News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2011-03-12 Yle: Arhinmäki: ei lisää ydinvoimaloita

Started by atella, 12.03.2011, 17:09:11

Previous topic - Next topic

JoKaGO

Quote from: oinas on 12.03.2011, 18:47:05

...

Quote from: normi on 12.03.2011, 18:53:09

...

Missäköhän tekin olitte, kun Tshernobylin onnettomuudesta ensimmäisen kerran tiedotettiin? Varmaankin jossain pimeässä säkissä?  ;)

Hommahan meni niin, että perjantaina voimalassa tehtiin testejä ja ohitettiin lukituksia. Nuo ohitukset jäivät purkamatta, ja perjantai-iltana paukahti. Koska oli perjantai-ilta, laitoksen johto ei halunnut häiritä Kremliä moisella pikkujutulla ja olivat kuin kusi sukassa.

Viikonlopun aikana alkoi eri puolella Eurooppaa näkyä säteilytason nousua, ja maanantaina Suomessa jopa niin, että Säteilyturvakeskus ilmoitti mittareidensa menneen jostain syystä epäkuntoon. USAsta sekä tietenkin Neuvostoliitosta oli varmistettu, ettei ydinkokeita ollut tehty. Ruotsi säikähti omia ydinvoimaloitaan ja pysäytti ne tarkastuksia varten.
Iltauutisissa uutisoitiin näistä oudoista ilmiöistä, mutta jo lähetyksen lopuksi tuli tieto ydinvoimalaonnettomuudesta Ukrainan alueella. Tuolloin tuulet veivät sätelevää ainetta Saksan-Italian suuntaan.

Muistan, kun eräällä keskisuomalaisella paikkakunnalla oli juuri tuona sunnuntaina "turpakäräjät", joissa keskusteltiin ydinjätteen loppusijoituspaikan hankkimisesta kuntaan. Sattumalta olin myös itse tuossa kunnassa (en "turpakäräjillä") ja muistan, kuinka ilma oli lämmin vaikka lunta oli vielä maassa kasoissa, ja vettä satoi. Sade oli oudon pienipisaraista, ei tihkua, vaan ihan sadetta, mutta pienipisaraista.
Tuo sade toi isoimman laskeuman Suomeen, ja se tapahtui 36 - 48 tuntia ennenkuin ensimmäiset TIEDOT NL:stä oli saatu.

Tuon jälkeen alueen maito, kalat, marjat ja sienet olivat haram, koska "pekkerelliä".

Kertokaapa, oi oinas ja normi, missä kohdassa tiedotus petti? Siinäkö kohdassa, kun edes USA ei vielä tiennyt mitään, vaikka heillä vakoilusatelliitit kulkivat alueen yli kymmenen kertaa vuorokaudessa? Toistan vielä, kun tieto onnettumuudesta annettiin Neuvostoliitosta, oli tuuli jo kääntynyt itään vieden säteilyn Saksan-Italian suuntaan. Suomi oli tuolloin jo annoksensa saanut, ja kaikki tehtävissä oleva oli antaa käyttörajoituksia seuraavien kesien marja- ja sienisaaliille sekä sisävesien kaloille.

Pahoillani olen, jos joku sairastui, minä tai lasteni äiti emme (ainakaan vielä) ole sairastuneet, ja lapsemme, joista ensimmäinen syntyi noin vuotta myöhemmin, ovat olleet terveitä. Ravintoomme kuuluivat tuon alueen kala, marjat ja sienet niinkuin oli kuulunut jo vuosia...
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Jouko

Tällä Salossa on eduskuntaan ehdolla Voitto Suomisen edustama Kommunistinen Työvänpuolue. Hän katsoo, että nykyinen vasemmisto on luopunut sosialismista. Ehkä on. Mutta on luopunut myös suomalaisuudesta, mikä on vielä paljon ikävämpi asia.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

ihminen

Quote from: atella on 12.03.2011, 17:09:11
Quotehttp://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2011/03/arhinmaki_ei_uusia_ydinvoimaloita_suomeen_2429148.html?origin=rss

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Paavo Arhinmäki vaatii Suomea arvioimaan ydinvoimapolitiikkansa uudestaan Japanin tapahtumien takia. Hänen mukaansa uusille ydinvoimaloille ei pidä antaa enää rakennuslupia.

Olisikohan niin että vaalit ovat tulossa. Äänestäjiä tarvitaan, varsinkin  Vasemmistoliitolle. Ihmiset ovat ihan sikana ostamassa joditabletteja. Joistakin apteekeista ovat jo loppuneet. Kun toi Japani...

Parastahan tässä olisi kun saisi vassarit ja virheet tappelemaan keskenään. Vihreät kun istuvat hallituksessa joka teki puoltavan ydinvoima päätöksen.

Fatman

Quote from: JoKaGO on 12.03.2011, 19:28:00
Siinäkö kohdassa, kun edes USA ei vielä tiennyt mitään, vaikka heillä vakoilusatelliitit kulkivat alueen yli kymmenen kertaa vuorokaudessa?

Pahoillani olen, jos joku sairastui, minä tai lasteni äiti emme (ainakaan vielä) ole sairastuneet, ja lapsemme, joista ensimmäinen syntyi noin vuotta myöhemmin, ovat olleet terveitä. Ravintoomme kuuluivat tuon alueen kala, marjat ja sienet niinkuin oli kuulunut jo vuosia...

Quotekala, marjat ja sienet niinkuin oli kuulunut jo vuosia...
;D
Nyyh.. Tulihan se sieltä, pahat jenkit ovat syyllisiä.
:facepalm:

JoKaGO

Quote from: Fatman on 12.03.2011, 19:34:41
Siinäkö kohdassa, kun edes USA ei vielä tiennyt mitään, vaikka heillä vakoilusatelliitit kulkivat alueen yli kymmenen kertaa vuorokaudessa?

Joo, eivät nääs tajunneet vahtia ydinvoimaloita, vaan ainoastaan sotilaskohteita. Ei ollut tarkoitus syyllistää, sorry, yankees ;D
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

desperaato

Voihan se olla niinkin, että varsinkin vanhempien ihmisten epäluuloisuus viranomaisten tiedottamista kohtaan juontaa juurensa Tsernobylin onnettomuuden jälkeisestä salailusta. Luotto meni, ja sitä on vaikea saada takaisin.

Aamusella STUK johtaja vakuutti, että "vaara ohi, tilanne hallinnassa". Seuraava uutinen kertoi räjähdyksestä voimalassa. Seuraavan kerran tämä sama heppu oli äänessä ja toisti sanatarkasti suomennettuna sen mitä BBC uutisissa kerrottiin (ei maininnut lähdettä). "Vaara ohi, tilanne hallinnassa" kommentin sijaan saimme kuulla, että voi tulla paha onnettomuus tai olla tulematta mutta suomessa ei ole välitöntä vaaraa.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Paha tietokilpailukysymys. Montako ihmistä suomessa on delannut 100% varmuudella ydinvoiman takia viimeisen viiden vuoden aikana?

P

;D

Jep. Eikä NL, joka salasi tapahtuneen, eikä ilmoittanut siitä, jotta esim. joditabletit olisi voitu jakaa. Joo jenkien vika sillä sipuli.. :facepalm:
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Fincum

Hiljattain uutisissa oli juttua Ruotsista, missä on käytännössä haudattu päätös luopua ydinvoimasta. Oliko tuota kansanäänestyksellä tehtyä päätöstä ikinä takoitus toteuttaa 'aikuisten oikeesti', en tiedä.
Noh, ruottinmaalaisten uusia reaktioita odotellessa...
Liika raha on vähemmistön ongelma, mutta ei heitäkään pidä unohtaa.

JoKaGO

Quote from: Osakesäästäjä(ei keinotte on 12.03.2011, 19:48:55
Paha tietokilpailukysymys. Montako ihmistä suomessa on delannut 100% varmuudella ydinvoiman takia viimeisen viiden vuoden aikana?

Helppo. Nolla.

Quote from: desperaato on 12.03.2011, 19:43:20
Voihan se olla niinkin, että varsinkin vanhempien ihmisten epäluuloisuus viranomaisten tiedottamista kohtaan juontaa juurensa Tsernobylin onnettomuuden jälkeisestä salailusta. Luotto meni, ja sitä on vaikea saada takaisin.

Aamusella STUK johtaja vakuutti, että "vaara ohi, tilanne hallinnassa". Seuraava uutinen kertoi räjähdyksestä voimalassa. Seuraavan kerran tämä sama heppu oli äänessä ja toisti sanatarkasti suomennettuna sen mitä BBC uutisissa kerrottiin (ei maininnut lähdettä). "Vaara ohi, tilanne hallinnassa" kommentin sijaan saimme kuulla, että voi tulla paha onnettomuus tai olla tulematta mutta suomessa ei ole välitöntä vaaraa.

STUKin Jukka Laaksonen päästi myös melkoisen aivopierun, kun totesi vihaisena suunnilleen, että japanilaisilla on paha vika toimia juuri niin kuin määräykset vaativat, eivätkä ymmärrä ITSE LUOVASTI TOTEUTTAA OMIA AJATUKSIAAN tjsp. Tuokin tampio ansaitsee yhden  :facepalm:

JoKaGO

Quote from: P on 12.03.2011, 19:53:11

;D

Jep. Eikä NL, joka salasi tapahtuneen, eikä ilmoittanut siitä, jotta esim. joditabletit olisi voitu jakaa. Joo jenkien vika sillä sipuli.. :facepalm:

Jätkillä on juoni päällä, käännätte mun tekstin jotenkin oudosti mutkalle  ;D
No, huvinsa kullakin. Kirjoittamani teksti ei syyllistänyt suoranaisesti ketään muuta kuin neuvostoliittolaiset, ja tarkoitus oli kertoa omakohtainen kokemus tuolta ajalta.
Teille, jotka kai tuolloin olitte vielä kiilto isänne silmissä tai vasta margariinipurkissa kaupan hyllyllä tai taputtelitte omaa kakkaanne pöydän alla, voin kertoa, että tuolloin ei ollut sellaista kuin netti. Mikä tapahtui Neuvostoliitossa, pysyi Neuvostoliitossa, oli jo tuolloin mottoomme, jotka kävimme Leningradissa "ystävyysmatkoilla". Sama juttu oli virallisemmankin tiedotuksen kanssa: Neuvostoliitto kiisti aiiiina kaiken, vaikka kädestä olisi löydetty.
Viranomaisemme syyllistyivät, totta mooses, siihen, että eivät uskoneet mittareita, vaan uskoivat (ilmeisesti, en tiedä) Neuvostoliiton vastaukseen utelusta säteilyn syystä. Itse säteilyn takia olisi pitänyt Suomessakin antaa hälytys, se on faktaa.

Nyt en enää postaa tähän asiaan liittyen enempää  ;D

dothefake

Quote from: Osakesäästäjä(ei keinotte on 12.03.2011, 19:48:55
Virallisestiko? Vastaan: yhtä monta kuin moottoreita tunnustetaan hajonneen
viinapensan takia, tietenkin tarkkojen tutkimusten jälkeen. Muihin syihin hajosivat ja kuolivat.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Roope

QuoteOn lähdettävä valmistelemaan kansainvälistä sopimusta, jolla säännellään, ettei korkean riskin alueille rakenneta ydinvoimaa, ehdottaa Urpilainen.

On syytä käydä lävitse myös Suomen omat ydinturvallisuuskäytännöt ja katsoa läpi onko niissä muutostarpeita tai tarvetta tiukentaa määräyksiä, toteaa Urpilainen.
Tiedote: Urpilainen esittää maanjäristysalueiden ydinvoimarakentamisen uudelleen arviointia
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

hyperbeli

Quote from: oinas on 12.03.2011, 18:21:06
Juuri katsoin TV:stä erikoisohjelmaa Japanin maanjäristyksestä. SPR:n viestintäjohtaja kertoi ehkä hieman paheksuen, miten suomalaiset ovat tyhjentäneet apteekit joditableteista. Mieleeni tuli, että tuskin normaalit järki-ihmiset tekevät noin, vaan ainahan on olemassa mm. mielenterveydeltään järkkyneitä tai muuten erikoisen herkkiä ihmisiä, joihin tällaiset katastrofit vaikuttavat voimakkaasti, ja joihin ei järkipuhe tehoa. Mielestäni tiedotusta ei kuitenkaan koskaan pidä vähentää saatikka sensuroida katastrofien sattuessa.

En nyt oikein ymmärrä sitä, että miksi monen täällä olijan mielestä ei joditabletteja kannattaisi käydä hakemassa apteekista tässä tilanteessa. Niitähän pitäisi olla jokaisessa kodissa purkki varastossa aina muutenkin! Itse ainakin heti onnettomuudesta kuullessani tarkistin edellisten päivämäärän ja kävin hakemassa apteekista uuden purkin. Kuudella eurolla kymmenen hengen pillerit...

Niin, ja jos joku nyt epäilee minua heikkopäiseksi, niin sanotaanko nyt vaikka niin, että on ihan riittävästi tullut opiskeltua fysiikkaa yliopistossa...

Fatman

Quote from: hyperbeli on 12.03.2011, 20:31:04
miksi monen täällä olijan mielestä ei joditabletteja kannattaisi käydä hakemassa apteekista tässä tilanteessa. Niitähän pitäisi olla jokaisessa kodissa purkki varastossa aina muutenkin! Itse ainakin heti onnettomuudesta kuullessani tarkistin edellisten päivämäärän ja kävin hakemassa apteekista uuden purkin. Kuudella eurolla kymmenen hengen pillerit...
..sanotaanko nyt vaikka niin, että on ihan riittävästi tullut opiskeltua fysiikkaa yliopistossa...

No mitkä olivat arvosanat ?
;D

Pliers

Quote from: Fatman on 12.03.2011, 18:57:10
On aika mielenkiintoista, että "työväenpuolue" on valinnut johtajakseen nuoren elitistin, joka ei ole eläessään tehnyt päivääkään oikeita töitä. Aarne Saarinen pyörisi haudassaan.

Elitisti ei ehkä kuvaa Arhinmäkeä kovin hyvin, pikemminkin itä-Helsingin gansterinalku. Töitä se ei ole tehnyt, jollei pillerien diilaamista lasketa työksi.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Mika.H

Ydinvoima osoittaa taasen kerran, että se on energialähteistä ylivoimaisesti TURVALLISIN!

Maanjäristys + zunami + vanha reaktori + kohellus = räjähdys ja 0 kuolonuhria. Ympäristölle ei vaikutuksia.

Lisäydinvoimaa, kiitos.

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Janix

Niiden joditablettien jodi on puoliintumaton alkuaine. Vaikka paketissa päiväys menisi vanhaksi, pillerit eivät menetä tehoaan tippaakaan.
Jos Eurooppa luopuu omista arvoistaan ja muuttuu toisten kulttuurien jatkeeksi, ei maailma tee sellaisella Euroopalla mitään.

Snuiva

Itse ainakin heti onnettomuudesta kuullessani tarkistin edellisten päivämäärän ja kävin hakemassa apteekista uuden purkin. Kuudella eurolla kymmenen hengen pillerit...

Jos minä olisin uskonut, sanoisinko, hysteeristä, lumi lento influenssa tai mikä helvetin kaaos nyt tällä kertaa sattuu olemaan, uutisointia paskalehdistä. Saatikka paskastanian viranomaisia olisin voinut ehkä miettiä:

1. Japanin etäisyyttä asuinpaikasta.
2. Tuulen nopeutta.
3. Tuulen suuntaa.
4. Vilkaissut netistä löytyviä arviota koska mahdollinen laskeuma saavuttaisi oman asuinpaikan.

Ei siinä etteikö varautuminen edes pelastustoimen kotivaralla olisi järkevää. Koskaan ei voi tietää mitä ratkiriemukkaat viranomaisemme ja poliitikkomme onnistuvat ryssimään. Kuten vaikka ydinvoiman käytön lopettamisen suomessa...

oinas

Missäköhän tekin olitte, kun Tshernobylin onnettomuudesta ensimmäisen kerran tiedotettiin? Varmaankin jossain pimeässä säkissä?  ;)

Varmaan sitten siellä pimeässä säkissä. Kaikkea en yksityiskohtaisesti enää muista, sen vaan, että niinä päivinä satoi ainakin täällä. Olihan siinä selvää vähättelyä Suomenkin viranomaisten taholta, se jäi elävästi ainakin minun mieleeni, enkä siitä anna periksi. Olisi edes heti pitänyt varoittaa, ettei lapsia saa päästää hiekkalaatikoille leikkimään vaan on pidettävä sisällä. Mutta Neuvostoliiton reaktioiden pelko oli suuri.

Jos päälaskeuma on tullutkin ennen varsinaista tietoa, täällä satoi vielä vapun aikaan, eli 4 päivää tapahtuman jälkeen. Muistan sen niin elävästi, kun kävelimme sateessa anoppilasta vappulounaalta kotiin. Voiko kukaan olla varma, ettei laskeutumia tullut vielä silloinkin?  

Kaikki nuo viisi kilpirauhassyöpään sairastunutta ihmistä ovat hyviä tuttujani, yksi heistä kuoli, neljä vielä sinnittelee elossa useiden leikkauksien jälkeen. Kaikilla on yhteinen piirre, että he ovat luontoihmisiä, pitävät sienestyksestä ja marjastuksesta ja ovat sitten saaliitakin syöneet. Voin kertoa, että heille tämä sairaus ei ole ollut mikään pikkujuttu.   :(

P.S. Niin, ja ehkä tiedotus petti siinä ainakin, etten ainakaan muista, että meidän olisi käsketty syödä joditabletteja. Vai käskettiinkö? 

oinas

En nyt oikein ymmärrä sitä, että miksi monen täällä olijan mielestä ei joditabletteja kannattaisi käydä hakemassa apteekista tässä tilanteessa. Niitähän pitäisi olla jokaisessa kodissa purkki varastossa aina muutenkin! Itse ainakin heti onnettomuudesta kuullessani tarkistin edellisten päivämäärän ja kävin hakemassa apteekista uuden purkin. Kuudella eurolla kymmenen hengen pillerit...

Niin, ja jos joku nyt epäilee minua heikkopäiseksi, niin sanotaanko nyt vaikka niin, että on ihan riittävästi tullut opiskeltua fysiikkaa yliopistossa...

En nyt todellakaan tarkoita, että vain heikkopäiset ostaisivat tässä tilanteessa joditablettaja. Ehkä sinulla on sitten parempaa tietoa asioista kuin minulla. Luotankohan vieläkin liikaa, mitä viranomaiset meille kertovat?

CaptainNuiva

...
Quote from: normi on 12.03.2011, 18:53:09
...
Missäköhän tekin olitte, kun Tshernobylin onnettomuudesta ensimmäisen kerran tiedotettiin? Varmaankin jossain pimeässä säkissä?  ;)
Hommahan meni niin, että perjantaina voimalassa tehtiin testejä ja ohitettiin lukituksia. Nuo ohitukset jäivät purkamatta, ja perjantai-iltana paukahti. Koska oli perjantai-ilta, laitoksen johto ei halunnut häiritä Kremliä moisella pikkujutulla ja olivat kuin kusi sukassa.
Viikonlopun aikana alkoi eri puolella Eurooppaa näkyä säteilytason nousua, ja maanantaina Suomessa jopa niin, että Säteilyturvakeskus ilmoitti mittareidensa menneen jostain syystä epäkuntoon. USAsta sekä tietenkin Neuvostoliitosta oli varmistettu, ettei ydinkokeita ollut tehty. Ruotsi säikähti omia ydinvoimaloitaan ja pysäytti ne tarkastuksia varten.
Iltauutisissa uutisoitiin näistä oudoista ilmiöistä, mutta jo lähetyksen lopuksi tuli tieto ydinvoimalaonnettomuudesta Ukrainan alueella. Tuolloin tuulet veivät sätelevää ainetta Saksan-Italian suuntaan.

Jeps, muistan vallan hyvin(kaverin kertomana) mitn Loviisan voimalalla käynnistivät kiireiset selvitykset että mikä voimalalssa mättää kun säteilyarvot olivat koholla,kaikki paikat käytiin kiireesti läpi kunnes todettiin että eniten säteilee sisäätulo-aulassa ja sitä mukaa kun uutta vuoroa tuli töihin niin säteily lisääntyi...Pukkasi voimalaan sisään tulijoiden mukana ja esim.kengänpohjissa.

Muistaakseni Saksa sai paikoitellen enemmänkin laskeumaa niskaansa mutta jostain kumman syystä kaikki olivat sitä mieltä että Suomi on täysin saastunut ja esim.suomalaiset laivat eivät päässeet Kielin kanavaan ennen kuin ne oli pesty...Myös lännen suunnasta tulevat ;D

Mitä tulee laskeumaan ja säteilyyn, joku lentoemo saanee työuransa aikana enemmän säteilyä niskaansa kuin monikaan säteilylle hetkellisesti altistunut.
Suomessa myös, asuinpaikasta ja tontista riippuen, säteilyä pukkaa....Mutta eipä se jaksa innostaa esim.Vihreitä kun ei ole ydinvoimalasta kyse.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Daemonic

Ekana tuli mieleen:

(http://img.dailymail.co.uk/i/pix/2006/11/vulturepic_468x440.jpg)
EIT: "sananvapaus ei koske pelkästään sellaisia "tietoja" tai "ajatuksia", joihin suhtaudutaan myötämielisesti tai joita pidetään vaarattomina tai yhdentekevinä, vaan myös sellaisia, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät."

JoKaGO

Pitää muistaa, että onnettomuus UUTISOITIIN maanantai-iltana, 26.4.1986, vaikka tapahtumat alkoivat jo perjantaina, 23.4.1986. Ytimen sulaminen lienee tapahtunut 23. ja 24.4. välisenä yönä. Tuolloin ilmavirtaukset olivat etelästä-kaakosta Suomeen, ja nimenomaan Kouvola-Jyväskylä-Vaasa-akselin molemmin puolin satoi vettä sunnutaina, 25.4. Tuonne myös suurin ydinlaskeuma putosi.

26.4. vietetään maailmanlaajuisesti Tsernobylin onnettomuuden vuosipäivää, mutta se on vain median luoma harha, jälleen kerran.

JoKaGO

Quote from: CaptainNuiva on 12.03.2011, 22:02:50
Mitä tulee laskeumaan ja säteilyyn, joku lentoemo saanee työuransa aikana enemmän säteilyä niskaansa kuin monikaan säteilylle hetkellisesti altistunut.
Suomessa myös, asuinpaikasta ja tontista riippuen, säteilyä pukkaa....Mutta eipä se jaksa innostaa esim.Vihreitä kun ei ole ydinvoimalasta kyse.

Tuo radon-säteily huomioidaan tietääkseni jo ihan hyvin, ja jopa vanhoihin taloihin rakennetaan nykyään radon-kaivoja, jos aluella esiintyy paljon radonia.

Radon onkin pahin suomalaisten säteilyttäjä, sitten tulevat 60-luvun ydinkokeet. Tsernobyl on vasta kolmantena.
Luulenpa, että nuo oinasin kertomat tapaukset ovat saaneet osansa kaikista näistä yhteensä, ja seuraus on (tilastollisesti) kohtalokas (eräille). Ei ole tarkoitukseni kiertää veistä haavassa, vaan aivan pragmaattisesti asiaa kelaan.

Mika.H

Quote from: JoKaGO on 12.03.2011, 22:08:44
Pitää muistaa, että onnettomuus UUTISOITIIN maanantai-iltana, 26.4.1986, vaikka tapahtumat alkoivat jo perjantaina, 23.4.1986. Ytimen sulaminen lienee tapahtunut 23. ja 24.4. välisenä yönä. Tuolloin ilmavirtaukset olivat etelästä-kaakosta Suomeen, ja nimenomaan Kouvola-Jyväskylä-Vaasa-akselin molemmin puolin satoi vettä sunnutaina, 25.4. Tuonne myös suurin ydinlaskeuma putosi.

26.4. vietetään maailmanlaajuisesti Tsernobylin onnettomuuden vuosipäivää, mutta se on vain median luoma harha, jälleen kerran.

http://fi.wikipedia.org/wiki/T%C5%A1ernobylin_ydinvoimalaonnettomuus

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Ano Nyymi

Quote from: Janix on 12.03.2011, 21:11:18
Niiden joditablettien jodi on puoliintumaton alkuaine. Vaikka paketissa päiväys menisi vanhaksi, pillerit eivät menetä tehoaan tippaakaan.

Miksi kansalaisille ei jaeta aikoinaan armeijassa käytössä olleita taikaviittoja? Nehän suojasivat taistelijaa ydinsäteilyltä, ja se säteilevä pöly sitten huiskittiin pois kuusenhavulla ja niin sotaa voitiin taas jatkaa...

Eli tiedoksi vain joditabua imeskeleville; hamstratkaa äkkiä myös kuusenhavuja ja taikaviittoja.

gc

Quote from: oinas on 12.03.2011, 22:00:13
Luotankohan vieläkin liikaa, mitä viranomaiset meille kertovat?

Se, että pahimmassa tapauksessa saataisiin laaja laskeuma täytyisi olla erittäin kuuma tulipalo, jotta hiukkaset nousisivat tarpeeksi ylös ilmakehään ilmavirtojen kuljetettavaksi. Tsernobylissä tuo palava materiaali oli muistaakseni grafiittia, jota kevytvesireaktorissa ei ole. Siksi kevytvesireaktorityypissä tuhot jäävät pahimmassa tapauksessa paikallisiksi.
Tähän tulipalo/hiukkasteoriaan perustuu muuten niin sanottu ydintalviteoria, jossa kuumasti palavat kaupunkialueet nostavat valtavasti hiukkasia korkealla ilmakehään, josta niillä kestää vuosia tulla alas ja jotka jäähdyttävät ilmaston. Tämä teoria on  ainakin Freeman Dysonin mukaan huonoa ja perustelematonta tiedettä. Carl Sagan :facepalm: aikanaan ennusti, että Irakin öljypalot Persianlahden sodan aikana aiheuttaisivat ydintalven.

dothefake

Mutta muistakaa, siviiliasunnoista ei saa ottaa ovia poteron päälle
napalmhyökkäyksen uhatessa. Kun kysyin luennon päätteeksi, mitä
hengitämme siellä havujen pönkittämän sadeviitan kattavassa poterossa,
sain palkkioksi kasarmin ympärijuoksua. No, aikahan oli lyhyt, vain puoli tuntia
palaa napalm.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Mika.H

Quote from: Ano Nyymi on 12.03.2011, 22:23:09
Eli tiedoksi vain joditabua imeskeleville; hamstratkaa äkkiä myös kuusenhavuja ja taikaviittoja.

Mä olin vuonna 1986 intissä suojelukoulussa. Noilla mentiin... No siistiä tuli kun havuilla lakaistiin pihamaata..;)