News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Timo Soini kääntää takkinsa

Started by Pasi Helander, 30.04.2011, 04:53:45

Previous topic - Next topic

Brandöt

Quote from: antero_heikkila on 01.05.2011, 16:45:31
Quote from: Brandöt on 01.05.2011, 14:21:02
Ota huomioon, että korkealla Perussuomalaisten asialistalla ovat mm. omaishoitajien aseman ja tukien parantaminen, vanhusten tilanteen parantaminen, julkisen terveydenhuollon elvytys

Joo joo, tuo lista on nähty kyllästymiseen asti, mutta kukaan ei ole vielä kertonut miten temppu oikeasti tehdään.

Malta, malta - kaikki aikanaan. Ja osittain säästökohteita on kyllä jo sanottu (Perussuomalaisten ja SDP:n osalta).

Salvation

Quote from: vilach on 01.05.2011, 17:04:06
Quote from: Salvation on 01.05.2011, 14:36:45
Eikös Soini osoittanut kirjaimellisesti, että politikkoon ja lupauksiin ei todellakaan voi luottaa. Takki käännetty jo ennen hallituksen muodostamista. Todella säälittävää.
Lue huolellisesti tämä viesti:
Quote from: maahanmuuttaja on 30.04.2011, 17:47:11
Muodostaessa hallitusta on aina erimielisyyksiä, ellei yksi puolue saa yli 50 %. On myös aina kompromisseja. Minulle periaatteessa on ihan sama maksaako Suomi takauksia vai ei, kunhan nykyisenlainen mokutus loppuu.

Ei-länsimaalaiset maahanmuuttajat kuluttavat jo nykyään ainakin miljardin vuodessa, joka vuosi. Mokutus on jo varmasti maksanut Suomelle yli 10 miljardia euroa. Lainatakaukset ovat kertaluonteisia maksuja, maahanmuuton vaikutukset ovat pysyviä, niin rahan kuin turvattomuuden ja rikollisuuden suhteen. Turvattomuus, rikollisuus, väkivalta ja raiskaukset ovat korkeita veroja astetta pahempi ilmiö, näille ei edes pystytä eikä yleensä lasketa hintaa. 

Minun puolestani Soini ja perussuomalaiset voivat antaa periksi muissakin kysymyksissä, kunhan reijät tukitaan.

Katsotaan mitä perussuomalaiset saa aikaan maahanmuuton rintamalla, sitten vasta aloittako itkeminen. Luulisi, että täällä ihmiset ovat eniten huolissaan juuri maahanmuuttopolitiikasta.

Jaa niin joo. Eli kun Soini kertoi, että Portugal-tukipaketti on ehdoton kynnyskysymys, sillä kerättiin ääniä, kunhan vain pääsee hallitukseen. Populistiko?
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

Lalli IsoTalo

Quote from: Pöllämystynyt on 01.05.2011, 16:32:48
Toisaalta tukipaketti on vain ryöstö, kun mokufasismi on kansanmurha.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Brandöt

Quote from: Pasi Helander on 01.05.2011, 16:31:25
Kannatatko siis sitä, että työelämän jälkeen teemme omaishoitajana toisen "työelämän"? Tai että vanhukset hoidetaan kotonaan vaikka eivät siellä enää oikeasti pärjäisi?

Hammashoitajan vastaanotosta maksu on mennyt jo aika kauan, se ei ole tullut viime hallituskaudella.Miksi siis muut palvelut pitäisivät olla maksuttomia? Miksi maksuttomuus parantaa itse palvelua?

Kannatan sitä, että tässä yhteiskunnassa heräämme huomaamaan rakkaiden läheistemme hoidon huonouden ja laitoshoidon puutteellisuuden; inhoan pitkään vallalla ollutta trendiä ulkoistaa lasten hoito päiväkoteihin ja vanhukset vanhainkoteihin sekä laitoksiin. Miksi? Siksi, jotta kaikki kynnelle kykenevät työkykyiset saadaan tuottamaan työelämän rattaisiin. Kenen kustannuksella? Niiden meidän läheisten kustannuksella tietenkin.  >:(

On luonnollista hoitaa itse omat rakkaansa; sinun mummusi on pessyt sinun peppuasi ja ruokkinut sinua, pitänyt sinut hengissä suojelemalla sinua alati väijyviltä vaaroilta silloin, kun sinä olit pieni. Lapsesi on kallisarvoisinta, mitä sinulla koskaan on ollut tai koskaan tulee olemaankaan. Näiden ihmistenkö hoidon ja hyvinvoinnin sinä haluat ulkoistaa sellaisten (alati vaihtuvien!) ihmisten käsiin, joita sitä et tunne ja joiden pätevyydestä sinä et voi olla varma? Kaikki tämä miksi? Jotta saisit juoda punaviinilasillisesi rauhassa? Todellakin me ihmiset tarvitsisimme jonkinlaisen arvopuhdistuksen - mikä onkaan oikeasti tärkeää?

Oletko sinä, Pasi, tehnyt päivääkään työtä hoitoalalla joko vanhusten tai lasten hoidon parissa? Kokeile vapaaehtoisena päiväkodissa ja pitkäaikaisosastolla vanhusten parissa kummassakin vähintään kuukauden jaksoa putkeen, ja kysele hoitajilta myös mikä on sen alan todellisuutta; miten paljon omaiset keskimäärin välittävät laitoksiin unohdetuista vanhuksistaan, kuinka vanhemmat tuovat lapsiaan ympäri vuoden päivähoitoon päiväkodin ylivirikkeelliseen ja hektiseen arkeen vaativiin sosiaalisiin tilanteisiin - vaikka olisivat itse lomalla, vaikka tekisivät itse lyhyempää päivää, kun mitä lapsensa päivähoidossa tekevät.

Sinä näet päivittäin lapsen ikävän, rauhaa kaipaavan taaperon isompien lasten jaloissa, sinä kohtaat vanhuksen yksinäisyyden päivittäin. Vaihdat vanhukselle kakkoshädän vaippaa laskien peppupyyhkeiden määrää (sillä vain 2 peppupyyhettä on budjetoitu per vanhus per vaipanvaihtokerta). Kokeile. Suosittelen.

Huomaat varmasti hyvin lyhyessä ajassa syyn siihen, miksi omaishoitojärjestelmän tukeminen yhteiskunnassamme olisi ensiarvoisen tärkeää, jotta siitä todella tulisi varteenotettava vaihtoehto mahdollisimman usealle siihen pystyvälle perheelle. Jokaisen ihmisen paikka tulisi saada olla kotona, omien rakkaiden luona ja heidän hellässä hoivassaan.

Miksikö terveydenhoitajamaksujen pitäisi olla julkisen terveydenhuollon puolella maksuttomia? Siksi, koska hyvinvointiyhteiskunta pitää huolta omistaan. Siitä yksinkertaisesta syystä.

Nykyajan todellisuutta hoitoalalla on se, että lääkärien reseptinkirjoitusvaltuuksia ollaan siirtämässä osittain myös sairaan- / terveydenhoitajien vastuulle, ja tulevaisuudessa myös hoitoalan em. ammattilainen voi kirjoittaa esimerkiksi pitkäkestoisen peruslääkkeen uusintareseptin. Monet terveydenhoitajan palveluita terveyskeskuksissa käyttävistä ihmisistä ovat pienituloisia ihmisiä; vanhuksia ja sairaita. Ei ole eettisesti oikeanlaista politiikkaa korottaa heidän terveydenhoitomaksujaan.

Pasi Helander

Quote from: Brandöt on 01.05.2011, 18:52:08
Quote from: Pasi Helander on 01.05.2011, 16:31:25
Kannatatko siis sitä, että työelämän jälkeen teemme omaishoitajana toisen "työelämän"? Tai että vanhukset hoidetaan kotonaan vaikka eivät siellä enää oikeasti pärjäisi?

Hammashoitajan vastaanotosta maksu on mennyt jo aika kauan, se ei ole tullut viime hallituskaudella.Miksi siis muut palvelut pitäisivät olla maksuttomia? Miksi maksuttomuus parantaa itse palvelua?

Kannatan sitä, että tässä yhteiskunnassa heräämme huomaamaan rakkaiden läheistemme hoidon huonouden ja laitoshoidon puutteellisuuden; inhoan pitkään vallalla ollutta trendiä ulkoistaa lasten hoito päiväkoteihin ja vanhukset vanhainkoteihin sekä laitoksiin. Miksi? Siksi, jotta kaikki kynnelle kykenevät työkykyiset saadaan tuottamaan työelämän rattaisiin. Kenen kustannuksella? Niiden meidän läheisten kustannuksella tietenkin.  >:(

On luonnollista hoitaa itse omat rakkaansa; sinun mummusi on pessyt sinun peppuasi ja ruokkinut sinua, pitänyt sinut hengissä suojelemalla sinua alati väijyviltä vaaroilta silloin, kun sinä olit pieni. Lapsesi on kallisarvoisinta, mitä sinulla koskaan on ollut tai koskaan tulee olemaankaan. Näiden ihmistenkö hoidon ja hyvinvoinnin sinä haluat ulkoistaa sellaisten (alati vaihtuvien!) ihmisten käsiin, joita sitä et tunne ja joiden pätevyydestä sinä et voi olla varma? Kaikki tämä miksi? Jotta saisit juoda punaviinilasillisesi rauhassa? Todellakin me ihmiset tarvitsisimme jonkinlaisen arvopuhdistuksen - mikä onkaan oikeasti tärkeää?

Oletko sinä, Pasi, tehnyt päivääkään työtä hoitoalalla joko vanhusten tai lasten hoidon parissa? Kokeile vapaaehtoisena päiväkodissa ja pitkäaikaisosastolla vanhusten parissa kummassakin vähintään kuukauden jaksoa putkeen, ja kysele hoitajilta myös mikä on sen alan todellisuutta; miten paljon omaiset keskimäärin välittävät laitoksiin unohdetuista vanhuksistaan, kuinka vanhemmat tuovat lapsiaan ympäri vuoden päivähoitoon päiväkodin ylivirikkeelliseen ja hektiseen arkeen vaativiin sosiaalisiin tilanteisiin - vaikka olisivat itse lomalla, vaikka tekisivät itse lyhyempää päivää, kun mitä lapsensa päivähoidossa tekevät.

Sinä näet päivittäin lapsen ikävän, rauhaa kaipaavan taaperon isompien lasten jaloissa, sinä kohtaat vanhuksen yksinäisyyden päivittäin. Vaihdat vanhukselle kakkoshädän vaippaa laskien peppupyyhkeiden määrää (sillä vain 2 peppupyyhettä on budjetoitu per vanhus per vaipanvaihtokerta). Kokeile. Suosittelen.

Huomaat varmasti hyvin lyhyessä ajassa syyn siihen, miksi omaishoitojärjestelmän tukeminen yhteiskunnassamme olisi ensiarvoisen tärkeää, jotta siitä todella tulisi varteenotettava vaihtoehto mahdollisimman usealle siihen pystyvälle perheelle. Jokaisen ihmisen paikka tulisi saada olla kotona, omien rakkaiden luona ja heidän hellässä hoivassaan.

Miksikö terveydenhoitajamaksujen pitäisi olla julkisen terveydenhuollon puolella maksuttomia? Siksi, koska hyvinvointiyhteiskunta pitää huolta omistaan. Siitä yksinkertaisesta syystä.

Nykyajan todellisuutta hoitoalalla on se, että lääkärien reseptinkirjoitusvaltuuksia ollaan siirtämässä osittain myös sairaan- / terveydenhoitajien vastuulle, ja tulevaisuudessa myös hoitoalan em. ammattilainen voi kirjoittaa esimerkiksi pitkäkestoisen peruslääkkeen uusintareseptin. Monet terveydenhoitajan palveluita terveyskeskuksissa käyttävistä ihmisistä ovat pienituloisia ihmisiä; vanhuksia ja sairaita. Ei ole eettisesti oikeanlaista politiikkaa korottaa heidän terveydenhoitomaksujaan.
Aloitin opiskeluni heti intin jälkeen Kuusankoskella. Intissä olin lääkintämiehenä... Ensimmäiseen työharjoitteluun en koulussa saanut ottaa osaa, koska aloitin armeijan takia kouluni puolivuotta muiden jälkeen. Seuraava harjoittelu oli Kouvolan terveyskeskuksen vuodeosastolla, aika moinen järkytys parikymppiselle jätkälle!

Koulu meni monien harjoittelun myötä aika mukavasti. Kävin tampereella,portugalissa jne.Pääsin tutustumaan perusterveydenhuoltoon,avoterveydenhuoltoon, erikoissairaanhoitoon ja päiväkoteihinkin. Vajaa viisi vuotta sitten oli valmistumisen aika. Valmistuin tuolloin Sairaanhoitaja amk:ksi. Olen pessyt elämäni aikana jo aika monta takapuolta ja olen vaihtanut suuren kasan verran vaippoja. Olen nähnyt elämän ilot ja surut. Potilaita on kuollut, mutta myös selvinnyt. Nuoria ja vanhoja olen hoitanut. Mutta olen myös nähnyt sen suunnattoman rakkauden mitä omaishoitajat kokevat kun hoitavat aviomiehiään tai -vaimojaan, mutta olen myös nähnyt sen väsymyksen mitä se tuo mukanaan. Yhteiskunnan pitää heille antaa kaikki mahdollinen tuki, mutta omaishoitoon ei missään nimessä saa pakottaa ketään!

Se että vanhukset pakotetaan koteihin omaisten huolehdittavaksi on välillä aika raakaakin. Tai se vanhus joka ei ymmärrä enää mitään, mutta jalat ja kädet pelaavat, on melkoinen riski kotona. Kotihoito toki käy 3 kertaa päivässä, mutta suuren osan ajasta hän on yksi. Sähköt pois ja ovi lukkoon, että mitään ei sattuisi!Ei kovinkaan ihmisarvoista minusta...

Ja se mitä tulee "hoitaja"maksuihin, niin on minusta kummallista!Jos lääkäri ompelee haavan, niin se maksaa potilaalle, mutta jos hoitaja sen tekee niin se on ilmaista. Tulevaisuudessa sairaanhoitajat/terveydenhoitajat saavat määrät joitakin lääkkeitä ja uusia reseptejä. Jos siis lääkäri kirjoittaa reseptin niin se maksaa ja jos hoitaja sen tekee, se on ilmaista. MIKSI?

maltti on valttia

Quote from: Salvation on 01.05.2011, 18:42:40
Eikös Soini osoittanut kirjaimellisesti, että politikkoon ja lupauksiin ei todellakaan voi luottaa. Takki käännetty jo ennen hallituksen muodostamista. Todella säälittävää.
Muodostaessa hallitusta on aina erimielisyyksiä, ellei yksi puolue saa yli 50 %. On myös aina kompromisseja. Minulle periaatteessa on ihan sama maksaako Suomi takauksia vai ei, kunhan nykyisenlainen mokutus loppuu.

Ei-länsimaalaiset maahanmuuttajat kuluttavat jo nykyään ainakin miljardin vuodessa, joka vuosi. Mokutus on jo varmasti maksanut Suomelle yli 10 miljardia euroa. Lainatakaukset ovat kertaluonteisia maksuja, maahanmuuton vaikutukset ovat pysyviä, niin rahan kuin turvattomuuden ja rikollisuuden suhteen. Turvattomuus, rikollisuus, väkivalta ja raiskaukset ovat korkeita veroja astetta pahempi ilmiö, näille ei edes pystytä eikä yleensä lasketa hintaa. 

Minun puolestani Soini ja perussuomalaiset voivat antaa periksi muissakin kysymyksissä, kunhan reijät tukitaan.

Katsotaan mitä perussuomalaiset saa aikaan maahanmuuton rintamalla, sitten vasta aloittako itkeminen. Luulisi, että täällä ihmiset ovat eniten huolissaan juuri maahanmuuttopolitiikasta.

Jaa niin joo. Eli kun Soini kertoi, että Portugal-tukipaketti on ehdoton kynnyskysymys, sillä kerättiin ääniä, kunhan vain pääsee hallitukseen. Populistiko?
No, onko se kynnys jo ylitetty?

Karkka

Ei nyt vielä kannata vetää johtopäätöksiä Soinin takin kääntymisestä. Kyseessä voi olla ihan fiksukin tapa edetä hallitustunnusteluissa. Itse äänestin Perussuomalaisia, sillä pidän heidän politiikkaa monelta osin fiksumpana kuin muiden.

Euroopan yhteinen talouspolitiikka oli myös yksi keskeinen syy heidän äänestämiseen. Minä kyllä sain Soinin puheista sellaisen käsityksen ettei rahaa tulla ainakaan Perussuomalaisten kannattamana lappaamaan ylivelkaantuneisiin valtioihin. Jos Persut äänestävät Portugalitakausten puolesta (nykyisen tai muunneltun paketin) tunnen tulleeni huijatuksi.

Perussuomalaisilla ei ole todellista kysyntää puoluekentässä, elleivät he pysty olemaan realistinen vaihtoehto "vanhoille" puolueille. Jos Soinin takki kääntyy Portugaliasiassa niin uskon, että puolue jää yhden kauden ihmeeksi. Ainoa keino pitää kannatus korkealla on tehdä rehtiä ja johdonmukaista politiikkaa suomalaisten edun mukaisesti.

Jos Perussuomalaiset menevät hallitukseen ja jatkavat edellisen hallituksen kaltaista Eurooppapolitiikkaa niin en luultavasti äänestä seuraavissa eduskuntavaaleissa heitä. Siirryn luultavasti Muutoksen kannattajaksi, sillä uskoni edustuksellisen demokratian kautta vaikuttamiseen on heikentynyt niin rajusti.

Olen nuori, vähän päälle kahdenkymmenen, joten suonette anteeksi sinisilmäisyyteni vaaleja edeltävien lupauksien todestaottamisessa. Tosin voihan olla, että lupaukset pitävätkin. Näin ainakin toivon.

Parasiittiö

Quote from: Pasi Helander on 01.05.2011, 19:09:17
Yhteiskunnan pitää heille antaa kaikki mahdollinen tuki, mutta omaishoitoon ei missään nimessä saa pakottaa ketään!

Eipä varmaan kovin monen mielestä omaishoitoon pakottaminen olisi kiva juttu. Itse kannatan omaishoidon nykyistä parempaa tukemista muun muassa siksi, että korvattaisiin paremmin omaishoidon taakakseen ottaville sen taakan aiheuttama vaiva ja kustannus, kun se kerran yhteiskunnalta säästyy. Ja tietysti että kannustettaisiin siihen, mutta ei pakotettaisi.

Se että vanhukset pakotetaan koteihin omaisten huolehdittavaksi on välillä aika raakaakin. Tai se vanhus joka ei ymmärrä enää mitään, mutta jalat ja kädet pelaavat, on melkoinen riski kotona. Kotihoito toki käy 3 kertaa päivässä, mutta suuren osan ajasta hän on yksi. Sähköt pois ja ovi lukkoon, että mitään ei sattuisi!Ei kovinkaan ihmisarvoista minusta...

Eroaako tämä nyt hirveästi lasten hoidosta? Jos ihmiset osaa hoitaa omat lapsensa, niin kyllä niitten pitäisi silloin kaiken järjen mukaan osata hoitaa omat vanhuksensakin...

Jjja sanotaan nyt vielä ketjun varsinaisesta aiheesta vaikka, että muistakaa nyt voimakkaita tunnereaktioita PS:n mahdollisesta Portugalia tukevaan hallitukseen osallistumisesta saavat, että Soinin vaalien jälkeinen toiminta vaaleja edeltävään toimintaan verrattuna on totta kai suuresti riippuvainen vaaleissa tulleesta tuloksesta. Rankaisette sitten seuraavissa vaaleissa, jos asia on kerran noin iso teille. Itellenihän merkityksellisimpiä asioita tässä tilanteessa on se, että mitä myönnytyksiä PS saa kokkareilta tukensa vastineeksi... kun kerran vaalitulos oli mikä oli.
Kansalaispalkka, perustulo tms. ois kiva.

Pasi Helander

Quote from: Parasiittiö on 01.05.2011, 19:47:05
Yhteiskunnan pitää heille antaa kaikki mahdollinen tuki, mutta omaishoitoon ei missään nimessä saa pakottaa ketään!

Eipä varmaan kovin monen mielestä omaishoitoon pakottaminen olisi kiva juttu. Itse kannatan omaishoidon nykyistä parempaa tukemista muun muassa siksi, että korvattaisiin paremmin omaishoidon taakakseen ottaville sen taakan aiheuttama vaiva ja kustannus, kun se kerran yhteiskunnalta säästyy. Ja tietysti että kannustettaisiin siihen, mutta ei pakotettaisi.

Eroaako tämä nyt hirveästi lasten hoidosta? Jos ihmiset osaa hoitaa omat lapsensa, niin kyllä niitten pitäisi silloin kaiken järjen mukaan osata hoitaa omat vanhuksensakin...

Jjja sanotaan nyt vielä ketjun varsinaisesta aiheesta vaikka, että muistakaa nyt voimakkaita tunnereaktioita PS:n mahdollisesta Portugalia tukevaan hallitukseen osallistumisesta saavat, että Soinin vaalien jälkeinen toiminta vaaleja edeltävään toimintaan verrattuna on totta kai suuresti riippuvainen vaaleissa tulleesta tuloksesta. Rankaisette sitten seuraavissa vaaleissa, jos asia on kerran noin iso teille. Itellenihän merkityksellisimpiä asioita tässä tilanteessa on se, että mitä myönnytyksiä PS saa kokkareilta tukensa vastineeksi... kun kerran vaalitulos oli mikä oli.
Tiedätkö mitä eroa on vauvan ja vaarin vaipan vaihdolla? Noin 75 kg.

Jos kasikymppinen mummo jaksaa yksin käännellä 80kg miestään niin hyvä niin... mutta se, että joka yö pitää valvoa, ettei unilääketokkurainen mies lähde liikenteeseen, niin se varmasti rupeaa käymään aika monen fyysisen ja henkisen terveyden päälle!

Jokainen meistä osaa tai ainakin oppii vaipan vaihtamaan, mutta että sitä pitäisi tehdä työuran jälkeen seuraavat 10-15 vuotta, niin ei kiitos.Se kukaan niin tekee, niin ansaitsee ja tarvitsee kaiken mahdollisen tuen!

Jos joskus olen siinä kunnossa, että en tajua maailman menosta mitään, olen väkivaltainen ja jopa itselleni ja ympäristölleni vaarallinen, niin toivon, ettei kukaan omainen ottaisi minua vaivakseen (jos vaimoni sattuu tämän lukemaan niin muista sitten kans).

Brandöt

Tästä olemme tismalleen samaa mieltä.  :)

QuoteSe että vanhukset pakotetaan koteihin omaisten huolehdittavaksi on välillä aika raakaakin. Tai se vanhus joka ei ymmärrä enää mitään, mutta jalat ja kädet pelaavat, on melkoinen riski kotona. Kotihoito toki käy 3 kertaa päivässä, mutta suuren osan ajasta hän on yksi. Sähköt pois ja ovi lukkoon, että mitään ei sattuisi!

Mielestäni ketään ei saa "pakottaa" tai velvoittaa hoitamaan ketään; etenkään sellaista vanhusta, joka ei tunne pystyvänsä siihen. Niissä tapauksissa haluaisin nähdä enemmän lapsilta ja lapsenlapsilta aktiivisuutta omien vanhustensa hoitamisesta suvussa. Todellista vastuun kantoa omista lähimmäisistä. (Itse olen puhunut jo vuosien ajan sitä, että haluan hoitaa oman mummuni (äidinäiti) itse, häntä ei hoitolaitokseen laiteta (hän on leski, eli käytännössä vaihtoehtona omaishoitajuudelle ovat vain lapset ja lapsenlapset. Tällä hetkellä hoidan 1-vuotiastani ja 6-vuotiastani kotona).

QuoteJa se mitä tulee "hoitaja"maksuihin, niin on minusta kummallista!Jos lääkäri ompelee haavan, niin se maksaa potilaalle, mutta jos hoitaja sen tekee niin se on ilmaista. Tulevaisuudessa sairaanhoitajat/terveydenhoitajat saavat määrät joitakin lääkkeitä ja uusia reseptejä. Jos siis lääkäri kirjoittaa reseptin niin se maksaa ja jos hoitaja sen tekee, se on ilmaista. MIKSI?

Nyt ymmärsit minua väärin; kyse ei ole lääkärin työn arvottamisesta terveydenhoitajan / sairaanhoitajan vastaavaa työtä korkeammalle, vaan siitä, että hoitajan työpanosta tarvitsevat suuressa määrin jatkossakin juuri pienituloiset ihmiset. Tilanteessa, jossa ne lääkärimaksut jo maksavat potilaalle, ei ole tarvetta laittaa käyntejä hoitajankin luona maksullisiksi - jolloin potilaan (käytännössä usein pienituloisen ihmisen) maksutaakka kasvaa helposti ylivoimaiseksi hoitaa kuukausittaisiin tuloihin nähden. Yksityissektorilla asia meneekin varmasti niin, että hoitajan vastuun lisääntyessä maksutkin kasvavat samassa suhteessa, julkisella sektorilla pitää ottaa huomioon köyhimpienkin ihmisten hoitotakuu. Muuten me emme enää asu hyvinvointivaltiossa.

Hienoa keskustella aiheesta henkilön kanssa, jolla on asiasta omakohtaista kokemusta.  :)

Pasi Helander

Quote from: Brandöt on 01.05.2011, 20:05:52

Tästä olemme tismalleen samaa mieltä.  :)

QuoteSe että vanhukset pakotetaan koteihin omaisten huolehdittavaksi on välillä aika raakaakin. Tai se vanhus joka ei ymmärrä enää mitään, mutta jalat ja kädet pelaavat, on melkoinen riski kotona. Kotihoito toki käy 3 kertaa päivässä, mutta suuren osan ajasta hän on yksi. Sähköt pois ja ovi lukkoon, että mitään ei sattuisi!

Mielestäni ketään ei saa "pakottaa" tai velvoittaa hoitamaan ketään; etenkään sellaista vanhusta, joka ei tunne pystyvänsä siihen. Niissä tapauksissa haluaisin nähdä enemmän lapsilta ja lapsenlapsilta aktiivisuutta omien vanhustensa hoitamisesta suvussa. Todellista vastuun kantoa omista lähimmäisistä. (Itse olen puhunut jo vuosien ajan sitä, että haluan hoitaa oman mummuni (äidinäiti) itse, häntä ei hoitolaitokseen laiteta (hän on leski, eli käytännössä vaihtoehtona omaishoitajuudelle ovat vain lapset ja lapsenlapset. Tällä hetkellä hoidan 1-vuotiastani ja 6-vuotiastani kotona).

QuoteJa se mitä tulee "hoitaja"maksuihin, niin on minusta kummallista!Jos lääkäri ompelee haavan, niin se maksaa potilaalle, mutta jos hoitaja sen tekee niin se on ilmaista. Tulevaisuudessa sairaanhoitajat/terveydenhoitajat saavat määrät joitakin lääkkeitä ja uusia reseptejä. Jos siis lääkäri kirjoittaa reseptin niin se maksaa ja jos hoitaja sen tekee, se on ilmaista. MIKSI?

Nyt ymmärsit minua väärin; kyse ei ole lääkärin työn arvottamisesta terveydenhoitajan / sairaanhoitajan vastaavaa työtä korkeammalle, vaan siitä, että hoitajan työpanosta tarvitsevat suuressa määrin jatkossakin juuri pienituloiset ihmiset. Tilanteessa, jossa ne lääkärimaksut jo maksavat potilaalle, ei ole tarvetta laittaa käyntejä hoitajankin luona maksullisiksi - jolloin potilaan (käytännössä usein pienituloisen ihmisen) maksutaakka kasvaa helposti ylivoimaiseksi hoitaa kuukausittaisiin tuloihin nähden. Yksityissektorilla asia meneekin varmasti niin, että hoitajan vastuun lisääntyessä maksutkin kasvavat samassa suhteessa, julkisella sektorilla pitää ottaa huomioon köyhimpienkin ihmisten hoitotakuu. Muuten me emme enää asu hyvinvointivaltiossa.

Hienoa keskustella aiheesta henkilön kanssa, jolla on asiasta omakohtaista kokemusta.  :)

Puhut pienituloisista, mutta unohdat keskituloiset ja suurituloiset...miksi heidän ei tarvitsisi maksaa palveluistaan? Olen sellainen kokkari, joka puolustaa pienituloisten nykyistä "halvempaa" terveydehuoltoa... Hyvä terveys ei saa olla rahasta kiinni! Mutta jo nykyisin "sossu" maksaa aika paljon, jos ei varaa ole.

Parasiittiö

Quote from: Pasi Helander on 01.05.2011, 20:04:20
Jos kasikymppinen mummo jaksaa yksin käännellä 80kg miestään niin hyvä niin... mutta se, että joka yö pitää valvoa, ettei unilääketokkurainen mies lähde liikenteeseen, niin se varmasti rupeaa käymään aika monen fyysisen ja henkisen terveyden päälle!

Ajattelin kyllä ite enemmän sen hoidettavan papan aikuisia jälkeläisiä sen omaishoitajana kuin jotain 80:stä mummoa... Mutta eipä siinä mitään mikäli 80:seltä mummolta homma onnistuu.

Jokainen meistä osaa tai ainakin oppii vaipan vaihtamaan, mutta että sitä pitäisi tehdä työuran jälkeen seuraavat 10-15 vuotta, niin ei kiitos.Se kukaan niin tekee, niin ansaitsee ja tarvitsee kaiken mahdollisen tuen!

Joo, niin minustakin ansaitsee ja tarvitsee ainakin nykyistä enemmän tukea.

Pasi Helander

Quote from: Parasiittiö on 01.05.2011, 20:15:44

Ajattelin kyllä ite enemmän sen hoidettavan papan aikuisia jälkeläisiä sen omaishoitajana kuin jotain 80:stä mummoa... Mutta eipä siinä mitään mikäli 80:seltä mummolta homma onnistuu.

Joo, niin minustakin ansaitsee ja tarvitsee ainakin nykyistä enemmän tukea.
Oletko sitä mieltä että nainen(tai miksei mieskin) hoitelee kodin, lapset ja vanhukset? Kuka silloin muut työt tekee? Ennen oli eri asia, kun oltiin kotona maantöissä.N ykyisin teemme työtä ulkopuoliselle tai ainakin kodin ulkopuolella..Aika mestari olet jos saat sovitettua omat työt ja ympärivuorokautisen vanhusten hoidon!

Aldaron

Quote from: EL SID on 01.05.2011, 17:17:13
Jyrki-boy on taatusti vilautellut kulissien takana vähemmistöhallitusta.
Pelkästään kokoomuslaisista ministereistä koostuva vähemmistöhallitus olisi varmasti monen kokoomuksen kansanedustajan salainen unelma jo siitäkin syystä, että silloin ministerinsalkkuja riittäisi mahdollisimman monelle heistä.

Tuollainen vähemmistöhallitus tosin tuskin eläisi kovin pitkään. Ja sitä vaihtoehtoa että muut puolueet sallisivat tuollaisen hallituksen edes syntyvän pidän aika epätodennäköisenä.
"Barbaren väljer vapen, du välja må som han,
när vilddjur öppnar gapen, ingen tanke tala kan"
- Pär Lagerkvist

"Men ändå kunde jag inte avstå från att söka mig till det omtöcknade förståndets gemenskap."
- Henrik Tikkanen

Parasiittiö

Quote from: Pasi Helander on 01.05.2011, 21:02:44
Oletko sitä mieltä että nainen(tai miksei mieskin) hoitelee kodin, lapset ja vanhukset?

No mikä ettei, jos homma toimii sekä perheen että yhteiskunnan kannalta ja osapuolet haluaa? Sehän näyttää olleen ihmiskunnan historiassa aika toimivan oloinen malli, että toinen puoliso erikoistuu kodin asioihin ja toinen sen ulkopuoliseen elannon hankkimiseen.

Kuka silloin muut työt tekee?

Mitkä muut työt?

Nykyisin teemme työtä ulkopuoliselle tai ainakin kodin ulkopuolella..Aika mestari olet jos saat sovitettua omat työt ja ympärivuorokautisen vanhusten hoidon!

No ne "omat työt" voinee tietenkin jättää tekemättä omaishoitajana toimiessa ja saada rahnaa sen sijaan omaishoidon tuesta... Jonka valtio on verottanut jonkun toisen työnteosta.

Brandöt

Quote from: Pasi Helander on 01.05.2011, 20:10:42
Puhut pienituloisista, mutta unohdat keskituloiset ja suurituloiset...miksi heidän ei tarvitsisi maksaa palveluistaan? Olen sellainen kokkari, joka puolustaa pienituloisten nykyistä "halvempaa" terveydehuoltoa... Hyvä terveys ei saa olla rahasta kiinni! Mutta jo nykyisin "sossu" maksaa aika paljon, jos ei varaa ole.

Mistä päin Suomenmaata sinä terveydenhuollon tilannetta katselet? Itse asun pääkaupunkiseudulla; Länsi-Espoossa tarkalleen ottaen, ja täältä päin katsottuna kaikki (siis kaikki ne, jotka minä tunnen) käyttävät yksityissektorin palveluita, jos ja kun vain mitenkään mahdollista. Julkinen sektori on aivan onneton; lääkärit Venäjältä tai sitten heitä ei ole lainkaan (Jumalan kiitos säädös terveyskeskuksen valinnaisuudesta astui Kunnan sisällä voimaan - tämä helpottanee tilannetta jonkin verran).

Käytännössä julkisen sektorin palveluita käyttävät täällä siis ainoastaan ne, joiden on ehdottoman pakko; eli pienituloiset (pitkäaikaissairaat, köyhät lapsiperheet, jotkut maahanmuuttajaryhmät, vanhukset, mielenterveysongelmaiset, yhteiskunnasta syrjäytyneet).

Itsekin olen entinen kokoomuslainen, sittemmin pehmentänyt arvojani sen verran, että loikkasin Perussuomalaisten leiriin.  ;) Ja siellä myös aion pysyä.

Salvation

Quote from: hiljainen tukija on 01.05.2011, 19:12:23

No kovasti tuntuu jalka jo kynnyksellä olevan, kun ennen vaaleja se oli ehdoton kynnyskysymys ja nyt kanta onkin: "Se mistä neuvotellaan, on pystytäänkö [rahastoja] muuttamaan vaaleja edeltävästä tilanteesta. Kaikki, jotka istuvat europöydässä, ovat relevantteja osallistujia. Ilman yhteisymmärrystä mitään ei tapahdu, Soini sanoi."

Brandöt

Kuka silloin muut työt tekee? Ennen oli eri asia, kun oltiin kotona maantöissä.N ykyisin teemme työtä ulkopuoliselle tai ainakin kodin ulkopuolella..Aika mestari olet jos saat sovitettua omat työt ja ympärivuorokautisen vanhusten hoidon!

Nykyään käytännössä iso osa töistä tehdään pätkissä määräaikaisina työsuhteina tai osa-aikatyönä, siihen lomaan (yhdessä suvun avustuksella) pystyy sovittamaan omistaan huolehtimisen, jos vain tahtotilaa tarpeeksi löytyy.

Omaishoitajuudesta pitäisikin tehdä sen verran kannattavaa, ettei kodin ulkopuolisen työn määrän tarvitse olla (toimeentulon kannalta) kovin suuri - siitähän tässä on kysymys. Omia tulotaso-odotuksiaankin voi laskea, ihminen tulee toimeen vähemmälläkin. Jokaisen kannattaa miettiä, mitä meistä jää jäljelle, kun kuolemme; maallinen omaisuus vaihtaa omistajaa, lahoaa, hajoaa ja menettää merkityksensä - se, miten olet kohdellut lähimmäisiäsi kantaa hedelmää sukupolvien jatkumossa vuosikausia eteenpäin.

Salvation

Quote from: Brandöt on 01.05.2011, 21:42:31
Kuka silloin muut työt tekee? Ennen oli eri asia, kun oltiin kotona maantöissä.N ykyisin teemme työtä ulkopuoliselle tai ainakin kodin ulkopuolella..Aika mestari olet jos saat sovitettua omat työt ja ympärivuorokautisen vanhusten hoidon!

Nykyään käytännössä iso osa töistä tehdään pätkissä määräaikaisina työsuhteina tai osa-aikatyönä, siihen lomaan (yhdessä suvun avustuksella) pystyy sovittamaan omistaan huolehtimisen, jos vain tahtotilaa tarpeeksi löytyy.

Omaishoitajuudesta pitäisikin tehdä sen verran kannattavaa, ettei kodin ulkopuolisen työn määrän tarvitse olla (toimeentulon kannalta) kovin suuri - siitähän tässä on kysymys. Omia tulotaso-odotuksiaankin voi laskea, ihminen tulee toimeen vähemmälläkin. Jokaisen kannattaa miettiä, mitä meistä jää jäljelle, kun kuolemme; maallinen omaisuus vaihtaa omistajaa, lahoaa, hajoaa ja menettää merkityksensä - se, miten olet kohdellut lähimmäisiäsi kantaa hedelmää sukupolvien jatkumossa vuosikausia eteenpäin.

Vai iso osa *hymy*

vilach

Jos pääsee hallitukseen ja pystyy sulkemaan rajat kehitysmaalaisilta (riippumatta tukipaketista), niin se on hyvä asia.
Kehitysmaalaiset maksavat noin miljardi joka vuosi jo nyt.
Jos niiden määrä kasvaa menot myös kasvavat.
Esim. tanskassa kehitysmaalaiset maksavat joka vuosi 2 miljardia ja se on pysyvä menoerä, sitä ei voi korjata joskus seuraavalla vaalikaudella.

Salvation

Quote from: vilach on 01.05.2011, 22:18:54
Jos pääsee hallitukseen ja pystyy sulkemaan rajat kehitysmaalaisilta (riippumatta tukipaketista), niin se on hyvä asia.
Esim. tanskassa kehitysmaalaiset maksavat joka vuosi 2 miljardia ja se on pysyvä menoerä.
´

On on. Ehdottomasti. Luulin vain, että persujen piti olla erilainen puolue. Että rehellisyys on in ja paskanpuhuminen out. Ettei tarkoitus pyhitäkään keinoja. Mutta tietty hieno homma puolueen kannalta, että saivat monta ääntä lisää Portugal-kannallaan. Näin siis vuonna 2011, Entäpä vuonna 2015?

Brandöt

Quote from: Salvation on 01.05.2011, 22:01:16

Vai iso osa *hymy*

Kyllä iso osa. Ei suurin osa. Mutta iso osa. Ja tämä trendi on yhä vain yleistymässä; ota selvää asioista, voi hymy hyytyä.

maltti on valttia

Quote from: Salvation on 01.05.2011, 21:38:46

No kovasti tuntuu jalka jo kynnyksellä olevan, kun ennen vaaleja se oli ehdoton kynnyskysymys ja nyt kanta onkin: "Se mistä neuvotellaan, on pystytäänkö [rahastoja] muuttamaan vaaleja edeltävästä tilanteesta. Kaikki, jotka istuvat europöydässä, ovat relevantteja osallistujia. Ilman yhteisymmärrystä mitään ei tapahdu, Soini sanoi."
Jos nyt kuitenkin jättäisit pelihousisi repimättä enempää, kun tuo persu hieman jo repeämästä vilkkuu.  ;)
Voin kertoa sinulle ettei rikoslaissakaan rikoksen suunnittelu ole rikos.

Salvation

Quote from: Brandöt on 01.05.2011, 22:34:04
Quote from: Salvation on 01.05.2011, 22:01:16

Vai iso osa *hymy*

Kyllä iso osa. Ei suurin osa. Mutta iso osa. Ja tämä trendi on yhä vain yleistymässä; ota selvää asioista, voi hymy hyytyä.

Siis miks ihmeessä hymyn pitäis hyytyä tollasen asian takia?

Salvation

Quote from: hiljainen tukija on 01.05.2011, 22:35:24
Quote from: Salvation on 01.05.2011, 21:38:46

Jos nyt kuitenkin jättäisit pelihousisi repimättä enempää, kun tuo persus hieman jo repeämästä vilkkuu.  ;)
Voin kertoa sinulle ettei rikoslaissakaan rikoksen suunnittelu ole rikos.

Olipas hienot argumentit sulla vastineeksi. Onnea valitsemallasi tiellä.

Aldaron

Quote from: Salvation on 01.05.2011, 22:28:02
Quote from: vilach on 01.05.2011, 22:18:54
Esim. tanskassa kehitysmaalaiset maksavat joka vuosi 2 miljardia ja se on pysyvä menoerä.
´

On on. Ehdottomasti. Luulin vain, että persujen piti olla erilainen puolue. Että rehellisyys on in ja paskanpuhuminen out. Ettei tarkoitus pyhitäkään keinoja. Mutta tietty hieno homma puolueen kannalta, että saivat monta ääntä lisää Portugal-kannallaan. Näin siis vuonna 2011, Entäpä vuonna 2015?
Sen tyyppinen ratkaisu jota SDP on hahmotellut kävisi vielä joten kuten, mutta jos Soini nyt siirtyykin täysin Kataisen linjalle Portugal-kysymyksessä, se on hyvin paha isku hänen uskottavuudelleen ja tulee täysin varmasti näkymään PS:n kannatuksessa - ehkä hyvinkin dramaattisella tavalla.
"Barbaren väljer vapen, du välja må som han,
när vilddjur öppnar gapen, ingen tanke tala kan"
- Pär Lagerkvist

"Men ändå kunde jag inte avstå från att söka mig till det omtöcknade förståndets gemenskap."
- Henrik Tikkanen

Mika.H

Onko Hommasta tullut persupalsta?

Mitä Homman kannalta on merkitystä mitä persut ja soini ja muut tekevät Portugalinkaan kanssa kunhan maahanmuuttopolitiikka muuttuu järkevemmäksi?

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Brandöt

Quote from: Salvation on 01.05.2011, 22:28:02

Salvation & kumppanit; nyt kannattaisi ihan tosissaan alkaa puristamaan enemmän pohdittua tekstiä palstalle, laittaa viesteihin jotain todellista substanssia, eikä vaan keskittyä ampumaan alas muiden (hienoja) pointteja.

Kyllä täälläkin osataan; pitäisköhän munkin mennä ja luoda nikki jollekin kokoomuslaisia kuhisevalle keskustelufoorumille, ja alkaa sivutoimisesti heittään tämän ^ vastauksesi tyyppisiä one linereita. Täällä hoitovapaalla ollessa olisi ihan kivasti aikaa, ja ketutuskäyrä tätä perussuomalaisangstia kohtaan alkaa kohta olla siinä mittasuhteissa, että motivaatiokin on kohdillaan.

Eli come on; tiedän, että pystyt parempaan! Eri asia on sitten se, että haluatko?

Octavius

Miten tämä voikin olla niin ennalta-arvattavaa?

Vaalien jälkeen oli odotettavissa kolme pääteemaa: Jussi Halla-aho on natsi, Soini kääntää takkinsa EU-paketeissa ja PS hajoaa, koska eduskuntaryhmä on täynnä ihmeellisiä juntteja.

Kaikki kolme ennakoitua media suuntaa toteutuvat raamatullisella varmuudella. Siitä huolimatta, vaikka hallitusneuvotteluissa on nyt ainakin kaksi puoluetta (PS ja SDP), jotka pyrkivät ajamaan suomalaisten etuja. Siitä huolimatta, vaikka Halla-ahon tuotanto on jopa legendaarisen Vieraskirjan ajoilta käyty täikammalla läpi eikä natseja ole vieläkään bunkkereista löytynyt. Siitä huolimatta, että Hakkarainen Viitasaarelta sanoi kansan kielellä sen, mitä kansa ajattelee ja nousi samalla yhden suomalaisen ihmisryhmän eläväksi legendaksi.

En lakkaa hämmästelemästä valtamedia tyhmyyttä. Kaikki heidän (jo ponnettoman avuttomat, ja suorastaan säälittävät) yrityksensä kääntyvät heti kättelyssä heidän tarkoitustaan vastaan. Mykistävä suoritus.

Aivan erityistä ällistystä minulle tuottavat nämä eri puolueiden vaalianalyysit. Jargon toistaa samaa sanomaa: emme saaneet viestiämme läpi. Totuus kun on juuri päinvastainen – eliitti todellakin sai viestinsä läpi. Kummallisin lienee Keskustan reaktio. Puolue naulaa itsensä aivan avoimesti itsensä seinään koko ajan kevätauringossa enemmän ja enemmän kuihtuvaksi perinnejärjestöksi. Kiviniemen vappupuhe oli tästä todellisuudesta vieraantumisesta täydellinen esimerkki.

En usko, että kukaan järkevä ihminen odotti asioiden muuttuvan yön yli vaalien jälkeen. Nyt asioihin vaikuttaminen on kuitenkin mahdollista ja totta helvetissä se vaatii kompromisseja, politiikkahan on yhdessä tekemistä. Takki voi kääntyä suhisten mihin suuntaan tahansa, koska nyt on kuitenkin saatu suuri määrä maalaisjärkeä mukaan tehtäviin päätöksiin.

Niin kuin Jussi totesi – katsotaan asiaa neljän vuoden päästä ja lasketaan tulokset. Siitä olen varma, että saavutusten lista on eri näköinen kuin Terijoki II:n jäljiltä.
Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen (kok.) mukaan Irlannin vaikea tilanne todistaa ilman pienintäkään epäilystä, että Kreikan lainajärjestelyjen arvostelijat olivat väärässä.

Topelius

En äänestänyt Persuja, joten takinkäännöillä ei ole minulle henkilökohtaista merkitystä. En kuitenkaan usko, että Portugali-paketti on missään vaiheessa ollut kovin suurelle joukolle PS:n äänestäjiä hirvittävän tärkeä ja ehdoton poliittinen kysymys. Oikeastaan olen pitänyt tämän paketin synnyttämää keskustelua aivan suhteettoman suurena: kyse on tärkeästä asiasta, mutta media on luonut sellaista kuvaa, että kysymys on ei vähempää kuin tulevan hallituskauden tärkein. Sitä se ei ole millään tasolla. Kyse on ilman muuta kysymyksestä, jossa voidaan joustaa, että niitä aidosti tärkeitä teemoja saadaan ajettua.