News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2009-04-02 Perussuomalaiset : Ei eriarvoistavalle maahanmuutolle

Started by Atte Saarela, 02.04.2009, 17:48:28

Previous topic - Next topic

far angst

Quote from: Mika.H on 02.04.2009, 22:35:29
mitä tuossa oikein sanotaan? muutama lause oli ymmärrettäviä, mutta muut ihan täyttä kökköä! voisko vaikka ellilä suomentaa???

Ellilä varmaan osaa sanoa tarkemmin tuon sisällön, mutta tässä on tarkistamaton suomennos ikäänkuin ensiavuksi: 

Ei sille, että me jäätäis kiinni.

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän sumutusyritys 2.4.2009.

Perussuomalaisten eduskuntaryhmä on kauheen huolissaan siitä, että me jäätäis kiinni siitä, että me ei saatu mitään aikaan jonkun lakihomman kanssa, mikäsenytoli. Tai oikeesti ei siitä olla huolissamme, vaan siitä, että me oman velttoilun ja toisaalta hölmöilyn takii menetettäs äänestäjii just, ku tää homma rupes oleen kivaa.  Siks me tehtiin tää julkilausuma, että saatas maahanmuuttokriittisten äänet, vaikkei me niitten eteen mitään oo tehtykää.

Ja nyt tuliki ihan hyvä sauma.  Tässä ku vielä töhertää jotaan hoitsuhommista, ni voi saada senki ämmälauman äänet, on ne sen verran pöllöö koplaa kuiteski.  Ja tänne on ihan turha tuoda ketää, ku ihan oikeesti tulis tänne hommiin, että meitille vaa sairaanhoitsujen äänet.

Sitte vielä tarvii sanoo jotaan tosta eriarvosuudesta ja verovaroista.  Ei siinäkää tarvii mitää oikeeta sisältöö olla, mut sanotaan jotaan herkkää Suomen kansasta, ni saadaan vanhojen vennamolaistenki äänet, jos niitä ny enää sattuu hengissä ketään oleen.  Meitin mielestä lisää liksaa hoitsuille, ni tällä niitataan senki ämmälauman äänet meitille.

Lisäropakantaa:

Rami_ku_mä_just_eilen_tai_oliks_se_toissapäivänä_ihan_yhtäkkii_hiffasin_että_meiän_tarvii_
sanoo_jotaan_kivaa_maahanmuutosta_ni_kaikki_luulis_että[email protected] taimikäsenytoli
Rasisteille muistutan, että maahanmuuttajat ovat yhtä hyviä naapureita, kunnollisia, ammattitaitoisia ja rehellisiä, hyvin koulutettuja, lainkuuliaisia ja töissä käyviä veronmaksajia ja yhteiskunnan hyödyllisiä jäseniä kuin ovat Suomen somalit ja mustalaisetkin.

Mika.H

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Andy

Tässä kun on noista sairaanhoitajista puhuttu ja filippiiniläisten tänne tulosta pähkäilty. Omassa lähipiirissäni on muutama ko. alalle opiskeleva. Ilmeisesti noita ulkomaalaisia ollaan tuomassa tänne tekemään ne paskimmin palkatut ja muutenkin surkeimmat työt eli juuri ne pyllyjen pesut joiden tekijöistä on kovasti huudeltu iät ja ajat. Suomalaiset eivät kovin hanakasti tartu näihin hommiin koska muissa töissä samalla alalla saa paremmin rahaa ja työolotkin ovat rutkasti parempia. Onko ratkaisu siis tuoda tekijät muualta vai järkeistää nykyistä julkista terveydenhuoltoa kotimaisin voimin?

Aikoinaan kuljin töihin samalla bussilla jolla sairaalan henkilökunta meni. Siinä bussissa kuuli kyllä hyvin mikä on nykytilanne. Töitä teetetään yli ja ohi kaikkien sopimusten. Lomia on joskus jos silloinkaan, ainakaan itse siihen ei pystynyt vaikuttamaan. Paitsi jos oli pomon lellikki...

Työperäinen maahanmuutto on ihan jees kunhan he tulevat täyttämään maassa olevaa vajetta. Jos kortistossa makaavat hoitajat (joita on ymmärtääkseni sangen paljon) eivät ota vastaan tarjottua työtä koska työolot ja palkka ovat perseestä niin onko ratkaisu maahanmuutto vai joku muu?

Ammadeus

Quote from: far angst on 02.04.2009, 23:03:19
Quote from: Mika.H on 02.04.2009, 22:35:29
mitä tuossa oikein sanotaan? muutama lause oli ymmärrettäviä, mutta muut ihan täyttä kökköä! voisko vaikka ellilä suomentaa???

Ellilä varmaan osaa sanoa tarkemmin tuon sisällön, mutta tässä on tarkistamaton suomennos ikäänkuin ensiavuksi: 

Ei sille, että me jäätäis kiinni.

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän sumutusyritys 2.4.2009.

Perussuomalaisten eduskuntaryhmä on kauheen huolissaan siitä, että me jäätäis kiinni siitä, että me ei saatu mitään aikaan jonkun lakihomman kanssa, mikäsenytoli. Tai oikeesti ei siitä olla huolissamme, vaan siitä, että me oman velttoilun ja toisaalta hölmöilyn takii menetettäs äänestäjii just, ku tää homma rupes oleen kivaa.  Siks me tehtiin tää julkilausuma, että saatas maahanmuuttokriittisten äänet, vaikkei me niitten eteen mitään oo tehtykää.

Ja nyt tuliki ihan hyvä sauma.  Tässä ku vielä töhertää jotaan hoitsuhommista, ni voi saada senki ämmälauman äänet, on ne sen verran pöllöö koplaa kuiteski.  Ja tänne on ihan turha tuoda ketää, ku ihan oikeesti tulis tänne hommiin, että meitille vaa sairaanhoitsujen äänet.

Sitte vielä tarvii sanoo jotaan tosta eriarvosuudesta ja verovaroista.  Ei siinäkää tarvii mitää oikeeta sisältöö olla, mut sanotaan jotaan herkkää Suomen kansasta, ni saadaan vanhojen vennamolaistenki äänet, jos niitä ny enää sattuu hengissä ketään oleen.  Meitin mielestä lisää liksaa hoitsuille, ni tällä niitataan senki ämmälauman äänet meitille.

Lisäropakantaa:

Rami_ku_mä_just_eilen_tai_oliks_se_toissapäivänä_ihan_yhtäkkii_hiffasin_että_meiän_tarvii_
sanoo_jotaan_kivaa_maahanmuutosta_ni_kaikki_luulis_että[email protected] taimikäsenytoli

Persujen profiilin nostoa Halla-aho jupakan jälkeen,näin sen näin.

kaivanto

Persut eivät kerro tai näe ihan koko inhorealistista totuutta. Aihe sinänsä on hyvä.

Hoitajien tilannetta käsittelevä YLE:n Silminnäkijä-dokumentti viime vuonna oli enemmän ongelman ytimessä, vaikkei ottanutkaan pahemmin kantaa mitä pitäisi tehdä. Filippiineillä koulutetaan hoitohenkilökuntaa ja lääkäreitä yli tarpeen, nimenomaan vientiin ja sekin hyödyttää maata, koska filippiiniläiset lähettävät rahaa kotiin. Toki ongelma on, että aivan liian moni lähtee ja sinne ei jää tarpeeksi ammattitaitoista väkeä. Vastaavasti samassa dokkarissa kerrottiin kuinka suomalaiset lähtevät Londonistaniin paremmille palkoille.

Maailma on täysin vinksallaan ja miljoonat elävät juuri tästä epätasa-arvosta. Tämä pätee yhtä lailla esim. täysin epäekologiseen viinan rahtaamiseen EU-maiden välillä, koska viinaveroissa on niin suuria eroja. Kaiken maailman protektionismi ja nationalismi (johon luen myös sellaisen ideologian kuin islam) juuri hidastaa todellista tasa-arvokehitystä. Ideaalissa maailmassa olisi yksi valuutta, yhtäläinen verotus ja yhtäläiset minimityöehdot. Tähän utopiaan pääsemiseksi täytynee käydä nykyinen maailmansota loppuun.

Persujen rassistinen kysymys on sinänsä hyvä. Miksi täällä jo olevat maahanmuuttajat eivät ole työllistyneet? Olisiko niin, että jotkut uussuomalaiset on opetettu niin hyviksi suomalaisiksi että osaavat jo hyljeksiä pienipalkkaisia "paskaduuneja"? Vai olisiko taustalla jotain muitakin asennevammoja, siis myös maahanmuuttajissa eikä vain rassistisissa työnantajissa? Ei, en leimaa ketään. Minuakin oli viime vuonna sairaalassa erinomaisesti hoitamassa somalialaissyntyinen mies.

No, tässä tilanteessa ei voi muuta kuin suositella vilpittömästi kieliopintoja kaikille jotka aikovat potilaiksi tai vanhuksiksi, sillä suomenkielisen hoitohenkilökunnan määrä saattaa supistua tulevaisuudessa rajusti.

Marjanpoimintaan voisi kyllä komentaa edes pariksi tunniksi melkein kenet vaan, sillä uhalla että muuten yhteiskunnan tuki loppuu. Pari tuntia kyykkimistä ei tapa ketään. Nuorisorikolliset erityisesti suorittamaan yhdyskuntapalvelua! Itse asiassa muuntorangaistus (yleensä 1 t työtä = 1 pv vankeutta) voitaisiinkin mitata marja- tai sienikiloissa.

hxv

Olipas äärimmäisen fiksu kannanotto Vistbackalta. Tuossa hienosti kyseenalaistetaan humanitaarinen maahanmuutto, jota on valheellisesti markkinoitu Suomen työvoimapulalta pelastavaksi maahanmuutoksi. Saas nähdä kuinka tuohon otetaan kantaa. Eipä taida paukkuja löytyä tuon tekstin lyttäämiseksi.

IDA

Quote from: xor_rox on 02.04.2009, 22:53:58
Älä jauha pa.kaa.

Homma ei ole maahanmuuttajavastainen. Ei myöskään maahanmuuttovastainen. Eikä Homma vastusta todellista työperäistä maahanmuuttoa, jota Persut näköjään vastustavatkin.

Sinä, pelle persu, et nyt ota huomioon sitä, että teidän 'maahanmuuttokriittisyys' tarkoittaa aivan eri asiaa kuin mistä Hommassa on kysymys. Toisaalta en kyllä ota kommenttiasi sen vakavammin, koska saatathan olla vaikkapa vihervasemmistolainen TROLLI.

Näin aina.

Itse ainakin suhtaudun työperäiseen maahanmuuttoon nuivasti ja epäillen. Hyväksyn luontevasti työn ja/tai ihmissuhteiden kautta tapahtuneen maahanmuuton enkä juuri muuta. Työperäistä maahanmuuttoa, jossa haetaan työvoimaa eri aloille, en pidä lainkaan järkevänä.

Jos tämä tekee minusta The Homman hajottajan niin on ilo olla sitten sekä PS:n, että Homman hajottaja  :)

IDA

Quote from: kaivanto on 02.04.2009, 23:16:20
Persut eivät kerro tai näe ihan koko inhorealistista totuutta. Aihe sinänsä on hyvä.

Hoitajien tilannetta käsittelevä YLE:n Silminnäkijä-dokumentti viime vuonna oli enemmän ongelman ytimessä, vaikkei ottanutkaan pahemmin kantaa mitä pitäisi tehdä. Filippiineillä koulutetaan hoitohenkilökuntaa ja lääkäreitä yli tarpeen, nimenomaan vientiin ja sekin hyödyttää maata, koska filippiiniläiset lähettävät rahaa kotiin. Toki ongelma on, että aivan liian moni lähtee ja sinne ei jää tarpeeksi ammattitaitoista väkeä. Vastaavasti samassa dokkarissa kerrottiin kuinka suomalaiset lähtevät Londonistaniin paremmille palkoille.

Maailma on täysin vinksallaan ja miljoonat elävät juuri tästä epätasa-arvosta. Tämä pätee yhtä lailla esim. täysin epäekologiseen viinan rahtaamiseen EU-maiden välillä, koska viinaveroissa on niin suuria eroja. Kaiken maailman protektionismi ja nationalismi (johon luen myös sellaisen ideologian kuin islam) juuri hidastaa todellista tasa-arvokehitystä. Ideaalissa maailmassa olisi yksi valuutta, yhtäläinen verotus ja yhtäläiset minimityöehdot. Tähän utopiaan pääsemiseksi täytynee käydä nykyinen maailmansota loppuun.

Persujen rassistinen kysymys on sinänsä hyvä. Miksi täällä jo olevat maahanmuuttajat eivät ole työllistyneet? Olisiko niin, että jotkut uussuomalaiset on opetettu niin hyviksi suomalaisiksi että osaavat jo hyljeksiä pienipalkkaisia "paskaduuneja"? Vai olisiko taustalla jotain muitakin asennevammoja, siis myös maahanmuuttajissa eikä vain rassistisissa työnantajissa? Ei, en leimaa ketään. Minuakin oli viime vuonna sairaalassa erinomaisesti hoitamassa somalialaissyntyinen mies.

No, tässä tilanteessa ei voi muuta kuin suositella vilpittömästi kieliopintoja kaikille jotka aikovat potilaiksi tai vanhuksiksi, sillä suomenkielisen hoitohenkilökunnan määrä saattaa supistua tulevaisuudessa rajusti.

Marjanpoimintaan voisi kyllä komentaa edes pariksi tunniksi melkein kenet vaan, sillä uhalla että muuten yhteiskunnan tuki loppuu. Pari tuntia kyykkimistä ei tapa ketään. Nuorisorikolliset erityisesti suorittamaan yhdyskuntapalvelua! Itse asiassa muuntorangaistus (yleensä 1 t työtä = 1 pv vankeutta) voitaisiinkin mitata marja- tai sienikiloissa.

Tämä on tietenkin totta. Merillähän tuo tapahtui monta vuotta sitten. Nykyään kai vielä halvemmat korvaavat filippiiniläisiä. Toisaalta mitä Suomi voi tehdä ja mitkä ovat parhaat ratkaisut sekä Suomen, että koko maailman kannalta? Se, että vierastyöläiset lähettävät rahaa kotiin ei varsinaisesti nosta maan elintasoa pidemmällä aikavälillä.

Sun Yat Senin sanoin vuodelta 1924: "Tulkaa sitten puhumaan minulle kosmopolitinanismista, kun Kiina on itsenäinen ja vapaa". Nykyään on jo menty eteenpäin, hitaasti kiiruhtaen ;)

xor_rox

Quote from: IDA on 02.04.2009, 23:16:58
Näin aina.

Itse ainakin suhtaudun työperäiseen maahanmuuttoon nuivasti ja epäillen. Hyväksyn luontevasti työn ja/tai ihmissuhteiden kautta tapahtuneen maahanmuuton enkä juuri muuta. Työperäistä maahanmuuttoa, jossa haetaan työvoimaa eri aloille, en pidä lainkaan järkevänä.

Jos tämä tekee minusta The Homman hajottajan niin on ilo olla sitten sekä PS:n, että Homman hajottaja  :)

Hä? Pitäisikö tässä nyt määritellä käsitteet siten, ettei noita meidän firman mamu-insinöörejä sekoiteta marjanpoimijoihin? Voi olla, siinähän voisi olla järkeä.

Mutta mutta, keskeinen ongelma on mielestäni kuitenkin aivan muualla.

Miniluv

QuoteMarjanpoimintaan voisi kyllä komentaa edes pariksi tunniksi melkein kenet vaan, sillä uhalla että muuten yhteiskunnan tuki loppuu. Pari tuntia kyykkimistä ei tapa ketään.

Kiinnostaisi kuulla, järjestääkö "työllistäjä" kuljetuksen vai saako orjatyöhön komennettu itse maksaa matkansakin. Entä jos joku haluaa mieluummin korvata arvioidun marjasaaliinsa valtiolle suoraan euroina, kävisikö se päinsä?
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

IDA

Quote from: xor_rox on 02.04.2009, 23:27:05
Hä? Pitäisikö tässä nyt määritellä käsitteet siten, ettei noita meidän firman mamu-insinöörejä sekoiteta marjanpoimijoihin? Voi olla, siinähän voisi olla järkeä.

Kummatkaan eivät todennäköisesti ole niin sanottua pysyvää maahanmuuttoa. Siis sitä vastaan minulla ei ole mitään, että liikutaan maasta toiseen tekemässä duunia.

Nykyisin työperäisellä maahanmuutolla tarkoitetaan siis sitä, että tarvitaan lisää työvoimaa pitämään yllä infrastruktuuria, koska väestö eläköityy ja huoltosuhde on väliaikaisesti "huono".

xor_rox

Quote from: IDA on 02.04.2009, 23:16:58
Näin aina.

Ajateltuani tarkemmin asiaa, niin saatat olla yllättävän oikeassa siinä, että Homman kipupiste voi kulkea juuri tässä. Lienee nimittäin niin, että moni lukijoista (kuten minä) näkee keskeisenä ongelmana humanitäärisen maahanmuuton, mutta ei työperäistä maahanmuuttoa. Jotkut ehkä näkevät myös työvoiman tuonnin ongelmana.

En siis katso, että naapuritaloyhtiön linjasaneerauksessa työskentelvät virolaiset ja puolalaiset ovat meille ongelma, päinvastoin.

Jos minulta kysytään (kysyttäisiin), niin Homman tarkoitus on puuttua nimenomaan ongelmiin, jotka liittyvät humanitääriseen maahanmuuttoon.

Albrecht

Quote from: xor_rox on 02.04.2009, 22:53:58
Quote from: Albrecht on 02.04.2009, 19:38:49
Nopeasti se yhdessä yössä muuttui. Ensin arvostettiin mitä tahansa persujen maahanmuuttokriittistä lausuntoa. Nyt niidenkin kohdalla eräät hommalaiset aloittavat "väärin sammutettu"-huudot, kun edes jokin eduskuntapuolueista yrittää pitää asiaa esillä. Persujen maahanmuuttokriittisyys ennen viime Mustaa Lauantaina oli eräille hommalaisille itsestään selvyys, nyt Mustan Lauantain jälkeen se onkin vain hommalaisten kosiskelua.

Ei tänne tarvita filippiiniläisiä, eikä humanitääristä maahanmuuttoa. Oma kansa ensin ja pärjätköön omillaan mahdollisimman paljon.

Persujen huomautus kielikoulutuksesta on hyvä, mutta ihmeellisesti viime lauantain jälkeen on käynyt niin, että täältä hommalaisten joukosta löytyvät jo ne, jotka ensimmäisenä huutavat persujen kohdalla "RRRRRAZZZZZISSSSTIT!!!11".

Tämä alkaa mennä jo pelleksi.

Älä jauha pa.kaa.

Homma ei ole maahanmuuttajavastainen. Ei myöskään maahanmuuttovastainen. Eikä Homma vastusta todellista työperäistä maahanmuuttoa, jota Persut näköjään vastustavatkin.

Sinä, pelle persu, et nyt ota huomioon sitä, että teidän 'maahanmuuttokriittisyys' tarkoittaa aivan eri asiaa kuin mistä Hommassa on kysymys. Toisaalta en kyllä ota kommenttiasi sen vakavammin, koska saatathan olla vaikkapa vihervasemmistolainen TROLLI.

Trollit on housuissasi. Miksi pitäisi edes kannattaa työperäistä maahanmuuttoa? Ja mitä sinä olet määräämään mitä Hommassa todella ajatellaan. Minä toin ilmi vain oman mielipiteeni. Vai etkö salli "vääriä" mielipiteitä? Itse kansallismielisenä pidän omavaraisuutta mahdollisimman tärkeänä tavoitteena. Ei maahanmuutto ole itsetarkoitus.

Jos joku haluaa tulla töihin Suomeen, niin tulkoon. En tietenkään vastusta sitä, että jos joku haluaa tehdä töitä Suomessa, mutta en näe siinä mitään järkeä, että Suomeen tuodaan varta vasten tekemään jotain tiettyä työtä 200 tietyn kansallisuuden edustajaa. Mielestäni ei pidä lisätä työperäistä maahanmuuttoa eikä humanitääristä maahanmuuttoa. Pitäisikö humanitäärinen maahanmuutto korvata siis korvata suurella työperäisellä maahanmuutolla? Onhan se parempi, että maahan tulee esimerkiksi 10 000 varta vasten tekemää työtä kuin 10 000 kuluttamaan julkista sektoria, mutta kyseessä on silti isomman eri kulttuurista tulevan ihmisryhmän tulemisesta Suomeen. Kyllä minä haluan pitää Suomen jatkossakin suomalaisena mahdollisimman hyvin.

Suuri maahanmuutto on aina ongelma, vaikka töitä tultaisiinkin tekemään. Kuka kustantaa tuon kielikoulutuksen ja sen lisäksi muut kustannukset? Onko tullut mieleen, että nämä filippiiniläiset ovat ihmisiä, eivätkä mitään työmateriaa, jota voi viedä toisesta maasta toiseen tekemään työtä?

Tuo Salmén-tyylinen vaahtopurkauksesi kertoo enemmän sinusta kuin minusta. Pitäisikö minun ottaa tuo kommenttisi vakavissani? Minä en itse koskaan alentuisi haukkumaan toista keskustelijaa.

Ja kuka sanoi, että puhuin maahanmuuttajavastaisuudesta? Mielestäni kritiikki maahanmuuttoa on kohtaan on juuri kritiikkiä sitä ajattelua kohtaan, että tähän maahan pitäisi tuoda jollain verukkeella jatkuvasti väkeä. Onko tämä mielipide sinun mielestäsi vihervasemmistolaista ja trollaavaa?

Aijoo ja minulla ei ole minkään puolueen jäsenkirjaa, joten ihan turhaa niputit minut persuihin. Sitä paitsi sinä et määrittele mitä puoluetta kannatan tai edustan. Yksinoikeuden siihen varaan itselleni.

xor_rox

Quote from: IDA on 02.04.2009, 23:37:49

Kummatkaan eivät todennäköisesti ole niin sanottua pysyvää maahanmuuttoa. Siis sitä vastaan minulla ei ole mitään, että liikutaan maasta toiseen tekemässä duunia.

Nykyisin työperäisellä maahanmuutolla tarkoitetaan siis sitä, että tarvitaan lisää työvoimaa pitämään yllä infrastruktuuria, koska väestö eläköityy ja huoltosuhde on väliaikaisesti "huono".

Voi olla, että olen tuon käsitteen (työper..) suhteen sinisilmäinen, mutta ethän vain tarkoita sillä myös humanitääristä maahanmuuttoa?

xor_rox

Quote from: Albrecht on 02.04.2009, 23:49:56Tuo Salmén-tyylinen vaahtopurkauksesi kertoo enemmän sinusta kuin minusta. Pitäisikö minun ottaa tuo kommenttisi vakavissani? Minä en itse koskaan alentuisi haukkumaan toista keskustelijaa.

Ja kuka sanoi, että puhuin maahanmuuttajavastaisuudesta? Mielestäni kritiikki maahanmuuttoa on kohtaan on juuri kritiikkiä sitä ajattelua kohtaan, että tähän maahan pitäisi tuoda jollain verukkeella jatkuvasti väkeä. Onko tämä mielipide sinun mielestäsi vihervasemmistolaista ja trollaavaa?

Pahoittelen, olen vähän kokematon keskustelija. Mutta jos vielä saan sanoa, niin olemme aika lailla rajoilla siinä, mitä Homma on ja mitä se ei ole.

IDA

Quote from: xor_rox on 02.04.2009, 23:53:22

Voi olla, että olen tuon käsitteen (työper..) suhteen sinisilmäinen, mutta ethän vain tarkoita sillä myös humanitääristä maahanmuuttoa?

No valtio sotkee nämä iloisesti.

Sen mukaan työperäistä maahanmuuttoa tarvitaan nimenomaan tulevaa huoltosuhteen "huononemista" ja siitä johtuvaa huutavaa työvoimapulaa varten.

En ollenkaan vastusta sitä, että firmat palkkaavat työntekijöitä ulkomailta, jos se tapahtuu lakien puitteista eikä polje alojen yleisiä työehtoja.

Se, että maassa ei esimerkiksi ole omasta takaa tarpeeksi sairaanhoitajia tai rakennusmiehiä tai insinöörejä tai mitä tahansa perustoimintojen ylläpitämiseen tarvittavaa työvoimaa on rakenteellinen vika, jota ei voi korjata vierastyövoimalla kuin väliaikaisesti.

xor_rox

Quote from: Albrecht on 02.04.2009, 23:49:56
Onko tämä mielipide sinun mielestäsi vihervasemmistolaista ja trollaavaa?

Vastaan vielä tähän, että vahvat näkemykset saavat joskus epäilemään kirjoittajan taustoja. Täällähän (vivan) olisi hemmetin helppo vedättää. Siitä tuo kommentti.

Mutta, lappuja postiin sanon minä.

Jupiter

Hyvä, että aihe pysyy tavalla tai toisella pinnalla. Vähän rivienvälistä pitää tulkita tuota lausuntoa, muttei missään nimessä "väärin sammutettu".

Varsinainen työperäinen maahanmuutto ei ole ainakaan toistaiseksi ongelma, mutta en myöskään näe, että sen suhteen täyttä vapautta tulisi olla. Yläraja virolaisille raksamiehillekin varmaan on olemassa tai intialaisille insinööreille, mutta mahdolliset ongelmat ovat ihan eri kertaluokkaa kansainvaelluksen kanssa. Lisäksi suvereeni valtio voi/tulisi voida asettaa ehtoja millä edellytyksellä tänne voi tuoda perheensä tai asettua pysyvämmin (esim. eläkkeelle) kun marjat on poimittu.

Jotenkin tuntuu että nuivatkin poliitikotkin joutuvat maahanmuuttokeskustelussa aina ikäänkuin pehmentämään kantojaan tuolla toteamuksella että töihin tuloa vastaan ei ole mitään. Vaikka voihan sillä olla vaikutuksensa suomalaisten koulutukseen, työn laatuun, potilasturvallisuuteen, palkkatasoon, tietyn alan kilpailutilanteeseen...

Jesse Ikälumi

Quote from: citizen on 02.04.2009, 18:15:03
2. Persut eivät uskalla puhua todellisesta ongelmasta eli Islamin maihinnoususta.

Yhtä hyvin voisivat puhua Viron aiheuttamasta ydinsodan uhkasta. Siinähän nyt menisi kaikki uskottavuus, jos alettaisiin tuollaisista julkisesti puhua.
I will never be a memory.

Kokoliha

Quote from: kaivanto on 02.04.2009, 23:16:20

Loistava ehdotus!
1-2 kg poimittuja (ehjiä) karpaloita (roskista puhdistettuna) = 1 pv vankeutta vähemmän!

Muistaakseni Riitan herkku -nimisen karpalomehun valmistaja joutuu tuottamaan poimijat käytännössä ulkomailta. Ja karpalomehu on paitsi hyvää, myös erittäin terveellistä.

toivoo. nimim. Prostata

xor_rox

Quote from: IDA on 03.04.2009, 00:02:52
Quote from: xor_rox on 02.04.2009, 23:53:22

No valtio sotkee nämä iloisesti.

Sen mukaan työperäistä maahanmuuttoa tarvitaan nimenomaan tulevaa huoltosuhteen "huononemista" ja siitä johtuvaa huutavaa työvoimapulaa varten.

En ollenkaan vastusta sitä, että firmat palkkaavat työntekijöitä ulkomailta, jos se tapahtuu lakien puitteista eikä polje alojen yleisiä työehtoja.

Se, että maassa ei esimerkiksi ole omasta takaa tarpeeksi sairaanhoitajia tai rakennusmiehiä tai insinöörejä tai mitä tahansa perustoimintojen ylläpitämiseen tarvittavaa työvoimaa on rakenteellinen vika, jota ei voi korjata vierastyövoimalla kuin väliaikaisesti.

Rakenteellinen vika ehkä, mutta miten me saadaan ne marjat poimittua ilman ulkomaista työvoimaa? Tai miten hemmetissä noi putkirempat saadaan tehtyä kun ei tekijöitä kotimaasta löydy liittojen määrittelemillä palkoilla?

Jätetäänkö nämä saneeraukset tekemättä vai miten? Ei tämä taloustilanne ole ainakaan vielä vaikuttanut täällä kentällä. Työvoiman tarpeen suhteen tilanne ei tosiaan näytä väliaikaiselta. Sanon tämän nyt kahden ison taloyhtiön hallituksen jäsenen kokemuksella.

Jos Astrid sotkee käsitteitä, niin se on eri ongelma. Sitä en vain ymmärrä, että miksi me edes keskustelemme työperäisestä maahanmuutosta kun (ainakin minun mielestäni) Homman pitäisi keskittyä maahanmuuttoon, joka on Suomen näkökulmasta haitallista.

JPU

En halua tässä alkaa lietsomaan mitään vihaa jotain tiettyä kansanryhmää kohtaan mutta asiasta kuitenkin:

Eräässä paikkakuntani teollisuusyrityksessä tehtiin näin:
-Lomautettiin todella paljon työntekijöitä
-Määräaikaiset työntekijät saivat kenkää
-Venäläiset työntekijät jatkavat työntekoa kaikesta huolimatta.

Tästä voi sitten jokainen vetää omat johtopäätöksensä.

PS.Ystäväni(etninen suomalainen) on nyt kolmatta kuukautta pakkolomalla samalla kun "muut" hoitavat hänen hommansa...

Että silleen...
"– Kun tänne tulee ihmisiä, joilla on erilaisia tapoja toimia, pukeutua ja puhua, he muuttavat meidän arkeamme. Muutoksen voi nähdä hyvänä tai huonona, mutta on järkevämpää nähdä se hyvänä, koska sille ei mitään mahda. Suomi ei voi umpioitua enää."

- Tiede-lehti, 9/2014

IDA

Quote from: xor_rox on 03.04.2009, 01:06:03
Rakenteellinen vika ehkä, mutta miten me saadaan ne marjat poimittua ilman ulkomaista työvoimaa? Tai miten hemmetissä noi putkirempat saadaan tehtyä kun ei tekijöitä kotimaasta löydy liittojen määrittelemillä palkoilla?

Marjat saa helposti poimittua kuten ennenkin. Miten putkirempat tehtiin ennen vanhaan? Miksi yleensä pitäisi rakentaa enemmän vähemmälle porukalle? Ellei putkimiehiä löydy on kyse väärästä koulutuspolitiikasta ja siitä, että nuoret eivät jostain syystä halua putkimiehiksi. Työttömyys on sitä luokkaa, että perusremppoja tekemään voisi jo melko nopeasti kurssittaa porukkaa jne...Tosin nykyään on jo vaara, että ammattiperinne katkeaa, eikä kohta ole vanhempia ammattimiehiä neuvomassa ja toisaalta yrittäjien tilanne on sellainen, että mikäli pitää omaa putkifirmaa ei yksinkertaisesti voi palkata kuin aivan välttämättömimmän porukan ja on itse tehtävä työtä yötä päivää.

Mitäs sitten tehdään, kun kuuluisa puolalainenkin putkimies sanoo: "Pidä tunkkis"?

Jätetäänkö nämä saneeraukset tekemättä vai miten? Ei tämä taloustilanne ole ainakaan vielä vaikuttanut täällä kentällä. Työvoiman tarpeen suhteen tilanne ei tosiaan näytä väliaikaiselta. Sanon tämän nyt kahden ison taloyhtiön hallituksen jäsenen kokemuksella.

Ja kuten sanoin niin en näe mitään vikaa keikkatyöläisten palkkaamisessa. Olisiko taloyhtiönne valmis palkkaamaan pari vakituista talonmiestä? Suurempia saaneerauksiahan ei jatkuvasti ole ja toisaalta reippaat talonmiehet vähentäisivät niiden tarvetta.

Jos Astrid sotkee käsitteitä, niin se on eri ongelma. Sitä en vain ymmärrä, että miksi me edes keskustelemme työperäisestä maahanmuutosta kun (ainakin minun mielestäni) Homman pitäisi keskittyä maahanmuuttoon, joka on Suomen näkökulmasta haitallista.

Siksi pitää puhua koska eduskunta tarkoittaa työperäisellä maahanmuutolla nimenomaan pysyvää maahanmuuttoa, jonka olisi tarkoitus korvata huoltosuhteen väliaikainen ja oletettu vinouma, joka syntyy suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle.

Taustavaikuttaja

No voi helvetti.

Maahan olisi muuttamassa osaavaa työvoimaa ja samalla ovenavauksella maahan ryntää tuhansia elättejä, ja perussuomalaiset alkavat vinkumaan siitä, että tänne muuttaa sitä osaavaa työvoimaa?

Voi helvetti, ihan oikeasti. Ne muutamat kymmenet filippiiniläiset hoitajat eivät uhkaa ketään yhtään niin paljon kuin ne tuhannet pakolaiset, joiden kustannukset päätyvät veronmaksajan maksettavaksi.

Olipa idioottimainen päänavaus. Valittamalla työperäisestä (siis oikeasta sellaisesta) maahanmuutosta persut kääntävät vain maahanmuuttokritiikin haukkumisen hanaa kovemmalle - "eikö tänne saa tulla edes töihin?"

IDA

Quote from: Taustavaikuttaja on 03.04.2009, 01:56:13
Olipa idioottimainen päänavaus. Valittamalla työperäisestä (siis oikeasta sellaisesta) maahanmuutosta persut kääntävät vain maahanmuuttokritiikin haukkumisen hanaa kovemmalle - "eikö tänne saa tulla edes töihin?"

No joka tapauksessa ne tulevat valtiolle töihin. Käsittääkseni näitä palveluja eivät osta yksityissairaalat. Korjatkaa, jos olen väärässä.

xor_rox

Quote from: IDA on 03.04.2009, 01:30:11
Quote from: xor_rox on 03.04.2009, 01:06:03

Marjat saa helposti poimittua kuten ennenkin. Miten putkirempat tehtiin ennen vanhaan? Miksi yleensä pitäisi rakentaa enemmän vähemmälle porukalle? Ellei putkimiehiä löydy on kyse väärästä koulutuspolitiikasta ja siitä, että nuoret eivät jostain syystä halua putkimiehiksi. Työttömyys on sitä luokkaa, että perusremppoja tekemään voisi jo melko nopeasti kurssittaa porukkaa jne...Tosin nykyään on jo vaara, että ammattiperinne katkeaa, eikä kohta ole vanhempia ammattimiehiä neuvomassa ja toisaalta yrittäjien tilanne on sellainen, että mikäli pitää omaa putkifirmaa ei yksinkertaisesti voi palkata kuin aivan välttämättömimmän porukan ja on itse tehtävä työtä yötä päivää.

Mitäs sitten tehdään, kun kuuluisa puolalainenkin putkimies sanoo: "Pidä tunkkis"?

Ja kuten sanoin niin en näe mitään vikaa keikkatyöläisten palkkaamisessa. Olisiko taloyhtiönne valmis palkkaamaan pari vakituista talonmiestä? Suurempia saaneerauksiahan ei jatkuvasti ole ja toisaalta reippaat talonmiehet vähentäisivät niiden tarvetta.

Siksi pitää puhua koska eduskunta tarkoittaa työperäisellä maahanmuutolla nimenomaan pysyvää maahanmuuttoa, jonka olisi tarkoitus korvata huoltosuhteen väliaikainen ja oletettu vinouma, joka syntyy suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle.

Ootko sä IDA nyt ihan tosissasi? "Miten putkirempat tehtiin ennen?". No en tiedä, mutta nykyään ne on aika isoja projekteja.

Älkää nyt jumalauta täällä Hommassa alkako rajoittamaan osaavien putkimiesten maahantuloa vaikka mikälie koulutuspolitiikka olisi kuinka s..tanan persiillään. Täällä kentällähän tulee todella hätä jos äijiä ei löydy. Koulutuspolitiikka ei luultavasti muutu niin äkkiä, että meillä olisi tekijöitä toukokuussa, vai?

En tiedä mistä ihmeen talonmiehistä puhut, mutta todellisuus täällä investointeja suunnittelevissa (50v vanhoissa) yhtiöissä on aika raadollinen, joka hemmetin putki kaivetaan betonista ja pannaan uusiksi. Pari humanisti-talonmiestä ei siinä paljon auta.

Ja vielä, että kyllä niitä suurempia saneerauksia on, varsinkin tänä vuonna. Persut tykkää nyt puuttua sairaanhoitajien tuontiin, ihan kiva. Toivottavasti ko. alalla ei ole samanlainen tilanne kuin linjasaneerauksissa..

Puhuttaisko välillä maahanmuutosta, joka on Suomen näkökulmasta haitallista?

EDIT: Sorry IDA! Lähti vähän lapasesta tämä. Ei ollut tarkoitus ja otan opiksi.

IDA

Quote from: xor_rox on 03.04.2009, 02:33:39
Ootko sä IDA nyt ihan tosissasi? "Miten putkirempat tehtiin ennen?". No en tiedä, mutta nykyään ne on aika isoja projekteja.

Olen ihan tosissani. Isoja projekteja ne olivat ennenkin.

Älkää nyt jumalauta täällä Hommassa alkako rajoittamaan osaavien putkimiesten maahantuloa vaikka mikälie koulutuspolitiikka olisi kuinka s..tanan persiillään. Täällä kentällähän tulee todella hätä jos äijiä ei löydy. Koulutuspolitiikka ei luultavasti muutu niin äkkiä, että meillä olisi tekijöitä toukokuussa, vai?

Tarkoitin pysyvää maahanmuuttoa. Tottakai voi ottaa putkimiehiä hommiin ulkomailta enkä ainakaan minä näe siinä mitään ongelmaa. Tänne asumaan jäävien jälkeläisistä taas ei varmasti tällä menolla tule putkimiehiä vai kuinka? Saneeraukset ja rakentamiset taas ovat edessä tulevaisuudessakin. Mistä ne putkimiehet sitten otetaan. Työperäisen maahanmuuton kautta?

En tiedä mistä ihmeen talonmiehistä puhut, mutta todellisuus täällä investointeja suunnittelevissa (50v vanhoissa) yhtiöissä on aika raadollinen, joka hemmetin putki kaivetaan betonista ja pannaan uusiksi. Pari humanisti-talonmiestä ei siinä paljon auta.

Kyllä jatkuva kunnossapito auttaa noin yleensä. Ei se tietenkään täydellisten saneerausten tarvetta poista, mutta noin muuten. Edelleenkin, jos te teette seuraavan saneerauksen taas 50 vuoden päästä, niin työperäiset - pysyvästi maahan muuttaneet - ovat jo eläkkeellä tai kuolleina.

Puhuttaisko välillä maahanmuutosta, joka on Suomen näkökulmasta haitallista?

Kyllähän siitä on puhuttu :)

Oma mielipiteeni siis on, että kaikki pysyvä maahanmuutto, joka ei tapahdu luontevasti työn tai ihmissuhteiden kautta on jossain määrin enemmän tai vähemmän haitallista.

Eli ei siis missään tapauksessa niin, että rekrytoidaan tänne putkimiehiä, tai ketään muitakaan, odottelemaan töitä. Vaan esimerkiksi teidän tapauksessane te palkkaatte putkimiehet tekemään sen saneerauksen ja se on siinä. Jos tämä ei onnistu niin valtiollisessa järjestelmässä on vika, joka pitää korjata, mieluiten vielä pitkäjänteisesti niin, että Suomessa olisi putkimiesten ammattikunta, joka pystyy kohtuudella hoitamaan Suomessa tarvittavat putkityöt.

kaivanto

Minä kuulun Journalistiliittoon ja Säveltäjät ja Sanoittajat ELVIS ry.:hyn. Näillä aloilla eivät maahanmuuttajat liiemmin vie työtä keneltäkään, ulkomaalaisia tanssibändejäkään ei juuri taida olla liikkeellä. Toki julkisen sektorin paisuttaminen kirpaisee ihan kaikkia.

Journalistin tuore pääkirjoitus puuttuu siihen, että media-aloille koulutetaan ihan liikaa väkeä.

http://www.journalisti.fi/tuotteet.html?id=191/931

Muusikkojen liitto on myös rutissut ihan oikeutetusti samasta. Kysyntä ja tarjonta eivät kerta kaikkiaan kohtaa. Julkisen sektorin lisäksi kaiken maailman opistot ja kaupalliset toimijat järjestävät yhtä sun toista esiintyjä/juontaja/mediakurssia ja -koulutusta.

Ikävä tosiasia on, että taiteen ja media-alan ammatit ovat vähän kuin käsityöammatteja: niihin pätevöityy lopulta vain tekemällä ja ne vaativat myös luontaista lahjakkuutta. Pudotuspeli on armotonta. Kaiken maailman medialinjat käyneiden rinnalla on duuneista kilpailemassa aina kaiken maailman turhia julkkiksia kuten meikäläinen, joka on päästetty tekemään yhtä sun toista valtakunnan kanavillakin ihan ylioppilaspohjalta. Misseys, tosi-TV, urheilusankaruus jne. tms. pätevöittävät perinteisesti myös mediatyöhön. Kyllä varmaan ottaa Katja-Reettaa päähän jos on taskussa pari AMK-tutkintoa, kun joku Vanessa juontaa Tanssii Tähtien kanssa.

No, ehkäpä vielä jonain kesänä metsät ovat täynnä ihan suomalaisia marjanpoimijoita kun liittojen työttömyyskassat on syöty.

Terveydenhuollon ongelmat ovat monisyisiä, mutta on vain myönnettävä, että ala on kansainvälinen ja suomalaiselle osaamiselle on kysyntää ulkomailla. Jos oppositiojohtaja Urpilaisen kateudenvihreä ja aivopierumainen ajatus kieltää julkisen puolen lääkärien sivutoimet menisi läpi, julkisen sektorin on hankittava lääkärit sitten kokonaan ulkomailta. Siihen kaatuisi koko suomalainen terveydenhuolto.

Ainoa oikeudenmukainen ratkaisu tähänkin olisi tietysti tasavero ja sama verokanta sekä pääoma- että ansiotuloille. Yritysten nollaverotus Viron tapaan voisi olla piristysruiske toimialalle kuin toimialalle. Voisiko joku eduskuntapuolue tulla järkiinsä vai pitääkö perustaa oma?

Lemmy

Quote from: Korpi on 02.04.2009, 22:51:14
On erikoista, että Vistbackan mukaan hoitajien palkkaaminen ulkomailta syrjii vain täällä asuvia maahanmuuttajia. Ei puhettakaan siitä, että hoitajiksi voisi kouluttaa ihan kantaväestönkin edustajia. Valtio säästää polkemalla palkat ja työolot niin surkeiksi, että töitä voivat tehdä vain köyhät ulkomaalaiset, joille 1000e/kk on suuri palkka ja 60h viikossa kevyt työ.

Minun mielestäni tässä on villakoiran atomi. Vistbackalla on pointti, mutta selkeästi jonkun pitää mennä huutamaan kadulle että "työperäisellä maahanmuutolla ei ole vaatteita". Varsinkin näiden SOL:in siivoojien ja hoitajien kohdalla. Rakennusteollisuudessa oli samansuuntaisia "oireita". Tosiasia on, että suomalaisia tai suomessa asuvia ei plakata koska ulkomailta saa ei puhu/ei pukahda tyypin halvalla. Onko se jotain modernia orjakauppaa, niin Turussa joku änkyräkommunistikansanedustaja piti asiasta sosiaalifoorumissa puhetta.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

sydäri

Marjanpoimintaan: Uusi ilmiö on ettei koululaisille ja opiskelijoille ole tarjolla kesätöitä, miksei nykyään enään ole haluttua mennä marjanpoimintaan kesätöihin. Kovaa työtähän se on pienellä palkalla, ehkä nykynuorisolla pappa betalar?
Kerran kaverin kanssa suunniteltiin, että ruvetaan kanssa tuomaan marjanpoimijoita. Vuokrataan jostain työmaaparakkeja ja tuotetaan maahan poimijoita. Palkkaa maksetaan 1800€/kuussa poimijalle, mutta poimijoiden pakko majoittua meidän parakkiin, josta maksettava vuokraa 1600€/kuussa. Ihan reilu diili?

Huomenta Suomessa tänään. Umay Abu-hanna valitteli kuinka suomalaiset ovat niin ikäviä, kun eivät palkkaa ulkomaalaisia johtajan asemaan. On kuulemma niin väärin kun ulkomaalaiset kelpaavat vain siivoojiksi, pyllyn pyyhkijöiksi jne..

"Vi gillar olika" Elin Krantz