News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2009-04-02 HS: Maineen kunniaton hinta (Turkki)

Started by Ullanlinna, 02.04.2009, 10:58:11

Previous topic - Next topic

Ullanlinna

http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Maineen+kunniaton+hinta/1135244873814

...
Turkissa kuten muutamissa muissakin maissa oli aiemmin mahdollista saada vain lievä rangaistus naisen murhasta, jonka joku sukulainen oli tehnyt suvun maineen vuoksi eli kun naisen katsottiin uhmanneen asemansa rajoja.

Laki ymmärsi murhaajaa, koska tämän katsottiin joutuneen provosoiduksi tekoon.
...
Nuoria naisia on murhattu myös Britannian ja Pohjoismaiden maahanmuuttajaperheissä.
...
kaija.virta@hs.fi

IDA

Quote from: Ullanlinna on 02.04.2009, 10:58:11
Siinä reportterit eivät olleet väärässä, että vanhan ja uuden yhteiskunnan törmätessä heikot kärsivät.

Hyvä huomio.

Nykyään tulee yhä useammin ajateltua, että juuri tuo on Uuden uljaan yhteiskunnan rakentelijoiden nimenomainen tavoitekin.

Necro

QuoteSiinä on ehkä se vihje. Jos kunnioitetaan omia ja vieraita, tappajista ja kunniasta ei enää tarvitse puhua samassa lauseessa.

Löytyihän se mokutusvaihdekin sieltä. Näin helppoa se on. Meidänkin tulee vain kunnioittaa muslimien kaikkia tapoja ja ongelmat poistuvat. Muuten ihan asialliselta jutulta piti lopussa potkaista pohja veks...
"Maailmassa monta on ihmeellistä aasia"

Kala

QuoteJoissakin kulttuureissa keskuksena on yhä kollektiivi. Tärkeää ei ole yksilön vaan suvun – suvun miesten – kunnia. Se taas syntyy paitsi sukulaisten teoista myös siitä, mitä muu yhteisö suvusta puhuu

Tämähän tarkoittaa sitä, että kunniamurhat tulee aina julkistaa mediassa erittäin paheksuvassa sävyssä ja sen yhteydessä täytyy mainita tekijän nimi. Näin kunniamurha toisi enemmän häpeää, kuin mitä se poistaisi. Hyssytelyllä saavutetaan vain se, että tällainen katsotaan eräissä yhteisöissä hyväksyttäväksi tavaksi ylläpitää "kunniaa".

VeePee

Itse olen aina ihmetellyt median suosimaa, jollain tavalla ylevän kuuloista termiä kunniamurha. Termin pitäisi olla 'häpeämurha'.

Kazakstan

Quote from: VeePee on 02.04.2009, 14:44:39
Itse olen aina ihmetellyt median suosimaa, jollain tavalla ylevän kuuloista termiä kunniamurha. Termin pitäisi olla 'häpeämurha'.

Jep, tuo termi on kyllä murroksessa ja monet toimittajat ovat jo siirtyneet 'häpeämurhaan'.

QuoteTv-ohjelma kertoi, että Batmanin kaupungissa Kaakkois-Turkissa kolme neljäsosaa itsemurhista on naisten tekemiä, vaikka yleismaailmallisesti miehet tekevät itsemurhia paljon enemmän kuin naiset.

En tiennytkään, että Gotham City sijaitsee Kaakkois-Turkissa. :(

Kerpo