News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Oamin lajittelemattomia vaalilupauksia

Started by Oami, 07.04.2011, 07:44:23

Previous topic - Next topic

Oami

Koostan tähän väliin muutaman lupauksen, jotka ovat sen verran lyhyitä etten viitsi omia artikkeleitaan niistä tehdä. Nämä eivät ole missään erityisessä järjestyksessä. Nämä lupaukset pätevät, jos tulen nyt pidettävissä vaaleissa valituksi kansanedustajaksi. Koska nämä lupaukset eivät edusta mitenkään leimallisesti juuri Muutos 2011:n politiikkaa, voin haastaa mukaan kaikki muutkin ehdokkaat puoluekantaan katsomatta.

Myönnän, ettei kansanedustaja tiedä kaikkea, eikä kansanedustajan voida inhimillisesti olettaakaan tietävän kaikkea. Pyrin perehtymään olennaiseen niissäkin asioissa, jotka eivät kuulu omaan alaani, mutta saattaa olla, että joskus se ei onnistu. Kansanedustaja saattaa saada satoja sivuja luettavaa joka päivä. Lupaan, että en äänestä "jaa" sellaisten asioiden puolesta, joihin en ole inhimillisesti ymmärrettävällä tavalla kyennyt perehtymään. Mikäli useimmat edustajat ottavat saman periaatteen, saattaa se antaa lobbareille intressejä puhua sitä kieltä, jota keskivertokansalainenkin ymmärtää — sillä kansanedustajat ovat loppujen lopuksi keskivertokansalaisia.

Pyrin olemaan täysistunnoissa läsnä, mutta en lupaa, ettäkö se onnistuisi joka kerta. Olen ihminen, en kone, vaikka asetankin edustajantyön tärkeysjärjestyksessäni kärkipäähän. Lupaan kuitenkin, että milloin en ole täysistunnossa läsnä, ilmoitan sivuillani syyn. Äänestäjän tehtäväksi jää arvioida, onko syy hyvä.

Lupaan, että en osallistu ensi vuoden kunnallisvaaleihin. Olen joskus elämässäni haalinut itselleni liikaa tehtäviä, minkä seurauksena osa niistä on jäänyt ilman ansaitsemaansa panostusta. Pyrin välttämään tätä jatkossa. En myöskään pidä siitä, että puolueet asettavat kansanedustajia tai jopa ministereitä kunnallisvaalien "ääniharaviksi" ilman, että näillä olisi tarkoitustakaan olla monissakaan kunnanvaltuuston kokouksissa läsnä. Tämä lupaus ei päde toisinpäin: jos en tule valituksi eduskuntaan, pyrin osallistumaan ensi vuoden kunnallisvaaleihin ja sen jälkeen vuoden 2015 eduskuntavaaleihin riippumatta kunnallisvaalien tuloksesta. Tosin toivoisin, että kunnallisvaalit pidettäisiin nopeammin eduskuntavaalien jälkeen, jotta kausien "päällekkäisyys" jäisi mahdollisimman vähäiseksi.

Pidän kansanedustajien palkkioita ja monia etuja kohtuuttomina. Säästötalkoissa edustajien pitäisi näyttää itse esimerkkiä. Uusien edustajien palkkioksi tulee 6335 euroa kuukaudessa; vielä vuosi sitten summa oli 5860 euroa. Lupaan lahjoittaa tämän ja muiden vaalikaudella mahdollisesti tehtävien korotusten seurauksena "ylimääräisenä" käteen jäävän osan hyviksi katsomiini tarkoituksiin. (Jätän tosin itselleni mahdollisuuden poiketa tästä, mikäli euro vakavasti romahtaa vaalikauden aikana.)

Lupaan, etten peri edustajantyöhön liittyviin matkoihin korvausta enempää kuin halvimman tilanteeseen sopivan julkisen kulkuneuvon lipun hinnan. Ei minulla mitään takseja vastaan ole, mutta minun puolestani edustajat saavat maksaa taksin käytöstä itse.

Lupaan jatkaa blogikirjoittelua ajankohtaisista aiheista. Sivuni ja blogini toimivat koko vaalikauden ajan. Pyrin pitämään tahtina ainakin kaksi kirjoitusta per kuukausi. En halua päätyä siihen joukkoon poliitikkoja, jotka puhuvat kansalle vain pari kuukautta vaalien alla.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

AuggieWren

Quote from: Oami on 07.04.2011, 07:44:23
Lupaan, että en äänestä "jaa" sellaisten asioiden puolesta, joihin en ole inhimillisesti ymmärrettävällä tavalla kyennyt perehtymään.

Päteekö lupaus myös, mikäli käsiteltävä asia on sellainen, josta olisit pintapuolisesti (lehtijuttujen tms. kevyiden toisen käden tietojen perusteella) jaa-mieltä?
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

l'uomo normale

Lupaan, etten peri edustajantyöhön liittyviin matkoihin korvausta enempää kuin halvimman tilanteeseen sopivan julkisen kulkuneuvon lipun hinnan. Ei minulla mitään takseja vastaan ole, mutta minun puolestani edustajat saavat maksaa taksin käytöstä itse.

Entä jos edustajantyössä tulee kova kiire paikasta toiseen?
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Oami

Quote from: AuggieWren on 07.04.2011, 07:55:47
Lupaan, että en äänestä "jaa" sellaisten asioiden puolesta, joihin en ole inhimillisesti ymmärrettävällä tavalla kyennyt perehtymään.

Päteekö lupaus myös, mikäli käsiteltävä asia on sellainen, josta olisit pintapuolisesti (lehtijuttujen tms. kevyiden toisen käden tietojen perusteella) jaa-mieltä?

Periaatteessa kyllä. Tosin käytännössä, jos asia vaikuttaa hyvältä, pyrin varmistamaan että se on hyvä. Ei siis sikoja säkissä.

Perinteisille puolueille tämä ei ole ongelma, jos päätoiminen puoluepamppu lukee ne esitykset läpi ja kertoo vain edustajille, mitä nappia nämä painavat. Mutta muutos ei toimi siten.

Quote from: Dilat Laraht on 07.04.2011, 08:02:33

Entä jos edustajantyössä tulee kova kiire paikasta toiseen?

Puhutaan teoreettisesti: jos sellainen kiire tulee, niin voi olla että tilanteeseen ei sovi muu kulkuneuvo kuin taksi. Jos taksi on ainoa, niin tietysti se on myös halvin vaihtoehto.

En usko että tästä tulee kovin tyypillistä. Lisäksi on hyvin mahdollista että muutos jää oppositioon, joten jääpä pois paljon sitä ministeriöidenkin välillä ajelua.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi