News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2011-05-13 TalSa: Kebabpizzerioiden pudotuspeli

Started by RP, 13.05.2011, 07:00:03

Previous topic - Next topic

RP

Quote– Tietenkin pizzerioita on jo nyt ihan liikaa, mutta silti niitä tulee lisää koko ajan. Joka viikko saamme maahanmuuttajilta noin 50 kyselyä  kebabpizzerian perustamisesta, kertoo ravintola-alan yrityskauppoihin erikoistuneen Actival Oy:n toimitusjohtaja Ari Larnemaa – ja sekä hämmästelee että ymmärtää.

– He haluavat työllistyä, hän sanoo tarkoittaen monia maahanmuuttajaryhmiä.

Kynnys perustaa pizzeria on matala – varsinkin kun investointi tehdään kaikkein keveimmin ja terveysmääräykset täytetään vain nippanappa.

– Mitä muutakaan he voisivat tehdä, kun töihin ei oteta, eivätkä jotkut osaa kunnolla mitään kieltä.

– Toisaalta yrittäjän ei tarvitse ostaa enää ruokaa kaupasta. Yrittäjänä olet itse oma pomosi. Vaimo voi tehdä jotain muuta. Takahuoneessa voit tavata vaikka kavereita, Larnemaa luonnehtii.

Sen lisäksi, että pizzerioita ollaan perustamassa ennätysmäärä, niitä on myös myynnissä ennätysmäärä.

– Haluan kiertää ne kaukaa, koska ne aiheuttavat kaupantekotilanteessa monenlaisia ongelmia. Ongelmia on esimerkiksi vuokraisännän ja lupa-asioiden kanssa. Ne ovat kuin vanhat romuautot, ja me emme ole autokorjaamo vaan yrityskauppatoimisto, Larnemaa toteaa tylysti.

Hänen mukaansa maahanmuuttajataustaiset pizzeriayrittäjät ovat voineet toimeentuloa tavoitelleessaan rakentaa itselleen häkin, johon sitten jäävät. Joskus kun bisnes ei ota sujuakseen, yrittäjät vaihtavat paikkoja keskenään ja jättävät verot maksamatta.

Larnemaan mukaan pizzerioiden perustamis- ja vaihtamisruletti johtaa nyt ankaraan pudotuspeliin.

– Niitä menee nurin, ja tilalle tulee aina joku toinen niin kauan,  kunnes huoneiston omistajan mitta täyttyy tai verottaja nappaa yrittäjät kiinni.

http://www.taloussanomat.fi/ihmiset/2011/05/13/pizzaa-390-eurolla-nyt-alkaa-pudotuspeli/20116569/137
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

MoonShine

Tämä ei ole edes uutinen hommaforumlaisille ja lopettamalla noissa xxxxx -mestoissa käymisen, saadaan ongelma poistumaan. Itse en ole vuosiin niissä asioinut.
Jokainen tajuaa mistä kituva yrittäjä tinkii ensiksi; verojen maksusta, palkkojen maksusta, raaka-aineiden laadusta ja hygieniasta. Tai kaikista yht'aikaa.
Viimeinen keino on tuikata liiketila tuleen ja yrittää saada mahdollisimman suuri korvaus vakuutusyhtiöstä.
Kiitos suomalaisen korkean tason palonsyyntutkinnan, se onnistuu äärimmäisen harvoin.
Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

Forumin yksityisviestit ovat edelleen moderoimattomia.