News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Käytännön vinkkejä: Miten kasvattaa lapsi haasteellisessa ympäristössä?

Started by Alkuasukas, 13.04.2009, 23:28:14

Previous topic - Next topic

Alkuasukas

Quote from: zkelvin on 14.04.2009, 13:48:26
Juu, kansallisuushan on tatuoitu jokaisen otsaan. Sattuu vaan noissa isoissa teollisuusmaissa olla aika heterogeenisen näköistä porukkaa

Neekeröinti on elämäntapa, ei rotu. Denzel Washington tai Mr Obama on vähän erikaliberin musta kuin Akhmed Siad Barre.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Mr. Heat

Quote from: Alkuasukas on 14.04.2009, 13:41:52
Quote from: Mr. Heat on 14.04.2009, 13:36:18
Alkuasukas, Stadissa on sellainen yksityinen koulu kuin The English School. Se maksaa hieman mutta siellä ei kauaa katsella huonoja oppimistuloksia (täten siellä on myös työskentelyrauha). Itse kävin sen esikoulusta lukioon asti ja voin suositella

Jaa? No tuohan voisi olla vaihtoehto.

[googlaustauko]

http://www.eschool.edu.hel.fi/

Vaikuttaa hyvältä:

"Jos etsit lapsellesi koulua, tässä muutamia hyviä syitä harkita Englantilaista koulua:
• pieni koulu (n. 500 oppilasta mukaan lukien esikoulu)
• vakituinen henkilökunta luo kannustavan oppimisilmapiirin, joka haastaa jokaisen lapsen tekemään parhaansa
koulun juuret ovat syvällä suomalaisessa ja anglosaksisessa kulttuurissa"

Minkäköhanlainen jonotuslista...?

Lukukausimaksu 271 euroa eli ei mitään.

Niin, tuo jonotuslista onkin se mihin monen tie tuossa koulussa kaatuu, yleisesti 1-2 luokkalaiset ovat niitä jotka ovat käyneet tuon koulun eskarin koska he osaavat hyvin englantia. Sitten kolmannen luokan jälkeen tuohon kouluun pääsy helpottuu(ymmärtääkseni). Tietysti asiat ovat voineet muuttua siitä kun itse olin vielä tuolla.
"Mistä tulikin mieleen, voiko aidosti kuulua Suvaitsevaistoon, jos omistaa muun kuin sekarotuisen koiran?"
- aha

Aldaron

Sitten on tietysti Pääkaupunkiseudun ruotsinkieliset koulut, joiden oppilaista vain noin 30% tulee täysin ruotsinkielisistä kodeista. Muslimitaustaisia oppilaita huomattavasti vähemmän (lue: ei melkein ollenkaan) kuin suomenkielisissä kouluissa. Yleisesti ottaen varsin hyvä ja asiallinen työskentely-ympäristö ja työrauha, hyvin vähän koulukiusaamista ja muita häiriöitä. Jos lapsi on rekisteröity ruotsinkieliseksi, paikan saa automaattisesti, muussa tapauksessa käsittääkseni kontrolloidaan, missä määrin lapsi ymmärtää ruotsia. Hyvä vaihtoehto lähinnä niille perheille, joissa edes jossain määrin puhutaan ruotsia.
"Barbaren väljer vapen, du välja må som han,
när vilddjur öppnar gapen, ingen tanke tala kan"
- Pär Lagerkvist

"Men ändå kunde jag inte avstå från att söka mig till det omtöcknade förståndets gemenskap."
- Henrik Tikkanen

Ernst

Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Liero

Quote from: zkelvin on 14.04.2009, 13:48:26
Mutta päätän tämän osaltani tähän.

Näinhän se menee. Lisäksi se samainen nainen

- ymmärtää aina vähälahjaisia ja pidättäytyy ehdottomasti tuomitsemasta heitä
- tuomitsee vahvemmat ja pidättäytyy ehdottomasti ymmärtämästä heitä
- vetäytyy tilanteesta piilovittuillen

Alkuasukas

Kaarina Ranne (vihr.)

zkelvin

Quote from: Liero on 14.04.2009, 14:10:15

Näinhän se menee. Lisäksi se samainen nainen

- ymmärtää aina vähälahjaisia ja pidättäytyy ehdottomasti tuomitsemasta heitä
- tuomitsee vahvemmat ja pidättäytyy ehdottomasti ymmärtämästä heitä
- vetäytyy tilanteesta piilovittuillen

Would you care to elaborate? Ja nimenomaan noita kahta ensimmäistä ranskalaista viivaa? Vai päädyitkö noihin "johtopäätöksiin" ihan vaan sen takia, että olen nainen? Ja vittuilu oli muuten ihan avointa.

Voin vinkkinä sanoa, että tässä tapauksessa en ymmärrä kumpaakaan osapuolta. Niille maahanmuuttajaperheille, jotka eivät kasvata lapsiaan kunnioittamaan opettajia ja oppilastovereitaan, pitäisi lukea ihan samanlaiset madonluvut kuin vastaaville suomalaisperheillekin.

Se, mitä en ymmärrä, on ihmisten totaalinen kyvyttömyys tehdä jotain asialle. Hyvin näkee tälläkin foorumilla, että on kiva nillittää asioista, kun ei itse tarvitsee koskaan liata omia käsiä. Voi kun ollaan niin huolissaan asioista. Vahvemmuutta tosiaan.

Alkuasukas

Quote from: zkelvin on 14.04.2009, 14:26:17
pitäisi lukea

Tuossa lienee olennainen. Kukas lukee? Opettaja? Rehtori? Asteroidi? Brax? Illman? Joku vittuuntunut Jani-Petterin iskä pimeällä kujalla?

Kaarina Ranne (vihr.)

zkelvin

Quote from: Alkuasukas on 14.04.2009, 14:28:26
Quote from: zkelvin on 14.04.2009, 14:26:17
pitäisi lukea

Tuossa lienee olennainen. Kukas lukee? Opettaja? Rehtori? Asteroidi? Brax? Illman? Joku vittuuntunut Jani-Petterin iskä pimeällä kujalla?

Jos mietin asiaa omalta kohdaltani, niin suoran toiminnan naisena hoitaisin asiaa usealta rintamalta: kimppuun usutan open ja tarvittaessa rehtorin, mutta kävisin itsekin tiukkasanaisen keskustelun riiviön/riiviöiden vanhempien kanssa.

JNappula

Itse ratkaisin asian muuttamalla perheineni maaseudulle n. 30 minuutin ajomatkan etäisyydelle suurehkon suomalaisen kaupungin keskustasta. Ko. kaupunki oli ainakin joskus suurin sisämaakaupunki pohjoismaissa.

Luokkakoot pienenivät samalla kun opetuksen vaativuus nousi, ysit vanhassa koulussa muuttuivat seiskoiksi uudessa koulussa. Koko ala-asteella ei taida olla yhtään ei-valkoihoista lasta, ja jos olisikin, ne olisivat muiden kuin turvapaikanhakijoiden/pakolaisten lapsia. Niitä kun ei täällä ole.

Emme toki lähteneet mokutusta pakoon koska vanhassa koulussa kaupungissa oli alle 10% mamuja, vaan ennemminkin ongelmana olivat ihan han-suomalaisten lähiövanhempien lapset. Monilla vanhemmilla oli ongelmia alkoholinkäytön suhteen, ja lapset olivat ainakin sillointällöin pikkuisen heitteillä jne. Lapsen pari parasta kaveria (tyttöjä) olivat 10-vuotiaina kesäöitä kaupungilla ja vanhempien sammahdellessa viikonloppuina olivat yötä muiden kavereiden luona. Emme halunneet omien lasten joutuvan huonojen vaikutteiden kohteiksi.

Kaikenkaikkiaan lapsi on todella tyytyväinen muuttoon, vanhassakin koulussa oli paljon kavereita, mutta uudet kaverit ovat todella fiksuja ja kivoja. Luokassa ei kiusata ketään ja luokkahenki on hyvä, hyvillä numeroilla jopa vähän kilpaillaankin.

Itse käyn edelleen kapungissa töissä, mutta ajallisesti työmatka ei ole pidentynyt kuin kymmenellä minuutilla.

"The difference between a smart feller & a fart smeller is less than you think."

JR

Koulu onkin lempiaiheitani, omilta lapsilta tosin alkaa olemaan peruskoulu lopuillaan. Täällä maaseudulla ei kovin paljoa ole maahanmuuttajia, eikä heistä muutenkaan ole ongelmia, mutta kotoperäisistä riitää kyllä harmia senkin edestä. Ala-asteilla pärjätään minusta varsin hyvin, mutta tuo yläaste on vähän liian iso koulu ja ongelmia riittää.
Olen ottanut tavaksi laittaa aika kovaakin palautetta tarvittaessa. Vanhempainyhdistyksen kokouksessa kerroin, että minun mielestäni oppilaitten turvallisuuden suurin uhka ovat vanhemmat, jotka eivät osaa kasvattaa lapsiaan. Koulukiusaamisen suurin syyllinen on kiusaajan kotiväki, joka antaa lapsen kiusata.

Kari Kinnunen

Quote from: Alkuasukas on 14.04.2009, 13:46:24
Njoo, ongelma vain on se, että työ on ja pysyy Helsingissä.

Tuota minusta se english scoohl vaikutti ihan OK vaihtoehdolta, eikä edes kallis. Jos itse asuisin Helsingissä ja minulla olisi peruskouluikäisiä lapsia niin hyvin mahdollinen vaihtoehto.

Sinänsä esimerkiksi meillä täällä Tampereen ympäryskunnissa on tuo mokuttaminen vielä jossain rajoissa. Muistaakseni joku piiperö ehdotti vastaanottokeskusta mutta valtuusto nauroi ehdottajan pihalle.

Harmillista toki on että työmatka täältä Helshingin keskustaan taitaa kestää pari tuntia. Ja polttoaine maksaa.

Kari Kinnunen

Quote from: JR on 14.04.2009, 15:10:36
Olen ottanut tavaksi laittaa aika kovaakin palautetta tarvittaessa. Vanhempainyhdistyksen kokouksessa kerroin, että minun mielestäni oppilaitten turvallisuuden suurin uhka ovat vanhemmat, jotka eivät osaa kasvattaa lapsiaan. Koulukiusaamisen suurin syyllinen on kiusaajan kotiväki, joka antaa lapsen kiusata.

No näinpä. Vaan kun nykyään ei saa kakaroille antaa kurinpalautusta ja kakarat tietää sen.
Pikkasen on tainnut yltiöhumanismi kusaista itseään reisille. En minä tunne olevani kovin häiriytynyt vaikka nöösinä selkääni sainkin, aina aiheesta.

Octavius

Muistelen hiljattain lukeneeni, että englantilaispiltit harrastavat ennätysmäärin itsepuolustuslajeja nykyisin. Siinä voisi olla yksi keino.

Tuohon koulun valintaan kannattaa todella panostaa. Itse tunnen ainakin kolme tapausta, joissa lapsi 'muutti' isovanhempiensa asuntoon, että sai paremman koulun itä-Helsingin sijaan.

Kolmas vaihtoehto on sitten paeta maalle.

Neljäs vaihtehto on nauttia rikkaudesta.

p.s. Suomi ja suomalaiset eivät tosiaankaan elä tyhjiössä, vaan kuten olemme tässä viimeisen puolenkin vuoden aikana huomanneet, joudumme tekemään mm. kauppaa  8) erinäköisten ja taustaisten ihmisten kanssa, ja jos se kauppa alkaa tyrehtymään, niin yhteiskunta onkin yhtäkkiä pulassa.'

Tämä oli kyllä mainio.
Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen (kok.) mukaan Irlannin vaikea tilanne todistaa ilman pienintäkään epäilystä, että Kreikan lainajärjestelyjen arvostelijat olivat väärässä.

Sarppi

Suomesta löytyy myös nykyisin muutamia IB-koulujärjestelmän versioita ala- ja yläkouluunkin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/International_Baccalaureate:

QuoteAla-aste (Primary Years Programme)
Suomessa ohjelmaa opettavat International School of Helsinki, Oulun kansainvälinen koulu ja Ressun peruskoulu. Myös Turun kansainvälisen koulun alaluokkien opetussuunnitelma perustuu PYP-ohjelmaan.

Yläaste (Middle Years Programme)
Suomessa ohjelmaa opettavat International School of Helsinki, Oulun kansainvälinen koulu, Turun normaalikoulu, Turun kansainvälinen koulu ja Ressun peruskoulu.

IB-tutkinnot maksavat, ymmärtääkseni koulutus ei, ellei koulu ole jotenkin muutoin maksullinen. Alkoi kylläkin tätä vinkkiä kirjoittaessani naurattaa, kun ehdottelen kansainvälisiä kouluja pakotieksi "kansainvälistymiselle" mutta jotenkin tässä on näin päässyt käymään.

IB-ajatusmaailmaa voi ehkä pitää kyseenalaisena, mutta opettajat Suomessa vaikuttavat suhtautuvan taustaideologioihin vähäisellä paatoksella ja keskittyvän siihen, mikä aineenopetuksessa on mielekästä.

Lisäksi IB:llä tarjottavat TOK-taidot (Theory of Knowledge) ovat tässä mediahytäkässä lapsille tärkeitä. Näissä kouluissa on siis lapsille ihan oikeasti tunteja, missä keskustellaan kyseenalaisista ilmiöistä, ja mietitään, mikä on totuus ja millaisiin asioihin voi luottaa. Lukiossa opettaja toi meille nipun dokumentteja, joissa kerrottiin, ettei holokaustia tapahtunut. Lapset oli ihmeissään. Sitten opittiin, että näinkin jotkut ajattelee ja siihenkin voi olla joku peruste, ja pohdittiin, onko järkevä peruste. Jälkeenpäin on käynyt mielessä, että muutamissa muissa maissa opettaja olisi epäilemättä heitetty kyselemättä linnaan.

big bang

Jos muistelet tarkemmin sitä historiantuntiasi muistaisit että kyllä opettaja oli sitä mieltä että holokausti tapahtui. Toi vain esiin kuinka on olemassa ihmisiä jotka väittävät päinvastoin ja yrittävät todistaa toisin .Vähän niin kuin aikoinaan että maa on pannukakku ja mailma on 6000v vanha.

Kyllä saksassakin  käsitellään tätä aihetta ja näitä "holokaustia ei koskaan tapautunut todisteita" juuri sen takia että huijaus yritykset eivät uppoa jos on tieteen todistustaakka metodit hallussa.Itse ole sitä mieltä ,että näitä väittämiä pitäisi laajalti käsitellä myös Suomen lukioissa mutta luulen opettaja tason olevan niin kirjavaa ja heikkoa että parempi pysytellä vuosiluvuissa ja Sven Duuvassa.

reino

On vähän eri asia käydä kauppaa erinäköisten ja taustaisten ihmisten kanssa kuin joutua päivittäin koulukiusatuksi suomalaisuutensa takia, varsinkin jos opettajat ja koulunkäyntiavustajat asettuvat automaattisesti niiden koulukiusaajien puolelle. Sellaiset lapsuudenkokemukset vaikuttavat varmasti myös tulevaan suhtautumiseen. Ja turvaton lapsuus vähentää mahdollisuuksia sijoittua vaativiin kv. kaupan tehtäviin aikuisena.

Itse olen varttunut täysin monokulttuurisessa ympäristössä. Minulle ei silti tuota mitään vaikeuksia käydä kauppaa tai tulla toimeen ihan kenen kanssa tahansa. Ystäväni valitsen toki huolella.

Quote from: zkelvin on 14.04.2009, 13:14:32Tehdään NIISTÄ suomalaisia. Ihmeellistä, kun isot ihmiset itkevät täällä siitä, että ne maahanmuuttajat ja niiden toiseus, mutta eipä kenelläkään sitten näytä olevan kovinkaan paljon kiinnostusta käydä sen toiseuden poistamiseen.

Periaatteessa olen tuosta asiasta kanssasi täysin samaa mieltä: jos maahanmuuttajien määrä olisi kohtuullisen pieni (ja monikulttuuri-ideologiaa ei olisi), niin ei olisi mikään ongelma suomalaistaa heidät. Ja niin kannattaisi ehdottomasti tehdä.

Nyt tilanne vain on se, että kaikki yritykset "toiseuden poistamiseen" tavalla tai toisella johtavat vähintään 3 vuoden vankeusrangaistukseen.

echoss

Quote from: Alkuasukas on 14.04.2009, 13:37:04
Quote from: EL SID on 14.04.2009, 13:34:37
muuta muualle. Toteuta white filght omalta osaltasi.

Minne? Suomi on mokutettu akselilla Hanko-Helsinki-Parikkala-Rovaniemi.

Vittu Nuorgamiinko tässä pitää lähteä? Ai niin Affenanmaa on toistaiseksi säilynyt maahanmuuttajilta. Sinne tosin ei SVHM saa muuttaa?
Kyllä pk-seudultakin vielä löytyy moku-vapaata aluetta, esim. vaikka täältä pohjois-espoosta. Kun ei junarata kulje ihan vierestä, niin tämä ei ole tietystikään kultamunien suosikkialuetta. Omien muksujen luokkakoot ovat vielä ihan järkeviä (~25), eikä ainakaan tossa meidän lähikoulussa ole yhtään "kamelikuskin" jälkeläistä.

Kari Kinnunen

Quote from: reino on 14.04.2009, 18:15:08
Nyt tilanne vain on se, että kaikki yritykset "toiseuden poistamiseen" tavalla tai toisella johtavat vähintään 3 vuoden vankeusrangaistukseen.

No jaa. Itse olen istunut Kylmäkoskella puoltoista kuukautta ylikuormista....

J.K.

Itse ratkaisimme asian muuttamalla Sipooseen. Sijainti Itä-Helsingin vieressä (työmatka 10 min.). Lasten koululuokissa ei ole ollut toistaiseksi yhtäkään värillistä lasta. Vuokra-asuntoja kunnassa ei ole tarjolla.

nyt nappaa

Tallinnassa ja Tartossa on suomalaiset koulut

http://www.finland.ee/public/default.aspx?nodeid=40618&contentlan=1&culture=fi-FI

Viro, kuten muu Baltia ei toistaiseksi ole houkutellut viritteissävytteistä porukkaa.
Sulje televisio. Käynnistä aivot.

mekkuli

Quote from: zkelvin on 14.04.2009, 12:49:50
Suomalainen koululaitos on ollut pulassa jo pitkään, johtuen kai ihan pitkälti siitä, että nykyvanhemmat haluavat olla lapsilleen kivoja kavereita eivätkä auktoriteetteja. Kasvatetaan ne omat kakarat ensin kunnolla kunnioittamaan sekä omia vanhempia että muita auktoriteettejä, ja sen jälkeen vielä jopa oman vertaisryhmän jäseniä.

Tämä pitää täysin paikkansa. Se ei poista sitä tosiasiaa, että jos suomalaisessa koulussa ekaluokkalaisista yli 80% on ulkomaalaisia niin esim. sen suomalaisen porukan suomen kielen opiskelu kärsii.

Itse olen sen verran huono ihminen, että ensimmäiseksi en rientäisi tuohon kouluun vapaaehtoiseksi kouluavustajaksi vaan ottaisin natiaiseni kiiren vilkkaan pois ja laittaisin muualle. Vaikuttaa siltä, että niin tekevät muutkin suomenkieliset. White flight on totta jo meilläkin.

Asenteet opitaan omassa kodissa. Toimeen on tultava kaikenlaisten ihmisten kanssa, muuten ei pärjää. Aika karhunpalveluksen teette omille lapsillenne, jos opetatte heidät kursorisesti välttämään tietynvärisiä ja -taustaisia ihmisiä.

Omat natiaiset ovat koulussa jossa yli 90% oppilaista on erivärisiä kuin he. Hyvin tuntuvat pärjäävän ja opiskelukin sujuu. Väreissä on eroja niin kuin vesissäkin.

Alkuasukas

Quote from: J.K. on 14.04.2009, 19:27:50
Itse ratkaisimme asian muuttamalla Sipooseen. Sijainti Itä-Helsingin vieressä (työmatka 10 min.). Lasten koululuokissa ei ole ollut toistaiseksi yhtäkään värillistä lasta. Vuokra-asuntoja kunnassa ei ole tarjolla.

Sibbå on harkinnassa, samoin pitää selvittää ns "paremman väen" asuinalueet; Jollas, Laajasalo, Kulosaari jne. Mistäköhän saisi mamut alueittain listattuna?

Kaarina Ranne (vihr.)

urogallus

Quote from: big bang on 14.04.2009, 17:38:23
... mutta luulen opettaja tason olevan niin kirjavaa ja heikkoa että parempi pysytellä vuosiluvuissa ja Sven Duuvassa.

Tukun lukion historianopettajia tuntevana voin kertoa, ettei opettajien ammattitaidossa ole mitään vikaa. Ajasta on pulaa, ja maailmanhistoriassa on paljon muutakin kuin holokausti.