote from: ääridemokraatti on 30.10.2013, 08:41:18
^Nokian ja S-ryhmän omistuspohja ovat aivan erilaisia, joten tiedät varmaan itsekin, että eivät nuo logiikat ole vertailukelpoisia. Investoinnin perimmäinen tarkoitus on tuottaa voittoa yrityksen omistajille, ja minä olen epäonnistunut sen näkemisessä miten S-ryhmän investoinnit ulkomaille ovat tuottaneet voittoa s-ryhmän omistajille.

Tuottaako siis Venäjän ja Baltian Prismat tappiota?

Hämeenlinnan Oraakkeli

Saisi joku jo siellä S-ryhmässä sanoa johdolle että nämä investoinnit kotimaahankin ovat olleet täysin ylimitoitettuja ja järjettömiä. Esimerkiksi Hämeenlinnaan on avattu tänä syksynä jo kasi isoa S markettia pienelle alueelle. Keskustasta ja keskustan tuntumasta löytyy jo 6 kpl isoja S-marketteja  kaksi salea ja yksi prisma Nämä sale marketitkin ovat vielä melko isokokoisia myymälöitä. Lidlillä pari lisää ja keskolla kaksi isoa citymarkettia ja pari isoa ku klux klan tasoista myymälää.
väkimäärään nähden tolkuttomia investointeja.

Pohjolan puolesta

Markkinatalous toimii täydellisesti vasta silloin kun markkinat ovat täydellisiä.
Vähittäiskaupan osalta markkinamme ovat kuin etäällä oleva pieni saari.
Suomessa kaikki kallista, joihin omat syynsä. Siihen verrattuna ruoka ei ole ihmeellisen hintavaa.

Kuvitellaan vaikka kuinka ruokaa tulee Euroopan suurin satamakaupunkeihin ja kuinka se jaellaan sieltä vaikkapa ympäri Saksaa.
Varmaankin kaikille välähtää että kuinka paljon edullisempaa logistiikka on. Tähän vielä lisätään se että Saksa ruoan alvi on 7%.

Käsitykseni mukaan kaikesta huolimatta kilpailu Suomessa on parantunut. K-ryhmä on joutunut laskemaan hintojaan pystyäkseen kilpailemaan S-ryhmän kanssa.
Lidl on myös tuonut oman osansa markkinoiden tehostamiseen. Kävisin siellä, mutta ei satu olemaan liikettä lähellä.
Maksan siitä että voi tehdä ruokaostoksensa kävelymatkan päässä.

McLuhan: "Olemme sekoittaneet järjen, luku -ja kirjoitustaitoon"

Kimmo Pirkkala

Quote from: Sour-One on 06.11.2014, 21:18:23

Minä en tiedä. Voi olla että tuottavatkin tai sitten eivät, totean vain edelleen, että en tiedä. Saan bonusta, mutta mikä osuus bonuksistani on syntynyt minkäkin toiminnan kannattavuuden seurauksena? Ei hajuakaan.

Ja miksi se on olennaista, että minä en tiedä? Siksi, että vihreän kortin ansiosta minä olen s-ryhmän yksi omistajista. Ja väitän, että suurin osa muistakin s-ryhmän asiakasomistajista on aivan yhtä pihalla ulkomaan investointien kannattavuudesta kuin minä. Ja se juuri tekee s-ryhmästä muista poikkeavan yrityksen: Omistajat eivät tiedä ovatko investoinnit kannattavia. Nokian tai monen muun suuryrityksen omistajat ovat varmasti paremmin hajulla asiasta. Ja koska omistajat eivät tiedä, he eivät myöskään omalla päätäntävallallaan ohjaa yritystä yhtään mitenkään. Tällöin yrityksen johtoporras voi toimia suhteellisen vapaasti ja priorisoidakin oman etunsa omistajien edun edelle ja yrityksen organisaatio, niin kuin mikä tahansa organisaatio, luontaisesti pyrkii kasvamaan.

Investoinnin (suurelta osin tiedostamattomana) tavoitteena voikin olla organisaation hyvinvointi, ei voittojen tekeminen. On täysin luonnollinen kehitys, että organisaatiot ajavat aina myös omaa etuaan, oli niiden nimellinen olemassaolon syy sitten mikä tahansa. Organisaatiot eivät halua kuolla tai kuihtua, vaan elää ja kasvaa.

Sour-One

Quote from: ääridemokraatti on 06.11.2014, 21:50:05
Quote from: Sour-One on 06.11.2014, 21:18:23

Minä en tiedä. Voi olla että tuottavatkin tai sitten eivät, totean vain edelleen, että en tiedä. Saan bonusta, mutta mikä osuus bonuksistani on syntynyt minkäkin toiminnan kannattavuuden seurauksena? Ei hajuakaan.

Ja miksi se on olennaista, että minä en tiedä? Siksi, että vihreän kortin ansiosta minä olen s-ryhmän yksi omistajista. Ja väitän, että suurin osa muistakin s-ryhmän asiakasomistajista on aivan yhtä pihalla ulkomaan investointien kannattavuudesta kuin minä. Ja se juuri tekee s-ryhmästä muista poikkeavan yrityksen: Omistajat eivät tiedä ovatko investoinnit kannattavia. Nokian tai monen muun suuryrityksen omistajat ovat varmasti paremmin hajulla asiasta. Ja koska omistajat eivät tiedä, he eivät myöskään omalla päätäntävallallaan ohjaa yritystä yhtään mitenkään. Tällöin yrityksen johtoporras voi toimia suhteellisen vapaasti ja priorisoidakin oman etunsa omistajien edun edelle ja yrityksen organisaatio, niin kuin mikä tahansa organisaatio, luontaisesti pyrkii kasvamaan.

Investoinnin (suurelta osin tiedostamattomana) tavoitteena voikin olla organisaation hyvinvointi, ei voittojen tekeminen. On täysin luonnollinen kehitys, että organisaatiot ajavat aina myös omaa etuaan, oli niiden nimellinen olemassaolon syy sitten mikä tahansa. Organisaatiot eivät halua kuolla tai kuihtua, vaan elää ja kasvaa.

Okei. Ongelma sinulla siis ei ole se, että on investoitu Venäjälle ja Baltiaan, vaan että tiedä "omistajana" kuinka siellä menee ja tieto pimitetään näiltä "omistajilta". Kerrotko vielä miten hyvin sitten menee Suomen Prismoilla? Tai miten "omistajana" haluaisit päätäntävallallasi ohjata s-ryhmää?

Kimmo Pirkkala

No itse haluaisin maksimaalista voittoa about heti, enkä investointeja, jotka tuottavat jotain 20v päästä. Mutta kiinnostaako se minua niin paljon, että jaksaisin perehtyä omistamani yrityksen asioihin ja sitten äänestää sen mukaisesti s-vaaleissa? Not a chance. Entä kiinnostaako se valtaosaa muista s-asiakasomistajista? Ei kiinnosta.

Johtopäätös: S-ryhmä on firma, jossa omistajan ääni ei juurikaan kuulu, vaan yritys pääsee ajamaan omaa etuaan, ei omistajien. Ja se ei sitten kuitenkaan ole ihan sama asia.

Sour-One

Quote from: ääridemokraatti on 06.11.2014, 22:01:01
No itse haluaisin maksimaalista voittoa about heti, enkä investointeja, jotka tuottavat jotain 20v päästä. Mutta kiinnostaako se minua niin paljon, että jaksaisin perehtyä omistamani yrityksen asioihin ja sitten äänestää sen mukaisesti s-vaaleissa? Not a chance. Entä kiinnostaako se valtaosaa muista s-asiakasomistajista? Ei kiinnosta.

Johtopäätös: S-ryhmä on firma, jossa omistajan ääni ei juurikaan kuulu, vaan yritys pääsee ajamaan omaa etuaan, ei omistajien. Ja se ei sitten kuitenkaan ole ihan sama asia.

Eli kiukuttelet vain muuten vain. Harmittaa kun et tiedä, mutta ei minkäänmoista halua perehtyä asiaan.

Kerrotko paljonko olet investoinut omaa rahaa omistamaasa yritykseen.

Sputnik

Osuuskunta on mainio juridinen rakenne, mutta tokkopa sitä aikoinaan suunniteltiin S-ryhmän tapaiseen mammuttiin. Minusta osuuskuntia koskevaa säännöstöä olisi syytä rukata ja yksinkertaisesti estää tällaisten isännättömien monialajättien syntyminen.

Pitäjän yhteinen mylly tai meijeri, tai vaikka taiteilijoiden yhteinen työpaja on hyviä esimerkkejä tilanteista, joissa osuuskunta toimii hyvin: Tarkoitus on tuottaa palveluja jäsenille ("osakkaille") koska yksittäisen jäsenen ei olisi kannattavaa niitä yksin järjestää. Osuuskunta yhtiömuotona mahdollistaa näppärästi yhteisten kulujen maksamisen ja ylijäämä, jota ei usein ole edes tarkoitus synnyttää, jaetaan sitten vuosittain sovitussa suhteessa.

S-ryhmä on vaan yksinkertaisesti liian iso ja isännättömyys mahdollistaa sen, että toimiva johto voi pyörittää mammutin rahoja miten lystää. Tästä seuraa esim. todella epäkiitollista kilpailua paikallisille yrittäjille.

Summa summarum: S-ryhmä pitäisi pikapuolin pilkkoa toimialoittain erillisiksi yhtiöiksi.

Kimmo Pirkkala

^^Ei tässä nyt minun kiukkuni tai perehtymättömyyteni ole olennaista juuri minun kohdallani. Olennaista on, miten tällainen omistajarakenne vaikuttaa yrityksen toimintaan. Käytännössä ei ole olemassa mitään toimivaa mekanismia, miten omistaja(t) ohjaavat laivaa.

Ihan kuin suomalainen edustuksellinen demokratia. Kansalla periaatteessa on valta. Käytännössä se on valtio-organisaatiolla itsellään. Virkamiehillä ja puolueilla.

Pohjolan puolesta

Ihmeellistä on se että osuustoiminnallinen S-ryhmän on pessyt K-ryhmän 10-0.
K-ryhmän sopeutuminen on ollut yllättävän hidasta. Siperia on kuitenkin opettanut.

Ihan oikeasti S-ryhmän ollut tehokkaampia kuin K-ryhmä siitä huolimatta että he ovat todennäköisesti saaneet etua kaavoituksessa.

Kaavoitus ei yksistään riitä. PKS-seudulla Elannolla oli yhdet Suomen parhaimmista kauppapaikoista, mutta silti vaan meni peppullensa ja yhdistettiin S-ryhmään.
McLuhan: "Olemme sekoittaneet järjen, luku -ja kirjoitustaitoon"

Kimmo Pirkkala

Jotain mystistä impotenssia suomalaisyritysten kilpailukyvyttömyydessä on. Viime aikoina minua on ihmetyttänyt, kun xxl on tullut ryminällä urheilukauppabisnekseen ja joku intersport vain toteaa että "ei hätää".... tarjotaan edelleen uuno rautakaupassa -tasoista palvelua tuplahinnoin. Housut on nilkoissa ja odotetaan vain kun viima kutistaa.

Micke90

Tärkein syy ruoan kalleuteen Suomessa: poliitikot!  >:(

Rubiikinkuutio

Quote from: ääridemokraatti on 06.11.2014, 22:27:31
joku intersport vain toteaa että "ei hätää".... tarjotaan edelleen uuno rautakaupassa -tasoista palvelua tuplahinnoin. Housut on nilkoissa ja odotetaan vain kun viima kutistaa.

Intersport ei muuten ole suomalainen. Ei että sinä et tätä olisi tiennyt, mutta olen törmännyt siihen harhakäsitykseen usein juuri vastaavanlaisissa kommenteissa niin ajattelin kertoa.

valkka

Quote from: Rusinapulla on 09.10.2013, 08:51:18
Quote from: valkka on 09.10.2013, 01:23:02
Lidlissä ei ole lasinkaan kotimaisia puolipaistoleipiä myynnissä.
Ei haittaa, asevelileipä kelpaa ainakin mulle ja eikös osa "kotimaisista" leivistä valmisteta Virossa?

LIDLin leipomo on Puolassa. Vaasa tekee paljon  tallinnassa ja Sauessa, tuoretta ja pakastetta. Fazer siirsi toimintojaan Latviaan. Viron kilpailuetu on menetetty.

Titus

Valiohan sai sakkoja kun myi maitoa alihintaan. Jos S-ryhmä ei nyt myy joitakin tuotteita
alihintaan, niin saanee kuvaa ruoan katteista...

:flowerhat:
that's a bingo!

Iloveallpeople

Taisi olla alle 2 prosenttia S-ryhmän tuotteista, jotka halpenevat ja siitä tehtiin valtava uutinen mediassa. Hintojen nostosta ei koskaan uutisoida. Miksihän media oli niin kiimoissaan uutisoimassa asiasta?
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Uuno Nuivanen

Kesko luottaa mamujen ostovoimaan:

QuoteKeskolta jättisatsaus: Itäkeskukseen nousee uusi kauppakeskus
Julkaistu: 19.1.2015 12:07

Kesko rakentaa Helsingin Itäkeskukseen uuden kauppakeskuksen.
Nykyisen K-Citymarketin alueelle rakennettavan keskuksen ensimmäinen vaihe valmistuu vuoden 2017 lopussa. Investoinnin arvo on noin 100 miljoonaa euroa ja koko noin 26 000 kerrosneliömetriä.

Keskuksen ensimmäisenä rakennettavaan kiinteistöön tulee uusi K-Citymarket ja runsaasti ravintoloita, kahviloita ja muita tiloja.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1421637179644.html

ämpee

Keskusliikeiden korkeiden kate-%:en lisäksi alv joka portaassa sekä mahdollisesti kartellisopimukset tekevät elintarvikkeistamme erittäin kalliita.
Kalleus on tietenkin suhteellista, mutta pienituloiselle arkipäivää.

Ennen Joulua tarkistelin kalkkunoiden kilohintoja kaupasta/ketjusta/paikkakunnasta toiseen, ja tilanteen stabiilius suorastaan ilahdutti.
Joka paikassa nimittäin kalkkunan kilohinta on centilleen sama, 7,69€.
Sattumaa tämä toki oli, olihan ??

Lidl teki rintamaan särön ja poikkeuksen, siellä kilohinta oli 4,10€.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Titus

that's a bingo!

Maatiaisjuntitar

Quote from: Iloveallpeople on 19.01.2015, 12:13:34
Taisi olla alle 2 prosenttia S-ryhmän tuotteista, jotka halpenevat ja siitä tehtiin valtava uutinen mediassa. Hintojen nostosta ei koskaan uutisoida. Miksihän media oli niin kiimoissaan uutisoimassa asiasta?

Ja sekin tapahtui suurten paikkakuntien Prismoissa ja S-marketeissa. Maaseudun Sale:issa hintoja ei lasketa (ilmeisesti ennemminkin nostetaan), eli alen maksajatkin on jo selvillä.