News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Suomen itsenäisyys on palautettava.

Started by Vaskela, 18.04.2009, 20:29:23

Previous topic - Next topic

Kaarle M.

Quote from: Keronen on 28.04.2009, 17:52:17
Quote from: Kaarle M. on 28.04.2009, 10:37:13Suomi ON itsenäinen tasavalta ja VOI halutessaan erota tekemistään sopimuksista.
¨

Itse asiassa ei voi.

Nykyinen EU, eli ennen Lissabonin sopimusta oleva EU, on rakennettu valtioiden välisillä sopimuksilla, joiden allekirjoittajia ovat kaikki EU:n jäsenvaltiot. Suomi ei voi yksipuolisella ilmoituksella erota valtiosopimuksista, joissa on mukana muitakin valtioita, elleivät muut sopimuksen allekirjoittaneet valtiot suostu siihen. "Sopimukset on pidettävä"-periaate pätee myös kansainvälisessä oikeudessa ja valtioiden välillä. EU:sta irtautuminen vaatisi juridista kikkailua.

Näin olen muualtakin kuullut. Tällaisissa asioissa kuitenkin riittää, että me suomalaiset hyvin suurella enemmistöllä vain päätämme erota ja hallituksemme (joka nauttii eduskunnan luottamusta) alkaa tehdä toimenpiteitä päätöksen mukaisesti. En siis hetkeäkään usko, että Suomea yritettäisiin väkisin pitää EU:ssa. Eikä taida olla EU:lla hauista asiassa.

Toki eroaminen olisi monessa mielessä mutkikasta, yhtenä esimerkkinä eurosta luopuminen ja oman valuutan liikeellelasku.

Tämä kysymys on kuitenkin kannaltani lähinnä jonninjoutava, koska en näe eroa tarpeellisena. Päin vastoin, kannatan (monissa asioissa) suureempaa yhdistymistä. Tämän tulisi tapahtua kuitenkin demokraattisesti, siis paljon vahvemmin kuin kehitys nyt tapahtuu.
"En ole takinkääntäjä. Olen muuttanut mieltäni, se on toinen asia."

Timo Soini

Kami

Quote from: Vahtikoira on 28.04.2009, 20:59:14
Hyötyavioliittoon. "EU-identiteetti" nyt on täysin yhdentekevä.

Jos näin on, en ymmärrä miksi pitää ajaa asioita joista ei ole Suomelle suoranaista hyötyä. Jos kyseessä on hyötyavioliitto, niin sitä lehmää pitää lypsää niin kauan kuin ei tule enää maitoa.
Kaatukaa, oi kaikkivallat/näyttäkää, on teissä miestä/kapinoikaa kerran edes/uinumatta virran mukaan/menkää syyttäjäinne eteen/kerran silmät avoimina/myöntäkää se todeksi/ on valikoitu valheet vaan

CMX - Kansalaiset

Kristiina

EU on muuttumassa sellaiseksi hirviöksi, että siitä olisi syytä irrottautua, onneksi on vielä näitä Irlanteja panemassa hanttiin. Itsekin kannatin EUta vielä pari vuotta sitten, mutta sitten kun alkoi nähdä mitä mätää kuonaa pinnan alla on, niin mieli muuttui.

EU oli hyvä EY-muodossaan, pelkkänä kauppapoliittisena liittona.

Aldaron

Quote from: Kaarle M. on 29.04.2009, 11:28:20
Quote from: Keronen on 28.04.2009, 17:52:17
Quote from: Kaarle M. on 28.04.2009, 10:37:13Suomi ON itsenäinen tasavalta ja VOI halutessaan erota tekemistään sopimuksista.
¨

Itse asiassa ei voi.

Nykyinen EU, eli ennen Lissabonin sopimusta oleva EU, on rakennettu valtioiden välisillä sopimuksilla, joiden allekirjoittajia ovat kaikki EU:n jäsenvaltiot. Suomi ei voi yksipuolisella ilmoituksella erota valtiosopimuksista, joissa on mukana muitakin valtioita, elleivät muut sopimuksen allekirjoittaneet valtiot suostu siihen. "Sopimukset on pidettävä"-periaate pätee myös kansainvälisessä oikeudessa ja valtioiden välillä. EU:sta irtautuminen vaatisi juridista kikkailua.

Näin olen muualtakin kuullut. Tällaisissa asioissa kuitenkin riittää, että me suomalaiset hyvin suurella enemmistöllä vain päätämme erota ja hallituksemme (joka nauttii eduskunnan luottamusta) alkaa tehdä toimenpiteitä päätöksen mukaisesti. En siis hetkeäkään usko, että Suomea yritettäisiin väkisin pitää EU:ssa. Eikä taida olla EU:lla hauista asiassa.

Toki eroaminen olisi monessa mielessä mutkikasta, yhtenä esimerkkinä eurosta luopuminen ja oman valuutan liikeellelasku.

Tämä kysymys on kuitenkin kannaltani lähinnä jonninjoutava, koska en näe eroa tarpeellisena. Päin vastoin, kannatan (monissa asioissa) suureempaa yhdistymistä. Tämän tulisi tapahtua kuitenkin demokraattisesti, siis paljon vahvemmin kuin kehitys nyt tapahtuu.

Itse asiassa eduskunnan yksinkertaisen enemmistön tekemä päätös riittää. Silloin kun EU:hun liityttiin, todettiin nimenomaan, että mitään määräenemmistöä ei tarvita, ei liittymiseen eikä eroamiseen.
"Barbaren väljer vapen, du välja må som han,
när vilddjur öppnar gapen, ingen tanke tala kan"
- Pär Lagerkvist

"Men ändå kunde jag inte avstå från att söka mig till det omtöcknade förståndets gemenskap."
- Henrik Tikkanen