News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Oletko monikulttuurikoulutettu?

Started by Ernst, 12.02.2009, 20:16:09

Previous topic - Next topic

Onko  sinut  koulutettu monikulttuurisuuteen työpaikallasi tai opinnoissa?

Kyllä, käsky kävi
Kyllä, sain päättää itse
Kyllä, opinnoissa
Tarjottiin, en mennyt
Ei ole tarjottu
Tulossa

Sikanez

Reilu kymmenen vuotta sitten tuttuni sanoi menevänsä pitämään neekerinhyysäyskurssia.
"Ei ole olemassa syyttömiä ihmisiä. On vain huonosti kuulusteltuja." - Josef Stalin

Farrow

Kappas, löytyihän tällainenkin ketju. :)

Vastasin että joo, ja että sain itse päättää. Tämä siksi että mulla kyseessä on nuorten (lähinnä tyttöjen ja naisten) parissa tapahtuva vapaaehtoistyö, jonka edellytyksenä oli mm. monikulttuurikoulutukseen osallistuminen.

Koulutuksessa käsiteltyjä asioita olivat mm. se, että lastensuojelulaki koskee kaikkia, ja että väkivalta ei kuulu mihinkään kulttuuriin (sitä ei siis pidä missään tilanteissa hyväksyä). Aika paljon tuosta aiheesta keskusteltiin, sekä miten tulisi reagoida mihinkin tilanteeseen. Ja miten tulisi suhtautua tyttöihin, jotka aiheesta haluavat keskustella tai purkaa omia tuntemuksiaan, pelkojaan, ahdistustaan. Koulutuksessa käytiin tarkkaan läpi esim. kunniaväkivaltaan liittyviä asioita, sillä aihe ei luonnostaan ole suomalaisille järin tuttu, eikä siihen yleensä osata suhtautua - tai on vaikeaa suhtautua - ilman riittävää koulutusta.

Maahanmuuttajataustaiset nuoret usein joutuvat melkoiseen ristiaallokkoon, kun "suomalaistuvat" nopeammin kuin vanhempansa, omaksuvat länsimaisia arvoja huomattavasti nopeammin jne. Vanhemmat esim. saattavat vaatia huivin käyttöä muslimitytöltä, vaikka tyttö itse ei sitä enää haluaisi. Maahanmuuttajien vanhemmat myöskään eivät välttämättä aina tiedä suomalaisesta koulumaailmasta tarpeeksi, tai sitä mitä kouluissa tunneilla tehdään, joten he saattavat ihan vain tietämättömyyttään kieltää tyttäriltä liikuntatunneille osallistumisen tms (tämä oli vain esimerkki). Tollasia asioita on oikeastikin tullut vastaan.. ja oli hyvä että koulutuksessa jo oli noista kerrottu - vaikka tietenkään kaikkea ei voi ennakoida, tilanteita tulee uusiakin.

Kaiken kaikkiaan sain mielestäni melko kattavan paketin siitä mitä kaikkea mahdollisesti tulisi eteen itselle vieraampien kulttuurien kohdalla, sellaisia asioita mitä ei välttämättä olisi tullut ajatelleeksikaan.

Lisäksi saan tukea tarvittaessa pitkin vuotta, jos mikä tahansa asia ihmetyttää tai huolestuttaa. Ja toki heti jos itse huomaan esim. jollain tytöllä ongelmia, tai en ole varma miten pitäisi reagoida ja pitäisikö ohjata eteenpäin, niin kerron asiasta ylemmälle taholle.

Ihmetyttää miten ns. "mokukoulutus" joskus leimataan joksikin ihan turhaksi tai tarpeettomaksi.. sitä se ei ole. Olisi hyvä kuulla muidenkin kokemuksia aiheesta, siis teiltä jotka olette vastaavanlaista monikulttuurikoulutusta saaneet.  

Edit: nyt kun katsoin äänestyksen tuloksia, niin eipä oo kovinkaan moni tämäntyylisiin koulutuksiin osallistunut. Ehkä siis haikailen turhaan muidenkin kokemuksia. Mut ei se mitään. Ehkäpä tämä mun viestini toi esille jotain uutta(kin) jollekulle.. hyvä niin! :)
"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

Lodi

Onpa hauska äänestys.  :D

Olen työssäni yhteydessä päivittäin ulkomaalaisiin ihmisiin ja tapaan muun maalaisia vähintään joka kuukausi. En ole silti koskaan tarvinnut mitään monikulttuurisuuskoulutusta. Aina on toimeen tultu.  :D
Toivottavasti tämä ei lisää rasismia Suomessa !

CaptainNuiva

Ei ole tarjottu, aikanaan monikulttia tuli opiskeltua käytännön kautta.

Ehdottaisin että jokaisen monikulttikonsultin pitäsi käydä maailmalla vaeltelamssa jotta tietäisivät mistä puhuvat ja en nyt tarkoita vaeltelulla mitään turistirysiä.
Toisaalta, jos näin olisi vaatimus niin tässä maassa ei olisi yhtään monikulttikonsulttia vaan nuivia entistä enempi.

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Farrow

Quote from: CaptainNuiva on 17.08.2011, 00:11:58

Ehdottaisin että jokaisen monikulttikonsultin pitäsi käydä maailmalla vaeltelamssa jotta tietäisivät mistä puhuvat ja en nyt tarkoita vaeltelulla mitään turistirysiä.
Toisaalta, jos näin olisi vaatimus niin tässä maassa ei olisi yhtään monikulttikonsulttia vaan nuivia entistä enempi.

En tiedä mitä "monikulttikonsultilla" tarkoitat, mutta johonkin toiseen ketjuun laitoin että itse kullekin tekisi hyvää.. niin puoltajalle kuin kriitikollekin. Jotta tietäisi mitä puolustaa/kritisoi.

Itse olen vaeltelija by nature, turistirysien välttelijä, monikulttuurisilla alueillakin paljon liikkunut, sekä mm. asunut sellaisten ihmisten luona jotka suhtautuvat melko fanaattisesti uskoonsa (ehkä tästä joskus lisää..). Toki koen että niistä kokemuksista on ollut mulle hyötyä, ja tietyllä tavalla vaikuttanut ajatteluuni ja mielipiteisiini.

Quote from: Lodi on 16.08.2011, 23:52:58
Onpa hauska äänestys.  :D

Olen työssäni yhteydessä päivittäin ulkomaalaisiin ihmisiin ja tapaan muun maalaisia vähintään joka kuukausi. En ole silti koskaan tarvinnut mitään monikulttuurisuuskoulutusta. Aina on toimeen tultu.  :D

Varmasti paljon riippuu siitä missä roolissa työtään tekee suhteessa ulkomaalaisiin - onko Noksun insinöörinä vaiko pakolaisten vastaanottokeskuksessa.. jne. Koen hyvin tarpeelliseksi että tietyissä töissä koulutettaisiin ihmiset kunnolla monikulttuurisuuteen, sen ongelmakohtiin, haasteisiin jne.
"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

Leso

Höh.
Kieli on varsin yksinkertainen ja universaali:
tee virhe = ei palkkaa.

Jopa oppii itse kukin.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Marjapussi

Opinnoissa on ollut moista huvia aikoinaan. Tänä päivänäkin olen jatkuvasti tekemisissä eri kulttuuritaustaisten kanssa päivittäin.
Marokon kauhu oli sanansa mittainen eikä velipoikakaan jäänyt Aarnea pahemmaksi epätoivotun maahanmuuton estämisessä. Mutta kuka tulee torjumaan aiheettoman turvapaikkaturismin?

Kivikova

Taideteollisessa loppuvuosina tuntui, että suurin osa osastolla olleista opiskelijoista olisi ollut juuri maahanmuuttajia. Mikäs siinä. Itseäni ei kovasti vaivannut kiinalaiset, japanilaiset tai korealaiset. Mutta siinähän se. Kaverit olivat tulleet tekemään tänne jotain järkevää, eikä notkumaan ostoskeskuksiin. Muistutetaanpa vielä kaikkia, että Suomessa on todellakin ilmainen koulutus.
- Lukihäiriötä jo vuodesta 1977.
- Pessimisti ei pety!
- Tykkää Natsi-suklaa Eskimosta.

Lord Haw-Haw

Monikulttuurikoulutuksen tarkoitus on vain siinä, että jompikumpi osapuoli tietoisesti alentuu ihailemaan toisen kulttuurin erinomaisuutta ja rauhanuskontoa, koska toinen ei siihen kykene, ja toiseksi se on rangaistus Suomen siirtomaa historiasta ja alkuperäiskansojen orjuuttamisesta.

Jouko

Muistan kouluajoilta miten historianopettaja kertoi islamin olevan erityisen suvaitsevainen uskonto. Se on sittemmin osoittautunut täydelliseksi pötypuheeksi. Mutta se kuului jo silloin koulujen opetusohjelmaan todistella opettajien toimesta. Mitä kaikkea  :flowerhat: se on tänäpäivänä, on karmeaa ajatellakin.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Farrow

Quote from: Lord Haw-Haw on 17.08.2011, 17:37:40
Monikulttuurikoulutuksen tarkoitus on vain siinä, että jompikumpi osapuoli tietoisesti alentuu ihailemaan toisen kulttuurin erinomaisuutta ja rauhanuskontoa, koska toinen ei siihen kykene, ja toiseksi se on rangaistus Suomen siirtomaa historiasta ja alkuperäiskansojen orjuuttamisesta.

Et selvästikään tiedä asiasta mitään. Tai jos tiedät, olet osallistunut vain johonkin pilipalikoulutukseen.

Sunt Lacrimae

Lukioajoilla kävin historiassa kaikki valinnaiset kurssit, joihin sisältyi myös "kulttuurit kohtaavat"-niminen kurssi. Maikkamme kylläkin toteutti tämän sangen järkiperäisesti eikä alkanut paasaamaan, vaan ideana oli se, että jokainen osallistunut valitsi aihealueeseen liittyvän teeman josta teki esitelmän ja sitten keskustellaan. Kyseessä oli vanhemman polven miesmaikka, jolla ei ollut mitään hirveitä punaviherpaasauksen suunnalle meneviä intressejä.

Toinen lukion uskonnonmaikoista kylläkin järkkäsi tutustumisia mm. Uspenskin katedraaliin ja ortodoksiseen seurakuntaan, mormoniyhdyskuntaan ja harekrishna-yhteisöön, mutta nämä olivat lähinnä infotilaisuusluonteisia. Tosin konservatiivikokoomuslainen isäni sai ns. paskahalvauksen kuullessaan näistä meidän ekskursioista.  :D

Työn kannalta ei hirveämpiä mokutteluja näy, minua kylläkin kiinnostaisi osallistua jonkin sortin koulutukseen koskien vieraitten kulttuurien edustajien kanssa toimimista, mutta lähinnä siltä kantilta, miten eri kulttuureista olevien "asiakkaiden" kanssa kannattaa toimia ettei onnistu epähuomiossa provosoimaan tilannetta turhaan loukkaavaksi koetuilla eleillä, ilmeillä, yms.

Aiheesta löytämäni kirjallisuuskin on yleensä matkailu- tai liike-etikettiä, eikä ihan turvallisuusalan perspektiivistä peräisin olevaa.
Play stupid games, win stupid prizes.

AuggieWren

Koulussa 15-20 vuotta sitten hullut naisopettajat jankkasivat täydellistä ja härskiä kehitysavun propagointia varten kehitettyä valhetta siitä, miten nykyiset kehitysmaat Etiopia mukaan lukien muka ovat auttaneet Suomea joskus muinaisuudessa.

Työpaikalla hullu henkilöstöpäällikkö selittää kalvosulkeisten yhteydessä kaikille uusille työntekijöille miten Suomi tarvitsee ihan ihqhirveen paljon maahanmuuttajia (tämä on työnantajan virallinen kanta).

Muuten olen selvinnyt ihan puhtailla papereilla tuosta monikulttuurisuuden nimellä kulkevasta ihmisten eriarvoistamiskampanjasta, siis oppimisympäristön tasolla.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Lodi

Quote from: Farrow on 17.08.2011, 00:44:14
Quote from: CaptainNuiva on 17.08.2011, 00:11:58

En tiedä mitä "monikulttikonsultilla" tarkoitat, mutta johonkin toiseen ketjuun laitoin että itse kullekin tekisi hyvää.. niin puoltajalle kuin kriitikollekin. Jotta tietäisi mitä puolustaa/kritisoi.

Itse olen vaeltelija by nature, turistirysien välttelijä, monikulttuurisilla alueillakin paljon liikkunut, sekä mm. asunut sellaisten ihmisten luona jotka suhtautuvat melko fanaattisesti uskoonsa (ehkä tästä joskus lisää..). Toki koen että niistä kokemuksista on ollut mulle hyötyä, ja tietyllä tavalla vaikuttanut ajatteluuni ja mielipiteisiini.

Quote from: Lodi on 16.08.2011, 23:52:58
Onpa hauska äänestys.  :D

Olen työssäni yhteydessä päivittäin ulkomaalaisiin ihmisiin ja tapaan muun maalaisia vähintään joka kuukausi. En ole silti koskaan tarvinnut mitään monikulttuurisuuskoulutusta. Aina on toimeen tultu.  :D

Varmasti paljon riippuu siitä missä roolissa työtään tekee suhteessa ulkomaalaisiin - onko Noksun insinöörinä vaiko pakolaisten vastaanottokeskuksessa.. jne. Koen hyvin tarpeelliseksi että tietyissä töissä koulutettaisiin ihmiset kunnolla monikulttuurisuuteen, sen ongelmakohtiin, haasteisiin jne.

Kirjoitat asiaa. Kun on yhteydessä ulkomaalaisiin tasavertaisen kumppanin roolissa, ei mitään erillisiä koulutuksia tarvita. Kumpikin osapuoli joustaa tarvittaessa ja keskustelee mahdollisista epäselvyyksistä avoimesti. Tätä helpottaa aina se, että päämäärä (mikä se aina onkin) on yhteinen.
Ymmärrän hyvin sen, että jonkin vastaanottokeskuksen työntekijä joutuu hyväksymään sen toisen uskonnon tai kulttuurin tapoja enemmän kuin haluaisi.
Jos ei hyväksy, on työpaikka vaarassa.
Toivottavasti tämä ei lisää rasismia Suomessa !

Tobias

Syyskuussa tulossa, kuuluu lähihoitajakoulutukseen.
"Sananvapauden pitää olla oikeutta esittää nimenomaan ikäviä ja kiusallisiksi koettuja asioita, sillä ongelmattomien asioiden esittämiseen ei tarvita mitään vapautta." Jukka Hankamäki

Brandöt

Kyllä olen. Ja moneen kertaan (eri aloilla).

acc

Quote from: M on 12.02.2009, 20:16:09
Oma keskisuuri työnantaja kouluttaa väkensä monikulttuurisuuden jalossa taidossa & tiedossa. Menen kuulemaan vaikka ei ole pakko, tiedättehän: piru raamattuseurassa...

Joillakin työpaikoilla lienee hyvä feikata moku-uskovaista. Itse olen miettinyt, että ehkä myös Hesari-kannattaisi tilata ja televisio hankkia. Silloin ei olisi epäilyttävä vaan moku-uskottava. Luultavasti DDR:ssä Stasi piti hyvin tarkkaa kirjaa ihmisten koulutuksiin osallistumisista ja lehtitilauksista. Punamuumin arvojohtamassa Suomessakin voi olla samantapaisia ilmiöitä.

2017 Personality 13: Existentialism via Solzhenitsyn and the Gulag
(Huomaa: käsittämätön feministin raivokohtaus, kohta 42:00 eteenpäin)
https://www.youtube.com/watch?v=w84uRYq0Uc8

Ernst

Quote from: acc on 19.08.2011, 23:40:41
Quote from: M on 12.02.2009, 20:16:09
Oma keskisuuri työnantaja kouluttaa väkensä monikulttuurisuuden jalossa taidossa & tiedossa. Menen kuulemaan vaikka ei ole pakko, tiedättehän: piru raamattuseurassa...

Joillakin työpaikoilla lienee hyvä feikata moku-uskovaista. Itse olen miettinyt, että ehkä myös Hesari-kannattaisi tilata ja televisio hankkia. Silloin ei olisi epäilyttävä vaan moku-uskottava. Luultavasti DDR:ssä Stasi piti hyvin tarkkaa kirjaa ihmisten koulutuksiin osallistumisista ja lehtitilauksista. Punamuumin arvojohtamassa Suomessakin voi olla samantapaisia ilmiöitä.

Ilmankos palkka nousi kesken sopimuskauden :) Käyty monikulttuurisuuskoulutus on otettu näköjään huomioon.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)