News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Naisten palkkakuoppa harmittaa presidentti Halosta

Started by B52, 13.08.2011, 16:26:59

Previous topic - Next topic

Maatiaisjuntitar

Loppuikohan se naisten töissäolokin tänään?
Miehet jatkanevat vielä töissä pidempään?

kekkeruusi

Jännä miten vain se johtoasema on tasa-arvoa vailla. Miksei naiset hae kiintiöitä vaarallisiin töihin ja muihin vastaaviin. Ja sukupuolesta riippumaton asevelvollisuus ei tunnu yhtään kiinnostavan tasa-arvon nimissä. jännä juttu. :roll:

Aiheeseen liittyen:
tyttöenergiaa?

Maastamuuttaja

Katsellessani n. vuosi sitten chileläisten kaivoshenkilöiden dramaattista nostamista kaivosloukusta en voinut olla havaitsematta, että kaikki olivat kaivosmiehiä eikä kaivosnaisia, jos nämä termit sallitaan.

Naisasialiikkeet eivät kuitenkaan näytä puuttuvan tähän kaivosalalla esille tulleeseen naissukupuolen negatiiviseen diskriminaatioon.

normi

Naisliikkeet valehtelevat asiassa, kun puhuvat ettei samapalkkaisuus toteudu ja että naisen euro on 80 senttiä. Tämähän ei ole totta. Naiset ovat vain heikommin palkatuilla aloilla ja johdossa ei ole vielä eikä ehkä koskaan tule olemaankaan yhtä paljon naisia kuin miehiä. Laskelmissa unohdetaan usein se, että miesten palkkapussista suuri osa valuu naisille tavalla tai toisella, muuten ei ole selitettävissä se, että naiset kuluttavat kuitenkin enemmän rahaa vaikka tienaavat vähemmän keskimäärin. Esim. lapsilisät ovat lähes 100 prosenttisesti naisten tileillä. Pitäisikö säätää laki, että lapsilisistä 50% täytyy päätyä isien tileille.

Ei vaan uskoa jo pikkuhiljaa, että tilanne on ihan NORMAALI ja SELLAINEN KUIN PITÄÄKIN. Tai sitten naiste tulee ryhtyä miehiksi ja lopettaa hoiva-aloille hakeutuminen. Yhteiskunnan varoilla maksetuilla aloilla ei ikinä päästä yksityissektorin palkoille, koska yksityissektorihan tavallaan maksaa ne julkisten palkat.

Funtsikaa fenakot tätä. Adjöö again.
Impossible situations can become possible miracles

MoonShine

Minua harmittaa Tavja Haloon presidentillinen virka, vaikka yksikään tuntemani ihminen ei ole koskaan häntä äänestänyt yksissäkään vaaleissa.
Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

Forumin yksityisviestit ovat edelleen moderoimattomia.

mannym

Koskakohan Suomalainen media ja Hyysäri ymmärtää yksinkertaisuudessaan totuuden. Kun naiset tekevät tuntimääräisesti 20% miesten tuntimäärää vähemmän saadaan silloin 20% pienempää palkkaa. Eli kun naisen tunti on 48minuuttia ei voi vaatia täydestä tunnista palkkaa.

Voi pyhä  :facepalm:
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

far angst

Haloska on sosialisti ja siten valehtelee ihan refelksinomaisesti.   Oikeasti naiset tienaavat miehiä selvästi paremmin tehtyä työtuntia kohden.

https://sites.google.com/site/palkkaerot/Home

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2010/04/07/miehet-painavat-toita-niska-limassa--naiset-eivat/20104864/139

Ergo:  Haloska valehtelee.
Rasisteille muistutan, että maahanmuuttajat ovat yhtä hyviä naapureita, kunnollisia, ammattitaitoisia ja rehellisiä, hyvin koulutettuja, lainkuuliaisia ja töissä käyviä veronmaksajia ja yhteiskunnan hyödyllisiä jäseniä kuin ovat Suomen somalit ja mustalaisetkin.

Emo

Kohta hävettää niin tämä "naisasian ja tasa-arvon ajaminen", että joudun irtisanoutumaan sukupuolestani vastineeksi Halosen ja Arhinmäen ynnä muiden tasa-arvohöpinöille!

EroaKirkosta, EroaErkosta, EroaNaissukupuolestasi...

Ikäänkuin noillakin ei olisi muuta mietittävää! Arhinmäki voisi pohtia esimerkiksi omaa takinkääntöään.

Emo

Quote from: MoonShine on 26.10.2011, 17:59:54
Minua harmittaa Tavja Haloon presidentillinen virka, vaikka yksikään tuntemani ihminen ei ole koskaan häntä äänestänyt yksissäkään vaaleissa.

Minua et kyllä tunne, mutta minäkään en äänestänyt Halosta kummallakaan kerralla!

Jaska Pankkaaja

Minäkään en äänestänyt halosta. Se on ainakin varmaa että setalehmän jälkeen kuka tahansa vaikutttaa fiksulta pressan virkaan. Jopa h-haavisto olisi varmasti minulle mieleisempi.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Emo

Quote from: Jaska Pankkaaja on 26.10.2011, 18:17:14
Minäkään en äänestänyt halosta. Se on ainakin varmaa että setalehmän jälkeen kuka tahansa vaikutttaa fiksulta pressan virkaan. Jopa h-haavisto olisi varmasti minulle mieleisempi.

Ihan järkyttävää myöntää, mutta niin minullekin.

Mooses Lipponen on siinä ja siinä.

MoonShine

Toinen setalainenko sitten maan pelastaisi, eikö välillä voisi olla heteron vuoro, mutta ei nyt sentään Mooseksen?
Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

Emo

Quote from: MoonShine on 26.10.2011, 18:21:04

Toinen setalainenko sitten maan pelastaisi, eikö välillä voisi olla heteron vuoro, mutta ei nyt sentään Mooseksen?

No kyllä minulle VäyrysPate kelpaa.

MoonShine

Quote from: Emo on 26.10.2011, 18:28:17
Quote from: MoonShine on 26.10.2011, 18:21:04

No kyllä minulle VäyrysPate kelpaa.

Mulle ei kelpaa kuin Soini ja vain siksi, jotta puoluejohtaja vaihtuu ja puolueessa pääsee uudet raikkaammat tuulet puhaltamaan ovista ja ikkunoista.

Timo Rainela

Omaa suutani ovat suitsineet ainoastaan vanhan liiton kasvatus, harvinaiset autopositio-reflektiiviset suhteet sekä kekivahvat konstruktiofraktiot tämänkin, diskompulsiivis-affiktiivisen forumin instansseihin, sekä siihen mukautettu, kasakkaverisen demonstraation tiukka deprivaatio.
Haistakaa hyeenan jätös palkkapuheille!
Minulla on 30.5v kokemusta esim. ravintola-alalta, jossa mitään palkkaeroja ei ollut.
Sen kummemmin ja ounastelematta omaa kommenttiani;
Homma^^^n naisia, hommamielisiä naisia, sekä oikeaa työelämää nähneitä naisia loukkaamatta:
http://hommaforum.org/index.php/topic,52651.msg723514.html#msg723514

Timo Rainela

EDIT muok

TR: Muuten olen sitä mieltä, että naisten olemassaolo politiikassa, virkahallinnossa ja päätöksenteossa on suurin yksittäinen syy kansakuntamme yhtenäisyyden ja moraalisen, eettisen, sivistyksellisen sekä pratopalogistisen rappion ja tuhon liikkeelle panevana voimana. Joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta.

Emo

Quote from: MoonShine on 26.10.2011, 18:32:51
...

Mulle ei kelpaa kuin Soini ja vain siksi, jotta puoluejohtaja vaihtuu ja puolueessa pääsee uudet raikkaammat tuulet puhaltamaan ovista ja ikkunoista.

Tuo tuuletusperustelu ei ole huono. Pitää miettiä minunkin. Ja Soini olisi hyvä presidentti, tosin vähän turhan nuori (49v) ja sitten jää se pääministeriys ikuisiksi ajoiksi Soinilta saamatta jos nyt presidentiksi päätyy.

Mutta pääasia ja suuri riemun aihe kuitenkin on, ettei uusi presidentti ole nimeltään Halonen. Olen ollut elämässäni pari kertaa pienehkössä humalatilassa ja nyt voisin ottaa hiprakat nro 3 sen kunniaksi että Halosen diktatuuri loppuu! Se ei edes tule tapauksessani kalliiksi, minun ei tarvitse pullokaupalla nieleksiä kun jo silmät harittaa!

Goman

Minuakin harmittaa. Paitsi se, että presidenttimme takertuu jokseenkin olemattomaan ongelmaan (naisten kuvitteelliseen palkkakuoppaan) niin varsinkin se, että presidenttimme lupailee suomalaisten varoja taas avokätisesti maailmalle.
"Suomen konkreettiset toimet:
Rahoitus Pohjois-Afrikan ja Lähi-idän alueille kaksinkertaistetaan.
Humanitaarinen apu Libyalle kaksinkertaistetaan.
"  ...jne.. (Lähde: YLE)
Millä valtuuksilla ??
   Käsittääkseni presidentillä ei ole käytettävissään miljoonia  jaettavaksi minnekään. Suomessa eduskunta päättää verovarojen käytöstä, hallituksen esityksestä.   Tosin saahan presidenttikin esittää, mutta ennenkuin lupailee kenellekään mitään, pitäisi ensin hakea eduskunnalta siihen lupa.

Toivottavasti presidentit nyt ja jatkossakin pitäytyvät enemmän vaikkapa maatalousnäyttelyiden avajaisvieraina ja sen sellaisina. Eivätkä ainakaan reissaisi maailmalla antamassa katteettomia lupauksia.

MoonShine

Quote from: Emo on 26.10.2011, 19:43:26
Tuo tuuletusperustelu ei ole huono. Pitää miettiä minunkin. Ja Soini olisi hyvä presidentti, tosin vähän turhan nuori (49v) ja sitten jää se pääministeriys ikuisiksi ajoiksi Soinilta saamatta jos nyt presidentiksi päätyy.

Voihan hän tehdä 'putinit' ja alkaa pääministeriksi parin pressakauden jälkeen, siihen mennessä PerusS:kin on jo suurin puolue eli pääministeripuolue.

Maastamuuttaja

Halosen maailmansyleilypuheet avautuvat kaikessa realistisuudessaan, jos sana "Suomi"jne. vaihdetaan kahteen sanaan "Suomen veronmaksajat" jne.

Siten esim. lauseen: "Suomi on päättänyt tukea Somalian mehiläishanketta" jne. tulisi kuulua: "Suomen veronmaksajat ovat päättäneet tukea Somalian mehiläishanketta" jne.

Todettakoon sivumennen, että tämän tukipäätöksen verukkeella muuan somaliporukka matkusti hääjuhliin Somaliaan. Siis Suomen veronmaksajien päätöksellä. Asiasta raportoi aikanaan Seura-lehti. Ns. tärkeissä lehdissä tapahtuma ei ylittänyt uutiskynnystä.

Maastamuuttaja

Juolahti ilkeään mieleeni sekin, että paasatessaan samapalkkaisuudesta Halosen oma palkkaus jää vähemmälle huomiolle. Samaan tulokseen johdattaa lippalakki ja tuulipusero.

Marko Parkkola

Nythän on käynyt ilmi, että naisia syrjitään myös älypuhelinmarkkinoilla. Epävirallisista lähteistä olenkin kuullut, että hallitus on nimittämässä komiteaa selvittämään mahdollisuuksia voidaanko miehiltä takavarikoida älypuhelimet.

K.K.

Miesten ja naisten välinen palkkaero kaventunut. Tasa-arvoon vielä pitkä matka

Tuoreen tiedon mukaan naisten ansiot ovat tällä hetkellä keskimäärin 82,6 prosenttia miesten ansioista. Sukupuolten välinen palkkaero on hieman kaventunut edelliseen vuoteen verrattuna. Eteenpäin siis mennään - vaikkakin pieni askelin, totesi tasa-arvoministeri Paavo Arhinmäki tänään Samapalkkafoorumissa Helsingissä.

Samapalkkaisuusohjelman päätavoitteena on kaventaa sukupuolten palkkaeroa 15 prosenttiin vuoteen 2015 mennessä. Tavoitteeseen on vielä matkaa ja lisäponnistuksia tarvitaan. Työmarkkinakeskusjärjestöjen raamisopimuksessa viime syksynä sovittiin, että työpaikkojen tasa-arvosuunnitelmiin sisältyvien palkkakartoitusten toimivuus ja kehittämistarpeet selvitetään. Kolmikantaisen työryhmän työ valmistuu kesäkuun lopussa.

Työpaikan palkkakartoitus on hyvä väline selvittää, onko naisten ja miesten välillä perusteettomia palkkaeroja. Se on myös väline korjata perusteettomat palkkaerot. Palkkakartoitusten kattavuudessa ja laadussa on ministeri Arhinmäen mukaan kuitenkin paljon parantamisen varaa, etenkin pienemmillä työpaikoilla

– Toivon työryhmältä monipuolisia ehdotuksia lainsäädäntö- ja muiksi kehittämistoimiksi, korosti Arhinmäki.

– Naisten ja miesten palkkaeron kaventaminen jää pitkälti seuraavan sopimusratkaisun varaan. Sopimusratkaisun neuvottelijat ovat ratkaisevassa roolissa samapalkkaisuusohjelman päätavoitteen toteuttamisessa, muistutti Samapalkkaisuusohjelman johtoryhmän puheenjohtaja Pentti Arajärvi.

Samapalkkafoorumin järjesti hallituksen ja työmarkkinakeskusjärjestöjen Samapalkkaisuusohjelma. Ohjelma pyrkii sama palkka samasta tai samanarvoisesta työstä -periaatteen toteuttamiseen.
http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/kotimaa/2812780/miesten-ja-naisten-valinen-palkkaero-kaventunut-tasa-arvoon-viela-pitka-matka

QuoteMiesten ja naisten välinen palkkaero kaventunut. Tasa-arvoon vielä pitkä matka
Hyvä,jos miesten palkkoja on saatu nostettua.Vaikkakin mielestäni sukupuolten välinen palkkaero on nykyisellään melko marginaalinen.

[...Naisen euro on 99,8 - 102 senttiä

Tilastokeskuksen lukujen (ansiot ja työtunnit) perusteella Suomessa miesten keskipalkka vuonna 2006 oli 22,75 euroa/tunti ja naisten 22,71 eli 99,8 %. Verojen jälkeen luvut olivat 12,53 ja 12,57 euroa/tunti eli 100,3 % vuonna 2007. Jos asevelvollisten tekemä matalakorvauksinen pakkotyö huomioidaan, miesten keskipalkka laskee pari prosenttia.

Samassa tehtävässä nainen sai 96-97 % samantasoisen koulutuksen ja yhtä pitkän työkokemuksen omaavan miehen palkasta. Tämä saattoi selittyä muilla tekijöillä kuin sukupuolella kuten samannimikkeisten tehtävien eroilla. Tarkoittaako tämä, että työtunnit huomioiden naiset saavat paljon korkeampaa tuntipalkkaa "samasta" tehtävästi?

Naisten vähäisempien työtuntien selitykseksi on esitetty vähäisempi halu panostaa uraansa ja ansaitsemiseen sekä heteroperheiden epätasainen työnjako. Lisäksi ainakin eräässä kunta-alan tutkimuksessa 40-60-vuotiailla naisilla todettiin 46 % enemmän lyhyitä sairaspoissaoloja ja kolmannes enemmän lääkäritodistuksella.

Täysin samasta työstä naiset saavat enemmän palkkaa (USA:ssa?). Esimerkiksi korkean riskin töissä (kuten kaivoksissa) palkka on suurempi, ja miehet hakeutuvat useammin sellaisiin. Farrellin kirjan mukaan naiset voivat korottaa palkkojaan seuraavasti:

valitse epämiellyttävämpi työympäristö
    tee pitempiä päiviä
    tee tylsempiä töitä
    tee provisiotyötä tuntipalkan sijaan
    tee työtä, joka sisältää paljon matkustelua
    tee vaarallista työtä.

"naiset tekevät miehiä vähemmän ylitöitä, vuorotöitä ja olosuhdelisiin oikeuttavia likaisia ja raskaita töitä." ...]
http://liberalismi.net/wiki/Sukupuolten_tasa-arvo#Naisen_euro_on_99.2C8_-_102_sentti.C3.A4

Alkuasukas

^ näinhän se asia on mutkumutku ja tasa-arvo nynnynnyy.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Roope

Quote from: K.K. on 07.06.2012, 15:53:10
Miesten ja naisten välinen palkkaero kaventunut. Tasa-arvoon vielä pitkä matka

Tuoreen tiedon mukaan naisten ansiot ovat tällä hetkellä keskimäärin 82,6 prosenttia miesten ansioista. Sukupuolten välinen palkkaero on hieman kaventunut edelliseen vuoteen verrattuna. Eteenpäin siis mennään - vaikkakin pieni askelin, totesi tasa-arvoministeri Paavo Arhinmäki tänään Samapalkkafoorumissa Helsingissä.

Samapalkkaisuusohjelman päätavoitteena on kaventaa sukupuolten palkkaeroa 15 prosenttiin vuoteen 2015 mennessä. Tavoitteeseen on vielä matkaa ja lisäponnistuksia tarvitaan. Työmarkkinakeskusjärjestöjen raamisopimuksessa viime syksynä sovittiin, että työpaikkojen tasa-arvosuunnitelmiin sisältyvien palkkakartoitusten toimivuus ja kehittämistarpeet selvitetään. Kolmikantaisen työryhmän työ valmistuu kesäkuun lopussa.

Tänään Hesarissa:
QuoteSamapalkkaisuus ei toteudu ilman rahaa

Vieraskynä: Hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen tavoite on pienentää naisten ja miesten välinen palkkaero vuoteen 2015 mennessä 15 prosenttiin. Nyt näyttää selvältä, ettei siihen päästä.

Sa­ma­palk­kai­suus­pe­ri­aa­te on hy­vin yk­sin­ker­tai­nen: sa­mas­ta ja sa­man­ar­voi­ses­ta työs­tä on mak­set­ta­va sa­ma palk­ka su­ku­puo­les­ta riip­pu­mat­ta. Tä­män sel­keän ta­voit­teen saa­vut­ta­mi­nen on suo­ma­lai­ses­sa työ­elä­mäs­sä osoit­tau­tu­nut kaik­kea muu­ta kuin yk­sin­ker­tai­sek­si.

Ti­las­to­jen mu­kaan suo­ma­lai­set nai­set an­sait­se­vat sään­nöl­li­sen työ­ajan pal­kal­la mi­tat­tu­na kes­ki­mää­rin noin 82 pro­sent­tia mies­ten an­siois­ta. Tä­tä palk­ka­eroa on py­rit­ty se­lit­te­le­mään hy­väk­syt­tä­väk­si eri ta­voin. Ylei­sim­min palk­ka­eroa puo­lus­tel­laan sil­lä, et­tä noin puo­let su­ku­puol­ten vä­li­sis­tä palk­ka­erois­ta joh­tui­si seg­re­gaa­tios­ta eli työ­mark­ki­noi­den ja­kau­tu­mi­ses­ta nais- ja mies­val­tai­siin aloi­hin ja am­mat­tei­hin.

Seg­re­gaa­tion pur­ka­mi­nen ei rat­kai­se palk­kaon­gel­maa. Vaik­ka seg­re­gaa­tio saa­tai­siin täy­sin pois, su­ku­puol­ten vä­li­nen palk­ka­ero ei sil­ti pois­tui­si.

[...]

Palk­ka­eroa on yri­tet­ty se­lit­tää myös sil­lä, et­tä nai­set työs­ken­te­le­vät sa­moil­la aloil­la eri teh­tä­vis­sä kuin mie­het. Nai­set si­joit­tu­vat sa­mal­la kou­lu­tuk­sel­la ja ko­ke­muk­sel­la usein am­mat­ti­alan­sa ja työ­paik­kan­sa hie­rar­kias­sa alem­mas ja pie­nem­pi­palk­kai­siin teh­tä­viin kuin mie­het. Se ei sil­ti ole oi­keu­den­mu­kais­ta ei­kä hy­väk­syt­tä­vää.

Työ­pai­koil­la on­gel­mal­lis­ta voi ol­la se, et­tä nais­ten ja mies­ten eri­lai­sis­ta – mut­ta sa­man­ar­voi­sis­ta – teh­tä­vis­tä ei mak­se­ta sa­maa palk­kaa. Ei ha­vai­ta, et­tä hy­vin­kin eri­lai­set työ­teh­tä­vät voi­vat ol­la vaa­ti­vuus­mit­ta­reil­la mi­tat­tu­na sa­ma­nar­voi­sia.

Palk­ka­eroa se­lit­tää myös nais­ten mie­hiä hi­taam­pi ural­la ete­ne­mi­nen. Ura­ke­hi­tyk­seen taas vai­kut­taa osin se, et­tä nai­set käyt­tä­vät suu­rim­man osan pit­kis­tä per­he­va­pais­ta.

Vaik­ka mies­ten ja nais­ten vä­lis­tä palk­ka­eroa pe­rus­tel­tai­siin mil­lä ta­han­sa, ai­na jäl­jel­le jää se­lit­tä­mä­tön ja pe­rus­tee­ton palk­kae­ro. Tuo ero joh­tuu vain su­ku­puo­les­ta. Eron suu­ruus vaih­te­lee aloit­tain ja am­ma­teit­tain, mut­ta yh­tä kaik­ki se on ole­mas­sa.

[...]

Anja Lahermaa
Kir­joit­ta­ja on STTK:n la­ki­mies, jo­ka vas­taa ta­sa-ar­voa­siois­ta.

Lahermaa luettelee monia asioita (ja jättää useita mainitsematta), jotka kaventavat väitettyä palkkaeroa, mutta kuittaa ne sillä, että edes ne kaikki yhdessä eivät täysin selitä eroa. Hän ei kuitenkaan kerro, paljonko se todellinen, selittämätön ja perusteeton palkkaero on. Ainoaksi mainituksi luvuksi jää "keskimäärin noin 82 prosenttia", jonka hän kirjoituksen perusteella tietää itsekin virheelliseksi, jos jo pelkkä segregaatio selittää puolet erosta. Oikeanlaisten toimenpiteiden kohdentamiseksi ja ylipäätään ongelman painoarvon määrittelemiseksi on paljonkin väliä, onko oikaistu luku alasta riippuen esimerkiksi välillä 95-102 prosenttia, jolloin se ei ole enää ollenkaan niin dramaattinen kuin tuttu iskulause "naisen euro on 80 senttiä".
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset