News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

EU-liittovaltio tulee, oletko valmis?

Started by MoonShine, 12.06.2011, 15:22:53

Previous topic - Next topic

Supernuiva

Teiden varsilla ei ole ollut enää viime vuosina niitä Jeesus tulee - oletko valmis -lappusia. En ole ainakaan niitä nähnyt.

Tietävätköhän äänestäjät, että EU-liittovaltio on tulossa? Ja jos tietävät, niin miten se vaikuttaa heidän äänestyskäyttäytymiseen. Tulevissa eduskuntavaaleissa tämä teema olisi saatava esille, mutta jos puolueet eivät sitä nosta, niin yksittäiset "kylähullut" eivät saa ääntään kuuluviin.

Peltipaita

Orpo ostaa vain itselleen hillotolppaa. Eihän tässä sen kumempaa.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

sivullinen.

Munchenin turvallisuuskonferenssista on ollut paljon juttua myös Suomen sosialistisen lehdistön propagandatuuteissa. Niissä on kerrottu Venäjän ja amerikan välisten suurvaltasuhteiden olevan isoissa ongelmissa -- ja Venäjäkin on tällä kertaa ylennetty suurvallaksi --. On myös huomioitu Turkin pääministerin selittelyt hyökkäyksestä Syyriaan, nostettu esiin Lavrovin vastaus kysymykseen amerikan vaaleihin sekaantumisesta ja huomiotu Israelin pääministerin kovat sanat Iranin suuntaan. Yhtä vaan ei ole mainittu. Se on Eurostoliiton tulevaisuus -- ja konferenssin aihepiiristä johtuen nimenomaan turvallisuuden tulevaisuus --. Tämä siitä huolimatta, että konferensissa on siitä pääosin puhuttu ja se on konferenssin pääaihe aseiden rajoittamisen rinnalla: "Key issues are the future of the European Union, its relations with Russia and the US, and the conflicts in the Middle East, in particular the war in Syria. Another focus is arms control."

Syy, miksi kyseisen konferenssin nostin esiin nimenomaan tässä ketjussa, on Eurostoliiton armeija, josta tässä ketjussa on myös paljon puhuttu. Sitä ollaan nyt kovin pohtimassa. Ensin britannian pääministeri Theresa May vakuutti omassa puheenvuorossaan britannian olevan täysin sitoutunut euroopan puolustamiseen. Hän vakuutteli erittäin vakuuttavasti tätä. Hän myös ehdotti uudenlaisen sotilassopimuksen luomista Eurostoliiton ja britannian välille. Se olisi todella merkittävä sopimus. Puheenvuoron jälkeen häneltä kysyttiin, eikö olisi helpompaa, jos britannia ei lähtisikään Eurostoliitosta. Siihen pääministeri May sanoi hyvin selvästi ja suoraan, että lähtö on edessä ja se on täysin selvä asia ja siitä ei tulla keskustelemaan. Kun sitten kysyttiin, tulisiko tämä uusi turvallisuussopimus osaksi brexit-neuvotteluja, pääministeri May ei enää osannut sanoa mitään. Katsoisin sen tarkoittavan myönteisestä vastausta. Näin brexit-neuvottelut saivat siinä kokonaan uuden ulottuvuuden pohdittavakseen.

Pääministeri Mayn puheenvuoroakin merkittävämmän -- joskin paljon huonommin esitetyn -- puheenvuoron piti dicktaattori Juncker. Hänen puheensa oli jotain, mitä Suomessa sensuuri ei ikinä päästäisi läpi. Jo ennalta nimittäin tiedettiin hänen ajavan Saksan varaliittokanslerin kanssa eurostoarmeijan perustamista Pescon -- "Permanent Structured Cooperation" -- nimellä. Juncker oli huolissaan siitä, että Eurostoliiton sotavoimista yhä lähes kaikki ovat kansallisten eurostovaltioiden käsissä. Hän piti erittäin huonona sitä, ja erityisesti yksimielisyysvaatimusta sotajoukkojen käytössä; siitä pitäisi hänestä luopua. Kiinnostavin kohta oli kuitenkin Junckerin luettelointi eurostoarmeijoiden kaluston monipuoleisuudesta. Eurostomailla on liikaa eri panssarivaunutyyppejä, hävittäjiä ja helikopterimalleja; helikopterimalleja on hänen mukaansa jopa enemmän kuin niitä käyttäviä armeijoita. Puheenvuoron merkittävyys Suomen kannalta on erittäin suuri: Juncker käytännössä laittoi ison esteen amerikkalaisten hävittäjien -- sekä F-35 että F-18 -- hankinnoille.

Näin pohtii konferensia eräs suomalainen sotilas.

[tweet]964783293882302465[/tweet]

Oletuksena konferenssin suhteen minulla oli Syyrian sodan ratkaiseminen, mutta lopputulos näyttikin olevan Eurostoliiton hajoamisen jälkeisen rauhan turvaaminen. Junckerin kovasta halusta vetää keskustelua enemmän Eurostoliittoa tiivistävään suuntaan tunnelma oli selvästi hajoavaan Eurostoliittoon ja sen seurauksiin keskittyvä. Lavrov vertasi tilaisuutta puheenvuorossaan jopa kuuluisaan Munchenin kokoukseen vuodelta 1938, jonka historia muistaa britannian pääministerin toteamuksesta, jonka mukaan rauha meidän aikakaudeksi oli nyt turvattu. Historian mukaan kuitenkaan vuodesta 1938 ei ole kovin pitkä matka kovinkin sotaisaan ajanjaksoon.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

repo

Ville Tavio (ps) tekee hyvää työtä EU-liittovaltiohivutuksen esilletuomiseen ja estämiseksi. Pieniä ovat askeleet estämiselle, mutta jokainen askel tarvitaan Suomen suvereniteetin näivettämisen lopettamiseen.

https://beta.oikeamedia.com/o1-57406

Quote
Tavio esittää uutta EU-strategiaa Suomelle: Kauppaliitto ja vain minimimäärä uutta sääntelyä
Perussuomalainen näkemys korostaa EU:n roolia kauppaliittona eikä liittovaltiona.
Kotimaa to 01.03.2018 17:31


Perussuomalaisten eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Ville Tavio jätti tänään keskiviikkona eduskunnan lakivaliokunnassa eriävän mielipiteen lausuntoon valtioneuvoston EU-vaikuttamisstrategiasta. Strategiassa määritellään Suomen EU-politiikan keskeiset vaikuttamiskohteet kuluvalle vuodelle.

Lakivaliokunnan enemmistöstä poiketen Tavio piti huonona, että EU kytkeytyy jatkuvasti enemmän kansallisiin oikeuskysymyksiin. Tavio on huolissaan siitä, että EU on laajentunut oikeudellisissa asioissa nopeasti, vaikka perinteisesti on katsottu, että oikeusasiat kuuluvat jäsenvaltioiden omaan kansalliseen toimivaltaan.

Perussuomalainen näkemys korostaa EU:n roolia kauppaliittona eikä liittovaltiona.

(Juttu kokonaan linkistä, lainauksen korostus minulta.)
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

Kulttuurirealisti

Hollannin pääministeri on sanonut, että EU-integraatio ei heitä näillä näkymin kiinnosta. Hänen mielestään EU:n pitäisi tehdä enemmän töitä jäsenvaltioille, eikä päinvastoin. Hollanti on painoarvoltaan kohtalaisen suuri jäsenmaa, niin tällaisilla on merkityksensä, kunhan tämä ei ole pelkkää höpöpuhetta kuten Suomen puhuvilta päiltä voi odottaa. Rutten puolue kuuluu ALDE:en europarlamentissa.

Quotehe thinks that asking for aid from other EU countries should be a "last resort, not first aid", he said. "The recipe for a larger cake is not centralized bailout funds and printing more money, but structural reforms and sound budgets."
...
The remaining EU members should also not push more money into the EU budget after the Brexit, Rutte said. "My goal for the multi annual budget is this: no increase in contributions, but better results with a smaller budget."
...
Nevertheless, Rutte believes that the future of the Netherlands is in the European Union, as long as the EU takes on concrete projects, he said, according to broadcaster NOS. He wants the EU to focus on security and stability in the coming years.
...

https://nltimes.nl/2018/03/02/dutch-pm-rutte-wants-less-integration-eu
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Alaric

#215
Persujen Ville Tavio kirjoittaa siitä miten EU on jo oikeastaan liittovaltio sekä haastaa Sipilää ja Orpoa.

https://twitter.com/VilleTavio/status/978932465569030145

[tweet]978932465569030145[/tweet]

http://villetavio.puheenvuoro.uusisuomi.fi/252973-eu-on-jo-liittovaltio (28.3.2018)

QuoteEU on jo liittovaltio

Euroopan unioni on liittovaltio.

Samaan aikaan Suomessa hallituspuolueiden poliitikot väittävät, ettei mitään liittovaltiota ole olemassa tai syntymässä. Keskusteluympäristö on ulkopuoliselle kuuntelijalle varsin hämmentävä.

Aiheen pohtimiseksi kannattaa miettiä, mitä liittovaltio tarkoittaa eli mitkä ovat tärkeimmät elementit ja tunnusmerkit, jotka tekevät valtioiden välisestä liitosta liittovaltion.

– EU:n lainsäädäntö on Suomen kansallisen lainsäädännön yläpuolella.

– EU:n tuomioistuimella on päätösvalta yli Suomen korkeimman oikeuden.

– EU määrää, miten me saamme omia rahojamme käyttää: Esim. maatalouden tukirahoituksille tarvitaan pääsääntöisesti aina EU-komission hyväksyntä.

– Suomi on alisteinen EU:n määräämälle ulkopolitiikalle.

– Valuuttaunionin myötä meillä ei ole enää omaa rahayksikköä, emmekä juurikaan voi vaikuttaa käyttämämme valuutan arvoon.

– Suomen Pankki kuuluu Euroopan keskuspankkijärjestelmään. Keskuspankki on yksi valtion/liittovaltion konkreettisimmista tunnusmerkeistä.

– Suomen kansa ei voi äänestämällä vaikuttaa siihen, ketkä istuvat Euroopan komissiossa, joka tekee lainsäädäntöesityksiä ja jota voi verrata hallitukseen.

– Euroopan parlamentin 751 jäsenestä vain 13 on suomalaisia, eikä Euroopan parlamentin jäsenillä edes ole aloiteoikeutta lainsäädännössä.

(...)

Muutos, jossa päätösvaltaa siirretään eri keinoilla pois Suomesta, ei ole suinkaan päättynyt. Mieleeni tulevia esimerkkejä vuosilta 2015–2018:

(...)

– EU neuvottelee vapaakauppasopimuksia, joihin sisältyy kansainvälinen investointituomioistuin. Tämä vie Suomen oikeuksien tuomiovaltaa ulkomaiseen tuomioistuimeen.

– Komissio on todennut, että brexitin johdosta EU-integraation on syvennyttävä entisestään.

– Komission eli EU:n hallituksen kaikki komissaarit ovat yhä näkyvästi liittovaltiomyönteisiä. Riittävä liittovaltiomyönteisyys on painavin yksittäinen tekijä EU:n virkanimityksissä.

– Komission puheenjohtaja ehdotti jäsenvaltioille yhteistä eurovaaliäänestystä, jossa suomalainen voisi äänestää esimerkiksi kreikkalaista.

– Komission puheenjohtaja ehdotti EU:n yhteistä armeijaa.

– EU-maat valitsivat Eurooppa-neuvoston jatkokaudelle puheenjohtajaksi (President of the European Council) federalismia ajavan puolalaisen Donald Tuskin, vaikka Puola itse vastusti tämän valitsemista.

– Komissio valmistelee nyt EU:n historian vakavinta puuttumista Puolan sisäpolitiikkaan "oikeusvaltion turvaamiseksi". Oikeasti tämä johtuu siitä, että Puolassa on kansallismielinen hallitus. Esimerkiksi Espanjan tilanteeseen (Katalonian poliittiset vangit) taas ei puututa lainkaan, koska Katalonian itsenäistyminen koetaan uhkana EU:lle.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Eisernes Kreuz

Juuri tuollaisia ulostuloja kaipaisin persuilta enemmänkin.

Monilla ihmisillä on hyvin positiivinen kuva EU:sta vain siksi, että he eivät tiedä tarpeeksi voidakseen muodostaa aiheesta perustellun mielipiteen. Ei esim. kouluissa nuorille opeteta kovin yksityiskohtaisesti EU:n toimintaa ja vallanjakoa. Poliitikot puolestaan kiistävät kategorisesti liittovaltiokehityksen ja pyrkivät esittämään unionin yksinomaan positiivisessa valossa, koska siitä on etua heidän omalle uralleen mm. Brysselin rahakkaiden eläkevirkojen muodossa.
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

sivullinen.

Minusta taas Tavion ulostulo oli monessa mielessä todella huono. Merkittävin huonous siinä oli lannistuvan ja alamaistuvan tunnelman synnyttäminen: Eurostoliitto nähtiin väistämättömänä ja jo nyt ylivaltaa pitävänä järjestelmänä. Minusta Eurostoliitto ei ole liittovaltio vaan hajoava valtioliitto. Tavio tuntuu olevan defaitisti. Persut ovat laajemminkin jääneet pysyvästi mediasodassa puolustuskannalle. Muut kansallismieliset ovat jo taistelussa siirtyneet hyökkäykseen. Näin persut ovat selvästi jo lakanneet olemasta todellinen vaihtoehto muutokselle teoreettiselta kannalta. Heillä on silti yhä massa -- ja massit -- puolellaan, joten toiminnan kannalta heissä on vielä toivoa. Mutta he taistelevat nyt rintamalla, jossa ei enää kukaan muu taistele, ja siksi radiohiljaisuus on taattu.

Tavion sanallinen miekka ei muutenkaan ole oikein terävällä päällä; hänellä on ollut paljon terävämpiä kirjoituksia ennen. Nyt esimerkiksi hän unohti kokonaan valtion tärkeimmän merkin eli rajat ja rajoja valvovan armeijan -- tai hän sanoo komission puheenjohtajan ehdottaneen omaa armeijaa, mutta armeijan ehdottaminen ei vielä tee armeijaa, eikä liittovaltion ehdottaminen ei tarkoita liittovaltion jo olevan olemassa --. Muutkin kohdat ovat aika heikoilla kantimilla. Esimerkiksi tämä yhteinen raha. Sehän ei ole yhteinen, koska olisiko esimerkiksi sellainen maa kuin Ruotsi -- joka kuuluu Eurostoliittoon mutta ei euroon -- liittovaltion jäsen? Eikä Ruotsi ole yksittäistapaus. Toinen meille läheinen maa Tanska ei myöskään kuulu euroon.

"Muutos, jossa päätösvaltaa siirretään [...]
[...] on todennut, että [...] on syvennyttävä entisestään.
[...] ovat yhä näkyvästi liittovaltiomyönteisiä.
[...] ehdotti jäsenvaltioille [...]
Komissio valmistelee [...]"


Eurostoliitto ei ole vielä liittovaltio. Jotkut haluaisivat siirtää sinne päätösvaltaa; jotkut ovat todenneet tarpeen lisäsyventymiselle; jotkut ovat liittovaltiomyönteisiä; joku on ehdottanut jotain; ja komissio valmistelee jotain. Nämä kaikki viittaavat tulevaisuuteen. Tällä hetkellä todellisuus näyttää siltä, että brexitin myötä nykyinenkin valtioliitto on hajoamassa; Irlanti joutuu myös harkitsemaan eroaan; Italiassa eurostovastaiset voimat ovat jo enemmistönä; Kreikka ei noudata mitään sääntöjä; kukaan ei koskaan noudattanut Dublin-sääntöjä, mutta nykyään hyvin harva noudattaa edes Schengen-sääntöjä; ja Puolaakin vastaan tehty uhittelu on enemmän hajottamassa Eurostoliittoa kuin ajamassa sitä yhtenäisemmäksi. Tavion olisi syytä lukea myös vapaan lehdistön tilannekuvauksia Suomen sosialistisen lehdistön valheiden lisäksi.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

l'uomo normale

#218
Quote from: sivullinen. on 28.03.2018, 22:37:22
Minusta taas Tavion ulostulo oli monessa mielessä todella huono. Merkittävin huonous siinä oli lannistuvan ja alamaistuvan tunnelman synnyttäminen: Eurostoliitto nähtiin väistämättömänä ja jo nyt ylivaltaa pitävänä järjestelmänä.
...Eurostoliitto ei ole vielä liittovaltio.....Tavion olisi syytä lukea myös vapaan lehdistön tilannekuvauksia Suomen sosialistisen lehdistön valheiden lisäksi.

Persujen nykytilanteessa otsikkojen on oltava raflaavia.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

sivullinen.

^ Ei se riitä, jos sisältö on sitä itseään.

Minun nähdäkseni persujen pitäisi siirtyä puolustuksesta hyökkäykseen muiden tavoin, kuten jo edellisessä viestissäni -- ja useammassa viestissä ennen sitä -- esitin. Siellä on nyt rintama, jossa käydään mediasotaa. Ketään ei kiinnosta provoisoiva tai raflaava otsikko, jos otsikko käsittelee itsessään aihetta, joka ei ketään kiinnosta; vaikka joku nyt julistaisi Jumalan olevan kuollut, ei se kiinnosta, koska kukaan ei enää koe Jumalaa elävänä muutenkaan. Aikoinaan se oli hyvinkin kova ja merkittävä toteamus.

Tavio olisi voinut esimerkiksi kysyä, hajoaako Eurostoliitto amerikan terästulleihin, ja todistella näin tapahtuvan? Siinä olisi ollut iskua ja tehoa. Siihen myös sosialistien olisi ollut pakko vastata kumoamalla Tavion väitteet, etteivät ne jäisi hallitsemaan keskustelua. Lepomäen sote-väitteitäkin on nyt jouduttu kumoamaan oikein urakalla, ja hän on siihen kaikki pakottanut.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Roope

Kun kansalaiset eivät osaa arvostaa EU:ta, eivätkä puolueet yksimielisesti EU-vallan kasvattamista, on syytä siirtyä paremman demokratian nimissä liittovaltioon.

QuoteSuomen EU-kello seisoo, oli sitten talvi tai kesä

Kolumni: Erityisen suureksi möröksi EU:ssa on noussut federalismi. Federalismi kuitenkin parantaisi EU:n demokratiaa ja päätöksentekokykyä.

Pertti Timonen

Suomi ei ole siirtynyt EU-politiikassaan sen enempää kesä- kuin talviaikaankaan. Se on siirtynyt pysähtyneisyyden aikaan.

Hallitusta ei EU-politiikka juuri kiinnosta. Keskustalle se on pakkopullaa ja sinisille vastenmielistä. Kokoomus on periaatteessa EU-myönteinen, mutta hallituskumppaneidensa puristuksessa se ei voi paljon innovoida.

[...]

Hallituksen ja opposition hukkunut EU-politiikka on pakottanut presidentin puuttumaan EU-asioihin, vaikka ne eivät presidentille kuulukaan.

Niin kauan kuin valtioiden EU-politiikka on täysin alisteista sisäpolitiikalle, EU:n kehitys on yhtä rämpimistä.

Erityisen suureksi möröksi on EU:ssa noussut federalismi. Sitä eivät edes EU:ta kannattavat poliitikot uskalla lausua ääneen. Kuitenkin federalismi parantaisi EU:n demokratiaa ja päätöksentekokykyä.

[...]

EU-maat tulisi jakaa kolmeen ryhmään niiden integraatiovalmiuden mukaisesti: ydinvaltioihin, keskikerroksen valtioihin ja ulkokerroksen valtioihin. Tämä tarkoittaisi myös, että EU-elimet kokoontuisivat eri kokoonpanoissa päätöksiä tehdessään. Valtio voisi myös siirtyä ryhmästä toiseen niin halutessaan.

Kaikkien EU:n jäsenvaltioiden on kuitenkin pidettävä kiinni EU:n perusarvoista, demokratiasta, oikeusvaltiosta, kansalaisten ja median vapaudesta. Jos nämä arvot eivät maita, edessä on exit.

Sallittakoon lopuksi pieni henkilökohtainen muistelu Suomen EU-taipaleelta.

Hämeenkyrön kansalaisopisto järjesti ennen Suomen EU-kansanäänestystä keskustelutilaisuuden EU:sta Hämeenkyrössä. Opiston rehtorikollega Kauno Perkiömäki pyysi minut mukaan yhdeksi panelisteista. Ainoastaan minä ja Parempi vaihtoehto – Eurooppalainen Suomi -valtuuskuntaa edustanut Eeva Orsila kannatimme Suomen liittymistä EU:hun.

Salintäyteinen yleisö palkitsi puheenvuoromme jäätävällä hiljaisuudella. Ei ole tainnut paljon asenneilmasto muuttua parissa kymmenessä vuodessa.

Kirjoittaja on valtio-opin dosentti.
Aamulehti 29.3.2018
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Nikolas

Suomennan tuosta korostetusta osasta pari sanaa:

  • Demokratia → "edustuksellinen demokratia" → edustuksellinen järjestelmä → kansalle uskotellaan että kansalla olisi valtaa.
  • Päätöksentekokyky → välitetään alueiden ja kansallisvaltioiden erityistarpeista entistä vähemmän → kävellään pikkuvaltioiden parlamenttien yli mennen tullen.
Sellainen uskottelu, että demokratia EU:ssa sitten joskus tulevaisuudessa paranisi, kunhan vain ensin saataisiin liittovaltiokehitys loppuun, on silkkaa valetta. Euroopan unionin epädemokraattisuus johtuu siitä, että mitään todellista demokratiaa ei ole aikomuksissakaan. Demokratiaan viittaavat korulauseet ja hyvien aikomusten visiointi tarvitaan vain synnyttämään hyväuskoista optimismia petoksen kohteina olevissa kansoissa.

hulaq

Ei hyvää päivää, tässä yrityksen GPDR-muutosta valmistelen ja teen tietosuojaselvityksiä/ilmoituksia päivitettyyn muotoon ja tutkailen tuota EU-pölvästien tekemää direktiiviä:

"(51) Henkilötietoja, jotka ovat erityisen arkaluonteisia perusoikeuksien ja -vapauksien kannalta, on suojeltava erityisen
tarkasti, koska niiden käsittelyn asiayhteys voisi aiheuttaa huomattavia riskejä perusoikeuksille ja -vapauksille.
Tällaisiin henkilötietoihin olisi sisällyttävä myös henkilötiedot, joista ilmenee rotu tai etninen alkuperä. Ilmaisun
"rotu" käyttäminen tässä asetuksessa ei kuitenkaan tarkoita sitä, että unioni hyväksyisi teorioita, joilla yritetään
määrittää eri ihmisrotujen olemassaolo."


Pitää lisätä rotu, mutta ei tässä nyt mitään rotuja ole olemassa saatika EU ei tue rotujen määrittelyä  :facepalm: :facepalm:
Iudex illius ero

kivimies

EU haluaa kasvattaa jäsenmaksuja ja käyttää saatuja rahoja taakanjakoon ja "maahanmuuttajien kotouttamiseen".
Lisäksi Eu haluaa ilmeisesti sitoa rakennerahastot siihen, miten Itä-Euroopan maat osallistuvat taakanjakoon.

QuoteMaahanmuutto, puolustus ja rajavalvonta nousemassa EU:n uusiksi rahoituskohteiksi

Ensi viikon keskiviikkona EU:n komissio paljastaa esityksensä unionin tulevaksi monivuotiseksi rahoituskehykseksi.

Sen jälkeen jäsenmaat aloittavat väännön esityksen pohjalta. Yhteisymmärrys tulevista budjettilinjoista pitäisi saavuttaa ensi vuoden loppuun mennessä.

Neuvotteluista voi tulla hankalimmat vuosikymmeniin. Nyt pitäisi neuvotella uudet linjat, kun iso maksajamaa Britannia ei ole enää mukana. Kyse on sadoista miljardeista euroista.

Toisaalta uusi tutkimus osoittaa, että brexitin jättämä aukko voitaisiin talouskasvun ansiosta paikata myös jäädyttämällä budjetti nykytasolle. Tällöin EU ei voisi kuitenkaan rahoittaa uusia kohteita kuten puolustusta, maahanmuuton ongelmien ratkaisemista tai kansalaisten haluamaa turvallisuutta.

[...]

Mitä ovat EU:n rakenne- eli koheesiotuet?

Rakennetuilla pyritään tasaamaan eri alueiden välisiä talouseroja.

Tuet on tarkoitettu jäsenvaltioille, joiden bruttokansantulo asukasta kohti on alle 90 prosenttia EU:n keskiarvosta.

Rakennerahastoista tuetaan myös muun muassa liikenteeseen ja energiaan liittyviä hankkeita.

Kun niitä tähän asti on myönnetty jäsenmaiden bruttokansantuotteen perusteella, tulevaisuudessa tukien saamisen ehtoina voisi olla vaikkapa oikeusvaltioperiaatteen noudattaminen, osallistuminen turvapaikanhakijoiden vastaanottamiseen tai maan nuorisotyöttömyysluvut.


Näin ollen esimerkiksi Unkari, Puola ja Tsekki, joilla on ollut ongelmia oikeusvaltioperiaatteen ja turvapaikanhakijoiden vastaanottamisen kanssa, menettäisivät tukia. Pahasta nuorisotyöttömyydestä kärsivät Espanja ja Kreikka taas voisivat olla tulevaisuuden hyötyjiä (siirryt toiseen palveluun).

Alempana on selitetty, miten Suomi voisi hyötyä ehtojen muutoksista.

[...]

Komissio haluaa lisätä rahaa myös maahanmuuton ongelmien ratkaisuun ja taakanjaon tasaamiseen. Suomi toivoo saavansa tukea maahanmuuttajien kotouttamiseen.

Ylipäätään tärkeää olisi Pakarisen mukaan tehdä rakennetuista sellaisia, että ne tuottaisivat tavoitteiden mukaisia tuloksia. Tukien ehdollisuus saa hänen mukaansa nyt aiempaa laajempaa kannatusta EU-maiden keskusteluissa.

Yle (25.4.2018)

kivimies

EU:n budjettia ei aiota supistaa, vaikka Britannia lähtee. Komission uusi budjetti on suurempi kuin nykyinen!
Suomen EU-jäsenmaksu kasvaa 1,11%:n bkt:stä (nykyään 1%) eli n. 200 miljoonaa euroa/vuosi. Samalla maataloustuet pienenevät 5%.
Budjetin kasvu johtuu siitä, että EU haluaa rahaa "uusiin tehtäviin".  Puhuvat rajavalvonnasta, vaikka rahat aiotaan käyttää taakanjakoihin ja "turvallisten reittien luomiseen".

Rakennerahoiitusta pitäisi komission esityksen mukaan leikata niiltä mailta, jotka "loukkaavat EU:n arvoja" (mm. taakanjako). Leikkauspäätökseen ei tarvita yksimielisyyttä.
QuoteBritannia lähtee, mutta budjetti ei kutistu: EU haluaa lisää rahaa uusiin tehtäviin

EU ehdottaa itselleen hieman nykyistä isompaa budjettia tuleville vuosille, vaikka Britannia onkin eroamassa unionista. Komission esityksen mukaan unionin budjetti olisi eron jälkeen vuonna 2021 noin 170 miljardia euroa, kun se oli esimerkiksi viime vuonna noin 158 miljardia euroa.

Komissio hyväksyi odotetun ehdotuksensa vuosien 2021–2027 rahoituskehykseksi kokouksessaan aamupäivällä. Ehdotuksen mukaan EU:n budjettiin käytettäisiin jatkossa 1,11 prosenttia jäsenmaiden yhteenlasketusta bruttokansantulosta.

Kuluvalla kehyskaudella rahaa on käytetty keskimäärin 1,0 prosenttia bruttokansantulosta.

[...]

Budjetin kasvu selittyy osin uusilla tehtävillä, joihin komissio ehdottaa rahaa tuleville vuosille. Rahaa käytettäisiin esimerkiksi rajavalvontaan, yhteiseen puolustusalan rahastoon ja opiskelijoiden liikkuvuutta parantavan Erasmus+ -ohjelman kaksinkertaistamiseen. Myös tutkimusrahoitukseen ehdotetaan isoa lisäystä.

Toisaalta nykyisistä tehtävistä on tarkoitus säästää rahaa. Säästöjä haetaan unionin isoimmista tuloluokista eli yhteisestä maatalouspolitiikasta ja koheesiorahoista, joiden tarkoitus on auttaa köyhempien jäsenmaiden talouskehitystä. Maatalousrahoista leikataan noin viisi prosenttia.

Komissio ehdottaa myös, että EU voisi jatkossa leikata rahoitusta mailta, jotka rikkovat unionin arvoja tai oikeusvaltioperiaatetta vastaan. Ehdotuksen mukaan päätöstä leikkaamisesta ei tarvitsisi tehdä yksimielisesti, mikä estäisi kyseisiä maita tukemasta toisiaan äänestyksessä.


[...]

Suomi maksoi EU:lle 1,83 miljardia euroa, ja sai takaisin 1,5 miljardia. Jos maksut kasvavat tasaisesti yhdestä prosentista 1,1 prosenttiin suhteessa bkt:hen, lisälasku olisi noin 200 miljoonaa euroa.

Tulopuolella Suomi sai maatalouden suoria tukia 538 miljoonaa euroa. Viiden prosentin leikkaus tarkoittaisi noin 27 miljoonan euron vähennystä.

[...]

Maatalouden ja koheesiorahojen jakoperusteiden yksityiskohdat selviävät toukokuun lopulla. Komission esitys menee seuraavaksi jäsenmaiden käsittelyyn. Rahoituskehys pitää saada valmiiksi ennen nykyisen kehyksen umpeutumista vuonna 2020.

Yle (2.5.2018)


Roope

Quote from: kivimies on 02.05.2018, 17:11:36
Rakennerahoiitusta pitäisi komission esityksen mukaan leikata niiltä mailta, jotka "loukkaavat EU:n arvoja" (mm. taakanjako). Leikkauspäätökseen ei tarvita yksimielisyyttä.

Minulle kuten varmaan myös Itä-Euroopan pahiksiksi leimatuille maille kävisi oikein hyvin, että määritettäisiin kaikille EU-maille yhteiset objektiiviset leikkaamiskriteerit. Ehdotan tällaiseksi mitattavaksi kriteeriksi muun muassa laittomien siirtolaisten liian vapaata tai jopa avustettua liikkumista maan halki toisiin EU-maihin.

Mutta näinhän ei siis tehdä, vaan "EU-arvojen loukkaamisesta" tullaan päättämään huutoäänestyksellä ilman tutkintaa tai perusteluja. Näin siksi, että tahallisen epämääräiseksi jätettäviä "arvo"-kriteerejä ei tarvitsisi soveltaa Italiaan, Kreikkaan ja Espanjaan, joita puolestaan ryhdytään palkitsemaan esimerkiksi korkeasta nuorisotyöttömyydestä.

Ylipäätään missään ei ole näiden ehtojen yhteydessä tai muutenkaan otettu kantaa siihen, että monet EU-maat ovat viime vuosina rikkoneet laittoman maahanmuuton suhteen yhteisiä sopimuksia tai vähintäänkin sopimusten henkeä eli "EU:n arvoja".
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

sivullinen.

Quote from: kivimies on 02.05.2018, 17:11:36
Leikkauspäätökseen ei tarvita yksimielisyyttä.

Quote from: yle
Ehdotuksen mukaan päätöstä leikkaamisesta ei tarvitsisi tehdä yksimielisesti [...]

Ei kannata maalailla piruja seinille, jos edes Yle ei niin tee. Komission ehdotus ei ole sama asia kuin päätös. On hyvin vaikea kuvitella, miksi Puola, Unkari ja moni muu äänestäisi sellaisen komission ehdotuksen puolesta, jonka tarkoitus olisi käytännössä viedä heiltä äänestysoikeus jatkossa. Näin tämäkin ehdotus jää vain ehdotukseksi; eurostokomissio on tehnyt jo muistini mukaan lähes kymmenen ehdotusta yksimielisyysvaatimuksen kumoamiseksi, ja yksikään niistä ei ole edennyt yhtään mihinkään. Täysin toimeenpanokyvyttömän eurostokomission ehdotukset, vaatimukset ja uhkailut ovat yleisemminkin pelkkää tuuleen huutelua.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

MiljonääriPlayboy

QuoteMaahanmuutto, puolustus ja rajavalvonta nousemassa EU:n uusiksi rahoituskohteiksi

VMP. Ikään kuin EU:ssa ei olisi aiemmin ollut toimintaa maahanmuuton, puolustuksen ja rajavalvonnan tiimoilla. On kyllä, mutta kun ongelma on se, että EU:n versio maahanmuutosta on kehitysmaalaisten holtiton maahanmuutto, ja EU:n versio puolustuksesta ja rajavalvonnasta puolestaan on laukkupiccolointi ja meritaksitoiminta. Tällaisen touhun track record on EU:n (Puola, Unkari, jne pois lukien) kohdalla niin pökerryttävän tuhoisa, että oikein pelottaa miten paljon roskaväkeä ne hullut saavatkaan entistä suuremmilla budjeteilla Eurooppaan imuroitua.  :P
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

ikuturso

YLE uutiset.

Kirjeenvaihtajalta kysyttiin, miten uusi budjetti on vastaanotettu.

Kirjeenvaihtaja vastasi:
Kaikki nettomaksajat ovat tietysti tuominneet sen. Ensimmäiseksi älähti Hollannin pääministeri ja Ruotsilta se sai myös täystuomion. Suomi sensijaan... öh.... suhtautui..ööö yllättävänkin myönteisesti... pminsteri splä snoi.... mmmnnjaaa ja Ranskassa myös maatalousmaana maataloustukien leikkaukset tuomittiin.

V*Ttu meidän päättäjiä. Kyllä Juncker, Kyllä Bryssel, Kyllä EU. Olemme mallioppilas. Kaikki käy. Lisää ruoskaa!

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

guest14935

Quote from: Nikolas Ojala on 30.03.2018, 01:04:52

Sellainen uskottelu, että demokratia EU:ssa sitten joskus tulevaisuudessa paranisi, kunhan vain ensin saataisiin liittovaltiokehitys loppuun, on silkkaa valetta. Euroopan unionin epädemokraattisuus johtuu siitä, että mitään todellista demokratiaa ei ole aikomuksissakaan. Demokratiaan viittaavat korulauseet ja hyvien aikomusten visiointi tarvitaan vain synnyttämään hyväuskoista optimismia petoksen kohteina olevissa kansoissa.
Juu ei se sama järjestelmä eri henkilöilläkään paremmaksi muutu ja varsinkin kun trendi on kehnompaan suuntaan ollut eikä parempaan, mitään syytä ei ole uskoa että paranisi asiat. Jokainen huomaa kaupunkien kaduilla ja median sensuurin sekä propagandan lisääntymisestä millainen suunta on, ainakin Suomessa.

Golimar

€urostoliitto on vastenmielinen, kieroutunut, iljettävä, roistojen ja lierojen hallitsema törkyläjä jonka romahtaminen on väistämätöntä, toivottavasti roistot ja lierot joutuvat vastuuseen teoistaan.

https://hommaforum.org/index.php/topic,74441.msg2764607.html#msg2764607

ikuturso

Hallis kommentoinut facessa (lainaus hallis-ketjusta):

Quote from: Michael in memoriam on 02.05.2018, 20:10:16
Tohtori Halla-aho kritisoi hallitusta EU-politiikasta facebookissa.

QuoteKomissio esittää brexitin jättämän rahoitusaukon täyttämistä jäljelle jäävien nettomaksajien kuten Suomen, Ruotsin, Tanskan, Alankomaiden ja Itävallan maksuosuuksia nostamalla.

Sipilä kiittää esitystä ja kehuu, että Suomen kantoja on otettu hyvin huomioon.

Itävallan liittokansleri Kurz totesi tuoreeltaan, että esitystä ei voida hyväksyä.

Ruotsin valtiovarainministeri Andersson sanoi, että Ruotsi ei aio hyväksyä esitystä.

Tanskan pääministeri Lökke Rasmussen tviittasi, että esitystä ei voida hyväksyä, ja että pienempi EU tarvitsee pienemmän budjetin.

Alankomaiden pääministeri Rutte ilmoitti, että esitystä ei voi hyväksyä.

Sipilän mielestä Suomen kannat on otettu hyvin huomioon.

Mikä hallitusta vaivaa? Missä kohdassa sitä kuuluisaa ja hartaudella kartutettua "luottamuspääomaa" aiotaan käyttää? Onko rahan kippaaminen niin ihanaa, että Suomi tekee sitä vaikka yksin? Luuleeko hallitus, että Kataisesta tulee komission puheenjohtaja, jos oikein maksetaan?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Eisernes Kreuz

Ei varsinaisesti ole yllätys, että Suomelle kelpaa hyvin budjetin kasvattaminen. Enkä minä usko tämän liittyvän Käteisen Jyrkiin millään tavalla. Suomi nyt vain on täysin rähmällään Brysselin edessä. Se linja meillä omaksuttiin heti EU-jäsenyyden alusta alkaen.

On kyllä aivan järjetöntä, että Brexitin seurauksena meille on luvassa entistä pulskempi EU:n hallintokoneisto. No, jospa toiset jäsenvaltiot vielä saisivat tehtyä budjettiin muutoksia. Meidän hallituksemme ei sellaista tule vaatimaan.
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

MiljonääriPlayboy

Suomi siis haluaa maksaa lisää, jotta pääsee ottamaan jatkossa enemmän kehitysmaiden pohjasakkaa veronmaksajien elätettäväksi.

Hiljaiseksi vetää taas hallituksen ja Sipilän touhut.  :facepalm:
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

Kulttuurirealisti

QuoteItävallan liittokansleri Kurz totesi tuoreeltaan, että esitystä ei voida hyväksyä.
Ruotsin valtiovarainministeri Andersson sanoi, että Ruotsi ei aio hyväksyä esitystä.
Tanskan pääministeri Lökke Rasmussen tviittasi, että esitystä ei voida hyväksyä, ja että pienempi EU tarvitsee pienemmän budjetin.
Alankomaiden pääministeri Rutte ilmoitti, että esitystä ei voi hyväksyä.

Sipilän mielestä Suomen kannat on otettu hyvin huomioon.

Mikä hallitusta vaivaa?

Jos ei tämä herätä kansaa, niin mikä sitten? Hallitusta pitäisi lähteä painostamaan vaihtoon välittömästi. Suomen bisnes-taustaisen pääministerin neuvottelutaktiikka on siis sellainen, että otetaan heti alkuun maksettavaa paljon enemmän kuin missä neuvottelun lopputuloksen pitäisi olla. Katsooko ihmiset tätä roskaa vain apaattisena?
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Lumiukko Jeti

Quote from: MiljonääriPlayboy on 02.05.2018, 22:21:48
Hiljaiseksi vetää taas hallituksen ja Sipilän touhut.  :facepalm:

Sipilä ei ajattele mitä sanoo vrt. annan kämppäni jne. Komission budjettiehdotuksessa ehdotetaan että maataloustukia leikataan. Sipilä kiittelee komission ehdotusta.....

...Kepulainen pääministeri kannattaa tukiasten leikkauksia... huomenna joku MTK:sta soittaa sille ja kertoo mitä mieltä se oikeasti tästä asiasta on.
"Suomi tarvitsee sekä jatkuvaa työperusteista maahanmuuttoa että vapaan liikkuvuuden tuomaa moninaisuutta. "
- Vihreiden tavoiteohjelma 2014-2019

ikuturso

Quote from: Lumiukko Jeti on 02.05.2018, 22:33:20
Quote from: MiljonääriPlayboy on 02.05.2018, 22:21:48
Hiljaiseksi vetää taas hallituksen ja Sipilän touhut.  :facepalm:

Sipilä ei ajattele mitä sanoo vrt. annan kämppäni jne. Komission budjettiehdotuksessa ehdotetaan että maataloustukia leikataan. Sipilä kiittelee komission ehdotusta.....

Annan kämppäni, annan rahanimme, annan sosiaaliturvamme, annan annan.

Quote from: Lumiukko Jeti on 02.05.2018, 22:33:20...Kepulainen pääministeri kannattaa tukiasten leikkauksia... huomenna joku MTK:sta soittaa sille ja kertoo mitä mieltä se oikeasti tästä asiasta on.

Puhelinkeskustelu:

-Sipilä.
-Täällä MTK:n puheenjohtaja n.n.
-Mikä on MTK?
- :facepalm:

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

repo

^Sipilä kertoo jollekulle MTK:sta ettei huolta, hallitus kompensoi "EU:n maksaman" maataloustuen laskun kansallisen tuen nostolla.  :roll: Veikkaan mä.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

-PPT-

Brexit saattaa olla hulluille eurofederalisteille siunaus valepuvussa; tietysti suuren ja arvovaltaisen jäsenmaan poistuminen riipaisee eurobyrokraattien haurasta egoa mutta ottaen huomioon että Britannia on koko jäsenyytensä aikana ollut todellinen vastarannankiiski joka on heittänyt kapuloita rattaisiin niin nyt mikään tai kukaan ei enää seiso mitä mielipuolisempien eurounelmien tiellä.

Lumiukko Jeti

Quote from: repo on 02.05.2018, 22:43:29
^Sipilä kertoo jollekulle MTK:sta ettei huolta, hallitus kompensoi "EU:n maksaman" maataloustuen laskun kansallisen tuen nostolla.  :roll: Veikkaan mä.

Silloin kun nämä budjettipäätökset nuijitaan läpi niin eletään loppusyksyä 2019 tai kevättä 2020. Uusi hallitus ja ei ole Sipilä maisemissa enää. MTK:n herra Iso Pomo fiksuna miehenä kyllä tämän tietää.
"Suomi tarvitsee sekä jatkuvaa työperusteista maahanmuuttoa että vapaan liikkuvuuden tuomaa moninaisuutta. "
- Vihreiden tavoiteohjelma 2014-2019