News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2011-05-01 HS: Metsälä-ilmiö leviää Helsingissä

Started by juge, 01.05.2011, 08:58:17

Previous topic - Next topic

Lehmä

Quote from: nuiv-or on 29.06.2011, 07:31:18
Quote from: Lehmä on 02.05.2011, 07:14:06
Kuinkas paljon vaikeammaksi se koulunkäynti on nykyään sitten muuttunut? Ajattelen omaa tytärtäni joka oppi 5-vuotiaana lukemaan ja kirjoittamaan ja laskemaan yksinkertaisia yhteen-ja vähennyslaskuja ja kun hän vuoden päästä menee kouluun niin raahaa koko koululuokkaansa jäljessä ja metelöi ja häiriköi tunneilla koska ei osaa yhtä hyvin asioita kuin aidot suomalaiset. Taitaa eniten häiritä kuitenkin lapsen nimi kuin käytös näissäkin tapauksissa.

Miksi 6-vuotiaana kouluun, ja miksei osaa yhtä hyvin asioita kuin "aidot suomalaiset"? Käsittääkseni sinä olet suomalainen, joten pennullasi on suomalaiset geenit, eli on aito suomalainen.

Nimen voi muuttaa 91 eurolla (http://maistraatti.fi/fi/Palvelut/nimiasiat/), jos noin rasistiksi on äitynyt meno siellä etelässä.

Ponttini olikin että on mamuja ja on mamuja... Ongelmia koulussa voi tulla todennäköisemmin jos vanhempien kulttuuri tai koulutustausta on kovin erilainen kuin tavallisilla suomalaisilla.

junakohtaus

Ylläpito kehottaa erityisen suureen harkintaan ja herkkätunteisuuteen milloin puhe on muiden lapsista. Mieluummin sanoo vähän nätimmin kuin edes tekisi mieli. Kiittäen pusihalisöpö lähimodenne Junis,.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Lehmä

Quote from: Bonaventura on 29.06.2011, 08:15:10
Lapsesi ei edelleenkään ole mamu. On sinun häpeäsi, etä hänestä sellaista leivot. Säälin sinua ja lapsiasi, nykyistä ja tulevaa.

Voin vakuuttaa että turhaan säälit :). Lapsella on kaksi rakastavaa vanhempaa, rauhallinen koti ja luonnonläheinen elinympäristö sekä sattumoisin kaksi"kulttuuria ja kaksi kieltä. Ei ole häpeäksi eikä sääliksi kenellekään mielestäni.

Uljanov

QuotePonttini olikin että on mamuja ja on mamuja... Ongelmia koulussa voi tulla todennäköisemmin jos vanhempien kulttuuri tai koulutustausta on kovin erilainen kuin tavallisilla suomalaisilla.

Eiköhän tästä suurin osa ole samaa mieltä. Heikko kielitaito on varmaan kuitenkin vielä suurempi ongelma: ei ymmärrä opetusta > tylsistyy > keskittyy opetuksen sijaan häröilyyn.

MoonShine

Voin omakohtaisesti kertoa, että espoolaisissa kouluissa vanhemmat oikeasti harjoittavat koulutussuunnittelua lapsiensa kanssa. Kun joku koulupiiri kunnanisien toimesta alkaa rikastumaan, niin kantasuomalaiset vanhemmat siirtävät oppilaansa vähemmän rikastuneisiin kouluihin, koska rikastuneissa kouluissa järjestyshäiriöiden selvitteleminen vie kohtuuttomasti opettajien aikaa.

Vanhemmat laittavat oppilaansa kouluun, jotta lapsi oppisi erilaisia asioita Opetusministeriön tekemän opintosuunnitelman mukaisesti, mutta jos opinnot laahaavat Kolmannen maailman tahdissa, niin aikapommihan tässä tikittää.

Pään työntäminen pensaaseen on tässäkin asiassa mitä suurin virhe ja mielenkiinnolla seuraankin koska uusi opetusministeri herää tähän satojatuhansia suomalaisia perheitä koskettavaan ongelmaan.
Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

Forumin yksityisviestit ovat edelleen moderoimattomia.

Lehmä

Quote from: Uljanov on 29.06.2011, 08:50:31
QuotePonttini olikin että on mamuja ja on mamuja... Ongelmia koulussa voi tulla todennäköisemmin jos vanhempien kulttuuri tai koulutustausta on kovin erilainen kuin tavallisilla suomalaisilla.

Eiköhän tästä suurin osa ole samaa mieltä. Heikko kielitaito on varmaan kuitenkin vielä suurempi ongelma: ei ymmärrä opetusta > tylsistyy > keskittyy opetuksen sijaan häröilyyn.

Itse olen ollut ihan siinä käsityksessä että heikosti suomea ymmärtävät oppilaat ovat omalla erityisluokallaan tms..? Kielen osaaminenkaan ei aina poista sitä vaikutusta mitä vanhempien taustalla on, eivät esimerkiksi osaa auttaa läksyissä tai eivät itse tiedä normaaleja koulun käytössääntöjä tms. Lisäksi äidin koulutus tutkitustikin vaikuttaa lasten elämään (ja lapsilukuunkin).

Vanhemmilla ei siis aina ole käsitystä siitä että kouluun tullaan minuutilleen ajoissa eikä vaikkapa viiden minuutin tarkkuudella, koulukirjoja käsitellään varovaisesti ja siististi eikä tunnilla keskustella niin voi olla vaikea teroittaa moista lapsenkaan mieleen. Ehkä jokin vanhempien kouluvalmiuden testaaminen/opastus olisi paikallaan..?

nuiv-or

Quote from: Lehmä on 29.06.2011, 09:13:56
Itse olen ollut ihan siinä käsityksessä että heikosti suomea ymmärtävät oppilaat ovat omalla erityisluokallaan tms..?

Minun käsitykseni mukaan mitään logiikkaa ei ole, kunhan yritetään pitää luokkakoon alle neljänkymmenen. Tämä ei kauaa enää onnistu, sillä tilahan loppuu kesken ja ihmisvirta ehtymätön.

Quote from: Lehmä on 29.06.2011, 09:13:56
Vanhemmilla ei siis aina ole käsitystä siitä että kouluun tullaan minuutilleen ajoissa eikä vaikkapa viiden minuutin tarkkuudella, koulukirjoja käsitellään varovaisesti ja siististi eikä tunnilla keskustella niin voi olla vaikea teroittaa moista lapsenkaan mieleen. Ehkä jokin vanhempien kouluvalmiuden testaaminen/opastus olisi paikallaan..?

Niitten kanssa pitäs olla äärimmäisen tiukkana eikä antaa mitään anteeksi. Katkaisee vaikka tuet koko perheeltä kasvattilapsineen jos ei ala elämään normaalisti. Mistä meillä riittäisi ihmisiä tai edes rahaa opettamaan tuota määrää ummikkoja? Olisi muutakin tekemistä nimittäin. Vaikka näitä "muutu  ihmiseksi" -kursseja järjestettäisiinkin, tulos olisi: 30+ kälättävää huivipäätä ja se 1 juuri kasvatustieteellisestä valmistunut. Kerran tunnissa vähintään tarvii "rukoustuokion" yms. paskaa.

Epäilen kuitenkin että vaikka niiltä katkasis kädet, ni ei toiminta muuttuisi mihinkään suuntaan. Keksisivät takuulla keinon kiertää rangaistukset. Siksi näitä ei pitäisi päästää maahamme.

pelle12

Joillakin näyttää olevan kova hinku tuohon mamu-kategoriaan.Pelkkä ulkomaalaistausta toisessa isovanhemmassa saattaa saada jonkun pitämään itseään 'mamutaustaisena', etenkin jos siitä on jotain (kuviteltua) hyötyä.

MoonShine

Rikastuneiden koulujen opettajarotaatiot ja runsaat sairauspoissaolot ovat jo tätä päivää, eivät tosin kenenkään etujen mukaisia.
Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

Forumin yksityisviestit ovat edelleen moderoimattomia.

Lehmä

Öööh... tästä aiheen vierestä vielä sen verran että minusta maahanmuuttajuus tai kaksi tai monikulttuurisuus ei tee kenestäkään "uhria" tai uhriuta ketään.

Itse aiheesta... yleisesti koulujen muuttumisesta rauhattomaksi, oppimistulosten huonontumiesta jne. Eikö lapsia enää nykyään pelota se että huonolla käytöksellä, huonoilla arvosanoilla tai myöhästelyllä aiheuttavat pettymyksen vanhemmilleen, opettajalleen tai itselleen. Minusta ainakin kouluaikoina kotimuistutuksen uhka tai huonon koenumeron mahdollisuus roikkui pään päällä kuin Damokleen miekka. Mieheni kokemukset omasta maastaan ovat samat, siellä vielä lisänä hiusten pituus tai kynsinauhojen likaisuus tai kirjaston lainan myöhästyminen olivat pelkoina.

Alkuasukas

Nykyään vanhemmat saavat tiedon sen Stasi-järjestelmän kautta, johon kirjataan kaikki myöhästymiset, häiriköinnit yms.  Se tietysti vaatii sen, että vanhempia kiinnostaa. Vanhempina on nyt 90-luvulla koulusta päässeitä pitkäaikaistyöttömiä, Kettuja ja Susia, Mia-Pettereitä ja muita hörhöjä, joita kiinnostaa lähinnä oma perse.

Lehmälle; en ole lukenut jokaista kommenttia, mutta mamuja ja mokuperheitä on tosiaan monenlaisia. Suomalais-Japanilainen perhe on varmasti erilainen kuin Suomalais-Somalialainen...
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

pelle12

Quote from: Lehmä on 29.06.2011, 09:40:32

Itse aiheesta... yleisesti koulujen muuttumisesta rauhattomaksi, oppimistulosten huonontumiesta jne. Eikö lapsia enää nykyään pelota se että huonolla käytöksellä, huonoilla arvosanoilla tai myöhästelyllä aiheuttavat pettymyksen vanhemmilleen, opettajalleen tai itselleen. Minusta ainakin kouluaikoina kotimuistutuksen uhka tai huonon koenumeron mahdollisuus roikkui pään päällä kuin Damokleen miekka. Mieheni kokemukset omasta maastaan ovat samat, siellä vielä lisänä hiusten pituus tai kynsinauhojen likaisuus tai kirjaston lainan myöhästyminen olivat pelkoina.
Riippuu varmasti kodista, mutta nähtävästi ei pelota tai aiheuta häpeää. Luulisin, että myös sosioekonomisella taustalla on osuutensa eli mitä syrjäytyneempi perhe, sen vähemmin jaksaa lasten koulumenestys kiinnostaa. Tuo ilmiöhän on itse asiassa vanha, muistan sen omilta kouluajoilta, jolloin mamuja tai edes mamutaustaisia ei hirveästi ollut (tai jos oli, siitä ei tehty mitään numeroa, tuskin edes tiedettiin).

Malla

Quote from: Lehmä on 29.06.2011, 09:40:32
Itse aiheesta... yleisesti koulujen muuttumisesta rauhattomaksi, oppimistulosten huonontumiesta jne. Eikö lapsia enää nykyään pelota se että huonolla käytöksellä, huonoilla arvosanoilla tai myöhästelyllä aiheuttavat pettymyksen vanhemmilleen, opettajalleen tai itselleen.

Riippuu kodista, koulusta ja alueesta.
Tällainen hauskuus koettiin muksun yläasteella (ihan taviskoulu, ei mikään eliittilaitos): erään kielen opettaja oli saapunut hieman, tuota, rikastuneemmalta alueelta ja hoiti kaikki opetustuokiot näyttämällä tekstitettyjä videoita. Pennut hiukan hermostuivat, koska he halusivat lukioon -- ja oikeaa opetusta. Kun he vetosivat opettajaan, tämä pillastui: "Edellisessä koulussa kaikki olivat vain tyyväisiä tällaiseen!" Muksut kävivät valittamassa rehtorille, joka otti asian hoitaakseen. Suivaantunut opettaja haukkui pennut kiittämättömiksi. Sen jälkeen oppikirjaakin tosin raotettiin hieman; kokeita ei edelleenkään valvottu. Lähes kaikki saivat kiitettävän arvosanan, monet olemattomilla taidoilla. Innokkaimmat koettivat opiskella itse, mikä on aika paljon murkuilta. Lukioon mentyään muksu totesi, että juuri tuon kielen taidoissa oli ammottavia aukkoja, vaikka oli niitä yrittänyt itsekseen paikkailla.

kuhlmey

Quote from: Malla on 29.06.2011, 10:15:38
Pennut hiukan hermostuivat, koska he halusivat lukioon -- ja oikeaa opetusta. Kun he vetosivat opettajaan, tämä pillastui: "Edellisessä koulussa kaikki olivat vain tyyväisiä tällaiseen!" Muksut kävivät valittamassa rehtorille, joka otti asian hoitaakseen. Suivaantunut opettaja haukkui pennut kiittämättömiksi. Sen jälkeen oppikirjaakin tosin raotettiin hieman; kokeita ei edelleenkään valvottu. Lähes kaikki saivat kiitettävän arvosanan, monet olemattomilla taidoilla. Innokkaimmat koettivat opiskella itse, mikä on aika paljon murkuilta. Lukioon mentyään muksu totesi, että juuri tuon kielen taidoissa oli ammottavia aukkoja, vaikka oli niitä yrittänyt itsekseen paikkailla.

Voi prkl!  ;D ...tähän ollaan tultu. Vuosikymmenet on pohdittu opiskelumotivaation perusteita ja keinoja lisätä sitä ihan kantislasten(kin) parissa. Kukapa olisi uskonut, että monikulttuurisuudesta löytyisi ratkaisu - oppilaat vaativat itse tasokkaampaa, ts. vaativampaa opetusta! On monikulttuurinen maailma nurinkurinen..

Sanglier

Mallan esimerkki nyt kertoo vain sen että joitakin kiinnostaa opettajan hommissa vain pitkät lomat, lyhyt työaika ja vapaus puuhailla työaikana mitä huvittaa. Tuollaisella työmoraalilla ei ole asiaa opettamaan.

Sanglier

Tarkoitin että opettajan työpaikallaan pakosti viettämä aika on lyhyt, pelkissä oppitunneissa laskettuna. Jos osaa ja haluaa lusmuilla, muuta aikaa työhön ei juuri kulu.

Tuo "jos työnsä hoitaa" onkin se kipukohta. Jos ei hoida, pääsee vähällä. Nähty.

Sunt Lacrimae

Mamulapset saisi puolestani vaikka sitten bussittaa etäämmällä oleville kouluille keskitetyn seurantajärjestelmän mukaisesti. Seurantajärjestelmä mittaisi mamuryhmiin kuuluvien lasten ja nuorten määriä ettei määrä kasva liian suureksi. Mamut kannattaa myös hajauttaa koulun sisällä eri luokille. Omalla yläasteellani oli yhtä luokka-astetta ylempänä tungettu viisi somalia parinkymmenen oppilaan luokkaan, ja voi arvata millainen härdelli tästä seurasi. Peruslinjan luokkia se neljä astetta kohti.

Erikoislinjat- ja koulut jäisivät luonnollisesti bussitus- ja hajasijoitusjärjestelmien ulkopuolelle.
Play stupid games, win stupid prizes.