News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2011-05-18 SvD: Uusi ruotsalainen malli!!!!!

Started by Kommeli, 24.05.2011, 04:39:39

Previous topic - Next topic

Kommeli

Ja sitten kulttuuriuutisia.

http://www.svd.se/kultur/en-ny-svensk-modell_6171763.svd?currentImage=2
Quote from: (Kommeli vapaa suomennos)
Paino on siirtynyt ja multikulturalismi, joka oli oikein eilen, on tänään väärin. Mikä on tärkeää on ruotsalaisuus, näin seminaarissa "Multikultuurin jälkeen". Aika lopettaa maahanmuuttajien kohteleminen kollektiivina. Aika käsitellä heitä yksilöinä, kypsinä kansalaisina, vapaina toimijoina.

Jos olet maahanmuuttaja ja pohdit käsitystä tasa-arvosta, voit saada ohjeita valtiolliselta nuortenneuvostolta: "Ei tulisi pelkästään omaksua vallitsevaa ruotsalaista tasa-arvo käsitystä. On parempi sen sijaan yrittää omanlaisensa versio omasta joukosta ja kulttuurista."

Miksi se on parempi? Itseasiassa tasa-arvo on ruotsalaisten erikoisalaa. Siinä meillä on jotain opetettavaa. Ja miksi kehottaa pitäytymään ryhmän tasa-arvo käsityksessä, joka on suurimmalta osin konservatiivinen?

Toisin sanoen ei tulisi hirveästi välittää, miten Ruotsissa toimitaan, vaan pitäytyä omassa ryhmässä ja kulttuurissa.

Eduardo Grutzky ojentaa esitteen minulle. Hän työskentelee ihmisoikeusjärjestö Almaeuroopalle ja kertoo vastaavia tarinoita esimerkiksi koulusta Hjulstassa, missä luokkahuoneesta on tehty jumalanpalvelustila.

-Nähtiin se välttämättömänä, muuten muslimivanhemmat olisivat laittaneet lapsensa uskonnolliseen kouluun ja se olisi vielä pahempi.

Hjalmar Strömersin koulussa Strömsundissa mentiiin vielä pidemmälle ja asetettiin verho luokan läpi, jotta naiset ja miehet voitiin erottaa.

Esimerkit voidaan nähdä multikultturismina, 30 vuotta vanha integraatiopolitiikka, tapa organisoida monikulttuurista yhteiskuntaa.

Strömsundista ja Hjultasta Kulttuuritalolle, jossa johtaja viime kuussa keskeytti tanssiesityksen. Miksi? Naiseuden Juhla sisältää otoksen, jossa lauletaan lyhyt otos koraanista.

Esityksen tarkoitus ei ollut provosoida mutta tulos oli silti, että Eric Sjöström keskeytti esityksen ja selvitti:
"Kieltäydyn ilman keskustelua, ajattelematta ja miettimättä esittää vaikeita, monimutkaisia ja kiisteltyjä aiheita".

Tältä kuulostaa ilmeisen varovainen ja huomioiva ihminen.

Jotkut käsittävät Strömsundin, Hjulstan ja Kulttuuritalon tapaukset suvaitsevaisuutena. Me kohtaamme ne.

Toiset näkevät, että "me mukaudumme ja peräännymme kunnes olemme selällämme", kuten Ideahistorioitsija Svante Nordin äskettäin asian ilmaisi seminaarissa "Multikulttuurin jälkeen".

Monet puhujista esittivät, että Ruotsi on muutoksen edessä:
multikulttuuri ei ole onnistunut. Tapahtuu liian vähän toimivaa integraatiota, sanotaan, ja nyt pitäisi kokeilla jotain muuta.

Halutaan, että nyt on aika lopettaa keskustelut maahanmuuttajien edustajien kanssa, vanhojen konservatiivisten miesten kanssa, ketkä eivät edusta koko joukkoa. Aika luopua erityiskohtelusta. Aika lopettaa yksinkertaisesti maahanmuuttajien näkeminen kollektiivina, etnisen tai uskonnollisen ryhmän jäseninä. AIka käsitellä heitä kuin yksilöitä, kypsiä kansalaisia, vapaita toimijoita.

"Juutalaisille ryhmänä ei mitään, yksilölle juutalainen kaikki!"

Motto tulee Ranskan vallankumouksesta ja tämä käsitys tasa-arvosta on kauan leimannut vasemmistoa, ei enää.

Vaalikeskustelun ovat vallanneet sen sijaan liberaalit ja moderaatit, joista muutama oli seminaarissa. He eivät enää halua antaa avustuksia maahanmuuttajajärjestöille, etnisille yhteisöille ja uskonnollisille kouluille. Heille on tärkeää tukea yksittäistä kansalaista.

Samaan aikaan, kun sosiaalidemokraatti Carin Jämtin ehdottaa muslimien juhlapäivän julistamista ruotsalaiseksi juhlapäiväksi todessa multikulttuurisessa hengessä.
Ruotsi seisoo muutoksen edessä.

Viime vuonna ylitettiin kaksi estettä. Ensimmäisen kerran pääsi maahanmuuttajavastainen puolue kansanedustustoon ja ensimmäistä kertaa Ruotsia kohtasi islamilainen itsemurhapommittaja.

Nyt me olemme enemmän kuin he alempana. Missä muutos on ollut käynnissä jonkin aikaa. Viime vuonna Saksa ja Ranska hylkäsivät multikulttuurin, kuten myös Iso-Britannia.

David Cameron syytti mm. "multikulttuuri politiikkana on rapauttanut yhteiskunnan liitoksistaan sallimalla ja jopa rohkaisemalla eri kulttuureita elämään eristyksissä omalla tavallaan".

Nämä kolmen  maan johtajat ovat tyytymättömiä integraatioon ja haluavat ennen kaikkea asettaa enemmän vaatimuksia maahanmuuttajille koskien kieltä, kulttuuria ja arvoja.

Nyt korostetaan isompaa projektia. Me elämme samassa yhteiskunnassa, mikä tarkoittaa enemmän kuin, että me elämme samassa paikassa. Kansallista pitää vahvistaa, etnisyys ja uskonto tulee vasta toisena.

Ruotsi on muutoksen edessä, tämä tuli esiin monta kertaa seminaarin aikana, eikä voi siksi enää hyväksyä, että 70000 ruotsalaista nuorta elää kunniakulttuurissa, jossa ei välitetä Ruotsin laista, nuoret eivät itse päätä pukeutumisestaan ja siitä miten he seurustelevat tai menevät naimisiin.
Jos he kieltävät perheen tai klaanin, uhkaavat he tulla tapetuiks, kuten Fadime Sahindal ja Pela Atroshi.

Hallituksen vuoden 2009 mukaan maassa on yli 100 enklaavia, pientä sulkeutunutta yhteisöä omine arvoineen ja ennakkoluuloineen enemmistöä kohtaan.
Tilanne on kestämätön demokratian ja ihmisoikeuksien kannalta, sanoo Eduardo Grutzky.

-Sen tulisi itsestään selvää, että kaikkia koululaisia kohdellaan yhtäläisesti, kaikki osallistuvat uimakouluun ja seksuaalivalistukseen. Ja että me suojelemme kansalaisiamme lapsiliittoja, pakkoliittoja ja seksuaalista eriarvoisuutta vastaan. Miksi maahanmuuttaja taustaiset eivät samoja mahdollisuuksia kuin muut lapset?

Hän kertoo opettajasta Hägerstenissä, kuka soittaa ja pyytää esitelmöimään ihmisoikeuksista. Puhelun aikana käy ilmi, että koulussa käy maahanmuuttaja taustaisia oppilaita mutta sosiaalisia ongelmia ei ole.
-Kun sitten kysyn, että käykö ajoittain niin, että tyttöj kahdeksannella ja yhdeksännellä luokalla häviää eivätkä he ikinä palaa, niin opettaja vastaa tietenkin, meillä on monta, jotka on naitettu ulkomaille.'

Tämä koskee 15-16-vuotiaita tyttöjä, jotka on naitetty tahtoaan vastaan. Opettajaa voi pitää rasistina Eduardo Grytzkyn mukaan mutta hän ei sitä ymmärrä, koska hänet on aivopesty ja hän luulee olevansa suvaitsevainen.

Myös muut ovat samaa mieltä, kuten journalisti ja kirjailija Nathan Shachar. Hänen mukaansa rasismi ja multikulturalismi haluavat eri asioita mutta lähtevät samoista vaarallisista perusteista, sinun oikeutesi lähtevät ryhmästäsi, yksilönä sinulla ei ole oikeuksia.

-Molemmat ideologiat johtavat samaan kärsimykseen, segregaatioon, extremismiin ja ihmisresurssien tuhlaamiseen.

Mitä sitten tulee multikulttuurin tilalle? Kuinka saavutamme enemmän integraatiota?
Se tapahtuu kunhan olemme kärsivällisiä ja odotamme jotkut vastaavat, koska prosessille pitää suoda aikaa yksi tai useampi sukupolvi. Siksi siinä kestää.

Toisten mielestä sekä uusien, että vanhojen ruotsalaisten tulisi muuttua ja tehdä enemmän.

Jotkut uskovat työhön, kuten maahanmuuttoministeri, joka oli yksi puhujista seminaarissa ja kuka toisti useasti, että joka aamu 600000 ulkomailla syntynyttä menee töihin, kuten esimerkkinä integraatiosta.

Mutta sukulaisilla, jotka murhasivat Fadiman, oli töitä, joku osanottaja huomauttaa tauolla "ja eikä varmasti työ johda automaattisesti enemmän integraatioon sen tiedämme jo".

Ensin hallitsi assimilaatio ja odotettiin, että maahanmuuttajat omaksuisivat ruotsalaisuuden. Sitten tuli multikulttuuri ja muutti täysin kaiken, olkaa kuin aina olette olleet!

Nyt siirtyy painopiste jälleen, ruotsalaisuus on tärkeää. Elämme samassa yhteiskunnassa. Joistain arvoista ei tingitä.

Tutkijalle Andreas Johansson Heinö on tällä uudella nimi: "ehdollinen suvaitsevaisuus", malli, joka lähtee, että maahanmuutto ja multukulttuuri ovat hyvästä mutta samalla hyväksyy, että monimuotoisuus on viety liian pitkälle ja se on loukannut täten perustavia ruotsalaisia arvoja, kuten oikeudesta vapaasti päättää omasta elämästään. Siinä yksi arvo, jota tulisi vaalia.

Ruotsi on alkanut muuttua

Tekstissä esiintyvä seminaari "Multikulttuurin jälkeen" (på svenska):
http://www.axess.se/tv/PlayProgram.aspx?id=2443

Seminaarissa järkeillään tilanteen ympäri, hyväksytään osittain Ruotsidemokraatit ja esitetään vakaviakin kannanottoja islamin vanhoillisiin arvoihin ja ongelmiin ja muihin ruotsalaisen yhteiskunnan ongelmíin, kuten Rosengård ja lähiöt.

IDA

Ehdollinen suvaitsevaisuus soittelee jotain kelloja. Marcuse ja kumppanit?

Tuo "ryhmänä ei mitään, yksilönä kaikki" on helposti täysin tyhjää julistusta, koska reaalimaailmassahan päädytään sen pohjalta siihen, että määritellään ulkopuolelta mitä ihmiset saavat olla. Ehkä heiltä yksilöinä otetaankin pois kaikki se mikä heille itselleen on oleellista, jos ryhmien oikeudet otetaan pois.

Nanfung

Suomessa suvaitsevaisuus on kyllä mennyt jo liian pitkälle, kun rasisti voi toimia oikeusministerinä.
Suomen kielen sanoissa on pasaatituulen lempeää voimaa ja laulettuna se soi, kuin parhaiten viritetty Stradivarius.

aprelina

Erinomaista. Hyvä uutinen Ruotsista:

"On aika luopua erityiskohtelusta. On aika lopettaa maahanmuuttajien näkeminen kollektiivina, etnisen tai uskonnollisen ryhmän jäseninä. On aika kohdella heitä yksilöinä, kypsinä kansalaisina, vapaina toimijoina."

Suurkiitos Kommelille käännöstyöstä ja tämän erinomaisen artikkelin esille tuonnista.

Henkilökohtaisesti olen sen verran pessimistinen muhammadin seuraajien mahdollisuuksiin integroitua länteen ilman ympäristölle aiheuttamia ongelmia edes vuosisatojen kuluttua, että karsisin patriarkat, fundikset ja paternalistit pois jo haastatteluvaiheessa.

Ennemmin naisjärjestöjen kanssa yhteistyönä täyttäisin pakolaiskiintiömme lapsivaimoilla ja vainotuilla koulutytöillä. 


"Islam lähti 600-luvulta, mutta 600-luku ei lähde islamista"- Faidros 31.8.2012

Phobos

On tuokin jo alku. Tämä ei liene kuitenkaan liene lähtöisin kovin viralliselta pohjalta? Vain jokin yhdistys? Sitten kun saan kuulla vastaavaa Ruotsin kansanedustajilta, alan olla hieman vakuuttuneempi.
Scientific beliefs are supported by evidence, and they get results. Myths and faiths are not and do not.
- Richard Dawkins

hyperbeli

^Olihan tuolla puhujana maahanmuuttoministeri...

Phobos

^Mainitussa seminaarissako? No, sehän on jo kova sana.. riippuen siitä, mitä hän on sanonut. Hänen paikallaolonsa ei nähdäkseni vaan käy tuosta jutusta ilmi.

En kummemmin linkkien sisältöä tutkiskellut.
Scientific beliefs are supported by evidence, and they get results. Myths and faiths are not and do not.
- Richard Dawkins