News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Näin Suomessa: Kortiton ajoi yli – syyteoikeus vanheni

Started by B52, 12.08.2011, 21:05:33

Previous topic - Next topic

Ksenofobi

Quote from: Ksenofobi on 13.08.2011, 15:30:27

p.s.
Ja en antaisi autoilijoille kuitenkaan lupaa ajaa jalankulkijoiden päälle, jos joku tämän ehdotuksen käsittää niin. Järjenkäyttö, kohteliaisuus,joustavuus, niitä asioita pitäisi saada liikenteeseen lisää.

Puhun tässä itsekseni, mutta paradoksaalisesti järjenkäyttö ja liikennesäännöt ovat yhteensovittamattomat. Kun on selkeät säännöt, noudatetaan niitä ja jätetään järjenkäyttö muihin tilanteisiin kuin liikenteeseen. Kun jalankulkija jää auton alle, tärkeintä on löytää syyllinen. Sehän löytyy kun luetaan lakikirjasta.

Veli Karimies

Quote from: kmruuska on 13.08.2011, 10:25:03Sulla varmaan on kanssa kokemusta, mutta jos sanon että olen asunut viimeiset viisi vuotta pysyvästi Keski-Euroopassa ja että kuljen työssäni ympäri Eurooppaa paikkoihin joihin pääsee lähinnä vain autolla, niin uskoisin että omat kokemukseni Euroopan liikennekulttuureista ovat laajemmat.

Tuoreimmat kokemukseni Euroopasta ovat toki kymmenisen vuotta vanhoja ja jalankulkijan näkökulmasta, joten en osaa sanoa mikä tilanne on nyt. Nähdäkseni ainakin Suomessa asiat ovat muuttuneet siihen suuntaan, että täällä jalankulkijasta on tullut herra. Suojatiet ovat lisääntyneet, taajama-alueiden nopeusrajoitukset ovat hidastuneet ja hidastetöyssyt ovat olleet uusin arsenaali suojateiden kohdalla. Tämä onkin sitten johtanut siihen, että 10 vuodessa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kuolemat ovat pudonneet tuommoisesta 125 henkilöstä noin 50 henkilöön. Tämä on yli 50% vähennys. Kymmenessä vuodessa.

http://www.stat.fi/til/ton/2011/06/ton_2011_06_2011-07-21_tie_001_fi.html

QuoteSuomessa ajelen nykyisin lähinnä muutaman viikon ajan kesäisin ja kun olen täällä kotona tottunut siihen että jalankulkija päästetään esteettä suojatielle, aiheuttaa sama käytös jopa huvittaviakin ongelmia koska jotkut jalankulkijat tuskastuvat ja suorastaan ärsyyntyvät hidastaessani tai pysähtyessäni koska sehän vain hidastaa heidän ylitystään kun he ovat tottuneet siihen ettei katua voi ylittää suojatielläkään ennen kuin kaikki autot näköpiiristä ovat menneet.

En ole havainnut täälä tuota ilmiötä. Jos ihminen kulkee jalan niin hänellä ei todennäköisesti ole mikään kiire mihinkään, jolloin tämmöinen hidastaminen ei haittaa. Ainakaan minua.

Toisin kuin tosin sitten pyöräillessä. Silloin se vituttaa, koska pysäytin sen pyöräni vauhdin ja lopetin polkemasta, sekä laskeuduin tangolle juuri sen takia, että aion päästää auton ennen minua..

monokultturisti

Quote from: Ksenofobi on 13.08.2011, 15:45:14
Kun on selkeät säännöt, noudatetaan niitä ja jätetään järjenkäyttö muihin tilanteisiin kuin liikenteeseen.
Liikennesääntöjä on olemassa myös siksi, että järki voi sanoa eri ihmisille kovin eri asioita.

"We follow orders. We follow orders or people die. It's that simple. Are we clear?" ;D
Voisin kuvitella, että muslimien uskoa islamin oikeellisuuteen vahvistaa suurestikin se, että länsimaalaisten itsepetoksellista suhtautumista islamiin ei pysty järjellä selittämään. Sen on siis oltava Allahin johdatusta.

Marko Parkkola

Jätin tänään taas liikennesääntöjä noudattamatta. Polkupyöräilijä, joka ei tuntenut ilmeisesti väistämissääntöjä olisi tullut konepellille, ellen olisi luopunut oikeuksistani. (Idiootti tunki vielä liikennevaloissa linja-auton ja valotolpan välistä bussista oikealta ohi. Olisi ollut iloinen näky jos bussi olisi lähtenyt liikkeelle.)

Vastaavasti mopoilija otti risteyksen sen verran sisältä, että olisin saanut Hondan puskuriini. Taaskin jätin käyttämättä oikeuksiani, enkä ajanut risteyksessä niin pitkälle, kuin tieliikennelaki olisi sallinut.

Pahoittelen syvästi kusipäisyyttäni kun en noudata lakeja pilkulleen, mutta minulla on kohtuu uusi Toyota alla enkä halua naarmuja peltiin. Halvemmalla autolla voisin kyllä pitää kiinni oikeuksistani.

monokultturisti

Quote from: Marko Parkkola on 13.08.2011, 18:57:39
Jätin tänään taas liikennesääntöjä noudattamatta. Polkupyöräilijä, joka ei tuntenut ilmeisesti väistämissääntöjä olisi tullut konepellille, ellen olisi luopunut oikeuksistani.
Se juuri on liikennesääntöjen noudattamista, että pyrit estämään onnettomuuden, sen jälkeen kun toinen on rikkonut sääntöjä.
(Idiootti tunki vielä liikennevaloissa linja-auton ja valotolpan välistä bussista oikealta ohi. Olisi ollut iloinen näky jos bussi olisi lähtenyt liikkeelle.)
Täsmennätkö vielä mitä lakia se siinä rikkoi. Punaista päin?
Pahoittelen syvästi kusipäisyyttäni kun en noudata lakeja pilkulleen, mutta minulla on kohtuu uusi Toyota alla enkä halua naarmuja peltiin. Halvemmalla autolla voisin kyllä pitää kiinni oikeuksistani.
Päälleajo-oikeutta ei ole.
Voisin kuvitella, että muslimien uskoa islamin oikeellisuuteen vahvistaa suurestikin se, että länsimaalaisten itsepetoksellista suhtautumista islamiin ei pysty järjellä selittämään. Sen on siis oltava Allahin johdatusta.

Ksenofobi

Quote from: monokultturisti on 13.08.2011, 17:35:52
Quote from: Ksenofobi on 13.08.2011, 15:45:14
Kun on selkeät säännöt, noudatetaan niitä ja jätetään järjenkäyttö muihin tilanteisiin kuin liikenteeseen.
Liikennesääntöjä on olemassa myös siksi, että järki voi sanoa eri ihmisille kovin eri asioita.

"We follow orders. We follow orders or people die. It's that simple. Are we clear?" ;D

Heitäppäs ihan esimerkki siitä miten järki sanoo ihmisille eri asioita. meillä on nyt esim. risteysajoon kolme tulkintaa: liikennesääntöjen mukainen tulkinta, järjen mukainen tulkinta, ja "erilaisen" järjen  mukainen tulkinta.

Ihan omin sanoin....

Ksenofobi

Quote from: monokultturisti on 13.08.2011, 19:44:11
Jätin tänään taas liikennesääntöjä noudattamatta. Polkupyöräilijä, joka ei tuntenut ilmeisesti väistämissääntöjä olisi tullut konepellille, ellen olisi luopunut oikeuksistani.
Se juuri on liikennesääntöjen noudattamista, että pyrit estämään onnettomuuden, sen jälkeen kun toinen on rikkonut sääntöjä.
(Idiootti tunki vielä liikennevaloissa linja-auton ja valotolpan välistä bussista oikealta ohi. Olisi ollut iloinen näky jos bussi olisi lähtenyt liikkeelle.)
Täsmennätkö vielä mitä lakia se siinä rikkoi. Punaista päin?
Päälleajo-oikeutta ei ole.

Se on ihan uskomatonta miten sääntöihin luottavaa porukkaa maailmassa on. Itse olisin kuollut jo monta kertaa teidän ohjeilla, mutta onhan tässä se puoli että evoluutio karsii huikeimmat sääntöjen nimiin vannovat. Siten ihmiskunta harppaa taas askeleen eteenpäin.

monokultturisti

Quote from: Ksenofobi on 14.08.2011, 02:15:06
Heitäppäs ihan esimerkki siitä miten järki sanoo ihmisille eri asioita. meillä on nyt esim. risteysajoon kolme tulkintaa: liikennesääntöjen mukainen tulkinta, järjen mukainen tulkinta, ja "erilaisen" järjen  mukainen tulkinta.
Etkö ilman esimerkkiä usko, että ihmisillä voi olla erilaisia mielipiteitä siitä, mikä olisi järkevin tapa toimia liikenteessä jossain tilanteessa? No, haluamasi vastaus sisältyy jo kysymykseesi. Liikennesäännöt ovat ihmisten kirjoittamia. Jos kerran järjen mukainen tulkinta eroaa liikennesääntöjen mukaisesta, on se liikennesääntöjen mukainen se erilaisen järjen mukainen tulkinta.
Quote from: Ksenofobi on 14.08.2011, 02:22:01
Itse olisin kuollut jo monta kertaa teidän ohjeilla, mutta onhan tässä se puoli että evoluutio karsii huikeimmat sääntöjen nimiin vannovat.
Mikä on se minun ohjeeni, jolla olisit jo monta kertaa kuollut?

ilmari3.

Quote from: KeiKei on 13.08.2011, 15:15:02

Ja sitten vielä kannanotto itse aiheeseen entisen poliisin näkökulmasta:

Esitutkinnan tekeminen ei aina ole ihan helppoa. Juttupino tutkijan pöydällä on usein valtava ja monissa poliisilaitoksilla tutkijat hoitavat tutkinnan ohella myös muuta tutkintaa. Asianosaisten ja todistajien saaminen kiinni ei ole aina ihan helppoa. Lääkärintodistuksia joutuu usein odottelemaan kauan ja uusia tilaillaan, koska usein todistus on latinaa, eikä sitä voi siksi liittää pöytäkirjaan.

Tähän kun vielä lisää todella rajalliset henkilöstöresurssit tuomioistuinten ongelmista puhumattakaan, on soppa valmis. Eniten ihmettelen, miksi näitä ei ole enemmän.

Niinpä, ja lisäongelmaa tuottaa, jos tutkittavana on syyttäjän lähipiiriä.  Näin Oulun tienoilla tänään.

jupeli

Onkohan sen yliajajan nimi tiedossa?
Tulee vain mieleen Porvoon merivartija tapaus, jossa suomenkielisen merivartijan veneilijälle antama sakko aika oudosti peruutettiin?

Ksenofobi

Quote from: monokultturisti on 14.08.2011, 10:02:40
Quote from: Ksenofobi on 14.08.2011, 02:15:06
Etkö ilman esimerkkiä usko, että ihmisillä voi olla erilaisia mielipiteitä siitä, mikä olisi järkevin tapa toimia liikenteessä jossain tilanteessa? No, haluamasi vastaus sisältyy jo kysymykseesi. Liikennesäännöt ovat ihmisten kirjoittamia. Jos kerran järjen mukainen tulkinta eroaa liikennesääntöjen mukaisesta, on se liikennesääntöjen mukainen se erilaisen järjen mukainen tulkinta.
Quote from: Ksenofobi on 14.08.2011, 02:22:01
Itse olisin kuollut jo monta kertaa teidän ohjeilla, mutta onhan tässä se puoli että evoluutio karsii huikeimmat sääntöjen nimiin vannovat.
Mikä on se minun ohjeeni, jolla olisit jo monta kertaa kuollut?

Mielipiteeni liikennesäännöistä parhaana mahdollisena onnettomuuksien ehkäisijänä on kielteinen. Tässä ketjussa olen perustellut miksi ajattelen näin.

KeiKei

Quote from: ilmari3. on 14.08.2011, 10:56:54
Niinpä, ja lisäongelmaa tuottaa, jos tutkittavana on syyttäjän lähipiiriä.  Näin Oulun tienoilla tänään.

Näinhän se valitettavasti joskus voi olla. Hallinnossa ihmisiä kohdellaan eri tavalla riippuen olosuhteista ja suhteista, vaikka näin ei missään nimessä saisi olla. Miljonäärin siepattua tytärtä tavoitellaan satojen poliisien voimin, mutta tavoiteltaisiinko tavallista tallaajaa samoilla resursseilla?

Ja noudattakaa nyt herran tähden niitä liikennesääntöjä. Älkääkä juosko sinne rekan alle suinpäin. Tärkeintä liikenteessä on muistaa TLL 3§:

Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi

Leso

Jaa.

Itse lähden (hehheh!) siitä, että jalat olivat ennen kuin pyörä.
Helppoa.
Jos jollakulla on todistaa toisin, kuuntelen.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.