News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Kari Suomalainen ja hänen pilakuvansa

Started by JohannaS, 19.12.2008, 15:26:51

Previous topic - Next topic

Mika.H

Voi hitto. Tämmöinenkin loistava ketju mennyt silmieni ohi.

Onneksi löytyi. Kiitos JohannaS tästä!

Ja tuleville kyselijöille tiedoksi, en ole kokoomuslainen, en ole perussuomalainen, vaan

Olen Karilainen!

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Mamusaarelainen

Heikentyikö pilapiirtäjä Karin harkintakyky?


Helsingin Sanomia lähellä oleva PÄIVÄLEHDEN MUSEO muistaa pilapiirtäjä Karia näyttelyllä "OI AIKOJA, OI TAPOJA! Maailma Kari Suomalaisen silmin".

Näyttely on kiintoisa ja hauska.

Erityinen mielenkiinto kohdistuu siihen, miten näyttely käsittelee Karin uran viimeisiä vaiheita. Näyttelyn esite on nimeltään "Kari sanomat" ja sieltä löytyy näkemys asiasta.

Muiden ohella Neuvostoliitto oli Karin lempiaihe. Kari sanomien yhdessä kirjoituksessa huomataankin, että vuonna 1991 sekä Kari lopetti Hesarissa että Neuvostoliitto hajosi. Tähän voisi lisätä: ... ja Hesari jatkoi siitä mihin neukut jäivät.

Näyttelyn neukkuasenne Karin uran viimeistä vaihetta kohtaan ilmenee kirjoituksessa, jossa todetaan Karia muistettavan "viimeisten vuosien heikentyneellä viivalla  - ja harkintakyvyllä - piirretyistä pakolaispiirroksista". Näyttely siis ratkaisee toisinajattelijakysymyksen neuvostotyylillä - dissidentit pöpilään.

Karin lähtöä Hesarista muistelee myös silloinen päätoimittaja Janne Virkkunen. On helppo uskoa, että Karin eroaminen oli hänelle vaikea pala. Virkkunen arvioi Karin Hesarin jälkeistä aikaa toteamalla, että Kari lähti pilaamaan hienoa uraansa pieniin paikallislehtiin.

Olen eri mieltä.

Karin suuruus tarkkailijana, taiteilijana ja sananvapausihmisenä nimenomaan sai kruununsa siinä, että hän ei pitänyt itseään liian suurena pikkulehtiin.

Karin viimeiset vuodet osoittavat, että hän näki heikentymättömällä terävyydellä Suomen henkisen tilan muutoksen huonoon suuntaan.

Sananvapauden Ihantolaa ei ole olemassa. Valtakuviot vaikuttavat kaikkialla. Mutta esim. Saksassa, Ranskassa ja USA:ssa ei suunpieksijöitä sentään heitetä vankilaan, kuten Suomessa. Ajan, jonka olen elänyt Karin jälkeen, on hän pitänyt yllä toivetta, että länsimainen sananvapaus vielä palaa Suomeen.



OI AIKOJA, OI TAPOJA!
Maailma Kari Suomalaisen silmin
10.11.2012 - 3.3.2012

http://www.paivalehdenmuseo.fi/vaihtuvat-naeyttelyt.html


PÄIVÄLEHDEN MUSEO
Ludviginkatu 2–4, 00130 Helsinki
Avoinna ti–su klo 11–17
Vapaa pääsy


Aallokko

Quote from: Mamusaarelainen on 16.11.2012, 12:33:01
Näyttelyn neukkuasenne Karin uran viimeistä vaihetta kohtaan ilmenee kirjoituksessa, jossa todetaan Karia muistettavan "viimeisten vuosien heikentyneellä viivalla  - ja harkintakyvyllä - piirretyistä pakolaispiirroksista". Näyttely siis ratkaisee toisinajattelijakysymyksen neuvostotyylillä - dissidentit pöpilään.

Kari näki somali-invaasion todellisen luonteen jo yli 20 vuotta sitten eikä Hesari vieläkään. Päinvastoin, se ottaa asiakseen päättää muidenkin puolesta "virallisen totuuden" tähän kysymykseen ja jatkaa epätoivoista torjuntataisteluaan monikulttuuri-ideologian puolesta.

Vai "heikentynyt harkintakyky", tuolle historia on naurava - tosin niiden kyynelten läpi, mitkä suomalaisen yhteiskunnan tuhoaminen kirvoittaa.

skrabb

QuoteLAUANTAINA 10.11.2012
Kari tiivisti maailman yhteen kuvaan
HS:n entisen päätoimittajan Janne Virkkusen mielestä Kari Suomalainen oli kansallinen instituutio.
--------------------------------------------------------------------------------
Jukka PetäjäHS

Räis­ky­vä ja räk­syt­tä­vä Ka­ri on tääl­lä taas. Täl­lä ker­taa oman ai­kan­sa pu­hu­tuim­paan pi­la­piir­tä­jään voi tu­tus­tua Päi­vä­leh­den mu­seos­sa, jos­sa avau­tuu tä­nään pro­fes­so­rik­si vuon­na 1977 ni­mi­te­tyn tai­tei­li­jan pi­la­piir­rok­sis­ta koot­tu näyt­te­ly Oi ai­ko­ja, oi ta­po­ja.
Ka­ri eli Ka­ri Suo­ma­lai­nen (1920–1999) oli Hel­sin­gin Sa­no­mien pi­la­piir­tä­jä ja kär­ke­vä yh­teis­kun­nal­lis­ten ja po­liit­tis­ten il­miöi­den kom­men­toi­ja, jo­ka se­kä ihas­tut­ti et­tä vi­has­tut­ti leh­den lu­ki­joi­ta.
Pit­kä ura Hel­sin­gin Sa­no­mis­sa al­koi uu­den­vuo­den­aat­to­na 1950 ja päät­tyi ju­han­nuk­se­na 1991. Si­nä ai­ka­na Hel­sin­gin Sa­no­mien pää­kir­joi­tus­si­vuil­la jul­kais­tiin lä­hes 8 000 Ka­rin pi­la­piir­ros­ta.

"Ka­ri oli omal­la ta­val­laan ne­ro. Sii­nä hä­nen sa­lai­suu­ten­sa. Hä­nen pi­la­piir­rok­siaan ei tar­vit­se se­lit­tää, kos­ka niis­sä mo­ni­mut­kai­nen­kin il­miö tai ta­pah­tu­ma saa hel­pos­ti ym­mär­ret­tä­vän muo­don", to­teaa näyt­te­lyn avan­nut Hel­sin­gin Sa­no­mien en­ti­nen pää­toi­mit­ta­ja Jan­ne Virk­ku­nen.
"Ka­ri pys­tyi yh­del­lä pi­la­piir­rok­sel­la ku­vaa­maan sa­man asian kuin me HS:n po­liit­ti­ses­sa toi­mi­tuk­ses­sa kir­joit­taes­sam­me leh­teen uu­tis­teks­te­jä esi­mer­kik­si Ur­ho Kek­ko­sen kau­den päät­ty­mis­myrs­kys­tä."

Täs­sä mie­les­sä yk­si pi­la­piir­ros ker­too enem­män kuin tu­hat sa­naa.

Vah­va suh­de Ka­riin syn­tyi jo en­nen kuin Jan­ne Virk­ku­nen aloit­ti työs­ken­te­lyn Hel­sin­gin Sa­no­mis­sa vuon­na 1972. Hän löy­si Ka­rin pi­la­piir­rok­set 1950-lu­vul­la, nuo­re­na poi­ka­na. "Kun He­sa­ria op­pi lu­ke­maan, niin op­pi kat­so­maan myös Ka­rin piir­rok­sen."

Virk­ku­nen muis­tut­taa, et­tä hän­tä edel­tä­nyt Hel­sin­gin Sa­no­mien vas­taa­va pää­toi­mit­ta­ja Heik­ki Tik­ka­nen oli Ka­ril­le ää­rim­mäi­sen tär­keä kes­kus­te­lu­kump­pa­ni ja ideoi­den ke­hit­te­li­jä.
"Heik­ki Tik­ka­nen oli hy­vin pe­ril­lä po­li­tii­kan kou­ke­rois­ta ja osa­si an­taa Ka­ril­le ns. si­sä­pii­rin tie­to­ja, jot­ka hel­pot­ti­vat po­liit­ti­sen ti­lan­teen pel­kis­tä­mis­tä yh­teen ku­vaan."

Ka­ri osa­si tii­vis­tää hy­vin kyl­män so­dan pu­hu­rit ja Suo­men pai­kan suur­val­to­jen hyi­ses­sä pu­ris­tuk­ses­sa.

Virk­ku­nen myön­tää, et­tä ai­na Ka­ri ei suin­kaan ol­lut par­haim­mil­laan. "Kyl­lä ne­rot­kin is­ke­vät hu­te­ja. Näin käy sä­vel­tä­jil­le – mik­sei myös pi­la­piir­tä­jil­le. Kan­sal­li­sek­si ins­ti­tuu­tiok­si – ku­ten Ka­ril­le kä­vi – ei voi nous­ta, jos ei ole ne­ro. Sik­si Ka­rin kal­tai­sia pi­la­piir­tä­jiä ei syn­ny pie­nes­sä maas­sa niin ko­vin usein."
Jan­ne Virk­ku­sen mu­kaan Ka­rin käyt­täy­ty­mis­tä lei­ma­si myös tie­toi­suus omas­ta ar­vos­taan ja lah­jak­kuu­des­taan. Ka­ri ei epäil­lyt omia te­ke­mi­siään tai omia nä­ke­myk­siään.

Vii­meis­tään sii­nä vai­hees­sa kun kom­mu­nis­mi kaa­tui, maail­ma al­koi muut­tua sel­lai­sek­si, et­tä Ka­rin oli vai­keam­pi ym­mär­tää, mis­sä men­tiin.
Sik­si yh­teis­työ Hel­sin­gin Sa­no­mien kans­sa päät­tyi rat­kai­se­mat­to­maan ris­ti­rii­taan ke­säl­lä 1991. Ka­rin läh­dön tar­kem­mat syyt voi lu­kea Ka­ri Sa­no­mis­ta, jo­ta on jaos­sa ylei­söl­le Päi­vä­leh­den mu­seos­sa. Kiis­ta syn­tyi so­ma­leis­ta piir­re­tys­tä pi­la­ku­vas­ta.
"Ei­hän se mi­kään uu­ti­nen ole, et­tä mi­nä olen Ka­rin suu­ri ihai­li­ja, mut­ta mei­dän ar­vo­maail­mam­me ja maail­man­ku­vam­me ei­vät vain ai­na koh­dan­neet", Jan­ne Virk­ku­nen to­teaa.

Oi, ai­ko­ja, oi ta­po­ja! Maail­ma Ka­ri Suo­ma­lai­sen sil­min. Päi­vä­leh­den mu­seo (Lud­vi­gin­ka­tu 2–4). 10. 11. 2012–3. 3. 2013. Au­ki ti–­su klo 11–17.
http://www.hs.fi/digilehti/#kulttuuri/Kari+tiivisti+maailman+yhteen+kuvaan/a1352436480855?src=haku&ref=%23arkisto%2F
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Tapiotar

Kari oli liian älykäs, terävä ja loistava.
Mutta jatkakaamme me, Kari'n Suomalaisessa hengessä.    :)

Faidros.

Isäni kuoli muutama päivä sitten. Me mukulat ostettiin monesti Karin kirjoja synttäri-, joulu-, tai isänpäivälahjoiksi. Karin uusin oli aina mieluinen lahja! Pidänpä huolen etteivät joudu ainakaan haaskiin.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Teiskolainen

Quote from: Tapiotar on 22.11.2012, 11:20:29
Kari oli liian älykäs, terävä ja loistava.
Mutta jatkakaamme me, Kari'n Suomalaisessa hengessä.    :)

Tuli taas katsottua nuo aloittajan linkitykset kuviin. Kari osui niissä Somalikuvissaan niin hyvin
totuuden ytimeen, että lähtö hesarista tuli.  :)

Faidros.

Quote from: Teiskolainen on 22.11.2012, 11:44:12
Quote from: Tapiotar on 22.11.2012, 11:20:29
Kari oli liian älykäs, terävä ja loistava.
Mutta jatkakaamme me, Kari'n Suomalaisessa hengessä.    :)

Tuli taas katsottua nuo aloittajan linkitykset kuviin. Kari osui niissä Somalikuvissaan niin hyvin
totuuden ytimeen, että lähtö hesarista tuli.  :)

Kari tiesi heti90-luvun alussa mistä oli/on kyse. Me muut olemme saaneet oppia saman kantapään kautta.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

#98
Tasaisin väliajoin käyn lukemassa aloitusviestin, on se niin mahtava! Ja en tarkoita tässä Karin piirroksia tai tekstejä, vaan JohannaS:n yhteenvetoa asiasta.
Missä JohannaS on nykyään, toinen nimimerkki, vai kokonaan häipynyt palstoilta?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

JukkaP


Hei,

Osasiko joku kertoa, mistä löytyy Karin pilakuvia metsästysaiheesta? Erityisesti kiinnostaisi kuva, jossa jämerä isäntä seisoo kaadolla, jalka hirven päällä, ja sanoo jotenkin: "Sanotaan mitä sanotaan, mutta kyllä tappaminen on hauskaa", tms.

Terveisin,
JP

Jaska Brown

Muistini mukaan tuollainen piirros on julkaistu jossain kokoelmassa. Toppatakkinen isäntä jalka hirven päällä ja seurue ympärillä. En nyt ehdi hyllyä selaamaan, mutta näppituntumalla sanoisin että löytyy todennäköisimmin 80-luvun alusta tai sitten 70-luvulta.
Jos islamilaisessa kulttuurissa olisi jotain ihastelemisen arvoista, Euroopasta muutettaisiin siirtolaisiksi Lähi-Itään eikä päinvastoin.
http://jaskanpauhantaa.blogspot.com/search/label/Mokutus

JukkaP

Kiitos vastauksesta! Tuonne 70-luvulle sen ajoitti myös henkilö, joka minulle kuvasta kertoi. Täytyypä marssia kirjastoon selaamaan tuon ajan kokoelmateoksia.

Jaska Brown

Ei mennyt aika-arvio ihan putkeen. Alkuperäiskuva julkaistu Hesarissa 5.11.1958. Tuo 80-luvun muistikuva tuli varmaan siitä, että se löytyy vuonna 1985 ilmestyneestä Karin koko uraa esittelevästä teoksesta Maxi-Kari, s. 92. Kuva on myös kokoelmassa Pilkkakirja, mutta sitä lienee aika vaikea saada käsiinsä.
Jos islamilaisessa kulttuurissa olisi jotain ihastelemisen arvoista, Euroopasta muutettaisiin siirtolaisiksi Lähi-Itään eikä päinvastoin.
http://jaskanpauhantaa.blogspot.com/search/label/Mokutus

JukkaP

No tällä tiedolla on helppoa lähteä etsimään. Kiitti!

Parsifal

Quote from: Faidros. on 22.11.2012, 11:35:40
Isäni kuoli muutama päivä sitten. Me mukulat ostettiin monesti Karin kirjoja synttäri-, joulu-, tai isänpäivälahjoiksi. Karin uusin oli aina mieluinen lahja! Pidänpä huolen etteivät joudu ainakaan haaskiin.
Ostin talteen muutaman Karin albumin vanhoja kirjoja myyneeltä torikauppiaalta. Taitavat uusintapainokset olla melko harvassa...
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

Saippuakupla

Quote from: Jaska Brown on 23.11.2012, 21:00:22
Ei mennyt aika-arvio ihan putkeen. Alkuperäiskuva julkaistu Hesarissa 5.11.1958. Tuo 80-luvun muistikuva tuli varmaan siitä, että se löytyy vuonna 1985 ilmestyneestä Karin koko uraa esittelevästä teoksesta Maxi-Kari, s. 92. Kuva on myös kokoelmassa Pilkkakirja, mutta sitä lienee aika vaikea saada käsiinsä.

Asiasta kiinnostuneille tiedoksi, että pari kappaletta löytynee täältä:

http://www.antikvariaatti.net/search.php?q=pilkkakirja&submit=Etsi

Mika

#106
Karin suuruutta osoittaa hyvin se, ettei hänen jälkeensä Suomessa ole oikeastaan pilapiirtäjiä ollutkaan. Karin tilalle hesariin palkattu Terho oli kerrassaan säälittävä tapaus.  Ei tietenkään ollut helppoa tulla legendan tilalle, mutta Terholta en kyllä muista nähneeni yhtään pilapiirrosta, joka olisi edes kunnolla huvittanut.  Tämä nykyinen on silloin tällöin saanut vähän langanpäästä kiinni, mutta ei voida edes verrata Kariin, jolta tuli lehteen jatkuvaa ilotulitusta.     
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Roosamaria

Kari* ei hyysännyt ketään. Eikä pokkuroinut Itää.
Hänen piirroksensa porkkanasta ja karjalanpiirakasta oli ikimuistoinen.

Ja  piirros ei suinkaan tarkoittanut sitä, mitä nykypäiväisellä mielikuvituksella varustettu lukija saattaisi luulla sen tarkoittavan. Kari* viittasi piirroksellaan aiemmin tapahtuneeseen Porkkalanniemen, sekä Karjalan luovutukseen Neuvostoliitolle.

Piirroksen jälkeen ja naurun laskeuduttua, monet suomalaiset istuivat jäykkinä ja hengittämättä: "nynne kyllä tulee!"   :-\

Nummisuutari

Tulipa lainattua häneltä kirja Karin Ääni ja täytyypi sanoa, että on ajatukset ollu osuvia. Kirja on julkaistu vuonna 1990 ja lukemisen arvoinen ainakin seuraavilta osin. Skannasin kirjasta siis kappaleet, jotka käsittelevät ulkomaalaisia ja rasismia.

linkki tässä: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8539984/Karin%C3%84%C3%A4ni_ulkomaalaiset_rasismi.pdf
Myrskyn jälkeen ei välttämättä tule poutasää.

Roosamaria

Quote from: Nummisuutari on 29.05.2013, 00:47:02
Tulipa lainattua häneltä kirja Karin Ääni ja täytyypi sanoa, että on ajatukset ollu osuvia. Kirja on julkaistu vuonna 1990 ja lukemisen arvoinen ainakin seuraavilta osin. Skannasin kirjasta siis kappaleet, jotka käsittelevät ulkomaalaisia ja rasismia.

linkki tässä: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8539984/Karin%C3%84%C3%A4ni_ulkomaalaiset_rasismi.pdf

Hehhehhehhehehäääääähähhähhähhähäääääääkhkhkhäääää....   ;D

Me vanhempi väki ollaan vähän niinkuin Kari Suomalaisen kasvatteja.
Hän uskalsi puhua. Uskalletaan mekin.   :)

rölli2

siinäpä totuudentorvi vailla vertaa." mitä minulle kuuluvat kaikenmaailman räkänokat" aivan totta. mies puhuu neekereistä ja mustalaisista. nykyään olisi joutunut käräjille ihmisoikeusloukkauksista ja kiihottamisesta neekeriyttä vastaan

Roosamaria

Siis Karihan vaan nojaili tuoliinsa ja lässytti rasismia, perusteli sitä samalla ja tämä enemmänkin vain nauratti väkeä, sillä samalla hän toi huumorilla ilmi kaikki ennakkoluulot ja myöskin totuuden, jota hän ei kaunistellut.

far angst


Ja Karille kävi, niinkuin Linnunradan Käsikirjan mukaan kuuluukin käydä: 
oikeassa olemisesta rangaistaan, kun taas väärässä olemisesta palkitaan.
Rasisteille muistutan, että maahanmuuttajat ovat yhtä hyviä naapureita, kunnollisia, ammattitaitoisia ja rehellisiä, hyvin koulutettuja, lainkuuliaisia ja töissä käyviä veronmaksajia ja yhteiskunnan hyödyllisiä jäseniä kuin ovat Suomen somalit ja mustalaisetkin.

Jääpää

kansan Uutisetkin osaa arvostaa Karia, kommentoijat eivät.    Kielletyt kuvat- näyttelystä en muista hehkutusta, mutta luenkin melko harvoina vuosina KU:sia.
http://www.kansanuutiset.fi/kulttuuri/kulttuuriuutiset/3029354/kari-on-aina-ajankohtainen
Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."

Maastamuuttaja

Karin syrjäyttäminen on mielenkiintoinen ilmiö, joka ansaitsisi yhteiskuntatieteellisen analyysin. Sellaista ei tosin saatane aikaan, koska mikään "itseään kunnioittava" oppilaitos ei halua vaarantaa tukirahojaan.

Merkittävän yhteiskuntakriitikon sanoman vaientaminen siis jatkuu. Paradoksaalisesti se vahvistaa kritiikin osumatarkkuuden.

Itse näen Karin vaientamisen osana länsimaiden ja Suomen (en vieläkään tiedä ovatko ne ihan sama asia) valumista poliittisen korrektiuden suohon.

Dharma

Hyväksyttyä yhteiskuntakritiikkiä:

(http://hs11.snstatic.fi/webkuva/oletus/560/1305644231981?ts=187)

"Kari Suomalaisen puoluehahmot vasemmalta oikealle: kokoomus, demarit, keskusta, kommunistit, ruotsalaiset, liberaalit ja kristilliset."

http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1305644218112

Ei hyväksyttyä yhteiskuntakritiikkiä:

(http://bp0.blogger.com/_i7GCCRRU5hE/RmbNaZ5PDjI/AAAAAAAAAA0/_gaXDeWNPEc/s1600/viisumi.png)


LW

Suomettumisen ajalla hyväksyttäväksi yhteiskuntakritiikiksi laskettiin myös tämä klassikko, vaikka siitä kausti syntyikin:

(http://img.yle.fi/uutiset/hame/article5651111.ece/ALTERNATES/w580/Volgan+lautturit)

Rasismin uhka osoittautui kuitenkin pelottavammaksi kuin Neuvostoliiton. Jotenkin surkuhupaisaa.
"Yksi seikka jota ei vielä ole taidettu mainita, ovat rasistineitokaiset, jotka asettuvat houkutuslinnuiksi ja rasistiäijät sitten kyttää taustalla pusikossa puukkoineen ja puntareineen." -Pirjo Pönni Jokinen

Totuus löytyy kaurapuurosta.

Dharma

Quote from: JT on 14.10.2013, 17:41:16
Aika usein Karin piirrokset rasistisina näkevät takertuvat rodullisten ominaispiirteiden korostamiseen, vaikka sellainen liioittelu oli Karin piirrostyylissä ominaista kohteen etniseen taustaan katsomatta.
Toinen juttu on se, ettei Kari noilla kuvillaan suinkaan somaleja vastaan hyökännyt, vaan osoitteli syyttävällä sormellaan sinisilmäisiä virkamiehiä jo poliitikkoja.

Jos Virkkunen haukkuu Karin rasistiksi, pitää näyttö olla jotain muuta kuin nuo kuvat. Sitä odotellessa.

Itsekin näen näissä kritiikkiä nimenomaan Suomen hallintoa kohtaan.

(http://1.bp.blogspot.com/-CO2m8UCRGWU/UaHobUusmoI/AAAAAAAAACQ/rHT2DvoYYCw/s1600/rasismi93.GIF)

(http://i43.tinypic.com/9arcip.gif)

Dharma

(http://akaanseutu.fi/wp-content/uploads/2013/04/25-t%C3%A4%C3%A4-on-kivaa-5B-28-kopla.11.6.1991.jpg)

QuoteTyössään Kari Suomalaisen oli oltava ja pysyttävä ajan hermolla. Hän oli tarkkanäköinen ja osui liiankin nappiin kannanotoillaan. Jotkut hänen piirroksistaan osuvat vuosia myöhemminkin, jopa tänä päivänä, kuten toukokuun lopulla 1985 ilmestynyt piirros hiihtäjän veritankkauksesta.
Karin somaliaiheiset piirrokset aiheuttivat talvella 1991 melkoisen kohun ja vaadittiin, että niiden tekijä "pantaisiin aisoihin".
28 oikeusoppinutta jätti oikeusministeriöön selvityspyynnön, loukkaavatko Karin somalipiirrokset painovapauslakia, mutta asia ei johtanut jatkotoimiin. Taiteilija itse olisi mieluusti mennyt oikeuteen ja ollut 1900-luvun ensimmäinen pilapiirtäjä, joka joutuu Suomessa vastaamaan töistään oikeudessa.
Tähän asiaan liittyvästä piirroksesta on yksi yksityiskohta päässyt mukaan Tää on kivaa -näyttelyn 1990-luvun tauluun. Siinä Heidi Hautala katsoo Karia tuimasti tuomarinaitiosta ja Kari makaa lattialla nauraen katketakseen.

http://akaanseutu.fi/2013/04/04/karin-ensikertalaisia-esilla-taa-on-kivaa-nayttelyssa/

Dharma

#119
1994 tämänkin. Kari oli ajaton ja aikaansa edellä:

(http://jounipohjola.suntuubi.com/datafiles/userfiles/Image/Populisti.jpg)

Ja tämä:

(http://i40.tinypic.com/iz57q1.gif)

1988:

(http://2.bp.blogspot.com/-VoPly1NpJfI/UaHoXcckHnI/AAAAAAAAABU/L-okcmkt98U/s1600/rasismi3.gif)

Olen itse oppinut suomalaiseen politiikkaan isoisäni Karin kokoelmakirjoja tuvan lattialla lukien.