News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Virolaisten ei tarvitse maksaa suomalaisia sakkoja

Started by Jakerp, 12.03.2011, 18:20:27

Previous topic - Next topic

Jakerp

http://www.talouselama.fi/uutiset/article592004.ece

Asia kiinnostaa minua sikäli, että tein aiheeseen liittyvän kantelun yli vuosi sitten eduskunnanoikeusasiamiehelle. Epäilin, että Suomen viranomaisten sakotus ja niihin liittyvät perintä käytännöt ovat ristiriidassa Suomen perustuslain kuudennen pykälän kanssa liittyen yhdenvertaisuuteen, koska katson, että sakkojen perintä syrjii Suomen kansalaisia etnisen syntyperän perusteella. Virolaista etnistä syntyperää olevan ei tarvitse maksaa suomessa määrättyjä päivä- tai rikesakkoja uutisessa selitettyjen syiden takia.

Quote2 luku
Perusoikeudet
6 §
Yhdenvertaisuus

Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.

Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

Näin siis Suomen perustuslaki sanoo, mutta mielestäni yhdenvertaisuus ei toteudu suomessa määrätyissä sakoissa riippuen siitä onko etninen syntyperä Suomalainen, virolainen tai jotain muuta kansallisuutta. En ole vielä saanut vastausta, mutta tätä pyysin oikeusasiamiehen selvittelemään. Mielenkiintoista nähdä saanko kapulakielisen vastauksen, jossa todetaan, että oikeastaan se on ihan yhdenvertaista, että Suomalaiset maksavat sakkonsa vaikka perintä kuluineen, mutta toisiin etnisiin ryhmiin kuuluvat eivät. Mielestäni Suomalainen on ihan selkeästi eri asemassa, joka rikkoo suomen perustuslakia, mutta nähtäväksi jää tuleeko tästä taas uusi kohta missä perustuslain yli kävellään kuin vettä vain.

En tiedä liittyykö uutinen kanteluuni, mutta yli vuosi sitten tein tähän liittyvän kantelun kun alkoi ärsyttämään Viron rekisterissä olevien autojen törttöily Suomen maaperällä, johon ei vaikuttanut kymmenetkään Suomessa määrätyt sakot millään tavalla.

Alapo

Järjestelmän pitäisi olla sellainen että jos on sakkoja määrätty ihmiselle tai autolle, maasta ei pääsisi ulos ennenkuin sakot on maksettu.

Jakerp

Quote from: Alapo on 12.03.2011, 19:34:47
Järjestelmän pitäisi olla sellainen että jos on sakkoja määrätty ihmiselle tai autolle, maasta ei pääsisi ulos ennenkuin sakot on maksettu.

Tai sitten auto kaniin ja auton saa takaisin vasta maksamalla sakon jos ei osaa liikennesääntöjä noudattaa ei varmaan tarvitse autoakaan ainakaan Suomen maaperällä.

On tosiaan mielenkiintoista nähdä, että miten viranomaiset perustelevat eduskunnanoikeusasiamihen kanteluun minulle, että tilanne on oikeudenmukainen ja ei ollenkaan ristiriidassa Suomen perustuslain tasavertaisen kohtelun vaatimusten kanssa kun käytännössä tilanne on se, että samasta teosta suomen sisällä seuraa etnisesti suomalaiselle ja suomessa asuvalle ihmiselle kovempi rangaistus kuin täällä oleskelevalle ja autoa käyttävälle vaikkapa virolaiselle.

apexi

Omien kokemuksien mukaan mm. Saksassa pitää maksaa sakko samantien, tai mennään putkaan odottelemaan maksua. En siis tiedä millainen laki on Saksassa, mutta näin poliisi-setä asian ilmaisi paikan päällä, eli oli pakko maksaa, tai mennä putkaan.
"See computers are racist because they make them too hard to use. They need to make them easy like TV, so people in the community can have good jobs. Computers are made by whites and chinese, and they don't like it when we try to get ahead."
-Rakim, Oakland.

CaptainNuiva

Quote from: apexi on 12.03.2011, 20:17:11
Omien kokemuksien mukaan mm. Saksassa pitää maksaa sakko samantien, tai mennään putkaan odottelemaan maksua. En siis tiedä millainen laki on Saksassa, mutta näin poliisi-setä asian ilmaisi paikan päällä, eli oli pakko maksaa, tai mennä putkaan.

Kuin myös Norjassa, auto jää siihen paikkaan tai lähimpään sopivaan pysäköintipaikkaan vanteeseen asennetulla lukolla varustettuna kunnes sakko on maksettu, hyvin simppeliä ja varmaa....Mikä Suomessa voi olla niin vaikeaa että vastaava ei onnistu silloin kun kyse on henkilöstä joka rikkoo lakia, mahdollisesti toistuvastikkin, ja voi poistua maasta kärsimättä rangaistusta(Eli maksamatta sakkoa)?
Käsittämättömyyttä munattomuutta Suomen viranomaisilta/lakien laatijoilta....  
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

JoKaGO

Quote from: apexi on 12.03.2011, 20:17:11
Omien kokemuksien mukaan mm. Saksassa pitää maksaa sakko samantien, tai mennään putkaan odottelemaan maksua. En siis tiedä millainen laki on Saksassa, mutta näin poliisi-setä asian ilmaisi paikan päällä, eli oli pakko maksaa, tai mennä putkaan.

Siellä ei olekaan  :flowerhat: poliisiylijohtajana, kuten Suomessa.

Quote from: Jakerp on 12.03.2011, 18:20:27
http://www.talouselama.fi/uutiset/article592004.ece

Asia kiinnostaa minua sikäli, että tein aiheeseen liittyvän kantelun yli vuosi sitten eduskunnanoikeusasiamiehelle. Epäilin, että Suomen viranomaisten sakotus ja niihin liittyvät perintä käytännöt ovat ristiriidassa Suomen perustuslain kuudennen pykälän kanssa liittyen yhdenvertaisuuteen, koska katson, että sakkojen perintä syrjii Suomen kansalaisia etnisen syntyperän perusteella. Virolaista etnistä syntyperää olevan ei tarvitse maksaa suomessa määrättyjä päivä- tai rikesakkoja.


Eikä tuo ole edes ainoa kohta, jossa suomalainen on alempiarvoinen. Myös suomalainen pörssiosakkeiden omistaja on alempiarvoinen. Hän maksaa saamistaan osingoista 28% veroa, kun taas ulkomaalainen ei maksa mitään.

Ihmettelen ehdokkaiden intoa nostaa pääomatuloveroa, kun sehän puukottaisi vain suomalaisia, jotka eivät tajua perustaa yhtiötä Guernseyhin tai johonkin muuhun veroparatiisiin. Miksei osingoista peritä lähdeverona vaikkapa 20%, niin valtion tulot kasvaisivat huimasti, jopa kahta kautta!
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

MoonShine

Españassa Guardia Civil'in motopolicia sano mulle; "Tienes dinero o yo telefono Grua para tu moto"?
Pakko oli nopeesti vastata, kun äijällä jo sormi tangentilla: "Si si, tengo dinero, quanto es"?

Pakko maksaa, tai lavetti vie ajokaluston.
Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

Forumin yksityisviestit ovat edelleen moderoimattomia.

nimetönkeskustelija

Ai mistäkö tämä epäkohta johtuu? No tietysti pahaksi päässeestä rappiotilasta. Maamme johdossa on pelkkiä oman edun tavoittelijoita ja poliittisia pelkureita. He eivät tunne pienintäkään tarvetta puolustaa omaa kansaansa. Onneksi suuri osa tästä roskaväestä lähtee eduskunnasta eläkkeelle piakkoin.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

VH

Joo, eipä ole laki kaikille sama, ei.

"Liikkuvan poliisin Kouvolan yksikkö ja Kaakkois-Suomen rajavartiosto ovat viranomaisyhteistyönä tehneet tiedotteen ulkomaalaisille autoilijoille sumuvalojen ja hätävilkkujen lainmukaisesta käytöstä."

http://www.esaimaa.fi/Online/2010/12/22/Ven%C3%A4l%C3%A4isautoilijoille+ohjeistusta+valojen+k%C3%A4yt%C3%B6st%C3%A4/2010110238332/4

Kyseinen tiedote suomeksi

http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.nsf/PFBD/0CA49CF54FE9A653C2257801002AA3D5?opendocument

Huomatkaa kohta

"Ajoneuvo on aina pysäytettävä turvalliseen paikkaan pois päätieltä, kuten esimerkiksi linja-autopysäkille, levähdyspaikoille tai sivuteiden varteen."

Kuitenkin tieliikenneasetuksessa lukee

"Muuta ajoneuvoa kuin linja-autoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä tiemerkinnöin osoitetulla matkalla merkin kummallekaan puolelle tai, jos merkintää ei ole, 12 metriä lähemmäksi merkkiä. Tälle alueelle saa kuitenkin pysäyttää ajoneuvon siihen nousemista tai siitä poistumista varten, jos se voi tapahtua linja-autoliikennettä estämättä."

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182

Eli poliisi on mukana jakamassa venäjänkielistä tiedotetta, jossa sujuvasti unohdetaan tieliikenneasetus.

Itse autoilen n. 35000km vuodessa, pääasiassa "kaakonkulmalla", ja päivittäin näen "pitkäkilpisten" autojen rikkovan liikennesääntöjä. Vielä tähän päivään mennessä en kuitenkaan ole nähnyt poliisien pysäyttävän yhtään venäläistä henkilöautoa.

En usko, että jokainen poliisi on niin sokea, ettei näe mitä liikenteessä tapahtuu. Enkä usko siihenkään, että jokainen poliisi on tehnyt oman henkilökohtaisen päätöksen rikoksiin puuttumatta jättämisestä. On tainnut ohjeet tulla jostain ylempää...


"Paras tapa päästä eroon laittomasta maahanmuutosta on toki luoda riittävä määrä väyliä lailliselle maahantulolle."
Anni Sinnetännemäki

Tuusula

Venäläisten ei tarvitse maksaa suomalaisia liikennesakkoja.

Venäjän poliisi ei käsittele jälkikäteen venäjälle lähetettyjä
sakkoja koska rikokset eivät ole tapahtuneet venäjällä...

Jos käy niin huono tuuri että rajalla joku huomaa että sakko on maksamatta,
ei ole pakko ilmoittaa omia tulojaan joten käytetään venäläisten
keskiarvoa ja sakko jää suomalaisittan hyvin matalaksi.

Tämä näkyy liikenteessä turhankin selvästi.
Lammilaiset on hulluja kuskeja, mutta ne joutuu sentään pelkäämään
sakkoja;) vaikka eipä siellä paljon sinitakkeja vilahtele!
This is my Homma.
There are many like it,
but this one is mine.

Jakerp

Quote from: Tuusula on 14.03.2011, 19:52:21
Venäläisten ei tarvitse maksaa suomalaisia liikennesakkoja.

Venäjän poliisi ei käsittele jälkikäteen venäjälle lähetettyjä
sakkoja koska rikokset eivät ole tapahtuneet venäjällä...

Jos käy niin huono tuuri että rajalla joku huomaa että sakko on maksamatta,
ei ole pakko ilmoittaa omia tulojaan joten käytetään venäläisten
keskiarvoa ja sakko jää suomalaisittan hyvin matalaksi.

Tämä näkyy liikenteessä turhankin selvästi.
Lammilaiset on hulluja kuskeja, mutta ne joutuu sentään pelkäämään
sakkoja;) vaikka eipä siellä paljon sinitakkeja vilahtele!

Venäläisten suhteen sakkojen maksamattomuus ei ole yhtä suuri ongelma kuin virolaisten kohdalla, koska Venäläisten pitää saada viisumi voidakseen saapua suomeen ja tietojeni mukaan sitä ei myönnetä jos on maksamattomia sakkoja.

Eli jos venäläinen törttöilee suomessa takaisin ei pääse ennenkuin sakot on maksettu, koska viisumia ei myönnetä.

VH

Maksamaton sakko ei välttämättä estä uuden viisumin saantia

"Pykälän 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetut oikeushallinnon tietojärjestelmät sisältävät tietoja, joilla saattaa olla merkitystä maahantuloluvan myöntämiselle. Sakkorangaistusta voidaan pitää esteenä uuden maahantuloluvan myöntämiselle, jos sakko edelleen on maksamatta. Syyttäjän ratkaisulla, ettei epäillyssä rikoksessa kyse olekaan rikoksesta, on hakijan oikeusturvan kannalta merkitystä maahantulolupaa harkittaessa."

http://www.edilex.fi/virallistieto/he/19970206

"voidaan pitää" on eri asia kuin "on pidettävä" tai "pidetään".
"Paras tapa päästä eroon laittomasta maahanmuutosta on toki luoda riittävä määrä väyliä lailliselle maahantulolle."
Anni Sinnetännemäki

Maailmanmies

Poliisi on kuulemma tässä asiassa voimaton. Kaipa se on näin, mutta kai jotain voisi tehdä.

Tähän on pääsyynä meidän tuloista riippuvainen sakkojärjestelemämme. Ulkomaalaisella ei ole tuloja Suomessa eikä hänen oikeita tulojaan voi helposti selvittää. Näin päiväsakko olisi aina minimin suuruinen vaikka se pystyttäisiin perimään paikan päällä. Tämä vie pohjaa meidän ajattelutavaltamme. Ulkomaalainen autoilija on näin paremmassa asemassa kuin suomalainen jonka tulot voidaan selvittää heti.
Koko tuloihin perustuva sakkojärjestelmä tulisi romuttaa ja liikennerikkeet hinnoitella. Näin on muuallakin. Useiden sakkojen lankeaminen vaikuttaisi vakuutusmaksujen kautta kuten USA:ssa tehdään. Liikaa sakkoja tarkoittaa vakuutusmaksujen nousua.

Ulkomaisten autojen, etenkin venäläisten ja balttien määrä teillämme on valtava. On täysin kestämätöntä, että heitä eivät koske samat sanktiot kuin suomalaisia.

Jakerp

Quote from: Maailmanmies on 15.03.2011, 10:51:52
Poliisi on kuulemma tässä asiassa voimaton. Kaipa se on näin, mutta kai jotain voisi tehdä.

Tähän on pääsyynä meidän tuloista riippuvainen sakkojärjestelemämme. Ulkomaalaisella ei ole tuloja Suomessa eikä hänen oikeita tulojaan voi helposti selvittää. Näin päiväsakko olisi aina minimin suuruinen vaikka se pystyttäisiin perimään paikan päällä. Tämä vie pohjaa meidän ajattelutavaltamme. Ulkomaalainen autoilija on näin paremmassa asemassa kuin suomalainen jonka tulot voidaan selvittää heti.
Koko tuloihin perustuva sakkojärjestelmä tulisi romuttaa ja liikennerikkeet hinnoitella. Näin on muuallakin. Useiden sakkojen lankeaminen vaikuttaisi vakuutusmaksujen kautta kuten USA:ssa tehdään. Liikaa sakkoja tarkoittaa vakuutusmaksujen nousua.

Ulkomaisten autojen, etenkin venäläisten ja balttien määrä teillämme on valtava. On täysin kestämätöntä, että heitä eivät koske samat sanktiot kuin suomalaisia.

Suomalainen sakotusjärjestelmä ei toimi enää kansainvälistyvässä maailmassa. Ilman vakuutusta ajaminen taas voitaisiin kieltää Suomen maaperällä ilmeisesti se ei edes riko mitään sopimusta ja jokaisella maalla on oikeus edellyttää paikallista vakuutusta jos autolla meinaa ajella sen maan maaperällä.

Helpottaisi myös poliisin työtä valvoa sitä ovatko Suomen maaperällä huristelevat ulkomaalaiset ja kotimaiset ajoneuvot vakuutettuja vai ei. Turhien sakkojen kirjoittelun sijaan, joita ei voida periä. Ja jos vakuutusta ei ole hinaus auto paikalle viemaan ajoneuvo varikolle kaniin. Ne saisi takaisin vasta sitten kun auton omistaja hankkii ajoneuvolle vakuutuksen.

Vakuutukset hinnoitellaan sitten liikennerikkomusten määrän mukaan ja hinta voisi nousta suolaiseksikin jos rikkomuksia on paljon. Vakuutuksista voisi myös korvata törttöilyn vahinkoja niiden uhreille tilanteissa, joissa syyllinen katoaa kuin pieru saharaan toiseen maahan perinnän ulottomattomiin.

Kullervo Kalervonpoika

#14
Quote from: Jakerp on 15.03.2011, 11:08:40


Vakuutukset hinnoitellaan sitten liikennerikkomusten määrän mukaan ja hinta voisi nousta suolaiseksikin jos rikkomuksia on paljon. Vakuutuksista voisi myös korvata törttöilyn vahinkoja niiden uhreille tilanteissa, joissa syyllinen katoaa kuin pieru saharaan toiseen maahan perinnän ulottomattomiin.

Totta. Hyvä aloitus erinomaisen tärkeästä aiheesta. Toivon tulevien kansanedustajien lukevan tätä ja ryhtymään toimiin uudessa eduskunnassa tämän(kin) epäkohdan korjaamiseksi.

Lähinnä itkunsekaista naurua herättää se, että poliisi toimii nykyään aika nopeasti takavarikoidessaan kotimaisten rattijuoppojen autot, mutta esimerkiksi Suomessa vakituisesti asuva virolainen sekakäyttäjä saa olla rauhassa.

Nämä viromobiilit (jotka ovat Suomessa) taitavat myöskin pääsääntöisesti olla vakuuttamattomia ja katsastamattomia. Rikollisuus ja laeista piittaamattomuus näyttää kuuluvan olennaisena osana EU:ssa toteutettuun vapaaseen liikkuvuuteen ja kilpailuun.

Eräs asia, jota täältä suunnalta on ehdotettu aikaisemminkin, on liikennevakuutuksen sitominen henkilöön ja tämän ajo- oikeuteen (l. ajokorttiin).

Valvonta olisi tehokkaampaa ja järjestelmä olisi oikeudenmukaisempi kuin nykyinen ajoneuvoon (ja sen omistajaan/haltijaan) sidottu systeemi -joka näemmä antaa enemmän kuin tarpeeksi porsaanreikiä.
---
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
---
The tolerance of individual points of view is an important component of the democratic political system
---
http://kullervokalervonpoika.wordpress.com

Jakerp

Quote from: Kullervo Kalervonpoika on 15.03.2011, 11:23:19
Totta. Hyvä aloitus erinomaisen tärkeästä aiheesta. Toivon tulevien kansanedustajien lukevan tätä ja ryhtymään toimiin uudessa eduskunnassa tämän(kin) epäkohdan korjaamiseksi.

Lähinnä itkunsekaista naurua herättää se, että poliisi toimii nykyään aika nopeasti takavarikoidessaan kotimaisten rattijuoppojen autot, mutta esimerkiksi Suomessa vakituisesti asuva virolainen sekakäyttäjä saa olla rauhassa.

Nämä viromobiilit (jotka ovat Suomessa) taitavat myöskin pääsääntöisesti olla vakuuttamattomia ja katsastamattomia. Rikollisuus ja laeista piittaamattomuus näyttää kuuluvan olennaisena osana EU:ssa toteutettuun vapaaseen liikkuvuuteen ja kilpailuun.

Eräs asia, jota täältä suunnalta on ehdotettu aikaisemminkin, on liikennevakuutuksen sitominen henkilöön ja tämän ajo- oikeuteen (l. ajokorttiin).

Valvonta olisi tehokkaampaa ja järjestelmä olisi oikeudenmukaisempi kuin nykyinen ajoneuvoon (ja sen omistajaan/haltijaan) sidottu systeemi -joka näemmä antaa enemmän kuin tarpeeksi porsaanreikiä.

On muuten yksi syy miksi aloin kannattamaan Perussuomalaisia, koska jossakin vaiheessa alkoi tuntua, että virolainen ja puolalainen pimeä raksamies on EK ja Kokoomuksen erityisuojeluksessa, jonka liikkumista ympärisuomea ei saa missään tilanteessa häiritä edes liikkennesäännöillä, sakoilla tai niiden perimisellä.

Vasemmiston touhut taas alkoivat ärsyttää, koska kun yritin aiheesta avata asiallista keskustelua se hyssyteltiin hiljaiseksi rasismikorttia heiluttamalla vuosien ajan. 

Onneksi persujen kannatus on noussut tasolle, jossa keskustelu on tullut mahdolliseksi ilman hyssyttelyä tämä jo sinällään pistää valtapuolueet kiinnittämään enemmän huomiota näihin epäkohtiin, joissa Suomalaisesta tehdään kakkosluokan kansalaista omassa maassaan.  :facepalm:


Jouko

Suomen teillä ajelee pilvin pimein autoja joilla ei ole minkään valtakunnan liikennevakuutusta. Sellaisen kanssa kun kolaroit niin saat pitää omana kipeänäsi kaikki. Tunnetuimpia lienee se tapaus kun venäläinen rekka kaatui nuoren miehen auton päälle. Miehestä tuli työkyvytön eikä saa mistään mitään korvauksia tai eläkettä. Hallitusta ei kiinnosta tällaiset asia koska se olisi puuttumista moniarvoiseen ja monikulttuuriseen hulabaloo-yhteiskuntakehitykseen.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Ernst

Quote from: Jouko on 27.08.2011, 10:24:22
Suomen teillä ajelee pilvin pimein autoja joilla ei ole minkään valtakunnan liikennevakuutusta. Sellaisen kanssa kun kolaroit niin saat pitää omana kipeänäsi kaikki. Tunnetuimpia lienee se tapaus kun venäläinen rekka kaatui nuoren miehen auton päälle. Miehestä tuli työkyvytön eikä saa mistään mitään korvauksia tai eläkettä. Hallitusta ei kiinnosta tällaiset asia koska se olisi puuttumista moniarvoiseen ja monikulttuuriseen hulabaloo-yhteiskuntakehitykseen.

Legendaa. Jos syyllisellä osapuolella ei ole vakuutusta, liikennevakuutuskeskus korvaa syyttömän vahingon. Tämä noin muistinvaraisesti. Korjatkoon joku, jos olen väärässä, ja jos olen väärässä, lyököön minua ukonvaaja.

EDITH: Pakko oli tarkistaa liikennevakuutuslaista:

Quote

Liikennevakuutuskeskus on ensisijaisesti vastuussa vakuuttamattoman, tuntemattoman sekä sellaisen moottoriajoneuvon Suomessa aiheuttamasta liikennevahingosta, jonka pysyvä kotipaikka on muualla kuin Suomessa.


Eli vahingon kärsineen asema on turvattu riippumatta vastapuolen vakuutusmoraalista, -etiikasta ja asuinpaikasta.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

CaptainNuiva

Quote from: M on 27.08.2011, 10:52:21
Quote from: Jouko on 27.08.2011, 10:24:22
Suomen teillä ajelee pilvin pimein autoja joilla ei ole minkään valtakunnan liikennevakuutusta. Sellaisen kanssa kun kolaroit niin saat pitää omana kipeänäsi kaikki. Tunnetuimpia lienee se tapaus kun venäläinen rekka kaatui nuoren miehen auton päälle. Miehestä tuli työkyvytön eikä saa mistään mitään korvauksia tai eläkettä. Hallitusta ei kiinnosta tällaiset asia koska se olisi puuttumista moniarvoiseen ja monikulttuuriseen hulabaloo-yhteiskuntakehitykseen.

Legendaa. Jos syyllisellä osapuolella ei ole vakuutusta, liikennevakuutuskeskus korvaa syyttömän vahingon. Tämä noin muistinvaraisesti. Korjatkoon joku, jos olen väärässä, ja jos olen väärässä, lyököön minua ukonvaaja.

EDITH: Pakko oli tarkistaa liikennevakuutuslaista:

Quote

Liikennevakuutuskeskus on ensisijaisesti vastuussa vakuuttamattoman, tuntemattoman sekä sellaisen moottoriajoneuvon Suomessa aiheuttamasta liikennevahingosta, jonka pysyvä kotipaikka on muualla kuin Suomessa.


Eli vahingon kärsineen asema on turvattu riippumatta vastapuolen vakuutusmoraalista, -etiikasta ja asuinpaikasta.

Aivan,liikennevakuutuskeskus korvaa(Jos korvaa) silloin kun on kyse vempeleestä jolla ei ole vakuutusta mistään maasta.

Kolikon kääntöpuoli on sitten se että itse asiassa vakuutusyhtiöiden omistama liikennevakuutuskeskus ei ole maksaja vaan korvauksen välittäjä.
Maksajia viimekädessä ovat kaikki suomalaisen liikennevakuutuksen ottajat...Enemmän vahinkoja = suuremmat vakuutusmaksut sillä jokainen vahinko pitää kattaa vakuutusmaksuilla.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

nimetönkeskustelija

Kiinnostaisi tietää sekin, että maksavatko virolaiset ja venäläiset dieselveroja asuessaan täällä käytännössä vakituisesti.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

mustavalkoinen

Quote from: Alapo on 12.03.2011, 19:34:47
Järjestelmän pitäisi olla sellainen että jos on sakkoja määrätty ihmiselle tai autolle, maasta ei pääsisi ulos ennenkuin sakot on maksettu.

Älä edes leikilläsi tällaista ehdottele, pois vaan maasta  ;D
Mielummin niin ettei maahan pääse takaisin ennenkuin sakot on maksettu. Menköön sitten "sakkotappiohin" jos ei saada sakkkoja perittyä, kunhan tämä velvoittteet hoitamatta jättänyt roisto pysyy poissa.

Jakerp

No niin nyt sain viimeinkin vastauksen eduskunnan oikeusasiamieheltä siihen, että epäilin Pysäköinti virhemaksujen käytäntöjen rikkovan Suomen perustuslain 6 pykälää eli yhdenvertaisuus pykälää viranomaistoiminnassa. Näyttää siltä, että eduskunnan oikeusasiamies ei ota ollenkaan kantaa siihen rikkooko nykyiset käytännöt Suomen perustuslakia vaikka sen selvittämistä nimenomaan vaadin. Vaikka samalla myöntää kirjoituksen lopussa minun olevan oikeassa, mutta väittää asian olevan lainsäädännöllinen asia ja kuuluvan eduskunnon toimivaltaan.

Pitäisikö tämä sitten tulkita niin, että viranomaisilla on oikeus kurmoottaa nimenomaan Suomalaisessa rekisterissä olevia ajoneuvon omistajia, koska asiasta ei ole erikseen säädetty tarkempaakaan lakia eduskunnassa?

Tässä Suora vastaus kanteluuni:
QuoteArvostelitte kirjoituksessanne sitä, että Suomen kansalaisia ja ulkomaalaisessa rekisterissä olevien ajoneuvojen omistajia kohdellaan eri tavoin pysäköintivirhemaksujen perinnässä.

Kirjoituksen johdosta Helsingin kaupungin kunnallinen pysäköinninvalvoja Kaija Kossila antoi kirjallisen selvityksen, josta lähetetään teille jäljennös tiedoksi.

Selvityksen mukaan julkisoikeudellisten pysäköintivirhemaksujen perintä ulkomaalaisessa rekisterissä olevan ajoneuvon omistajalta voi perustua vain tätä koskevaan kahden- tai monenkeskiseen sopimukseen valtioiden välillä. Tällä hetkellä ei ole lainsäädäntöä, joka mahdollistaisi virhemaksujenperinnän muista maista. EU:n ns. sakkopuitepäätös ei selvityksen mukaan koske pysäköintivirhemaksuja.

Pysäköintivirhemaksu määrätään aina riippumatta siitä, onko ajoneuvo Suomessa tai ulkomailla rekisteröity. Maksun jäädessä suorittamatta käytännön mahdollisuuksia perintään ulkomaisessa rekisterissä olevalta ajoneuvon omistajalta tai haltijalta ei ole. Pysäköinninvalvonnalla ei ole vaikutusmahdollisuuksia asiaan.

Asianne esiteltiin apulaisoikeusasiamies Jussi Pajunojalle. Hän katsoi, ettei asiassa ole saadun selvityksen perusteella todettavissa lainvastaista menettelyä, johon laillisuusvalvoja voisi puuttua. Kysymys on saadun selvityksen mukaan lainsäädäntötoimenpiteitä edellyttävästä asiasta. Eduskunnan lainsäädäntötyö ei kuulu oikeusasiamiehen toimivallan piiriin.

Eli vaikkapa kilpailuedun antaminen ulkomaalaisessa rekisterissä Suomessa toimiville ajoneuvon omistajille sakottamalla Suomalaisessa rekisterissä olevia ajoneuvoja virhepysäköinnistä ja perimällä maksut niiden Suomalaisilta omistajilta ei riko Suomen perustuslain yhdenvertaisuuspykälää tasavertaisesta kohtelusta viranomaistoiminnassa. Samalla kun ulkomaalaisess rekisterissä olevien ajoneuvon omistajien maksuhaluukkuus perustuu pelkästään vapaaehtoisuuteen, eikä maksuja voida laittaa kaikissa tapauksissa perintään.

ekto

On epäreilua, mutta kuten kirjeessä seisoo, siihen voidaan vaikuttaa muuttamalla lakeja. Eli kyseiseen epäreiluun tilanteeseen päästään ilman, että viranomaiset rikkoisivat lakeja. Laita kirje menemään tuonne toiseen mestaan, tai pyydä edustajaasi ottamaan asia esille eduskunnan istunnossa.

Marjapussi

Diplomaatit ovat myös tunnettuja etteivät he maksa pysäköintivirhemaksujaan eivätkä paljon muitakaan sakkojaan.
Marokon kauhu oli sanansa mittainen eikä velipoikakaan jäänyt Aarnea pahemmaksi epätoivotun maahanmuuton estämisessä. Mutta kuka tulee torjumaan aiheettoman turvapaikkaturismin?

Topi Junkkari

Quote from: Marjapussi on 25.10.2011, 12:08:18
Diplomaatit ovat myös tunnettuja etteivät he maksa pysäköintivirhemaksujaan eivätkä paljon muitakaan sakkojaan.

Iltapäivälehdet tekevät satunnaisen säännöllisesti juttuja tästä aiheesta tilastoihin perustuen. Eri maiden suurlähetystöillä on hyvin erilaiset tavat tässä suhteessa. Sivistysmailla on tapana velvoitteensa hoitaa, mutta Venäjä ja muut kehitysmaat komeilevat maksamattomuustilastojen kärjessä.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Siili

Quote from: Marjapussi on 25.10.2011, 12:08:18
Diplomaatit ovat myös tunnettuja etteivät he maksa pysäköintivirhemaksujaan eivätkä paljon muitakaan sakkojaan.

Muistaakseni nuo lähetystöjen sakkorästit julkaistiin joskus, ja tuo maksamattomuus näytti olevan nimen omaan venäläisdiplomaattien tyyli.  Muiden maiden diplomaatit näyttävät olevan nimensä mukaisia, eli välttävät vastakkainasettelua käyttäytymällä kuten muut kaupungin asukkaat. 

ikuturso

#27
Renkaaseen semmonen klunssi kiinni, joka ei aukea ilman setelitukkoa.

-i-

EDIT: ja selvästi merkityt "tow-away -areat".
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-