News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Blogi: Nikopol/Jälki-istunto

Started by Nikopol, 17.12.2008, 16:35:27

Previous topic - Next topic

Nikopol

Luokkahenki on henkimaailman asia. Jos se on hyvä, se kantaa niitäkin joilla ei kavereita ole. Jos se on huono, kaverittomat kärsivät.

Raportit kentältä kuitenkin kertovat että luokkien me-henki on kadonnutta kansanperinnettä.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Esa N.

Quote from: Nikopol on 06.08.2009, 19:49:04
Luokkahenki on henkimaailman asia. Jos se on hyvä, se kantaa niitäkin joilla ei kavereita ole. Jos se on huono, kaverittomat kärsivät.

Raportit kentältä kuitenkin kertovat että luokkien me-henki on kadonnutta kansanperinnettä.

Silloin kun itse olin koulussa, niin luokan me-henki oli kaikki kaikessa. Ensin piti olla luokkana parempi kuin muut luokat, vasta sen jälkeen tuli yksilösuoritukset.
There's too many men, too many people making too many problems..

Jos Suomi nähdään maana, josta saa turvapaikan tai on helppo oleskella, se voidaan nähdä vetovoimatekijänä. - Astrid Thors 25.02.2009

Leikkimielinen pihapeli

#32
Quote from: Nikopol on 06.08.2009, 19:49:04
Luokkahenki on henkimaailman asia. Jos se on hyvä, se kantaa niitäkin joilla ei kavereita ole.

Miten tämä käytännössä toimii. Meneekö se niin, että ihminen, jolla ei ole kavereita, nauttii siitä kun muilla on kivaa keskenään?

Quote from: Esa N. on 06.08.2009, 19:58:02Silloin kun itse olin koulussa, niin luokan me-henki oli kaikki kaikessa. Ensin piti olla luokkana parempi kuin muut luokat, vasta sen jälkeen tuli yksilösuoritukset.

Minua taas eivät muiden luokkien arvosanat kiinnostaneet pätkääkään, mutta se kyllä jurppi rankasti, jos joku luokkakaveri sai matikan kokeesta paremman numeron. Itse asiassa pari vuotta takaperin yksi ala-asteen luokkakaveri kyseli baarissa, että "muistatkos, kun sain kerran matikan kokeesta paremmat pisteet kuin sää?" En pystynyt tuollaista ~15 vuoden takaista asiaa muistamaan, mutta olen melko varma, että kaveri puhui paskaa.

Koulunkäyntihän sinällään on puhdas yksilölaji, jossa ei tunneta joukkuekilpailuja kuten vaikkapa mäkihypyssä tai maastohiihdossa, joten sikäli luokkakaverien tuloksilla ei ole mitään merkitystä.

Nikopol

Hyvähenkisessä luokassa kaikki huomioidaan, yksinäisetkin. Tämän merkitys omanarvontunnolle on valtava. Tämä siitä huolimatta ettei henki konkretisoidu minään reaalisesti todettavana joukkokivana tai lystäilynä.

Nämä ovat ihan peruspsykologiaa.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

MW

Quote from: Nikopol on 06.08.2009, 19:49:04
Luokkahenki on henkimaailman asia. Jos se on hyvä, se kantaa niitäkin joilla ei kavereita ole. Jos se on huono, kaverittomat kärsivät.

Raportit kentältä kuitenkin kertovat että luokkien me-henki on kadonnutta kansanperinnettä.

Naksismiin ja ja kansallissolismiin johtaa semmoinen me-henki! Näin ääneen lausumatta julistetaan muiden olevan ei-me, ja...

*huokaus*

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: Nikopol on 06.08.2009, 20:01:15
Hyvähenkisessä luokassa kaikki huomioidaan, yksinäisetkin.

Kyllä meidänkin luokalla yksinäiset huomioitiin, esim. heidät saatettiin heittää roskakoriin, piilottaa rillit tai muuta vastaavaa. Oliko luokkamme siis esimerkki hyvästä luokkahengestä?

Vai onko tuo hyvien luokkien tapa huomioida yksinäiset sellainen, että heidän kanssaan ei olla missään tekemisissä?

Nikopol

Funtsipa noita ja laita vaikka threadi pystyyn. Mulla ei ole juuri sinulle sopivia vastauksia, vain omaa funtsintaa.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Nikopol

http://nikopol2008.blogspot.com/2009/08/25-50-vai-375.html

Huolestuttavia uutisia Opettaja-lehdestä. Alle puolet maahanmuuttajanuorista valmistuu toisen asteen oppilaitoksista. Muistammehan että neljännes heistä ei edes pääse kouluun asti.

Onneksi asialle ollaan tekemässä jotain:

QuoteKulttuurienvälisen osaamisen kehittämisessä lähtökohtana on monikulttuurisuuden hyväksyminen ja ymmärtäminen.

– On tunnustettava ihmisten eri- ja monikielisyys, kulttuuritausta ja kaikesta erilaisuudesta syntyvä osaaminen, Lasonen toteaa.

Nih.

"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Ano Nyymi

Quote from: Nikopol on 07.08.2009, 14:52:25
http://nikopol2008.blogspot.com/2009/08/25-50-vai-375.html

Huolestuttavia uutisia Opettaja-lehdestä. Alle puolet maahanmuuttajanuorista valmistuu toisen asteen oppilaitoksista. Muistammehan että neljännes heistä ei edes pääse kouluun asti.

Onneksi asialle ollaan tekemässä jotain:

QuoteKulttuurienvälisen osaamisen kehittämisessä lähtökohtana on monikulttuurisuuden hyväksyminen ja ymmärtäminen.

– On tunnustettava ihmisten eri- ja monikielisyys, kulttuuritausta ja kaikesta erilaisuudesta syntyvä osaaminen, Lasonen toteaa.

Nih.



On tunnustettava kaikesta erilaisuudesta syntyvä osaamattomuus ja tehtävä asialle jotain ja heti. Ensi alkuun estettävä uusien ongelmakimppujen pääsy maahamme.

Epäilen vaan että ongelman ratkaisuna on tutkintojen myöntäminen täysin säälistä näille osaamattomille. Ja samalla siinä vesittyykin sitten myös kyseisten tutkintojen todellinen arvo.

Nikopol

http://nikopol2008.blogspot.com/2009/08/terve-itsetunto-realistinen-kuva-omista.html

Myöhäsen kirjoitukseen huivipoliiseista, sekä Homma-kentältä saatuun palautteeseen perustuva vuodatus kasvatuksesta yleensä ja miten sitä kulttuurin keinoin murennetaan. Ajatelkaa edes lapsia!
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Embo

#40
Quote from: Nikopol on 07.08.2009, 14:52:25
http://nikopol2008.blogspot.com/2009/08/25-50-vai-375.html

Huolestuttavia uutisia Opettaja-lehdestä. Alle puolet maahanmuuttajanuorista valmistuu toisen asteen oppilaitoksista. Muistammehan että neljännes heistä ei edes pääse kouluun asti.

Toisin sanoen maahamme on siis syntymässä uusi työllistymiskyvytön alaluokka, ja kuten tiedämme, luokkastatus periytyy voimakkaasti myös lapsille. Myös siksi, että alaluokalle syntyy oma kulttuurinsa, jossa koulun käyminen voikin olla tuomittavaa, "kaajeenmoista", kuten romanit sanovat. Luonnollisesti uhristatus omaksutaan aina kun siitä on hyötyä ja niin edelleen. Tällainen kehitys on väistämätöntä, muttei ehkä ihanaa.

Nikopol

OPH:n raportista

http://www.oph.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/oph/embeds/46518_maahanmuuttajaoppilaat_ja_koulutus.pdf

riittää tarinaa moneksi illaksi. Tässä alku, ja case "Raama, 7-vuotias esikoulun veteraani" by YLE.

http://nikopol2008.blogspot.com/2009/08/ophn-maahanmuuttajaraportti-prologi.html

Kohta selviää mikä on maahanmuuttaja, ja mitä siitä pitäisi ajatella.

Tässä teaseri tutkimuksen esipuheesta. Lue ja kätke nämä sanat sydämeesi:

QuoteMahdollisuuksien tasa-arvo on keskeinen koulutusjärjestelyjä ohjaava periaatteemme.

Tämähän lupaa pelkkää hyvää, kun kyse on maahanmuuttajista.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Nikopol

"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Nikopol

Ehdottomasti päivän viimeinen.

http://nikopol2008.blogspot.com/2009/08/ophn-raportti-osa-2-mika-on.html

QuoteNo niin, siinä se nyt sitten on. Opetushallitukselle maahanmuuttaja on maahanmuuttaja vaikka olisi syntynyt Suomessa.

Maahanmuuttajuus on siis tila joka ei riipu siitä onko muuttanut sen kauemmaksi kuin viereiseen rappuun.

Ymmärrän että tutkimuksen kannalta on ollut tarkoituksenmukaista omaksua kattotermi, joka jopa vastaa vallitsevaa asiaintilaa melko hyvin. Toisen polven maahanmuuttajien ongelmat ovat hyvin pitkälle samoja kuin ensimmäisenkin. Kielitaidottomuus ja lähtömaan kulttuurissa kiinniolo.

Toivottavasti monikultturistit, työperäisten haikailijat ja muut ihanan kirjavan ja sykkivän Suomen rakentajat ymmärtävät tämän toteamuksen implikaatiot tyveä myöten.

Jos synnyt maahanmuuttajaperheeseen ja puhut maahanmuuttajavanhempiesi kieltä, olet maahanmuuttaja, ja maahanmuuttajille tyypilliset vaikeudet ja rasitteet seuraavat sinua hautaan asti. Voidaan lopettaa paskanjauhaminen uussuomalaisista. Voidaan unohtaa se optimistinen olettama että Suomessa Suomen kansalaiseksi syntynyt lapsi olisi väriin katsomatta yhtä suomalainen kuin sinä ja minä.

Maahanmuuttajataustainen, riippumatta siitä miten kauan hän on Suomessa oleskellut, on oletusarvoisesti huonommassa asemassa koulussa ja yhteiskunnassa johtuen eri äidinkielestä. Järjellä ajateltuna näin ei tarvitsisi olla, koska Suomessa altistuu suomen kielelle heti kun astuu ovesta ulos. Kaksikielisyydestä on eläviä esimerkkejä kaikkialla Suomessa missä asuu ruotsinkielisiä.

Suomessa syntyneen seitsenvuotiaan esikouluveteraanin pitäisi olla täsmälleen samalla viivalla aloittamassa suomen kielen ja kirjallisuuden opettelun ekalta luokalta. Mutta ei ole. OPH:n raportti osoittaa että kielellinen (ja mahdollisesti kulttuurillinen) handicap seuraa mukana aikuisikään ja työelämään asti.

Sekin on melkoinen handicap että omat vanhemmat, ensimmäisen polven maahanmuuttajat, ovat sataprosenttisesti oman kulttuurinsa tuotteita. Jos kulttuuri tuottaa lukutaidottomia aikuisia, ovat Suomen yhteiskunnan ja koululaitoksen resurssit toisen polven pelastamiseksi lievästi sanottuna rajalliset.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Nikopol

Tuskin näitä kukaan ehtii/jaksaa lukea, mutta joka jutussa on pieniä kultahippuja joihin kyllä kannattaa palata myöhemminkin. Pidän OPH:n raporttia ruotivaa kirjoitussarjaani eräänlaisena maahanmuuttajaopetuksen ruumiinavauksena, työkaluna ja viitekokoelmana. Niille joita asia kiinnostaa.

Viimeisin osa

http://nikopol2008.blogspot.com/2009/08/ophn-raportti-osa-3-maahanmuuttajien.html

paljastaa miten kouluissa tällä hetkellä järjestetään maahanmuuttajien opetus ja mitä pykälät sanovat. Tässä tärkein:

Valmistava opetus:
QuoteKiusallisen usein kunnat kikkailevat mm valinnaisten kielten ryhmäkokojen kanssa. Ryhmien minimikoko määrätään naurettavan isoksi, ettei ryhmiä syntyisi, ja sitten säästetään rahaa. Lapset eivät opi kieltä, mutta kunnallahan on niin paljon tähdellisempää käyttöä fyrkalle.

Onneksi ryhmäkoko ei ole mikään ongelma, kun kyse on valtion kustantamasta mamuopetuksesta:

   
QuoteRyhmäkoolle ei ole asetettu vaatimuksia, joten ryhmän voi perustaa myös yhdelle maahanmuuttajaoppilaalle.



Kylläpä naurattaisi ellei harmittaisi. Yksi ryhmä vaatii nimittäin yhden opettajan. Siihen kieltenryhmään, joka myös vaatii sen yhden opettajan, saatetaan tarvita jopa 20 oppilasta.

Ajatelkaapa tätä tasavertaisuuden ilmentymää, tai mieluummin älkää, ettei nuppi ala kuumeta.


S2 eli suomi toisena kielenä-oppiaine:

Quote
QuotePerusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2004) mukaan oppilaille, joiden äidinkieli ei ole suomi, ruotsi tai saame ja joiden suomen tai ruotsin kielen taito ei ole äidinkielisen tasoinen kaikilla kielitaidon osa-alueilla, opetetaan suomea tai ruotsia toisena kielenä.


Eli käytännössä ihan joka ikinen maahanmuuttaja (OPH:n raportin tarkoittamassa mielessä, siis myös Suomessa syntyneet ja kasvaneet "maahanmuuttajat") sujahtaa iloisesti erityisryhmään, opettelemaan eri suomea eri lailla ja eri porukassa kuin suomalaiset lapset.

Ihan näin karkeasti sanottuna tässä ei ole mitään vitun järkeä.


Maahanmuuttajien oman äidinkielen opetus:

Quote
QuoteOpetuksen järjestäjällä ei ole velvollisuutta järjestää maahanmuuttajien äidinkielen opetusta. Mikäli kunta järjestää opetusta, sillä on mahdollisuus saada opetuksen järjestämiseen erillistä valtionavustusta.
Valtio kustantaa oman kielen opetuksen jos kunta saa kaivettua esiin kieltä osaavan opettajan, vaikka laki ei sitä edellytä eikä kuntia siihen velvoiteta.

Ja ryhmäkoko - neljä oppilasta. Vaikka kyllä ne ryhmät ovat oikeasti ihan hyvän kokoisia - käytännössä kaikki S2-lukijat eli käytännössä 75-100% maahanmuuttajista osallistuu oman kielen opiskeluun.

Monta kieltä. Monta ryhmää. Monta opettajaa.


Muiden uskontojen opetus:

   
Quote
QuoteOppilaalla on oikeus saada oman uskontokuntansa mukaista opetusta, jos kyseiseen uskontokuntaan kuuluvia oppilaita on vähintään kolme ja vanhemmat pyytävät opetuksen järjestämistä. Uudessa, elokuun alussa 2003 voimaan tulleessa uskonnonvapauslaissa korostuu positiivinen uskonnonvapaus ja oikeus omaan uskontoon. Opetuksessa tämä näkyy oppilaan oikeutena oman katsomuksensa mukaiseen opetukseen.


Kolme oppilasta riittää. Eikä siinä vielä kaikki:

   
QuoteHuoltaja voi nyt vaatia lapselleen opetettavaksi myös sellaista uskontoa, mitä tällä hetkellä ei koulussa opeta. Opetus järjestetään, jos sitä vaatii 3 huoltajaa. Näiden kolmen oppilaan tulee kuulua vaadittuun, Suomessa rekisteröityyn uskonnolliseen yhdyskuntaan. Uuden uskonnon opetus tulee jäsenyyskriteerien täyttyessä aloittaa, vaikka Opetushallitus ei olisikaan vielä vahvistanut kyseisen uskonnon valtakunnallisia perusteita.


Muistatteko eräästä vanhasta kirjoituksestani mainintani siitä että Suomessa järjestetään uskonnonopetusta Hare Krishna-tietoisuudessa? Nyt tiedätte miksi. Kolme harekrishnaa keksi vaatia sitä.

Verorahasi työssä. Onko nyt kiva olo? Onko nyt hyvä fiilis?
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

jmk

Quote from: Nikopol on 14.08.2009, 01:44:42
Tuskin näitä kukaan ehtii/jaksaa lukea

Kyllä jaksaa, suurella mielenkiinnolla ja tarkasti.

Juha Päivärinta

Quote from: jmk on 14.08.2009, 07:12:39
Quote from: Nikopol on 14.08.2009, 01:44:42
Tuskin näitä kukaan ehtii/jaksaa lukea

Kyllä jaksaa, suurella mielenkiinnolla ja tarkasti.


Nikopol ei taida aavistakkaan kuinka tarkasti hänen juttujaan seurataan. Kahvipöydässä jutellaan aina Nikopolin ja Vasarahammerin uusimmista jutuista :)
Ex-Jekku

Embo

Kyllähän Jälki-istuntoa jaksaa lukea, asia on tanakkaa, analyysi tarkkaa ja aihe koskettaa koko yhteiskuntaa, oli tekemisissä koulutuksen kanssa tai ei.

gloaming

En ymmärrä, miksi Suomessa syntyneelle henkilölle, joka osaa suomea ja opettelee kieliopin ja kielen rankenteen käsitteet koulussa suomen kielen opintojen yhteydessä pitää erikseen julkisessa koulussa opettaa kurdia, somalia, pashtua, daria jne. Onko tähän jokin pedagogisesti perusteltava syy?
Jag stöder Feministiskt initiativ. Våga vara feminist! Feministiskt initiativ - Det tredje största partiet i Simrishamn.

Nikopol

Quote from: gloaming on 14.08.2009, 12:27:40
En ymmärrä, miksi Suomessa syntyneelle henkilölle, joka osaa suomea ja opettelee kieliopin ja kielen rankenteen käsitteet koulussa suomen kielen opintojen yhteydessä pitää erikseen julkisessa koulussa opettaa kurdia, somalia, pashtua, daria jne. Onko tähän jokin pedagogisesti perusteltava syy?

Opetushallitus:

QuoteÄidinkielen opetuksella tuetaan oppilaan ajattelun
sekä kielenkäyttötaitojen, itseilmaisun ja viestinnän kehittymistä, sosiaalisten
suhteiden ja maailmankuvan muodostumista ja persoonallisuuden ehyttä
kasvua. Yhdessä suomi tai ruotsi toisena kielenä -opetuksen kanssa oppilaan
oman äidinkielen opetus vahvistaa oppilaan identiteettiä ja rakentaa pohjaa
monikulttuurisuudelle ja toiminnalliselle kaksikielisyydelle.
Oman äidinkielen
opetuksella edistetään oppilaan mahdollisuuksia opiskella täysipainoisesti
kaikkia perusopetuksen oppiaineita.

Oman äidinkielen osaaminen hyvin todellakin on oppimisen perusta, etenkin sellaisten kielten oppimisen jotka aloitetaan vasta koulussa.

Äidinkielen opettaminen on perusteltua yksilön kannalta. Onko se sitä vastaanottavan yhteiskunnan kannalta, onko se priorisoitava kuluerä, ja ennen kaikkea edistääkö se kotoutumista - näitä voi jokainen miettiä itsekseen.

Ruotsissa asuu lukuisia suomalaistaustaisia perheitä joiden lapset eivät juurikaan osaa vanhempiensa kieltä. Tämä johtunee siitä että he ovat olleet immersoituneena ruotsalaiseen yhteiskuntaan kotitalon hiekkalaatikolta päiväkodin, esikoulun ja koulun kautta koko ikänsä. Äidinkieltä on puhuttu vain vanhempien ja omankielisten tuttavien kanssa. Jopa omilla sukulaisillani on lapsia jotka eivät puhu suomea kuin muutaman sanan. heistä on tullut ruotsalaisia. Uskon että he pärjäävät ruotsalaisesa yhteiskunnassa siinä missä kokoruotsalaisetkin.

Jos heidät olisi pidetty visusti äidin helmoissa kouluikäisiksi asti ja sitten laitettu tuettuun, toisista ei-ruotsinkielisistä kooostuvaan ryhmään opiskelemaan ruotsia toisena kielenä, luulenpa että tällä olisi ollut negatiivinen vaikutus menestymiseen koulussa ja yhteiskunnassa.

Pahin mahdollinen tapaus olisi tietysti ollut asua kokonaan erikielisessä enklaavissa, jossa asuinmaan kielelle ja kulttuurille ei olisi altistunut juuri lainkaan. Entä jos suomalaisilla olisi 60-70-luvuilla ollut satelliittiantennit joilla seurata Kekkosen puheita, Patakakkosta, Lauantaitansseja ja muuta suomenkielistä ohjelmaa?

Näette varmaan ongelman. Homman lukijoille ei tarvitse osoitella enempää.

Pienen maahanmuuttajapopulaation äidinkielen uhraaminen on mittaamattomasti pienempi menetys kuin mamulasten kasvattaminen ikuisiksi välitilan häälyjiksi. Mutta monikulttuurisuusihanne pyrkii juuri tähän. Joka ikinen sirpale "uussuomalaisen" "vanhaa" kotimaata ja kulttuuria pitää säilyttää. Muuten toiseus räsähtää palasiksi, syrjäytyy, kukaties radikalisoituu.

Toiminnallinen kaksikielisyys taas ei tarkoita yhtään mitään. Suomessa pitää pystyä toimimaan suomeksi. Äidinkielellä voi jutella skypellä sukulaisten kanssa.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Nikopol

Spämmään uusimpani sekä nimikkoketjuuni että uutisalueelle. Lukekaa ja miettikää, kertokaa kavereillekin. Nyt on nimittäin niin että Opetushallituksen mukaan

QuoteSuomen väestön ikärakenteen vuoksi tavoitteena pidetään työperäisen maahanmuuton voimakasta lisäämistä. Toisaalta kuntien palvelurakenneuudistuksen vuoksi pääkaupunkiseudulle (Espoo, Helsinki, Kauniainen ja Vantaa) on tehty ensi kertaa vieraskielisiä koskeva kasvuennuste, joka ulottuu vuoteen 2025 (Vuori 2007). Sen mukaan vuonna 2025 noin viidesosan pääkaupunkiseudun peruskouluikäisistä ennakoidaan olevan maahanmuuttajataustaisia, kun vastaava osuus on nyt kahdeksan prosenttia. Koko väestön osalta nopeasti kasvavina kieliryhminä pidetään Itä-Euroopan, Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan sekä Aasian kieliä puhuvia.

Edellä mainittujen jo havaittavien trendien ja lähitulevaisuutta koskevien ennusteiden perusteella voidaan pitää selvänä, että maahanmuuttajaoppilaiden opetuksesta ja hyvinvoinnista huolehtiminen on yksi keskeisimpiä suomalaisen koulujärjestelmän kehittämisalueita, ellei peräti kaikkein keskeisin.

i have no capslock and i must scream1111111111

http://nikopol2008.blogspot.com/2009/08/ophn-raportti-osa-4-maahanmuuttajaoppil.html
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Juha Päivärinta

Quote from: Nikopol on 14.08.2009, 15:25:02
Spämmään uusimpani sekä nimikkoketjuuni että uutisalueelle. Lukekaa ja miettikää, kertokaa kavereillekin. Nyt on nimittäin niin että Opetushallituksen mukaan

QuoteSuomen väestön ikärakenteen vuoksi tavoitteena pidetään työperäisen maahanmuuton voimakasta lisäämistä. Toisaalta kuntien palvelurakenneuudistuksen vuoksi pääkaupunkiseudulle (Espoo, Helsinki, Kauniainen ja Vantaa) on tehty ensi kertaa vieraskielisiä koskeva kasvuennuste, joka ulottuu vuoteen 2025 (Vuori 2007). Sen mukaan vuonna 2025 noin viidesosan pääkaupunkiseudun peruskouluikäisistä ennakoidaan olevan maahanmuuttajataustaisia, kun vastaava osuus on nyt kahdeksan prosenttia. Koko väestön osalta nopeasti kasvavina kieliryhminä pidetään Itä-Euroopan, Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan sekä Aasian kieliä puhuvia.

Edellä mainittujen jo havaittavien trendien ja lähitulevaisuutta koskevien ennusteiden perusteella voidaan pitää selvänä, että maahanmuuttajaoppilaiden opetuksesta ja hyvinvoinnista huolehtiminen on yksi keskeisimpiä suomalaisen koulujärjestelmän kehittämisalueita, ellei peräti kaikkein keskeisin.

i have no capslock and i must scream1111111111

http://nikopol2008.blogspot.com/2009/08/ophn-raportti-osa-4-maahanmuuttajaoppil.html

Selvä. Mä muutan pois. Haistakaa paska.
Ex-Jekku

risto

Quote from: Jekku on 14.08.2009, 08:00:08
Quote from: jmk on 14.08.2009, 07:12:39
Quote from: Nikopol on 14.08.2009, 01:44:42
Tuskin näitä kukaan ehtii/jaksaa lukea

Kyllä jaksaa, suurella mielenkiinnolla ja tarkasti.


Nikopol ei taida aavistakkaan kuinka tarkasti hänen juttujaan seurataan. Kahvipöydässä jutellaan aina Nikopolin ja Vasarahammerin uusimmista jutuista :)

Ehdottomasti hyvä blogi ja varmasti jaksaa lukea. Blogista erityisen tekee se, että se käsittelee maahanmuuttoasiaa tietystä konkreettisesta ja mielenkiintoisesta näkökulmasta.

Pitkään olen harmitellut tuota JH-a:n kirjoitustaukoa, mutta nyt kun Scripta taas jatkuu ja muualtakin saadaan herkkupaloja, niin ompahan netsillä taas muutakin tekemistä kuin työnsä...
"JH-a:n ei suurmoskeijalle oli niin pitkä ja perusteellinen, että tyhmimmät luulivat sen olevan kyllä." -Faidros.

Nikopol

http://nikopol2008.blogspot.com/2009/08/and-education-for-all.html

Hyssälä, Virkkunen ja SYL:n Rauvonen, nigerialaiset todistustenväärentäjät ja suomalaisille nuorille kelpaamattomien opiskelupaikkojen täyttäminen tuontitavaralla.

QuoteNo niin, tavalla tai toisekkahan ne tulijat on valikoitava, joten miksei sitten vaikka niin että nohevimmat fuskaajat saavat palkinnoksi ilmaisen koulutuksen, englanniksi, Suomessa, veronmaksajien rahoilla, ja voivat sitten mennä etsimään onneaan mistä tahansa englanninkielisestä maasta. Suomihan ei sellainen ole, joten eipä voi opiskelijoita syyttää siitä että lähtevät.

Ilmiselvä kysymys onkin että mitä vitun järkeä on kouluttaa ilmaiseksi ulkomaalaisia ulkomaan kielellä Suomessa veronmaksajien rahoilla, että he voisivat hakeutua hyviin työpaikkoihin jossain muualla. Tähän kysymykseen liittyvätkin viikon avaruuslepakkobongaukset mediassa.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Nikopol

http://nikopol2008.blogspot.com/2009/08/rasismia-siella-rasismia-taalla-rasismi.html

Opettajakin voi olla rasistinen. Eipä yllätä. Anna Rastaan mukaan kaikki voi olla rasismia. Ja jos mamusta tuntuu, niin sitten on. Pulinat pois.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Nikopol

http://nikopol2008.blogspot.com/2009/09/suomi-tarvitsee-ulkomaalaisia-osa-xxxiv.html

Opettaja-lehden päätoimittaja päätoimittaa taas kerran ilman päätä. Suomi tarvitsee ulkomaalaisia opiskelijoita.

Kyllä. Niin kuin reikää kukkaroon.

QuoteHannu, huomio. Ulkomaalainen opiskelija vie AINA paikan joltain muulta, vaikka maksaisikin siitä. Koulutus ei ole rajaton luonnonvara. Se on tuote jota tuotetaan polttamalla rahaa. Hannukin tajuaa varmasti että rahaa on rajallinen määrä. Se on vain käytännöllistä unohtaa silloin tällöin. Ainakin jos on oma lehmä ojassa tai tilaisuus poseerata säihkyvässä moraalihaarniskassa.
Kirjoitin jo taannoin koulutusresurssin rajallisuudesta. Pelkäsin vääntäväni rautalankaa. Onneksi Hannu osoittaa ettei asia olekaan niin selvä kuin tyhmempi voisi luulla.

Fiskaalisen faktan lyttääminen moraalisesti paheksuttavana osoittaa että Hannunkin tapulissa asuu avaruuslepakko.

"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

gloaming

Quote from: Nikopol on 04.09.2009, 19:24:11
http://nikopol2008.blogspot.com/2009/09/suomi-tarvitsee-ulkomaalaisia-osa-xxxiv.html

Jos Hannu Laaksolan tyhjäpääkirjoitus pilasi (viimeistään) perjantaisi, bloggauksesi pelasti taasen minun päiväni. Kiitokset.
Jag stöder Feministiskt initiativ. Våga vara feminist! Feministiskt initiativ - Det tredje största partiet i Simrishamn.

L. Brander

Quote from: Nikopol on 04.09.2009, 19:24:11
http://nikopol2008.blogspot.com/2009/09/suomi-tarvitsee-ulkomaalaisia-osa-xxxiv.html

Opettaja-lehden päätoimittaja päätoimittaa taas kerran ilman päätä. Suomi tarvitsee ulkomaalaisia opiskelijoita.

Kyllä. Niin kuin reikää kukkaroon.

QuoteHannu, huomio. Ulkomaalainen opiskelija vie AINA paikan joltain muulta, vaikka maksaisikin siitä. Koulutus ei ole rajaton luonnonvara. Se on tuote jota tuotetaan polttamalla rahaa. Hannukin tajuaa varmasti että rahaa on rajallinen määrä. Se on vain käytännöllistä unohtaa silloin tällöin. Ainakin jos on oma lehmä ojassa tai tilaisuus poseerata säihkyvässä moraalihaarniskassa.
Kirjoitin jo taannoin koulutusresurssin rajallisuudesta. Pelkäsin vääntäväni rautalankaa. Onneksi Hannu osoittaa ettei asia olekaan niin selvä kuin tyhmempi voisi luulla.

Fiskaalisen faktan lyttääminen moraalisesti paheksuttavana osoittaa että Hannunkin tapulissa asuu avaruuslepakko.


Onpa jännä homma tuo ulkomaalaisten ilmainen kouluttaminen.  Suomessa koulutetaan edelleen korvauksetta mm. kiinalaisia insinöörejä, jotka hakevat Suomesta mm. informaatioteknologian koulutusta. Linkin takana olevassa jutussa on toki muutakin, mutta tuo "Maassa kotimaan tavalla?" osuu aika hyvin topiciin.

http://www.polyteekkari.fi/index.php?k=10470

En tietenkään tue ajatusta, että suomalaiset korkeakoulut suljettaisiin kokonaan ulkomaalaisilta perustutkinto-opiskelijoilta, eikä varsinkaan jatko-opiskelijoilta ja tutkijoilta, sillä kansainvälisyys kuuluu yliopistoon. Kuitenkin ulkomaalaisilta voitaisiin periä lukukausimaksua, jonka he voisivat rahoittaa itse omalla rahalla, lähtömaansa stipendillä tai arvosanojen ollessa erityisen hyviä suomalaisella stipendillä.

Jo opiskellessani 90-luvun loppupuolella, punainen VALPO (SUPO) varoitti kiinalaisten opiskelijoiden ilmaiseksi kouluttamisesta ja siitä syntyvästä mahdollisuudesta tehdä vastikkeetta teknologiansiirtoa /osaamisen siirtoa Suomesta Kiinaan. Jos totaalisesti aivokuolleiden punikkikuulustelijasikojen joukon nevalat ja knapet huomasivat tämän riskin, niin kovin vaikeasta asiasta ei voi olla kysymys.

Suomi antoi vielä 2000-luvun puolivälissä kehitysapua Kiinaan! Toivottavasti ei muuten anna enää, en tiedä. Samat onnettomat kommarit, jotka nyt eniten itkevät työpaikkojen valumisesta Kiinan, ovat ne, jotka puolustavat kaikkein kiivaimmin ilmaista koulutusta ja kehitysapua maolaisuuden kiimassaan. 

Ei muuta kuin lukukausimaksua kehiin.

Muuten Nikopol, suomalainen koulutus ei ole maailman huipputasoa, mutta hyvä kirjoitus.

LB
Dystooppinen salamasota

Nikopol

Niin, sen korkean laadun kanssa on tosiaan vähän niin ja näin. Isot pojat väittävät että korkeakoulutus on kehnoa, pl. jokunen huippulaitos. Sama koskee kai keskiastetta, erit. AMK:ta. Tuo automaatiotasolla heitetty "huippulaatu" tarkoittanee sitä että peruskoulutus on hyvää, tasalaatuista ja kaikkien saatavilla.

Saa kai ainakin väittää että suomalainen koulutus on parasta mitä tarjotaan ilmaiseksi Lagosista Pekingiin?

Pointtini on että suomalaiseu koulutuksen tarkoitus on tuottaa hyvinvointia suomalaisille. Tämä tuntuu unohtuneen helppo-Hannulta ja kavereiltaan.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Kareliana-55

#59
Peruskoulun oppilaanohjauksen oppikirjassa oppilaalta kysellään mm. seuraavasti:

 "Mitä olet oppinut maahanmuuttajilta?
 Millaisia tapoja suomalaiset voisivat omaksua maahanmuuttajilta?
 Miksi monikulttuurisuus ja kulttuurien sekoittuminen on hyödyllistä,
 tärkeää ja jopa välttämätöntä?"

Ainoa lause, joka voisi sisältää ajatuksen maahanmuuttajien omasta kulttuurisesta tms. sopeutumisesta uuteen maahan (Suomeen), on tämä:

"Maassamuuttajat joutuvat myös sopeutumaan uuden ympäristön kulttuuriin, elin- ja ajattelutapoihin."
Huom. maassamuuttajat. Edellä oli kerrottu kuinka Suomen sisälläkin muutetaan paljon.

Avoin uteliaisuus ja ennakkoluulottomuus - tervemenoa niille, sillä ylhäältä päin tulee ohjeet nykyään...itse et siis osaa ajatella..arvostelukykyysi emme luota...


Nikopol, sinulle kiitokset loistavista, terävähuomioisista kirjoituksista blogissasi!
Juurillani seison - en paikoillani.