News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2011-03-17 Umayya Abu-Hanna muutti Amsterdamiin (yhdistetty)

Started by Oinomaos, 17.03.2011, 11:05:44

Previous topic - Next topic

TheVanishedTerrorist

Hollanti on Umayya Abu-Hannalle parempi kuin Suomi

http://www.hs.fi/kuukausiliite/Hollanti+on+Umayya+Abu-Hannalle+parempi+kuin+Suomi/a1409718033198

Taivas on harmaa. Sataa kuin saavista kaataen, kuten Suomessa sanottaisiin. Kirjailija Umayya Abu-Hanna avaa kotinsa oven itäamsterdamilaisessa kerrostalossa ja alkaa heti pölöttää kuin mielipuoli.

"Haluatko teetä?"

"Haluatko kahvia?"

"Ota tuosta teepussi mukaan. Kato, siinä pussissa lukee Pukka Love. Vähän niin kuin 'pukkaa rakkautta'."

"Mennään tänne"

"Tuolla yläkerrassa asuu saksalainen rasisti."

"Älä istu siihen, se on huono penkki. Tuu tänne sohvalle mun viereen."

Kädet käyvät, suu käy, silmät kiihtyvät ja jalat heiluvat. Välillä Abu-Hanna huutaa, välillä itkee, välillä murisee, välillä nauraa, välillä matkii teinipoikaa, välillä äitiään ja välillä rasistista mummoa. Kesken kaiken kieli muuttuu suomesta englanniksi ja sitten englannista arabiaksi, yhtä sanaa seuraa "vittu", toista "saatana", ja johonkin väliin livahtaa "paskakin", mutta sitä ei ehdi jäädä ihmettelemään, koska puheenaihe muuttuu koko ajan, eikä enää edes olla Amsterdamissa vaan Israelissa ja sitten hypätäänkin jo kohti Helsinkiä ja historiaa ja tulevaisuutta ja kaikkea niiden väliltä.

Ink Visitor

Quote from: SerialSuicideBomber on 08.09.2014, 16:50:54
...mielipuoli...

Tuohon ei ole kyllä yhtään mitään lisättävää  :facepalm:

Rest my case...
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Malla

http://www.hs.fi/kuukausiliite/Hollanti+on+Umayya+Abu-Hannalle+parempi+kuin+Suomi/a1409718033198

Taivas on harmaa. Sataa kuin saavista kaataen, kuten Suomessa sanottaisiin. Kirjailija Umayya Abu-Hanna avaa kotinsa oven itäamsterdamilaisessa kerrostalossa ja alkaa heti pölöttää kuin mielipuoli.

"Haluatko teetä?"

"Haluatko kahvia?"

"Ota tuosta teepussi mukaan. Kato, siinä pussissa lukee Pukka Love. Vähän niin kuin 'pukkaa rakkautta'."

"Mennään tänne"

(...)

Jos en olisi lukenut juttua Kuukausiliitteestä, epäilisin SerialSuicideBomberia jekuttajaksi.
Nyt ihmettelen jutun kirjoittajan ja julkaisijan etiikkaa. Jos markkinointiponnistus oli tapeen, pieni juttu olisi riittänyt.

Kni

Sorry OT. Tämä kommentti kuuluisi ehkä paremmin HS:n ylistysketjuun, mutta laitan nyt tähän:

Jos artikkelin otsikko on "Hollanti on Umayya Abu-Hannalle parempi kuin Suomi" niin luulisi lukijan saavan tietää miksi se on parempi kuin Suomi. Ensimmäiset kolme sivua käsittelevät Israelin historiaa, Umaayan elämänkertaa ja Amsterdamin historiaa. Vasta viimeisellä sivulla päästään itse asiaan.

Väritin nuo kohdat mitkä kertovat miksi asiat on paremmin, yhteensä 67 sanaa. Koko artikkelissa on wordin mukaan 1682 sanaa.

Quote"Tää on nyt neljäs vuosi täällä. Hirveen hyvin menee englannilla, no problem at all. Ainoastaan verovirastossa lyödään luuria korvaan, jos puhuu englantia", Abu-Hanna sanoo.
Amsterdamissa Abu-Hanna on vihdoin päässyt paikkaan, jossa hän kuuluu enemmistöön: yli puolella amsterdamilaisista on juuret ulkomailla.
"Täällä ihminen tulee aina ensin. En ole koskaan tuntenut oloani niin turvalliseksi kuin täällä",
Abu-Hanna sanoo.
QuoteRistiriidoista huolimatta Abu-Hannasta tuntuu, että Amsterdamissa on tilaa myös yhdelle palestiinalais-israelilais-suomalaiskirjailijalle ja tämän eteläafrikkalais-suomalais-palestiinalais-hollantilaiselle tyttärelle.
"Mä oon happy. Mä oon kauheen onnekas. Mulla on Reema, mulla on hirveen hyviä kavereita ja mulla on rauhaa"
, Abu-Hanna sanoo.

Piti oikein listata nuo Hollannin hyvyydet:
- Hirveen hyvin menee englannilla, no problem at all. Suomessako ei mennyt hyvin englanniksi? Suomessa meni taatusti hyvin suomeksi, osaathan sinä suomea. Mitä hyvyyttä "englannilla meneminen" tuo?
- Amsterdamissa Abu-Hanna on vihdoin päässyt paikkaan, jossa hän kuuluu enemmistöön: yli puolella amsterdamilaisista on juuret ulkomailla. Totta! Tässä Suomi ei pärjää.
- Täällä ihminen tulee aina ensin. Ensin, verovirastossakin, englanniksikin? Kuka Suomessa tulee ensin? Kuka tulee toiseksi?
- En ole koskaan tuntenut oloani niin turvalliseksi kuin täällä. No, tuntemisasiat on henkilökohtaisia eikä niitä voi mitata. Jos sanot niin, niin se sitten varmaan on.
- Abu-Hannasta tuntuu, että Amsterdamissa on tilaa myös yhdelle palestiinalais-israelilais-suomalaiskirjailijalle ja tämän eteläafrikkalais-suomalais-palestiinalais-hollantilaiselle tyttärelle. Edelleen tuntuu. OK.
- Mä oon happy. Mä oon kauheen onnekas. Mulla on Reema, mulla on hirveen hyviä kavereita Tämän kelpuutan faktaksi. Minäkin olen happy kun saan olla perheen ja ystävien kanssa. Mutta Suomessako sinulla ei ollut lasta eikä ystäviä?
- mulla on rauhaa Suomessako oli sota? Vai tarkoitatko sisäistä rauhaa? Taas ollaan tuntemis- ja henkisyyspuolella. Ei näitä voi mitata.

Koko jutussa ainoa fakta, mikä kertoo Hollannin paremmuudesta on se, että Amsterdamissa yli puolella asukkaista on juuret ulkomailla. Tämänkin asian paremmuudesta voi olla montaa mieltä, sikäli kun se pitää paikkansa, mutta se on mitattava fakta. Kaikki muut Hollannin paremmuudesta kertovat seikat ovat tunteisiin perustuvia, joita artikkelin kirjoittaja ja UA-H eivät ole perustelleet mitenkään.

Ei minulla ole mitään Hollantia ja hollantilaisia vastaan, päinvastoin. Mutta Lari Malmbergilla ja HS:llä tuntuu olevan jotakin Suomea ja suomalaisuutta vastaan. Otsikko on harhaanjohtava ja HS:llä lienee siihen syynsä.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

foobar

Mikäli Abu-Hanna ei olisi Amsterdamissa nobody vaan paikallisen Hesarin etusivullaan mainostama itsekeskeinen monomaanikko jota kehutaan rajatta, saattaisi hän kokea ettei hän sovi edes Amsterdamiin. Epäilen, että omaa kohtaloaan tajuamatta Abu-Hanna itseasiassa kokee pienimuotoista tuskaa siitä, ettei hän olekaan Amsterdamin virallinen suojeluspyhimys. Jos hän pääsisi maineen osalta lähellekään sitä, häneltä loppuisi mukava tila olla hyvin pian.

Suurin syy Abu-Hannan "tukalaan" olotilaan Suomessa on se, että hänet tunnetaan täällä, ja hän tietää sen. Tietyllä tapaa tämä on traagista, koska hän on onnistunut rakentamaan henkisen maanpäällisen helvettinsä juuri poikkeuksellisella kyvyllään päästä kaikkien mieliin. Niin on tehnyt Matti Nykänenkin, mutta hänellä on sentään jonkinasteinen käsitys siitä, mitä moisesta on seurannut.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

kummastelija

Quote"Tuolla yläkerrassa asuu saksalainen rasisti."

Maahanmuuttajarasisti? Mikäs tuo muka on. Meilläpä kaikki haittamaahanmuuttajat ovat jonkin sortin rasisteja.
"Syö paskaa ja kuole pois!!" - PEN sananvapauspalkinnolla palkittu Abdirahim Hussein suomalaisnaiselle. 5.11.2015
"Hussein teki riko­sil­moi­tuksen vihapuheesta" Hussein on jakanut sosiaalisessa mediassa useita esimerkkejä siitä, miten häntä on nimitelty ja uhkailtu eri viesteissä: 18.8.2015

RP

Quote from: Kni on 08.09.2014, 18:44:26
- Amsterdamissa Abu-Hanna on vihdoin päässyt paikkaan, jossa hän kuuluu enemmistöön: yli puolella amsterdamilaisista on juuret ulkomailla. Totta! Tässä Suomi ei pärjää.
Olisin kuvitellut, että tuo olisi pätenyt myös 1960-luvun Israeliin (josta UAH:lle jäivät ne ensimmäiset traumat).
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Teaparty

Voidaanko sitten sopia hei sellainen sääntö, että tähän ketjuun ei tehdä ilmoitusta UAH:n Suomeen paluusta, vaikka mikä olisi. Ken vain ensmäsenä UAH:n paluusta saa tietää, avatkoon uuden ketjun ja kirjoittakoon otsikkonsa suorasanaisesti. Ei nimittäin otsasuoni kestä nähdä tätä ketjua komenttilistan kärjessä joka päivä.

Jookosta?

JoKaGO

Quote from: Saippuakupla on 06.09.2014, 21:29:57
Kertauksen vuoksi Abu-Hannan paskaa kohtelua Suomessa:

Vuosina 1991–1995 Abu-Hanna työskenteli Ylen Radio Suomen toimittajana ja juontajana ja vuosina 1995–1996 Ajankohtaisen kakkosen toimittajana ja juontajana.

Juuri tuolloin etelä-karjalainen siskoni tytär opiskeli Tampereella tiedotusoppia ja haki töihin Tampereen radioon uutisten lukijaksi. Maaria Grönfors (et muuten lepää rauhassa!) sanoi, että ei kelpaa, murre on niin voimakas, vaikka tyttö puhui halutessaan täysin murrevapaata suomea.
Äitini, tytön mummo, raivostui, kun A2:ssa oli tuolloin toimittajana hoonosoomiabuhanna, ja äitini soittikin YLElle mielipiteensä. Ja tuon päivämäärän jälkeen äitini on sanonut olevansa "rasisti", vaikka olenkin korjannut väitteensä. Nyt, vuoteen omana ja lähes vihanneksena olevana muistutan häntä (jumputtelujensa jälkeen), että hänestä pitävät huolta kantasuomalaiset hoitajat, kun taas minusta tulee aikoinaan pitämään huolta somalit. (En kerro koskaan, että minua ei tarvitse kenenkään tulla hoitamaan sänkyyn, ikinä.)
Niin, tuo tyttö, joka ei kelvannut uutisten lukijaksi. Hän on nykyään osakkaana hyvin menestyvässä firmassa.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

pw

Hieno homma. Onnea vaan uudessa kotimaassa, ihan vilpittömästi :)

JoKaGO

Quote from: pw on 08.09.2014, 23:02:25

Hieno homma. Onnea vaan uudessa kotimaassa, ihan vilpittömästi :)

Miten piirretään 21746 peukkua?
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Outo olio

"Haluatko teetä?"

"Haluatko kahvia?"

"Mennään tänne"

"Tuolla yläkerrassa asuu saksalainen rasisti."

"Älä istu siihen, se on huono penkki. Tuu tänne sohvalle mun viereen."

Kädet käyvät, suu käy, silmät kiihtyvät ja jalat heiluvat. Välillä Abu-Hanna huutaa, välillä itkee, välillä murisee, välillä nauraa, välillä matkii teinipoikaa, välillä äitiään ja välillä rasistista mummoa. Kesken kaiken kieli muuttuu suomesta englanniksi ja sitten englannista arabiaksi, yhtä sanaa seuraa "vittu", toista "saatana", ja johonkin väliin livahtaa "paskakin", mutta sitä ei ehdi jäädä ihmettelemään, koska puheenaihe muuttuu koko ajan, eikä enää edes olla Amsterdamissa vaan Israelissa ja sitten hypätäänkin jo kohti Helsinkiä ja historiaa ja tulevaisuutta ja kaikkea niiden väliltä.

Quote from: Malla on 08.09.2014, 17:08:45
Jos en olisi lukenut juttua Kuukausiliitteestä, epäilisin SerialSuicideBomberia jekuttajaksi.
Nyt ihmettelen jutun kirjoittajan ja julkaisijan etiikkaa. Jos markkinointiponnistus oli tapeen, pieni juttu olisi riittänyt.

Minullekin tuli heti ekana mieleen, että toimittajalla on ollut huono päivä, ja hän on sitten purkanut pahaa oloaan kirjoittamalla vittuilujutun. UA-H vaikuttaa artikkelin ensimmäisen kappaleen perusteella lievästi maaniselta ja muutenkin vähäsen mielisairaalta. ???
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Outo olio

Quote from: M on 06.09.2014, 11:30:06
Pääle sylkeminen muuten kuuluu ihan muihin kulttuureihin kuin omaamme.

Tästä tuli mieleeni, että sylkijämummo voisi olla vaikka joku Umayyan kaveri, palestiinalaismummo. Monet lähi-idän ihmisethän tunnetusti eivät pidä mustaihoisia ehkä edes ihmisinä.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

skrabb

Radio oli auki ja yhtäkkiä höristelin korviani, kun kuulin tutulta kuullostavaa mäkätystä.
Palestiinan lahja Suomelle ja Hollannille l. Abu-Hannahan siellä oli äänessä. Pulinaa oli paljon ja se oli tauotonta, asiaa? Siitä ei ottanut selvää. Rasimi-, natsi ja demokratia -sanat olivat suosiossa haastattelun loppuosassa, jonka ehdin kuunnella.
QuoteKlo 7-11 Radio Helsingin aamut
...
Klo 10 vie­raa­na Umayya Abu-Han­na, jon­ka poh­tii elä­mään­sä Suo­mes­sa uu­des­sa oma­elä­män­ker­ral­li­ses­sa kir­jas­sa Ali­enin sil­min. Mi­ten Hel­sin­ki on muut­tu­nut hä­nen mie­les­tään vuo­si­kym­men­ten ku­lues­sa?

QuoteUmayya Abu-Hanna
Alienin silmin – Helsinki ja Uusimaa muukalaisen kokemana
Persoonallinen ja henkilökohtainen kertomus kuvaa ulkomaalaistaustaisen helsinkiläisen kautta pääkaupunkiseutumme urbaania kulttuurihistoriaa ja kaupunkielämämme muutoksia kolmenkymmenen vuoden ajalta 1980–2010.

Abu-Hannan helsinkiläiskokemus alkoi punavuorelaisen jugendtalon ovelta. Ovessa luki "Alien Office", siellä oli Suomessa oleskelevien ulkomaalaisten rekisteröidyttävä. Tämän jälkeen Ratakadun Suojelupoliisi haastatteli 23-vuotiasta tulokasta huolella puolen päivän ajan. Seuraavana päivänä Porthanian opiskelijakahvilassa Abu-Hanna tapasi elämänsä ensimmäisen somalialaisen. Ulkomaalaistoveri esitteli valokuvaansa Iltalehden kolmossivun tyttönä.

Näin alkoi muualla syntyneen vihkiytyminen pääkaupunkiseudun elämään. Opiskelun ja työn kautta Abu-Hannan käsitys Suomesta monipuolistui: "Joissakin muissa maissa yhteiskuntaluokat jakautuvat yläkerran ja alakerran väkeen. Itse juoksin näitä portaita edestakaisin joka päivä. Aamuisin istuin Aasian ja Afrikan laitoksen kirjastossa, jossa Jaakko Hämeen-Anttila ja kolme muuta opiskelijaa sipsuttelivat villasukissaan. Iltapäivällä juoksin luennolta painamaan nappia Helsingin valkoiseen valtuustosaliin. Tauolla join kahvia Tarja Halosen ja Kalle Könkkölän kanssa. Illalla odotti ravintolan tiskivuoro. Kiinteistölautakunnan jäsenenä söin rapuja, fasaaninrintaa ja villisikaa snapseineen, mutta lähdin juhlista ensimmäisenä nukkumaan, sillä kello viisi minun oli ehdittävä kitkemään rikkaruohoja Itäkeskuksen parkkipaikalle."
...
http://www.siltalapublishing.fi/fi/kirja/tietokirjat/156/alienin-silmin-helsinki-ja-uusimaa-muukalaisen-kokemana

Jos joku on alienin näkemisestä ja kuuntelemisesta kiinnostunt, siihen on mahdollisuus tänään Kirjamessuilla.
Quote18.15 Alienina Uudellamaalla. Umayya Abu-Hanna.
http://yle.fi/aihe/tapahtuma/2014/10/02/helsingin-kirjamessut-2014
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

xor_rox

Quote from: skrabb on 24.10.2014, 11:28:37
Radio oli auki ja yhtäkkiä höristelin korviani, kun kuulin tutulta kuullostavaa mäkätystä.

Jaksoin puolen ohjelman verran kuunnella yksinpuhelua, jossa Abu-Hanna tuo esille pääosin itseään ja saavutuksiaan. Ei voi kuin ihmetellä, jos joku jaksaa tuota sontaa vielä lukeakin.

Onkko

QuoteKlo 7-11 Radio Helsingin aamut
...
Klo 10 vie­raa­na Umayya Abu-Han­na, jon­ka poh­tii elä­mään­sä Suo­mes­sa uu­des­sa oma­elä­män­ker­ral­li­ses­sa kir­jas­sa Ali­enin sil­min. Mi­ten Hel­sin­ki on muut­tu­nut hä­nen mie­les­tään vuo­si­kym­men­ten ku­lues­sa?

QuoteUmayya Abu-Hanna
Alienin silmin – Helsinki ja Uusimaa muukalaisen kokemana
Persoonallinen ja henkilökohtainen kertomus kuvaa ulkomaalaistaustaisen helsinkiläisen kautta pääkaupunkiseutumme urbaania kulttuurihistoriaa ja kaupunkielämämme muutoksia kolmenkymmenen vuoden ajalta 1980–2010.

Abu-Hannan helsinkiläiskokemus alkoi punavuorelaisen jugendtalon ovelta. Ovessa luki "Alien Office", siellä oli Suomessa oleskelevien ulkomaalaisten rekisteröidyttävä. Tämän jälkeen Ratakadun Suojelupoliisi haastatteli 23-vuotiasta tulokasta huolella puolen päivän ajan. Seuraavana päivänä Porthanian opiskelijakahvilassa Abu-Hanna tapasi elämänsä ensimmäisen somalialaisen. Ulkomaalaistoveri esitteli valokuvaansa Iltalehden kolmossivun tyttönä.

Hmm... tuli suomeen -81 ja aivan seuraavana päivänä tapasi somalin joka oli iltalehden iltatyttönä... Siis iltatyttönä jonka julkaisu iltalehdessä alkoi -91

Blanc73

QuoteUmayya Abu-Han­na, jon­ka poh­tii elä­mään­sä Suo­mes­sa uu­des­sa oma­elä­män­ker­ral­li­ses­sa kir­jas­sa Ali­enin sil­min.
Ihminen, the Alien, joka on tuotteistanut oman ns ulkopuolisuuden tunteensa ja vielä tienaa sillä, niin hänen täytyy olla melko häikäilemätön limanuljaska. Eri asia on että kuinka vilpitöntä ja aitoa tuo kokemus UAH:n tapauksessa on. UAH:n adoptiolapsi on jo varmaan sisäistänyt rasismin ja syrjinnän koko loppuelämänsä vaivaksi. Adoptioäiti on varmasti pitänyt siitä huolen, että lapsiraukka on viritetty kokemaan rasismia ja syrjintää minne ikinä tahansa hän meneekin.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

RP

Quote from: Onkko on 24.10.2014, 11:57:33
Hmm... tuli suomeen -81 ja aivan seuraavana päivänä tapasi somalin joka oli iltalehden iltatyttönä... Siis iltatyttönä jonka julkaisu iltalehdessä alkoi -91

Minulle on yllätys, että täällä olisi ollut yhtäkään somalia tuolloin, mutta oletko varma tuosta iltatytöstä?

Edit: Noinhan se taisi olla. Kauppalehdessä tosin taisi olla omansa tuolloin.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Emo

Quote from: Blanc73 on 24.10.2014, 12:04:25
QuoteUmayya Abu-Han­na, jon­ka poh­tii elä­mään­sä Suo­mes­sa uu­des­sa oma­elä­män­ker­ral­li­ses­sa kir­jas­sa Ali­enin sil­min.
Ihminen, the Alien, joka on tuotteistanut oman ns ulkopuolisuuden tunteensa ja vielä tienaa sillä, niin hänen täytyy olla melko häikäilemätön limanuljaska. Eri asia on että kuinka vilpitöntä ja aitoa tuo kokemus UAH:n tapauksessa on. UAH:n adoptiolapsi on jo varmaan sisäistänyt rasismin ja syrjinnän koko loppuelämänsä vaivaksi. Adoptioäiti on varmasti pitänyt siitä huolen, että lapsiraukka on viritetty kokemaan rasismia ja syrjintää minne ikinä tahansa hän meneekin.

Minä kun kuvittelin että adoptiovanhemmat valitaan tiukan seulan läpi ja kaikki psyykevammaiset ja muuten arveluttavat karsitaan heti alkumetreillä, mutta näköjään näin ei ole asia. Alienit saavat adoptiolapsen, joten sen puoleen Kanki-Kaikkosenkin sopisi saada adoptiolapsi (hän kai sentään kokee itsensä normaaliksi). Vai onko Kanki liian valkoinen?

Onkko

Quote from: RP on 24.10.2014, 12:11:28

Minulle on yllätys, että täällä olisi ollut yhtäkään somalia tuolloin, mutta oletko varma tuosta iltatytöstä?

Edit: Noinhan se taisi olla. Kauppalehdessä tosin taisi olla omansa tuolloin.

Laitan lähteen kuitenkin http://www.city.fi/ilmiot/iltatyton+paras+ystava/917
Juttu julkaistu 5.9.2003 ja "12 vuotta sitten Kari Pekonen ehdotti Iltalehden silloiselle päätoimittajalle Veli-Antti Savolaiselle Sun-lehden kolmossivun tyyliin ideaa iltatytöstä."

ämpee

Hyvä kun otit esille, mitä ilmeisimmin koko "teos" koskettelee täysin fiktiivistä Suomea ja fiktiivistä Helsinkiä.
Koska kyse ei edes ole scifistä, vaan yhden ihmisen fiksaatioista, niin enpä koske pitkällä tikullakaan tuota "teosta".
Ei yksinkertaisesti jaksa kiinnostaa jonkun yksittäisen ihmisen paha olo, joka olisi pelkällä asennemuutoksella vältettävissä.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Kemolitor

QuoteUmayya Abu-Hanna

Tuo kohta taitaa olla vielä kryptillisempi. Abu-Hannahan asui ensin jonkun aikaa Naantalissa:

Naimisiin mentyään Abu-Hanna ja Markku asettuivat asumaan Markun kotiin Naantaliin. Siitä alkoi arki Suomessa.

Vuonna 1981 Naantalissa ei ollut monta maahanmuuttajaa, mutta oli kaupungissa ainakin yksi ihminen, joka oli ulkomailta tulleista hyvin kiinnostunut.

Tunnettu suomalainen uusnatsi Pekka Siitoin otti tavakseen seurailla Abu-Hannaa pitkin Naantalin jalkakäytäviä. Hän ei oikeastaan tehnyt mitään. Ei edes sanonut mitään. Hän vain seurasi.

"Markku sanoi, että se varmaan ottaa mittoja uunia varten", Abu-Hanna sanoo.

Mutta se oli tietenkin vitsi. Vielä 1980-luvulla ulkomaalainen sai lopulta olla Suomessa aika rauhassa. Ulkomaalaisiin ihmisiin suhtauduttiin enemmänkin hämmästellen kuin pelokkaasti.

1990-luvulla kaikki muuttuikin sitten nopeasti. Somalit tulivat, ja ilmapiiri muuttui:

http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1409718033198

Abu-Hanna on syntynyt 1961, tuli Suomeen 1981, 23-vuotias hän oli vuonna 1984, ehkä hän muutti silloin Helsinkiin. Mutta että Suojelupoliisi todellakin kuulustelee puoli päivää jo kolme vuotta Suomessa asunutta ihmistä vain siksi, että hän on muuttanut Naantalista Helsinkiin.

Tuo somalijuttu menee sitten jo aika lailla sekavuuden puolelle.

No, tarinoista saa aina parempia, kun hieman oikaisee faktapuolella. Kalastuksen harrastajat varmaan tunnistavat tämän ilmiön, muistanpa itsekin viime kesältä sen yhden hauen, joka pääsi karkuun....

Mangustin

Quote from: Kemolitor on 24.10.2014, 12:29:21
Abu-Hanna on syntynyt 1961, tuli Suomeen 1981, 23-vuotias hän oli vuonna 1984, ehkä hän muutti silloin Helsinkiin. Mutta että Suojelupoliisi todellakin kuulustelee puoli päivää jo kolme vuotta Suomessa asunutta ihmistä vain siksi, että hän on muuttanut Naantalista Helsinkiin.

Hänen etnisen viiteryhmänsä vasemmistolaisittain suuntautuneella kansanosalla oli jo tuolloin erittäin huono maine erinäisten lentokonekaappausten ja muiden terrorismijuttujen seurauksena. Jos Abu-Hanna oli jo nuorena poliittisesti aktivoitunut ja mahdollisesti kotopuolessa hengannut PLO/PFLP-tyyppien kanssa niin hyvä että jututtivat. Tuohon aikaan Suomeen ei lampsittu sisään nykymalliin.

Oliko kyseessä mamun kuulustelu vaiko haastattelu ja menikö siinä tosiaan "puoli päivää" eli kuutisen tuntia? Supon virkaintoa vai kolme vuosikymmentä muhinut kalajuttu?

Joka tapauksessa UAH:n avautumisentarve ja tajunnanvirta on sitä tasoa, että hän sopisi mainiosti Seiskan kolumnistiksi, Tuksun ja muiden oman elämänsä sankareiden kollegaksi.

MW

Umayya - kahdeksas matkustaja.

Keep On Truckin' Hanna.

Aallokko

UAH oli tänään puhumassa Helsingin kirjamessuilla. Aiheena tietysti se, että Suomessa hänellä on vaikeaa. Kertoi, että opiskellessaan yliopistossa liittyi hämäläiseen osakuntaan ja kun meni johonkin osakunnan pippaloihin, hänelle ei tultu puhumaan. Hämäläinen rasismi jylläsi jo 1980-luvulla. Siitä lähin kaikki on ollut alamäkeä.

foobar

Quote from: Aallokko on 24.10.2014, 20:47:40
UAH oli tänään puhumassa Helsingin kirjamessuilla. Aiheena tietysti se, että Suomessa hänellä on vaikeaa. Kertoi, että opiskellessaan yliopistossa liittyi hämäläiseen osakuntaan ja kun meni johonkin osakunnan pippaloihin, hänelle ei tultu puhumaan. Hämäläinen rasismi jylläsi jo 1980-luvulla. Siitä lähin kaikki on ollut alamäkeä.

Tyhmempi voisi kuvitella että moinen asenne sai ihmiset välttelemään häntä. 80-luvulla tummempihipiäisiä pidettiin kuitenkin äärimmäisen eksoottisina, eikä Abu-Hannakaan ollut mikään ikäloppu. Vaan harvemmin se häirikkö aiheuttamaansa häiriötä tunnistaa. Sen sijaan itsekeskeinen häirikkö löytää miljoona ongelmaa... kaikkialta muualta, lähinnä niistä joiden kanssa ei ole tekemisissä.

Kyllä jokainen ihminen osaa kehittää itselleen esim. seksuaalisia traumoja, mutta useimmat ihmiset pääsevät niistä sentään yli... sen sijaan että niillä korostaisivat paremmuuttaan.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Rändöm

Quote from: MW on 24.10.2014, 20:21:31

Keep On Truckin' Hanna.

"Avaruudessa kukaan ei voi kuulla moku-ulinaasi".

Hmm, ehkä avaruus on myös ainoa paikka, missä Abu-Hanna ei kokisi rasismia. Olisikohan jollain maalla lainata rakettia? 

foobar

Quote from: Rändöm on 24.10.2014, 21:03:15
Quote from: MW on 24.10.2014, 20:21:31

Keep On Truckin' Hanna.

"Avaruudessa kukaan ei voi kuulla moku-ulinaasi".

Hmm, ehkä avaruus on myös ainoa paikka, missä Abu-Hanna ei kokisi rasismia. Olisikohan jollain maalla lainata rakettia?

En ole koko Homman olemassaolon aikana sigua asettanut, mutta nyt oli pakko. :)

Malla

Quote from: Rändöm on 24.10.2014, 21:03:15

Hmm, ehkä avaruus on myös ainoa paikka, missä Abu-Hanna ei kokisi rasismia.

Ehkä muitakin paikkoja on, mutta jos elanto on kiinni syrjinnän havainnoimisesta, niitä kannattaa karttaa visusti.
"Kun tulin Suomeen, täällä oli aika kylmä enkä osannut kieltä. Vähitellen sain täältä hyviä ystäviä, koulutuksen ja töitä. En ole kokenut rasismia. Joskus joku juoppo on mölissyt kadulla, ei erityisesti minulle." -- ei ehkä ihan myyvintä tekstiä?  ;D