News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2011-03-06 HS: Somalin kielelle pitäisi saada yliopistotason opetusta

Started by rähmis, 06.03.2011, 09:28:34

Previous topic - Next topic

normi

Impossible situations can become possible miracles

Palava pensas

Suomessa käytetään rahaa myös mm. muinaiskirkkoslaaviin. Miksei sitten somalin kieleen? Jos jollakin on jostain hemmetin syystä intoa ja motivaatiota opiskella vaikka muinaishinkusvinkustania niin siitä vaan. Ainahan tänne pari uutta akateemista työtöntä mahtuu.
Ja turha pelätä että sieltä somalinkielen laitokselta vääränvärisiä tohtoreita valmistuisi. Ei tule tapahtumaan.
Om dat de werelt is soe ongetru, Daer om gha ic in den ru

normi

Olen edelleen sitä mieltä, että sitä korkeakoulutusta pitäisi nimenomaan saada aikaan sinne Somaliaan, käsittääkseni sitä puuttuu sieltä?

Meiltä kyllä löytyy jos jonkinlaista koulutusta. Aika rasistista luoda yhä lisää korkeakoulutusta tänne valkoiseen suomeen eikä yhtään sinne afrikkaan.

Palava pensas

Quote from: normi on 07.03.2011, 11:38:11
Olen edelleen sitä mieltä, että sitä korkeakoulutusta pitäisi nimenomaan saada aikaan sinne Somaliaan, käsittääkseni sitä puuttuu sieltä?

Meiltä kyllä löytyy jos jonkinlaista koulutusta. Aika rasistista luoda yhä lisää korkeakoulutusta tänne valkoiseen suomeen eikä yhtään sinne afrikkaan.
Joo, merirosvoammattikorkeakoulu.

normi

Palava pensas

Näinhän se tietysti parhainta olisi, että siellä Somaliassa kehitettäisiin peruskoulutusta ja muuta niin että oppisivat elämään sovussa keskenään.
Silloin ei tarvitsisi lähteä pakolaisiksi kun ei olisi koko ajan jonkin idiootin ase ohimolla. Jäisi motivaatiota ja aikaa oman maansa kehittämiseen.

normi

meressä ei (muka) kalaa, pakko merirosvota, väärä klaani vallassa, pakko sotia... pitöisikö paikanpäällä keksiä jotain MUITA ratkaisuja ongelmiin, kuin noita tavanomaisia, jota eivät oikeasti ratkaise mitään.

Eino P. Keravalta

Jaa-a.

Taitaa olla helpompaa tehdä tohtoreista somaleja kuin somaleista tohtoreita.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

kaivanto

Minkään kielen opetuksen tarjoaminen ei ole lähtökohtaisesti väärin, kuten täällä on jo todettu, mutta tämä vaatimus on aivan kohtuuton ja röyhkeä. Positiivisen syrjinnän katkua täynnä.

Somalialaiset tahot missä tahansa maailmassa ovat erittäin tervetulleita sponsoroimaan somalin kielen lehtoraatin ja oppiaineen esim. Helsingin Yliopiston Aasian ja Afrikan laitokselle. Suomalaisten ei tule sponsoroida penninkään vertaa itseään suurempaa afrikkalaista kieltä. Ei kouluissa eikä yliopistoissa. Tämä Suomi Somaliaksi -projekti menee päivä päivältä hullummaksi.

Helsingin Yliopistolla on perinteisesti opetettu ndongaa, mutta se johtuukin siitä, että suomalainen lähetyssaarnaaja Martti Rautanen loi sen kirjakielen. http://fi.wikipedia.org/wiki/Ndonga

Hyvien puolella

Quote from: kaivanto on 07.03.2011, 17:06:43
Minkään kielen opetuksen tarjoaminen ei ole lähtökohtaisesti väärin, kuten täällä on jo todettu, mutta tämä vaatimus on aivan kohtuuton ja röyhkeä. Positiivisen syrjinnän katkua täynnä.

Somalialaiset tahot missä tahansa maailmassa ovat erittäin tervetulleita sponsoroimaan somalin kielen lehtoraatin ja oppiaineen esim. Helsingin Yliopiston Aasian ja Afrikan laitokselle. Suomalaisten ei tule sponsoroida penninkään vertaa itseään suurempaa afrikkalaista kieltä. Ei kouluissa eikä yliopistoissa. Tämä Suomi Somaliaksi -projekti menee päivä päivältä hullummaksi.

Helsingin Yliopistolla on perinteisesti opetettu ndongaa, mutta se johtuukin siitä, että suomalainen lähetyssaarnaaja Martti Rautanen loi sen kirjakielen. http://fi.wikipedia.org/wiki/Ndonga

Miten ulkomaisen kielen tutkimus ja opetus muka on positiivista syrjintää tai "sponsorointia"? Muista sinäkin, että messiaanne Halla-aho on tuhlannut verorahoja opiskelemalla yhteiskunnan elättinä kuolleita kieliä. Seuraavaksi sanot, että kaikkien muidenkin vieraiden kielten opetus ja tutkimus pitäisi lakkauttaa? Peruskoulussa vieraiden kielten sijaan nationalistista propagandaa?

kaivanto

Quote from: Hyvien puolella on 07.03.2011, 17:27:57
Miten ulkomaisen kielen tutkimus ja opetus muka on positiivista syrjintää tai "sponsorointia"? Muista sinäkin, että messiaanne Halla-aho on tuhlannut verorahoja opiskelemalla yhteiskunnan elättinä kuolleita kieliä. Seuraavaksi sanot, että kaikkien muidenkin vieraiden kielten opetus ja tutkimus pitäisi lakkauttaa? Peruskoulussa vieraiden kielten sijaan nationalistista propagandaa?

Hohhoijjaa. Virheiden lukutaidottomuus ja muu idioottimaisuus ylittää tänään kaikki kohtuullisuuden rajat. Missähän asennossa tähdet köllöttävät tänään?

Minä-hän olen itse aloittanut yliopistourani nimenomaan ko. laitoksella, josta siirryin romaanisiin kieliin, missä esim. Italian valtio on kustantanut lehtoraatin. Että älä tule opettamaan faijalles nussimista. Jos olisin ko. laitoksella johtavassa asemassa, ja hyvin voisin ollakin, jos olisi elämä mennyt toisin, ajaisin ilman muuta somalin lisäämistä seemiläis-haamilaisen laitoksen valikoimiin tieteellisistä lähtökohdista.

Mutta tavoite pitäisi olla, että enimmäkseen kantasuomalaiset opiskelisivat somalin maisteriksi. Tämä hanke saada muutamille eliittisomaleille maisterin paperit äidinkielestään ei hyödytä Suomea juuri mitenkään ja siksi vastustan tällaista puuhastelua ankarasti. Suomessa pitää puhua suomea, saatana!

Mestari (ei messias) on opiskellut slaavilaisia kieliä, joiden merkitys Suomelle on ollut ja tulee olemaan jokseenkin merkittävämpi kuin afrikkalaisten kielten. Katsopa karttaa. Muinaiskirkkoslaavista vitsailu on sama kuin sanoisit, että latinan ja vanhan kreikan opiskelukin on täysin turhaa.

Hyvien puolella

Quote from: kaivanto on 07.03.2011, 18:00:41

Hohhoijjaa. Virheiden lukutaidottomuus ja muu idioottimaisuus ylittää tänään kaikki kohtuullisuuden rajat. Missähän asennossa tähdet köllöttävät tänään?

Minä-hän olen itse aloittanut yliopistourani nimenomaan ko. laitoksella, josta siirryin romaanisiin kieliin, missä esim. Italian valtio on kustantanut lehtoraatin. Että älä tule opettamaan faijalles nussimista. Jos olisin ko. laitoksella johtavassa asemassa, ja hyvin voisin ollakin, jos olisi elämä mennyt toisin, ajaisin ilman muuta somalin lisäämistä seemiläis-haamilaisen laitoksen valikoimiin tieteellisistä lähtökohdista.

Mutta tavoite pitäisi olla, että enimmäkseen kantasuomalaiset opiskelisivat somalin maisteriksi. Tämä hanke saada muutamille eliittisomaleille maisterin paperit äidinkielestään ei hyödytä Suomea juuri mitenkään ja siksi vastustan tällaista puuhastelua ankarasti. Suomessa pitää puhua suomea, saatana!

Mestari (ei messias) on opiskellut slaavilaisia kieliä, joiden merkitys Suomelle on ollut ja tulee olemaan jokseenkin merkittävämpi kuin afrikkalaisten kielten. Katsopa karttaa. Muinaiskirkkoslaavista vitsailu on sama kuin sanoisit, että latinan ja vanhan kreikan opiskelukin on täysin turhaa.

Jos minä kirjoittaisin vastaavan henkilökohtaisuuksiin menevän viestin ja kutsuisin kirosanojen höystämänä Kaivantoa veivikaulaiseksi vastenmieliseksi paskamahaksi, jonka musiikillinen ura menee syvemmällä pohjamudissa kuin Nordstreamin kaasuputket, tulisi bannia saman tien. Yritän siis vastata asiallisesti. Toivoisin kuitenkin myös ylläpidon lellikeiltä korrektia käytöstä.

Voisitko siis hieman avata tätä ah niin älyllistä kommenttiasi, kun sen perustelut eivät minulle täysin valjenneet:

QuoteSuomessa pitää puhua suomea, saatana!

Samoin minua kiinnostaisi, mitkä kaikki kielet luet hyödyllisiin ja/tai sallituihin, ja onko muitakin jakokriteereitä kuin kielialueiden maantieteellinen sijainti Suomeen nähden sekä mahdollisesti kieltä puhuvan etnisen ryhmän ihonväri?

mej

Anteeksi jos tämä on jo sanottu, mutta mistä lähtien somalit ovat olleet suomalaisia? Enkä jaksa korjata kirotus vihreitä, kun vituttaa tarpeeksi.

kaivanto

Missä kohtaa menin henkilökohtaisuuksiin? OK, haukuin "vihreäksi", mihin nimimerkkisikin viittaa. Jos osuin harhaan, pahoitteluni.
Sen sijaan onnettomista solvausyrityksistäsi loukkaa ainoastaan vihjaus, että arvottaisin ihmisiä etnisyyden perusteella. Minun Suomeni on kansainvälinen ja monietninen, mutta ei monikulttuurinen.

http://www.facebook.com/pages/Minun-Suomeni-on-kansainvälinen-ja-monietninen-mutta-ei-monikulttuurinen/115181521887572

Minua suututti siinä edellisessä viestissä, tämä kovasti vihreältä argumentoinnilta kalskahtava porttiteoria.

Seuraavaksi sanot, että kaikkien muidenkin vieraiden kielten opetus ja tutkimus pitäisi lakkauttaa? Peruskoulussa vieraiden kielten sijaan nationalistista propagandaa?

Vähän niin kuin tämä Satu Hassin pelotteluotsikko, että Soinia äänestämällä abortti kielletään Suomessa:
http://www.satuhassi.net/index.php?option=com_content&view=article&id=1846%3Aonko-qperus-suomessaq-naisilla-oikeus-maeaeraetae-omasta-ruumiistaan&catid=10%3Atiedotteet&Itemid=38

Koska olen oman arvioni mukaan taatusti Sinua enemmän hyvien puolella (= sivistynyt ad hominem) taivuttelen rautalangasta mikä on positioni:

- yliopistoilla saa puolestani opettaa mitä tahansa kieliä, rahoituksessa sen sijaan pitää ottaa huomioon, mikä on mm. työmarkkinoiden kysyntä.
- poliittisista syistä hyväksyn kyllä suomalais-ugrilaisten, mutta myös balttilaisten, slaavilaisten ja germaanisten kielten suosimisen.
- peruskouluissa ja lukioissa saa opettaa äidinkielenä suomea, ruotsia ja saamea. Muiden äidinkielten opetus on kyseisten vähemmistöjen sisäinen asia, jota saa sponsoroida korkeintaan antamalla tiloja.
- uusia vähemmistökieliä ei tule sponsoroida järjestämällä opetusta, virkoja jne. Kansalaisjärjestöjen Lähiradio on antanut ohjelma-aikaa maahanmuuttajille: olisi tietysti hyvä, että tällaiseen olisi mahdollista valtakunnallisestikin. En vastustaisi, vaikka Yle antaisi ohjelma-aikaansa ja kanaviaan maahanmuuttajille nykyistä enemmän, mutta mitään vähemmistökielitoimituksia ei pidä Ylessä pyörittää, vaan antaa vain lähetyskanava käyttöön.

Suomi on maailmassa vähemmistökieli, jota mikään muukaan valtio ei merkittävästi tue.

Hyvien puolella

Umpikulttuuriset vaalilinkit eivät kuulu tähän keskusteluun, mainosta itseäsi muualla.

Isän nussimiset voit myös jättää Soinin harjoittaman pedofiiliuskonnon harteille, niistä ei tässä ketjussa tarvitse puhua.

Jos hyvien puolella oleminen on väärin, elätte kammottavassa maailmassa.

Quote- poliittisista syistä hyväksyn kyllä suomalais-ugrilaisten, mutta myös balttilaisten, slaavilaisten ja germaanisten kielten suosimisen.

Mitä ovat nämä poliittiset syyt? Eivätkö aasialaiset kielet ole tärkeitä? Miksi arabiaa ei pitäisi suosia? Tuollainen rimpsu ilman perusteluja on nollatason länkytystä, joten annahan tulla argumentteja.

Nyt tulee ylläpidolle aivan liikaa ilmoituksia riitaa haastavasta ja rumaa kielenkäyttöä sisältävästä keskustelusta. Pyydän teitä käyttäytymään asiallisemmin ja annan samalla ensimmäisen varoituksen. Kolmannella tulee bannia.

mekkuli

Quote from: Hyvien puolella on 07.03.2011, 18:46:24elätte kammottavassa maailmassa.

Siltähän se välillä vaikuttaa, mutta onneksi vaalit on kohta.

kaivanto

Quote from: Hyvien puolella on 07.03.2011, 18:46:24
Umpikulttuuriset
:facepalm:

Uusi hieno orwellilainen sana! Tähän kykenee vain umpimokuttaja! Tämä nimimerkki on kova poika/tyttö/jotainsiltäväliltä määrittelemään miten aidanseipäästä pitää puhua... Lopetan trollin ruokkimisen tähän. Sälääm ja buenastatardesta vaan kaikille!

Hyvien puolella

Quote from: kaivanto on 07.03.2011, 18:57:05
Umpikulttuuriset

Uusi hieno orwellilainen sana! Tähän kykenee vain umpimokuttaja! Tämä nimimerkki on kova poika/tyttö/jotainsiltäväliltä määrittelemään miten aidanseipäästä pitää puhua... Lopetan trollin ruokkimisen tähän. Sälääm ja buenastatardesta vaan kaikille!

No niin, kiitos tästäkin masturbatorisesta vierailusta. Kävit roiskaisemassa parit kirosanat ja nussimisjutut, höystit sitä vaalisivun linkillä ja hekuma huipentui perustelemattomaan heittoon. Olisin vain halunnut argumentteja fasistiselta haiskahtaviin kielipoliittisiin näkemyksiin, mutta ilmeisesti se oli liikaa vaadittu. Onnea vaalitaisteluun ja varohan, ettei taas päästä poksahda suonia, kun ähkit kulttuuriummetuksesi kanssa.

punikkikeisari

Kannatan lämpimästi somalin kielen lisäämistä suomalaiseen yliopisto-opetukseen. On selvää, että älyllisesti ylivertaiset länsimaalaiset ja aasialaiset tulevat kolonisoimaan Afrikan mantereen ennemmin tai myöhemmin. Onkin eduksi, jos meillä on valmiina kielitaitoista väestöä tähän tehtävään. Suomalaisten tulee kantaa vastuunsa ihmiskunnan älymystönä.
In koala we trust.

Luotsi

Quote from: Hyvien puolella on 07.03.2011, 19:02:32
Quote from: kaivanto on 07.03.2011, 18:57:05
Umpikulttuuriset

No niin, kiitos tästäkin masturbatorisesta vierailusta.

Omituista tuollainen itsensäkiittely - ei kuulu täkäläiseen kulttuuriin!
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

kaivanto

Herra/rouva/neiti nyt kyllä haukkuu ihan väärää puuta ja heiluttelee "fasistikorttia" paremman puutteessa, rasisti- ja natsikortit ovat ilmeisesti loppuneet. Ymmärrän, että on kauhean vaikeata ymmärtää, että tämä nimenomainen humanisti Petri Kaivanto ei ole monikultturismin pauloissa, vaikka onkin mm. musiikkiuransa huipulla varsin monikulttuuriselta pohjalta: http://www.kaivanto.fi/press/

Vastaan vielä yhteen kysymykseen: syyt suosia mainitsemiani kieliryhmiä "poliittisesti" liittyvät tietysti maantieteeseen ja kansalliseen identiteettiin. Nykysuomea ei voi ymmärtää ymmärtämättä naapurikieliä. Totta kai kauppasuhteiden vuoksi kiinan ja esim. hindin taitajia tullaan tarvitsemaan lisää. Tämä vastaus sisältyi jo aiempaan vastaukseen, jos sen vain halusi ymmärtää. Venäjän kielen osaamista ei pidä myöskään jättää kaksikielisen venäläisvähemmistön varaan.

Tähän loppuun vielä kivaa monikulttuurista värinää eli taatusti poliittisesti korrekti euroviisuvoittaja tälle vuodelle. Lenge live multikulti-Norge!

http://www.youtube.com/watch?v=T7k9vOc_B9w

(PS. itse olisin halunnut tämmöistä monikulttuurista meininkiä Suomen euroviisuksi jo 1992, mutta olivat Ylessä kovin rasistisia...)

Eli etsipä nyt joku oikea rasisti kiusattavaksi ja kerro terveisiä!

kaivanto

Quote from: punikkikeisari on 07.03.2011, 19:06:54
Kannatan lämpimästi somalin kielen lisäämistä suomalaiseen yliopisto-opetukseen. On selvää, että älyllisesti ylivertaiset länsimaalaiset ja aasialaiset tulevat kolonisoimaan Afrikan mantereen ennemmin tai myöhemmin. Onkin eduksi, jos meillä on valmiina kielitaitoista väestöä tähän tehtävään. Suomalaisten tulee kantaa vastuunsa ihmiskunnan älymystönä.

Nyt aloin ihan oikeasti pohtia yliopisto-opintojen jatkamista...  ;D

Tosin musta kyllä moraalisesti osa Namibiaa kuuluisi Suomen siirtomaaksi. Siellä olisi miellyttävän suomalainen väestöntiheyskin...

Hyvien puolella

Quote from: kaivanto on 07.03.2011, 19:15:22
Herra/rouva/neiti nyt kyllä haukkuu ihan väärää puuta ja heiluttelee "fasistikorttia" paremman puutteessa, rasisti- ja natsikortit ovat ilmeisesti loppuneet. Ymmärrän, että on kauhean vaikeata ymmärtää, että tämä nimenomainen humanisti Petri Kaivanto ei ole monikultturismin pauloissa, vaikka onkin mm. musiikkiuransa huipulla varsin monikulttuuriselta pohjalta: http://www.kaivanto.fi/press/

Vastaan vielä yhteen kysymykseen: syyt suosia mainitsemiani kieliryhmiä "poliittisesti" liittyvät tietysti maantieteeseen ja kansalliseen identiteettiin. Nykysuomea ei voi ymmärtää ymmärtämättä naapurikieliä. Totta kai kauppasuhteiden vuoksi kiinan ja esim. hindin taitajia tullaan tarvitsemaan lisää. Tämä vastaus sisältyi jo aiempaan vastaukseen, jos sen vain halusi ymmärtää. Venäjän kielen osaamista ei pidä myöskään jättää kaksikielisen venäläisvähemmistön varaan.

Tähän loppuun vielä kivaa monikulttuurista värinää eli taatusti poliittisesti korrekti euroviisuvoittaja tälle vuodelle. Lenge live multikulti-Norge!

http://www.youtube.com/watch?v=T7k9vOc_B9w

(PS. itse olisin halunnut tämmöistä monikulttuurista meininkiä Suomen euroviisuksi jo 1992, mutta olivat Ylessä kovin rasistisia...)

Eli etsipä nyt joku oikea rasisti kiusattavaksi ja kerro terveisiä!

Pakonomainen narsistilinkittelysi uumoilee, että sinulla on todella heikko itsetunto. Sitä taustaa vasten alan ymmärtää vieraan pelkoa. Tuli muuten taas se "kansallinen identiteetti". Minun kansalliseen identiteettiini kuuluu, että Suomi on avoin ja kansainvälinen. Suomalaisuus ei minulle tarkoita sitä, että joku veivikaula kieltää tekemästä akateemista tutkimusta etnisten ennakkoluulojensa tai silkan rasismin vuoksi. Minua oksettaa, kun käsite suomalaisuus alennetaan ahdasmielisyydeksi ja umpikulttuuriksi. Ei teillä ole oikeutta siihen.

Toinen varoitus riitaa haastavasta keskustelusta ja huonosta käytöksestä foorumilla. Kolmatta ei tule, vaan seuraavasta nimittelystä porttikieltoa.

pelle12

Quote from: Hyvien puolella on 07.03.2011, 19:25:30

Pakonomainen narsistilinkittelysi uumoilee, että sinulla on todella heikko itsetunto. Sitä taustaa vasten alan ymmärtää vieraan pelkoa. Tuli muuten taas se "kansallinen identiteetti". Minun kansalliseen identiteettiini kuuluu, että Suomi on avoin ja kansainvälinen. Suomalaisuus ei minulle tarkoita sitä, että joku veivikaula kieltää tekemästä akateemista tutkimusta etnisten ennakkoluulojensa tai silkan rasismin vuoksi. Minua oksettaa, kun käsite suomalaisuus alennetaan ahdasmielisyydeksi ja umpikulttuuriksi. Ei teillä ole oikeutta siihen.
Tällaisissa one to one- nokkapokassa, henkilö omalla kuvalla ja nimellä on aina uskottavampi kuin äärisuvaitsevainen vihapostia ja herjoja heittelevä internationalisti, joka kätkeytyy nimimerkin suojiin, vaikka onkin jopa tasavallan presidentin erityissuojeluksessa, eikä luulisi olevan mitään pelättävää tulla esiin ihan omalla nimellä ja kuvalla, sillä onhan hyvien eli oikeassa olevien puolella.

Phantasticum

Tässä vaiheessa toteutetussa yliopistotasoisessa somalin kielen opiskelussa on minun mielestäni sama perusongelma kuin taannoisessa romanikielen opetuksen elvyttämisessäkin. Niin kauan kuin mustalaislapsilla on vaikeuksia saada suoritettua kokonaan edes peruskoulua, ne niukat resurssit kannattaisi laittaa tämän ongelman hoitamiseen.

Somalioppilailla tuntuisi olevan vähän samantyyppisiä ongelmia opiskelumotivaationsa kanssa kuin romaneillakin. Joten ensin pitäisi huolehtia peruskoulutuksesta ja kun se asia on kunnossa, vasta sen jälkeen voitaisiin harkita yliopistotasoista lisäkoulutusta.

Hyvien puolella

Quote from: pelle12 on 07.03.2011, 19:35:30

Tällaisissa one to one- nokkapokassa, henkilö omalla kuvalla ja nimellä on aina uskottavampi kuin äärisuvaitsevainen vihapostia ja herjoja heittelevä internationalisti, joka kätkeytyy nimimerkin suojiin, vaikka onkin jopa tasavallan presidentin erityissuojeluksessa.

Kylläpä nyt ryöppyää syytöksiä. Foorumijulkkisten idiootti- ja nussimisjutut ovat ookoo, mutta kun yrittää laskeutua puhumaan samaa kieltä oikeistosolvaajan kanssa ja kohteliaasti pyytää argumentoimaan väitteitään, rupeaa porukka kaivamaan suukapulaa. Minusta se on fasistista. Palataan silti aiheeseen, sillä tästä voi versoa vielä jotain hedelmällistä nyt kun lannat on heitetty. Haluaisin muiltakin kiellettyjen kielten listaa. Mitä kieliä ei saisi ottaa akateemisen tutkimuksen kohteeksi ja millä perusteilla? Pitäisikö akateemista tutkimusta muuttaa ylipäätään nationalistiseen suuntaan, kuten persulaiset toivovat peruskouluopetuksestakin?

P

Quote from: Marjapussi on 06.03.2011, 09:51:16
Quote from: rähmis on 06.03.2011, 09:28:34
Kielen opetus yliopistotasolla mahdollistaisi myös rikkaan somalinkielisen sanataiteen vaalimisen ja uudistamisen.

Jaa Suomeen pitäisi tehdä somalian kirjakielen keskus, kun itse eivät ole juuri pystyneet siihen muualla?

No, vain täältä löytyvät riittävän hienostuneet veronmaksajat ja päättäjät, jotka kustantavat ihan ulkopuolisen kymmenien tuhansien kilometrien päässä asuvan kansan kirjakielen kehittämisen, vaikka valtion kassa on tyhjä ja omakin elämä maksetaan velkaa ottamalla. Ja muutaman itseoppineen somalinkielenprofessorin virat yliopistoihin pitää tietysti saada, olisihan se hirveää, jos somalinkielen professuuria ei olisi täällä raukoilla rajoilla Pohjoisessa, kun moista ei taida olla edes enää Somaliassakaan?

Kyllä idolini J. Suurpään ponnistelut ovat olleet kaukonäköisiä ja rikastavia. Meistä taitaa tulla niiden seurauksena nuoren Somalin kirjakielen suurvalta (SKS - Huomaa analogia SKS), joka tarjoaa ainona Maailmassa kyseisen kielen korkeakouluopetusta? Saimme todella huippuosaamista. Kyllä Somali on hyvin tärkeä kauppakieli Suomelle, nyt ja tulevaisuudessa. Jatkossa voimme lähettää EU:n käyttöön korkeakoulutettuja merirosvojen kanssa lunnasrahoista neuvottelijoita. Merirosvoushan vaikuttaa kyseisen Itä-Afrikan kasvavan dynaamisen talouden nopeimmin kasvavalta kärkivientituotteelta, vihreän kullan - virkistävän ja stimuloivan khatin tuotannon ohella?  

J. Suurpäälle pitäisi ehdottaa korkeinta Suomen Valkoisen Ruusun-ritarikunnan kunniamerkkiä, vaikkapa poikkeuksellisesti käädyillä. Ellei sitä ole jo hänelle myönnetty? Kyllä Suurpään toiminta ja ponnistelut ovat rikastaneet yhteiskuntaamme sen edestä!

Jippii. Monikulturismi on kivaa. Haxaa, valde maksaa..  
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

pelle12

Quote from: Hyvien puolella on 07.03.2011, 19:41:03
Quote from: pelle12 on 07.03.2011, 19:35:30

Kylläpä nyt ryöppyää syytöksiä. Foorumijulkkisten idiootti- ja nussimisjutut ovat ookoo, mutta kun yrittää laskeutua puhumaan samaa kieltä oikeistosolvaajan kanssa ja kohteliaasti pyytää argumentoimaan väitteitään, rupeaa porukka kaivamaan suukapulaa. Minusta se on fasistista.

:'( On se niin väärin kun äärivasurilta kielletään yhdellä foorumilla netissä sananvapaus, vaikka koko muu media on käytössä. Antaa kai pientä tutaa siitä, mitä ns. kriittiset eli nuivat ovat saaneet kokea viimeiset 20 vuotta kun kaikki foorumit ovat olleet suljetut, ellei ole osannut kirjoittaa rivien väliin. How does it feel, to be on your own like a rolling stone? :'(

MikkoAP

Quote from: pelle12 on 07.03.2011, 20:02:36
:'( On se niin väärin kun äärivasurilta kielletään yhdellä foorumilla netissä sananvapaus, vaikka koko muu media on käytössä. Antaa kai pientä tutaa siitä, mitä ns. kriittiset eli nuivat ovat saaneet kokea viimeiset 20 vuotta kun kaikki foorumit ovat olleet suljetut, ellei ole osannut kirjoittaa rivien väliin. How does it feel, to be on your own like a rolling stone? :'(

Äärivasureiden mielestä heidän omistaan eroavien mielipiteiden ilmaisu loukkaa heidän sananvapauttaan.
Syrjiminen syrjimisen lopettamiseksi on kuin naisi neitsyyden tähden tai sotisi rauhan puolesta, vai miten se menikään. - M.

Peksi

Niin, miksei somaliakin voitaisi opettaa yliopistotasolla? Ei mulla ole ainakaan asiaa kohtaan mitään periaatteellista vastustusta. Ei se tosin yksinkertaistakaan ole. Mieleen tulee ainakin seuraavia ongelmia/haasteita:

- Mistä rahat opetukseen ja tutkimukseen? Mikäli somalin kielestä halutaan ihan oppiaine, pitää kieltä myös tutkia, pelkkä opetus ei riitä.
- Miksi juuri somalin kieli eikä jokin muu afrikkalainen kieli? Onko Suomen somalivähemmistö riittävä syy?
- Löytyykö päteviä, yliopistotason tyyppejä tutkijoiksi ja opettajiksi? Kuka tahansa ei tietystikään kelpaa ja opettajien/opettajan pitäisi hallita kielen lisäksi myös Somalian kulttuuri sekä maan historia, jotta hommasta saisi jonkin järkevän filologisen kokonaisuuden.

Itse luulisin, että rahat kyllä jollain tapaa järjestyisivät, pätevien tyyppien löytäminen on ehkä suurin ongelma. Hallitseekohan kukaan lipaston nykyisistä kieltentutkijoista somalia?

Mikäli kieltä kohtaan on opiskelijoiden joukossa kiinnostusta, sitä voisi varmaan ainakin aluksi opettaa yliopiston kielikeskuksessa, ilman että se olisi varsinainen oppiaine.