News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2011-07-17 HS: Uusi opetusministeri tahtoo pitää suvivirren koulussa

Started by SSampsa, 17.07.2011, 07:36:24

Previous topic - Next topic

Mo

Mielestäni noiden 200 vanhemman kotoutumisen Suomeen voi katsoa epäonnistuneen ja edellytykset maassapysymiseen näin ollen merkittävästi heikenneen. Viranomaisten tulisi ryhtyä toimeen näiden henkilöiden maastapoistamiseksi takaisin omiin maihinsa joissa heidän ei tarvitse altistua suvivirrelle eikä muulle haitalliselle suomalaiselle kulttuurille. Rehtori tulee pidättää virasta.

kekkeruusi

Quote from: Lehtola on 02.06.2012, 14:01:59
Quote from: kekkeruusi on 02.06.2012, 13:41:38
Quote from: Lehtola on 02.06.2012, 13:32:20
Quote from: kekkeruusi on 02.06.2012, 13:16:50Ketään ei saa pakottaa ottamaan edes osaa moiseen vastoin vakaumustaan.

Kuka on pakotettu, missä ja milloin?
Juurihan itsekin kerroit omasta kouluajastasi esimerkin.

Ei heitä pakotettu olemaan mukana. Tietenkin jossain on voitu pakottaa, en sitä kiellä, mutta nykyaikana tuskin. Tietenkin eräänlaisena pakottamisena voidaan epäsuorasti pitää sitä henkistä painetta, että lapsi ei sitten osallistu koko juhlaan.
Eli, ota osaa uskonnollisiin menoihin tai pysy poissa. Pakottamisena minä tuon näen ja syrjimisenä. Miksi ei voida järjestää koulun juhlaa, joka on kaikille eikä loukkaa kenenkään oikeuksia? Mikä pakko se uskonto siihen on ympätä? Miksi niitä virsiä ei lauleta kirkossa vain kristittyjen toimesta? Miksi se virrenveisuu pitää pakottaa kaikille?

Quote from: Lehtola on 02.06.2012, 14:01:59
Jos vakaumus on niin vahva, ettei pysty olemaan bileissä mukana kun joku lausuu sanan jumala, niin pallo on kyllä sitten ihan oikeasti siellä vakaumustyyppien päässä.
Niin on, oikeudet ne on meilläkin ja ei, se ei ole "ihan sama" meille.

Quote from: Lehtola on 02.06.2012, 14:01:59
Vaikka kannatan uskonvapautta täysin, näyttää minulle tuollaiset vakaumukset aivan yhtä naurettavilta kuin jotkut räsäsen "Nyt kaikki uskomaan!" -jutut. Olen minäkin käynyt synagogassa, vapaa kirkossa, osallistunut sekä katoliseen että ortodoksiseen jumalan palvelukseen ja joskus nuoruudessa toisenkinlaisten jumalien palvontoihin, vaikken varmaan näiden jumaliin uskokaan.
Sinulla oli varmasti vapaus käydä halutessasi näissä paikoissa, eikö niin? Pakko on eri asia.

Quote from: Lehtola on 02.06.2012, 14:01:59
Minulla ei ole uskonnollisia vakaamuksia oikeastaan mihinkään suuntaan, mutta juuri noista omista vakaumuksista johtaneet päätökset niitä pahimpia onkin. On se päätös sitten se, että lauletaan virsi tai ei.
Minulle olennaisin vakaumus on se, että yksilöiden oikeuksia ei poljeta minkään perinneselittelyn tai muunkaan syyn varjolla.

Quote from: Lehtola on 02.06.2012, 14:01:59
Ja mitä edellisen viestin latinaasi tulee, niin minulla on mitä vähemmissä määrin tarkoitus hyökätä persoonaasi vastaan. Eikä vähiten siitä syystä, etten tunne sinua.
"Ja mitä muuten tuohon ääriateismiin tulee: Menette täysin samaan kastiin ovilla kiertävien ja kadulla flaiereita jakavien hihhuleiden kanssa tuon ateisminne tuputtamisen kanssa. Surullisinta on se, ettette edes itse tajua sitä. Jos suvivirttä ei olisi koskaan laulettu kouluissa ja nyt viime vuosina sitä laulettaisiin vähemmistön toiveesta muutamissa kouluissa, olisi kekkeruusi toisin uskoessaan täälläkin huutelemassa, että "teidän perinteet ei oo mun perinteitä! Suvivirsi kouluihin!""
Pelkkää hyökkäystä minua kohtaan, ei keskustelua aiheesta. Seisoisit edes sanojesi takana. Kyllä minä vittuiluakin kestän, mutta en sen muuksi maalailua.

kekkeruusi

Quote from: Mo on 02.06.2012, 14:21:10
Mielestäni noiden 200 vanhemman kotoutumisen Suomeen voi katsoa epäonnistuneen ja edellytykset maassapysymiseen näin ollen merkittävästi heikenneen. Viranomaisten tulisi ryhtyä toimeen näiden henkilöiden maastapoistamiseksi takaisin omiin maihinsa joissa heidän ei tarvitse altistua suvivirrelle eikä muulle haitalliselle suomalaiselle kulttuurille. Rehtori tulee pidättää virasta.
Mistä päättelit noiden vanhempien olevan maahanmuuttajia? Vai tarkoitatko että uskonnottomat suomalaiset eivät ole kotoutuneet ja heidät pitäisi karkoittaa?

Meitä uskontokuntiin kuulumattomia syntyperäisiä etnisiä suomalaisia on noin miljoona, muslimeita on ehkä 15000.

Mansikka

Tällainen dilemmahan ratkaistaan näin: jokainen saa toimia oikeuksiensa ja vapauksiensa puolesta silloin kuin ei loukkaa muiden vastaavia.

Oppivelvollisuus ei saa tarkoittaa tulemista osalliseksi uskonnonharjoittamisesta. Mielestäni demokraattisesti säädetty perustuslaki on oikeassa:

Quote
Uskonnon ja omantunnon vapaus

Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus.

Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen.

Jättämällä uskonnolliset toimitukset pois on kevätjuhla tasa-arvoinen: uskonnottomien tai eriuskoisten ei tarvitse jäyttäytyä pois tai poistua omasta päättäjäisjuhlastaan uskonnollisten toimitusten ajaksi.

Lisäksi jos kulttuuriargumentti hyväksytään, hyväksytään, että eri aikoina on eri "traditiot". Nyt olemme siirtymässä perustuslain hengen mukaisiin koulujuhliin. Tätä kulttuuria alkaa leimata yhä enemmän järki, tasa-arvo sja yhdenvertaisuus.

Ajallisesti pitkäkestoisempi kulttuuriperinne on Suomessa ollut auringonpalvonta, vaikka se ei ole enää suurella valta-osalla voimassa. Kulttuuri on ollut kymmenen tuhatta vuotta pakanallinen, tuhat vuotta kristillinen ja nyt liu'umme uskonnollisesti tasavertaiseen kulttuurin virallisissa instituutioissa.

l'uomo normale

Ylistyslaulu järjen kultille, korkeimmalle olennolle, leninille, Allahille. Ihan sama; sen lauluja laulan, jonka leipää syön... Tärkeintä ei ole päämäärä vaan liike, eespäin kohti EDISTYSTÄ.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

david hasselhoff


kekkeruusi

Quote from: Mansikka on 02.06.2012, 14:54:48
Tällainen dilemmahan ratkaistaan näin: jokainen saa toimia oikeuksiensa ja vapauksiensa puolesta silloin kuin ei loukkaa muiden vastaavia.

Oppivelvollisuus ei saa tarkoittaa tulemista osalliseksi uskonnonharjoittamisesta. Mielestäni demokraattisesti säädetty perustuslaki on oikeassa:

Quote
Uskonnon ja omantunnon vapaus

Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus.

Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen.

Jättämällä uskonnolliset toimitukset pois on kevätjuhla tasa-arvoinen: uskonnottomien tai eriuskoisten ei tarvitse jäyttäytyä pois tai poistua omasta päättäjäisjuhlastaan uskonnollisten toimitusten ajaksi.
Tai sitten ne juhlat voidaan jakaa tunnustuksettomaan ja uskonnolliseen osioon tässä järjestyksessä, jolloin on kaikille yhteinen osa juhlaa ja uskonnollisille omansa.

iäti

Quote from: Mansikka on 02.06.2012, 14:54:48
Jättämällä uskonnolliset toimitukset pois on kevätjuhla tasa-arvoinen: uskonnottomien tai eriuskoisten ei tarvitse jäyttäytyä pois tai poistua omasta päättäjäisjuhlastaan uskonnollisten toimitusten ajaksi.

Lisäksi jos kulttuuriargumentti hyväksytään, hyväksytään, että eri aikoina on eri "traditiot". Nyt olemme siirtymässä perustuslain hengen mukaisiin koulujuhliin. Tätä kulttuuria alkaa leimata yhä enemmän järki, tasa-arvo sja yhdenvertaisuus.

Naulan kantaan. Kulttuuriimme kuuluu, että edistystä tapahtuu. Siksi Suomi on kehittynyt maa eikä kehitysmaa.

Mansikka

Kekkeruusi: Hm, on tärkeää tietää tarkalleen mitä uskonnollisessa osassa tapahtuu, jotta päätöksen voi tehdä.

Suvivirsi loppusanojen jälkeen on ok. Juuri sitä pidempiä uskonnollisia toimituksia en pidä perusteltuna maksattaa veronmaksajilla. Jos seurakunta haluaa pitää valmistujaiskirkon, niin sinnehän voi mennä papin välityksellä jeesusta kuuntelemaan.

Pöllömestari

Quote from: kekkeruusi on 02.06.2012, 14:34:50
Quote from: Mo on 02.06.2012, 14:21:10
Mielestäni noiden 200 vanhemman kotoutumisen Suomeen voi katsoa epäonnistuneen ja edellytykset maassapysymiseen näin ollen merkittävästi heikenneen. Viranomaisten tulisi ryhtyä toimeen näiden henkilöiden maastapoistamiseksi takaisin omiin maihinsa joissa heidän ei tarvitse altistua suvivirrelle eikä muulle haitalliselle suomalaiselle kulttuurille. Rehtori tulee pidättää virasta.
Mistä päättelit noiden vanhempien olevan maahanmuuttajia? Vai tarkoitatko että uskonnottomat suomalaiset eivät ole kotoutuneet ja heidät pitäisi karkoittaa?

Meitä uskontokuntiin kuulumattomia syntyperäisiä etnisiä suomalaisia on noin miljoona, muslimeita on ehkä 15000.

Näinpä. Meidän kylän pikkukoulussa ei ole yhtään maahanmuuttajaa mutta vanheimpainillassa oli käyty pitkä keskustelu suvivirren esittämisestä. Kirkkoon kuulumattomia lapsia on kuulemma joka kolmas (11/32) täällä maaseudullakin. Suvivirsi laulettiin vielä tänä vuonna. Kun oman lapsen kouluaika koittaa, en aio kieltää häntä tai muita virsaamasta. Mutta eiköhän me uskonnottomat olla äänekkäämmin suvivirrettömyyttä vaadittu kuin muut uskontokunnat? Näin mutuna.

Ite en koe suvivirren olevan enää omalle ikäluokallekaan (30+) mikään kummoisin traditio. Paljon mieleenpainuvampia kevään traditioita kouluajoilta itselleni ovat esim. haasteottelut pesäpallossa, luokkaretket ja uimakisat.

kekkeruusi

Quote from: Mansikka on 02.06.2012, 15:21:47
Kekkeruusi: Hm, on tärkeää tietää tarkalleen mitä uskonnollisessa osassa tapahtuu, jotta päätöksen voi tehdä.

Suvivirsi loppusanojen jälkeen on ok. Juuri sitä pidempiä uskonnollisia toimituksia en pidä perusteltuna maksattaa veronmaksajilla. Jos seurakunta haluaa pitää valmistujaiskirkon, niin sinnehän voi mennä papin välityksellä jeesusta kuuntelemaan.
Mieluiten minäkin uskonnon pitäisin kokonaan poissa kouluista, mutta kompromissiratkaisuna voisi toimia tuo esittämäni. Olisihan se samalla sellainen testi, jolla katsottaisiin onko sillä uskonnollisella osalla oikeasti merkitystä vanhemmille. Alussa varmasti nämä "perinneihmiset" olisivat rinta rottingilla paikalla, mutta luulenpa että osallistuminen aikaa myöten vähenisi vastaamaan kansan yleistä uskonnollisuutta.

Samaa minä olen tässä ihmetellyt, että miksi ne sadat isot hienot kirkkorakennukset kumisee tyhjyyttään jatkuvasti kun kerran nämä "perinteet" ovat olevinaan niin tärkeitä? Kirkossa ei käydä virttä veisaamassa, mutta annas olla jos se veisuu poistettaisiin lasten koulujuhlista. :roll:

Roope

Quote from: Mo on 02.06.2012, 14:21:10
Mielestäni noiden 200 vanhemman kotoutumisen Suomeen voi katsoa epäonnistuneen ja edellytykset maassapysymiseen näin ollen merkittävästi heikenneen.

Sorruit rehtorin harhautukseen. Rehtori kertoi, että noin monen oppilaan vanhemmat eivät halua lapsensa osallistuvan uskonnonharjoittamiseen, mutta on kokonaan toinen asia, kuinka moni vetäisi lapsensa kevätjuhlasta, jos Suvivirsi soisi siellä. Jos lapseni olisivat Latokartanon koulussa, niin kuuluisin tuohon ensiksi mainittuun ryhmään, mutta antaisin rehtorille lumipesun, jos hän väittäisi sen tarkoittavan, että tukisin hänen hömpötyksiään.

Tällaisissa tapauksissa aloite tulee loppujen lopuksi aika harvoin maahanmuuttajilta itseltään. Tarvitaan joku monikultturismiin ideologiana (tai uskontona) höyrähtänyt kantaväestön edustaja, joka ryhtyy tulkitsemaan, mitä maahanmuuttajien kulttuuriin ja uskonkäsitykseen kuuluu. Näinhän se meni Entressen kirjaston rukoustilankin kanssa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Mansikka

Vaikka Roope et pitäisi suvivirttä liiallisesti uskonnollisena, näistä kahdestasadasta moni voi pitää - ja perustellusti. Kiinnostavaa toki tietää kuinka moni sitten pitäisi. Mitä mieltä olet vaihtoehtoisista tavoista virren laulamiseksi?

Phantasticum

Quote from: Roope on 02.06.2012, 16:22:07
Tällaisissa tapauksissa aloite tulee loppujen lopuksi aika harvoin maahanmuuttajilta itseltään. Tarvitaan joku monikultturismiin ideologiana (tai uskontona) höyrähtänyt kantaväestön edustaja, joka ryhtyy tulkitsemaan, mitä maahanmuuttajien kulttuuriin ja uskonkäsitykseen kuuluu. Näinhän se meni Entressen kirjaston rukoustilankin kanssa.

Ehkä se on näin, vaikka varmasti löytyy myös ääriuskonnollisia muslimivanhempia, jotka ovat vaatimassa kaikkea mahdollista ja mahdotonta uskonnonvapauteensa vedoten ja joita nämä nöyristelyn tielle lähteneet opettajat ja muut kantaväestön edustajat sitten nuoleskelevat minkä kerkiävät. Ylen uutisessa todetaan, että Kemin Kivikon koulussa on ollut muista kulttuureista tulleita lapsia jo vuosia. Ensimmäisiä olivat Chilestä ja Vietnamista tulleet, joten mitä ilmeisimmin tällöin on eletty 1970- ja 1980-lukua.

Istuin koulunpenkillä koko 1980-luvun. En näin äkkiä muista, että meidän pikkupaikkakunnan koulussa olisi ollut ulkomaalaistaustaisia oppilaita. Ja vaikka olisikin ollut, kenellekään opettajalle ei olisi tullut ikimaailmassa mieleen edes ehdottaa, että suvivirsi jätetään päätösjuhlassa laulamatta tai että se korvataan jollain "monikulttuurisella" hömpällä siksi, että koulussa on muualta tulleita "monikulttuurisia" oppilaita. Tai että koulun järjestämässä itsenäisyysjuhlassa esiintyy kurdien rumpu- ja tanssiryhmä. Jos joku opettaja olisi tällaista ehdottanut 1980-luvulla, häntä olisi pidetty täyskahelina.

Uskaltaisin väittää nykyisen touhun olevan 1990-luvulla "varsinaisten" maahanmuuttajien mukanaan tuoman ilmiön, joka on puhjennut täyteen kukkaansa nyt 2000-luvulla. Ilman "varsinaisia" maahanmuuttajia kukaan kirkkoon kuulumaton ateistivanhempi tuskin olisi yhtä äänekkäästi (ollut) vaatimassa suvivirrettömyyttä ja muiden vähänkään uskonnollisuuteen viittaavien perinteiden lopettamista koulujen juhlista.

Hesarin jutussa todetaan suvivirsigaten olevan murheellinen esimerkki siitä, kuinka vähäpätöinen käytännön kysymys voi ottaa panttivangikseen koko kansan. Olen samaa mieltä. Ville Similä ja hänen hengenheimolaisensa ovat tehneet tästä asiasta gaten. Juuri he ovat halunneet lähteä tälle nöyristelyn ja mielistelyn tielle. Ilman heitä suvivirrestä ei olisikaan tullut mitään kiistaa.

Maailma kuulemma muuttuu eikä kaikki muutos ole aina kivaa. Näin minulle kerrottiin, kun arvostelin kovin sanoin nykytouhua. Ehkä maailma tosiaan muuttuu, mutta miksi sen muutoksen kohteen täytyy olla suomalainen kulttuuri omine tapoineen ja perinteineen? Miksei tänne muualta tullut ole se, jonka kuuluu sopeutua uuteen kotimaahansa? Miksi tulijalla on vain pelkkiä oikeuksia eikä lainkaan velvollisuuksia?

schenker

Quote from: kekkeruusi on 02.06.2012, 15:28:25
[
Samaa minä olen tässä ihmetellyt, että miksi ne sadat isot hienot kirkkorakennukset kumisee tyhjyyttään jatkuvasti kun kerran nämä "perinteet" ovat olevinaan niin tärkeitä? Kirkossa ei käydä virttä veisaamassa, mutta annas olla jos se veisuu poistettaisiin lasten koulujuhlista. :roll:

veisuu ei saa poistua. finlandia hymni on asiaa myös peruskoululaisille. kun itse sain valkolakin niin se laulettiin ei suvivirttä.  kyllä se muslumaani saa luvan kuunnella finlandia hymniä jos meinaa täällä asua. koskee myös muita suomalaisia joilla oppivelvollisuus on. _siis jos minä_ saisin päättää asiasta.  8)

schenker

meidän lukiomme tuoreet ylioppilaat kävivät myös sankarihaudalla silloin. toivottavasti ketään ei sankarihauta loukkaa. nykykäytännöistä en tiedä.

mutta tekisi varmasti hyvää koululaisille jos joskus kirkkoreissun sijaan olisi vierailu sankarihaudalla. tai vaikka sitten valinnan vapaus. lutskut kirkkoon ja muut sankarihaudalle.

täällä me kävimme:


http://www.tammenlehva.fi.test.mediatraffic.fi/sivu.php?id=133

Tuusulan Kirkkopuistoon sijoitettuun pitkään graniittipaateen, erityiseen Pro Patria -nimikirjaan, on kaiverrettu kaikkien tiedossa olevien Suur-Tuusulan alueella (Järvenpää, Kerava ja Tuusula) asuneiden ja sodan johdosta surmansa saaneiden henkilöiden nimet kuolinaika ja -paikka sekä hautapaikka  -tietoineen. Nimiä on 311 kpl. Lisäksi paaden keskiosassa on kypäräpäistä sotilasta ja laakeriseppelettä kuvaava pronssireliefi sekä teksti: "Pro patria 1939–1945 Kiitollisuudella – jälkipolvet". 
   Nimikirjan suunnitteli järvenpääläinen kuvanveistäjä Erkki Eronen ja valmisti Loimaan kivi Oy. Se paljastettiin talvisodan 1939–1940 alkamisen 60-vuotispäivänä 20.11.1999. Nimikirja-hanke rahoitettiin osittain keräysvaroin. loppurahoituksesta vastasivat Tuusulan kunta ja seurakunta
  Nimikirjan paljastamisen jälkeen on löytynyt 14 muualle haudattua tuusulalaista sankarivainajaa, joiden nimiä ei ole nimikirjassa.

Iloveallpeople

Esimerkiksi homofobiassa ja ääriateismissa on paljon samaa. Me, jotka emme pelkää näitä piirteitä itsessämme (uskonnollisuus ja homous), vaikka olemme ateisteja ja heteroita, emme pillastu uskonnon ja homouden näkymisestä jokapäiväisessä elämässämme.

Jonkun laulun (suvivirsi) demonisoiminenhan on kai suurimmaksi osaksi niiden piirteiden kieltämistä itsessään, johon tuo laulu viittaa. Me rationaaliset ateistit emme tuollaiseen sorru.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Archaeopteryx

Tapaluterilaiset puolustavat Suvivirttä kuin muslimi burkaa...

Finlandiaa vain koulun päättäjäisiin, siinä olisi suomalaista kulttuuria tasapuolisesti.

schenker

Quote from: Archaeopteryx on 02.06.2012, 18:59:44

Finlandiaa vain koulun päättäjäisiin, siinä olisi suomalaista kulttuuria tasapuolisesti.

just niin. kristittyjenjumala on juutalainen ja luther saksalainen ja suvivirsi ruotsalainen.

sibelius ja koskenniemi ovat  suomalaisia. stone taas on  keravalainen.   8)


Stone - Finlandia

http://www.youtube.com/watch?v=DWoZJXErxfI

kekkeruusi

Quote from: Iloveallpeople on 02.06.2012, 18:57:20
Esimerkiksi homofobiassa ja ääriateismissa on paljon samaa. Me, jotka emme pelkää näitä piirteitä itsessämme (uskonnollisuus ja homous), vaikka olemme ateisteja ja heteroita, emme pillastu uskonnon ja homouden näkymisestä jokapäiväisessä elämässämme.

Jonkun laulun (suvivirsi) demonisoiminenhan on kai suurimmaksi osaksi niiden piirteiden kieltämistä itsessään, johon tuo laulu viittaa. Me rationaaliset ateistit emme tuollaiseen sorru.
Naistenlehtitason psykoanalyysia.  :roll: Jos ei oikeasti tykkää syödä etanoita, niin oikeasti salaa himoitsee niitä? Ja kutsut itseäsi rationaaliseksi.

Suvivirsi ei ole se ongelma, vaan uskonnollisuuden tuputtaminen kouluissa ja että muiden vakaumusta ei kunnioiteta.

Iloveallpeople

Quote from: kekkeruusi on 02.06.2012, 19:05:48
Quote from: Iloveallpeople on 02.06.2012, 18:57:20
Esimerkiksi homofobiassa ja ääriateismissa on paljon samaa. Me, jotka emme pelkää näitä piirteitä itsessämme (uskonnollisuus ja homous), vaikka olemme ateisteja ja heteroita, emme pillastu uskonnon ja homouden näkymisestä jokapäiväisessä elämässämme.

Jonkun laulun (suvivirsi) demonisoiminenhan on kai suurimmaksi osaksi niiden piirteiden kieltämistä itsessään, johon tuo laulu viittaa. Me rationaaliset ateistit emme tuollaiseen sorru.
Naistenlehtitason psykoanalyysia.  :roll: Jos ei oikeasti tykkää syödä etanoita, niin oikeasti salaa himoitsee niitä? Ja kutsut itseäsi rationaaliseksi.

Suvivirsi ei ole se ongelma, vaan uskonnollisuuden tuputtaminen kouluissa ja että muiden vakaumusta ei kunnioiteta.

Ja sekö on tuputtamista, jos kevätjuhlissa sattuu kuulemaan suvivirren? Minulle on se ja sama soiko joku virsi juhlissa.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

schenker

Quote from: kekkeruusi on 02.06.2012, 19:05:48

Suvivirsi ei ole se ongelma, vaan uskonnollisuuden tuputtaminen kouluissa ja että muiden vakaumusta ei kunnioiteta.

tämä on se sdp.n ja keskusta/kokoomuksen symbioosin tuotos. sdpn äärisiipi ei halunnut suomalaistaisänmaallisuutta ja korvaukseksi siitä annettiin juutalais/saksalais/ruotsalaisen uskonnon pysyä siinä asemassa jonka se saavutti.

vika löytyy ihan suomen sosiaalidemokraattisesta puolueesta.

kekkeruusi

Quote from: Iloveallpeople on 02.06.2012, 19:10:40
Quote from: kekkeruusi on 02.06.2012, 19:05:48
Quote from: Iloveallpeople on 02.06.2012, 18:57:20
Esimerkiksi homofobiassa ja ääriateismissa on paljon samaa. Me, jotka emme pelkää näitä piirteitä itsessämme (uskonnollisuus ja homous), vaikka olemme ateisteja ja heteroita, emme pillastu uskonnon ja homouden näkymisestä jokapäiväisessä elämässämme.

Jonkun laulun (suvivirsi) demonisoiminenhan on kai suurimmaksi osaksi niiden piirteiden kieltämistä itsessään, johon tuo laulu viittaa. Me rationaaliset ateistit emme tuollaiseen sorru.
Naistenlehtitason psykoanalyysia.  :roll: Jos ei oikeasti tykkää syödä etanoita, niin oikeasti salaa himoitsee niitä? Ja kutsut itseäsi rationaaliseksi.

Suvivirsi ei ole se ongelma, vaan uskonnollisuuden tuputtaminen kouluissa ja että muiden vakaumusta ei kunnioiteta.

Ja sekö on tuputtamista, jos kevätjuhlissa sattuu kuulemaan suvivirren?
Kyllä.

Quote from: Iloveallpeople on 02.06.2012, 19:10:40
Minulle on se ja sama soiko joku virsi juhlissa.
Niin on lähinnä minullekin, mutta se ei ole se ja sama kenen siihen pitää ottaa osaa.

Farrow

Quote from: Mansikka on 02.06.2012, 14:54:48
Tällainen dilemmahan ratkaistaan näin: jokainen saa toimia oikeuksiensa ja vapauksiensa puolesta silloin kuin ei loukkaa muiden vastaavia.

Oppivelvollisuus ei saa tarkoittaa tulemista osalliseksi uskonnonharjoittamisesta. Mielestäni demokraattisesti säädetty perustuslaki on oikeassa:

Quote
Uskonnon ja omantunnon vapaus

Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus.

Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen.

Jättämällä uskonnolliset toimitukset pois on kevätjuhla tasa-arvoinen: uskonnottomien tai eriuskoisten ei tarvitse jäyttäytyä pois tai poistua omasta päättäjäisjuhlastaan uskonnollisten toimitusten ajaksi.

Lisäksi jos kulttuuriargumentti hyväksytään, hyväksytään, että eri aikoina on eri "traditiot". Nyt olemme siirtymässä perustuslain hengen mukaisiin koulujuhliin. Tätä kulttuuria alkaa leimata yhä enemmän järki, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus.

Ajallisesti pitkäkestoisempi kulttuuriperinne on Suomessa ollut auringonpalvonta, vaikka se ei ole enää suurella valta-osalla voimassa. Kulttuuri on ollut kymmenen tuhatta vuotta pakanallinen, tuhat vuotta kristillinen ja nyt liu'umme uskonnollisesti tasavertaiseen kulttuurin virallisissa instituutioissa.

Olen samaa mieltä Mansikan kanssa, joten tyydyn vain komppailemaan täältä taustalta. :) Erityisesti tuo boldaamani kohta on hyvä.
Suvivirren kuuleminen ei toki saa mua ahdistumaan millään lailla (eikä mulla ole huonoja lapsuusmuistoja suvivirteen liittyen, päinvastoin). Mutta ei tässä tarvita kuin muutama sukupolvi tästä eteenpäin, niin suvivirsi alkaa olla jo historiaa. Ei monet nykyajan lapsistakaan sitä välttämättä kevätjuhlissa kuule, eikä siitä näin ollen tule mitään sellaista traditiota heille kuin mitä se meille hiukan vanhemmille saattaa olla. Ei ole mitään pakkoa "vaalia" kaikkia mahdollisia perinteitä yhteiskunnan muuttuessa, tai tarrata niihin omassa nostalgiankaipuussaan kiinni kuin takiainen.

Ajat muuttuvat, me muutumme.

Jos uskontokuntiin kuulumattomia etnisiä suomalaisia on jo peräti miljoona, eikä luku tuosta ainakaan pienene, niin tottakai se vaikuttaa myös traditioihin joista osa on auttamattomasti vanhentumassa ja niiden "parasta ennen" -päivämäärä on jo lähestulkoon mennyt.
"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

Siili

Quote from: Farrow on 02.06.2012, 19:29:31
Ei ole mitään pakkoa "vaalia" kaikkia mahdollisia perinteitä yhteiskunnan muuttuessa, tai tarrata niihin omassa nostalgiankaipuussaan kiinni kuin takiainen.

Totta kai perinteetkin voivat kokea luonnollisen kuoleman, ja harva jää niitä kaipaamaan.  On kuitenkin eri asia, jos niitä yritetään nimenomaisesti tappaa esim. monikulttuurisuuden nimissä.  Reaktio voi olla juuri päinvastainen kuin mitä mokuttajat haluvat.   

Iloveallpeople

Quote from: kekkeruusi on 02.06.2012, 19:18:25
Quote from: Iloveallpeople on 02.06.2012, 19:10:40
Quote from: kekkeruusi on 02.06.2012, 19:05:48
Quote from: Iloveallpeople on 02.06.2012, 18:57:20
Esimerkiksi homofobiassa ja ääriateismissa on paljon samaa. Me, jotka emme pelkää näitä piirteitä itsessämme (uskonnollisuus ja homous), vaikka olemme ateisteja ja heteroita, emme pillastu uskonnon ja homouden näkymisestä jokapäiväisessä elämässämme.

Jonkun laulun (suvivirsi) demonisoiminenhan on kai suurimmaksi osaksi niiden piirteiden kieltämistä itsessään, johon tuo laulu viittaa. Me rationaaliset ateistit emme tuollaiseen sorru.
Naistenlehtitason psykoanalyysia.  :roll: Jos ei oikeasti tykkää syödä etanoita, niin oikeasti salaa himoitsee niitä? Ja kutsut itseäsi rationaaliseksi.

Suvivirsi ei ole se ongelma, vaan uskonnollisuuden tuputtaminen kouluissa ja että muiden vakaumusta ei kunnioiteta.

Ja sekö on tuputtamista, jos kevätjuhlissa sattuu kuulemaan suvivirren?
Kyllä.

Quote from: Iloveallpeople on 02.06.2012, 19:10:40
Minulle on se ja sama soiko joku virsi juhlissa.
Niin on lähinnä minullekin, mutta se ei ole se ja sama kenen siihen pitää ottaa osaa.

Eli emotionaalisesti suvivirsi on sunulle merkityksellisempi kappale kuin muut laulut.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Farrow

Quote from: Siili on 02.06.2012, 19:36:57
Quote from: Farrow on 02.06.2012, 19:29:31
Ei ole mitään pakkoa "vaalia" kaikkia mahdollisia perinteitä yhteiskunnan muuttuessa, tai tarrata niihin omassa nostalgiankaipuussaan kiinni kuin takiainen.

Totta kai perinteetkin voivat kokea luonnollisen kuoleman, ja harva jää niitä kaipaamaan.  On kuitenkin eri asia, jos niitä yritetään nimenomaisesti tappaa esim. monikulttuurisuuden nimissä.  Reaktio voi olla juuri päinvastainen kuin mitä mokuttajat haluvat.
Monikulttuurisuuden nimissä tuskin kovin moni tuota suvivirsi-traditiota on tappamassa, se ei ainakaan itselleni ole ollenkaan se pääasia tässä.
Jään kuitenkin ihan rauhassa ja hyvillä mielin odottelemaan koulujen virsienveisaamis-tradition kuolemaa. Se tapahtuu väistämättä.

Ala-asteella kuuden vuoden ajan, joka ikinen aamu, uskonnollinen luokanopettajamme seisotti oppilaita lukiessaan otteita raamatusta, sekä tietysti virsikin siinä sitten aina veisattiin. Toivottavasti enää ei ole tuollaista missään... Olis tosiaan sillon riittänyt ihan vaan se suvivirsi ja jouluevankeliumit sun muut erikoistilanteet, jos kerran pakko jotain uskonto-traditioita olla.

Omat lähisukulaiseni, kaksi pientä lasta, eivät ole koskaan kuulleet suvivirttä.
"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

Roope

Quote from: Mansikka on 02.06.2012, 17:08:17
Vaikka Roope et pitäisi suvivirttä liiallisesti uskonnollisena, näistä kahdestasadasta moni voi pitää - ja perustellusti. Kiinnostavaa toki tietää kuinka moni sitten pitäisi.

Niin olisi. Haluasin kuulla heidän kertovan oman mielipiteensä lasten vanhempina, en yhden 200 oppilaalla ratsastavan hömpän rehtorin mielipidettä.

Quote
Mitä mieltä olet vaihtoehtoisista tavoista virren laulamiseksi?

Ai se PMMP-versio? Se on samaa kuin vihreiden vaalikampanjaidea poistaa Suomen vaakunaleijonalta sukuelimet. Ja kun nyt ollaan editoimassa todellisuutta sopivammaksi, poistetaan Suomen lipusta sininen risti, uskonnollinen ja nationalistinen symboli.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Phantasticum

Quote from: Farrow on 02.06.2012, 19:29:31
Ajat muuttuvat, me muutumme.

Jos uskontokuntiin kuulumattomia etnisiä suomalaisia on jo peräti miljoona, eikä luku tuosta ainakaan pienene, niin tottakai se vaikuttaa myös traditioihin joista osa on auttamattomasti vanhentumassa ja niiden "parasta ennen" -päivämäärä on jo lähestulkoon mennyt.

Silloin kun kulttuurilla ja yhteiskunnalla ei ole enää mitään omaa pyhää, sen jälkeen tyhjiö on helppo korvata uudella pyhällä. Koska uskontokeskustelu on kiellettyjen aiheiden listalla, en viitsinyt kommentoida Kyösti Kakkosen ja muiden yritysjohtajien ehdotusta uskonnollisten juhlapyhien siirtämistä viikonloppujen yhteyteen.

Siirretään vaan ja annetaan samalla tilaa sille toiselle suurelle uskonnolle, joka kyykyttää länsimaista yhteiskuntaa mennen tullen omilla vaatimuksillaan. Vai mitä mieltä olette bussikuskien hiljentymishuoneista, ramadanin vietoista ja kirjastojen rukoilunurkkauksista? Mikään ei minusta viittaa siihen, että Eurooppaan tullessaan islam maallistuisi.

Jäin muuten miettimään omaa tapaluterilaisuuttani. Olenko sellainen? Hyvä kysymys. En tiedä.

LyijyS

Lukiossa, jossa olen töissä kevätjuhla liikkuu kyllä jo todella (laittoman)harmaalla alueella. Itseäni ei uskonnottomana opettajana suvivirren hoilaus juurikaan haittaa, en vain laula mukana. Mutta tämän lisäksi meillä on tapana jostain kumman syystä pyytää juhlapuhujaksi seurakunnan pappi tai vastaava, joka ei kyllä ole koskaan tajunnut juhlan luonnetta ja sitä, että ylioppilaiden ja yleisön joukossa on paljon myös uskonnottomia ja muita.

Tänäänkin (kuten aikaisempinakin vuosina) puhe oli kuin suoraan sunnuntain saarnasta (joskus pappi on tämän puheessaan myöntänytkin) siunauksineen ja useine jumalan tunnustuksineen. Itse kyllä hieman aina kihisen, miten loukkaavasti nämä "laupeuden palvelijat" ottavat muita huomioon. Parasta olisi, että järjestettäisiin erikseen vaikka edellisenä päivänä oma jumalkerho niille oppilaille, jotka tämän haluavat ja itse kevätjuhlan puhuja oli neutraali  Ja soikoon vaikka se suvivirsi sitten myönnytyksenä uskiksille juhlan päätteeksi.