News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2011-03-17 Umayya Abu-Hanna muutti Amsterdamiin (yhdistetty)

Started by Oinomaos, 17.03.2011, 11:05:44

Previous topic - Next topic

skrabb

Täälläkin Umaaya Abu-Hannan kärsimyksiä ja elämisen tuskaa pohditaan:
http://hommaforum.org/index.php?topic=16009.0

Quote19.10. 2009 Kirjaesittely: Umaaya Abu-Hanna (SINUT) Loisto

Valkoisessa kulttuurissa erotetaan erilaiset toiminnot; syödään erikseen, kuunnellaan musiikkia liikkumatta ja yskimättä, ja jos ja kun tanssitaan, on oltava selkeät askeleet. Niin sanotuissa mustissa kulttuureissa kuunnellaan konserttia ja voidaan yhtä aikaa syödä, rupatella, tanssia, liikkua, heitellä vauvaa ilmaan ja nauraa.

Takkuista on vieraan tulla tutuksi, maan omaksi, kulttuurin ymmärrettäväksi! Onneksi Umayya Abu-Hanna ei antanut periksi liki 30-vuoden Suomi-taipaleellaan, ja onneksi häneltä on löytynyt sydäntä ja huumoria matkalla suomalaisuuden munaskuihin ja ytimiin. Sillä Sinut on kaikessa lystikkyydessään ja terävyydessään varteenotettava oppikirja kantaväestölle. Sattumusten lisäksi sitä voi lukea ajan kuvana historiasta, eri kulttuureista ja maailman tapahtumista.

Luulisi, että on jo riittämiin elon haastetta, kun ihminen on palestiinalainen Israelista ja kristitty arabi. Kohtalo päätti kuitenkin lisätä elämään kierrettä ja ohjasi Abu-Hannan vähemmistön vähemmistöstä karuun Suomeen pyristelemään nurkkapatrioottisen kansan keskelle. Ja mikä parasta: tulokkaassa oli sitä kuuluisaa sisua- hän tuli, näki ja voitti.

Aikuinen ihminen eikä osaa edes puhua-lausahdus tarkoittaa Abu-Hannan kokemassa Pohjolassa sitä, että ihminen ei osaa puhua suomea. Viiden muun kielen puhumista ei lasketa. Jos ihmistä kutsutaan joulukuuseksi, on se loukkaavaa, vaikka joulukuusi onkin kodissa kaunis koriste. Talvella pitää kulkea etukenossa jalat harallaan jotta ei liukastu.

Kun muualla ollaan rauhassa, ollaan isossa ihmisryhmässä, mutta ei riidellä eikä sodita, suomalaiselle rauha on muiden tai muun maailman pois sulkemista. Yleissivistykseen kuuluu tietää Alvar Aaalto, mutta kuka on Zaha Hadid, tuo arkkitehtuurin Nobelin saanut arabitar?

Kirjan nimi tulee kirjailijan huomiosta, että ensin pitää astua omasta nahastaan pois, mennä vastakkaiselle puolelle, olla sinut itsensä kanssa, jotta voisi olla minut itsensä kanssa.

Turha siis kuvitella, että palestiinalainen kristitty arabi Israelista on aikoinaan tullut Suomeen mollausmatkalle, ehei, hän on tullut yhdistämään orkideoita omenapuuhunsa: oksat katsovat toisiinsa ja hämmentyvät, mutta kukoistavat silti sulassa sovussa. Syyttä ei tämän suomalaisemme ikkunan ulkopuolella kiiku kukkia ruukussa uhmaten tuulia tuiskuja ja tuoden ripausta estetiikkaa- vai eksotiikkaa- betonien keskelle.

Tarja Västilä, VR:n Matkaan-lehti 10/09
...
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

foobar

VR:llä osataan tehdä näemmä etnisestä omahyväisyydestä hyve. Vai onko tuo arvostelu äärimmäisen kieroa vittuilua?
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

matkamasentaja

"Zaha Hadid, tuo arkkitehtuurin Nobelin saanut arabitar".

Että ihan arkkitehtuurin Nobel.... Onhan niitä palkintoja jos jonkinlaisia. 

Wiki:
"Pritzker-palkinto myönnetään vuosittain elossa olevalle arkkitehdille merkittävistä saavutuksista alallaan. Palkinnon perusti vuonna 1979 Chicagossa Pritzker-suku ja se on rahalliselta arvoltaan 100 000 Yhdysvaltain dollaria. Palkinto on yksi maailman arvostetuimmista arkkitehtuuripalkinnoista, ja sitä nimitetäänkin usein "arkkitehtuurin Nobel-palkinnoksi".

P

Quote from: foobar on 28.10.2012, 10:48:14
VR:llä osataan tehdä näemmä etnisestä omahyväisyydestä hyve. Vai onko tuo arvostelu äärimmäisen kieroa vittuilua?

Jos kirjoittaja oli savolainen, niin oli.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

far angst

Lausunpa profetian: Ennen pitkää tuokin ikuisesti märisevä ämmänläystäke on oleva Suomessa jossakin täydellisen hyödyttömässä ja tekemällä tehdyssä suojatyöpaikassa elättinä.  Ihan ensimmäiseksi jostain syystä aivan etsimättä mieleen muljahtaa valtion taidemuseon taidemuseoalan kehittämisyksikön kulttuurivähemmistökoordinaattorin vaativa ynnä ehdottoman tärkeä ja suorastaan korvaamaton virka. Siinä virassa ihmetellään Väinämöistä ja tehdään varmaan paljon muutakin arvokasta ja oleellista.

Jotain ikikitsijästä kertoo, että hän on kirjoittanut jo kaksikin muistelokirjaa ennen viidettä kymmenettään. 

Miten me ollenkaan pärjättiin ennenkuin meillä oli syöttiläänä valtion taidemuseon taidemuseoalan kehittämisyksikön kulttuurivähemmistökoordinaattori, Ruotsin prihan murtiella: Cultural Diversity Adviser for the Finnish National Gallery's Community Relations and Development programme?
Rasisteille muistutan, että maahanmuuttajat ovat yhtä hyviä naapureita, kunnollisia, ammattitaitoisia ja rehellisiä, hyvin koulutettuja, lainkuuliaisia ja töissä käyviä veronmaksajia ja yhteiskunnan hyödyllisiä jäseniä kuin ovat Suomen somalit ja mustalaisetkin.

alussaolisana

Far angst on valitettavan oikeassa. Lihapadat ajavat porsaan kotiin eikä routa tunnu missään.
"Harmageddonin tapahtumapaikka sijaitsee nykyisessä Israelissa Afulan kunnassa (38 900 asukasta) ja sinne voi ajaa valtatie 66:a pitkin. Kunta mainostaa itseään sloganilla "Afula, hauska paikka asua"."

P

Quote from: alussaolisana on 28.10.2012, 19:28:21
Far angst on valitettavan oikeassa. Lihapadat ajavat porsaan kotiin eikä routa tunnu missään.

Routa ja rrakenteellinen rrasismi.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Maastamuuttaja

YK:n ihmisoikeusjärjestön tulisi viimeinkin julistaa Umayya Abu-Hanna maailman eniten vääryyksiä kokeneeksi ihmiseksi vv. 1982-2012. Vankin peruste tässä on ei-itseaiheutetun pilkan laatu ja laajuus.

Roope

QuoteUmayya Abu-Hanna: Jakakaa etuoikeuksistanne

Suomessa vallitsee edelleen rasistinen kulttuuri, väittää kirjailija Umayya Abu-Hanna.

[...]

- Kun suomalaiset kohtaavat ihmisen, jolla on toisenlainen etninen tausta kuin heillä, heiltä puuttuu usein työkalut "toisen" näkökulman näkemiseen. Faktojen sijaan puhutaan tunteista ja keskitytään mielipiteisiin. Mutta on aika siirtyä tunteilusta puhumaan siitä, kuinka voimme rakentaa monikulttuurisen yhteiskunnan, joka perustuu tiedolle ja faktoille.

[...]

Abu-Hannan mukaan ei esimerkiksi riitä, että pyritään monikulttuurisuuteen. Jos se ei johda joko konflikteihin tai uusiin tapoihin toimia, on järjestettävä kriisikokous. Hän haluaa myös keskustella siitä, mitä pidetään korkealuokkaisena taiteena ja kulttuurina. Hänen mukaansa suomalainen ihanne on nykyään minimalistinen ja pelkistetty, kun taas muut lähestymistavat suljetaan pois.

[...]

Abu-Hanna arvostelee kirjassa muun muassa nepotismia, jonka hän katsoo liittyvän erilaisiin nimityksiin. Hakuprosessissa sukunimi ja kontaktit parantavat valituksi tulemisen mahdollisuutta, eikä maahanmuuttajilla ole mahdollisuutta niihin. Hän kuvailee muun muassa sitä, kuinka kulttuuriministeri Stefan Wallin vuonna 2009 kielipoliittisista syistä päätti nimittää Leif Jakobssonin Taiteen keskustoimikunnan puheenjohtajaksi. Näin samaan aikaan, kun hallituksessa oli vain yksi etnisten vähemmistöjen edustaja, joka on Abu-Hannan mukaan liian vähän. Hän myös kyseenalaistaa Eva Biaudet'n valinnan vähemmistövaltuutetuksi vuonna 2010, kun eräitä muita maahanmuuttajataustaisia hakijoita ei edes kutsuttu haastatteluun. Hän kirjoittaa olevan yleisesti tiedossa, että tietyt vähemmistöt vastustavat monikulttuurin demokratisointiprosessia, kun samalla odottavat muiden ajavan juuri heidän asiaansa.

"On luonnollista, että korkeakoulutetut suomalaiset pelkäävät korkeakoulutettuja maahanmuuttajia. Niillä joilla jo on etuoikeuksia, on enemmän menetettävää kuin työttömillä tai pienipalkkaisemmilla. Pelko ei näy huutona ja väkivaltana, vaan tiettyjen ryhmien poissulkemisena sen pelossa, että menetettäisiin työ, arvo ja asema", hän kirjoittaa kirjassa.

Mikäli Suomessa aiotaan tosissaan omaksua monikulttuuri, on hänen mukaansa vain yksi oikeudenmukainen tapa edetä: jakaa etuoikeudet yhdistämällä kaikki kulttuurirahoitus, myös suomenruotsalainen, niihin rahoihin, joilla nykyään tuetaan vain monikulttuuria.

"Vasta sen jälkeen voivat kaikki vähemmistöt kuulua samaan yhdenvertaisten ryhmään, jolloin rahaa voidaan jakaa tarpeen mukaan", hän kirjoittaa.  (käännös)
Hbl: Umayya Abu-Hanna: Dela med er av era privilegier 30.10.2012
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset


maisteri

Toikin bimbo opiskeli samaan aikaan yliopistolla , vauhkosi tupakkahuoneessa. Ensin se oli hetero, sitten lepakko ja sit taas miehen kanssa.

Erittäin agressiivinen nainen, niinkuin sen alueen ihmiset yleensäkin on.
Miksei mene rakentamaan omaa maataan , mitä se meille selittää miten pitää elää!
Rauhottavaa tuo kaipaa !

AuggieWren

Quote from: Roope on 30.10.2012, 16:27:52
Hbl: Umayya Abu-Hanna: Dela med er av era privilegier 30.10.2012

Tulkitsen, että tämä pyyntö on julkaisulehti huomioon ottaen suunnattu suomenruotsalaisten paremmalle väelle eli pappa betalar -eliitille. Mitä Carl "Calle" Haglund aikoo tehdä vähentääkseen mamuja kohtaan suorittamaansa syrjintätoimintaa? Entä Stefan "Steffe" Wallin? Tämä on kyllä erityinen haaste suomenruotsalaiselle rahaeliitille. Kysykää kukin tahollanne kaikilta tuntemiltanne suomenruotsalaisilta, että miksi he syrjivät ählämimaiden mamuja.

Itse olen jo kysynyt ja tiedän vastauksen. Se löytyy rikostilastoista. Mutta kun normihurri kerran on SFP-läisten mielestä niin suvis, niin kysytään vielä toisenkin kerran. Ja kolmannen. Ja neljännen. Ja niin pois päin.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Rokka

Quote from: Kasvokeskeinen on 29.11.2012, 18:56:33
Nyt sitä saa, nyt sitä saa: http://www.aamulehti.fi/Kirjat/1194780132003/artikkeli/umayya+abu-hanna+multikulti+monikulttuurisuuden+kasikirja.html

QuoteMitä siirtolainen tuo mukanaan kultturikenttään?
Siirtolaisilla on lähtömaa, josta hänellä tietoa, laajat ja luontevat kontatktit. Siirtolaiset puhuvat Suomen kielikenttään nänähden virasta kieltä, usein jopa useaa kieltä.
Suomessa olevilla siirtolaisilla on laaja kulttuuritausta. Esimerkiksi kurdeilla ei ole omaa maata, mutta he tuntevat irakilaisen, iranilaisen, turkkilaisen ja jonkin muun kulttuurin. Siirtolaiset ovat hyvin verkottuneet. He tuovat toisenlaisen näkökulman suomalaisuuteen. Siirtolaisilla on tarinat, joita kannattaa kuunnella.

Toisin kuin suomalaiset, jotka puhuvat vain Suomea, ei mitään tietoa mistään ja ei mitään kontakteja. Kulttuuriakaan meiltä ei tietenkään löydy. Hirveän rasistista kommenttia Aburaha Hannalta...

mikkoR

Yhtään Saamelaisia ja heidän kulttuuriaan väheksymättä mitä iloa on muille siitä että he tuntevat Norjan, Ruotsin, Suomen ja Venäjän lapin oloja sekä ihmisiä yli rajojen?

E: Saamelaisia voi hyvin verrata maantieteellisessä mielessä kurdeihin, kuinka hyvin etelä-irakin tai länsi turkin ihmiset tuntee seutua sekä kulttuuria ja mitä hyötyä siitä on muulle maailmalle? Käsittääkseni heidän toimeliaisuutensa on lähihistoriassa keskittynyt lähinnä terrorismiin.
Saamelaiset on onneksi melko leppoista väkeä.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Miniluv

Quote from: Rokka on 30.11.2012, 08:11:28
Quote from: Kasvokeskeinen on 29.11.2012, 18:56:33
Nyt sitä saa, nyt sitä saa: http://www.aamulehti.fi/Kirjat/1194780132003/artikkeli/umayya+abu-hanna+multikulti+monikulttuurisuuden+kasikirja.html

QuoteMitä siirtolainen tuo mukanaan kultturikenttään?
Siirtolaisilla on lähtömaa, josta hänellä tietoa, laajat ja luontevat kontatktit. Siirtolaiset puhuvat Suomen kielikenttään nänähden virasta kieltä, usein jopa useaa kieltä.
Suomessa olevilla siirtolaisilla on laaja kulttuuritausta. Esimerkiksi kurdeilla ei ole omaa maata, mutta he tuntevat irakilaisen, iranilaisen, turkkilaisen ja jonkin muun kulttuurin. Siirtolaiset ovat hyvin verkottuneet. He tuovat toisenlaisen näkökulman suomalaisuuteen. Siirtolaisilla on tarinat, joita kannattaa kuunnella.

Toisin kuin suomalaiset, jotka puhuvat vain Suomea, ei mitään tietoa mistään ja ei mitään kontakteja. Kulttuuriakaan meiltä ei tietenkään löydy. Hirveän rasistista kommenttia Aburaha Hannalta...

Oppi sanakirjan mukaista moniosaamista siis ;)

Quote from: Miniluv on 08.12.2008, 17:39:49
moniosaaja: virastoperäistä uuskieltä. Jos maahanmuuttaja ei osaa mitään Suomessa hyödyllistä, on pakko korostaa niitä monia Suomessa hyödyttömiä asioita, joita hän osaa.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Maastamuuttaja

Abbis myöhästyi nipin napin Tieto-Finlandia kilpailusta. Varma voitto livahti sivu suun. Fiktiopuolellakin se olisi saattanut pärjätä, en ole lukenut, mutta tunnen kyllä Abbiksen muun tuotannon sepitteelliset ansiot ja kaikissa väreissä hehkuvan mielikuvituksen, joka haastaa dekadentit länsimaiset lukijat tarkastelemaan elämää arafatilaisen oikeudenmukaisuuden prisman läpi.

Roope

Quote from: Kasvokeskeinen on 29.11.2012, 18:56:33
Nyt sitä saa, nyt sitä saa: http://www.aamulehti.fi/Kirjat/1194780132003/artikkeli/umayya+abu-hanna+multikulti+monikulttuurisuuden+kasikirja.html

Maila-Katriina Tuominen viittaa Umayya Abu-Hannan uuteen kirjaan tietopakettina. Eipä tule äkkiseltään mieleen ketään, joka suhtautuisi yhtä vihamielisesti tietoon ja rationaalisuuteen kuin Umayya Abu-Hanna. Mutta kai tuo on luettava.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Atte Suomalainen

Quote from: Roope on 30.11.2012, 15:37:44
Quote from: Kasvokeskeinen on 29.11.2012, 18:56:33
Nyt sitä saa, nyt sitä saa: http://www.aamulehti.fi/Kirjat/1194780132003/artikkeli/umayya+abu-hanna+multikulti+monikulttuurisuuden+kasikirja.html

Maila-Katriina Tuominen viittaa Umayya Abu-Hannan uuteen kirjaan tietopakettina. Eipä tule äkkiseltään mieleen ketään, joka suhtautuisi yhtä vihamielisesti tietoon ja rationaalisuuteen kuin Umayya Abu-Hanna. Mutta kai tuo on luettava.
Se nyt on sama, mihin tuo Maila-Katriina viittaa. Viittaisi kintaalla koko uravalinnalleen. Se olisi kaikkien kannalta paras.

Leso

Quote from: Roope on 30.11.2012, 15:37:44
Mutta kai tuo on luettava.

Jos kirjastojen varauslistat on tästä ikuisuuteen, niin lähetä tilinumerosi yyveenä.
Mee ja osta itsellesi oma kappale. Kannatan mielelläni sitä, että fiksut jaksaa.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Adolf Stege

Eihän vaan oo tulossa takasin Suomeen? Eihän. :-X

Roope

Quote from: Leso on 30.11.2012, 15:45:11
Jos kirjastojen varauslistat on tästä ikuisuuteen, niin lähetä tilinumerosi yyveenä.
Mee ja osta itsellesi oma kappale. Kannatan mielelläni sitä, että fiksut jaksaa.

Kiitos, mutta aavistan tuon kirjan lukemisen olevan sen verran uuvuttavaa, että maltan hyvin odottaa ensi kesään. Kirjasto rules.

Quote from: Mika R. on 30.11.2012, 15:51:15
Eihän vaan oo tulossa takasin Suomeen? Eihän. :-X

Enpä usko. Abu-Hannan tie Suomen taidemaailmassa nousi pystyyn, kun hän arvosteli suomenruotsalaisia ja vaati heitä luopumaan etuoikeuksistaan. Yhtä hyvin olisi voinut ilmoittautua perussuomalaiseksi.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Leso

Quote from: Roope on 30.11.2012, 15:59:49
Kiitos, mutta aavistan tuon kirjan lukemisen olevan sen verran uuvuttavaa, että maltan hyvin odottaa ensi kesään. Kirjasto rules.

Ookoo, ymmärrän.
Jos sormeni jaksavat taipua asiakastunnuksen naputteluun, niin koitan hommata itselleni yhden helwetistä, ainakin.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

rölli2

No tätähän me emme vielä tienneetkään, että maahanmuuttajat rikastuttavat ja sivistävät meitä onnettomia umpijuntteja :facepalm:

skrabb

Itselläni kyseinen lukukokemus on seuraavana jonossa.
Hieman sitä jo selailin ja pikaisella katselulla pisti silmään Abuliinan ylikorostunut tarve koko ajan julistaa suomalaisuuttaan tyyliin: me (suomalaiset) olemme historiamme alusta asti..., aiemmin me olemme..., meidän täytyy...
Joissain kohdin, varsinkin, kun oli kyse hyvin yleisistä asioista, tuli skitsofreeninen olo, kun ei muistanut, että kirjaltaja on suomalainen eikä palestiinalaistaustainen.

Etusivun kiitokset menivät Koneelle, joka Abuliinalle apurahan myönsi l. ehkä tuote onkin yritys osoittaa, että aburahaa on käytetty hyödyllisesti. 

QuoteKuvaus:
Siirtolaiset kiinnittävät liikaa huomiota vaatetukseensa. Suomeksi sanottuna he koreilevat. Kun naiset menevät torille tai siivoamaan, he ovat sonnustautuneet kullattuihin huiveihin, sormuksiin ja korkokenkiin, voimakas parfyymi tuoksuu tietenkin. Miehillä saattaa olla kultasormuksia, geelatut hiukset, kiillotetut italialaiset kengät - ja se parfyymi. Vauvoilla on pitsisukat ja koruja, olivat sitten kumpaa sukupuolta hyvänsä. Kodit muistuttavat rokokookuninkaan palatsia, täynnä röyhelöä ja kimallusta.

Siirtolaiset eivät osaa olla ilman musiikkia. Musiikki soi kotona, autossa ja pihalla. Metsässä he taputtavat käsiään, hakkaavat lusikalla kattilaa ja laulavat. Eikä tässä kaikki. Volyymi! Kaikkien muidenkin on kuultava. Koko naapuruston on hytkyttävä samassa tahdissa.

Pysäkillä, bussissa, museoissa ja hautausmaalla he puhuvat. Koko ajan, erikseen ja päällekkäin. Kuulostaa ihan siltä kuin he tappelisivat. He puhuvat kovaa, intonaatio nousee ja laskee. He nauravat kovaa ja yllättävissä kohdissa.

Nämä ryhmät, jotka suhtautuvat intohimoisesti kaikkeen visuaaliseen, kuuntelevat tauotta musiikkia ja kertovat lakkaamatta ja kovaäänisesti tarinoita, ovat kokonaan ulkopuolella meidän suomalaisten visuaalisesta kulttuurista, musiikkielämästä, kirjallisuudesta.

Rasismi on pahasta. Rasistit ovat tyhmiä. Eli minä en ole rasisti.

Umayya Abu-Hannan mukaan Suomessa vallitsee rasistinen kulttuuri, johon olemme kaikki osallisia. Mistä on kyse ja kuinka pääsemme eteenpäin? Miksi ihmeessä maailman parasta nostalgia-Suomea pitäisi muuttaa?

MultiKulti on yhtä aikaa monikulttuurisuuden aarrearkku ja työkalupakki, joka tarjoaa välineitä ja ehdotuksia painoarvoltaan jatkuvasti kasvavan ilmiön ymmärtämiseen ja käsittelyyn.

Alaotsikko: monikulttuurisuuden käsikirja
Kirjailija:
Umayya Abu-Hanna
Kustantaja:
Siltala
Sidosasu: Nidottu
Kieli: suomi
Julkaistu: 2012
Sivumäärä: 229
ISBN10:
9522340642
ISBN13:
9789522340641
http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9522340642
   
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

skrabb

QuotePäivitetty 28.11.2012 19:08, julkaistu 28.11.2012 19:06.
Umayya Abu-Hanna: Multikulti. Monikulttuurisuuden käsikirja.

Toimittaja ja kirjailija Umayya Abu-Hanna syntyi Israelissa, eli vuosia Suomessa ja asuu nyt Hollannissa tyttärensä Reema Aphiwe Amandan kanssa.

"Hyvä lukija, ensinnäkin onnittelut siitä, että rohkenit ottaa kirjan käteen".
Näin avaa Umayya Abu-Hanna uutuusteoksensa Multikulti, jonka alaotsikko on Monikulttuurisuuden käsikirja. Tämän jutun kirjoittajana sanon, että ei ole mitään syytä pelästyä. Kirja ei lepertele, ei keekoile akateemisella oppineisuudella, ei julista eikä valita. Outoa, eikö vain.

Kun aiheena on monikulttuurisuus, moni saa hepulin. Moni ymmärtää sen suomalaisuuden uhkaksi, jota vastaan pitää taistella kaikin keinoin.

Umayya Abu-Hanna ojentaa lukijalle heti alkajaisiksi kolme tuttua sanaa: me, he ja se. Niihin hän tiivistää olennaisen kirjastaan. Pari lausetta aikaisemmin hän on kertonut, että kirja seuraa Paasikiven linjaa: "Kaiken viisauden alku on tosiasiain tunnustaminen."
Tosiasiat eivät ole aina miellyttäviä, mutta linjamme pitää ja Paasikivi rules koko matkan, hän kirjoittaa.

Kirjassa käsiteltävät asiat hän avaa näin:
ME – keitä olemme ja mikä on "meidän kulttuuri".
HE – ketkä ovat muut ja mikä on "Heidän kulttuuri".
SE – mitä haluamme tuottaa ja edistää yhdessä tulevaisuuden Suomea.
Kun kirjan tekijä ojentaa minulle mukaansa imaisevan ohjekirjan, tietopaketin, listoja ja luetteloita, kysymyksiä ja vastauksia, kaivan muutaman esimerkin siitä, miten hän avaa meitä, heitä ja sitä.

Mitä Abu-Hanna tarkoittaa tulevaisuuden uusjaolla?
Muun muassa tätä: Monikulttuurinen suomalaisuus tulee muuttamaan melkein kaikki ajattelu- ja toimintakentät. Monikulttuurinen Suomi on ytimeltään ja identiteetiltään erilainen, se näkee itsensä erilaisempana kuin nyt. Länsimaisen kulttuurin ylivoimainen ja keskeinen asema on horjumassa. Ollaksemme vahva toimija globaalissa maailmassa tarvitsemme monia uusia tapoja toimia. Ne löytyvät integroimalla siirtolaisemme ja muut kansainväliset asukkaamme kulttuurikenttään jo suunnitteluvaiheessa.
Surin kasvava ryhmä nyky-Suomessa ovat siirtolaiset ja siirtolaistaustaiset. Nyt valta pitää jakaa tasaisemmin myös heidän kanssaan.

Mitä on toiseus?
Toiseus on sana, jolla viitataan erilaisuuteen suhteessa minuun itseeni. Yleensä siihen liittyy jonkinlainen poikeavuus. Siitä asti, kun ihmiset ovat ilmaantuneet maapallolle, on ollut niitä, jotka usuttavat yhtä ryhmää toista vastaan. Toisaalta aina on ollut niitä, jotka puolustanut altavastaajia. Ja aina myös heitä, jotka ovat henkensä uhalla pyrkineet yhdistämään ryhmiä konfliktien keskelläkin. Se on ihmisyyttä. On neljä tapaa suhtautua "toisiin". Ensimmäinen tapa on neutraali ja toteava, hän on erilainen kuin me. Toinen tapa on nähdä "toiset" pelottavina ja vaativina. Kolmas tapa on laatia "toisista" arvottomuuden hierarkia. Neljäs tapa suhtautua "toisiin" on pitää heitä vihollisina.

Mitä on kansallinen identiteetti?
Kansallinen identiteetti on keksitty yhteistarina. Kansallismielisyys alleviivaa tarinan ainutlaatuisuutta. Pian ainutlaatuisuutta aletaan pitää aitona. Aitoustodistus edistää myyttistä kuvaa erillisestä ja itsenäisestä kansasta. Elämme kuitenkin rajoja ylittävässä kulttuurissa, missä kapitalismi ja kulutuskulttuuri ovat tärkeimmät lähtökohdat kulttuurikentällä. Suomalaisuuden käsittely on kipeä ja yliherkkä, jopa tabunkaltainen asia, jos siihen tarttuu siirtolainen. Suomalaisuuden käsittely sallitaan vapaasti vain etnisesti suomalaisille.

Mitä siirtolainen tuo mukanaan kultturikenttään?
Siirtolaisilla on lähtömaa, josta hänellä tietoa, laajat ja luontevat kontatktit. Siirtolaiset puhuvat Suomen kielikenttään nänähden virasta kieltä, usein jopa useaa kieltä.
Suomessa olevilla siirtolaisilla on laaja kulttuuritausta. Esimerkiksi kurdeilla ei ole omaa maata, mutta he tuntevat irakilaisen, iranilaisen, turkkilaisen ja jonkin muun kulttuurin. Siirtolaiset ovat hyvin verkottuneet. He tuovat toisenlaisen näkökulman suomalaisuuteen. Siirtolaisilla on tarinat, joita kannattaa kuunnella.
[...]
http://www.aamulehti.fi/Kirjat/1194780132003/artikkeli/umayya+abu-hanna+multikulti+monikulttuurisuuden+kasikirja.html
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Marko M

Umayya Abu-Hanna olet pahimmanlaatuinen rasisti, vihaat suomalaisia koska tunnet olevasi parempi kuin suomalaiset.

Leso

Quote from: Umma Abu Hana
[...] He nauravat kovaa ja yllättävissä kohdissa. [...]

Totisesti, se "yllättävissä kohdissa nauraminen" jaksaa aina yllättää, koska fakta on, ettei yhdelläkään lähi-itäseutulaisella ole minkäänlaista huumorintajua, niin kuin ei myöskään arabeilla, jotka ovat verisukulaisia.

Olen asiasta ennenkin jankannut, valitettavasti en nyt tähän hätään muista, että milloin. Siis siitä, ettei
NOILLA TOISILLA OLE HAJUAKAAN HUUMORINTAJUSTA.

Elkää viittikö, nyt oikeesti, te vastaanvänkääjät. Oletteko ikuna tavanneet lähi-itäläistä, joka nauraisi Simpsoneille taikka Frendeille oikeissa kohdissa?

Helpotan elämäänne: ette ole.

Koko muslimikulttuurilta puuttuu kaikenlainen huumorintaju, ja em. Frendeissä heitä naurattaa vain se, mikä esim. minut saa korkeintaan hymähtämään.

Miksi muslimeilta puuttuu huumorintaju?
Koska islam ja islamin rajoittama populäärikulttuuri.

Vtu ihan oikeesti, miettikää vaikka muslimi-Nannyä? Hilppeyttä, joo.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Kauhea Ihmismäinen Otus

Quote from: skrabb on 30.11.2012, 17:36:35
QuotePäivitetty 28.11.2012 19:08, julkaistu 28.11.2012 19:06.
Umayya Abu-Hanna: Multikulti. Monikulttuurisuuden käsikirja.

Mitä on kansallinen identiteetti?
Kansallinen identiteetti on keksitty yhteistarina. Kansallismielisyys alleviivaa tarinan ainutlaatuisuutta. Pian ainutlaatuisuutta aletaan pitää aitona. Aitoustodistus edistää myyttistä kuvaa erillisestä ja itsenäisestä kansasta. Elämme kuitenkin rajoja ylittävässä kulttuurissa, missä kapitalismi ja kulutuskulttuuri ovat tärkeimmät lähtökohdat kulttuurikentällä.
[...]
http://www.aamulehti.fi/Kirjat/1194780132003/artikkeli/umayya+abu-hanna+multikulti+monikulttuurisuuden+kasikirja.html

Tossa Apurahanna on kyllä oikeassa: Kansallinen identiteetti on sosiaalinen konstruktio. Tosin unohtaa kätevästi mainita sen, että ko. sosiaalinen konstruktio on suuressa roolissa täyttämässä ihmisen perustarvetta: omaa identiteettiä. Tosin toi "kapitalismi + kulutuskulttuuri" => EI seuraa se, että meidän pitäisi romuttaa sosiaalinen konstruktio nimeltä "suomalaisuus"
Pienetureiällinen lesbotransnainen

siviilitarkkailija

Rehellinen siirtolainen tuo Suomeen työtä, rahaa  ja arvokkuutta.

Uhma Humma Ämmä tuo Suomeen pelkkää paskaa, valitusta ja rahanmenoa.

Rehellinen siirtolainen on se mitä sanoo olevansa.

Uhma Humma Ämmä julistaa mitä muiden pitäisi olla.

Rehellinen siirtolainen on ykkönen.

Uhma Humma Ämmä on miinusmerkki elämän edessä.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Afrikan kirjeenvaihtaja

QuoteSuomalaisuuden käsittely on kipeä ja yliherkkä, jopa tabunkaltainen asia, jos siihen tarttuu siirtolainen. Suomalaisuuden käsittely sallitaan vapaasti vain etnisesti suomalaisille.

Tämä ei pidä paikkaansa. Kirjoittaja saa itsekin käsitellä suomalaisuutta aivan vapaasti. Hänen kirjojaan julkaistaan ja luetaan. Hän haluaa ärsyttää, ja lukijat ärsyyntyvät. Pitäisikö suomalaisten vielä tehdä joukkoitsemurha, että hän olisi tyytyväinen?
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.