News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Kirkollisvero

Started by Yhteiskuntamies, 05.04.2011, 19:32:34

Previous topic - Next topic

Yhteiskuntamies

Mitä mieltä olette kirkollisverosta. Tulisiko tämä vapaaehtoistaa ?

Entä tulisiko sitä nostaa, laskea vai pitää ennallaan.

Siili

Entä mitä mieltä olette Autoliiton jäsenmaksusta. Tulisiko tämä vapaaehtoistaa ?

Entä tulisiko sitä nostaa, laskea vai pitää ennallaan?

ApinA

Quote from: Siili on 05.04.2011, 19:37:12
Entä mitä mieltä olette Autoliiton jäsenmaksusta. Tulisiko tämä vapaaehtoistaa ?

Entä tulisiko sitä nostaa, laskea vai pitää ennallaan?

Entä tulisiko Autoliiton jäsenmaksun olla pakollista yrityksille, kuten kirkollisvero?

Yhteiskuntamies

Autoliiton jäsenmaksua tuskin joutuu maksamaan yritykset jotka ei autoliittoon kuulu tai autoja edes millään tavalla käytä ?

Tällä vapaaehtoistamisella lähinnä takroitetaan ymmärtääkseni yhteisöveron suoraa osuutta joka menee suoraan kirkolle, eli tulisiko tämä osuus yhteisöverosta vapaaehtoistaa yrityksille niin, että he voisivat joko maksaa sitä tai ei. Vai pitäisikö tämä vero poistaa kokonaan yritysten silti voidessa halutessaan lahjoittaa kirkolle rahaa. (verovapaasti?)

ApinA

Quote from: Yhteiskuntamies on 05.04.2011, 19:40:23
Autoliiton jäsenmaksua tuskin joutuu maksamaan yritykset jotka ei autoliittoon kuulu tai autoja edes millään tavalla käytä ?

Tällä vapaaehtoistamisella lähinnä takroitetaan ymmärtääkseni yhteisöveron suoraa osuutta joka menee suoraan kirkolle, eli tulisiko tämä osuus yhteisöverosta vapaaehtoistaa yrityksille niin, että he voisivat joko maksaa sitä tai ei. Vai pitäisikö tämä vero poistaa kokonaan yritysten silti voidessa halutessaan lahjoittaa kirkolle rahaa. (verovapaasti?)

Voitaisiin poistaa minun mielestäni. Se olisi yksi pienen pieni keino harmaan talouden kitkemisessäkin. Vaikeaa veron poistaminen olisi, koska sittenhän kirkko ei saisi niin paljoa rahaa...

Yhteiskuntamies

Miten se liittyy harmaaseen talouteen ?

ApinA

Quote from: Yhteiskuntamies on 05.04.2011, 19:45:31

Jos siis kirkkoveron osuus poistuisi kokonaan. Yritykselle jäisi vähemmän veroja maksettavaksi. Ei varmasti mikään suuri asia ole, mutta kumminkin. Valtion tulisi kaikin mahdollisin keinoin saada yrittämistä kannattavammaksi.

John Bircher

Quote from: ApinA on 05.04.2011, 19:49:40
Quote from: Yhteiskuntamies on 05.04.2011, 19:45:31

Jos siis kirkkoveron osuus poistuisi kokonaan. Yritykselle jäisi vähemmän veroja maksettavaksi. Ei varmasti mikään suuri asia ole, mutta kumminkin. Valtion tulisi kaikin mahdollisin keinoin saada yrittämistä kannattavammaksi.
Kirkollisvero on aika pieni osa siitä mitä julkinen valta varastaa verottaa yrityksiltä vuosittain...
"Kaikilla ihmisillä on sama oikeus vapauteen, ja valtion tulee kohdella kaikkia samoin." -Antti Chydenius

www.jbs.org

Siili

Quote from: Yhteiskuntamies on 05.04.2011, 19:40:23

Pahoittelen vinoiluani.  En muistanut tuota yritysten pakollista maksua.  Minustakin se on käsittämätön ja pitäisi poistaa mitä pikimmin.

Muutoin katson, että kirkollisvero on kirkossakävijöiden oma juttu.  Ratkaiskoon keskuudessaan.  Jos ei kelpaa, niin aina voi äänestää jaloillaan.

ApinA

Quote from: John Bircher on 05.04.2011, 19:56:17

Kirkollisvero on aika pieni osa siitä mitä julkinen valta varastaa verottaa yrityksiltä vuosittain...

On pieni. Sen takia kirjoitinkin "pienen pieni keino". Tänä vuonna kirkollisveron osuus yhteisöverosta on 2.55% joka meinaa mun laskuopin mukaan 0,663% veroa verotettavasta tulosta. Voin kuvitella, että yritykset maksaisivat mielellään yli puoli prosenttia pienempää yhteisöveroa...

Mitä enemmän tällaisia pieniä käsittämättömiä veroja ja veron kaltaisia maksuja yrityksiltä poistuu, sitä kannattavammaksi yrittäminen tulee.

Sibis

Kannatan kirkon toimintaa mutta katson, että jokaisesta ostoksestani jää riittävät roposet kirkon pyörittämiseen.

Siksi erosin.

Sanoma Oy:n mainos, jossa yhtiö kertoi: Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.

Yhteiskuntamies

Miten ostoistasi osa menee kirkolle ?

Faidros.

Quote from: Yhteiskuntamies on 05.04.2011, 20:13:49
Miten ostoistasi osa menee kirkolle ?

Yritykset maksavat yhteisöveroa ja sisällyttävät sen tuotteiden ja/tai palveluiden hintoihin.
Lähes kaikesta mitä ostamme menee ropo valtionkirkolle.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

JR

En ole kuullut yrittäjien valittavan kirkollisverosta. Yrittäjänä maksan kirkollisveroa ja kunnallisveroa mielelläni, mutta valtio on ahne tuhlari.

ApinA

Quote from: JR on 05.04.2011, 22:24:10
En ole kuullut yrittäjien valittavan kirkollisverosta. Yrittäjänä maksan kirkollisveroa ja kunnallisveroa mielelläni, mutta valtio on ahne tuhlari.

Minä olen kuullut. Ja vielä enemmän valitusta olen kuullut veroista yleensä. Onhan se nyt kaikinpuolin ihmeellistä, että yritykset joutuvat maksamaan kirkolle veroa.

Oami

Kannatan luopumista.

Itse asiassa kannatan kaiken uskontokuntiin liittyvän lainsäädännön poistamista. Uskontokunnat voidaan muuttaa yhdistyksiksi ja niihin saa päteä yhdistyslaki.

Jos työnantaja ja työntekijä yhdessä sopivat, että osa palkasta laitetaan uskonnollisen yhdistyksen (tai vaikka Autoliiton) jäsenmaksuun, niin sen kun sopivat.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

JR

Kyllä minä ainakin laitan autoliiton jäsenmaksun verotukseen, kun firmalla on pakettiauto ja jokunen työkonekin. Ei kirkollisveroa kummempi juttu.

ApinA

Quote from: JR on 07.04.2011, 09:36:32
Kyllä minä ainakin laitan autoliiton jäsenmaksun verotukseen, kun firmalla on pakettiauto ja jokunen työkonekin. Ei kirkollisveroa kummempi juttu.

Kyllä kirkollisvero on kummempi juttu, koska se on pakollinen maksu yritykselle. 0,66% verotettavasta tulosta.

JR

Ei kai työnantaja sentään voi eritellä työntekijän palkkakuluja edes pyynnöstä. Ne maksetaan, mitä maksetaan, asia on työntekijän ja verottajan, eläkevakuuttajan, ym. toimijoiden välinen.
Reilumpaa olisi, jos työntekijä maksaisi tilipussistraan verot, ym maksut itse. Työnantaja joutuu tekemään palkatonta työtä verottajalle, ym. lurjuksille ja auta armias, jos tulee virhe. Oliskin hauska nähdä perusduunarin ilme, kun tämä joutuisi selvimään omat maksunsa.

ApinA

Quote from: JR on 07.04.2011, 14:00:37
Ei kai työnantaja sentään voi eritellä työntekijän palkkakuluja edes pyynnöstä. Ne maksetaan, mitä maksetaan, asia on työntekijän ja verottajan, eläkevakuuttajan, ym. toimijoiden välinen.
Reilumpaa olisi, jos työntekijä maksaisi tilipussistraan verot, ym maksut itse. Työnantaja joutuu tekemään palkatonta työtä verottajalle, ym. lurjuksille ja auta armias, jos tulee virhe. Oliskin hauska nähdä perusduunarin ilme, kun tämä joutuisi selvimään omat maksunsa.

Minä olen puhunut kirkollisverosta, jonka yritys maksaa verotettavasta tulosta. Se on tänä vuonna 0,66% yrityksen tulosta. Mistä sinä puhut?

Artisan

Minäkin kannatan luopumista. Olemmehan sentään moderni läntinen demokratia eikä minun pitäisi tarvita ylläpitää (epäsuorasti)uskonnolista järjestöä jos en edes ole siinä jäsen. Eri asia on itse kirkot rakennuksina, joista monet ovat historiallisesti arvokkaita. Niiden ylläpitämistä voitaisiin valtion kautta tukea, mutta itse seurakunnat voisivat kerää varansa itse.

Ja miksi täällä moni valittaa, että valtio 'varastaa' yrityksiltä kohtuuttomasti? Saman tyyppisillä ja korkeilla pääoma- ja yritysveroilla muutkin valtiot joilla on hyvä julkinen palvelu keräävät tuloja. Hyvinvointivaltiossa yrittäminen on vaikeampaa kuin halpaveron maassa, mutta sellaiset maat eivät olekkaan hyvinvointivaltioita.  Ei meillä yritysten verotus siinä mielessä ole kohtuutonta.

ApinA

Quote from: Artisan on 07.04.2011, 15:06:46
Minäkin kannatan luopumista. Olemmehan sentään moderni läntinen demokratia eikä minun pitäisi tarvita ylläpitää (epäsuorasti)uskonnolista järjestöä jos en edes ole siinä jäsen. Eri asia on itse kirkot rakennuksina, joista monet ovat historiallisesti arvokkaita. Niiden ylläpitämistä voitaisiin valtion kautta tukea, mutta itse seurakunnat voisivat kerää varansa itse.

Ja miksi täällä moni valittaa, että valtio 'varastaa' yrityksiltä kohtuuttomasti? Saman tyyppisillä ja korkeilla pääoma- ja yritysveroilla muutkin valtiot joilla on hyvä julkinen palvelu keräävät tuloja. Hyvinvointivaltiossa yrittäminen on vaikeampaa kuin halpaveron maassa, mutta sellaiset maat eivät olekkaan hyvinvointivaltioita.  Ei meillä yritysten verotus siinä mielessä ole kohtuutonta.

Yhteisöverosta tilitettiin viime vuonna kirkolle 104 miljoonaa euroa. Kai tosta vois vähän leikata, niin valtio "varastais" yrityksiltä taas pikkasen vähemmän.

TJK

Kirkko hoitaa senluonteisia palveluita, että yhteiskunnalla voidaan katsoa olevan vastuuta niistä. Aika harva haudataan vaikkapa yksityiselle hautausmaalle.

Yhteisövero on tosin huono keino järjestää rahoitus, sillä ei kai kirkon rahoittaminen erityisesti yrityksille kuulu.

Varsinainen kirkollisvero on useimmissa seurakunnissa sopivalla tasolla.