News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Mitä tehdä mustalaisten rikostilastoille

Started by Alfresco, 28.04.2011, 09:04:00

Previous topic - Next topic

antero_heikkila

Quote from: RP on 30.04.2011, 19:38:15
etkö todellakaan ymmärrä

Mielenkiinnosta kyselen, kun en tilastotiedettä tunne  :flowerhat:

Hippo


Kyborg

Quote from: Marius on 30.04.2011, 19:44:02
Ajatusleikki: jospa jokaiselle romanille Suomessa myönnettäisiin suomalaisten kassasta 10 000 euroa kuukaudessa puhtaana käteen, niin loppuisiko romanien rikollisuus?
Jospa romaneille rakennettaisiin 100 aivan omaa peruskoulua, niin ryntäisivätkö romanit opintielle?
Vaikka jokainen suomalainen velvoitettaisiin lailla omaksumaan romanikulttuuri Hangosta Nuorgamiin, niin loppuisiko itkeminen syrjinnästä?

Vastaa yhteenkin kieltävästi niin jo alkaa (tai jatkuu) vinkuminen ja vonkuminen Hommalaisten rasismista.
"Samaan aikaan kun maamme koulutetuimmille ihmisille ei ole töitä, joku älypää pitää rasismina sitä, ettei niitä löydy afrikkalaisille koneinsinööreille, jotka ovat hukanneet paperinsa ja lukutaitonsa."

- Nim. Professori

korpisoturi

Mitä enemmän yhteiskunta pehmenee ja vihervasemmisto pääsee sanelemaan ohjeitaan ja lakejaan, sitä kyvyttömimpiä olemme äänekkäitä ja agresiivisia vähemmistöjä kohtaan. Olis aika herätä jo pikku hiljaa!

vilach

Quote from: Hippo on 30.04.2011, 20:11:09
eei ymmärrä mitää enää kohta

Mitä et ymmärrä?

Lue tämä:
Quote
Joitakin lukuja Ruotsin mustalaisista
Alla on tänään kopioitu artikkele Ruotsin suurimmasta päivälehdestä, Dagens Nyheteristä.
Mielenkiitoista siinä on erityisesti tässä asianyhteydessä esiintyvät luvut.
Ruotsissa on noin 50 000 mustalaista. 80 prosenttia heistä on työttömiä.
Se maksaa yhteiskunnalle noin 12.5 miljardia kruunua vuodessa. Yhden mustalaissukupolven aikana kustannus on noin 550 miljardia krunua. Luku saa perspektiivä kun ottaa huomioon että Ruotsin valtion velka on noin 1300 miljardia kruunua.
Kansantaloudellisesti kyseessä on todella merkittävästä asiasta, vaikka tämä kansanryhmä onkin määrällisesti suhteellisen pieni, noin 2 prosenttia väestöstä.

Ari-Lee

Quote from: korpisoturi on 30.04.2011, 21:00:18
Mitä enemmän yhteiskunta pehmenee ja vihervasemmisto pääsee sanelemaan ohjeitaan ja lakejaan, sitä kyvyttömimpiä olemme äänekkäitä ja agresiivisia vähemmistöjä kohtaan. Olis aika herätä jo pikku hiljaa!
Herätä mihin? Jodlaukseen? Mitäpä meinaat tehdä herättyäsi? Paistaa pekonia ja munia?
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Uuno Nuivanen

Pitäs tietysti mennä ens nukkumaan, että vois herätä.

Setien äänestysjutut on tietty vähän tylsiä, myönnetään.

Jack

#37
Entisellä kotipaikkakunnallani on asunut romaneja jo ainakin 1800-luvulta asti, joten heihin on totuttu, eikä heidän kanssaan ole ollut ylipääsemättömiä ongelmia. Heidän tietyt "erityispiirteensäkin" on otettu positiivisessa mielessä huomioon, eli paikkakunnalla on ollut yleisesti tiedossa, mistä voi käydä ostamassa ns. pimeän pullon, jos Alkon antimet illalla loppuvat.

Minkäänlaisia rasismipuheita en ole koskaan kuullut kerrottavan, joten ilmeisesti romaneihin on suhtauduttu melko neutraalisti. On ollut lähinnä heistä itsestään kiinni, miten heitä kohdellaan. Ja koska romanisuvut ovat asuneet kymmeniä tai satoja vuosia paikkakunnalla, heidän itsensäkin kannalta on ollut järkevää pitää yllä positiivista mainetta. Yhteiselämä romanien ja valkolaisten kesken on siis sujunut pääpiirteittäin hyvin.

On myös olemassa myös toisenlaisia tarinoita. Nykyisellä asuinpaikkakunnallani ei asu ainoatakaan romaniperhettä. Kun kuntaan 2000-luvun alussa muutti romaniäiti ison lapsiperheensä kanssa, paikkakunta meni aivan shokkiin.

Satuin olemaan juuri tuohon aikaan tilapäisesti työssä kunnan sosiaalitoimistossa. Romanit olivat jokapäiväinen puheenaihe. Kunnassa yritettiin keksiä keinoja, miten romanit saataisiin muuttamaan pois paikkakunnalta. Minkäänlaista sopeuttamista ei edes mietitty. Sosiaalityöntekijä vitsaili kahvipöydässä, että kunnan omistamista asunnoista tarpeettomaksi jääneitä vanhoja helloja ja jääkaappeja voitaisiin käyttää painoina, joilla mustalaiset saisi upotettua läheiseen järveen – päästäisiin kahdesta ongelmasta kerralla. Oman sivujuonteensa tapahtumiin toi se, kun eräs paikkakunnan tunnettu "bisnesmies" vuokrasi todennäköisesti aivan kiusallaan romaniperheelle asunnon kunnantoimiston naapurista, joten ongelma ei ainakaan päässyt unohtumaan. Myös kunnan palveluksessa ollut talonmies pani lusikkansa - vai pitäisikö sanoa jonkun muun - soppaan ja alkoi seurustella romaniperheen vanhimman tyttären kanssa, joka pian odotti lasta. Samaan aikaan nuoremmat tytöt kävivät paitsi koulua myös rippikoulua ja yrittivät juurtua paikkakunnan elämään. Kaikki oli kuitenkin tyhjän päälle rakennettua, sillä kunnassa oli päätetty toisin.

Romaniperheen lähtö paikkakunnalta oli lähes yhtä raju tapahtuma kuin olivat olleet puheetkin. Joukko  paikkakunnan nuoria meni eräänä iltana halot olallaan romanien asunnolle ja kirjaimellisesti ajoi väkivalloin heidät pois kunnasta. Aikaa pakkaamiseen ei paljoa annettu. Tapauksesta, jolle oli käytännössä kunnan äänetön hyväksyntä, vaiettiin täydellisesti. Kun erään lehden toimittaja myöhemmin soitti kuntaan ja kyseli asiasta, kunnan työntekijät eivät olleet mistään sellaisesta kuulleetkaan. He olivat erittäin tuohtuneita siitä, että tapaus oli salailusta huolimatta vuotanut julkisuuteen.

Kahden kunnan täysin erilaisesta suhtautumisesta (edellisessä kunnassa, jonka sosiaalitoimistossa myös hetken aikaa työskentelin, paikallinen romaniäiti nimettiin ehdolle äitienpäivämitalin saajaksi) romaneihin voidaan tehdä tiettyjä johtopäätöksiä. Tärkein lienee se, että jos jotakin vähemmistöä ei hyväksytä vaan syytetään ja syrjitään, se alkaa käyttäytyä niin kuin siltä odotetaan – eli huonosti. Tällöin voidaan sanoa, että no niin, nähtiinhän se, tuollaisia ne ovat. Mutta jos vähemmistöön suhtaudutaan positiivisesti ja sen mahdollisia puutteita ja virheitäkin siedetään, vähemmistö alkaa tulla tietoiseksi siitä, että sen oma käyttäytyminen lopulta määrää miten siihen asennoidutaan. Kun positiivinen asenne muiden taholta joudutaan ansaitsemaan suurella vaivalla, saavutettua statusta ei haluta mitätöidä käyttäytymällä huonosti.  

Kyse on vähän samasta kuin jos opettaja antaisi muutamille oppilaille kokeesta huonon numeron – etukäteen ennen kuin koetta on vielä pidetty. Näiden ihmisten motivaatio kokeeseen lukemiseen ja siinä vastaamiseen ei tietenkään olisi yhtä suuri kuin niiden, joiden numero ratkeaa vasta kokeessa.

Edellä kertomani tapauksen jälkeen kunnassa ei ole asunut romaneja. Jossakin vaiheessa kunnan peruskouluun sijoitettiin naapurikunnassa asuva romanipoika, mutta muiden oppilaiden kiusaamisen takia hänen mielenterveytensä alkoi horjua, ja hän joutui psykiatriseen hoitoon. Sen jälkeen hän ei enää palannut tavalliseen kouluun.

Ja taas saatiin vetää uusi rasti kunnan saavutuksiin. Romaniongelma ratkaistu. "Wir haben keine Zigeunerfrage".

Suomen romanikysymys on monikulttuurisuuden ihailijoille ja "rajat auki" -politiikan kannattajille vaikea asia. He näkevät rasismia ja suvaitsemattomuutta kaikkialla ympärillään, mutta kun Suomen romanien syrjinnän ottaa esille jossakin heidän foorumillaan, jatkokeskustelu loppuu yleensä siihen paikkaan. Aihe on kiusallinen, koska monet rasismin vastustajina itseään pitävät ihmiset huomaavat itsellään rasistisia asenteita silloin kun on kyse Suomen mustalaisista. On helpompi olla edistyksellinen monikulttuurisuuden kannattaja ja rasismin vastustaja silloin kun on kyse eksoottisista ulkomaalaisista. Mutta jos kulman lähikaupassa epäillään paikallisia romaneja aiheetta varkaiksi, tällaiselta arkipäivän rasismilta suljetaan silmät ja korvat.

Mitä asialle voitaisiin tehdä? Johtuvatko romanien ongelmat heistä itsestään vai ympäröivästä yhteiskunnasta? Pitäisikö romanien muuttua vai yhteiskunnan muuttua vai molempien muuttua?

Pelkäänpä, että romanien muuttuminen täydellisesti ei ole mahdollista. Yksilöt voivat tietenkin tehdä elämälleen mitä vain, mutta kokonaisen etnisen populaation luonteen ja tapojen muuttaminen on vaikeampi asia. Uskon nimittäin näiden ominaisuuksien periytyvyyteen tietyin ehdoin.

Kiistelty tutkija Tatu Vanhanen esitti seuraavan mielipiteen Darwin-seura ry:n ja Status ry:n 15.5.2006 järjestämässä evoluutioseminaarissa, jonka aiheena oli älykkyys, geenit ja ympäristö:

"Populaatioiden sisällä esiintyvän geneettisen vaihtelun vaikutus yksilöiden välisiin älykkyyseroihin tunnustetaan, mutta toisaalta otaksutaan, että populaatioiden ja rotujen välillä ei voi olla mitään keskimääräisiä perimässä olevia eroja, jotka vaikuttaisivat ryhmien välisiin keskimääräisiin älykkyyseroihin. Minusta tällainen päätelmä on lievästi sanottuna omituinen. Kun evoluutio on kymmenientuhansien vuosien aikana tuottanut rotujen fyysisiin ominaisuuksiin monenlaisia eroja, joiden perustan täytyy olla geeneissä, niin miten älykkyyteen vaikuttavat perintötekijät olisivat voineet 100 000 vuotta pysyä keskimäärin muuttumattomina? Miten älykkyys voisi olla ainoa ominaisuus, johon evoluutiolla ei ole ollut mitään vaikutusta?"

Sosiaalipolitiikan professori J.P. Roos puolusti Vanhasen näkemyksiä.  

Maailmanlaajuiset käytännön havainnot tekevät vaikeaksi ellei mahdottomaksi kiistää Vanhasen olettamuksia paikkansa pitämättöminä. Nyt ei ole kuitenkaan kyse älykkyydestä vaan siitä, onko esimerkiksi mustalaisilla jonkinlainen periytyvä kansanluonne, joka on syynä heidän heikkoon asemaansa yhteiskunnassa. Heidän älyssäänhän ei ilmeisesti ole mitään vikaa. Jos jonkinlainen kansanluonne on olemassa, uskon sen syntyneen lukuisten sukupolvien ja tuhansien vuosien aikana, jolloin mustalaiset ovat eläneet erillisinä ryhminä muiden yhteiskuntien seassa. He ovat oppineet pysyttelemään hengissä osallistumatta itse merkittävässä määrin tuotantoon - ainakaan alkutuotantoon. Hengissä pysyminen on edellyttänyt ympäröivän yhteiskunnan kannalta ei-toivottujen asioiden tekemistä kuten varastamista ja kerjäämistä ja aggressiivista kaupustelua ym. Koska nämä toimet on usein määritelty rikoksiksi, mustalaisten on ollut tavallaan pakko kehittää oma kulttuurinsa, jonka sisällä he voivat kokea olevansa hyviä ja hyväksyttäviä ihmisiä. Ympäröivän yhteiskunnan he ovat kokeneet viholliseksi, jota on voitu hyödyntää hyvällä omallatunnolla, ja jolta on pitänyt suojautua kulttuurillisen suojamuurin avulla.

Erään lastenkodin työntekijät kertoivat, että mustalaislapset eroavat tavoiltaan muista lapsista jo aivan pieninä. He ahmivat ruuan valtavalla vauhdilla hotkien aivan kuin se vietäisiin minä hetkenä tahansa pois heiltä. Tämä ei voi olla opittu tapa, koska kuka lastenkotiin tuotuja vauvoja olisi ehtinyt opettaa. Periytymisteoriaan tämä piirre sopii sen sijaan hyvin. On helppo kuvitella joukko eri ikäisiä mustalaislapsia Intiassa 2000 vuotta sitten kiertelemässä torikauppiaiden pöytiä ja viljelijöiden kasvimaita ja napsimassa sieltä suupaloja. Taistelu ruuasta on ollut kovaa, ja se ruoka minkä on saanut, on pitänyt ahmia heti, ettei joku vie sitä.  Kun tätä on jatkunut sukupolvesta toiseen, se on alkanut hiljalleen periytyä. Huonoiten puolensa pitävät lapset ovat kuolleet nälkään.

Uskon, että mustalaiskysymyksessä ollaan tekemisissä perinnöllisten ominaisuuksien kanssa, ja siksi ongelmat ovat niin vaikeita. Eihän mustalaisia syrjitä sen vuoksi, keitä he ovat, vaan sen vuoksi miten he elävät. Jos he luopuisivat kulttuuristaan ja siihen kuuluvista poikkeavista vaatteistaan ja tavoistaan ja panostaisivat koulunkäyntiin ja ammattiin valmistumiseen, koko romanikysymys olisi ratkaistu parinkymmenen vuoden kuluessa. Kun nuori romaninainen olisi opiskellut itsensä ekonomiksi ja pukeutuisi tyylikkääseen liikenaisen pukuun, kukaan ei syrjisi häntä eikä edes miettisi hänen taustaansa. Rotu ei ole avaintekijä mustalaisten syrjimisessä, koska he eivät poikkeaa ulkonäöltään oleellisesti ns. kantaväestöstä. Syrjiminen johtuu kulttuurista ja toimintatavoista.  

http://www.europarl.europa.eu/members/expert/alphaOrder/view.do?id=28141&language=EN

Kyse on siitä, miten toimintatavat saataisiin muuttumaan, kun samaan aikaan pitäisi tukea kulttuurin säilymistä. Pahin vaihtoehto on se, että kulttuuri tuhotaan, mutta integroituminen valtakulttuuriin jää tapahtumatta. Silloin näkymät ovat huonot.

ämpee

Quote from: Jack on 01.05.2011, 08:25:43

Kyse on siitä, miten toimintatavat saataisiin muuttumaan, kun samaan aikaan pitäisi tukea kulttuurin säilymistä.

Ei mitenkään, jos pitää samaan aikaan tukea vahingollisen kulttuurin säilymistä, ja sitten mukamas odottaa toisenlaisia toimintatapoja.
Uutta ei voi odottaa vanhaa tukemalla.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

bountyhunter

Yliedustus rikostilastoissa voi olla vaikka millä ryhmällä riippuen siitä kuinka monta ryhmää pystytään vain keksimään. Esimerkiksi yliedustus voisi olla vaikka silmälasittomilla ja pitkätukkaisilla.

Miniluv

Quote from: bountyhunter on 01.05.2011, 15:05:49
Yliedustus rikostilastoissa voi olla vaikka millä ryhmällä riippuen siitä kuinka monta ryhmää pystytään vain keksimään. Esimerkiksi yliedustus voisi olla vaikka silmälasittomilla ja pitkätukkaisilla.

Kas kun ei neliraajahalvaantuneilla ja yli 90-vuotiailla. Ei nyt oikein vakuuta.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

vilach

#41
Quote from: Jack on 01.05.2011, 08:25:43
Nyt ei ole kuitenkaan kyse älykkyydestä vaan siitä, onko esimerkiksi mustalaisilla jonkinlainen periytyvä kansanluonne, joka on syynä heidän heikkoon asemaansa yhteiskunnassa.
Älykkyyden lisäksi rehellisyydellä ja itsekkyydellä on valtava merkitys. Epäitsekäs ihminen yrittää ansaita rehellisesti, tekee työtä hyvin, vaikka pomo ei voi valvoa häntä, itsekäs yrittää varastaa/huijata, tekee töitä huonosti, jos pomo ei voi valvoa häntä jne.
Juuri itsekkyyden takia sellaiset maat, kuten kiina, Mongolia, ukraina, moldova, armenia, georgia ovat rutikyöhiä, vahvasti korruptuneita vaikka niissä IQ on lähellä sataa.
http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_Global_Inequality
Mokuttajat sanovat: he tekevät rikoksia ja huijavat, koska ovat köyhiä.
Se ei ole totta, niissä maissa pahempia rikoksia tekevät rikkaat.
Suomessa ei ollut tehty rikoksia silloin, kun se oli rutiköyhä, vaan rakennettiin maata rehellisellä työllä.

Romanien ongelmaa voi parantaa kiristämällä rajusti rangaistuksia ja pakottamalla tehdä töitä, jos varastavat (nykyään työtön henkilö ei maksa sakkoja, jos varastaa)

Marius

#42
Jackille suurkiitos vaivannäöstä, hyvä kirjoitus. Itse vain hapuilen noilla samoilla vesillä.
Myös Vilach on ongelman alkulähteillä.
Olisi niin houkuttelevaa kontribuoida tässä vaiheessa, mutta juuri nyt laiskottaa... ;)
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Kipling

Tunnen yhden puoliksi mustalaisen, joka oli kasvanut meidän valkolaisten puolella ja voin vakuuttaa, että häntä parempaa miestä ei tässä maassa ole seissyt pystyssä.

Tänään taas kiinnostava mustalaiskohtaaminen vappukadulla, jossa väkijoukon ympäröimänä mustalaispariskunta järjestää valtavan kohtauksen aivan mielettömällä huudolla.  :facepalm:

Se on kulttuurista kyse ja täytyy sanoa, että mannejen kulttuuria paskempaa on vaikea löytää maailmalta...
"All stereotypes turn out to be true. This is a horrifying thing about life. All those things you fought against as a youth: you begin to realize they're stereotypes because they're true"
-David Cronenberg

Marius

Ei romaneilla mielestäni ole mitään "kulttuuria", vaan tapoja.
Esim. ranskalaisilla tai italialaisilla voi pienin varauksin myöntää olevan kulttuuri, Suomella tietysti ilman muuta. ;)
Mutta jotkin epäsosiaaliset tavat eivät suinkaan tarkoita, että ryhmällä olisi jokin kulttuuri.
Tai noh, puhutaanhan vankila"kulttuuristakin"...
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

pelle12

 Luulenpa, että koko Eurooppa, ja enenevässä määrin koko maaailma miettii päänsä puhki mitä noille rikostilastoille tulisi tehdä. Eikä kunnon vastausta näytä tulevan, paitsi ehkä, että julistetaan tilastot salaisiksi, sillähän ongelma ratkeaa.

Kajsaniemi R

#46
Quote from: bountyhunter on 29.04.2011, 20:14:52

Mielestäni on turha erotella kansallisia ryhmiä lainsäädännössä, vaan kaikkia Suomen kansalaisia pitäisi ajatella yksilöinä, joilla on samat velvollisuudet ja oikeudet.

Olen täysin samaa mieltä.


Quote from: bountyhunter on 29.04.2011, 20:14:52

Täällä ollaan siis ilmeisesti sitä mieltä, että nykyään kaikilla ei ole samoja velvollisuuksia ja oikeuksia. Ymmärsinkö oikein?

Ymmärsit täysin oikein. Tilanne on juuri tuollainen.


Quote from: bountyhunter on 29.04.2011, 20:14:52

Muodollisesti samalle viivalle? Eikö nykyäänkin laki ole kaikille Suomessa sama (eli mustalaiset tosiasiallisesti samalla viivalla)?

Ei ole.


Quote from: bountyhunter on 29.04.2011, 20:14:52

Mitä tarkalleen ottaen on tuo "perusteeton tukeminen"? Erotellaanko Suomen laissa etnisiä ryhmiä siten, että romanit siitä hyötyvät?

Kyllä erotellaan.

Esimerkiksi minulla ei olisi etnisestä taustastani johtuen mitään mahdollisuutta saada itselleni Valden rahaa esimerkiksi jonkin seuraavanlaisen kansallispuvun hankintaa varten:
(http://www.vuorelma.net/files/vuorelma.palvelee.fi/tuotekuvat/kansallispuvut/miehet/keski-pohjanmaa.jpg)(http://www.vuorelma.net/files/vuorelma.palvelee.fi/tuotekuvat/kansallispuvut/miehet/valkeala.jpg)


Samaan aikaan erään toisen etnisen ryhmän edustajille maksetaan monessa kunnassa rahat aina uutta kansallishametta varten joka vuosi:

Quote from: YLEnanto

(http://yle.fi/ecepic/archive/00075/romanit_tyo_jpg_75742b.jpg)

Romaninaiset toivovat 1300 euron vuosittaista lisää perinteisen vaatetuksen hankkimiseen.

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/03/imatralla_romaninaiset_toivovat_lisaa_kaupungin_tukea_romanivaatetukseen_618829.html

Esimerkiksi Jyväskylän kaupunki määrää jokavuotisten kansallishamerahojen maksamisesta yhteen etniseen ryhmään kuuluville kansalaisille vuoden 2011 virallisessa toimeentulotukiohjeessaan (ohjeen kohta 4.8. "Romanivaatetus"). Samainen ohje ei sisällä kohtaa mihinkään muuhun etniseen ryhmään kuuluvien kansalaisten vaatettamiseen myönnettävästä vastaavasta rahasta. Ryhmään X kuuluville kansalaisille siis maksetaan ilmainen kansallishame joka vuosi valtion rahoista pelkästään heidän etnisen taustansa vuoksi samalla, kun ryhmiin Y ja Z kuuluville kansalaisille kieltäydytään maksamasta rahaa samaan tarkoitukseen vain, koska nämä kuuluvat tiettyyn etniseen tai rodulliseen ryhmään (eli johonkin muuhun etniseen ryhmään kuin ryhmään X).

Jyväskylän kaupungin asiaa koskeva ohje löytyy täältä.

Mainittakoon myös, että samaiseen kansallispukuiseen etniseen ryhmään kuuluville terveille ja työkykyisille ihmisille esitetään usein myönnettävän oikeus jäädä eläkkeelle jo 18 vuoden iässä. Moneen muuhun etniseen tai rodulliseen ryhmään kuuluville Suomen kansalaisille ei anneta vastaavalla tavalla mahdollisuutta vetäytyä nauttimaan Valtion rahoittamista eläkepäivistä kypsässä 18 vuoden iässä, vaikka tätä mahdollisuutta kuinka kovasti itselleen haluaisi. Mikäli em. tiedot pitävät paikkansa, on syynä tähän pelkästään eläkepäivistä haaveilevan kansalaisen kuuluminen "väärään" rotuun tai etniseen ryhmään.

Itse en haluaisi vielä pitkään aikaan eläkkeelle, mutta olisi kuitenkin lohdullista tietää, että myös minä voisin halutessani koska tahansa päästä nauttimaan kiireettömästä eläketunnelmasta esimerkiksi raviradan tarjoamasta jännityksestä nauttien:

(http://www.romanomissio.fi/galleria/022_rouvat_raveissa.jpg)


Edellinen kansallispukuesimerkin sisältävä katkelma on eräästä aiemmin kirjoittamastani viestistä, jonka voit käydä halutessasi lukemassa kokonaisuudessaan täällä:

http://hommaforum.org/index.php/topic,43274.msg584495.html#msg584495

Kannattaa tosin muistaa, että eri etnisten ryhmien "erotteleminen" toisistaan Suomen lainsäädännössä ja viranomaiskäytännöissä eivät rajoitu vain kansallispukuista vähemmistöämme koskeviin asioihin.

Yksi esimerkki Suomessa harjoitettavasta syrjinnästä etnisen taustan tai ihonvärin perusteella voisi olla vaikkapa se, että minulta voidaan evätä pääsy julkiseen uimahalliin tiettyinä aikoina pelkästään oman etnisen taustani vuoksi, vaikka esimerkiksi kuka tahansa somalinainen voi mennä mihin tahansa uimahalliin aina halutessaan, eikä kukaan varmasti edes yritä estää hänen uimistaan hänen etniseen taustaansa vedoten.

Toinen esimerkki on ns. "positiivinen" syrjintä työhönotossa. Kuten tiedämme, on erityisesti Helsingin kaupunki kunnostautunut viime aikoina tämän rotusorron lajin harjoittamisessa. Jos minä hakisin työpaikkaa Helsingin kaupungilta ja olisin kyseiseen paikkaan kiistatta pätevin hakija, voisi kaupunki uuden käytäntönsä perusteella jättää paikan antamatta minulle pelkästään siksi, että minun ihoni on väärän värinen. Tästä aihepiiristä löytyy Hommasta^^^ jo useampi ketju, joten palataan tässä yhteydessä takaisin kysymykseesi siitä, että "erotellaanko Suomen laissa etnisiä ryhmiä siten, että romanit siitä hyötyvät".

Jos haluat lisää esimerkkejä kansallispukuisen vähemmistön ja Suomen valtaväestön erilaisesta kohtelusta viranomaisissa, löytyy niitä esimerkiksi sosiaalialan ammattilaisille tarkoitetulta sosiaaliportti-sivustolta:

http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/konsultointi/romani/kysymys/?groupId=bb6934f1-5fd0-4e98-8af2-39b932cc52bb&announcementId=5857137a-f52f-4dd5-965b-439d2b162709

Laitan tähän lopuksi vielä pienen lainauksen esimerkiksi sosiaaliportti-sivustolla käsiteltävistä visaisista romanikulttuuriin liittyvistä kysymyksistä. Tässä on kysymys sosiaalialan viranomaisen antamasta ohjeistuksesta toiselle sosiaaliviranomaiselle, joka itseään paremmalta asiantuntijalta kysyy neuvoa tilanteeseen, jossa erääseen vähemmistöön kuuluva äiti oli vaatinut sekä Kelalta että kunnan sosiaalitoimistolta rahaa kaksion vuokraamiseen hänen 17-vuotiaan poikansa asunnoksi.

Syy siihen, että 17-vuotiaan pojan piti saada Kelalta ja sosiaalitoimelta rahat oman kaksion vuokraamiseen oli mm. se, että 17-vuotias poika ei romanikulttuurin sääntöjen mukaan voisi käyttää samaa pyykkikonetta äitinsä kanssa. Kyseinen poika oli joutunut käymään myös suihkussa tuttavien luona tai uimahallissa, koska heidän qulttuuriinsa nyt vain kuului, että poika ei saanut käydä silloisessa asunnossaan olevassa suihkussa tai saunassa peseytymässä.

Jotta jännitys ei laukeaisi liian aikaisin, saatte ihan itse lukea ylemmän sosiaaliviranomaisen kirjoittamasta ohjeistuksesta, saiko romaniäiti sosiaalitoimelta rahat ylimääräisen kaksion vuokraamiseen 17-vuotiaalle pojalleen, koska qulttuuri:

Quote from: sosiaaliportti

17-vuotiaan pojan oman asunnon hankkiminen

Kysymys:

17-vuotiaan romanipojan yksinhuoltajaäiti kertoi kysyneensä paikallisesta sosiaalitoimistosta toimeentulotukea pojan omaan asuntoon. Sosiaalitoimiston työntekijä oli suhtautunut kielteisesti pojan asumiseen yksin. Äiti kertoi pojan tarvitsevan tuossa iässä oman asunnon, sillä kulttuurisista syistä heidän asumisensa saman katon alla on vaikeaa. Esimerkiksi he eivät voi käyttää samaa saunaa ja samaa pyykkikonetta. Poika on joutunut käymään pesuilla sukulaisten ja tuttavien luona ja uimahallissa.

Äiti oli myös kysynyt Kelalta asumistukea pojan asumiseen, josta oli hänelle annettu asumistuesta myönteinen vastaus. Tukea hän ei ole vielä hakenut. Kysyttäessä asumistuen hakemisesta Kelan työntekijä sanoi, että sosiaalitoimen myönteinen kanta asumiseen ja lisäksi kulttuuriset syyt voisivat puoltaa asumistuen saamista.

Äiti kertoi ottavansa uudelleen yhteyttä sosiaalitoimeen ja perustelevansa toimeentulohakemusta asiakaslailla. Lisäksi äiti kertoi, että toisessa kunnassa olisi ollut vastaava tapaus, jossa asunto oli myönnetty alaikäiselle.

Äiti sanoi, että pojalle olisi tiedossa kaksio, jonka kustannuksiin hänkin voisi osittain osallistua. Lisäksi pojalle on tiedossa kesätöitä paikallisesta yrityksestä.

Onko pojan kulttuuritausta ja erityistilanne (äidin yksinhuoltajuus) huomioiden mahdollista/järkevää hankkia pojalle oma asunto sosiaalitoimen kustantamana?

Vastaus:

Kysymys on varsin tärkeästä asiasta ja kovinkin yleisestä ongelmasta. Kysymyksestä käy ilmi että äiti on melko perusteellisesti selostanut kulttuuriimme kuuluvat asiat kyseisiltä osin. On todella totta että tämän ikäisen pojan on vaikeaa asua yksinhuoltajaäidin kanssa. Kysyjän mainitsemat asiat, jotka äiti on hänelle kertonut, on huomioitava romanikulttuuriin kuuluvina erityispiirteinä.

Kulttuuritausta ja yksinhuoltajuus huomoitava

Kysymyksestä käy ilmi että poika olisi saamassa kesätöitä paikallisesta yrityksestä. On erittäin vaikea lähteä aamuisin työhön jos ei voi suorittaa normaaleja aamutoimia. Kulttuuritausta ja yksinhuoltajuus ovat ehdottomasti huomioitavia asioita em. kysymyksessä.

Suosittaisin toimeentulotuen myöntämistä asumiseen ja nuoren pojan tukemista kaikin tavoin syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Oleskelu siellä täällä tuttavien ja sukulaisten luona on omiaan tekemään elämästä epäsäännöllistä ja vaikeaa. Asunto on ehdoton perusta josta nuori voi lähteä työelämään ja kouluttautumaan

Kysymykseen vastasi Satu Blomerus


Edelliseen kysymykseen laadittu vastaus on varmasti hyvin luotettava, koska sen laatija Satu Blomerus näyttää olevan romanikysymysten kanssa jo pitkään työskennellyt erikoisasiantuntija:

Quote from: Vantaan kaupunki, sosiaali- ja terveyspalvelut

(http://www.vantaa.fi/binary.asp?guid=06994C52-378E-402E-9B16-8578CEF57E0C&field=image)

Vantaalla romanilapset halutaan saada päivähoitoon ja esiopetukseen romanilasten varhaiskasvatushankkeen avulla.
...

Hanketta toteuttamaan on palkattu projektityöntekijä Satu Blomerus (kuvassa)
...

Romanilapsia vähän päiväkodeissa
Satu Blomeruksen työ on haastavaa, koska Vantaan päiväkodeista ei juuri romanilapsia löydy.
...

Romaniperheet eivät juurikaan käytä päivähoitopalveluita, koska pelätään oman kulttuuri-identiteetin menettämistä.


Edith: pari poistunutta kuvalinkkiä korjattu
"Eivät ne [kerjäläiset] minua häiritse" -Timo Soini

"On luihuilua esiintyä nimimerkin takaa." -Timo Soini

"Valtion tulee huolehtia, että pakolaisia ja turvapaikanhakijoita vastaanottavilla kunnilla on enemmän resursseja." -Timo Soini

"Itse maahanmuutto on marginaalinen asia" -Timo Soini

atella

Quote4.8. Romanivaatetus
Romaninaisen hameen hankintaan hyväksytään toimeentulotukilaskelmaan 400 euroa vuoden välein.

En viitsi niin hirveästi veivata tätä romani-asiaa, koska täällä on minua viitseliäämpiä ja fiksumpia sitä tekemään.

Tuo lainaus olkoon esimerkkinä tähän kusetushommaan johon yhteiskunta on narutettu. Siis: ihmiselle annetaan rahaa siihen että tekee itsensä kykenemättömäksi työntekoon. N. 10 kg painavan hameen kanssa on  mahdoton olla normaalisti työmarkkkinoilla. Vaikka unohdettaisiin  kokonaan se että ihminen, keskellä arkipäivää näin pukeutuneena, on lähinnä sirkuspelle.
"On totta että voit huijata kaikkia ihmisiä jonkin aikaa;
voit jopa huijata joitakin ihmisiä kaiken aikaa;
mutta et voi huijata kaikkia ihmisiä kaiken aikaa."

- Abraham Lincoln

AfriCat

Quote from: Jack on 01.05.2011, 08:25:43Suomen romanikysymys on monikulttuurisuuden ihailijoille ja "rajat auki" -politiikan kannattajille vaikea asia. He näkevät rasismia ja suvaitsemattomuutta kaikkialla ympärillään, mutta kun Suomen romanien syrjinnän ottaa esille jossakin heidän foorumillaan, jatkokeskustelu loppuu yleensä siihen paikkaan. Aihe on kiusallinen, koska monet rasismin vastustajina itseään pitävät ihmiset huomaavat itsellään rasistisia asenteita silloin kun on kyse Suomen mustalaisista. On helpompi olla edistyksellinen monikulttuurisuuden kannattaja ja rasismin vastustaja silloin kun on kyse eksoottisista ulkomaalaisista. Mutta jos kulman lähikaupassa epäillään paikallisia romaneja aiheetta varkaiksi, tällaiselta arkipäivän rasismilta suljetaan silmät ja korvat.

Romanien historia Suomessa on kohtalaisen pitkä. Tuona aikana he ovat toimiensa ansiosta saaneet tietyn maineen. Harvassa ovat ne suomalaiset, joilla ei olisi minkäänlaisia omakohtaisia kokemuksia romaneista. Tuosta voidaan siirtyä siihen olennaiseen kysymykseen, että minkälaisia nämä kokemukset sitten ovat olleet? Noh, kuten kaikki tiedämme, kokemukset ovat valitettavasti huomattavan suurella osalla kansaa todella negativiisia.

Suvaitsevaisuus karisee kummasti, jos/kun esim. oman kadonneen laukun/lompakon/puhelimen/korujen/avainten jne. katoamissyy ei olekaan rikkimenneet taskut tai hajamielisyys. Tai jos esim. suht. suoraa tupakan/rahan/puhelimen/alkoholin jne. pummausta harjoittavat ryhmät eivät ymmärrä kielteistä vastausta.
Ever get the feeling you've been cheated? Good night!

Marius

#49
Itselläni on kyllä erittäin positiivisiakin henk. koht. kokemuksia romaneista.
Tarkemmin ajatellen; erittäin negatiivisia ei pahemmin ole, siis sellaisia suoraan, välittömään, kanssakäymiseen liittyviä huonoja kokemuksia. Osittain voi syynä olla tietenkin se, että olen symppis kaveri... 8)
Yksi aivan naurettavan parhaista on 30:n vuoden takaa, liittyen muutamaan ostohetkellä vahingossa rikkoneeseeni flindaan, mutta sitä ei kannata mainostaa, koska anonymiteetti :o, (ja taas rappaus rapisi)... ;)

Pointti silti on, että vaikka en omaa negatiivisia henkilökohtaisia kokemuksia romaneista, miksi se ei muuta kokonaiskäsitystäni? Taidan olla ennakkoluuloinen. :o :o :o
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Alfresco

Quote from: Kajsaniemi R on 01.05.2011, 21:39:56
Romaninaiset toivovat 1300 euron vuosittaista lisää perinteisen vaatetuksen hankkimiseen.

Syy siihen, että 17-vuotiaan pojan piti saada Kelalta ja sosiaalitoimelta rahat oman kaksion vuokraamiseen oli mm. se, että 17-vuotias poika ei romanikulttuurin sääntöjen mukaan voisi käyttää samaa pyykkikonetta äitinsä kanssa.

Romanit ovat itse laatineet "kulttuurin", johon vedoten voivat vaatia kaiken näköistä. Mustalaishameet eivät ole mikään oikea romaniperintö vaan se taisi ilmestyä katukuvaan joskus sotien jälkeen kun tajuttin mikä oiva kuljetuväline se oli kaupassa "asioidessaan". Tuollainen vaatetus oli huippukallista aateliston tavaraa vielä 150 vuotta sitten. Edelleen sotien aikana kyseessä oli luksustavaraa, joka maksoi pienen omaisuuden.

Mielestäni tällaiselle erilliskohtelulle pitää vaan laittaa piste. Jos ei ole itse varaa pitsivaatteisiin niin olkoon ilman. Jos pentu ei saa asua kotona niin asukoon muualla. Jos ei mieli duniin niin menköön työkkäriin eikä eläkkeelle. Kaikki mustalaisten erivapaudet näyttäisi tähtäävän vaan siihen, että päästäisiin loisimaan yhteiskunnan varoilla ja kaikki mukamas perustuu kultturiin.

Tällainen loputon ymmärtäminen ja kultuurien vaaliminen verovaroin johtaa dekadenttiin elämään missä liiallinen vapaa-aika aiheuttaa turhautuneisuutta, oireilua ja rkollisuutta. Nuori lopettaa tappelemisen kun menee töihin. Työn houkuttelevuus on kuitenkin tasan nolla jos 18-vuotiaana mennään eläkkeelle lorvimaan.

On kohtuutonta, että miellä on parikymmentutpäinen kansanryhmä, joka ei käytännössä tee päivääkään palkkatöitä koko elämänsä aikana ja jonka rikostilastot ovat ihan omaa luokkaa. Toivottavasti uusi hallitus tulee asettamaan jonkun porukan selvittämään tätä asiaa, jotta saadan tarvittavat korjaustoimet käyttöön.

ElinaElina

Kyllä voivat käyttää samoja pyykkikoneita ja saunoja. Olen tutustunut mustalaisiin ja käynyt kylässä, joten olen huomannut. Siinä nyt taas luukutetaan sossua.
Facebookissa kiva sivu: Lieksa maahanmuutto kuvia

pelle12

Quote from: ElinaElina on 02.05.2011, 20:10:31
Kyllä voivat käyttää samoja pyykkikoneita ja saunoja. Olen tutustunut mustalaisiin ja käynyt kylässä, joten olen huomannut. Siinä nyt taas luukutetaan sossua.
Siinä tuo kansanryhmä on todellakin osoittanut kekseliäisyytensä, ja varmasti nauravat räkäiseti selän takana kuinka sossuntäti meni taas paskaisesti lankaan.

pelle12

Quote from: Ulkopuolinen on 03.05.2011, 09:01:10

Mitä siitä seuraisi? Kulttuurin muutos? Rikollisuutta? Lorvimisen loppuminen? Muutto Ruotsiin?


Tuskinpa ainakaan kultturin muutos tai lorvimisen loppuminen.

AuggieWren

Quote from: AfriCat on 02.05.2011, 01:09:48
Harvassa ovat ne suomalaiset, joilla ei olisi minkäänlaisia omakohtaisia kokemuksia romaneista. Tuosta voidaan siirtyä siihen olennaiseen kysymykseen, että minkälaisia nämä kokemukset sitten ovat olleet? Noh, kuten kaikki tiedämme, kokemukset ovat valitettavasti huomattavan suurella osalla kansaa todella negativiisia.

Meikäläiseltä löytyy ainakin huomattavan positiivisia kokemuksia romaneista. Molemmat positiiviset tapaukset tosin eivät korostaneet mitään mustalaiskulttuuria saati pukeutuneet kansallispukuihin. Kansallispukuiset tapaukset ovatkin sitten järjestään vain yrittäneet kusettaa rahaa ja myydä varastettua tupakkaa/viinaa/vaatteita.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

pelle12

Quote from: AuggieWren on 03.05.2011, 10:01:42


Meikäläiseltä löytyy ainakin huomattavan positiivisia kokemuksia romaneista. Molemmat positiiviset tapaukset tosin eivät korostaneet mitään mustalaiskulttuuria saati pukeutuneet kansallispukuihin. Kansallispukuiset tapaukset ovatkin sitten järjestään vain yrittäneet kusettaa rahaa ja myydä varastettua tupakkaa/viinaa/vaatteita.
Ihminenhän lähettää pukeutumisellaan sekä tahallisia että tahattomia viestejä ympäristölleen. HC-romanit pitävät kulttuuristaan kiinni, ja kokemukset ovat kuvaillun kaltaiset.

Alfresco

Quote from: pelle12 on 03.05.2011, 09:53:36
Quote from: Ulkopuolinen on 03.05.2011, 09:01:10

Mitä siitä seuraisi? Kulttuurin muutos? Rikollisuutta? Lorvimisen loppuminen? Muutto Ruotsiin?


Tuskinpa ainakaan kultturin muutos tai lorvimisen loppuminen.

Vaihtoehto erityistulonsiirroille on

- mennä duuniin,
- rötöstellä tai
- jättäytyä normaalin eli alhaisemman sosiaaliturvan varaan.

Rötöstelylle on aina joku raja koska se tie vie väistämättä linnaan jossain vaiheessa, kunhan lait ovat kunnossa (!). Toki linnakin on lorvimista mutta en usko, että kovin moni tietoisesti haluaa elää elämänsä kaltereiden takana.

Lorviminen ilman mitään tuloja ei ole mahdollista eli hän, joka ei halua rötöstellä joutuu joko menemään duuniin tai jäämään alhaisen sosiaaliturvan varaan. Väistämättä ainakin joku mustalainen valitsisi työn. Mitä useampi valitsisi työn, sen vähemmän työntekoa aletaan karsastaa ajan myötä eli mustalaisten työllisyys nousisi vuosien varrella kun kulttuurinen hyväksyntä paranee sukupolvien vaihtuessa.

Tämä on pitkä tie eikä yhtä ainoata oikeaa toimenpidettä ole vaan korjaus on monen asian summa. Selvää on, ettei erityistulonsiirroilla saada mitään aikaan. Juuri niiden turvinhan mustalaiset pystyvät jättäytymään kokonaan yhteiskunan ulkopuolelle veronmaksajien elätettäviksi.

Avain on tulevan hallituksen käsissä. Helppo toimenpide on yksinkertaiseti lakkauttaa nämä erityistuet korjatuilla asetuksilla. Ts. siirtyä aidosti tasa-arvoiseen sosiaalitukijärjestelmään missä kulttuurilisää ei ole olemassa. Samalla tulisi vahvistaa rikoslain pelotevaikutusta (sehän pitäisi tehdä joka tapauksessa). Sittenhän sen näkee mihin se johtaa.

vilach

#57
Quote from: Alfresco on 03.05.2011, 12:07:17
Quote from: pelle12 on 03.05.2011, 09:53:36
Quote from: Ulkopuolinen on 03.05.2011, 09:01:10

Mitä siitä seuraisi? Kulttuurin muutos? Rikollisuutta? Lorvimisen loppuminen? Muutto Ruotsiin?


Tuskinpa ainakaan kultturin muutos tai lorvimisen loppuminen.

Vaihtoehto erityistulonsiirroille on

- mennä duuniin,
- rötöstellä tai
- jättäytyä normaalin eli alhaisemman sosiaaliturvan varaan.

Rötöstelylle on aina joku raja koska se tie vie väistämättä linnaan jossain vaiheessa, kunhan lait ovat kunnossa (!).
Juuri liian pienet rangaistukset ovat nyt ongelma.
Niitä pitää suurentaa moninkertaisiksi nykyisistä.
Nykyään työantajat pelkäävät ottamaan romaneja töihin, koska pelkäävät, että he varastavat jotain työpaikalla, tekevät työtä huonosti, jos tietävät, että pomo ei huomaa sitä jne.

LW

Quote from: Alfresco on 02.05.2011, 19:54:35
On kohtuutonta, että miellä on parikymmentutpäinen kansanryhmä, joka ei käytännössä tee päivääkään palkkatöitä koko elämänsä aikana ja jonka rikostilastot ovat ihan omaa luokkaa. Toivottavasti uusi hallitus tulee asettamaan jonkun porukan selvittämään tätä asiaa, jotta saadan tarvittavat korjaustoimet käyttöön.

Se on sikälikin erityisen mielenkiintoista, että osa tästä vähemmistöstä on integroitunut yhteiskuntaan ainakin kohtalaisesti, osa jopa siinä määrin, että itse näen heidät suomalaisina siinä missä suomenruotsalaisetkin. Se loppuosa on siis aivan häkellyttävän aktiivista porukkaa perseilyn alalla. Jos he suuntaisivat puoletkin tuosta energiasta johonkin edes suurin piirtein järkevään, he pärjäsivät loistavasti. Mutta ei, ja nyt tilannetta kuvaa ehkä parhaiten yhden kaverini toteamus: "Minä ja mun kaveripiirini oltiin kaikki vannoutuneita antirasisteja, joiden mielestä ihmisten asenteet romaneja kohtaan oli ihan anteeksiantamattomia. Sitten me kohdattiin niitä ihan oikeasti, ja mielipiteet muuttui äkkiä."
"Yksi seikka jota ei vielä ole taidettu mainita, ovat rasistineitokaiset, jotka asettuvat houkutuslinnuiksi ja rasistiäijät sitten kyttää taustalla pusikossa puukkoineen ja puntareineen." -Pirjo Pönni Jokinen

Totuus löytyy kaurapuurosta.

Kuli

Quote from: bountyhunter on 01.05.2011, 15:05:49
Yliedustus rikostilastoissa voi olla vaikka millä ryhmällä riippuen siitä kuinka monta ryhmää pystytään vain keksimään. Esimerkiksi yliedustus voisi olla vaikka silmälasittomilla ja pitkätukkaisilla.

Olipas siinä taas älyllistä epärehellisyyttä kerrakseen. On täysin irrelevanttia puhua, joidenkin silmälasipäiden yliedustuksesta missään muussa kuin silmälasipäisyydessä tai näköongelmissa, koska A. Silmälasipäisyys tuskin aiheuttaa rikollisuutta->tilastollinen harha/sattuma B.Silmälasit(esim. likinäköisyys) ovat ihmisten ominaisuus eivätkä mikään luonteenpiirre tai määräävä tekijä. Mustalaisten yliedustus omaisuusrikoksissa ja murhissa ynnä muussa on hyvinkin mielenkiintoinen asia, koskapa se voidaan selittää ainoastaan kulttuurista sekä perinnöllisyydestä johtuvista lähtökohdista. Mitä isompi viiteryhmä sen selvemmiksi erot käyvät.
Kiitos kaikesta Rähmis.