News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2011-04-19 VU: PKS:n koulujen väliset erot muuta maata selvästi suureemmat

Started by juge, 19.04.2011, 13:28:09

Previous topic - Next topic

jupeli

Lainaus jag: "Voisi sanoa että todelliset ongelmat oppimistilanteessa tuo hyvin usein suomalainen lapsi, jolla on kotona perheen kesken ongelmia. Toinen ongelmatapaus on lapsi, jonka ei ole koskaan tarvinnut tarvinnut tehdä mitään, ei edes yrittää. "

Mitähän nyt tämä oikein tarkoittaa?
Thorsinismia vai?

_jaq_

Quote from: thinkingmind on 19.04.2011, 17:23:46

Lapset olivat hänelle rahaa ja toisteli monta kertaa että "kids are money" kun sanoin että ihmettelin asennetta koska minulle lapsilla ja rahalla ei ole mitään yhteyttä niin kaveri sanoi että mitä enemmän lapsia niin sitä enemmän rahaa voi tienata sillä että pistää lapsensa töihin.


Kymmenen lasta on varmasti aika paljon tuon ikäiselle, mutta ilmiö on normaali ja tuttu minulle myös suuresta osasta Aasiaa. Jälkikasvu menee töihin, mikäli rahaa on opiskelee ensin hyväpalkkaiseen työhön, ja alkaa maksaa rahaa vanhemmilleen. Tämä on käytännössä heidän eläkevakuutuksensa. Muutama lapsi elättää ja hoitaa kymmeniä miljoonia aasialaisia ja afrikkalaisia vanhuksia. En usko tämän tavan aivan heti hellittävän vaikka Suomeen tultaisiinkin.

Jos olisit itse samassa tilanteessa tällaisen isän tai äidin asemassa, antaisitko lapsesi riehua koulussa päätyen kouluttamattomana hampurilaisbaarin kassalle? Vai panostaisitko kenties hänen koulunkäyntiinsä huolella ja nauttisit sitten lokoisista eläkepäivistä lakimiespoikasi avustuksella? Siihen kun kerran on mahdollisuus. 

Kokemuksesta voin sanoa että maahanmuuttajaoppilaan oirehtiessa kodin ja koulun väliset ongelmat ovat suurimmat silloin jos vanhemmat eivät oikein taida suomea. Se on ongelma. Mutta jos viesti välittyy, niin kyllä mamuvanhemmat todella välittävät ja ovat kiinnostuneita koulumenestyksestä.

Toisin se on monen kantaväestön vanhemman kanssa, jotka eivät vastaa wilmaviesteihin, eivät puheluihin eivätkä muutenkaan suostu minkäänlaiseen yhteistyöhön koulun kanssa ja parhaassa tapauksessa haukkuvat vielä pataluhaksi.

Tuntuu välillä että suomalaiselle koulutus on itsestäänselvää. Maahanmuuttajille se ei ole ja siksi heidän panostuksensa kyllä näkyy koulutyöskentelyssä.

_jaq_

Quote from: thinkingmind on 19.04.2011, 17:23:46

Lapset olivat hänelle rahaa ja toisteli monta kertaa että "kids are money" kun sanoin että ihmettelin asennetta koska minulle lapsilla ja rahalla ei ole mitään yhteyttä niin kaveri sanoi että mitä enemmän lapsia niin sitä enemmän rahaa voi tienata sillä että pistää lapsensa töihin.


Kymmenen lasta on varmasti aika paljon tuon ikäiselle, mutta ilmiö on normaali ja tuttu minulle myös suuresta osasta Aasiaa. Jälkikasvu menee töihin, mikäli rahaa on opiskelee ensin hyväpalkkaiseen työhön, ja alkaa maksaa rahaa vanhemmilleen. Tämä on käytännössä heidän eläkevakuutuksensa. Muutama lapsi elättää ja hoitaa kymmeniä miljoonia aasialaisia ja afrikkalaisia vanhuksia. En usko tämän tavan aivan heti hellittävän vaikka Suomeen tultaisiinkin.

Jos olisit itse samassa tilanteessa tällaisen isän tai äidin asemassa, antaisitko lapsesi riehua koulussa päätyen kouluttamattomana hampurilaisbaarin kassalle? Vai panostaisitko kenties hänen koulunkäyntiinsä huolella ja nauttisit sitten lokoisista eläkepäivistä lakimiespoikasi avustuksella? Siihen kun kerran on mahdollisuus. 

Kokemuksesta voin sanoa että maahanmuuttajaoppilaan oirehtiessa kodin ja koulun väliset ongelmat ovat suurimmat silloin jos vanhemmat eivät oikein taida suomea. Se on ongelma. Mutta jos viesti välittyy, niin kyllä mamuvanhemmat todella välittävät ja ovat kiinnostuneita koulumenestyksestä.

Toisin se on monen kantaväestön vanhemman kanssa, jotka eivät vastaa wilmaviesteihin, eivät puheluihin eivätkä muutenkaan suostu minkäänlaiseen yhteistyöhön koulun kanssa ja parhaassa tapauksessa haukkuvat vielä pataluhaksi.

Tuntuu välillä että suomalaiselle koulutus on itsestäänselvää. Maahanmuuttajille se ei ole ja siksi heidän panostuksensa kyllä näkyy koulutyöskentelyssä.

Marius

Puhutko nyt maahan änkeävistä muslimikerjäläisistä, vai maahanmuuttajista?
Ymmärrätkö mitä tarkoittaa sana "muuttaa"?
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

juge

PISA-pisteet Pohjoismaissa:
1. sukupolven, 2. sukupolven maahanmuuttajat, maahanmuuttajat yhteensä ja alkuperäisasukkaat:

(http://www.cphpost.dk/images/stories/pisa_500.jpg)

Lähde:
http://www.cphpost.dk/news/national/88-national/51398-low-marks-for-educating-kids-with-immigrant-backgrounds.html
Osmo Soininvaara: "Pakolaistulva Afrikasta on vasta tulossa"

_jaq_

Quote from: jupeli on 19.04.2011, 17:32:12
Lainaus jag: "Voisi sanoa että todelliset ongelmat oppimistilanteessa tuo hyvin usein suomalainen lapsi, jolla on kotona perheen kesken ongelmia. Toinen ongelmatapaus on lapsi, jonka ei ole koskaan tarvinnut tarvinnut tehdä mitään, ei edes yrittää. "

Mitähän nyt tämä oikein tarkoittaa?
Thorsinismia vai?

1: Lapsella menee kotona huonosti. Äiti juo, tai isä vaikka hakkaa. Ehkä toinen vanhempi on kuollut. Ehkä yh-mutsi on ryypännyt itsensä sairaalaan ja lapsi on mummollaan tai turvakodissa. Hyvin usein jos koulussa alkaa äkkiseltään mennä huonosti on taustalla jokin traumaattinen kokemus kotona. Nuori ei jaksa enää keskittyä kouluun. Tämä saattaa näkyä esim yleisenä välinpitämättömyytenä jonka seurauksena tunnit häiriintyvät...

2: Olen tavannut lukuisia lapsia, jotka eivät tee mitään. Peruskoululaitos karsastaa nykyisin nelosten antamisia ja nämä onnettomat vaan sitten pullautetaan sieltä pihalle. Mitä teet 5,5 keskiarvolla peruskoulusta? Nämä lapset ovat lähes poikkeuksetta hyvistä perheistä. Aina hienot vaatteet päällä. Niillä on ekana IPad. Niiden ei ole ikinä tarvinnut tehdä mitään. Ne vastaavat kaikkeen "emmä osaa". Ne luovuttavat ennen kuin edes yrittävät.

Kuten sanoin olen uusi palstalla, voisitko selventää "Thorsinismiäsi". Voin maalaisjärkeilyllä ja rivien välistä lukemalla veikata mitä tarkoitat, mutta ehkä voisit lisätä termin vaikkapa wikipediaan muidenkin kuin homma-aktiivien tietoisuuteen.

_jaq_

Quote from: juge on 19.04.2011, 17:56:03
PISA-pisteet Pohjoismaissa:
1. sukupolven, 2. sukupolven maahanmuuttajat, maahanmuuttajat yhteensä ja alkuperäisasukkaat:

(http://www.cphpost.dk/images/stories/pisa_500.jpg)

Lähde:
http://www.cphpost.dk/news/national/88-national/51398-low-marks-for-educating-kids-with-immigrant-backgrounds.html

Kuva tukee havaintojani.

Ensimmäisen polven maahanmuutajilla on tietenkin vahva kielikynnys, mutta he pärjäävät silti suhteellisen hyvin. Ensimmäisen polven maahanmuuttajia on mielestäni ikävä laittaa samoihin graafeihin kantaväestön kanssa varsinkin kun kieli on niinkin helppo kuin Suomi.

Toisen polven maahanmuuttajat pärjäävät myös hyvin kun muistetaan missä kouluissa he pääsääntöisesti opiskelevat. Varmasti kaikki täällä ovat samaa mieltä siitä että mamulähiöitä ei tulisi rakentaa, vaan heidät tulisi ripotella ympäri maata tasaisesti. Veikkaampa että jos katsottaisiin esim. itä-helsingin koulujen pisapisteitä, niin ei varmaan kantaväestön pisteet tuolla tämän kuvaajan tasolla keiku. Eivätkä keikkuisi, vaikka maahanmuuttajat koulusta poistettaisiinkin.

Marius

Kysyn uudelleen: keitä mielestäsi ovat moneen kertaan mainitsemasi "mamut"?
Tanskalaisia, ruotsalaisia, saksalaisia, hollantilaisia, kiinalaisia, japanilaisia,
venäläisiä, italialaisia, espanjalaisia, vai keitä?
Sillä varmastikin sinulla on jokin viitekehys antaa, joka pätee korostamaasi epäkohtaan suomalaisessa koulujärjestelmässä.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

caprifolium

Quote from: _jaq_ on 19.04.2011, 18:06:08

Ensimmäisen polven maahanmuutajilla on tietenkin vahva kielikynnys, mutta he pärjäävät silti suhteellisen hyvin. Ensimmäisen polven maahanmuuttajia on mielestäni ikävä laittaa samoihin graafeihin kantaväestön kanssa varsinkin kun kieli on niinkin helppo kuin Suomi.

Toisen polven maahanmuuttajat pärjäävät myös hyvin kun muistetaan missä kouluissa he pääsääntöisesti opiskelevat. Varmasti kaikki täällä ovat samaa mieltä siitä että mamulähiöitä ei tulisi rakentaa, vaan heidät tulisi ripotella ympäri maata tasaisesti. Veikkaampa että jos katsottaisiin esim. itä-helsingin koulujen pisapisteitä, niin ei varmaan kantaväestön pisteet tuolla tämän kuvaajan tasolla keiku. Eivätkä keikkuisi, vaikka maahanmuuttajat koulusta poistettaisiinkin.

Siis, ensimäisen polven maahanmuuttajilla on kova kielikynnys, mutta miten sitten on mahdollista, että monet eivät osaa suomea jopa kymmenenkin vuoden maassa asumisen jälkeen, vaikka "kieli on niinkin helppo kuin suomi".?

Eli siis, "vika" on kantaväestössä. Miksi muuten toisen polven maahanmuutajien vanhemmat eivät laita lapsiaan muualle kouluihin kuin siihen lähikouluun, niin kuin kantaväestöstä osa tekee?
Mikä on tiedotusvälineiden perimmäinen tehtävä? Onko se informaation välittäminen, kansan sivistäminen, maailman muokkaaminen paremmaksi? Mutta paremmaksi kenen näkökulmasta?
- Suomen Kuvalehti 22/2012

Siili

Quote from: Aldaron on 19.04.2011, 15:33:13
Helsingin ruotsinkielisissä kouluissa on toistaiseksi hyvin vähän täysin maahanmuuttajataustaisia lapsia.

Tuo epäilemättä on omiaan nostamaan nk. suvaitsevaisuutta maahanmuuttoasioissa.  Ankkalammen poliittista energiaa voikin käyttää sitten sen vastustamiseen, että suomen- ja ruotsinkielisiä oppilaita opetettaisiin samassa rakennuksessa.

_jaq_

Quote from: Marius on 19.04.2011, 18:14:09
Kysyn uudelleen: keitä mielestäsi ovat moneen kertaan mainitsemasi "mamut"?
Tanskalaisia, ruotsalaisia, saksalaisia, hollantilaisia, kiinalaisia, japanilaisia,
venäläisiä, italialaisia, espanjalaisia, vai keitä?
Sillä varmastikin sinulla on jokin viitekehys antaa, joka pätee korostamaasi epäkohtaan suomalaisessa koulujärjestelmässä.

Joo, hyvä en ehkä käsittänyt että toi oli mulle.

Mamu = maahanmuuttaja. Henkilö joka tarvitsee ensin suomen kielen taidon ja sitten integroituu normaaliin opetukseen.

Eikai sillä maalla mitään väliä ole?


Aksiooma

Quote from: Köyhä kylddyyri on 19.04.2011, 14:53:13
Quote from: Marius on 19.04.2011, 14:32:15
Tuossahan on yli puolet miinuksella.
Eikä pidä muutenkaan paikkansa (toki mielenkiintoinen laskelma) - miinuksella on mm. oma synnyin kaupunginosa ja siellä ei ole yhden yhtä turvapaikanhakijaa ja käytännössä maahanmuuttajat aivan häviävän pieni osa. Puhun Vartiokylästä, siis.

EDIT: Puhun Vartioharjusta

Olen itse samoilta seuduilta kotoisin ja vanhempani asuvat yhä alueella. Kysymys ei ole siitä asuuko maahanmuuttajia naapurissasi vaan kyllä Vartioharjusta käydään kaupassa ja terveyskeskuksessa Kontulassa, Mellunmäen Masissa ja Itäkeskuksessa. Siellä niitä kohtaamisia on riittämiin ja tunnin reissu Itäkeskukseen rikastuttaa jo niin paljon että tulee kiire sulattelemaan sitä kaikkea monikulttuurisuutta kotiin turvaan Vartioharjuun ja Vartiokylään Humikkalantien eteläpuolelle.
Pahimmat vihollisemme ovat omassa keskuudessamme ne, jotka itsekkäistä syistä ovat valmiit uhraamaan kansakunnan elinedut ja ne, jotka jatkuvasti ja toistuvasti julistavat totuutena sitä, minkä tietävät valheeksi. -Risto Ryti

Jordan Peterson: Postmodernism - How and why it must be fought https://youtu.be/Cf2nqmQIf

Siili

Quote from: _jaq_ on 19.04.2011, 18:25:23
Quote from: Marius on 19.04.2011, 18:14:09
Kysyn uudelleen: keitä mielestäsi ovat moneen kertaan mainitsemasi "mamut"?
Tanskalaisia, ruotsalaisia, saksalaisia, hollantilaisia, kiinalaisia, japanilaisia,
venäläisiä, italialaisia, espanjalaisia, vai keitä?
Sillä varmastikin sinulla on jokin viitekehys antaa, joka pätee korostamaasi epäkohtaan suomalaisessa koulujärjestelmässä.

Joo, hyvä en ehkä käsittänyt että toi oli mulle.

Mamu = maahanmuuttaja. Henkilö joka tarvitsee ensin suomen kielen taidon ja sitten integroituu normaaliin opetukseen.

Eikai sillä maalla mitään väliä ole?

No, onko käsityksesi todellakin se, että tuo integroituminen sujuu yhtä juohevasti kaikista kulttuureista tulevilla?  

Marius

Quote from: _jaq_ on 19.04.2011, 18:25:23
Quote from: Marius on 19.04.2011, 18:14:09
Kysyn uudelleen: keitä mielestäsi ovat moneen kertaan mainitsemasi "mamut"?
Tanskalaisia, ruotsalaisia, saksalaisia, hollantilaisia, kiinalaisia, japanilaisia,
venäläisiä, italialaisia, espanjalaisia, vai keitä?
Sillä varmastikin sinulla on jokin viitekehys antaa, joka pätee korostamaasi epäkohtaan suomalaisessa koulujärjestelmässä.

Joo, hyvä en ehkä käsittänyt että toi oli mulle.

Mamu = maahanmuuttaja. Henkilö joka tarvitsee ensin suomen kielen taidon ja sitten integroituu normaaliin opetukseen.

Eikai sillä maalla mitään väliä ole?


Okei, siis maalla ei ole väliä. Mutta viitekehyksen pystyt silti havaitsemaan.
Mikä se on? Millä on väliä? Sillä selvästikin jollain on.

Selvästi ainakin sinunkin mielestäsi jokin ryhmä aina "tarvitsee" jotain.
Mikä se ryhmä on?
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

_jaq_

Quote from: Nina on 19.04.2011, 18:22:21

Eli siis, "vika" on kantaväestössä. Miksi muuten toisen polven maahanmuutajien vanhemmat eivät laita lapsiaan muualle kouluihin kuin siihen lähikouluun, niin kuin kantaväestöstä osa tekee?

Sanon ettei vika ole maahanmuuttajissa.

Meidän tehtävä on tehdä poliittiset ratkaisut, jossa luokkakoot pienenevät. Koulut saavat lisää resursseja, maahanmuutto pitää ripottaa ja pyrkiä välttämään ratkaisuja, joissa suuri osa koulun maahanmuuttajista laitetaan yhdelle ja samalle luokalle (tätäkin näkee).

Tähän liittyy tietenkin kaikki mahdollinen tuloeroista lähtien ja työttömyydestä ja ansioloukuista optioiden verotukseen. Kantaväestön oloja tulisi parantaa, varsinkin sen köyhimmän osan. Piste. Mutta tämä vaatii myös sen kantaväestön panostuksen. Kantaväestöhän tämän politiikan tekee. Osassa kantaväestöä on kuitenkin vikaa ja pahasti (tarkoitan näitä muutama viesti sitten luettelemiani lapsikohtaloita).

Tästä köyhän osan ahdingosta on helppo repiä vihaa maahanmuuttajia kohtaan, jotka pääsääntöisesti ovat täysin syyttömiä tähän vihaan (puhun nyt ala- ja yläkoululaisista). Näen kyllä ja kuulen lähes päivittäin rasismin nousun Suomalaisessa yhteiskunnassa suoranaisen haukkumisen, herjaamisen ja rasististen vitsien (ei haittaa vaikka mamuluokkakaveri on vieressä) kertomisen muodossa. Miksi tämän 10-15-vuotiaan lapsen pitää päivittäin kuulla kuinka hän on neekeri? Ja sitten "mitä tekee kolme neekeriä blaablaablaa". Tämä on tätä päivää ja en yhtään ihmettele jos vähän osa sortuu kuittaamaan takaisin. Syytä ainakin on.

Kuitenkin omat havaintoni eri kouluista yli kymmenen vuoden ajalta on että maahanmuuttajat aiheuttavat oppimistilanteessa hyvin harvoin ongelmia. He saavat kestää paljon, mutta ovat kilttejä ja melko tunnollisia. Kantaväestöstä tuleekin sitten sellaisia ihmiskohtaloita, että ei voi edes ymmärtää mitä heidän vanhempiensa päässä liikkuu.


_jaq_


Quote from: Nina on 19.04.2011, 18:22:21

Eli siis, "vika" on kantaväestössä. Miksi muuten toisen polven maahanmuutajien vanhemmat eivät laita lapsiaan muualle kouluihin kuin siihen lähikouluun, niin kuin kantaväestöstä osa tekee?

Sanon ettei vika ole maahanmuuttajissa.

Meidän tehtävä on tehdä poliittiset ratkaisut, jossa luokkakoot pienenevät. Koulut saavat lisää resursseja, maahanmuutto pitää ripottaa ja pyrkiä välttämään ratkaisuja, joissa suuri osa koulun maahanmuuttajista laitetaan yhdelle ja samalle luokalle (tätäkin näkee).

Tähän liittyy tietenkin kaikki mahdollinen tuloeroista lähtien ja työttömyydestä ja ansioloukuista optioiden verotukseen. Kantaväestön oloja tulisi parantaa, varsinkin sen köyhimmän osan. Piste. Mutta tämä vaatii myös sen kantaväestön panostuksen. Osassa kantaväestöä on vikaa ja pahasti (tarkoitan näitä muutama viesti sitten luettelemiani lapsikohtaloita).

Tästä köyhän osan ahdingosta on helppo repiä vihaa maahanmuuttajia kohtaan, jotka pääsääntöisesti ovat täysin syyttömiä tähän vihaan (puhun nyt ala- ja yläkoululaisista). Näen kyllä ja kuulen lähes päivittäin rasismin nousun Suomalaisessa yhteiskunnassa suoranaisen haukkumisen, herjaamisen ja rasististen vitsien (ei haittaa vaikka mamuluokkakaveri on vieressä) kertomisen muodossa. Miksi tämän 10-15-vuotiaan lapsen pitää päivittäin kuulla kuinka hän on neekeri? Ja sitten "mitä tekee kolme neekeriä blaablaablaa". Tämä on tätä päivää ja en yhtään ihmettele jos vähän osa sortuu kuittaamaan takaisin. Syytä ainakin on.

Kuitenkin omat havaintoni eri kouluista yli kymmenen vuoden ajalta on että maahanmuuttajat aiheuttavat oppimistilanteessa hyvin harvoin ongelmia. He saavat kestää paljon, mutta ovat kilttejä ja melko tunnollisia. Kantaväestöstä tuleekin sitten sellaisia ihmiskohtaloita, että ei voi edes ymmärtää mitä heidän vanhempiensa päässä liikkuu.


_jaq_

Quote from: Siili on 19.04.2011, 18:30:53

No, onko käsityksesi todellakin se, että tuo integroituminen sujuu yhtä juohevasti kaikista kulttuureista tulevilla?  

Jäinpä oikein miettimään tätä pitkään. Omien havaintojeni mukaan en voi laittaa eroa minkään eri kulttuurin välille siitä kuinka hyvin he koululuokassa pärjäävät.

Siitä onko eri kulttuurien välillä ajallisia eroja paljon, kuinka kauan ollaan pienryhmissä ja siirrytään normaaliin opetukseen en osaa sanoa. Tässä varmasti mahdollinen pohjakoulutus määrää aika paljon tahtia.

caprifolium

#47
Quote from: _jaq_ on 19.04.2011, 18:47:54
Sanon ettei vika ole maahanmuuttajissa.

Meidän tehtävä on tehdä poliittiset ratkaisut, jossa luokkakoot pienenevät. Koulut saavat lisää resursseja, maahanmuutto pitää ripottaa ja pyrkiä välttämään ratkaisuja, joissa suuri osa koulun maahanmuuttajista laitetaan yhdelle ja samalle luokalle (tätäkin näkee)....

Tästä köyhän osan ahdingosta on helppo repiä vihaa maahanmuuttajia kohtaan, jotka pääsääntöisesti ovat täysin syyttömiä tähän vihaan (puhun nyt ala- ja yläkoululaisista)....

No niin, ja taas tuo viha, tuo jo puhkikulutettu argumentti! Ei
maahanmuuttopolitiikkaa kritisoiva vihaa maahanmuuttajia. Ei köyhyys tee ihmisestä vihaajaa, ei syrjäytyminenkään. Suurin osa vähäosaisista on turhautuneita ja uupuneita Suomen harrastamaan osittaiseen positiiviseen syrjintään, eikä syytä siitä maahanmuuttjia vaan selkärangattomia poliitikkojamme.

Viha-sanalla on niin helppo kuitata vaikeat asiat, mutta silloin kyllä mennään metsään, että nokka kolisee.
Mikä on tiedotusvälineiden perimmäinen tehtävä? Onko se informaation välittäminen, kansan sivistäminen, maailman muokkaaminen paremmaksi? Mutta paremmaksi kenen näkökulmasta?
- Suomen Kuvalehti 22/2012

Siili

Quote from: _jaq_ on 19.04.2011, 18:58:51
Quote from: Siili on 19.04.2011, 18:30:53

No, onko käsityksesi todellakin se, että tuo integroituminen sujuu yhtä juohevasti kaikista kulttuureista tulevilla?  

Jäinpä oikein miettimään tätä pitkään. Omien havaintojeni mukaan en voi laittaa eroa minkään eri kulttuurin välille siitä kuinka hyvin he koululuokassa pärjäävät.

Siitä onko eri kulttuurien välillä ajallisia eroja paljon, kuinka kauan ollaan pienryhmissä ja siirrytään normaaliin opetukseen en osaa sanoa. Tässä varmasti mahdollinen pohjakoulutus määrää aika paljon tahtia.


Ihan mukava kuulla tällaisiakin näkemyksiä.  Toivottavasti olet vilipitön.  Katsos, toisenlaisiakin stooreja täällä on esitetty

http://hommaforum.org/index.php/topic,28659.msg413581.html#msg413581

Yksittäisiä nimimerkin takaa kirjoitettuja stooreja pitää käsitellä nimenomaan sellaisina, anekdootteina

Mursu

Quote from: juge on 19.04.2011, 15:01:36


Hakkasin aikani kuluksi vähän lukuja SPSS:llä. Tässä Helsingin äänestysalueiden väliset korrelaatiot puolueiden kannatusprosenteista laskettuna:


Laskin myös samoja lukuja. Kullekin puolueelle lähin ja kaukaisin kumppani.

lähin

KOK      RKP     0,67
SDP      PS      0,81
PS       SDP     0,81
KESK     KD      0,44
VAS      VIHR    0,50
VIHR     VAS     0,50
RKP      KOK     0,67
KD       PS      0,72

kaukaisin      

KOK     SDP     -0,76
SDP     KOK     -0,76
PS      VIHR    -0,70
KESK    RKP     -0,30
VAS     KOK     -0,75
VIHR    PS      -0,70
RKP     SDP     -0,73
KD      VIHR    -0,56


SDP:n ja Vasemmistoliiton ero on mielenkiintoinen. Toinen on PS:n kanssa kimpassa ja toinen Vihreiden. Ilmeisestikin vasemmistoliitto on ideologisten "intellektuelli vasureiden" puolue, kun SDP on perusduunareiden. Olisi kiva saada luvut sukupuolittain, mutta se ei ole mahdollista. Läpi päässeiden sukupuolista voi kuitenkin päätellä, että SDP on pitkälle naisten puolue, kun PS on miesten.

Suomen poliittista ilmapiiriä ei enää voi selittää pelkällä oikeisto-vasemmistojaolla. Sekä Vihreä ja PS sijoittuvat aika huonosti siihen ja kummassakin on käsittääkseni suurta sisäistä eroa tässä jaossa. Näin ainakin on perussuomalaisilla.

Korrelaatiot sinänsä eivät kerro yhteistyömahdollisuuksista. SDP-Kokoomus yhdistelmä on ihan toimiva, kysehän on kahden intressin sovittamisesta yhteen, homma on suunnilleen sama kuin AY-neuvotteluissa. PS-Vihreät on paljon hankalampi, kun kyse on ideologisesta erosta.


_jaq_

#50
Quote from: Nina on 19.04.2011, 19:03:28

Tästä köyhän osan ahdingosta on helppo repiä vihaa maahanmuuttajia kohtaan, jotka pääsääntöisesti ovat täysin syyttömiä tähän vihaan (puhun nyt ala- ja yläkoululaisista)....


No niin, ja taas tuo viha, tuo jo puhkikulutettu argumentti! Ei
maahanmuuttopolitiikkaa kritisoiva vihaa maahanmuuttajia. Ei köyhyys tee ihmisestä vihaajaa, ei syrjäytyminenkään. Suurin osa vähäosaisista on turhautuneita ja uupuneita Suomen harrastamaan osittaiseen positiiviseen syrjintään, eikä syytä siitä maahanmuuttjia vaan selkärangattomia poliitikkojamme.

Viha-sanalla on niin helppo kuitata vaikeat asiat, mutta silloin kyllä mennään metsään, että nokka kolisee.

Kuten sanoin puhun ala- ja yläkoululaisista oppilaista. Mistä tämä viha tulee tämän ikäisille oppilaille? Ei yläkoululainen ajattele maahanmuuttopolitiikkaa. Hän koulukiusaa luokalleen tulevaa maahanmuuttajaa. Onko tämä hänen poliittinen ratkaisunsa? Vai eikö hän ehkä osaa ajatella tilanteessa järkevästi? Mistä nämä opit tulevat jos eivät kotoa?

Ymmärrän kyllä maahanmuuttokriittisyyden käsitteen. Tai luulen että olen ymmärtänyt hommalaisten käsityksen sanasta. Maahanmuuttokriittisyys ei kuitenkaan käsittääkseni tarkoita että lapsille saa opettaa minkä tahansa käytöksen olevan ok mamulapsia kohtaan.

edit: lainaus epäonnistui

_jaq_

Quote from: Siili on 19.04.2011, 19:14:27
Quote from: _jaq_ on 19.04.2011, 18:58:51
Quote from: Siili on 19.04.2011, 18:30:53

No, onko käsityksesi todellakin se, että tuo integroituminen sujuu yhtä juohevasti kaikista kulttuureista tulevilla?  

Jäinpä oikein miettimään tätä pitkään. Omien havaintojeni mukaan en voi laittaa eroa minkään eri kulttuurin välille siitä kuinka hyvin he koululuokassa pärjäävät.

Siitä onko eri kulttuurien välillä ajallisia eroja paljon, kuinka kauan ollaan pienryhmissä ja siirrytään normaaliin opetukseen en osaa sanoa. Tässä varmasti mahdollinen pohjakoulutus määrää aika paljon tahtia.


Ihan mukava kuulla tällaisiakin näkemyksiä.  Toivottavasti olet vilipitön.  Katsos, toisenlaisiakin stooreja täällä on esitetty

http://hommaforum.org/index.php/topic,28659.msg413581.html#msg413581

Yksittäisiä nimimerkin takaa kirjoitettuja stooreja pitää käsitellä nimenomaan sellaisina, anekdootteina

Juu kyllä ihan omasta kokemuksesta ja näkökulmasta kirjoitan. Olisi mulla parempaakin tekemistä, kuin maalailla satuja seinille hommafoorumilla.

Marius

Ja niin Jakillekin viiteryhmä alkaa löytyä, vaikka toki tiesit sen jo alusta asti.
Miksi siis moinen kamppailu? Homma on aivan kelpoista psykoterapiaa,
jos sille on tarvetta...
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

_jaq_

Quote from: planeta on 19.04.2011, 19:08:10
Quote from: _jaq_ on 19.04.2011, 18:50:07

Tästä köyhän osan ahdingosta on helppo repiä vihaa maahanmuuttajia kohtaan, jotka pääsääntöisesti ovat täysin syyttömiä tähän vihaan (puhun nyt ala- ja yläkoululaisista). Näen kyllä ja kuulen lähes päivittäin rasismin nousun Suomalaisessa yhteiskunnassa suoranaisen haukkumisen, herjaamisen ja rasististen vitsien....
Kuitenkin omat havaintoni eri kouluista yli kymmenen vuoden ajalta on että maahanmuuttajat aiheuttavat oppimistilanteessa hyvin harvoin ongelmia. He saavat kestää paljon, mutta ovat kilttejä ja melko tunnollisia. Kantaväestöstä tuleekin sitten sellaisia ihmiskohtaloita, että ei voi edes ymmärtää mitä heidän vanhempiensa päässä liikkuu.


1. Yläkoululaiset osaavat jo kyllä ihan hyvin huutaa "Suomi on perseestä!" ja "Suomalaiset ovat tyhmiä!" ja "Ammun kaikki, allahia et loukkaa!" Se siitä syyttömien vihapuheesta.

2. Olet varmaan karttanut totaalisesti Itä-Helsingin koulut, jos mamut aiheuttavat mielestäsi vähän ongelmatilanteita luokassa. Jos 20 hengen luokasta 6 on jättänyt kotitehtävät tekemättä, niin heistä 5 on mamua ja yksi kantaväestöön kuuluva. Tämä on faktaa tosielämästä.

Älä yleistä, älä leimaa, älä käsittele maumuja yhtenä joukkona, he ovat yksilöitä.

Varmasti osaavat huutaa. Kyllä tuon ikäinen on oppinut jo paljon huudahduksia ympäriltään, ihan vaan kuuntelemalla.

Olen ollut Helsigin kouluista lännestä itään ja etelästä pohjoiseen. Luokkien kohdalla toki on aina eroja ja löytyy paljon luokkia, jossa kantaväestöstä puolella on tehtävät tekemättä. Se ei mielestäni ole mikään täydellinen oppimisen mittari, en itsekään ole niitä suuremmin harrastanut ja silti aina ollut kiitettävän oppilas. Idässä varmasti integrointi on haastavampaa, kun mamuja on enemmän. Ja kuten sanoin tätä asuntopolitiikkaa (keskittämistä) en kannata.

Mielestäni kuitenkaan eri koulujen välisiä oppimiseroja ei voi mitenkään selittää maahanmuutolla. Jos se ei ole yleistämistä, niin mikä on?

_jaq_

Quote from: Kaapo on 19.04.2011, 23:21:05
Väitätkö nyt, että maahanmuuttokriittiset opettavat lapsensa vihaamaan väärän värisiä..? Se, että miksi lapset kiusaavat toisiaan mamuperiaattein on mielestäni täyttä spekulaatiota. Itse en kannata humanitääristä maahanmuuttoa juurikin siitä syystä, että monikulttuurisuus on täysi utopia.

Pohdiskelen vain sitä, miten lapsi oppii olemaan todella inhottava (jos olisi aikuinen, haukkuisin rasistiksi) hiljaiselle luokkatoverilleen joka nyt sattuu olemaan eri näköinen, kuin vieressä istuva Pekka.

En ole väittänyt että maahanmuuttokriittiset ihmiset opettavat lapsensa vihaamaan eri värisiä. Jonkilaiset ihmiset näin kuitenkin selkeästi tekevät. Ehkä osa heistä on suoranaisia rasisteja, ehkä osa jopa teitä maahanmuuttokriitikoita. Jokatapauksessa heitä on olemassa.

Marius

Mitäs jos sillä Pekalla on hörökorvat, ja Abdi vittuilee?
Onko Abdi rasisti?
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Angelos

Quote from: _jaq_ on 19.04.2011, 23:39:24
Quote from: Kaapo on 19.04.2011, 23:21:05
Väitätkö nyt, että maahanmuuttokriittiset opettavat lapsensa vihaamaan väärän värisiä..? Se, että miksi lapset kiusaavat toisiaan mamuperiaattein on mielestäni täyttä spekulaatiota. Itse en kannata humanitääristä maahanmuuttoa juurikin siitä syystä, että monikulttuurisuus on täysi utopia.

Pohdiskelen vain sitä, miten lapsi oppii olemaan todella inhottava (jos olisi aikuinen, haukkuisin rasistiksi) hiljaiselle luokkatoverilleen joka nyt sattuu olemaan eri näköinen, kuin vieressä istuva Pekka.

En ole väittänyt että maahanmuuttokriittiset ihmiset opettavat lapsensa vihaamaan eri värisiä. Jonkilaiset ihmiset näin kuitenkin selkeästi tekevät. Ehkä osa heistä on suoranaisia rasisteja, ehkä osa jopa teitä maahanmuuttokriitikoita. Jokatapauksessa heitä on olemassa.

Klassista vasemmiston naiiviutta ja hyväuskoisuutta. Koska maailmassa on ''pahaa'' jonkun täytyy sitä tietoisesti tuottaa, sillä itsestään se ei voi syntyä. Tämä henkii vahvasti käsitystä rikollisuudesta yms. haittailmiöistä yhteiskunnan sairautena, joka johtuu aina luokkaeroista, köyhyydestä ja yhteiskunnan puutteista.

Jotkut ihmiset yksinkertaisesti ovat täysiä kusipäitä, eikä sitä mikään mahti maailmassa voi muuttaa. Sen sijaan, että haetaan milloin mitäkin syntipukkia, voitaisiin joskus tunnustaa, että lapsi on vain kasvanut kieroon, oli syynä sitten vanhempien toiminta eli ei.

_jaq_

Quote from: Marius on 19.04.2011, 23:46:20
Mitäs jos sillä Pekalla on hörökorvat, ja Abdi vittuilee?
Onko Abdi rasisti?

Ei, silloin hän kiusaa. Mutta jos Abdi käyttäytyisi kuin ne joita näen, hän olisi.

Marius

Quote from: Angelos on 19.04.2011, 23:47:21
Quote from: _jaq_ on 19.04.2011, 23:39:24
Quote from: Kaapo on 19.04.2011, 23:21:05
Väitätkö nyt, että maahanmuuttokriittiset opettavat lapsensa vihaamaan väärän värisiä..? Se, että miksi lapset kiusaavat toisiaan mamuperiaattein on mielestäni täyttä spekulaatiota. Itse en kannata humanitääristä maahanmuuttoa juurikin siitä syystä, että monikulttuurisuus on täysi utopia.

Pohdiskelen vain sitä, miten lapsi oppii olemaan todella inhottava (jos olisi aikuinen, haukkuisin rasistiksi) hiljaiselle luokkatoverilleen joka nyt sattuu olemaan eri näköinen, kuin vieressä istuva Pekka.

En ole väittänyt että maahanmuuttokriittiset ihmiset opettavat lapsensa vihaamaan eri värisiä. Jonkilaiset ihmiset näin kuitenkin selkeästi tekevät. Ehkä osa heistä on suoranaisia rasisteja, ehkä osa jopa teitä maahanmuuttokriitikoita. Jokatapauksessa heitä on olemassa.

Klassista vasemmiston naiiviutta ja hyväuskoisuutta. Koska maailmassa on ''pahaa'' jonkun täytyy sitä tietoisesti tuottaa, sillä itsestään se ei voi syntyä. Tämä henkii vahvasti käsitystä rikollisuudesta yms. haittailmiöistä yhteiskunnan sairautena, joka johtuu aina luokkaeroista, köyhyydestä ja yhteiskunnan puutteista.

Jotkut ihmiset yksinkertaisesti ovat täysiä kusipäitä, eikä sitä mikään mahti maailmassa voi muuttaa. Sen sijaan, että haetaan milloin mitäkin syntipukkia, voitaisiin joskus tunnustaa, että lapsi on vain kasvanut kieroon, oli syynä sitten vanhempien toiminta eli ei.

Aika hyvin viilletty. Komppaan.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Malla

Quote from: _jaq_ on 19.04.2011, 23:39:24
Quote from: Kaapo on 19.04.2011, 23:21:05
Väitätkö nyt, että maahanmuuttokriittiset opettavat lapsensa vihaamaan väärän värisiä..? Se, että miksi lapset kiusaavat toisiaan mamuperiaattein on mielestäni täyttä spekulaatiota. Itse en kannata humanitääristä maahanmuuttoa juurikin siitä syystä, että monikulttuurisuus on täysi utopia.

Pohdiskelen vain sitä, miten lapsi oppii olemaan todella inhottava (jos olisi aikuinen, haukkuisin rasistiksi) hiljaiselle luokkatoverilleen joka nyt sattuu olemaan eri näköinen, kuin vieressä istuva Pekka.

En ole väittänyt että maahanmuuttokriittiset ihmiset opettavat lapsensa vihaamaan eri värisiä. Jonkilaiset ihmiset näin kuitenkin selkeästi tekevät. Ehkä osa heistä on suoranaisia rasisteja, ehkä osa jopa teitä maahanmuuttokriitikoita. Jokatapauksessa heitä on olemassa.

Erilaisia (läski, rillipää, köyhä, erivärinen, hikke -- jne. loputtomiin) kiusataan, ja kiusaaminen pitää lopettaa nopeasti ja ehdottomasti.
Mutta sitten on tällaistakin: muksun ala-asteen yläluokilla oli kaksi "etnisesti erilaista" tyttölasta. Olivat suomalaisia, toisella venäläinen isä (tyttö ei osannut venäjää, lintsasi tunneilta), toisella aasialainen (en muista mikä maa; tyttö puhui vain suomea). Nokkelat (ja luokan mielipidejohtajat, suosituimmat ikihymytytöt) neidit keksivät jonkin pikku kärhämän hävittyään, että he ovat rasismin uhreja. Vääntöä olisi jatkunut ties kuinka pitkään, jos neitien vanhemmat eivät olisi vislanneet peliä poikki ja puhuneet pilteilleen järkeä.