News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

ABB:n haukkuminen hulluksi on myös rasistista ;(

Started by sohvimummo, 23.07.2011, 21:47:24

Previous topic - Next topic

sohvimummo

Norjasta kuuluneet uutiset ovat olleet joka puolella puheenaiheena ja niinpä minäkin tänne soppaan oman lusikkani murjaisen. Nyt on niin tomerasti haukuttu tämä onneton tekijä ihan seinähulluksi ja luuseriksi. Oletteko ihan tosissane syytöstenne kanssa vai onko tämä vain jotain semmoista sievistelyä tosiasioiden edessä? 1980-luvulla puhuttiin paljon nuorten lisääntyneistä itsemurhista, tänäpäivänä vanhat ihmiset tappavat itsensä, koska eivät enää selviydy jokapäiväisestä arjesta, kummallakaan ryhmällä ei ole ollut uskoa, että heille enää mitään hyvää tapahtuu tässä elämässä. Itse ajattelen tästä Norjan asiasta niin, että silloin kun yhteiskunnassa ihan hyvin toimeentuleva, melko nuori ihminen näkee tilanteen noin toivottomana, niin kannattaisi ottaa opikseen päättäjien ja miettiä mikä meni pieleen. ABB:n haukkuminen hulluksi ei auta yhtään, päinvastoin, lisää ennestään olemassaolevia ennakkoluuloja mielenterveyspotilaita kohtaan, miettikää nyt vähän. Jokainen puolustautuu sillon, kun tuntee olevansa nurkkaan ahdistettu, kaikki meistä omalla tavallaan. Uskon eläväni vielä niin kauan, että näen kuinka hyvinvoivat suomalaiset rakentavat muureja asuinalueidensa ympärille, ettemme me köyhät ja syrjäytyneet pääse keräämään veronalaista tuloa, eli niitä tyhjiä pulloja nurmikoilta ;( Ja nämä meidän päättäjät ovat ihan samasta puusta veistettyjä, Jyrki Boy:n ylimielistä kukkoilua ei voi olankohautuksella ohittaa, ei senkään puheesta mitään tavallinen ihminen ymmärrä muuta kuin sen, että "En kommentoi." samanlainen poliittinen broileri on kuin mitä oli tämä Asko Eho vai oliko se toisinpäin, Kannuksen elinkeinoasiamies, joka ei taatusti itseään työllä ole rasittanut koskaan elämässään ;( Nämä ylimieliset päättäjät ovat niitä, jotka ovat oikeasti vastuussa ABB:n teoista ja sen seurauksista, sitä eivät ilkeä tunnustaa, mutta minä uskon, että kyllä sisimmässään jokainen näistä sen tietää, jos on itselleen rehellinen.
Turha siinä on mennä minkään terroriuhan taakse piiloon, kannattaisi muistaa ihan joka päivä kuinka kohtelet lähimmäisiä ja niitä, jotka ovat sinun päätöksistäsi riippuvaisia, oletko oikeudenmukainen ja rehellinen, otatko toiset huomioon, milloin ajattelit jonkun vähäosaisen parasta? Jos vastaus on: jouluna, niin unohda koko juttu, näitä ABB:n kaltaisia tapauksia tulee lisää ihan varmasti ja myös täällä meillä Suomen lintukodossa ;( valitettavasti.
Mulle oma kotomatu, allaskaappiin mahtuu vielä roskasankon ja biojäteastian taakse.

sohvimummo

Näin minäkin sen ajattelin, että liian on suunnitelmallista toimintaa hullun / mielisairaan ihmisen tekemäksi ;( Täällä Kuopiossa, kun olen joutunut seuraamaan näiden ihmisten kamppailua hoitoon pääsyjensä kanssa, niin siitä tuon ajattelen noin. Omalääkäri ei köyhille kirjoita lähetettä kalliiseen erikoissairaanhoitoon eli Kysille täällä, vaan reseptin kanssa kotiin kaikki järjestään, sitten kun tauti on edennyt tarpeeksi pitkälle, ei enää mitään tarvitse tehdä. Kahden ihmisen terveiset olen vienyt omalle lääkärille (toinen oli jo kuollut ja toinen kuoli sairaalassa) ja yhden ihmisen valituksen liian myöhäisestä hoitoonpääsystä olen olllut kirjoittamassa, tämäkin kuoli syöpään sairaalassa. Sama on tilanne niiden kohdalla, jotka olisivat tarvinneet psykiatrista hoitoa ;( Meidän oman lääkärin vastaus kaikille on se sama:" Tämä ei ole lääketieteellinen ongelma vaan sosiaalinen ongelma, joten ei jatkotoimenpiteitä." Tämä potilas onneksi pelastui, kun odotimme Kysin päivystyksessä puoli päivää ja sieltä sitten lopulta pääsi jatkohoitoon, oli melkein puoli vuotta psykiatrisessa hoidossa sairaalassa. No tämä taas eksyi aiheesta ihan vaikka minne ;) voi voi... Samanlaisia päättäjiä ne ovat nuo omat lääkärit, jotka minun mielestäni vain on ihmisten kiusaksi asetettu vai liekö peräti yhteinen lääkäreiden salaliitto, että kaikki köyhät pitää tappaa niin, ettei niille mitään hoitoja anneta ;(
Mulle oma kotomatu, allaskaappiin mahtuu vielä roskasankon ja biojäteastian taakse.

sohvimummo

Kuka tahansa tavallinen ihminen ajautuu "hulluuden partaalle", jos vain yhdenkään asian yrittää saada tässä yhteiskunnassa eteenpäin hoidettua ;( Tämä on oikea esimerkki elävästä elämästä armon vuonna 2011: Ihminen joutuu sairautensa vuoksi syömään uusia lääkkeitä ja koska lääkkeet ovat lääkärin hänelle määrämät, hän voi hakea harkinnanvaraisena toimeentulotukena lääkkeisiin maksusitoumuksen. Sosiaalitoimi ilmoittaa, että seuraavan kerran he eivät enää maksusitoumusta anna, koska lääkkeet ovat potilaalle välttämättömiä, niin he esitäyttävät ulosottokonttorille hakemuksen henkilön suojaosuuden korotusta varten, koska sosiaalitoimiston toimeentulotuki on se viimeinen oljenkorsi, eikä jatkuvasti käytettävä. Ulosottokonttori tekee asiasta päätöksen ja toteaa että: "Velallisen hakemusta tarkasteltaessa velallisen muodossa tai toisessa saama kompensaatio on otettava huomioon päätöstä tehtäessä." Päätös hakemukseen on tietenkin kielteinen ;( Suo siellä, vetälä täällä. Sote ei anna, koska ovat jatkuvia lääkkeitä ja pitäisi huomioida ulosmittauksen turvaosuutta nostamalla, ulosotto ei voi turvaosuutta nostaa, eli vähentää säännöllisen ulosmittauksen määrää, koska henkilö on saanut lääkkeisiin maksusitoumuksen sotesta ;) Eihän näistä tavallinen köyhä tiedä mitään muuta ajatella kuin että tapanko itseni heti vai huomenna ;( Tämmöistä tämä arki on täällä ja joka kuukausi uusia naurettavuuksia löytyy, ei ihme, että alkaa miettiä laajennettua itsemurhaa tai viraston räjäyttämistä, siis kun tämmöisillä mummeroisillakin niitä ajatuksia on, niin saati sitten viriileillä nuorilla ihmisillä. Emme tiedä mitä on ABB:n elämässä epäoikeudenmukaisuutta eteen tullut, mutta minä uskon, että joku sen on tuohon tilanteeseen ajanut, mutta ei kuitenkaan mikään mielisairaus, sitä en usko.

elven archer

Totta kai tuon tekijä on mielisairas, koska pystyy tuollaiseen julmuuteen ja ei tunne empatiaa, joka pysäyttäisi ei-mielisairaan tekijän. Sotatila olisi toinen asia, koska silloin kyse on myös omasta selviytymisestä ja muutenkin aivan erilaisista oloista mm. stressaavuudeltaan. Jos ihminen näkee 15-vuotiaan teinin itselleen ei-siviilinä rauhan aikana, niin se kertoo harhaisesta luonteesta. Lapsi on lapsi, vaikka mihin poliittiseen järjestöön kuuluisi ja lapset ovat tuollaisessa mukana lähinnä tapaamassa toisia nuoria ja telttailemassa eivätkä juonimassa Norjaa kumoon.

Ei asian toteaminen loukkaa mielisairaita, koska jokainen ymmärtää, että eivät kaikki mielisairaat ole vaarallisia. Mielisairaus on laaja käsite muutenkin.

"Puhekielessä mielisairauksilla yleensä kuitenkin tarkoitetaan laajemmin psykiatrisia sairauksia."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Psykoosi

elven archer

Quote from: pelle12 on 23.07.2011, 23:12:03
Ihminen voi olla mieletään sairas olematta mielisairas. Mutta sen sinä varmaan psykiatrian erikoislääkärinä tiedätkin kun voit tehdä tuollaisen kaukodiagnoosin ihan lonkalta. Toisaalta lähes kaikki psykiatrian ammattilaiset kieltäytyvät tekemästä kaukodiagnooseja. Taidat kuulua vähemmistöön. Ja varmaan ammattilaisena tiedät, ettei psykopaatti ole synomyymi psykoottiselle.
Miksi moinen ikävä ja hyökkäävä henkilökohtaisiin loukkauksiin sortuva sävy? Minä kirjoitin asiallisen, perustellun ja ketjun aiheessa pysyvän mielipiteeni, joten en ymmärrä tuollaista vihamielistä vastinetta.

En minä kirjoittanut mitään psykopaatin ja psykoottisen yhteydestä, vaan laitoin huolellisuudessani lähteen triviaalille toteamukselle, että mielisairaus ei tarkoita puhekielessä välttämättä psykoosia, vaan yleisesti mielen terveyden ongelmia. Tämä on hyvä tuoda esiin, koska edelliseen lähteeseen viitaten: "Termiä psykoosi käytetään psykiatriassa usein synonyyminä termille mielisairaus.". Ihminen, joka teurastaa lehtitietojen mukaan ilakoiden yli 80 nuorta, on minusta puhekielen merkityksessä mielisairas.

Ihminen ei voi olla mieleltään sairas olematta mielisairas. Sen sijaan ihminen voi olla diagnosoitu mielisairaaksi olematta mielisairas tai olla mielisairas ilman diagnoosia. Ei diagnoosi ratkaise mielisairautta. Se vain yrittää tulkita ja selittää asiaa.

sohvimummo

On vielä noissa käsitteissä selventämistä ja paljon: minä puhuin mielenterveyspotilaista ja sellaisesta esimerkkinä käyköön vaikka ihan normaali ihminen, joka on sairastunut masennukseen. Masennus ei ole mielisairaus, skitsofrenia on mielisairaus ja tällainen henkilö voi olla myös harhainen. Psykoosi on tila, johon ihminen joutuu, oli sitten mielisairas tahi ei, ihminen voi joutua psykoosiin myös kidutuksen uhrina.

Tuo oli oivaltava havainto Pelle12:lta, että murhanhimoisia ajatuksia voi ihan tavallinenkin ihminen hautoa joutuessaan byrokratian rattaisiin, olen ihan täydellisen samaa mieltä.

Minua huolettaa tässä ajassa nyt se, että vanhat ihmiset ovat menettäneet uskonsa elämään ja parempaan huomiseen ja siihen, että selviytyvät laskuistaan ja maksuistaan ja päätyvät sen vuoksi itsemurhaan. Tähän voisi sanoa, että "Ei sitä ennen".

Edelleen uskon vakaasti, etti ABB ei ole mielisairas, vaan ihan tavallinen ihminen, joka on pohtinut paljon ja on nuorelle ihmiselle hyvin tyypillisesti ehdoton ja musta-valkoinen ajattelussaan. Elämä tuo mukanaan niitä harmaita sävyjä ja näin vanhana kaikki alkaa näyttää miltei mustalta kaiken aikaa ja kaikkialla ;(

Olen sitä mieltä, että jollakin tapaa on hyvä purkaa ajatuksiaa, kirjoittaminen on yksi parhaita, että ikävät asiat saavat oikeat mittasuhteensa.

En kirjoita aina asioista, jotka kaikki olisivat sattuneet minulle, mutta kun muiden ihmisten onnettomista kohtaloista en voi kenellekään puhua, niin puran niitä teksteissäni, koska ne kaikki ovat konkreettisesti lihaa ja verta ja vielä ihan läheltä saan seurata näiden lähimmäisten kamppailua ja voimien uupumista.
Sitä sanottiin ennen "maailmanparantamiseksi" ;)

elven archer

Otan ensin lainauksen johdantona siihen, mitä tarkoitan.

http://www.uta.fi/laitokset/psyk/opiskelu/opetus/opetusmateriaalia/psyhair_1999/a7_5.htm

"Käsite mielisairaus on sinänsä vaikeasti ymmärrettävä. Mikä on mieli? Voiko mieli olla sairas? Useimmitenhan on kysymys siitä, että joku ihminen rikkoo yhteiskunnan normeja, tekee jotakin sellaista, joka ei ole järkevää, luonnollista tai tervettä. "Mielisairauteen" liittyy useita eri näkökulmia tai ongelmia:

o moraalinen tai teologinen ongelma
    o elämisen, elämäntaitojen tai vuorovaikutuksen, ongelma
    o uhrina tai syntipukkina olemisen ongelma
    o psykofyysisen toiminnan ongelma

Kun puhumme sairaudesta rajoitumme liian helposti viimeiseen ongelmaan. Kuitenkin ongelmien lähtökohta on aina kolmessa muussa ongelmassa. Poikkeavuus, häiriö, on aina moraalinen ongelma. Poikkeavasti käyttäytyvä tekee yhteiskunnan normien mukaan väärin joko muita tai itseään kohtaan. Poikkeavuuteen tai häiriöön kietoutuu usein myös elämisen ongelmia. Ihmiset eivät ymmärrä toisiaan, eivät tule toistensa kanssa toimeen. Monasti on vaikea välttyä tulkinnalta, että joku henkilö on olosuhteiden uhri. Häntä on kohdeltu huonosti tai taitamattomasti. Vaikka uhri tarvitsee apua, hänen ympäristönsä on pahemmin häiriintynyt kuin hän itse. Vihdoin voidaan etsiä häiriöstä jotakin objektiivista - siinä määrin kuin se on mahdollista - merkkiä, vauriota tai poikkeavuutta. Tällainen häiriö saattaa löytyä biologisista tai psykologisista prosesseista."

Tuossa on sanottu aika hyvin, että mielisairauteen liittyy mm. moraalinen ongelma ja että mielisairaus on laajempi asia kuin vain pelkkä psykofyysisen toiminnan ongelma. Puheena olevan hirmutyön tekijä teki selvästi moraalisesti äärimmäisen määrin ja siltä pohjalta voimme tarkastella, oliko hän mielisairas. Minusta asiassa ei ole mitään epäselvää, mutta ehkä jollain on erilainen lähestymistapa käsitteisiin ja sitä kautta hänellä toisenlainen ajatus tekijän mielisairaudesta.

sohvimummo

""Totta kai tuon tekijä on mielisairas, koska pystyy tuollaiseen julmuuteen ja ei tunne empatiaa, joka pysäyttäisi ei-mielisairaan tekijän. Sotatila olisi toinen asia, koska silloin kyse on myös omasta selviytymisestä ja muutenkin aivan erilaisista oloista mm. stressaavuudeltaan.""

Tuliko tämä nyt selväksi, että tuo teksti on lainaus aikaisemmin kirjoitetusta? Miten nuita laatikoita tehdään?

Olen sitä mieltä, että jopa oikeassa sotatilassa tänä päivänä ihmisellä on vähemmän stressaavaa olla kuin tämän päivän yhteiskunnan vähäosaisilla ja syrjäytyneillä. Operaatioissa, joissa Suomi on ollut mukana, pojillamme on hyvin organisoitu terveydenhoito, puhtaus, vaatetus, ruoka, nukkuminen ja muut luontaisedut, eivätkä he koskaan joudu siellä kamppailemaan yksin elämästään.

Toisin on yksineläjä täällä Kuopiossa pienessä kopissaan Linnanpellolla, kun ruoka loppuu, ei seuraavasta ateriasta ole tietoa, jos niitä nyt ensinkään "aterioiksi" voi edes nimetä, loppu mikä loppu. Olen nähnyt huusholleja, joissa ei ole enää edes hienoa sokeria ja suolaa jäljellä, kun kaikki on syöty mikä kaapeista vain on löytynyt.

Ne, jotka saavat työeläkkeensä kuukauden ensimmäinen päivä, ovat jo tähän aikaan kuusta ihan rahattomia, nyt syödään niitä kauranryynejä ja riisejä, mitä ensimmäinen päivä on ostettu, mitään tuoretta ei voi enää ostaa, koska rahaa ei ole yhtään.

Onko teistä koskaan kukaan kokenut miltä tuntuu, kun ei ole rahaa? Ei kukkarossa eikä pankissa, ei missään ja kaikki arvokas on jo viety kanikonttorille. Se tarkoittaa sitä, että loppukuusta ei enää maitoa juoda kahvista puhumattakaan.

Ei voi mennä minnekään, koska kaikki maksaa, ei voi matkustaa linja-autolla. Tiedän täällä ihmisiä, joilla ei ole ollut rahaa ostaa mitään uutta kotiinsa kymmeneen vuoteen, ei uusia vaatteita, ei patjaa sänkyyn, ei pyyheliinaa edes. Eivätkä nämä ihmiset kaikki missään nimessä edes juo.

Mutta yksi on hyvä asia, täällä ei ole ylipainoisia ;) joutuvat niin paljon lisäksi liikkumaan, kun ei ole rahaa ajaa yleisillä kulkuneuvoilla, niin pitkätkin matkat on mentävä kävellen tai polkupyörällä.

Tabula Rasa

Sohvimummolla useita mukavia keskustelunavauksia, käytkö kuopion hommakerhossa, jos taas joskus iltama järjestettäisiin?
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

elven archer

Quote from: sohvimummo on 24.07.2011, 00:09:04
Tuliko tämä nyt selväksi, että tuo teksti on lainaus aikaisemmin kirjoitetusta? Miten nuita laatikoita tehdään?
Paina quote-nappia toisen ihmisen viestin yläkulmasta. Sen jälkeen tämän toisen ihmisen viestin osa, joka on quote + kulmasulut ja /quote + kulmasulut välissä, näkyy laatikoina. En voi kirjoittaa sitä tähän suoraan, koska se näkyisi mainittuina laatikoina.

Minusta sinä liioittelet vertauksessasi sotaan. Varmasti on köyhällä ja syrjäyneellä vaikeaa, mutta sodassa kuitenkin on kuoleman pelko läsnä lähes jatkuvasti, läheisten menettämisen pelko ja kauheat näyt, kun vierestä kaveri kaatuu. Ja tämä yhtään väheksymättä sitä, mitä on yksinäisen ja rutiköyhän arki.

sohvimummo

Quote from: elven archer on 24.07.2011, 00:15:37
Quote from: sohvimummo on 24.07.2011, 00:09:04

Minusta sinä liioittelet vertauksessasi sotaan. Varmasti on köyhällä ja syrjäyneellä vaikeaa, mutta sodassa kuitenkin on kuoleman pelko läsnä lähes jatkuvasti, läheisten menettämisen pelko ja kauheat näyt, kun vierestä kaveri kaatuu. Ja tämä yhtään väheksymättä sitä, mitä on yksinäisen ja rutiköyhän arki.

Ai tälläkö tavalla?

Omasta mielestäni en liioittele, se ihan sama kuolema on läsnä täällä jatkuvasti ja kauheat näyt mitä mielessä itse kullakin liikkuu, kun ei selviä laskuista, eikä elämästä. Ja jatkuva pelko jokapäiväisestä selviytymisestä ja ruuasta ja lääkkeistä ja ihan kaikesta.

Täällä on myös ihmisiä, jotka eivät uskalla mennä avaamaan ovea, jos ovikello soi, koska eivät tiedä kuka siellä on.

Missä Kuopiossa Homma-Foorumin jäsenet tapaavat ja milloin?

Tabula Rasa

http://hommaforum.org/index.php/topic,2464.150.html

Tuollahan nuista kokoontumisista on ilmoiteltu, ja yleensä jossakin pubissa tähän asti ollaan nähty. Mutta jos sohvimummo keksit mielenkiintoisempia tai muutenvain muunlaisia paikkoja niin voithan kutsua porukan sellaiseenkin. Homma siis toiminut että joku laittaa kutsun, ja kaikki jotka kynnelle kykenevät tai tahtovat, tulevat kutsuttuun paikkaan, kutsuttuun aikaan.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Kurvari

Suosittelisin tätä mummoa opettelemaan välilyönnin käyttöä noissa kirjoituksissa. Helpottas vaan aika paljon tuota ymmärtämistä.

normi

Niin, mielenvikainen teko... onko breivik mielisairas? Sitä mieltä tuntuu enemmistö olevan. "Pakko olla."

Puhutaanpa islamistien terrori-iskuista. Onko tekijöitä sanottu mielisairaiksi tai edes tekoja? Harvemmin...

Mistäs tämä ero johtuu? Funtsikaapa ennakkoluulottomasti miksi tässä suhtautumisessa on kasoisstandardi?... Aivan, juuri siksi. ;)

Em. vuoksi mitään tuskin otetan tästä tapauksesta opiksi.  :(
Impossible situations can become possible miracles

normi

Niin, mielenvikainen teko... onko breivik mielisairas? Sitä mieltä tuntuu enemmistö olevan. "Pakko olla."

Puhutaanpa islamistien terrori-iskuista. Onko tekijöitä sanottu mielisairaiksi tai edes tekoja? Harvemmin...

Mistäs tämä ero johtuu? Funtsikaapa ennakkoluulottomasti miksi tässä suhtautumisessa on kasoisstandardi?... Aivan, juuri siksi. ;)
Impossible situations can become possible miracles

elven archer

Quote from: normi on 25.07.2011, 11:02:41
Minun nähdäkseni useimmat ihmiset kuvaavat kumpiakin ns. hulluksi eli mielisairaaksi. Kuten yllä sanoin, niin minusta mielisairaus on aina aikamme normeihin ja moraaliin sidottu asia, joten näiden karmaisevan selvä rikkominen on merkki mielisairaudesta. Mielisairaus ei tarkoita välttämättä syyntakeettomuutta tai kuulle ulvomista tai kyvyttömyyttä toimia loogisesti. Esim. psykopaatti pystyy olemaan hyvin tehokas ja looginen pyrkimyksissään päämääräänsä, mutta mielisairaan hänestä tekee se, että hän ei jaa (tässä tapauksessa ei edes kykene jakamaan) muiden ihmisten normia tuntea myötätuntoa toisia ihmisiä kohtaan ja ajatusta siitä, että toisia ihmisiä ei saa satuttaa.

elven archer

Quote from: pelle12 on 25.07.2011, 21:58:20
Komppaan. Minunkin mielestä umpisuolen tulehdusta sairastava kärsii paksusuolensyövästä. Onneksi teitä psykiatrian erikoislääkäreitä täällä on useampiakin.
Tietääkseni tällä palstalla on sellainen perusajatus, että toisia keskustelijoita ei haukuta. Jos et kykene sanomaan mitään itse asiasta, niin silloin kannattaa noudattaa Mummo Ankan ohjetta, eikä puhua pahaa ihmisistä olemalla hiljaa.

Jos sinulla on jokin perusteltu näkemys, etteikö moraali kuulu tulkintaan mielisairaudesta, niin jaa se toki meidän kanssamme? Haukkumisia minä en tämän enempää kuuntele.

elven archer

"Psykiatrisen vankisairaalan ylilääkäri Hannu Lauerma arvelee, että Norjan joukkosurmista epäilty mies on psykopaatti."

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2011072514110584_ul.shtml

elven archer

Quote from: pelle12 on 25.07.2011, 22:31:31
Ymmärtääkseni en ole nimitellyt ketään. Olen valmis pyytämään anteeksi, jos hänen ammatillinen kompetenssi ylittää omani (psykiatrian erikoissairaanhoitaja), mutta minusta on hieman epäreilua, että henkilö, joka todennäköisesti ei tiedä lainkaan mistä puhuu, esiintyy kokemuksen rintaäänellä.
Hänen? Sinä kyllä puhuit myös minusta. On turha vedota auktoriteettiin, koska moraalikysymykset ovat jokaisen ulottuvilla. Jos et usko minua, niin katso laittamaani lähdettä, psykologian laitos on auktoriteetti, ja sen mielestä moraalikysymys liittyy mielisairauden tulkitsemiseen. Jos taas lähdetään filosofista kompetenssia listaamaan, niin... ehkä emme lähde. Argumentit merkitkööt, eivät ihmiset.

Henk.koht. en ymmärrä kuinka paljon vähemmän legitiimimpää on kärsiä aivokemiallisesta häiriöstä kuin esim. lonkkaviasta, ja se, että kaikki psyyken häiriöt lasketaan samaan kategoriaan, on mielestäni sama kuin jokainen umpparitapaus laskettaisiin paksunsuolensyöväksi.
Sinun käsityksesi mielisairaudesta on kapea vrt. laittamani lähde, jossa tehdään ero ammattitermistön ja puhekielen välillä. Puhekielessä mielisairaus ei ole psykoosin synonyymi ja juuri siksi laitoin kyseisen linkin. Ihmiset käyttävät puhekieltä lähes poikkeuksetta.

QuoteVasta tänä aamuna psykiatrian erikoislääkäri totesi radiossa, ettei tekijä todennäköisesti ole mielisairas, vaan personnallisuushäiriöinen. Jos sinun maailmankuvasi romuttuu siitä, ettei tuollaisia psykopaatteja voi heti tunnistaa irrationaalisesta käytökssestä- kuten psyjoottisen voi- älä syytä siitä minua!
Persoonallisuushäiriö on mielisairaus.

"Persoonallisuushäiriöt ovat pitkäaikaisia mielenterveyden häiriöitä, joissa henkilön poikkeavat persoonallisuuden piirteet merkitsevästi haittaavat hänen kykyään toimia työssä, ihmissuhteissa tai muuten yhteiskunnan jäsenenä [1]."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Persoonallisuush%C3%A4iri%C3%B6

Linkki (alkuperäinen lähde) ei toimi, mutta kyseessä näyttäisivät olevan Mielenterveysseuran sivut.

elven archer

Quote from: pelle12 on 25.07.2011, 22:38:18
Siis vielä kerran: Tekijä ei ole mielisairas, vaan persoonallisuushäiriöinen. Olemmeko vihdoinkin samaa mieltä? Vai romuttuuko koko maailmankuvasi?
Olen eri mieltä ja jatkan olemista siihen saakka, että kykenet perustelemaan väitteesi uskottavasti. Miksi olet noin hyökkäävä?

Kansankielen psykopaatti taitaa olla ICD-10-luokituksessa antisosiaalinen persoonallisuushäiriö tai jotain sinne päin koodilla F60.2.

"International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems, lyhenteenä ICD, on kansainvälinen tautiluokitusjärjestelmä, jonka WHO on kehittänyt. Luokittelusta on menossa kymmenes versio, jota kutsutaan lyhenteellä ICD-10."

http://fi.wikipedia.org/wiki/ICD

elven archer

Quote from: pelle12 on 25.07.2011, 22:57:35
Jos et viitsi otta asioista selvää, olkoon.
Minähän esitin yllä paljonkin selvää asioista.

QuoteViimeksi tänään radiossa psykiatrian erikoislääkäri totesi;' Kyseessä ei ole mielisairas, vaan todennäköisesti luonnehäiriöinen.'
Viimeksi tänään ylilääkäri totesi, että kyseessä on luultavasti psykopaatti eli puhutaan tautiluokituksesta F60.2.

QuoteMutta jos haluat velloa siinä uskossa, että jokainen suolistosairas, vaikka kärsisikin umpisuolentulehduksesta, on mahdollinen paksuuolensyöpää sairastava, siitä vain! Haluat siis viimeiseen asti pitää kiinni käsitteestä MIELISAIRAS.
En ole ikinä ollut tuollaisessa uskossa. Haluan pitää kiinni siitä sanasta niin pitkään kunnes joku esittää järkevän argumentin sitä vastaan. Minä olen esittänyt argumentteja sen puolesta. Sinä et ole esittänyt argumentteja, etkä kumonnut minun esittämiäni, vaan vetoat auktoriteettiin. Huomaa, että myös minä olen vedonnut auktoriteetteihin ihan vain sinua ilahduttaakseni, mutta se taitaa olla mahdoton tehtävä, koska sinä vaikutat edelleen hyökkäävältä.

Miksi? Siksikö, että voit sulkea ko. henkilön pois omasta kokemusmaailmasta? Tiedätkö kuinka moni sellainen, joka on halunnut kietää esim. oman alkoholisminsa, on myöhemmin joutunut hakeutumaan hoitoon ryyppäämisen vuoksi?
En siksi. En ymmärrä alkoholismin yhteyttä asiaan, koska voimme puhua suoraan itse asiastakin.

Igor Sika

Lääketieteellisiin termeihin en osaa kantaa ottaa, mutta parin tämänpäiväisen kuvan perusteella on helppo nähdä, että siinä Mersun takapenkillä myhäilee onnellinen mies, joka on saavuttanut kuolemattomuuden Wikipediassa jo 30:lla kielellä.

Koko rikos on mielettömyydessä niin käsittämätön ja sen tekijän käytös ennennäkemättömän julkea, että ihmistyyppinä hakisin vertailukohtaa jostain Ted Bundysta. Ei tuota oikein pysty enää edes vihaamaan. Sitä vaan miettii ymmällään ja yrittää jotenkin saada tolkkua siihen, että mikä helvetin otus tuo oikein on. Pystyykö ihminen tuollaiseen tempaukseen pelkkää vittumaisuuttaan?

Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon? - Jeesus

sohvimummo

Quote from: Kurvari on 24.07.2011, 03:36:37
Suosittelisin tätä mummoa opettelemaan välilyönnin käyttöä noissa kirjoituksissa. Helpottas vaan aika paljon tuota ymmärtämistä.

Kyllä minä käytän välilyöntinäppäintä  :o :o :o Taidat pitää minua ihan idioottina, no ehkä olen ehkä en, mutta välilyöntinäppäintä käytän ihan normaalisti. Jos tarkoitit kappaleiden väliin syntyvää rakoa eli kappalejakoa, niin sehän syntyy taas rivinvaihtonäppäimellä. Pitkät kappaleet eivät ole yksinomaan minun syntini, samaan sortuu moni innokas kirjoittaja, kun aihe vie niin mukanaan, mutta jos tarkoitit sitä, että pitäisi kirjoittaa lyhyempiä lauseita ja ns. selkosuomea, niin se on minulle kovin vaikeaa enää aloittaa opettelemaan, kun olen vanhan kansakoulun tuolla Itä-Suomessa käynyt ja siellä kielellisen kehitykseni erheet ja virheet ovat jo ammoin muotoutuneet omintakeiseksi sepostukseksi, valitettavasti monelle nykysuomen ja selkosuomen lukijalle, kun joutuu pitämään ajatuksen niin pitkän aikaa koossa, mutta harjoitukseksi suosittelen James Jonesin "Odysseus" kirjan lukemista.

sohvimummo

Nyt olemme saaneet kuulla uutisista ja lukea lehdistä useampaan kertaan kyllä ainakin minun mielestäni varsin luotettavasti, että ABB ei näiden tietojen perusteella ole mielisairas, ainakaan vielä ja ainakaan kaikkien tietojen mukaan hänellä ei sellaista diagnoosia ole ollut, jää nähtäväksi mitä mielentilatutkimus tuo tullessaan lisävalaistusta hänen terveydentilaansa.

Tästä tullaan siihen, mikä on kirjoittamani aiheen otsikko, vaikka minä jos kuka, aina aiheen syrjään kyykähän ja lillukanvarsiin kirjoituksessani sotkeudun, valitettavasti ja ihan joskus jopa omaksi harmikseni.

Olen edelleen sitä mieltä, että ABB:n kohdalla sopii määritelmäksi paremmin Pelle12:n mainitsema persoonallisuushäiriö, joita niitäkin useimmiten pystytään toteamaan vasta jälkeenpäin, kun jotakin sopimatonta henkilö on tehnyt.

Tuollainen suoraviivainen lokerointi ilman tosiasiallisia faktoja on mielestäni erittäin haitallista, miltei vaarallista, koska kun henkilö muiden toimesta mielenvikaiseksi ja hulluksi nimetään, ei muita selityksiä enää hänen toimillee tarvitse etsiä.

Mikä sääli senkin puolesta, että silloin iso osa suomalaisista ihmisistä saa taas uuden stigman ja leiman otsaansa; mielenterveyspotilas = mielenvikainen = hullu = kykenevä tekemään joukkomurhia = ABB = suljettava yhteiskunnasta epähenkilönä  :( :( :(

Niinkuin niitä ennakkoluuloja ei ihan tarpeeksi ole jo muutenkin ja vielä tuohon voidaan liittää sellainen asia, josta tänään viimeksi uutisissa kerrottiin, kun ollaan jotain pirun "vanhustenhoitolakia" väsäämässä, niin kyllä tämä mummeroinen ihan kauhulla odottaa vanhenemistaan tässä iässä. Näytettiin uutisissa vielä jotakin laitosta, jonne on sullottu noin 1000 vanhusta muka hoidettavaksi ja joka kärsii tälläkin hetkellä huutavasta hoitajapulasta.

Minua ei kyllä kukaan tule kotoani, piruvie, minnekään hoitolaitokseen köijäämään, ennen karkaan vaikka mehtään ja alan vallan metsäläiseksi, turvekammin rakennan ja sala-ansoja metsään virittelen henkeni pitimiksi, lähdevettä janooni lipittelen ja korpilammet tyhjentelen kaikista kaloista ruuakseni.

Tulkoompa siinä joku "vanhustenhoitolakiin" nojaava virkaihmisen kuvatus tätä muoria tuommoiseen vanhusten keskitysleiriin raahaamaan, suottaapi olla, että laitan haisevan vastalauseen mokomalle ajatukselle.

Ja tietenkin edellisten yhtäläisyysmerkkien jatkoksi voidaan näillä näkymin lisätä, että kaikki vanhukset tulevat olemaan näitä yhteiskuntakelvottomia epähenkilöitä, jotka vasten tahtoaan on lain perusteella hoidettava, kukapahan missäkin keskitysleirissä täällä Suomessa, että ihan vihaksi pistelee, piruvie!

sohvimummo

Tänne Kuopioon ollaan juuri ihan tähän lähelle suuria suunnittelemassa, yhden keskitysleirin rakentamista nimittäin, Männistöön se on tarkoitus laatia, käyttänevätkö lakkautetun koulun tiloja ja lähellä jo olevan hoitolaitoksen lähitienoita suunnitelmiensa toteuttamiseen.

Kyllä on ihan järjen köyhyyttä tuommoisia edes suunnitella; miettikää kuka haluaa oikeasti iän karttuessa katella toisia kurttusia, vanhoja, huonosti liikkuvia, kuolaavia ja allensa tekeviä, ikäloppuja ukon ja akan kutaleita, en ainakaan minä!

Mahtaa siellä ihmisen eritteille löyhkätä pahemmin kuin Pohjanmaan sikaloitten lähheisyyvessä, eikö tuolta EU:sta ees apua tulle, että jonninnäköinen ympäristörikos minusta on tuommoisen vanhusten keskitysleirin rakentaminen?

Pannoo vain muorin tässähi asiassa miettimään, että minne sitä pitänöön muuttamista ajatella, että oman itsenäisyytensä säilyttäs ja ihmisarvonsa. Minunkin ukkini, kahdesti sodassa haavottunut Lappeenrannan rakkuuna, kyllä olisi tässä asiassa ihan sammoo mieltä kuin mitä minä, että ei tuommoisia piä rakentoo ja piste.

No tässä oli oikein kouluesimerkki tästä varsinaisesta asiasta erkaantumiselle, mutta ei maha mittää, tämmöisiä sitä ihmispolo miettii tällä kertoo.

On tässä toinenkin asia, joka juohtu mieleen, kun uutisista kuulin, että kun Norjassa ei ole sitä elinkautista, niin siellä tämä ABB voi saada 21 vuoden tuomion, tietenkin edellyttäen, että hän ei joudu vankimielisairaalaan.

Täällä Kuopiossa on montakin ikkuisessa ja iänkaikkisessa velkavankeudessa elävää mnunkin ikäistä ihmispoloa, joilla ei vappautuksen päivee oo millonkaan näkyvissä, ei tässä elämässä, eikä siinä, johon jotkut uskovat.

Ja kaikista kamalinta asissa on se, että eivät nämä ihmiset ole sen kummempia rikoksia tehneet, kun omien sukulaistesa firmoissa olleet jonkilaisina rahoittajina ja takkaajina ja joku onneton semmoisena nimellisenä osakkaana vielä ja sitten kun edellisen laman myötä ne pankkien ulkomaan velat errääntyivät kaikki maksuun ja useat tapaukset menivät sitten käräjille ja huonosta yrityksen hoijosta ja muusta mitä siihen aikaan asian tiimoilta käräjillä keksivät, niin nämä ihmiset joutuivat siihen ulosottoon ja sitä kautta siihen koskaan päättymättömään velkavankeuteen.

Siinä sitä vain menetettiin niin paljon työkykyisiä ihmisiä ihan kertalinttuulla, että ei usko monikaan vaikka sen niille rautalangasta vääntäisi.

Täällä niitä assuu ja hengissä vielä kekkuloivat kukapahan mitennii ja kyllä on minulla vakaa usko, että niin on ympäri Suomen myös muualla. Vihaksi pistää ja aika pirunmoisesti, kun sitä ajattelee, että jos olisi jonkun sillosen pankin räjjäyttännä, mikä olisi kyllä ollut ihan aiheellista, ja siinä sivussa satunnaisesti Kuopion kauppatorilla sata immeistä listinnä, niin ei olisi saanut kuin elinkautisen ja valtion eväät ja lämpimän korsun missä lusia. Tiijä häntä olisko jo nyt vappauvessa hyvän käytöksen takia, mutta erotukseksi tuosta ikkuisesta velkavankeuvesta, olisi linnassa lusijalla kuitenkin se vappautumispäivä tiijossa jolloinkin tulevaisuudessa.

Ei se valtio mittää niistä veloissaan kärvistelevistä ihmisistä tule kostummaan muuta kuin ikkuista vihhoo ja vastarintoo kaikkii virkamiehii kohtaan ja kolomanteen sukupolveen saakka. Tiijän immeisiä, jotka ovat tyystin lopettanneet ihan tykkännään kaikensortin kaveeraamisen minkään instanssin kanssa; eivät kirjottele ennää mihinkään lippun ja lappuin nimiään, eivät aukaise edes kirjekuoriaan, eivätkä ainakaan minnekkään virastoon suostu sissään mänemään.

En tiijä pelänneetkö sitä mitä siitä seuraus vai mitä. Tämmöstä tämä on, valssi kesäyössä, enkä minä pidä niitä ihmisiä minkäänlaisina rikollisina, ahkeria, rehellisiä, itsensä loppuunajaneita, pankkiherrojen ällyyttämiä ihmisraukkoja vain.

sohvimummo

Suottaapi olla, että tämä mummoruasu vielä itehi jonninäkösen manifestin kirjoittaa asioihen tiimoilta ja siitä syystä olisi mukava tietää, että missähän se lienöö tämän ABB:n uutisissa mainittu manifesti?

Eipä se kyllä varmaankaan tuu samanlaista lukijakuntaa itelleen saamaan pätö vanhoista asijoista ja vielä suomen kielellä, mutta päesispähän sitä ainahi vähän ihteään toteuttamaan silläkin saralla, kun näin eläkkeellä ollessa tätä aikoo piisoo ja innostusta jonninjoutavien märehtimisseen.

Vielä kun olisi muitahi samanhenkisiä mummo ihmisiä, mikseipä joku ukon rahjake myös, niin voisi sitä tulla tuleville historian tutkijoille montahi kertoo päen rapsutus mieleen manifestia lukiessa, kun kaikki valittaja mummot omat tarinansa siihen rustaisi ja kokemansa vääryyvet yhteiskunnan taholta.

Sitä nuoremmat aina kuvittellee, että ei niillä vanhoilla ole ennee mittään murheita, kaikki niin hyvin ja tasaista eloa kuin Limingan niityillä, ja heillä vain on kaikki maailman murheet kannettavanaan. Tähän ikkänni tulleella on niin monta epäoikeuden kokemusta elämässään vastaan tullut, että melekosen yhteiskuntavastaiseksi sitä väkisinkin ihmisrahju väentäytyy.

Tämä on ihan hyvä arreena kuhan ei liikoo vuoan mänene jonninjoutavaksi pilikun nyhjäämiseksi koko ketju, kun tuntuu tuota toinen toisilleen näppäilyä täällähi ihan omiksi tarpeiksi essiintyvät ja tässähi ketjussa näytteitä löytyy keljuilusta ja tikkuilusta ja siitä mitä en ääneen kirjoita, että pysytään ihan asialinjoilla, vaikka sitten huonommillahi tästä etteenpäin toivoopi tämä mummeroinen.

sohvimummo

Quote from: Kaapo on 26.07.2011, 01:46:43
QuoteTänne Kuopioon ollaan juuri ihan tähän lähelle suuria suunnittelemassa, yhden keskitysleirin rakentamista nimittäin, Männistöön se on tarkoitus laatia, käyttänevätkö lakkautetun koulun tiloja ja lähellä jo olevan hoitolaitoksen lähitienoita suunnitelmiensa toteuttamiseen.

Tuskinpa sentään keskitysleiriä...

Käytän tässä yhteydessä keskitysleirin nimitystä, koska se mielestäni kuvaa parhaiten suunnitelmissa olevan vanhusten hoitokompinaatin olemusta; kaikki laitoshoitoa tarvitsevat vanhukset kootaan yhteen hoitajien työn helpottamiseksi ja suunnitelmien mukaan laitoksesta tulee niin suuri, että tällä hetkellä eri laitoksissa olevat vanhukset eivät sitä riitä täyttämään, joten seuraavana ovat vuorossa kotihoidossa tällä hetkellä olevat ikäihmiset ja mitä sen jälkeen, kun tämä reservi on käytetty?

Saadaanko jatkossa kaikki Kuopion vanhat ihmiset koottua yhteen ja samaan paikkaan, jolloin määrä tulenee ylittämään tuon tällä hetkellä suurimman, yli tuhat henkeä vetävän hoitolaitoksen koon?

Tästä syystä käyttämäni keskitysleiri on ihan oikeutettu tässä yhteydessä, koska jokainen voi mielessään kuvitella, millaista on asua yli tuhannen vanhuksen yhteisössä, joka tietenkin tulee kärsimään jatkuvasta, akuutista, katastrofaalisesta hoitajapulasta ja näiden hoitajien joukkoon kyllä tulee hakeutumaan näitä insuliinimurhaajia ja muita asennevammaisia, jotka voivat purkaa omia frustraatioitaan avuttomiin vanhuksiin mielensä mukaan, koska on aivan selvää, ettei mikään valvonta voi aukottomasti turvata inhimillisiä olosuhteita kuvatunlaisessa elinympäristössä iäkkäille ihmisille.

sohvimummo

""Koukkuniemen vanhainkoti on Tampereella Lapin kaupunginosassa sijaitseva Pohjoismaiden suurin vanhainkoti. Siellä toimii yhteensä 35 osastoa, joista neljä on dementiaosastoja. Kullakin osastolla on 19–43 asukasta. Vanhainkoti tarjoaa tamperelaisille vanhuksille lyhyt- ja pitkäaikaishoitoa sekä päiväkeskustoimintaa. Asukaspaikkoja hoito- ja hoivaosastoilla on 997. Henkilökuntaa Koukkuniemen vanhainkodissa on 436.

Toukokuussa 2010 julkistettiin Tampereen kaupungin laaja suunnitelma vanhainkodin kehittämiseksi peruskorjauksin ja uudisrakennuksin. Aikomuksena on tehdä Koukkuniemen vanhainkodista vuoteen 2020 mennessä kokonainen "vanhusten kaupunki", jonne sijoitettaisiin 1 200 vanhusta. Rakentamisen suunnitellaan etenevän sitä mukaa, kun kaupungilla on siihen varaa; kokonaiskustannuksiksi arvioitiin noin sata miljoonaa euroa.""

Kuopiossa on suunnitteilla Tampereen mallin mukainen keskitysleiri Männistöön.

sohvimummo

Nyt oletettavasti jo useimmat ovat sitä mieltä, että ABB ei ole hullu eli mielisairas, joten tämä pakottaa meidät miettimään mitä tästä seuraa?

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Suomen armeijaan ei pitäisi ottaa ketään minkäänlaiseen palvelukseen ilman, että henkilön persoona on tutkittu ja luonneanalyysi tehty, koska meillä jokainen halukas saa ilmaisen ja tehokkaan sotilaskoulutuksen, jonka ansiosta näillä henkilöillä on taidot suunnitelmalliseen ja järjestelmälliseen attakin toteuttamiseen.

Minä en tiedä oliko ABB käynyt Norjassa armeijan, mutta sotilaallisen määrätietoisesti hän kyllä operaationsa toteutti, sitä ei mielestäni kukaan pysty kiistämään.

Tietenkin soveltuvuustestien jälkeen näitä armeijaan kelpaamattomia uupeloita jää iso nökkönen ja niille voi miettiä muuta rauhallista ja hyvin yksinkertaista tekemistä samalle ajalle kuin armeijaan kelpuutetut ikätoverinsa, olkoon se sitten vaikka jonkinlaista yhteiskuntapalvelua, mitäpä nyt viisaammat osaavat miettiä.

Armeija on niin heikko kuin on sen heikoin lenkki ja tänä päivänä mielestäni ihan syystä uudistus olisi paikallaan, koska minä en ainakaan halua veroeurojeni menevän näiden nyhverö nyyssösten kouluttamiseen käyttämään konetuliaseita ja taktikoimaan hyökkäysiskuja kuviteltuja vihollisia vastaan.

Ei tuo toki innokasta asian harrastajaa estä toteuttamasta mitä ikinä aikookaan, mutta pienentää potentiaalista uhkaa "jokamiehen" taholta.

sohvimummo

Quote from: Kaapo on 25.07.2011, 21:39:25
Komppaan... Minusta yleisesti ottaen ihminen, joka rationaalisesti ja harkitusti toimiten pyrkii tappamaan ihmisiä on mielisairas.

Edellinen Suomen armeijan soveltuvuustestien pohdinta tuli ajatuksiini juuri tästä kirjoituksesta  :roll: :roll: :roll:  koska mielestäni ihminen, joka rationaalisesti ja harkitusti toimien pyrkii tappamaan ihmisiä on sotilas, eikä suinkaan mielisairas.

ABB:n toimintaa en todellakaan voi hyväksyä, mutta en myöskään hyväksy, että tuollainen toiminta aina ja säännönmukaisesti nimetään "mielisairaan" tekemisiksi, koska se loukkaa todella, todella törkeästi ihan oikeita mielen sairauksista kärsiviä ihmisiä ja samalla leimaa kaikki muutkin mielenterveyspotilaat.

Tuolla hullun leiman lyömisellä ABB:n otsaan selitetään tyhjentävästi hänen toimintansa, eikä mitään muuta tarvitse enää pohtia, mikä tietenkin on joillekin varmasti helpottava kokemus, kun kaiken voi kuitata yhdellä termillä tyhjentävästi ja ehkäpä vielä vaatia kaikkia avohoidossa olevia mielenterveyspotilaita suljettavaksi laitokseen, jotta oma mielenrauha saadaan palautettua takaisin entisiin uomiinsa.

Tämähän on tämän kirjoituksen ydin kaikessa yksinkertaisuudessaan. Jos siitä seuraa jatkoa pohdintaan, niin sehän on vain hyvä asia.