News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Kirkon vaalipaneeli

Started by IDA, 22.03.2011, 17:53:34

Previous topic - Next topic

IDA

Laitoin tänne, kun en hädissäni löytänyt TV- ja radiovinkkejä. Noin 40 minuutin päästä klo 18:30 alkaa puoluejohtajien vaalipaneeli Helsingin Tuomikirkon kryptassa. Käsittääkseni kyseessä pitäisi olla sakraali tila joten kommunismiahan tämä on ja Timo Soinia ei paikalla nähdäkään, muut eduskuntapuoluieiden puoluejohtajat - kavalat kommarit - kyllä. PS:ää edustaa varapuheenjohtaja Oinonen, joka on rokotettu kommunismia vastaan tänään aamupäivällä valvotuissa oloissa. Luvassa siis kiivas arvokeskustelu suoraan hautakammiosta ja sitä voi seurata Livenä täältä:

http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/70603DDEEF444451C2257833004C31EE?OpenDocument&lang=FI

Kommeli

Miksihän Timo ei ole paikalla? Johtuuko Timosta vai kirkosta?

IDA

Quote from: Kommeli on 22.03.2011, 18:11:09
Miksihän Timo ei ole paikalla? Johtuuko Timosta vai kirkosta?

Tuskin siihen muuta syytä on kuin, että Soini on kai viimeistä viikkoaan Brysselissä. Tai voi tietysti olla, että ihan yleisen ekumenian vuoksi kannattaa pitää sordinoa päällä :D

Kotimaan mukaan Soini oli kyllä kutsuttu, joten mitään sellaista, että kirkko ei olisi kutsunut Soinia ei ole.

IDA

Ensimmäinen jakso oli varsin tylsä. Ainoa yllätys oli, että sekä kokoomus, että keskusta liputtivat selkeästi ja rohkeasti sekä sukupuolineuraalin avioliittolain, että homoadoption puolesta. Siis selkeä ja selittelemätön kyllä sieltä. Myös näiden puolueiden konservatiivisille oikeistolaisille löytyi kaksi puoluevaihtoehtoehtoa, mutta jätetään ne nyt arvattavaksi.

Toisella jaksolla aletaan keskustelemaan pyhän kokemisesta. Alustava pappi pääsi huivikieltoon ja islamiin. Ja monikulttuurisuuteen, eli se siitä. Keskustellaan mokutuksesta ja unohdetaan pyhyys, koska mokutus on enempi pastorien alaa.

Kommeli

Jää hirveästi sellanen maku, että tekevät kamalan vaikeaksi yksinkertaiset asiat. Puhutaan yksinhuoltajaäideistä, koulusta pois pudonneista nuorista, pitkäaikaistyöttömistä ja puhutaan miten jokaista voisi auttaa yksilön vaatimalla tavalla; ryhmitellään, jaotellaan hirveän tarkkaan. Arhinmäki puhui ihan oikein, että liian yksilökeskeinen kulttuuri jotenkin päässyt valtaan, että virheet tunnetaan vain yksilön virheiksi ja sen takia painaviksi; yhteiskunnan pitäisi ottaa enemmän vastuuta. Miksi ei isketä keskelle asutuskeskuksia isoja apupyhäkköjä, jonne saa jokainen, joka kokee apua tarvitsevansa mennä, ei tarvi hävetä ja toisiaan tukevat siellä, saavat soppaa ja katsovat telkkaa ja kerhotoimintaa. Ihan kuin olisi tälläinen hirveä häpeäkulttuuri voimassa, missä hävetään niin paljon omia virheitä, että ei uskalleta edes hakea apua sieltä missä sitä apua on tarjolla, vaan kaikki pitää tuoda sinne kotiin. Passivoivaa ja turhaa ja kallista.

Vaikka en haluaisikaan myöntää, niin huomaa, että Arhinmäki oikeasti joka päivä yksiössään miettii ja kohtaa näitä asioita.

Tuija

En ole viime viikkoina seurannut vaaliuutisia muuten kuin katsomalla Ylen ja Kirkon vaalipaneelit. Minulle on yllätys se, että olen tykännyt Jutta Urpilaisen ajatuksista paljonkin. Taisi olla juuri tässä kirkon arvoillassa, kun Urpilainen sanoi Jyrki Kataiselle: "Verojen maksaminen on jaloa!" kun Katainen oli puhunut siitä, kuinka ihmisten pitäisi ottaa vastuuta enemmän läheisistään sen sijaan, että kaikki vastuu siirretään yhteiskunnalle.

Molemmilla on pointtinsa, mutta kyllä minä sittenkin olen verojen maksamisen suhteen enemmän Urpilaisen linjalla. Siksi olen, kun minulla on oma lehmä ojassa. Minä olen Suomen veroja maksavalle kansalle tähän korkeaan ikääni mennessä (minun pitäisi olla jo yhteiskunnan tuottava yksikkö eikä muiden rahoilla eläjä!) ollut vain miinusmerkkinen kiviriippa ja mitään tuottamaton yksilö ja minuun on käytetty hurjat määrät ihmisten verorahoja joita tuskin koskaan pystyn maksamaan kokonaan takaisin, vaikka millaisen työuran vielä loisin.

Mutta olen tästä kaikesta Suomen kansalle hyvin kiitollinen, koska en tiedä, mitä elämäni olisi ilman sitä kaikkea tukea, jota olen yhteiskunnalta saanut. Kannatan hyvinvointiyhteiskuntaa ja olen siinä täysin samaa mieltä Jutta Urpilaisen kanssa, että totta tosiaan verojen maksaminen on jaloa! Eri mieltä olemme Urpilaisen kanssa vain siitä, että mihin kohteisiin ne ihmisiltä kerätyt verorahat tulisi käyttää.

Ja toki kohtuus täytyy muistaa verotuksenkin kanssa, sillä jos rikkaita likistetään liikaa ja liian usein, he nousevat kapinaan hyvinvointiyhteiskuntaa vastaan ja sitten meillä ei ole enää rikkaita, joita likistellä meidän yhteiskunnassa huonommin pärjänneiden auttamiseksi. :)

IDA

Quote from: Tuija on 30.03.2011, 00:47:27
Molemmilla on pointtinsa, mutta kyllä minä sittenkin olen verojen maksamisen suhteen enemmän Urpilaisen linjalla. Siksi olen, kun minulla on oma lehmä ojassa. Minä olen Suomen veroja maksavalle kansalle tähän korkeaan ikääni mennessä (minun pitäisi olla jo yhteiskunnan tuottava yksikkö eikä muiden rahoilla eläjä!) ollut vain miinusmerkkinen kiviriippa ja mitään tuottamaton yksilö ja minuun on käytetty hurjat määrät ihmisten verorahoja joita tuskin koskaan pystyn maksamaan kokonaan takaisin, vaikka millaisen työuran vielä loisin.

Itse aikanaan polleasti laskin, että jos saisin takaisin kaiken sen minkä olen veroja maksanut ja käyttäisin sitä viisaasti olisin harvinaisen rikas mies. Mikä on totta. Mikä laulaen tulee, se kuitenkin viheltäen menee on kyllä myöskin totta. :D

Tässä kannattaa muistaa sekin, että yksi pieni sellokappale voi olla arvokkaampi, kuin miljoona kiloa terästä. ;)

Tuija

Minun sukulaismieheni, joka on tehnyt koko ikänsä töitä ja tekee vielä eläkkeelläkin, mutta ei ole mikään rikas, vaan tavallinen keskituloinen, niin vuosia sitten kun hänen sydämensä alkoi reistailla ja hän "pääsi" nauttimaan suomalaisten maksamista verorahoista julkiseen terveydenhoitoon, jossa hänen sydäntänsä hoidettiin, niin on jäänyt mieleeni se kuinka hän sen jälkeen puhui juuri Jutta Urpilaisen tapaan siitä, kuinka hienoa on, että meillä on hyvinvointiyhteiskunta ja kuinka iloinen hän on aina siitä, että hän saa maksaa veroja, joilla tuotetaan näitä elintärkeitä palveluita kaikille suomalaisille. Sukulaiseni on keskustalainen äänestäjä kuten koko äitini suku muutenkin.

JR laittoikin hyvin kauniin kappaleen.  :-*

IDA

Quote from: Tuija on 30.03.2011, 01:40:49
Minun sukulaismieheni, joka on tehnyt koko ikänsä töitä ja tekee vielä eläkkeelläkin, mutta ei ole mikään rikas, vaan tavallinen keskituloinen, niin vuosia sitten kun hänen sydämensä alkoi reistailla ja hän "pääsi" nauttimaan suomalaisten maksamista verorahoista julkiseen terveydenhoitoon, jossa hänen sydäntänsä hoidettiin, niin on jäänyt mieleeni se kuinka hän sen jälkeen puhui juuri Jutta Urpilaisen tapaan siitä, kuinka hienoa on, että meillä on hyvinvointiyhteiskunta ja kuinka iloinen hän on aina siitä, että hän saa maksaa veroja, joilla tuotetaan näitä elintärkeitä palveluita kaikille suomalaisille. Sukulaiseni on keskustalainen äänestäjä kuten koko äitini suku muutenkin.

Itse olen rautalonkkani kanssa täysin samaa mieltä. Lähinnä kai on kysymys siitä halauammeko kaikki tätä ja olemmeko kaikki valmiita maksamaan siitä, että muutkin hoidetaan samalla taidolla ja samalla huolella. Jostain ne rahatkin pitää aina saada. Jos maksajat kyllästyvät, niitä ei ole.

Tuija

Quote from: IDA on 30.03.2011, 01:51:41
Itse olen rautalonkkani kanssa täysin samaa mieltä. Lähinnä kai on kysymys siitä halauammeko kaikki tätä ja olemmeko kaikki valmiita maksamaan siitä, että muutkin hoidetaan samalla taidolla ja samalla huolella. Jostain ne rahatkin pitää aina saada. Jos maksajat kyllästyvät, niitä ei ole.

On hyvin vaikea eläytyä rikkaan asemaan, kun en ole koskaan ollut rikas. Jos minulla olisi paljon rahaa perintönä ja sitten vielä tienaisin kovaa palkkaa ja piianoorakauppimaisesti ajattelisin, että jokainen on oman onnensa seppä ja itse olen oman hyvinvointini omilla ansioillani ja kyvyilläni ja kovalla työllä tehnyt enkä ole elämässäni epäonnistunut koskaan, niin mietin sitä, että kuinka katkeralta se oikeasti tuntuisi maksaa hurjia veroja vaikkapa siihen julkiseen terveydenhoitoon, palveluun, jota en itse tulisi koskaan käyttämään, sillä minä kävisin vain yksityislääkärillä. Jaksaisinko rikkaana enää ajatella Jutta Urpilaisen tapaan, että verojen maksaminen on jaloa? Voi olla, että en jaksaisi. :roll:

Tuija

Kirkon vaalipaneeli oli kokonaisuutena hyvin tylsää kuunneltavaa kuten olet jo aiemmin IDA maininnutkin. Minusta on kyllä hienoa se, että kirkko järjesti tällaisen arvoillan puolueiden puheenjohtajille. Ehkä juontajien olisi pitänyt provosoida kysymyksillään enemmän, että olisi tullut eloa keskusteluun.

Joku kirkon edustaja jälleen kerran sanoi arvoillassa sen Raamatun lauseen, että "älä sorra muukalaista". Tämä on hämmentänyt kovasti mieltäni viime aikoina. Luin toissa iltana Ruutin kirjan, joka kertoo pakolaisuudesta ja muukalaisena elämisestä ja mielestäni se muukalaisuus, mitä Ruutin elämästä ja asenteesta kerrotaan on kovin toisenlaista muukalaisuutta kuin nykyajan muukalaistulva Somaliasta. Ruut osoitti alusta alkaen mitä täydellisintä integroitumista vastaanottavan maan tapoihin, ahkeroiden työssä aamusta iltaan ja luopuen mooabilaisista jumalistaankin ja alkaen palvella Israelin Jumalaa. Niinpä rikas Booas otti Ruutin vaimokseen ja muukalaisnaisesta tuli Israelin suuren kuningas Daavidin isomummo.

Sen sijaan kun mietin Raamatun tarinoita missä kerrotaan nuorten voimakkaiden sotakuntoisten miesten liikehdinnästä maasta toiseen, niin niissä pätkissä ei kyllä kehoiteta israelilaisia: "älä sorra muukalaista", vaan silloin on kyseessä ihan muut kuin vähäiset orvot ja lesket ja sokeat ja rammat, ja Israel valmistautuu silloin sotaan, jos tällaisia nuoria miehiä kovin runsaasti alkaa virrata heidän alueilleen.