News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2011-08-20 Taloussanomat: Autolla töihin! Onko tämä jo liian kannattavaa?

Started by Ässä, 20.08.2011, 17:33:58

Previous topic - Next topic

Ässä

"Työmatkan kulkeminen omalla autolla on tehty Suomessa jo liiankin kannattavaksi, sanovat asiantuntijat. Verovähennykset, kilometrikorvaukset ja vapaat autoedut kannustavat muutenkin ajamaan niin paljon kuin mahdollista. – Ihmisiä ei pitäisi tukea verovaroin siinä, että he voivat rakentaa asuntonsa hevonkuuseen, arvostelee kansanedustaja Osmo Soininvaara."

...

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2011/08/20/autolla-toihin-onko-tama-jo-liian-kannattavaa/201111422/139?ref=ise





guest7001

Helsingin seudun kaavoitusmafialla ja järjettömällä kaava-alueen tuhlauksella on ensin saatu asuntojen hinnat pilviin, ja pakotettu lapsiperheet muuttamaan Riihimäelle, Hyvinkäälle ja Porvooseen isompien asuntojen perään. Kun nämä sitten tulevat joka aamu autoillaan Helsinkiin töihin ja ruuhkauttavat sisääntuloväylät, autoilijat ovatkin yhtäkkiä koko ongelman aiheuttajia. Onhan tällainen kansantaloudellisesti järjetöntä, mutta syy on kyllä aivan muualla kuin autoilijoissa.

Soininvaara on tietääkseni istunut kaupunginhallituksessakin, eli mielestäni suhteellisen törkeää syyllistää autoilijoita pk-seudun kaavoitusmafiasta ja mielettömästä asuntopolitiikasta.

Isokallio kirjoitti aiheesta hyvin:
http://blogit.iltalehti.fi/kalle-isokallio/2010/11/16/stadin-hintahaitaristit/

Ässä

Osmo ei taida nähdä elämää Kehä III ulkopuolella  :D 

Terkuin, tänään ajanut yht. 120km työmatkaan. Korota Osmo kotihoidontukea, niin ei tarviis saastuttaa kallista ilmakehää! Oisin ollut mielelläni tuonkin 10h kotona mieheni ja lapseni kanssa.

CaptainNuiva

Quote from: Ässä on 20.08.2011, 17:33:58
"Työmatkan kulkeminen omalla autolla on tehty Suomessa jo liiankin kannattavaksi, sanovat asiantuntijat. Verovähennykset, kilometrikorvaukset ja vapaat autoedut kannustavat muutenkin ajamaan niin paljon kuin mahdollista. – Ihmisiä ei pitäisi tukea verovaroin siinä, että he voivat rakentaa asuntonsa hevonkuuseen, arvostelee kansanedustaja Osmo Soininvaara."

...

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2011/08/20/autolla-toihin-onko-tama-jo-liian-kannattavaa/201111422/139?ref=ise


Syövärkö nämä "Asiantuntijat" tämä Soininvaara jonkinlaisia sieniä ???
Kilometrikorvaustahan ei makseta siitä että menet autolla töihin vaan siitä että työntekijän omaisuutta käytetään työnantajan hyväksi, työntekijän maksaessa kaikki kustannukset.
Eivätkö ymmärrä sanan "Korvaus" merkitystä?

Vapaa auto etu ei myöskään ole "vapaa autoetu" vaan verotettavaksi tuloksi luettavaa.
Näistä maksetuista veroista osaltaan maksetaan myös "asiantuntijoiden" sekä Soininvaaran kaltaisten tutkijoiden palkat.

Lopuksi, se että joku saa auton hankinnasta verovähennystä tuloistaan, on äärimmäisen harvinaista...Kyseessä on silloin tapaus joka ehdottomasti tarvitsee autoaan vaikka työnsä hoitamiseen.
Tämmöisten olisi ilmeisesti Soininvaaran puolesta parempi olla menemättä töihin ja pysyä työttönänä jotta Soininvaaran mielenrauha ei järkkysi ja visionsa Mikä-mikä maasta järkkyisi?
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Pliers

Quote from: detonator on 20.08.2011, 18:36:08
Soininvaara on tietääkseni istunut kaupunginhallituksessakin, eli mielestäni suhteellisen törkeää syyllistää autoilijoita pk-seudun kaavoitusmafiasta ja mielettömästä asuntopolitiikasta.

Tai liikenteen sujumattomuudesta. Autoilusta on yritetty tehdä mahdotonta, muttei kansalainen muutakaan voi, kun ei ole vaihtoehtoja.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

nimetönkeskustelija

Ai työssäkäyntikö muka Suomessa kannattavaa? Sallikaa nyt mun nauraa. Pistetään vaan asuntojenhinnat pilviin ja liikkuminen mahdottomaksi niin Suomi lähtee nousuun.

Jos työmatka-autoilua oikeasti haluttaisiin suitsia, PK-seudun kuntiin rakennettaisiin runsaasti uutta asuntokantaa ja tarjottaisiin kohtuuhintaisia tontteja muillekin kuin miljonääreille. Itseäni ei ainakaan hyvita maksaa puolta miljoonaa jostain purkukuntoisesta 40-vuotta vanhasta asunto-osakkeesta. Toinen vaihtoehto on tietysti se, että muuttaa jonnekin slummiin, jossa lasta ei voi päästää pihalle yksinään vielä kymmenkesäisenäkään kun sekakäyttäjät yms. vaanivat joka nurkan takana.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

ekto

Saan vuodessa sellaisen 5000 kilometrikorvauksia. Tuo summa kattaa miltei kaikki pikkukiisselini kustannukset. Tämän lisäksi saan työmatkakorvausta ~7500 arvosta, eli verottaja katsoo, että olisin tehnyt tuon summan verran vähemmän verotettavaa tuloa. Näin autoni on minulle periaatteessa ilmainen.

Työsudheauto tulisi kalliimmaksi, mutta julkinen olisi kaikkein kallein, koska en saisi mitään korvauksia pitkistä työmatkoista. Jos menee junalla/lentokoneella/bussilla jyväskylään ja taksilla perille asti, et saa mitään korvausta. Ja verotuksessa saat vain osan takaisin perustyömatkoista. Jos menee omalla autolla, saat sen 34 senttiä joka kilometriltä, eli reilusti enemmän mitä matkaan kuluu. Työnantajalle kustannukset ovat melko samat, meni julkisilla tai omalla.

Julkinen on myös pirun paljon hitaampi ja epämukavempi. Tämä on kait suurimmalle osalle pk-seudulla asuvista se syy kulkea omalla autolla. Ja kun sitä autoa tarvitsee kuitenkin lähes kokoajan työn ulkopuolella.

Vasarahammer

Osmo Soininvaara on taas suosikkimörkönsä kimpussa. Eniten minua tuossa pikkumenninkäisessä etoo hänen peittelemätön vallanhimonsa. Osmolle ei riitä Helsinki vaan hän haluaa päästä päsmäröimään myös ympäryskuntien (Osmon kielellä parasiittikunnat) asioista.

Osmo tietysti unohtaa sen, että autoilijat maksavat paljon veroja sekä polttoaineen että itse menopelin hinnassa. Lisäksi kaikki veronmaksajat subventoivat joukkoliikennettä verotuksen kautta.

Osmo ei halua tarjota ihmisille vaihtoehtoa asua siellä, missä he haluavat. Osmo haluaa pakottaa ihmiset koppiasuntoihin tiiviisti rakennetuille asuinalueille kaupunkiin tai sen tuntumaan.

Osmo ei myöskään ymmärrä, että ympäryskuntien halvemmat asunnot eivät olekaan enää niin halpoja sen jälkeen, kun niihin lisätään kahden auton ylläpito- ja pääomakustannukset.


"The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so." -Ronald Reagan

junakohtaus

Sillehän ei mitään mahda, että henkilöauto on yhdyskuntarakenteen syöpä ja mitä enemmän rakennetaan auton varaan, sitä enemmän saadaan olla rakentamassa auton ehdoilla, ja lopputulos on jotain käsittämättömän rumaa, missä kukaan ei viihdy.

Joudun lisäksi sen verran puolustamaan Odea, että sehän kyllä kannattaa mallia, jossa kaavoitushyödystä rahastettaisiin sen verran, että saataisiin raiteet paikalle.

Tämän sanottuani toistan uudemman kerran, että varsinainen ongelma on asumisen hinta ihmisten ilmoilla, enkä ole huomannut mitään poliittista tahtoa olevan tämän ratkaisemiseen.

Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Kala

Quote from: junakohtaus on 22.08.2011, 07:32:46
Sillehän ei mitään mahda, että henkilöauto on yhdyskuntarakenteen syöpä ja mitä enemmän rakennetaan auton varaan, sitä enemmän saadaan olla rakentamassa auton ehdoilla, ja lopputulos on jotain käsittämättömän rumaa, missä kukaan ei viihdy.

Annappa sitten konkreettisesti perusteltu näkemys sille, miten asia voitaisiin tehdä toisin, niin ettei henkilöautoille olisi tarvetta ja ettei se tulisi kohtuuttoman kalliiksi.

Maisterinna

Väitän, että jos bussimaksu olisi 1 e, niin sitä käyttäisivät miltei kaikki. Junalipun hinta tulisi olla kaikille sama kuin se nyt on opiskelijoille eli -50 %. Käsittääkseni VR on edelleen Suomen valtion eli meidän kaikkien omistama yhtiö. Se tarkoittaa, että voimme halutessamme laittaa kyseiseen yhtiöön enemmän rahaa ja pistää se pyörimään vaikka tappiolla, tappion tarkoittaessa parempaa ilmanlaatua ja vähemmän saasteita. Vastaavasti voimme leikata kaiken maailman ilmastonmuutossuunnittelutiimeistä. Mielestäni myös Helsingin lisäksi muihin suuriin kaupunkeihin tulisi laittaa sähköraitiovaunuja, jotka ovat nopeita, selkeämpiä käyttää kuin bussit ja vähäsaastuttavia. Turussa esimerkiksi Runosmäki-Keskusta-Varissuo -linja olisi taatusti suosittu, ja Hervanta-Keskusta -linja olisi Tampereen vastine. Ja työsuhdeauton sijaan työsuhdepolkupyöriä!

junakohtaus

Kala,

ihan ensimmäiseksi täsmennetään sen verran, että minähän en olisi autoja kieltämässä enkä nykyistä enempää rahastamassa. Henkilöauto on oikein näppärä peli moneen asiaan ja jotkin jutut ovat ilman sitä suorastaan mahdottomia tai aivan kohtuuttoman työläitä.

Tämän sanottuani totean, että pk-seudulla pitäisi pistää kaavoitusmasiinaan vauhtia riittävän raaoin keinoin ja kaavoituksen tuomasta arvonnoususta pitäisi leikata sen verran, että raiteet saadaan vedettyä. Itse toki viihdyn kerrostalossa parhaiten, mutta tiivis omakotitaloalue (en ole kuullut kenenkään väittävän esim. Paloheinää slummiksi) on tehokkuudeltaan vallan riittävä. Lisäksi, koska olen hippi ja kommunisti, panostaisin todella reippaasti kaupungin omaan tuotantoon ja hinnoittelisin sen kateprosentilla enkä markkinoiden mukaan.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.


pallopaa

Quote from: junakohtaus on 22.08.2011, 10:12:45
Henkilöauto on oikein näppärä peli moneen asiaan ja jotkin jutut ovat ilman sitä suorastaan mahdottomia tai aivan kohtuuttoman työläitä.

Tämäkin on totta.

Quote
Tämän sanottuani totean, että pk-seudulla pitäisi pistää kaavoitusmasiinaan vauhtia riittävän raaoin keinoin ja kaavoituksen tuomasta arvonnoususta pitäisi leikata sen verran, että raiteet saadaan vedettyä. Itse toki viihdyn kerrostalossa parhaiten, mutta tiivis omakotitaloalue (en ole kuullut kenenkään väittävän esim. Paloheinää slummiksi) on tehokkuudeltaan vallan riittävä. Lisäksi, koska olen hippi ja kommunisti, panostaisin todella reippaasti kaupungin omaan tuotantoon ja hinnoittelisin sen kateprosentilla enkä markkinoiden mukaan.

Junakohtaushan vaikuttaa viisaalta mieheltä. Tätä ei voi kuin kompata.
Kaikkien maiden konservatiivit, liittykää yhteen!

Roope

Quote from: Maisterinna on 22.08.2011, 10:08:28
Väitän, että jos bussimaksu olisi 1 e, niin sitä käyttäisivät miltei kaikki.

Asia ei ole näin yksioikoinen.

Quote from: Demari-lehti helmikuu 2008Helsingin kaupungin liikennelaitos tilasi ulkopuoliselta konsultilta selvityksen, joka arvioi maksuttoman joukkoliikenteen vaikutuksia Helsingissä. Raportin mukaan maksuttomuus lisäisi julkisilla kulkuvälineillä tehtyjä matkoja 30 prosenttia. Kuitenkin Helsingin keskustan autoilu pienenisi vain 9 prosenttia. Selvityksessä epäiltiin, että erityisesti lisääntyisivät lyhyet, muutaman pysäkin mittaiset matkat, joka hidastaisi matkantekoa. Raportin mukaan matkojen lisäys tapahtuisi kävelyn ja pyöräilyn kustannuksella, sillä autoilijoiden houkuttelu ei onnistu edes ilmaisella joukkoliikenteellä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

junakohtaus

Stadin sisäinen maksaa neljäkymppiä kuussa ja yhtään mikään autoilu varmaankin jotain tämä x 10, joten bussilipun hinta ei tässä ole kynnys.

Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

sangria del vhm

Oden tuuminnoissa on yksi perustavaa laatua oleva virhe, hän puhuu asuntojen sijoittumisesta, ja erityisesti siitä kuinka pienemmät kaupungit ovat "epäeurooppalaisia". Ode nyt ottaa ja kertoo kuinka ne tehtaat ja tuotantolaitokset, joissa hyvin suuri osa ihmisistä käy töissä, sijoitettaisiin asuntojen lähelle?? Ei taida olla paljon vapaaehtoisia ottamaan vaikkapa metallipajaa naapuriin. Miten saataisiin metsät, turvesuot, pellot jne. lähelle asuntoja, tervetuloa Ode perähikiälle vaan, pistät asunnon mihin tahansa, niin et voi ennustaa tulevaisuutta, että missä olet töissä 5 vuoden päästä, tai että missä tuotantopisteet sijaitsevat, tai työnantaja tietää mistä se ammattimies töihin oikein tulee kulkemaan kun hallin laattaa valetaan. Vai pitäisikö vaikkapa metsurien vaatia keikkoja vain polkupyöräetäisyyksien päähän. Tietääkseni työvoimatoimistokin vaatii työttömiä hyväksymään töitä melkein sadan kilometrin etäisyyksiltä. "Liian kannattavaa autoilua" haista kuule Ode paska.

junakohtaus

Jatkan vielä vähän kohdasta kaupungin oma tuotanto ja sen hinnoittelu mallilla kulut + prosenttimääräinen kate.

Tietenkään ei voi jakaa kenellekään sellaisia rikastumislippuja mitä nämä asunnot olisivat jos ne saisi vapaasti myydä, joten vanhaa hitas-mallia olisi syytä päivittää. Minun mallissani nämä asunnot eivät ylipäätään liikkuisi yksityiseltä yksityiselle vaan aina kaupungin kautta ja hinta nousisi elinkustannusindeksin mukaan eikä suinkaan asuntojen hinnannousua seuraten. Jako tiukasti jonotusnumerolla ja jonon puolueeton auditointi kerran vuodessa.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

l'uomo normale

Quote from: junakohtaus on 22.08.2011, 12:19:24
Jatkan vielä vähän kohdasta kaupungin oma tuotanto ja sen hinnoittelu mallilla kulut + prosenttimääräinen kate.

Tietenkään ei voi jakaa kenellekään sellaisia rikastumislippuja mitä nämä asunnot olisivat jos ne saisi vapaasti myydä, joten vanhaa hitas-mallia olisi syytä päivittää. Minun mallissani nämä asunnot eivät ylipäätään liikkuisi yksityiseltä yksityiselle vaan aina kaupungin kautta ja hinta nousisi elinkustannusindeksin mukaan eikä suinkaan asuntojen hinnannousua seuraten. Jako tiukasti jonotusnumerolla ja jonon puolueeton auditointi kerran vuodessa.

Paljonko tuo systeemi eroaisi asumisoikeusasuntojärjestelmästä?
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

junakohtaus

Paljon. Asumisoikeusjärjestelmässä asukas maksaa tuntuvan kynnysrahan siitä, että pääsee asumaan vuokralla ja vuokranantajalla on vapaat kädet korottaa vuokraa miten tahtoo.

Nämä olisivat ihan normaaleja asoyitä ainoastaan luovutusrajoituksin. Perintö on tietysti perintö eikä siitä enempää, mutta myyminen aina takaisin kaupungille ja ostaminen aina kaupungilta.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Ässä

Quote from: junakohtaus on 22.08.2011, 07:32:46


Tämän sanottuani toistan uudemman kerran, että varsinainen ongelma on asumisen hinta ihmisten ilmoilla, enkä ole huomannut mitään poliittista tahtoa olevan tämän ratkaisemiseen.



Ja vaikka hinnat tippuisivat, on edelleen ihmisiä (onneksi!), jotka eivät halua muuttaa "ihmisten ilmoille".



ekto

Olen ihmetellyt jo pitkään, että jos halutaan autot pois helsingistä, niin miksei niitä työpaikkoja voida siirtää Kehä-III varrelle tai kauemmas? Näin suurin osa voisi asua Tie-25 tuntumassa ja sen sisäpuolella, toki myös lähempänä keskustaa. Ihmisiä asuisi työpaikkojen ympärillä, eikä vain pohjoispuolella...

guest7001

Quote from: Ässä on 22.08.2011, 14:03:42
Ja vaikka hinnat tippuisivat, on edelleen ihmisiä (onneksi!), jotka eivät halua muuttaa "ihmisten ilmoille".

Ihmisillä on jostain syystä virheellinen kuvitelma siitä, että pk-seudun hyväosaisimmat asuisivat Lauttasaaressa ja Eirassa... ja muualla kantakaupungissa. Tosiasiassa näiden väestöpohjana on yli puolet nuoria vuokralaisia ja mediaanitulot jäävät heittämällä Espoon ok-alueille, kuten Nöykkiölle, Lippajärvelle, Mankkaalle, Laaksolahdelle ja Friisilälle. Westendistä ja Haukilahdesta nyt puhumattakaan. Eli juuri niille paljon parjatuille Länsi -ja Turunväylän aamuruuhkien "yksityisautoilijoille".

Helsinki, Eira:
http://www.jokakoti.fi/jk/#/Etusivu/Aluetieto/Alue/Eira_%2800150%29,_Helsinki

Espoo, Laaksolahti:
http://www.jokakoti.fi/jk/#/Etusivu/Aluetieto/Alue/Laaksolahti_%2802730%29,_Espoo

Helsinki, Vallila (mediaanitulo jää jopa Suomen köyhemmille kunnille):
http://www.jokakoti.fi/jk/#/Etusivu/Aluetieto/Alue/Vallila_%2800550%29,_Helsinki

Tällä tuskin on mitään muuta merkitystä kuin se, että niinkuin juuri mainitsit, eivät kaikki halua keskustaan ja kantakaupunkiin. Ja että Helsinkiläisten "rikkautta" on aivan turha kadehtia, kun he vielä maksavat asumisestaan järkyttävän hinnan.

Terveisin Lauttasaarelainen, kohta ehkä Lohjalainen.

Virgil Caine

Quote from: ekto on 22.08.2011, 15:13:00
Olen ihmetellyt jo pitkään, että jos halutaan autot pois helsingistä, niin miksei niitä työpaikkoja voida siirtää Kehä-III varrelle tai kauemmas? Näin suurin osa voisi asua Tie-25 tuntumassa ja sen sisäpuolella, toki myös lähempänä keskustaa. Ihmisiä asuisi työpaikkojen ympärillä, eikä vain pohjoispuolella...

Järkevä suunnittelu on mahdotonta Suomessa kahdesta syystä:

1. Poliitikkojen arvaamattomuus: Jos löytyy vahingossa johonkin ongelmaan kelpo ratkaisu, ja teollisuus, yrittäjät ja kotitaloudet alkavat joukolla käyttää sitä, sille pekkaroidaan pian kohtuuttomia veroja ja maksuja. Lisääntyneet yhteiskunnan tulot ohjataan johonkin tuottamattomaan toimintaan tai puolueiden virkakiintiöiden suurentamiseen. Toki myös mukuttamiseen.

2. Asumisen ja liikkumisen keinotekoinen ylihinnoittelu on puolueapparaatin tärkein rahalähde nyt kun neuvostoliitto ei enää rahoita edes keskustaa.

3. Tehtaat lähtevät kuitenkin Kiinaan, joten duunarille on taloudellinen itsemurha hankkia omistusasunto työpaikan läheltä. Työpaikat katoavat koska muu kuin hoivatyö, nollatutkimukset, tuolinlämmitys virastoissa jne. on tehty Suomessa kannattamattomaksi.

Taannoin kuljetusalan väki kävi liikenneministeriössä kertomassa Kavén -nimiselle virkataistolaiselle, että tehdyt poliittiset ratkaisut tekevät mahdottomaksi kotimaisen rekkaliikenteen ylläpitämisen. "Siirtäkää firmanne Viroon tai Venäjälle!", oli ylimielisen virkakommunistin vastaus. (Kyllä minä tiedän, kuka pitää rajalle kuskata...?)

isomaha

Quote from: junakohtaus on 22.08.2011, 10:56:53
Stadin sisäinen maksaa neljäkymppiä kuussa ja yhtään mikään autoilu varmaankin jotain tämä x 10, joten bussilipun hinta ei tässä ole kynnys.



Toiseen ketjuun kirjoittelin oman syyni henkilöauton käyttöön pk seudulla joten tässä copy paste sieltä :

Oma auto on kyllä välttämättömyys ihan normaaleja työaikojakin tekeville. Nykyään kun käyn länsi-Espoosta töissä Vantaan itä/pohjoisrajan lähellä niin pitäisi linja-autoa vaihtaa 3x päästäkseen perille ja matkaan kuluisi aikaa noin 2 tuntia. Omalla autolla pääsee alle puolessa tunnissa jos tietyö/onnettomuus ei tuki kehää.

Poikittainen joukkoliikenne pk seudulla on lähinnä vitsi.