News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2011-07-23 HS: Arkipäivän rasismista

Started by ElenaDaylights, 23.07.2011, 09:37:30

Previous topic - Next topic

ElenaDaylights

QuoteArkipäivän rasismi on huutelua ja ahdistelua
23.7.2011 9:22 | Kommentit A A
HELSINGIN SANOMAT
Afrikkalaisperheen lasten rattaista löytyy koiran kakkaa, 18 vuotta Suomessa asunutta, töissä käyvää naista käsketään palaamaan kotimaahansa. HS kysyi toukokuun alussa lukijoiden rasismikokemuksista Suomessa. Siitä lähtien toimitukseen on saapunut useita kirjoituksia rasismista.

"Näin bussin ikkunasta humalaisen naisen ahdistelevan musliminaista ja tämän lasta. Kukaan bussipysäkillä seisova ei puuttunut tilanteeseen, joten jäin bussista pois. Humalainen nainen huusi: `Menkää täältä pois syömästä mun verorahoilla saatana! Vittu teidät pitäisi tappaa!' Uhkasin soittaa poliisille. Kun humalainen huomasi, että olen tosissani, hän poistui.", kertoo eräs lukija.

Suomalainen tumma nainen kertoo joutuneensa ihon värinsä takia ahdistelluksi. "Istuin bussissa ja luin kirjaa, kun bussiin astui kaksi miestä. He istuivat viereeni ja minua vastapäätä. Vieressä istuva kumartui viereeni ja kysyi mitä luen. Hänen päänsä oli käytännössä rinnoillani. Kun yritin päästä pois, vieressä istunut mies esti minua poistumasta. Toinen jatkoi: 'Senkin huora! Missä sun pommi on? Jäikö se Afganistaniin?' Minua järkytti, ettei kukaan auttanut minua. "

Tutkija ja kansalaisaktiivi Sirkku Karjalainen toivoo, että ihmiset uskaltaisivat useammin puuttua näkemäänsä rasismiin. "Puuttumattomuus rasistiseen huuteluun tai ihmisten häirintään luo illuusion hiljaisesta hyväksynnästä, mikä voi olla ulkomaalaisvastaisen hyökkäyksen kohteeksi joutuneelle vähintään yhtä ahdistavaa kuin itse hyökkäys", hän sanoo.

Perussuomalaisten kansanedustaja Tom Packalén muistuttaa, että rasistinen väkivalta on Suomessa harvinaista. "Suomi ei mielestäni ole mitenkään rasistinen maa. Esimerkiksi Helsingissä on kokoonsa nähden hyvin vähän rasistista väkivaltaa, jos verrataan mihin tahansa muuhun maahan." Packalén ei halua vähätellä ihmisten kokemuksia, mutta toteaa, että usein tapaukset ovat sellaisia, joissa kohteeksi olisi voitu etsiä kuka tahansa. "Näissä tapauksissa syy solvauksiin on erilainen ulkonäkö. Samanlaista kiusaamista esiintyy kantaväestön keskuudessa. Usein niihin liittyy päihteet."

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Arkip%C3%A4iv%C3%A4n+rasismi+on+huutelua+ja+ahdistelua/1135267984248

Packalen tietää mistä puhuu. Mutta mikä on uutinen?
hei punakommarit, minkä kenttäoikeuden päätöksellä? mehän ollaan metsässä!

pelle12

En tiedä onko pelkuruutta vaiko viisautta, mutta kyllä minäkin harkitsen kaksi kolme kertaa puutunko vai enkö puutu, enkä nyt puhu ainoastaan rasistisesta käytöksestä. Lisäksi HS voisi joskus kertoa kantasuomalaisten kokemista ikävistä yksittäistapauksista, joissa pahantekijänä on mamu. Tietysti tuollaisien kokemusten kertominen saattaa rodullistaa tai aiheuttaa yleistämistä.

Nuivake

Quote from: pelle12 on 23.07.2011, 09:44:18
En tiedä onko pelkuruutta vaiko viisautta, mutta kyllä minäkin harkitsen kaksi kolme kertaa puutunko vai enkö puutu, enkä nyt puhu ainoastaan rasistisesta käytöksestä.
Täysin samaa mieltä. Nykyään tuntuu siltä että jopa lainsäädäntökin rohkaisemaan kääntämään "sokean silmän" mahdollisille vääryyksille ja jopa väkivallalle. Kuten jo lukemattomat kerrat on todettu, ulkopuolisen osallistuminen helposti pahentaa tilannetta ja jopa laki rankaisee tästä. Hyvinä esimerkkeinä klassiset tappelut, kotimurrot, varkaudet ym.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Nauris

foobar

Quote from: ElenaDaylights on 23.07.2011, 09:37:30
Packalen tietää mistä puhuu. Mutta mikä on uutinen?

Uutinen on se, että suomalaiset eivät ole vieläkään sisäistäneet sitä, että etnisestä taustasta riippuen eri henkilöillä ja heidän kokemuksillaan on eri arvo. Länkkärien loukkaaminen ei ole edes uutisoinnin arvoinen juttu, mutta jos bussissa on roskasakki anekdotaalisesti örissyt kunniakansalaiselle, siitä pitää tehdä maan suurimpaan lehteen juttu ja harjoittaa kansallisia katumusharjoituksia. Sillä ei ole mitään väliä, onko kyseessä ei-rikos tai varmistamaton tarina, joka kuulostaa hiukan totuudeltaan parannellulta. Packalen on jutussa esimerkkinä harhapoluilla olevasta suomalaisesta, joka ei ole tätä täsmennettyä tasapuolisuuskäsitettä sisäistänyt.

Ensinnäkään näitä kokemuksia ei suomalaisiin kohdistuneina pahemmin kyseltäisi, ja toisaalta kriittinen seula olisi prosessissa paikallaan. Varsinaisten maahanmuuttajien kohdalla kuitenkin pitää muistaa, että etnisiteetti, tai jopa pelkkä uskonto tekee heistä parempiarvoisia yksilöitä, joille kuuluu laajempi suoja muiden kustannuksella.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

foobar

Quote from: Kaapo on 23.07.2011, 11:39:20
Itse olen joka kerta puuttunut uhkailuihin ja väkivaltaan, jos olen sellaista nähnyt. Harvemmin on vain tullut sellaista vastaan. Ihmettelen, että miksi rasismista kirjoitetaan niin kuin se olisi jotenkin entistä kamalampaa. Samat urpot häiritsevät kaikkia. Huorittelevat jne. Ilmeisesti tilanne on hirveämpi, jos tekee sitä vähemmistölle.

Tilanne on merkityksellinen, jos sitä tekee vähemmistölle. Jos sitä tekee enemmistölle, saa valittajan maineen jos edes mainitsee moista tapahtuvan heillekin. Tilanne on täysin käänteinen kunniavähemmistöihin verrattuna - tuossakin jutussa taisivat molemmat yleistettävissä olevat anekdootit liittyä nimenomaan somaleihin.

Myös jutun loppuosassa mainittu projektityöntekijä vaikutti etnisyyden perusteella palkatulta somalinpuolustajalta. En yhtään ihmettele, jos tuolla otteella sekä suomalaisten että somalien ennakkoluulot toisiaan kohtaan kasvavat.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Saippuakupla

Taas busseja? Ilmeisesti rasistit päivystävät busseissa ja bussipysäkeillä!  :roll:

Murkula

Omasta mielestäni Hesarin toimittajilla on "oma lehmä ojassa". Suurimpana syynä on epäilemättä ollut alkoholi, jonka on tieteellisesti todettu lisäävän agressiivisuutta*. Toimittajat taitavatkin itse olla niitä "rasisssteja", oman alitajuntansa syövereissä. Miksi muuten he toistuvasti keksivät päästään vihamotiiveja, tai niin "jalosti" taistelisivat (heidän mielestään) heikomman kansanosan puolesta. Eikö tuollainen käytös kerro juuri eriarvoisina pitämisestä?

* http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo93991&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero

Ps: Epäilen tekstissä olleen kakan alkuperää, veikkaisin todennäköisyysprosentin olevan hesassa, enemmänkin kerjäläisen paskan puolella. ;D
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

elven archer

Jos ihmiset eivät puutu, niin se johtuu pääasiassa siitä, että eivät uskalla. He eivät uskalla, koska siinä ehkä käy itselle huonosti joko tilanteessa tai (mikä pahempaa oikeustajun suhteen) jälkikäteen oikeudessa, jos ahdistelija saa vammoja. Minä olen puuttunut joskus, mutta en puutu enää, vaan soitan poliisin, jos heitä vielä on (joko kaikki on lomautettu muutaman miljoonan säästämiseksi?). Se on hyvin valitettavaa, mutta olisi liian katkeroittavaa tulla tuomituksi siksi, että joku päällekarkaaja satuttaisi itsensä. Mutta tokihan HS:n mielestä tämäkin on piilorasismia, koska ei-rasisti oikopäätä asettaa itsensä esim. jonkun nuorisojengin ja heidän kiusaamansa uhrin väliin seurauksista välittämättä?

Miksi HS kirjoittaa tällaisia juttuja viikottain, mutta ei kirjoita ikinä juttua, jossa valkoihoinen on tullut ahdistelluksi ihonvärinsä takia. Se on omituista, koska itse olen kuullut näistä aika usein. Kaikista omituisinta on, että edes juttujen lomaan ei eksy yhtään tällaista tapausta, vaikka tuokin on rasismia. Miksi HS keskittyy vain keräämään toiseen suuntaan tapahtuneita tapauksia? Tämä oli siis retorista ihmettelyä.

Jouko

Poliisi on nimenomaan kieltänyt puuttumasta ja sitä neuvoa on kaikkein helpoin noudattaa ihan oman nahkansa säästämisen nimissä. Mihinkään jengienvälisiin huuteluihin ei ihan kannata ainakaan kiinnittää huomiota. Mutta jos menee oikeaksi härdeliksi niin pitäisi vain tarkkailla tilannetta ja ilmoittaa poliisille odottaen josko ihan paikalle vaivautuisi. Humalaisten huuteluille en paljon painoarvoa laita. Aina on niitä joiden pitää saada purkaa paineitaan ihan mihin tahansa.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

pelle12

Quote from: elven archer on 25.07.2011, 06:14:59

Miksi HS kirjoittaa tällaisia juttuja viikottain, mutta ei kirjoita ikinä juttua, jossa valkoihoinen on tullut ahdistelluksi ihonvärinsä takia. Se on omituista, koska itse olen kuullut näistä aika usein. Kaikista omituisinta on, että edes juttujen lomaan ei eksy yhtään tällaista tapausta, vaikka tuokin on rasismia. Miksi HS keskittyy vain keräämään toiseen suuntaan tapahtuneita tapauksia? Tämä oli siis retorista ihmettelyä.
Koska valkoisiin (tai kaukasialaisiin tai mitä nimitystä nyt kukin käyttää) kohdistuva häirintä, yleistäminen, nimittely yms. ei ole rasismia. Sehän lukee jo vissiin jossain YK:n julkilausumassakin, tai jos ei vielä lue, niin kohta lukee.

MoonShine

Rasismi on länsimaissa sanana hinkattu niin loppuun, että jokin uusi pitäisi keksiä jotta sillä olisi merkitystä.
Nythän se on lyömäase, joka surutta vedetään esiin jos caucasialainen sanoo tai kertoo mitä tahansa negatiivista jostain ei-caucasialaisesta yksilöstä.
Tosiasiassahan Suomessa ei edes tiedetä mitä rasismi on, vaan siitä on tehty yleissana jota huudetaan jo koulujenkin pihalla vuorotellen homo -sanan kanssa.
Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

Forumin yksityisviestit ovat edelleen moderoimattomia.

foobar

Quote from: Murkula on 25.07.2011, 04:52:02
Toimittajat taitavatkin itse olla niitä "rasisssteja", oman alitajuntansa syövereissä. Miksi muuten he toistuvasti keksivät päästään vihamotiiveja, tai niin "jalosti" taistelisivat (heidän mielestään) heikomman kansanosan puolesta. Eikö tuollainen käytös kerro juuri eriarvoisina pitämisestä?

Aika usein itselleni tulee - syystä tai syyttä - mieleen, että ns. suvaitsevaiset projisoivat omien poliittisten ideaaliensa mukaisia malleja vihollistensa kuvitelluiksi ajatuksiksi ja toimintamalleiksi. Se, että epäsuvaitsevaisten "tiedetään" hyökkäävän avoimesti maahanmuuttajia kohtaan vertautuu heidän näkemykseensä perinteisen vasemmiston oikeutuksesta käsitellä ns. riistäjiä huonommin kuin karjaa, ja se, että heidän "tiedetään" suunnittelevan väkivaltaista ja aseellista kapinaa jos heille annetaan toimintamahdollisuuksia, vertautuu väkivaltaisen vallankumouksen etuoikeutukseen, vrt. esim. Venäjän vallankumous. Kun he ajattelevat että kun itsekin voisivat olla nk. vallankumouksen etujoukkoa jolle mikä tahansa on sallittua, miksi eivät ajattelisi myös ne, joista he itse eivät pidä.

(Vallankumouksen etujoukko on muuten määrittänyt sen, mitkä motiivit ovat pyhiä. Nykyään ne ovat maahanmuuttajien oikeudet. Yleensä motiivien valinnan taustalla on kuitenkin omien ja muiden vapauksien uudelleenmäärittäminen tavalla, joka tekee teoista "perusteltuja" ja toiminnasta omalletunnolle selitettävissä olevaa.)

En ole kuitenkaan koskaan törmännyt nuivaan, jonka ajatusmallit olisivat tällaisia. Olen kuitenkin törmännyt varmaan satoja kertoja suvaitsevaisiin, joilla on päällään Che-paita. He siis ihannoivat avoimesti ideologista murhaajaa. Tuntuu, että joillekin on liian vaikeaa ymmärtää, etteivät sielun syövereiden pimeät paikat, jotka ovat jopa joidenkin ideologioiden päämoottoreita, olisi samanlaisia myös maahanmuuttokriitikoilla. No, valitettavasti nämä kaverit saivat tänä viikonloppuna anekdotaalisen "todisteensa" siitä, että nämä oletukset pätevät kaikkiin vastustajiinsa. Che-paidan käyttöä se tuskin kuitenkaan vähentää.

Selvennykseksi: itse uskon kansalaisyhteiskunnan demokratiaan vapaan keskustelun kautta, ja täsmälleen samoihin oikeuksiin ja velvollisuuksiin kaikille yksilöille, Perussuomalaisten manifestin mukaisesti. En usko että millään liikkeellä on oikeutta "etujoukkostatukseen", vallankumoukseen tai muuhun ryhmien oikeuksien riistämiseen ideologian nimissä. Jokainen yksilö on aina vastuussa omista teoistaan, mutta myös kapeasti määritelty yllyttäminen tällaisiin tekoihin luo rikosoikeudellisen vastuun, jota ei voi millään aateperusteella lieventää. Ei ole yksilöitä tai ryhmiä, joiden hengen, terveyden tai omaisuuden uhkaaminen tai tuhoaminen on perusteltua, vaan yhteiskunnan on toimittava niin, ettei tähän ensisijaisesti ole kenelläkään kuviteltua tarvetta ja toissijaisesti mahdollisuutta. Kaikkia koskevia yksilöiden oikeuksia sekä velvoitteita pitää korostaa sen sijaan, että ne ja niiden yksilökohtainen noudattaminen ja niistä päättäminen delegoituisivat yhteiskunnalle, aateryhmille tai mielikuvitusolennoille. (Odotan, että myös vasurisuvaitsevaiset sanovat joskus jotain tämän suuntaista.)

Jouko

Vasemmistoterrorismi oli todellinen ongelma Euroopassa 70-luvulla. Siinäkään ei ole mitään ihailtavaa. Ernesto Che Guevara oli näiden joukkioiden esikuva. Nykyisen vihervasemmiston edustajat ovat sitten toista ja kolmatta sukupolvea. Syytä tunnustaa ja sanoutua irti tässä ja nyt niistäkin aatteista. Haloo hyysäri! haloo YLE! Haloo kaikki muutkin valtamedian vesimelonit!;)
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Phobos

Quote from: Nauris on 23.07.2011, 10:23:06
Sattumoisin laitoin juuri toiseen keskusteluun linkin Wikipedian ohikulkija vaikutusta käsittelevään artikkeliin, joka vastaa osaltaan kysymykseen, miksi ihmiset eivät puutu tapahtumiin.
[..]

Itse voisin yksinkertaistaa tuon sanaan "laumakäyttäytyminen". Toki tuossa tarjoamassasi linkissä on ihan mielenkiintoista luettavaa.
Scientific beliefs are supported by evidence, and they get results. Myths and faiths are not and do not.
- Richard Dawkins

Ammadeus

Se tässä arkipäivän rasismissa on jännittävää että itse en ole sitä koskaan enkä missään havainnut.
En ole koskaan kuullut kenenkään huutelevan maahanmuuttajalle yhtään mitään enkä  muutakaan tämän tapaista käytöstä havainnut.
Suomalaiset eivät vain toimi niin.Vaikka moni ajattelisikin mitä tahansa,ei sitä julkituoda mainituilla tavoilla.
Pidättyväisinä ja ujohkoina ihmisinä kukaan ei halua joutua huomio kohteeksi,kun taas etelämaalaiset ovat oppineet näyttämään tunteensa spontaanisti.

Roope

QuoteRESISTING EVERYDAY NATIONALISM AND RACISM – kurssi, Helsinki

Ajankohta: 6.3 - 19.4.2012

Aika: tiistaisin ja torstaisin klo: 18.00 - 21.00

Ohjaajat: Sezgin Boynik ja Minna Henriksson (42h) 120€

Opetuskieli: englanti http://www.taidekoulumaa.fi/opetus/intensiivikurssit

Kurssipaikka: MAA-tila (Albertinkatu 19)

Kurssilla tarkastellaan ympäröivää arkipäivää Helsingissä ja suomalaista (ja eurooppalaista) yhteiskuntaa siinä ilmentyvien nationalististen ja rasististen piirteiden kautta. Arjen tapausten havainnoinnin kautta yritetään paikallistaa suomalaisessa yhteiskunnassa piilevää rakenteellista rasismia, ja muotoilla sen kritiikki.

Mietitään, mitä termit monikulttuurisuus, diversiteetti ja hybridi sisältävät ja tutustutaan termien teoreettisiin taustoihin ja niihin kohdistuvaan kritiikkiin. Tutustutaan joidenkin maahanmuuttajien kanssa toimivien organisaatioiden toimintaan Helsingissä ja niiden toiminnan teoreettisiin ja taiteellisiin taustoihin (mm. Kassandra, Caisa, Kehys). Lisäksi pohditaan, millainen olisi hyvä, oikeudenmukainen ja tasapuolinen monikulttuurinen yhteiskunta ja miten sellainen voitaisiin mahdollisesti saavuttaa.

Tarkastellaan monikulttuurisuus-diskurssin suhdetta luokkapohjaiseen eriarvoisuuteen Suomessa: missä määrin etniset vähemmistöt muodostavat yhteiskuntamme pienituloisimman joukon, ja mikä on tulevaisuuden kehityksen suunta. Miten uusliberaali Euroopan Unioni edistää tätä kehitystä?

Kurssin aikana tutustumme lukuisiin taideteoksiin, jotka kommentoivat tätä suomalaista ja eurooppalaista kehitystä. Muun muassa katsomme videoteoksia Kristina Normanilta, Vladan Jeremic & Rena Räedleltä, Johan Tireniltä, Petra Bauerilta ja Anette Krausilta. Tutustumme Black Audio Film Collective:n tuotantoon, ja katsomme Erkko Kivikosken elokuvan Laukaus Tehtaalla (1973).

Kurssi perustuu luentoihin ja keskusteluihin. Kurssin aikana toteutetaan joko oma tai yhteinen taiteellinen manifestaatio (taideobjekti, esitys tai teksti). Se esitetään kurssin päätöstapahtumassa Maa-Tila galleriassa huhtikuun lopussa.

Kurssille ovat tervetulleita kaikki, jotka haluavat löytää teoreettisia ja käytännön työkaluja rasismin vastustamiseen.

Kurssin ohjaajat kosovolainen sosiologi Sezgin Boynik ja kuvataiteilija Minna Henriksson ovat työskennelleet nationalismi-aiheen parissa useiden vuosien ajan. Osana Pohjoismaisen Ministerineuvoston Norden-Balkan Culture Switch –ohjelmaa he järjestivät vuonna 2006 kansainvälisen konferenssin 'Altered Identities – Contemporary Art and Nationalism' Pristinassa, Kosovossa. Vuonna 2007 ilmestyi heidän toimittamana kirja 'Contemporary Art and Nationalism – Critical Reader' MM Publications, Pristina, 2007. Osana Lens Politica festivaalia Henriksson ja Boynik ohjasivat Kuvataideakatemian opiskelijoiden kurssin 'Manifestations of Nationalism in Everyday Life', joka päättyi opiskelijoiden näyttelyyn FaFa galleriassa marraskuussa 2010, sekä näyttelyjulkisuun. He ovat kirjoittaneet nationalismista Kristinehamnin taidemuseon 'Nordic Darkness' näyttelykatalogissa ja julkaisussa 'Chto Delat, Thinking (Film) Politically', ed. Jelena Vesic, 2011. Heidän viimeisin yhteinen artikkelinsa 'Antifasismin teoreettisista ehdoista' ilmestyi filosofisen aikakauslehden numerossa 71 talvi 4/2011. Parhaillaan he työskentelevät monikulttuurisuutta käsittelevässä taideprojektissa Tukholmassa Botkyrka Konsthallin ja Mångkulturell Centrumin kutsumina. Lisäksi Sezgin Boynik on kirjoittanut aiheesta laajalti ja Minna Henriksson on käsitellyt teemaa omissa taideteoksissaan ja näyttelyssä 'Happy Together – Critical Reflections on Collective Identities', jonka hän kuratoi yhdessä Mika Hannulan kanssa Tallinnan Taidehallissa vuonna 2009.
http://www.taidekoulumaa.fi/opetus/intensiivikurssit
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Muuttohaukka

Quote from: Ammadeus on 26.07.2011, 19:02:52
Se tässä arkipäivän rasismissa on jännittävää että itse en ole sitä koskaan enkä missään havainnut.
En ole koskaan kuullut kenenkään huutelevan maahanmuuttajalle yhtään mitään enkä  muutakaan tämän tapaista käytöstä havainnut.
Suomalaiset eivät vain toimi niin.Vaikka moni ajattelisikin mitä tahansa,ei sitä julkituoda mainituilla tavoilla.
Pidättyväisinä ja ujohkoina ihmisinä kukaan ei halua joutua huomio kohteeksi,kun taas etelämaalaiset ovat oppineet näyttämään tunteensa spontaanisti.
Tämä on juuri noin. Asuin Hesassa niin monta pitää vuotta ja ikinä, koskaan en osunut paikalle, jossa olisi huudeltu mitään kenellekään mamulle. Sentään kuitenkin liikuin paljon ja eri aikoina. Tappeluita näin, mutta kännisten keskinäisiä.
Suomalaiset eivät toden totta toimi noin. Mutta en myöskään olisi puuttunut, jos olisin nähnyt. Josseja ja josseja.

foobar

Arkipäivän nationalismi, yhteiskuntamme syöpä.

Kyseessä taitaa olla syöpä joka on pitkälti vastuussa yhteiskuntamme säilyneestä elinkelpoisuudesta. Perkele!

Saippuakupla

Quote from: Roope on 05.02.2012, 12:46:25
QuoteRESISTING EVERYDAY NATIONALISM AND RACISM – kurssi, Helsinki

Ajankohta: 6.3 - 19.4.2012

Aika: tiistaisin ja torstaisin klo: 18.00 - 21.00

Ohjaajat: Sezgin Boynik ja Minna Henriksson (42h) 120€

Opetuskieli: englanti http://www.taidekoulumaa.fi/opetus/intensiivikurssit

Kurssipaikka: MAA-tila (Albertinkatu 19)

Kurssilla tarkastellaan ympäröivää arkipäivää Helsingissä ja suomalaista (ja eurooppalaista) yhteiskuntaa siinä ilmentyvien nationalististen ja rasististen piirteiden kautta. Arjen tapausten havainnoinnin kautta yritetään paikallistaa suomalaisessa yhteiskunnassa piilevää rakenteellista rasismia, ja muotoilla sen kritiikki.

[...]

http://www.taidekoulumaa.fi/opetus/intensiivikurssit

Ei ole todellista!!!  :facepalm:

-PPT-

Minulle on tullut jonkinlaista salaliittoteoriaa mieleen, että tahallaan lietsotaan pelon ilmapiiriä, jotta ihmiset suostuisivat lainsäädäntöön, jossa ns isovelivaltio saa enemmän vapauksia valvoa ihmisten joka askelta.

törö

Quote from: -PPT- on 05.02.2012, 15:39:07
Minulle on tullut jonkinlaista salaliittoteoriaa mieleen, että tahallaan lietsotaan pelon ilmapiiriä, jotta ihmiset suostuisivat lainsäädäntöön, jossa ns isovelivaltio saa enemmän vapauksia valvoa ihmisten joka askelta.

Sitä on ollut paljon liikkeellä vuosituhannen vaihtumisen jälkeen. Luottavaiset ovat nykyään poikkeavia.

LW

Quote from: Muuttohaukka on 05.02.2012, 12:55:16Tämä on juuri noin. Asuin Hesassa niin monta pitää vuotta ja ikinä, koskaan en osunut paikalle, jossa olisi huudeltu mitään kenellekään mamulle. Sentään kuitenkin liikuin paljon ja eri aikoina. Tappeluita näin, mutta kännisten keskinäisiä.
Suomalaiset eivät toden totta toimi noin. Mutta en myöskään olisi puuttunut, jos olisin nähnyt. Josseja ja josseja.

Spurgut nyt joskus örisevät, ja on ihan mahdollista, että he ovat jonkin verran innokkaampia öyhöttämään etnoille. Itse olen nähnyt yhden tapauksen joskus 4-5 vuotta sitten, jossa umpitunnelissa oleva äijä veti herneen nenäänsä siitä, että pari afroa ei puhunut junassa suomea tai englantia. Mokelsi siinä sitten aikansa huonolla englannilla, kunnes väsähti. Se onkin sitten ollut ainoa tapaus, vaikka käytän joukkoliikennettä pääkaupunkiseudulla melkeinpä päivittäin, ja olen matkustanut hyvinkin monella perjantai- ja lauantai-iltojen vuoroilla. Jos nyt jotain systemaattista ja laajamittaista rasistista häiriköintiä esiintyisi, niin kuvittelisin nähneeni sellaista vähän useammin.

Vastapainona tuolle kamalalle rasismille oli sitten toisaalta yksi tapaus, jossa kaksi kunniakansalaista (somali ja joku ns. välimerellinen) saivat silmittömän raivokohtauksen siitä, että konduktööri ei kunnioittanut Herrenvolkin etuoikeutta matkustaa ilman lippua. Junanvaunu raikui huoritteluista, mutta se ei tehnyt muijaan sen isompaa vaikutusta kuin iholle tunkeminenkaan. Toinen lähti junasta vapaaehtoisesti, mutta somali lukittautui vessaan. Juna seisoi pysäkillä muutaman minuutin, kun kuljettajana ollut iso korsto kävi raahaamassa rikastajan ulos vessasta ja nakkasi hänet pihalle. Tästä voi tietysti vetää sen saman johtopäätöksen kuin aiemmasta tapauksesta - Nuoriso ei ole vielä kasvanut niin monilukuiseksi ja äitynyt niin häijyksi, että sen perseily alkaisi tosissaan tuntua arjessa.
"Yksi seikka jota ei vielä ole taidettu mainita, ovat rasistineitokaiset, jotka asettuvat houkutuslinnuiksi ja rasistiäijät sitten kyttää taustalla pusikossa puukkoineen ja puntareineen." -Pirjo Pönni Jokinen

Totuus löytyy kaurapuurosta.

Muuttohaukka

^Olipas varsinainen reps-kertomus! :D Herrenvolkin matkustus pääradalla päättyy niskaperseottteella radanvarteen.

Mutta noin itse myös aikana juuri koin. En ikinä ollut paikalla, kun jotain suurta rasistista sattui. En ikinä. Sekös nyt näin ex-hesalaisena harmittaa, kun se kuitenkin lehtitietojen mukaan on aivan yleistä ja hyvin jatkuvaa ja aivan arkipäiväisen jokapäiväistä. Onnetonta kerrassaan minun huono tuurini.
Pitäisköhän ihan ostaa junalippu etelään  ja ajella eri vekottimilla Hesassa pari päivää ihan vain eestaas ja kummastella tuota arkipäivän rasismia. Olisi vhän paremmin kartalla tässäkin , eikä vain lehtitietojen varassa.( Pakko niihin on uskoa, kun kerran se lehdessä kirjoitetaan. U. Turhapuro)