News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Apteekkialan kilpailunrajoitusten kustannukset yhteiskunnalle

Started by hoxpox, 12.04.2009, 13:05:03

Previous topic - Next topic

Juha Päivärinta

Quote from: VeePee on 14.04.2009, 10:53:50
Quote from: Ojanperä on 12.04.2009, 15:24:47
Jos täällä on kioskinmyyjiä paikalla, niin joku heistä voinee kertoa minulle nopeasti, mitä Suomessa myynnissä olevista reseptivapaista särkylääkkeistä on ok myydä raskaana oleville naisille. Ihan vain niinkun esimerkkinä. Tai mitä niistä ei missään tapauksessa saa myydä astmaatikoille ja allergikoille? Entä kuinka minkä lääkityksen kanssa aspiriinin käyttö on ehdottomasti kielletty? Jos kerran nämä reseptivapaat ovat ihan "kioskikamaa" niin kai nyt joku kioskinmyyjä pystyy näihin kysymyksiin vastaamaan.

Omakohtaista kokemusta apteekin 'asiantuntijoista':

Ostin parisen vuotta sitten apteekista Nasolin-nenäsuihketta tukkoiseen klyyvariini. Vaimo oli tuolloin raskaana ja ihan huvikseni kysyin apteekin tyttöseltä, että kuinka Nasolin vaikuttaa sikiöön. No tyttönen pohti aikansa, kaivoi Pharmaca Fennican esiin, etsi siitä ja haki sitten vanhemman farmaseuttimamman paikalle. Minuuttien aivoriihen jälkeen päätyivät siihen tulokseen, että syntyvältä vauvalta saattaa puuttua nenä, jos raskaana oleva äiti nenäsuihketta käyttää. Ei helvetti, tässä on asiantuntemusta.

Pari viikkoa sitten oli taas hauska episodi apteekissa, kun juurikin Nasolinia olin tarhaikäiselleni ostamassa. Noitahan on sekä tippoina, että kahden vahvuisina suihkeina. No, arvoin siinä hyllyn ääressä vaihtoehtoja, kun apteekin mamma tuli neuvojaan jakamaan. En hänen mukaansa saisi suihketta lapseen ruiskauttaa, kun ikää on pakkauksen ohjeeseen nähden hiukan liian vähän. Käytännössähän tipat ja saman vahvuinen suihke eroaa vain siten, että suihkeena aine leviää limakalvoille paremmin ja tasaisemmin. Riskinä tietysti on, että tupelo suihkauttaa lasta silmään... Apteekin mamma sanoi, että ei oikein voisi myydä minulle suihketta, kun sanoin sen lapselle tulevan. Ostin sen kuitenkin.

Miten R-kioski olisi ollut potilasturvallisuuden kannalta huonompi tai asiantuntemattomampi ostopaikka? Tosi näppärää etenkin lapsiperheessä olisi, jos peruslääkkeet ja ei-huumaavat (esim antibiootit) reseptilääkkeet saisi ostettua vaikkapa kiskalta tai lähikaupasta. Vittumaista jos lapsi sairastuu illalla ja lääkkeet pitäisi saada haettua. Lähin päivystävä apteekki on ties missä...

Minäkin olen saannut huonoa palvelua:
1. Pankista (eivät osanneet selittää rahastojen rahaston toimintaperiaatetta)
2. Ruokakaupasta (ei ollut lihatiskiä, ruoka kalliimpaa kuin kilpailijalla)
3. Kenkäkaupasta (eivät tienneet Ecco-merkistä tarpeeksi)
4. Huolttarilta (eivät pesseet autoa tarpeeksi hyvin)
5. Terveyskeskuksesta (tumpelo virolaislääkäri tutki lapseni liian huonosti)
6. Alkosta (Eivät myynneet Lagavulinia)

Mikä oli sinun pointti? Sinun kohdalle sattui kenties "hassu" farmaseutti, joka ei ratkaissut ongelmaasi.
Ex-Jekku

Villea

Quote from: Atte Saarela on 14.04.2009, 04:25:07

Jos Norjassa ja Hollannissa on tehty tämänsuuntaisia uudistuksia ja ne toimivat, ei niitä voine pitää hirveän "libertaristisina". Aina parempi jos hintoja saadaan laskettua.

Eh, jos Venäjällä lopetetaan markkinoiden säätely, niin tämä ei ole siirtymistä markkinalibertaarimpaan suuntaan, koska Venäjä?

Ja kuten Jekku sanoi, niiden toimiminen on aika kyseenalaista. Jos toisaalta hintojen nousua haettiin, niin kyllähän ne sitten toimii.

Atte Saarela

Quote from: TH on 12.04.2009, 22:52:05
Quote from: JekkuPointti on siinä, että vaihtoehtojen parempia puolia et voi valita. Tämä on nähty jo niin monta kertaa tällä alalla. Esimerkki Norja (ja hieman Ruotsista): Aukioloajat 8-20 ennen uudistuksia, uudistuksen jälkeen 9-17 (18?). Ruotsissa reseptilääkkeiden toimitus kestää 2-3 päivää (tästä ei ole täyttä varmuutta, mutta näin väitetään). Norjassa saat vain yhtä tuotetta tietystä ryhmästä, ihan turha ruveta valikoimaan omaa suosikkia. Hinnat ovat samat kuin ennen uudistusta. Norjassa jonotetaan varmasti enemmän kuin Suomessa. Et selviä 10 min odotusajalla. Tämä on kystty jo Oslon lähellä olevasta apteekista tänään :)

Kumman haluat?

Edelleenkin haluaisin ihan tutkimustietoa tästä enkä anekdootteja. Ruotsi ja Norja eivät myöskään ole koko maailma, vaan niissä Suomen tapaan monet vähittäiskaupan alat ovat kartellisoituneita. Väite, että kilpailua rajoittamalla päästäisiin tehokkaimpaan mahdolliseen lopputulokseen, vaatii vahvempia todisteita.
Minäkin haluaisin nähdä tutkimustietoa, siis nimenomaan siitä kuinka paljon ihmiset keskimäärin joutuivat maksamaan lääkkeistä kilpailun vapauttamisen jälkeen vs ennen sitä.

Mieluummin siis tutkimustietoa kokonaishinnoista eikä yksittäisesimerkkejä kiitos.

Juha Päivärinta

Norjassa kilpailu nosti hintoja 1.5 % ja Hollanissa hintojen lasku selittyi valtion sääntelymekanismiksi; syynä ei ollut kilpailu apteekkien kesken. Näytä minulle maa, jossa on sinun mielestä edullisemmat hinnat ja kilpailu on vapautettu. Tämän jälkeen minä etsin sinulle tiedot tilastoista.
Ex-Jekku

hoxpox

Kaikella kunnioituksella Jekkua kohtaan; olisi ehkä parempi jos tämän hintavertailun suorittaisi joku joka ei hyödy Suomen nykyisestä kilpailunrajoitusjärjestelmästä.

Kiitos kuitenkin siitä että olet tuonut näkökantojasi esille.

Quote from: Jekku on 14.04.2009, 14:22:30
Norjassa kilpailu nosti hintoja 1.5 % ja Hollanissa hintojen lasku selittyi valtion sääntelymekanismiksi; syynä ei ollut kilpailu apteekkien kesken. Näytä minulle maa, jossa on sinun mielestä edullisemmat hinnat ja kilpailu on vapautettu. Tämän jälkeen minä etsin sinulle tiedot tilastoista.

Juha Päivärinta

Quote from: hoxpox on 14.04.2009, 14:26:12

Kaikella kunnioituksella Jekkua kohtaan; olisi ehkä parempi jos tämän hintavertailun suorittaisi joku joka ei hyödy Suomen nykyisestä kilpailunrajoitusjärjestelmästä.

Kiitos kuitenkin siitä että olet tuonut näkökantojasi esille.

Quote from: Jekku on 14.04.2009, 14:22:30

Ole huoleti, minä skannaan raportit ja julkaisen ne täällä. Raportit ovat STM:n tekemiä tai tutkimuksen kohteena olevien valtioiden vastaavien instanssien raportteja. Voimme varmaan luottaa näihin raportteihin? Raporteissa on yleensä tiivistelmä englanniksi ja pidempi lätinä on paikallisella kielellä. Yritän saada pari kaveria kääntämään, jos on tarvetta.
Ex-Jekku

Atte Saarela

Mielenkiintoista kyllä, tällainen lehtiviite löytyi

http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0168851005000382

Yhteenvedosta saa sen kuvan, että tosiaan kilpailun vapauttaminen ei olisi laskenut hintoja juurikaan.

Juha Päivärinta

Quote from: Atte Saarela on 14.04.2009, 14:36:50

Yhteenvedosta saa sen kuvan, että tosiaan kilpailun vapauttaminen ei olisi laskenut hintoja juurikaan.

Jos pääset lehteen käsiksi niin voitko lähettää artikkelin minulle? Lähetän s-postiosoitteen mielelläni. Kiitos avusta etukäteen.
Ex-Jekku

Atte Saarela

Quote from: Jekku on 14.04.2009, 14:41:22

Jos pääset lehteen käsiksi niin voitko lähettää artikkelin minulle? Lähetän s-postiosoitteen mielelläni. Kiitos avusta etukäteen.
Samoin, en viitsi maksaa kun ei liity mun alaan vaikka mielenkiintoiselta näyttääkin.

Juha Päivärinta

Quote from: Atte Saarela on 14.04.2009, 14:46:10
Quote from: Jekku on 14.04.2009, 14:41:22

Samoin, en viitsi maksaa kun ei liity mun alaan vaikka mielenkiintoiselta näyttääkin.

Noh pakko kait sitä on köyhän maksaa. Toivottavasti pomo maksaa lisäpalkkaa golfsäkin kantamisesta. Samalla voisi maksaa minun hammaslääkäripalkkiot, kun suomalaiset puoskarit eivät osaa tehdä kunnolla duunia. Pitäisi varmaan perustaa uusi puu suomalaisten hammaslääkärien ammattitaidosta ja lääkäreiden kilpailuttamisesta. Taidanpa soittaa Valviraan.
Ex-Jekku

hoxpox

Yksityisten lääkäriasemien perustamiselle ei tietääkseni ole kilpailunrajoituksia, mutta esim. taksialan sääntelystä saanet hyvän ketjun aikaiseksi. Mutu-tuntumalta väittäisin että taksikyytien hinnoittelussa on melkoinen sääntelylisä.

Quote from: Jekku on 14.04.2009, 14:56:24
Noh pakko kait sitä on köyhän maksaa. Toivottavasti pomo maksaa lisäpalkkaa golfsäkin kantamisesta. Samalla voisi maksaa minun hammaslääkäripalkkiot, kun suomalaiset puoskarit eivät osaa tehdä kunnolla duunia. Pitäisi varmaan perustaa uusi puu suomalaisten hammaslääkärien ammattitaidosta ja lääkäreiden kilpailuttamisesta. Taidanpa soittaa Valviraan.

Juha Päivärinta

Quote from: hoxpox on 14.04.2009, 15:10:20

Yksityisten lääkäriasemien perustamiselle ei tietääkseni ole kilpailunrajoituksia, mutta esim. taksialan sääntelystä saanet hyvän ketjun aikaiseksi. Mutu-tuntumalta väittäisin että taksikyytien hinnoittelussa on melkoinen sääntelylisä.

ei ei ei, Kyllä hammaslääkärien hinnoittelu on jo niin törkeää, että tästä aiheesta kannattaa keskustella.
Ex-Jekku

Atte Saarela

Enpä olisi kyllä uskonut, että kilpailun vapauttaminen voi nostaa hintoja..

En kyllä myöskään olisi uskonut, että kunnallisen terveydenhuollon yksityistäminen voi toimia kovin hyvin ennen kuin luin, että nähtävästi Sveitsissä ja Alankomaissa siitä on saatu hyviä kokemuksia..

Juha Päivärinta

Quote from: Atte Saarela on 14.04.2009, 15:17:46
Enpä olisi kyllä uskonut, että kilpailun vapauttaminen voi nostaa hintoja..

En kyllä myöskään olisi uskonut, että kunnallisen terveydenhuollon yksityistäminen voi toimia kovin hyvin ennen kuin luin, että nähtävästi Sveitsissä ja Alankomaissa siitä on saatu hyviä kokemuksia..

Atte, voin kertoa että ihminen on ahne paska. Tästä ei päästä mihinkään.
Kilpailun nimeen huutavat haluavat enemmän rahaa rahaa rahaa ja rahaa. Pohjoismaissa toimijoita on vähän. Jos kilpailu vapautetaan, isot syövät pienet. Tämän jälkeen markkinoilla on 2-3 toimijaa ja he määräävät hinnat. Nyt meillä on Hintalautakunta, joka säätelee hintoja. Hinnat eivät nouse.
Ex-Jekku

hoxpox

Quote from: Jekku on 14.04.2009, 15:13:16

ei ei ei, Kyllä hammaslääkärien hinnoittelu on jo niin törkeää, että tästä aiheesta kannattaa keskustella.

No milläs hammaslääkäripalveluja sitten saataisiin halvemmiksi? En oikein usko että kilpailunrajoituksilla ja toimilupakäytäntöjä käyttöönottamalla halpenisivat. Kiinnostaisi myös että mahdetaanko kilpailua yhä rajoittaa siten että Baltian maissa hammaslääkäritutkinnon suorittaneet eivät saa harjoittaa ammattiaan Suomessa.

Juha Päivärinta

Quote from: hoxpox on 14.04.2009, 15:41:16
Quote from: Jekku on 14.04.2009, 15:13:16

No milläs hammaslääkäripalveluja sitten saataisiin halvemmiksi? En oikein usko että kilpailunrajoituksilla ja toimilupakäytäntöjä käyttöönottamalla halpenisivat. Kiinnostaisi myös että mahdetaanko kilpailua yhä rajoittaa siten että Baltian maissa hammaslääkäritutkinnon suorittaneet eivät saa harjoittaa ammattiaan Suomessa.

Minulla on tähän jo ajatuksia. Melkein yhtä hyviä kuin sinun sikamaiset ja valheelliset heitot apteekkialalta. Kirjoittelen illalla, kun saan vähän tietoa tästä puoskaroinnista. Sinäpä tartuit äkäseen tähän hammaslääkärikysymykseen. Voisi melkein luulla, että sinulla on jotakin tekemistä tämän kanssa?
Ex-Jekku

Yksilö

Palataan sitten vielä tähän apteekkiasiaan. Väitit, että lääkkeiden hinnat ovat Suomessa 30% korkeammat. Minulle ei riitä, että joku toinen joutuu korjailemaan kirjoituksiasi ja sinä kiität (kun pitäisi pahoitella ja hävetä). Tähän saakka olen saanut vain golfbägin kuvaa tai muuta yhtä fiksua. Nyt dataa pöytään!

Samoin väitit, että apteekkarit väärinkäyttävät osakeyhtiömuotoa laittamalla kaikki Oy:n menot toiminimen puolelle. Tämähän on verorikos! Tee nyt ihmeessä ilmianto verotarkastajalle, kun tuollaisia temppuja tekevät.  No niin ja sitten sitä dataa päytään eikä mitään golfbägin tai hämähäkin kuvia kiitos.

Jos ei näihin pääväittämiisi löydy argumentteja, niin sitten voin vain todeta,että pidä tunkk.. öh golfkärrysi.
"Miksi näet rikan (neekeripusun) veljesi silmässä, mutta et näe malkaa (häpeämurhaa) omassa silmässäsi?"
Matti Palviainen- verkkousari

hoxpox

Ei ole tietääkseni verorikos. Lain harmaalla alueella mutta ei välttämättä rikos. Sinulla lienee parempaa tietoa asiasta joten voinet kertoa miksi väitteeni oli väärä?

Edit: Tulkitsen viestisi nyt niin että sinuakin ärsyttää se osakeyhtiökeplottelu, mutta et viitsi alkaa kollegoita käräyttelemään.

Quote from: Jjuhani on 14.04.2009, 18:51:04
Palataan sitten vielä tähän apteekkiasiaan. Väitit, että lääkkeiden hinnat ovat Suomessa 30% korkeammat. Minulle ei riitä, että joku toinen joutuu korjailemaan kirjoituksiasi ja sinä kiität (kun pitäisi pahoitella ja hävetä). Tähän saakka olen saanut vain golfbägin kuvaa tai muuta yhtä fiksua. Nyt dataa pöytään!

Samoin väitit, että apteekkarit väärinkäyttävät osakeyhtiömuotoa laittamalla kaikki Oy:n menot toiminimen puolelle. Tämähän on verorikos! Tee nyt ihmeessä ilmianto verotarkastajalle, kun tuollaisia temppuja tekevät.  No niin ja sitten sitä dataa päytään eikä mitään golfbägin tai hämähäkin kuvia kiitos.

Jos ei näihin pääväittämiisi löydy argumentteja, niin sitten voin vain todeta,että pidä tunkk.. öh golfkärrysi.

tgr

Quote from: hoxpox on 14.04.2009, 20:02:09
Ei ole tietääkseni verorikos. Lain harmaalla alueella mutta ei välttämättä rikos.

Mikä on lain harmaa alue? Onko vähän kuin ajaisi satasen alueella tasan sata vai kuinka tuo pitäisi tulkita?
Minua tuolla avauksessasi häiritsi, että sinulla ei ollut juuri minkäänlaista faktaa hallussa kun lähdit revittelemään aiheella. Ja nyt tuossa yllä vaadit Jjuhania kertomaan väitteesi vääräksi. Sinulla ne faktat pitää olla lyödä pöytään jos väitteitä esität - siis faktat.

Palataan vielä alkuun. Otsikko on "apteekkialan kilpailurajoitusten kustannukset yhteiskunnalle". Yritin monta kertaa lukea vielä avauksen ymmärtääkseni viestin pihvin, eli paljonko tuo kustannus on? Onko se suomen apteekkarien yhteenlaskettu "palkka"? Onko se 11% vuoden 2005 kokonaislääkemenoista? Jos vaikkapa Phoenix Group omistaisi 60% suomen apteekeista ja K-ryhmä loput, niin olisko tuo kokonaiskustannus ulosmitattu? Vai olisiko silloin yhteiskunnalta puijattu rahamäärä Keskon ja Phoenix Groupin tulos tai jotenkin siitä jyvitetty osuus?
Haluan tietää tasan paljonko menetän rahaani tässä kusetuksessa - tuosta tiedosta lupauksen minulle otsake antoi.

--
Kaiken viisauden alku on tosiasioiden tunnustaminen - J.K. Paasikivi

Yksilö

"Ei ole tietääkseni verorikos. Lain harmaalla alueella mutta ei välttämättä rikos. Sinulla lienee parempaa tietoa asiasta joten voinet kertoa miksi väitteeni oli väärä?"

Edellinen kirjoittaja jo tämän ongelman kiteytti. Avaat rehvakkaasti, mutta sitten pyydätkin muut apuun korjaamaan virheitäsi. Ei se näin mene, mutta autetaan nyt vielä kerran kun noin avuton olet. Totta hitossa se on verorikos, josta tulee mätkyjä ym. seuraamuksia. Tee nyt piruvie se ilmoitus vai oletko ihan nössö?

Pitäisikö minun nyt oikolukea ja korjata koko paska avauksesi, joka perustui vain kateuskiimasi antamaan potkuun? Ei kiitti, tämä riitti.
"Miksi näet rikan (neekeripusun) veljesi silmässä, mutta et näe malkaa (häpeämurhaa) omassa silmässäsi?"
Matti Palviainen- verkkousari

Juha Päivärinta

Quote from: hoxpox on 14.04.2009, 20:02:09
Ei ole tietääkseni verorikos. Lain harmaalla alueella mutta ei välttämättä rikos. Sinulla lienee parempaa tietoa asiasta joten voinet kertoa miksi väitteeni oli väärä?

Edit: Tulkitsen viestisi nyt niin että sinuakin ärsyttää se osakeyhtiökeplottelu, mutta et viitsi alkaa kollegoita käräyttelemään.

Sinulta tulee tota paskapuhetta, mutta heti kun sinulta vaaditaan todisteita,
1. Et vastaa kysymyksiin
2. rupeat jaarittelemaan

Mitä yhteistä on mokuttajalla ja sinulla? Kumpikaan ei pysty perustelemaan kantaansa järkevästi.
Ex-Jekku

hoxpox

Verokikkailuista voit kysyä lisätietoa sitä harrastavilta. Itse en ole veroasiantuntija. On kuitenkin selvää että yrittäjä voi halutessaan näyttää tuloksen valitsemassaan omistusyrityksessään.

On hyvin vaikea arvioida järjestelmän kokonaiskustannuksia, en osaa sanoa miten ala muuttuisi Suomessa kilpailunrajoitusten poistuttua. Oheisen lyhennelmän mukaan Australiassa kilpailunrajoitusten poistamisen säästöt olisivat hurjia:

http://www.aciltasman.com.au/images/pdf/REPORT_RELEASE%20SAT.pdf

Ote kirjoituksesta:

"The UK experience demonstrates that deregulation has resulted in a 30% cost reduction in
some pharmacy-only medicines. Significantly, the number of independent pharmacies has
actually increased."

Hakusanoilla pharmacy deregulation benefits varmaan löytyisi lisää tietoa.

Quote from: tgr on 14.04.2009, 21:49:48

Mikä on lain harmaa alue? Onko vähän kuin ajaisi satasen alueella tasan sata vai kuinka tuo pitäisi tulkita?
Minua tuolla avauksessasi häiritsi, että sinulla ei ollut juuri minkäänlaista faktaa hallussa kun lähdit revittelemään aiheella. Ja nyt tuossa yllä vaadit Jjuhania kertomaan väitteesi vääräksi. Sinulla ne faktat pitää olla lyödä pöytään jos väitteitä esität - siis faktat.

Palataan vielä alkuun. Otsikko on "apteekkialan kilpailurajoitusten kustannukset yhteiskunnalle". Yritin monta kertaa lukea vielä avauksen ymmärtääkseni viestin pihvin, eli paljonko tuo kustannus on? Onko se suomen apteekkarien yhteenlaskettu "palkka"? Onko se 11% vuoden 2005 kokonaislääkemenoista? Jos vaikkapa Phoenix Group omistaisi 60% suomen apteekeista ja K-ryhmä loput, niin olisko tuo kokonaiskustannus ulosmitattu? Vai olisiko silloin yhteiskunnalta puijattu rahamäärä Keskon ja Phoenix Groupin tulos tai jotenkin siitä jyvitetty osuus?
Haluan tietää tasan paljonko menetän rahaani tässä kusetuksessa - tuosta tiedosta lupauksen minulle otsake antoi.

tgr

Quote from: hoxpox on 14.04.2009, 22:17:55
Verokikkailuista voit kysyä lisätietoa sitä harrastavilta. Itse en ole veroasiantuntija.
Eli keneltä voin kysyä, tiedätkö jonkun tietyn apteekkarin, joka liikkuu tuolla lain harmaalla alueella?
On hyvin vaikea arvioida järjestelmän kokonaiskustannuksia, en osaa sanoa miten ala muuttuisi Suomessa kilpailunrajoitusten poistuttua.
Ilmeisesti kuitenkin muuttuisi ja hyvään suuntaan, koska kilpailurajoituksilla on kustannuksia yhteiskunnalle. Minulla ja muutamalla muullakin on todennäköisyysskenaarioita kuinka ala muuttuisi. Sinäkin voit visioida, kunhan ensin perehdyt alaan edes pintapuolisesti.
Oheisen lyhennelmän mukaan Australiassa kilpailunrajoitusten poistamisen säästöt olisivat hurjia:

http://www.aciltasman.com.au/images/pdf/REPORT_RELEASE%20SAT.pdf

Ote kirjoituksesta:

"The UK experience demonstrates that deregulation has resulted in a 30% cost reduction in
some pharmacy-only medicines. Significantly, the number of independent pharmacies has
actually increased."

Hakusanoilla pharmacy deregulation benefits varmaan löytyisi lisää tietoa.
Muuttuisi kuitenkin Suomessa ilmeisesti oikein hyvään suuntaan, hieman kuten Australiassa monien lääkkeiden kohdalla kävi. Austaralian lähtötilanne olikin ihan samanlainen kuin Suomen ja lääkkeet 11 tai 30% kalliimpia kuin muualla Oseaniassa määritysvuodesta ja lähteestä riippuen.
--
Kaiken viisauden alku on tosiasioiden tunnustaminen - J.K. Paasikivi

ElinaElina

Lääketehtaat myyvät samaa lääkettä eri hintaan eri maihin. Siksi Virosta monet ovat hakeneet buranoita ja eläinten lääkkeitä, ainakin. En tiedä, onko hintaero enää Viron ja Suomen välillä suuri.
Facebookissa kiva sivu: Lieksa maahanmuutto kuvia

Juha Päivärinta

Quote from: ElinaElina on 14.04.2009, 23:07:24
Lääketehtaat myyvät samaa lääkettä eri hintaan eri maihin. Siksi Virosta monet ovat hakeneet buranoita ja eläinten lääkkeitä, ainakin. En tiedä, onko hintaero enää Viron ja Suomen välillä suuri.

Ei ole. Osa tuotteista on kalliimpia Virossa. Viro on edelleen edullisempi "ostopaikka", mutta ero on tasottumassa koko ajan.
Ex-Jekku

hoxpox

Pahoittelen kirjoittamaani erheellistä lääkkeiden hintavertailutietoa.

Ohessa vielä laajempi versio aiemmin lähettämästäni australialaisesta tutkimuslyhennelmästä:

http://www.aciltasman.com.au/images/pdf/Report_Details.pdf

Raportista löytyy mielenkiintoista tietoa Ison-Britannian positiivisista kokemuksista kilpailunrajoitusten purkamisesta ja dataa sikäläisestä hintakehityksestä. Lisäksi löytyy arvio jonka mukaan kilpailunrajoitusten purkamisen kokonaissäästöt 20 miljoonan asukkaan Australiassa olisivat 500 miljoonaa australian dollaria (n. 280 milj eur). Päähyöty säästöistä koituisi veronmaksajille, sillä Australiassakin on käytössä Kela-korvauksia vastaava verorahoitteinen korvausjärjestelmä. Lääkkeiden ostajien arvellaan hyötyvän paitsi alhaisemmista hinnoista, myös lääkkeiden paremmasta saatavuudesta.

Tutkimus on Woolworths-kauppaketjun rahoittama ja näinollen arvattavasti yksiselitteisen positiivinen rajoitusten purkamista kohtaan.

M.E

Lopettakaa jo se ad hominem "argumentointi" ja puhukaa asiasta, ei puhujista.

Nyt otan itsekin kantaa tähän asiaan.

Itse ehdottaisin mallia, jossa lääkkeitä saisi alkaa myymään kuka tahansa, jolla on siihen sopiva koulutus ja joka rekisteroityy sopivalle valvontaviranomaiselle. Näin alalle tulisi kilpailua ilman, että lääketurvallisuus vaarantuisi kohtuuttomasti. Myos hintasäännostelyn voisi poistaa. (Osa lääkkeistä tulisi todennäkoisesti kalliimmiksi ja osa halvemmiksi, koska osa lääkkeistä myydään "tappiolla" ja kulut katetaan ylihintaisten lääkkeiden voitoilla. Nettovaikutus olisi yleisten lääkekustannusten putoaminen.)

Koska apteekkialalta voi jo nyt poistua vapaasti, en usko, että nykyisillä hinnoilla apteekit tekisivät tappiota. Jos alalla on ylihintaa, apteekkiyrittäjiä tulee lisää, kunnes "ylimääräiset" voitot on ajettu oikealle tasolle. Sopivan korvauksen päättää siis markkinamekanismi.

Merkittäviä säästojä saataisiin, jos supermarketit palkkaisivat oman apteekkarinsa myymään lääkkeitä. Tuolloin apteekkien suurin kiinteäkulu eli toimitilan vuokra, poistuisi likimain kokonaan.

Jos olette eri mieltä, niin olkaa hyvä ja osoittakaa, missä ajatteluni meni vikaan. Pelkkä "olet kateellinen ja väärässä" ei auta minua ymmärtämään, miksi ehdotukseni ei toimisi.

Ja sitten vielä tuohon Norjan ja Islannin tilanteeseen. Olisiko jossain tarjolla tarkkaa tietoa, mitä apteekkiuudistus noissa maissa itseasiassa piti sisällään? Esim. jos se sisälsi jonkin valtion tuen lakkauttamisen, niin silloin mielestäni voidaan perustellusti kysyä, olisiko hinta halvempi, jos tukee ei olisi koskettu.
"Tässäkö se elämä sitten olikin? Sanokaa heille, että sanoin jotain älykästä."

nimimerkki

M.E

Quote from: nimimerkki on 20.04.2009, 19:25:43
ja supermarketin voitot sen kuin kasvavat

Onko se jotenkin paha asia, jos kuluttajat saavat lääkkeensä edullisemmin ja supermarketitkin hyotyvät siitä taloudellisesti?

Minun hieman hankala nähdä tuon perusteella, missä ajatuksen juoksussani on se kuuluista virhe.
"Tässäkö se elämä sitten olikin? Sanokaa heille, että sanoin jotain älykästä."

Juha Päivärinta

Quote from: M.E on 21.04.2009, 05:53:17
Quote from: nimimerkki on 20.04.2009, 19:25:43
ja supermarketin voitot sen kuin kasvavat

Onko se jotenkin paha asia, jos kuluttajat saavat lääkkeensä edullisemmin ja supermarketitkin hyotyvät siitä taloudellisesti?

Minun hieman hankala nähdä tuon perusteella, missä ajatuksen juoksussani on se kuuluista virhe.

Uskotko ihan oikeasti, että lääkkeiden hinnat laskisivat supermarketeissa, jos Suomessa on käytännössä kaksi isoa ketjua? Tämähän on nähty jo safkan hinnassa.

Minä väitän, että 2 vuoden päästä Suomen reseptilääkkeiden hinnat ovat Euroopan 10 halvimman joukossa. Geneeristen tuotteiden hintakilpailu on todella voimakasta ja lääkkeiden hinnat tippuvat koko ajan. Tällä hetkellä kilpailun piirissä on uuden viitehintajärjestelmän myötä about 60%; ellei enemmänkin. Lopun osan kattaa insuliinit, joista diabeetikko maksaa 3 euroa 3 kuukaudessa ja harvemmin menevät tuotteet. Kohta joutuu miettimään ihan oikeasti mikä tuote ei kuulu lääkevaihdon piiriin. 
Ex-Jekku