News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2009-04-01 Italia: Välimeren vaarat ja Lampedusan liikenne (yhdistetty)

Started by Saippuakupla, 01.04.2009, 10:43:23

Previous topic - Next topic

edb

Quote from: kivimies on 31.07.2019, 22:56:55
Pari uutta Välimeren meritaksia on jäänyt huomaamatta, ilmeisesti siitä syystä, että pitivät tarkoituksella lähtönsä salassa.

Näitä `pimeitä` meritakseja saattaa todellakin olla toiminnassa useampia.

Alkuvuodesta hollantilainen avustusjärjestö kehui lähettävänsä Välimerelle oman aluksensa nimeltä Golfo Azzurro. Se sammutti ais-lähettimensä 2. maaliskuuta, minkä jälkeen laivasta ei ole julkista tietoa.

Toinen epäilyttävä tapaus on Sea-Eyen operoima Seefuchs, joka väittää olevansa Gibraltarilla. Aina välillä sen ilmoittama sijainti on mitä sattuu (kuva alla).

Ais-datan väärentäminen eli `spoofaus` ei ole lainkaan tavatonta. Erityisesti sitä harrastavat kalastusalukset ollessaan luvattomilla vesillä.

Ais-data kulkee VHF-signaalin mukana sellaisen 20-60 kilometrin säteellä, ja se sisältää tyypillisesti aluksen yksilöivän mmsi-numeron, sijainnin, suunnan sekä nopeuden.

Viranomaistahot, sekä yhä useammin myös harrastajat, nappaavat signaalin ja lähettävät sen edelleen nettiin laivojen seurantapalveluihin kuten Vesselfinderiin tai Marine Trafficiin. Sea-Eyellä on tällainen ais-datan välityspalvelu, joka tarjoaa helpon tavan väärentää tieto.

https://sea-eye.org/en/ais-verbessert-so-funktioniert-der-tracker-fuer-sea-eye-und-seefuchs/
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/stations/1911
https://globalfishingwatch.org/data/spoofing-one-identity-shared-by-multiple-vessels/
http://www.golfoazzurro.nl/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Pullervo

Yllättäen Sea Eyen "Alan Kurdi"-meritaksi suuntaa kohti Italian Lampedusaa, eikä esimerkiksi kotisatamaansa Hampuria. Matkaa alle kymmenen merimailia Italian aluevesirajalle ja hupenee koko ajan.

Ihmissalakuljetusjärjestö Sea-Eyen propagandisti kertoo, ettei projektissa ole kyse poliittisesta laskelmoinnista, vaan Lampedusa on lähin satama jne jne. Suomi-media julkaissee ihan tuollaisenaan, karttaan katsomatta, ja kuvituskuvaan ne kaksi naista ja kolme lasta, 35 ukkoa rajataan kuvasta ulos.

Tällaista jengiä meritaksilla tälläkin kertaa kyydissä.
https://twitter.com/HommaMedia/status/1156595877475225600
[tweet]1156595877475225600[/tweet]

https://www.dw.com/en/alan-kurdi-migrant-rescue-ship-heads-for-lampedusa/a-49839047

Quote from: DWAlan Kurdi migrant rescue ship heads for Lampedusa (1.8.2019)

The German-owned ship rescued 40 refugees from a sinking vessel on Wednesday night. But the migrants now face a nervy impasse after Italy banned any migrant boat from entering its waters.

The "Alan Kurdi" migrant rescue ship is heading for Lampedusa with 40 refugees on board, despite Italian Interior Minister Matteo Salvini banning it from entering Italian waters.

Representatives of German aid agency Sea Eye, which owns the "Alan Kurdi," said they rescued the migrants on Wednesday night. The people on board include a baby, two small children and two pregnant women.

The migrants said they had set off from the Libyan city of Tadschura, east of the capital Tripoli.

No political calculations

Sea Eye spokesperson Carlotta Weibl said migrant rescue boats had to "respond immediately to situations, as soon as there is an emergency at sea."

"Political calculations should not play any role whatsoever," she added. The closest port is on the Italian island of Lampedusa, Weibl said, and it was critical that migrants all be allowed to dock there "according to international law," so that they could receive future treatment.

(...)

kivimies

Yle teki jutun MSF:n ja Sos Mediterraneen uudesta Ocean Viking - meritaksista.

Mainitsivat hukkuneiden määrän (1.1-10.7) ajanjaksolla, muttei sitä, miten se on muuttunut viime vuoden vastaavaan verrattuna (enemmän kuin puolittunut 1083:sta jutussa mainittuun 426:n).
Siteeraavat kritiikittömästi Unhcr:n lausuntoa, jonka mukaan riski "siirtolaisten haaksirikosta on suurempi kuin koskaan", koska meritaksipalvelua ei enää ole. Tämä väite on jo aiemmin osoitettu paikkansapitämättömäksi.

Jutun lopussa  haastattelevat MSF:n Suomen osaston toiminnanjohtajaa ja viestintäpäällikköä, mutteivat kyseenalaista heidän väitteitään (esim. meritaksitoiminta estää kuolemia).
Jutussa mainittiin, että Italian ja Maltan toiminta on vähentänyt "pelastusoperaatioita", mutta ei sitä, että se on myös vähentänyt kuolemia.

Asiaan perehtymätön voi tuon jutun perusteella kannattaa meritaksitoimintaa. Ei näin. 

https://yle.fi/uutiset/3-10903184 (1.8.2019)
QuoteHumanitääriset järjestöt lähettävät Välimerelle uuden etsintä– ja pelastusaluksen – "On riski, että joudumme jälleen poliittisen pelin kiistakapulaksi"

Humanitääriset järjestöt Lääkärit Ilman Rajoja ja SOS Mediterranee lähettävät Välimerelle uuden etsintä– ja pelastusaluksen Ocean Vikingin.

Tarkoituksena on pelastaa merihätään joutuneita siirtolaisia. Lääkärit Ilman Rajoja –järjestön mukaan Välimerellä on tänä vuonna kuollut ainakin 426 ihmistä.

YK:n pakolaisjärjestön UNHCR:n mukaan riski siirtolaisten joutumisesta haaksirikkoon Välimerellä on suurempi kuin koskaan.


Järjestö syyttää EU-maita toimettomuudesta asian suhteen.

– Kuolemat ja kärsimys voitaisiin estää, mutta niin kauan kuin EU-maat eivät kanna vastuutaan, meidän on toimittava. Siksi palaamme Välimerelle, toiminnanjohtaja Linda Konate sanoo.

Lääkärit Ilman Rajoja vastustaa siirtolaisten palauttamista Libyaan sen turvattomien ja epäinhimillisten olojen takia. Tällä hetkellä Libyan rannikkovartiosto palauttaa Välimeren ylitystä yrittävät siirtolaiset takaisin Libyaan EU-maiden tuella. [...]

Italian ja Maltan hallitusten tiukka maahanmuuttopolitiikka on vähentänyt pelastusoperaatioita, joiden on arvosteltu houkuttelevan siirtolaisia merimatkalle.

Italian populistihallitus on luonnehtinut kansalaisjärjestöjen pelastusaluksia "meritakseiksi" ja syyttänyt heitä yhteistyöstä ihmissalakuljettajien kanssa.


– Tietysti tässä on riski, että joudumme jälleen poliittisen pelin kiistakapulaksi, Lääkärit Ilman Rajoja –järjestön viestintäpäällikkö Kaisa Väkiparta kertoo Yleisradiolle.

Väkiparran mukaan Ocean Viking tulee toimimaan Libyan aluevesien ulkopuolella, eli noin 44–74 kilometrin kilometrin päässä maan rannikosta. [...]

kivimies

Libyan rannikkovartiosto pelasti eilen ja tänään yhteensä 75 matkustajaa kahdesta eri veneestä. Heidät vietiin Zuwarassa sijaitsevaan säilöönottokeskukseen.

[tweet]1156911211977617409[/tweet]
[tweet]1156911219724488704[/tweet]

Roope

Quote from: kivimies on 01.08.2019, 14:37:31
Yle teki jutun MSF:n ja Sos Mediterraneen uudesta Ocean Viking - meritaksista.

Kuinka sattuikaan, samana päivänä myös Helsingin Sanomien Sara Vainio päätti välittää kritiikittömästi MSF:n propagandaa:

QuoteLääkärit ilman rajoja alkaa taas pelastaa ihmisiä Välimerellä, vaikka pääsy Euroopan satamiin on epävarmaa – "Ihmisiä kuolee, ja meidän on vain toimittava"

Lääkärit ilman rajoja -järjestö aloittaa jälleen etsintä- ja pelastustyöt Välimerellä.

Järjestön tiedotteen mukaan uusi Ocean Viking -alus lähtee pelastustehtäviin perjantaina Marseillesta.

Tarkoitus on päästä mahdollisimman nopeasti vesille ja pelastamaan ihmisiä, sillä tilanne Välimerellä on vakava: reitillä on hukkunut tänä vuonna ainakin 426 ihmistä. Välimerestä on tullut maailman vaarallisin merireitti siirtolaisille.

"Meidän velvollisuutemme on estää ihmisiä hukkumasta ja saattaa heidät turvaan", toteaa toiminnanjohtaja Linda Konate Lääkärit ilman rajoja -järjestön Suomen-toimistosta.

Järjestö lopetti pelastustyöt Välimerellä viime joulukuussa, koska heidän pelastusaluksensa Aquarius ei enää saanut vaadittavaa lippua, jonka alla purjehtia. Vaikeuksia oli myös tätä ennen: EU-maat kiristivät jatkuvasti linjaansa, eikä pelastusaluksia enää hyväksytty satamiin.

Konate uskoo, että Aquariuksen tapauksessa oli kyse poliittisesta painostuksesta, erityisesti Italian hallituksen mustamaalauskampanjasta.

"Ongelma on, että pelastustoimintaa yritetään estää poliittisilla toimilla."

Ocean Viking pääsee perjantaina vesille Norjan lipun alla. Suunnitelma on yksinkertaisesti viedä viranomaisten kanssa yhteistyössä pelastetut ihmiset turvaan lähimpään satamaan kuten ennenkin.

Tehtävä ei ole helppo, sillä pelastusaluksilla on yhä vaikeuksia päästä satamiin. Välimerellä on tälläkin hetkellä jumissa siirtolaisia kuljettava alus, jota Italia ei päästä aluevesilleen.

Konaten mukaan järjestö tietää riskit, mutta sillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin yrittää.

"Tällä hetkellä ihmisiä kuolee, ja meidän on vain toimittava ja toivottava parasta."

Lääkärit ilman rajoja tuomitsee tiedotteessaan Euroopan valtiot, jotka ovat jääneet toimettomiksi samalla kun Libyan turvallisuustilanne heikkenee.

"Kuolemat ja kärsimys voitaisiin estää, mutta niin kauan kuin EU-maat eivät kanna vastuutaan, meidän on toimittava. Siksi palaamme Välimerelle", Konate sanoo.
...
Helsingin Sanomat 1.8.2019

Quote from: HS"Ongelma on, että pelastustoimintaa yritetään estää poliittisilla toimilla."

Kukaan ei ole estämässä ihmisten pelastamista. MSF:n meritaksitoiminta on asia erikseen.

Quote from: HSSuunnitelma on yksinkertaisesti viedä viranomaisten kanssa yhteistyössä pelastetut ihmiset turvaan lähimpään satamaan kuten ennenkin.

Ei lähimpään satamaan vaan kauemmas Eurooppaan.

Eikä viranomaisten kanssa yhteistyössä vaan aiemman perusteella (Aquarius) viranomaisten ohjeiden vastaisesti ja lakeja rikkoen.

Quote from: Yle– Tietysti tässä on riski, että joudumme jälleen poliittisen pelin kiistakapulaksi, Lääkärit ilman rajoja -järjestön viestintäpäällikkö Kaisa Väkiparta kertoo Yleisradiolle.

Väkiparran mukaan Ocean Viking tulee toimimaan Libyan aluevesien ulkopuolella, eli noin 44–74 kilometrin kilometrin päässä maan rannikosta.

Ocean Viking pyrkii kuljettamaan pelastamansa siirtolaiset lähimpään turvalliseen satamaan.

– Me emme päätä, mihin satamaan alus lopulta päätyy, vaan viranomaiset ohjaavat aluksen sopivimmaksi katsomaansa satamaan. Italia tuskin tulee kyseeseen maan poliittisen tilanteen takia, Väkiparta arvioi viitateen maan sisäministerin Matteo Salvinin tiukkaan maahanmuuttopolitiikkaan.

Kyllä te päätätte, että sopivimman sataman on välttämättä oltava Euroopassa, eikä Afrikan edustalta "pelastettujen" afrikkalaisten palauttaminen takaisin Afrikkaan käy.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

kivimies

Proactiva Open Armsin meritaksi Open Arms otti kyytiinsä 55 asiakasta Libyan pelastusalueella.

[tweet]1156986967843905543[/tweet]

Konekäännös:

Quote#UPDATE Rescued 55 people, 16 women, 2 twin babies of 9 months. All safe and on board. We need a safe harbor for all of them. #Antespresosquecomplices


Alaric

^ Nyt siellä meritaksissa on yhteensä jo 124 läpsyttelijää, kun noukkivat vielä noiden lisäksi 69 kyytiin.

Kohta alkaa taas kädenvääntö. Onkohan Ohisalo jo varannut sieltä rikkauksia meille?

https://twitter.com/openarms_fund/status/1157221420868472832

[tweet]1157221420868472832[/tweet]

Tässä vielä 123:

http://www.ilgiornale.it/news/mondo/open-arms-nuovo-intervento-ora-bordo-ha-123-immigrati-1735048.html (2.8.2019)

Konekäännös:

QuoteOpen Arms, new intervention: now on board it has 123 immigrants

The NGO had already recovered 52 immigrants yesterday. Today a new blitz. The ship is full and heads for Europe. But Salvini has already signed the ban on entry into Italy

One intervention after another. Open Arms , the ship of the Spanish NGO Proactiva Open Arms, carried out another intervention in the Mediterranean Sea after the one carried out yesterday off the coast of Libya .

Now the number of illegal immigrants on board has risen to 123 and the boat is heading towards the Old Continent in search of "a safe haven" to dock. Already last night, however, Matteo Salvini signed ministers Danilo Toninelli and Elisabetta Trenta "the ban on entry, transit and parking in Italian territorial waters" . All that remains is to see if the non-governmental organization will decide to head for another European country or if it will decide to try to engage in a tug-of-war with the Italian government.

"Now we need a safe haven" . The announcement was made by the same NGO Spagola last night after its own boat had recovered the first 52 immigrants who, according to them, were sinking. "They were adrift - the Open Arms volunteers said - we arrived just in time ..." . They found them in the "search and rescue" area (Sar) and loaded them on board. Then they headed for the ports of the Old Continent, but without saying in which country. Salvini has put himself in time by signing a ban on entering Italian territorial waters to remove the ship carrying illegal immigrants from our ports.

This night Open Arms carried out another offshore operation. "We saved another 68 people," the Spanish NGO volunteers explained, explaining that the people on board have "obvious signs of torture in Libya " . Among these there would also be two pregnant women, one of whom is in the ninth month and already has contractions.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Alaric

Sea-Eye -ihmissalakuljetusjärjestön meritaksi Alan Kurdi, jota ei päästetty Lampedusalle ja jolla on 40 läpsyä kyydissä, suuntaa nyt kohti Maltaa.

https://www.maltatoday.com.mt/news/national/96665/migrant_rescue_vessel_alan_kurdi_sets_course_for_malta (2.8.2019)

QuoteMigrant rescue vessel Alan Kurdi sets course for Malta

The ship, which is operated by the NGO Sea-Eye, is heading for Malta with 40 rescued migrants on board after having been denied entry into Lampedusa by Italian authorities

The migrant rescue vessel Alan Kurdi has set course for Malta, carrying 40 migrants rescued off the coast of Libya on Wednesday.

In a statement, the NGO Sea-Eye, which operates the ship, said that late on Thursday night it was denied permission to dock in Lampedusa.

The migrants were rescued from a rubber boat which was in distress, roughly 29 nautical miles off the Libyan coast. Among those rescued were two women, one of which was six months pregnant, as well as three infants aged one, two and four.

Sea-Eye said that despite only being 20 nautical miles from Lampedusa at that time, Rome had referred the Alan Kurdi to the "jurisdiction of Malta".

The NGO said that despite the ship being 100 nautical miles from the island, the Italian authorities told them that if there were any medical emergencies, Malta could send a doctor.

"We have saved 40 people, 15 of whom are minors and in particular need of protection. Two of them survived the Tajura air raid and are now being held hostage by [Italian Home Affairs Minister Matteo] Salvini outside of Lampedusa. Thus the inhumane haggling about individual fates is seamlessly continued and after the "Gregoretti", the "Alan Kurdi" gives him further cause for dispute with his EU neighbours", Gorden Isler, spokesman of Sea Eye said.

The NGO said that after Germany participated in the distribution of rescued persons in the case of the Italian coastguard ship "Gregoretti", Berlin "seemed to expect concessions" from Rome regarding the German ship "Alan Kurdi". However, the NGO said, Salvini opted to use this possibility for a "political scandal with Germany".

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Alaric

Nyt alkaa Välimerellä olla taas ruuhkaa.

Agrigenton syyttäjäntoimisto on vapauttanut Mare Jonio -meritaksin takavarikosta, joten nämä ihmissalakuljettajat ovat mahdollisimman pian lähdössä takaisin etsimään "siirtolaisia". Tuon "Mediterranea Saving Humans" -puljun toinen alus Alex on ilmeisesti vielä takavarikossa.

https://twitter.com/RescueMed/status/1157263949538181120

[tweet]1157263949538181120[/tweet]

http://www.ilgiornale.it/news/cronache/procura-dissequestra-mare-jonio-e-long-torniamo-mare-1735319.html (2.8.2019)

Konekäännös:

QuoteThe prosecutor's office opened the Ionian Sea. And the NGO: "Let's go back to the sea"

The Agrigento prosecutor's office ordered the release of the ship. And Mediterranea is ready to challenge Salvini again

"We are already preparing to return to the sea as soon as possible" . To give the announcement on Twitter is the same " Mediterranean Saving Humans ", the network of social centers and red associations that have put the "Mare Jonio" and "Alex" ships in the sea to recover in the central Mediterranean and ferry them directly to Italian ports .

After the last two operations the boats had been seized, but today the Agrigento prosecutor's office freed the Ionian Sea , thus assisting Luca Casarini and his companions who will soon return to challenge Matteo Salvini.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

kivimies

Quote from: Alaric on 02.08.2019, 14:48:13
Sea-Eye -ihmissalakuljetusjärjestön meritaksi Alan Kurdi, jota ei päästetty Lampedusalle ja jolla on 40 läpsyä kyydissä, suuntaa nyt kohti Maltaa.

https://www.maltatoday.com.mt/news/national/96665/migrant_rescue_vessel_alan_kurdi_sets_course_for_malta (2.8.2019)

QuoteMigrant rescue vessel Alan Kurdi sets course for Malta

The ship, which is operated by the NGO Sea-Eye, is heading for Malta with 40 rescued migrants on board after having been denied entry into Lampedusa by Italian authorities[...]

Sea-Eyen meritaksia ei päästetty myöskään Maltalle 40 matkustajansa kanssa. Se on nyt pysähdyksissä n. 30 kilometrin päässä Maltalta.

[tweet]1157581921855123456[/tweet]

Proactiva Open Armsin meritaksi ajoi Lampedusan lähistölle ja pysähtyi sinne. Se sai kaksi raskaana olevaa naista ja yhden perheenjäsenen (Norsunluurannikon ja Nigerian kansalaisia) evakuoitua Italiaan. Tästä kertoi meritaksin kyydissä oleva toimittaja. Meritaksin kyytiin jäi 120 matkustajaa.

[tweet]1157550205010665472[/tweet]

Konekäännös:
QuoteThis morning the Italian Coast Guard has evacuated from @openarms_fund
to the two pregnant women in advanced gestation and the sister of one of them, from Ivory Coast and Nigeria. You can see it in @rtve, @telediario_tve Y @24h_tve

kivimies

Libyan rannikkovartiosto pelasti eilen 75 matkustajaa yhdestä veneestä ja vei heidät Zawiyaan.

[tweet]1157558272548900864[/tweet]

Quote from: edb on 01.08.2019, 12:06:05
Ais-data kulkee VHF-signaalin mukana sellaisen 20-60 kilometrin säteellä, ja se sisältää tyypillisesti aluksen yksilöivän mmsi-numeron, sijainnin, suunnan sekä nopeuden.

Viranomaistahot, sekä yhä useammin myös harrastajat, nappaavat signaalin ja lähettävät sen edelleen nettiin laivojen seurantapalveluihin kuten Vesselfinderiin tai Marine Trafficiin. Sea-Eyellä on tällainen ais-datan välityspalvelu, joka tarjoaa helpon tavan väärentää tieto.

https://sea-eye.org/en/ais-verbessert-so-funktioniert-der-tracker-fuer-sea-eye-und-seefuchs/
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/stations/1911
https://globalfishingwatch.org/data/spoofing-one-identity-shared-by-multiple-vessels/
http://www.golfoazzurro.nl/

Charlottea-aluksen signaali oli väärennetty näkymään Libyassa, vaikka alus onkin oikeasti Mallorcan Palman satamassa.

Sea-Eye teki tämän pilkatakseen meritaksien seuraajia. Naamioivat kumiveneensä signaalin Charlottean vastaavaksi (MMSI-numero) oman välityspalvelunsa avulla.

[tweet]1157338987528425472[/tweet]

Lifeline-järjestö nauraa "italialaisien fasistien salaliittoteorioille", eikä edelleenkään kerro uuden meritaksinsa nimeä.

[tweet]1157327260027932673[/tweet]

Konekäännös:
QuoteA story of a conspiracy theory about our new ship, which briefly upsets Italian fascists. Now they are very quiet

kivimies

Sea-Eyen meritaksin annetaan siirtää matkustajansa Maltan asevoimien alukseen, joka vie heidät Maltalle, josta heidät tullaan taakkajakamaan muihin EU-maihin, yksikään ei tule jäämään Maltalle.

Päätös tehtiin Saksan hallituksen pyynnöstä.

Meritaksi voikin suunnata kohti Libyaa hakemaan uusia asiakkaita.

[tweet]1157717973311852544[/tweet]

[tweet]1157734765900025862[/tweet]

EDIT: EU:n maahanmuuttokomissaari Avramapouloksen mukaan taakanjakoon osallistuvat Saksa, Ranska, Portugali ja Luxemburg.

[tweet]1157731852863574018[/tweet]

Kela_Platinum

Quote from: kivimies on 04.08.2019, 12:54:35
Sea-Eyen meritaksin annetaan siirtää matkustajansa Maltan asevoimien alukseen, joka vie heidät Maltalle, josta heidät tullaan taakkajakamaan muihin EU-maihin, yksikään ei tule jäämään Maltalle.

Päätös tehtiin Saksan hallituksen pyynnöstä.

Meritaksi voikin suunnata kohti Libyaa hakemaan uusia asiakkaita.

....


Miten tyhmiä eurooppalaiset päättäjät ovat? Tuo virta ei tule lakkaamaan ollenkaan. Yllättäen Saksa tuhon pääarkkitehtinä jälleen

Ari-Lee

Quote from: Kela_Platinum on 04.08.2019, 13:38:14
Miten tyhmiä eurooppalaiset päättäjät ovat? Tuo virta ei tule lakkaamaan ollenkaan. Yllättäen Saksa tuhon pääarkkitehtinä jälleen

Niin tyhmiä kuin heidän äänestäjänsä. Virta lakkaa kun EU:n jäsenmaa irtisanoutuu EU:sta nimenomaan tämän kysymyksen johdosta. Onko vielä jollekin epäselvää ketä varten EU perustettiin? Jean Claude Junckerhan on monta kertaa painottanut vapaan liikkumisen kehitysmaista olevan koko EU:n idé, ja kansallisvaltioiden rajat paskin idé ikinä.

Irti heti!
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

kivimies

Quote from: kivimies on 03.08.2019, 19:16:21
Libyan rannikkovartiosto pelasti eilen 75 matkustajaa yhdestä veneestä ja vei heidät Zawiyaan.

[tweet]1157558272548900864[/tweet]

Libyan rannikkovartiosto teki perjantaina myös toisen pelastusoperaation, jossa pelastettiin 62 matkustajaa yhdestä veneestä. Heidät vietiin Tripolissa sijaitsevaan säilöönottokeskukseen.

[tweet]1157993788448620544[/tweet]
[tweet]1157993807935397888[/tweet]

nollatoleranssi

Quote from: kivimies on 04.08.2019, 12:54:35
Sea-Eyen meritaksin annetaan siirtää matkustajansa Maltan asevoimien alukseen, joka vie heidät Maltalle, josta heidät tullaan taakkajakamaan muihin EU-maihin, yksikään ei tule jäämään Maltalle.

Päätös tehtiin Saksan hallituksen pyynnöstä.

Meritaksi voikin suunnata kohti Libyaa hakemaan uusia asiakkaita.

EDIT: EU:n maahanmuuttokomissaari Avramapouloksen mukaan taakanjakoon osallistuvat Saksa, Ranska, Portugali ja Luxemburg.

Se on mielenkiintoista, että miten suuri poliittinen voima on ottaa väkisin toisen maan alueelta turviksia.

Yhden HS:n uutisen kommenteissa luin ns. ihmiskaupan puolesta puhujien, kommentteja, niin se on länsimaalaisten velvollisuus tuoda meritaksilla 200-300km:n päästä turviksia länsimaihin.

Miten tuo eroaa siitä, jos joka päivä sata lentokonetta kävisi hakemassa paikallista väestöä länsimaihin?
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Alaric

SOS Méditerranéen ja MSF:n uusi Ocean Viking -meritaksi on tänään lähtenyt Marseillesta kohti Libyaa.

Miehistönä on 31 Euroopan tuhoa haluavaa kusipäätä.

Toivottavasti tuolle alukselle käy huonosti.

http://www.ansamed.info/ansamed/en/news/sections/generalnews/2019/08/05/sos-mediterranee-msf-migrant-rescue-ship-leaves-marseille_6561de85-af38-47fe-ba41-1f4956c7128d.html (5.8.2019)

QuoteSos Mediterranee-MSF migrant rescue ship leaves Marseille

The Ocean Viking, a migrant rescue ship run by Sos Mediterranee and Doctors without Borders (MSF), on Monday left the Marseille port and was heading for the search and rescue (SAR) area off Libya. The vessel is expected to arrive in the area on Thursday. Onboard the 70-meter Norwegian-flagged ship are 31 people including 13 Sos Mediterranee rescue staff and 9 MSF medical personnel, who will be coordinated by Dr. Luca Pigozzi.

Since the beginning of the year, MSF said, over 9,500 people have tried to cross the Mediterranean Sea and over 4,600 have been taken part to Libya. ''These deaths and suffering at sea and in Libya,'' MSF Italy chief Claudia Lodesani said, ''are avoidable. And while states continue to avoid taking on their responsibilities and obligation to rescue, we are doing our best to save lives.'' The NGO also said that it had written to the Italian authorities to ''announce the departure of the ship and to start the necessary contacts for transparency and hoped-for collaboration.''
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Alaric

Se ei näemmä riitä, että tuolla on Välimeri täynnä noita "avustusjärjestöjen" meritakseja, vaan lisäksi läpsyjä pääsee omin neuvoinkin mm. Lampedusalle.

Tänään tuli veneellä 48 läpsyä Norsunluurannikolta, Malista ja Tunisiasta eli kaikki pelkkiä huijareita ja elintasosurffareita.

https://abcnews.go.com/International/wireStory/48-migrants-reach-italian-island-report-died-sea-64785153 (5.8.2019)

Quote48 migrants reach Italian island, report others died at sea

An Italian migrant and refugee program says 48 migrants who reached Lampedusa Island in a fishing boat told authorities that some fellow passengers died at sea.

Protestant church program Mediterranean Hope said migrants who disembarked on the island Monday reported starting their voyage in Libya more than two days earlier.

Mediterranean Hope says they didn't specify how many people perished on the way but reported the dead included a 5-month-old baby and a man about the age of 30.

The program says the migrants are from Ivory Coast, Mali and Tunisia and include three pregnant women and six children. It says Many were severely dehydrated.

Italy's right-wing interior minister has refused to allow nonprofit groups' rescue ships into the country's ports but smugglers' boats carrying migrants continue arriving at Italy's southernmost island on their own.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

pienivalkeapupu

Anteeks nyt vaan off topic, mutta en voi olla hörähtelemättä arvoisan moderaattorimme Alaric'n kauhealle vihapuheelle tuossa ylempänä  ;D
"Luulen, että pääsääntöisesti, kirjoitukseni ovat totta."

"Minun täytyy toimia epävarmuudessa, vaikkei minulla aina ole kaikkea informaatiota ja tietoa."

kivimies

Quote from: kivimies on 01.08.2019, 14:37:31
Yle teki jutun MSF:n ja Sos Mediterraneen uudesta Ocean Viking - meritaksista.

Yle teki jutun Proactiva Open Arms järjestön Open Arms-meritaksista, joka odottaa Italian aluevesien ulkopuolella kyydissään 121 matkustajaa. Italia, Malta ja Espanja ovat kieltäneet siltä pääsyn satamiinsa.

Jutussa haastateltiin järjestön perustajaa Oscar Campsia, joka sanoo toimivansa, koska haluaa pelastaa ihmishenkiä hukkumiseltä ja valittelee Espanjan hallitukselta saamaansa 900 tuhannen euron uhkasakkoa. Sakkoa ei tosin anneta pelastuksesta, vaan pelastettujen viemisestä Eurooppaan. Jutussa mainitaan, että Proactiva Open Armsilla olisi kolme meritaksia, joista Open Armsin lisäksi myös toinen meritaksi (Astral) olisi Välimerellä hakemassa asiakkaita, vaikka se on MarineTrafficin mukaan Barcelonan satamassa.

Tällä kertaa jutussa mainitaan,  että meritaksien poistuminen Välimereltä on alentanut kuolemia, koska meritaksitoiminta houkuttelee salakuljettajia lähettämään maksavia matkustajia likkeelle. Camps tosin väittää, että kaikki kuolleet eivät näy tilastoissa, koska kaikkia menehtyneitä ei löydetä. Tämä ei tosin pidä paikkansa, edellisen Välimeren veneturman kaikkia uhreja ei olla löydetty, mutta kateissa olevat on laskettu uhrilukuihin.

Jutussa ei mainita Libyan rannikkovartioston toimintaa, vaan puhutaan "pakkopalautuksista Libyaan", vaikka sellaisia ei tehdä. Jutussa mainitaan, että "Libyan satamia ei olla määritelty turvallisiksi". Kenen toimesta? Libyan viranomaisten ei tarvitse totella Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen päätöksiä.

Lopuksi Camps vaatii, että kaikilla maailman ihmisillä pitäisi olla oikeus hakea turvapaikkaa EU-maista, ja heidän reittinsä hakemaan turvapaikkaa pitää turvata.  :o

https://yle.fi/uutiset/3-10905704 (5.8.2019)
Quote"Vankilasta pääsee pois, merenpohjasta ei" – Espanjalainen hengenpelastaja auttaa Välimerellä siirtolaisia uhkauksista välittämättä

Syksyllä 2015 koko Eurooppa katselee kuvaa rannalle huuhtoutuneesta pikkupojan ruumiista.

Maanosaa koettelee yksi sen nykyhistorian suurimmista siirtolaiskriiseistä, ja kaksivuotiaasta Alan Kurdista tulee sen symboli.

Pikkupojan kohtalo pysäyttää myös katalonialaisen rantapelastusyrittäjän Oscar Campsin.

Camps on pyörittänyt parikymmentä vuotta yritystä, joka vastaa rantojen turvallisuudesta suuressa osassa Kataloniaa. Vielä samana vuonna hän kiinnittää koko omaisuutensa, kerää rahaa lahjoittajilta ja perustaa siirtolaisten pelastamiseen Välimereltä keskittyvän Proactiva Open Arms -järjestön. [...]

Oscar Camps levittää laivan kannelle papereja, joissa Espanjan kehitysministeriö ilmoittaa 900 000 euron uhkasakosta.

– He haluavat sakottaa meitä ihmishenkien pelastamisesta.
[...]

Camps puhuu pitkään siitä, miten EU:ssa on unohdettu se, että mikään laki tai määräys ei voi nousta ihmishengen yläpuolelle.

– Kun näkee meressä kelluvan ihmisen ruumiin, poliitikkojen sanomisilla tai lailla ei ole mitään merkitystä.

Camps vertaa Välimeren tilannetta holokaustiin.

– Kahdenkymmenen vuoden päästä meiltä kysytään, miksi emme tehneet mitään, hän uskoo.
[...]

Camps on poliitikoille punainen vaate. Siirtolaisvastaisuus on lisääntynyt myös Espanjassa ja äärioikeiston kannatus noussut.

Virkaatekevällä pääministerillä Pedro Sánchezilla ei ole varaa suosioon laskuun etenkään nyt, kun maassa saattavat olla jälleen edessä uudet vaalit hallitusneuvotteluiden epäonnistuttua.
[...]

Proactiva Open Arms -järjestöllä on kolme alusta, joista Open Arms ja Astral seilaavat tällä hetkellä Välimerellä.

Englannin lipun alla kulkeva Astral lähti heinäkuun lopussa Libyan edustalle, niin sanotulle SAR-alueelle.


SAR-alueiksi kutsutaan merialueita, jotka eivät kuulu varsinaisesti minkään valtion alueella. Juuri ne ovat Välimeren vaarallisimmat paikat.

Siirtolaiset ovat sen valtion vastuulla, jonka aluevesillä ne ovat tai missä on lähin turvallinen satama. Libyan satamaa ei ole määritelty turvalliseksi, minkä vuoksi sinne ei tulisi palauttaa siirtolaisia.

Näin tehdään Campsin mukaan kuitenkin jatkuvasti.

– Olen itse todistanut pakkopalautuksia ja nähnyt, kuinka siirtolaiset hyppäävät ennemmin mereen kuin joutuvat takaisin Libyaan.

Pelastusaluksia on syytetty laittoman siirtolaisuuden helpottamisesta. Kun ne eivät ole liikennöineet SAR-alueilla, kuolonuhrien määrä on laskenut. Julkisuudessa on spekuloitu, että ihmissalakuljettajat hakeutuvat tietoisesti pelastuslaivojen reiteille.

Campsin mukaan kuolonuhrit eivät näy tilastoissa, koska kaikkia menehtyneitä ei löydetä. Camps sanoo, että siirtolaiset lähtevät merimatkalle kaikesta huolimatta.

– Jokaisella ihmisellä on oikeus hakea turvapaikkaa EU-maista, ja EU:n pitäisi turvata siirtolaisten reitti, Camps sanoo. [...]

QuoteSeveral tragedies in the Mediterranean were documented since last week's update. In the Central Mediterranean, an estimated 150 people lost their lives in a shipwreck off the coast of Al Khums, Libya, on 25 July. Approximately 134 survivors were rescued by fishermen and returned to the shore by the Libyan Coast Guard. In the days following the shipwreck, the remains of 43 people were recovered, while 107 people remain missing and unaccounted for.

https://www.iom.int/news/mediterranean-migrant-arrivals-reach-39289-2019-deaths-reach-840

Alaric

Laitan nyt uutisen tähän ketjuun, koska liittyy vahvasti Libyaan tuleviin läpsyttelijävirtoihin.

Ihmissalakuljetusjärjestö MSF harkitsee aloittavansa "pelastustehtävät" myös Afrikan aavikoilla (ilmeisesti varsinkin Nigerissä Agadezin alueella), joilla kuolee kuulemma 3 kertaa enemmän "siirtolaisia" kuin Välimerellä :facepalm:

Ainoa pelastamissuunta on tietenkin pohjoinen...

VMP.

https://www.kansalainen.fi/nigerin-autiomaat-uhkaavat-siirtolaisia-msf-harkitsee-pelastustehtavien-aloittamista-valimeren-lisaksi-myos-aavikolla/ (6.8.2019)

QuoteNigerin autiomaat uhkaavat siirtolaisia – MSF harkitsee pelastustehtävien aloittamista Välimeren lisäksi myös aavikolla

Aiemmin siirtolaisliikenne Afrikassa suuntautui kohti pohjoista ja vaurasta Eurooppa. Nykyään siirtolaisliikenne on kaksisuuntaista. Pohjoiseen pyrkivien siirtolaisten joukkoon sekoittuvat etelään palaavat karkotetut tai vapaaehtoisesti kotimaihinsa matkaavat siirtolaiset. Kaikille uhan muodostaa Nigerin autiomaat ja vuoristo, joiden kautta siirtolaisten reitit nykyään kulkevat.

Niger ja erityisesti Agadezin alue on ollut osana Afrikan siirtolaisreittiä jo vuosikymmenien ajan. Viime vuosina siirtolaisliikenne on kiihtynyt, ja se on nykyään kaksisuuntaista. Osa siirtolaisista yrittää päästä Pohjois-Afrikkaan ja sieltä Eurooppaan saakka, osa puolestaan palaa Pohjois-Afrikasta karkotettuna.

Siirtolaiset eivät ole yhtenäinen joukko. Mukana on monia eri kansallisuuksia. Suurin osa on kuitenkin Afrikan maista kuten Mali, Norsunluurannikko ja Guinea, mutta joukossa on myös syyrialaisia, jemeniläisiä, irakilaisia ja bangladeshiläisiä ja muita kansallisuuksia.

(...)

Autiomaat siirtolaisille vaarallisempia kuin Välimeri

Eurooppaan vaeltaessaan hukkuneiden maahanmuuttajien kuvat ovat järkyttäneet ihmisiä kautta Euroopan. Nämä uhrit ovat kuitenkin vain murto-osa niistä vaeltamaan lähteneistä afrikkalaisista jotka kuolevat matkalla. Afrikan aavikot tappavat siirtolaisia kolme kertaa enemmän kuin Välimeri.

Eräs matkalainen kertoo, kuinka heidän 30 siirtolaista kuljettanut autonsa hajosi autiomaassa. 25 siirtolaista menehtyi autiomaahan ennen avun saapumista.

Vuodesta 2018 alkaen Agadezin alueella humanitaarista apua siirtolaisille antanut Lääkärit ilman rajoja -järjestö (MSF) harkitseekin SAR-tehtävien (Search And Resque) aloittamista myös autiomaassa. Järjestö on jo aiemmin kertonut aloittavansa SAR-tehtävät Välimerellä tauon jälkeen.

Järjestö muistuttaa, että siirtolaisuus ei ole rikos eikä siitä pidä rangaista välinpitämättömyydellä tai siirtolaisia vaarantavilla politiikoilla.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Roope

Quote from: kivimies on 06.08.2019, 19:59:40
Jutussa ei mainita Libyan rannikkovartioston toimintaa, vaan puhutaan "pakkopalautuksista Libyaan", vaikka sellaisia ei tehdä. Jutussa mainitaan, että "Libyan satamia ei olla määritelty turvallisiksi". Kenen toimesta? Libyan viranomaisten ei tarvitse totella Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen päätöksiä.

Libyan satamat ovat todenneet turvattomiksi muun muassa IOM, UNHCR, EU:n komissio ja lukuisat NGO:t. Se vain, että niiden esittämillä mielipiteillä on yhtä vähän merkitystä kuin vaikkapa Amnestyn itkulla Afganistanin turvallisuudesta.

Tuo linkkaamasi EIT:n päätös Libyan satamien turvallisuudesta on seitsemän vuoden takaa kymmenen vuoden takaisesta tilanteesta, joten silloinen turvallisuusarvio ei ole enää relevantti. Kesäkuussa EIT asettui Italian puolelle sen oikeuteen haastanutta meritaksiputiikkia vastaan siitä, pitäisikö Italian ottaa vastaan meritakseja.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Pullervo

Espanjalainen ihmissalakuljetus­järjestö Proactiva uhkaa kuskata Open Arms -meritaksin Italian ja Maltan jo kertaalleen hylkäämän taakan nyt vuorostaan taas Italiaan. Salvini lupaa takavarikoida aluksen, jos se kiellosta huolimatta tulee Italian aluevesille. Meritaksilla olisi kuudessa päivässä ollut aikaa mennä vaikka sinne Espanjaan, josta seireenien kutsuhuutoja onkin jo kuulunut.

Meritaksien takavarikoiminen määräämättömäksi ajaksi sekä miljoonasakot ja kapteenin laittaminen rikosoikeudelliseen vastuuseen ovat ne tepsivimmät keinot lopettaa tämä "meripelastus"-sirkus. Uuden maahanmuutto- ja turvallisuuslain nojalla, joka hyväksyttiin toissapäivänä, nuo kaikki ovatkin pian mahdollisia.

http://www.ilgiornale.it/news/politica/open-arms-minaccia-litalia-ci-porta-i-migranti-rifiutati-1737427.html
Quote from: Il Giornale/konekäännösOpen Arms threatens Italy: it brings us the migrants rejected by Malta (7.8.2019)

After six days of "no" the NGO is still in front of the Italian coasts. But Salvini is ready to seize the ship

It all began on August 1st , when the Catalan NGO announced via Twitter that it had saved 68 people "with obvious signs of torture in Libya. Two children, two pregnant women, one of nine months with contractions". And then again in the same tweet: "Now we need a safe haven to land them". But Italian ports are closed and Open Arms is heading almost to stand-by to Italian waters. Meanwhile, the two pregnant women and the sister of one of them are taken off the ship and welcomed by the Italian Coast Guard.

But Open Arms continues to challenge the Italian government, despite calls from various authorities willing to welcome migrants. The first is Joan Ribó, mayor of Valencia , who speaks of "an ethical and human duty towards people who risk their lives to escape terror, war or misery". But not only. The citizen also makes it known that he is ready to urge the Spanish government to welcome the over one hundred migrants present on the ship.

(...)

Salvini blocks the Open Arms

"Fifth day at sea without a safe harbor. Malta has denied the landing, Italy does not respond", the NGO on Twitter says, asking for more intervention from the EU: "Let Europe take its responsibility, that European states find an agreement to guarantee inalienable rights such as that to life and dignity". But in the end Italy's answer arrives and today Salvini states: " The Open Arms has been in the Mediterranean for six days and now threatens to enter Italy. It would have had plenty of time to reach Spain, the country of the NGO, which gave the flag to the ship and where some mayors exposed themselves in favor of welcome, but perhaps these gentlemen want to do only a political provocation: evidently the lives of people on board is not their real priority, but they want at all costs to transfer illegal immigrants to our country. Remember, the Open Arms, which for her the Italian territorial waters are closed and we are ready to seize the ship ".

(...)

https://twitter.com/matteosalvinimi/status/1159039642324348928
[tweet]1159039642324348928[/tweet]

-PPT-

Millä mandaatilla avustusjärjestöt tunkeutuvat vieraan valtion alueelle hakemaan näitä hädänalaisia? Ei tuo nyt mikään ilmoitusasia voi olla.

Tämä uutinen tosin viittaa siihen että NGOt  olisivat luovuttamassa Salvinin suhteen ja hakemassa uusia keinoja tuoda laittomia Eurooppaan.

Roope

Quote from: -PPT- on 07.08.2019, 15:29:01
Tämä uutinen tosin viittaa siihen että NGOt  olisivat luovuttamassa Salvinin suhteen ja hakemassa uusia keinoja tuoda laittomia Eurooppaan.

Voi olla, että NGO:iden meritaksit joutuvat pysyvästi telakalle, kun Macron ja Rinne halukkaiden maiden ryhmineen panevat siirtolaisasiat kuntoon niidenkin puolesta.

Aika vähälle huomiolle on jäänyt, että arabikevään aikaan ei ollut niinkään kaukana, että EU olisi ryhtynyt rahtaamaan porukoita Pohjois-Afrikasta laivoin ja lentokonein Eurooppaan ja avannut rajat apposen avoimiksi aktivoimalla ensi kertaa ns. tilapäisen suojelun direktiivin.

Nyt tuollainen tilanne on lähempänä kuin koskaan, vaikka perusteluna ei ole edes mitään erityistä akuuttia kriisiä. Asiat vain etenevät, koska liittovaltiokehitys sitä vaatii. On pakko luoda uusia kriisejä, jotta ainoaksi ratkaisuksi päästään tarjoamaan aina uusia askeleita kohti liittovaltiota. Mikään muu ei selitä näitä muuten järjenvastaisia turvapaikanhakukeskus- ja taakanjakokaavailuja.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

kivimies

Quote from: Roope on 07.08.2019, 12:09:04

Libyan satamat ovat todenneet turvattomiksi muun muassa IOM, UNHCR, EU:n komissio ja lukuisat NGO:t. Se vain, että niiden esittämillä mielipiteillä on yhtä vähän merkitystä kuin vaikkapa Amnestyn itkulla Afganistanin turvallisuudesta.

Tuo linkkaamasi EIT:n päätös Libyan satamien turvallisuudesta on seitsemän vuoden takaa kymmenen vuoden takaisesta tilanteesta, joten silloinen turvallisuusarvio ei ole enää relevantti. Kesäkuussa EIT asettui Italian puolelle sen oikeuteen haastanutta meritaksiputiikkia vastaan siitä, pitäisikö Italian ottaa vastaan meritakseja.

EIT:n silloinen ratkaisu tosin koski Italian rannikkovartioston aluksen tekemiä palautuksia Libyaan, kun taas kesäkuinen päätös koski, pitikö Italian ottaa vastaan meritaksin matkustajia. 

Tietenkään arvio ei ole relevantti, mutten ole kuullut, että Italian rannikkovartiosto tai Maltan asevoimat olisi vienyt pelastamiaan takaisin Libyaan. Salvini ei esim. käskenyt rannikkovartioston alus Gregorettia viemään matkustajiaan Libyaan, vaan heidät päästettiin Italiaan ja taakkajaettiin muihin EU-maihin.


Tomatoface

Näihinkin tarvitaan sitä kuuluisaa medialukutaitoa:

90 miestä ja naista = 87 miestä ja 1 nainen + pakolliset 2 pikkulasta. Tämä siksi että pääsee aasien elätettäviksi helpommin.
O tempora, o mores!

newspeak


writer

Quote from: kivimies on 07.08.2019, 19:23:28
Quote from: Roope on 07.08.2019, 12:09:04

Libyan satamat ovat todenneet turvattomiksi muun muassa IOM, UNHCR, EU:n komissio ja lukuisat NGO:t. Se vain, että niiden esittämillä mielipiteillä on yhtä vähän merkitystä kuin vaikkapa Amnestyn itkulla Afganistanin turvallisuudesta.

Tuo linkkaamasi EIT:n päätös Libyan satamien turvallisuudesta on seitsemän vuoden takaa kymmenen vuoden takaisesta tilanteesta, joten silloinen turvallisuusarvio ei ole enää relevantti. Kesäkuussa EIT asettui Italian puolelle sen oikeuteen haastanutta meritaksiputiikkia vastaan siitä, pitäisikö Italian ottaa vastaan meritakseja.

EIT:n silloinen ratkaisu tosin koski Italian rannikkovartioston aluksen tekemiä palautuksia Libyaan, kun taas kesäkuinen päätös koski, pitikö Italian ottaa vastaan meritaksin matkustajia. 

Tietenkään arvio ei ole relevantti, mutten ole kuullut, että Italian rannikkovartiosto tai Maltan asevoimat olisi vienyt pelastamiaan takaisin Libyaan. Salvini ei esim. käskenyt rannikkovartioston alus Gregorettia viemään matkustajiaan Libyaan, vaan heidät päästettiin Italiaan ja taakkajaettiin muihin EU-maihin.

Salvinin pitäisi tehdä peliliike ja alkaa viemään kaikki Italian tai Maltan merialueella pelastetut Tunisiaan ja käskeä myös kansalaisjärjestöjen laivoja viemään Tunisiaan.

Tunisialle vähän kehitysapua ja Italia maksaa pelastetuille lennot kotimaahansa tai jollekin YK:n pakolaisleirille Afrikassa etteivät jää Tunisian niskoille niin Tunisia varmaan suostuisi tähän.

Libyan merialueella tehokas pelastaminen ja Libyaan kuljetus Libyan merivartioston toimesta (jolle Salvini on lahjoittanut 10 venettä) ja Italian ja Maltan merialueilla pelastettujen kuljetus Tunisiaan= nolla matua ja nolla hukkunutta Välimerellä parin kuukauden sisään siitä kun linjaus olisi voimassa ja EU:lla, Merkelillä ja Macronilla ei mitään perusteita aloittaa taakkajakojen helvetinkonetta joko vapaaehtoisten hölmöläisten klubina (mukana Suomi) tai pakollisena kaikkia EU-maita koskevana pysyvänä taakkajako-automaattina jotka molemmat toteutuessaan aiheuttaisivat sen kriisin jonka varalta niitä yritetään perustaa koska houkuttelisivat paljon lisää Välimeren ylittäjiä.

Libyaan pelastetuillekin sama paketti eli lento kotimaahan tai jollekin YK:n pakolaisleirille Afrikassa niin asiat kunnossa ja jos kansalaisjärjestöjen alus tunkee Eurooppaan Tunisiaan viemisen sijaan niin alus takavarikkoon ja kapteenille ja miehistölle syytteet.
Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.