News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2009-04-01 Italia: Välimeren vaarat ja Lampedusan liikenne (yhdistetty)

Started by Saippuakupla, 01.04.2009, 10:43:23

Previous topic - Next topic

Kemolitor

Quote
Suomen panos Välimeren siirtolaisongelmaan: yksi partiovene ja kourallinen ihmisiä

Suomen panos Välimeren ylittävien ihmisten pelastamiseksi on tällä hetkellä melko vaatimattoman kuuloinen. Kreikan ja Turkin saaristoalueella partioi yksi suomalaisvene, jossa työskentelee kaksi suomalaista ja yksi kreikkalainen.

Toukokuussa tilanne tosin muuttuu, kun Italian Lampedusan saarelle lähetetään Dornier-valvontalentokone, kertoo Rajavartiolaitoksen rajaturvallisuusasiantuntija Mika Rytkönen.

Everstiluutnantti Rytkösen mukaan Välimeren alueella on kaikkiaan vajaat kymmenen suomalaista. Tehtävien laskun maksaa Euroopan unionin rajaturvallisuusvirasto Frontex.

Ulkoministeri Erkki Tuomioja (sd) on kertonut, että Suomen tulisi lisätä panoksiaan Välimeren siirtolaisongelman ratkaisemiseksi.

"Kyllä meidän täytyy tietenkin yhteistä vastuuta kantaa", Tuomioja totesi maanantaina.

Hän ei vielä halunnut tarkentaa, mitä vastuu käytännössä tarkoittaa.
-----
Everstiluutnantti Mika Rytkösen mukaan nopea tapa auttaa Välimerta ylittäviä ja alueen maita on lähettää paikalle henkilöstöä ja kalustoa.
-----
Mika Rytkösen mukaan suomalaisten työ Välimerellä tuottaa hedelmää. Perustyötä on havaita siirtolaisten veneitä ja ilmoittaa havainnoista kyseisen alueen viranomaisille.

Hänen mukaansa Kreikan saaristosta tavoitetaan hyvin kirjavia ihmisryhmiä.

"Siellä on Syyrian sotaa pakenevia, mutta myös ihmisiä Afrikasta, Pakistanista, Afganistanista ja muualta. Siellä on turvapaikan tarvitsijoita, onnenonkijoita, ja on siellä rikollisiakin", Rytkönen sanoo.

Koko juttu:
Suomen panos Välimeren siirtolaisongelmaan: yksi partiovene ja kourallinen ihmisiä

Malla

Quote from: Ink Visitor on 21.04.2015, 13:00:39
Iso bisnes
Laittomien pakolaisten salakuljettaminen on iso bisnes. Siinä liikkuu vuodessa rahaa 300-500 miljoonaa euroa. Yhden pakolaisen matka maksaa non 1 600 euroa. Tänä vuonna jo 35 000 pakolaista on tehnyt vaarallisen merimatkan päästäkseen Eurooppaan.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015042119555236_ul.shtml

Tuo lihavoitu on avainsana.
Miten tavallisella pakolaisella on varaa maksaa matkastaan 1 600 euroa (joka on paljon jo täkäläisessa valuutassa)?
Ja Eurooppa sponsoroi hiki hatussa tätä innovatiivista bisnestä ja kehityksen kukoistusta.

Ink Visitor

IOM: Välimerellä hukkuneiden siirtolaisten määrä yli 30-kertaistunut viime vuodesta

Alkuvuoden aikana jo yli 1750 ihmistä on hukkunut yrittäessään päästä meren yli Eurooppaan, siirtolaisuusjärjestö kertoo.

Välimerellä on kuollut tänä vuonna yli 1 750 siirtolaista, kertoo kansainvälinen siirtolaisuusjärjestö IOM.

Luku on yli 30 kertaa niin suuri kuin viime vuoden vastaavana aikana. Tuolloin kuolemantapauksia ilmoitettiin 56.

Sunnuntaina arviolta 700–900 ihmistä hukkui, kun siirtolaisia kohti Eurooppaa kuljettanut alus kaatui Välimerellä.

http://yle.fi/uutiset/iom_valimerella_hukkuneiden_siirtolaisten_maara_yli_30-kertaistunut_viime_vuodesta/7943846
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

latrom

Tässä täytyy olla korkean tason korruptiota mukana.

Ari-Lee

Quote from: Ink Visitor on 21.04.2015, 13:00:39
He salakuljettavat pakolaisia

Tripolissa asuva Mered Medhanie veloittaa jokaiselta pakolaiselta matkasta Eurooppaan 1 600 euroa. Takeita määränpäähän pääsemisestä ei kuitenkaan ole.
[...]

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015042119555236_ul.shtml

Uutisointia uhrien lukumäärästä jatketaan aina vain loputtomiin. Silti Afrikan väestö jatkaa kasvuaan ja niin myös jono kuoleman purkkeihin ja bisnes kukoistaa. Itse ongelmaan ei mediakaan puutu. Eikö nyt kannattaisi keskittyä tuohon Mered Medhanie nimiseen kummisetään, eikä ruumiiden laskentaan. Kyllähän tuollaiset saadaan napsittua Tripolista.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tripoli


Yhden salakuljettajan poistaminen ei tietenkään ole kuin pieni hengähdystauko. Niitä samanlaisia tittelintuureja on koko Afrikan rannikko täynnä. Pienet ja keskisuuret purtilot tulee upottaa kategorisesti satamiinsa. Sotilasosastojen tulee suorittaa koko pohjoisrannikon kattava raid kohteena terroristit ja ihmiskauppiaat. Sitten tulee hetkeksi hiljaisempaa.

Mutta kun ei tapahdu niin ei tapahdu.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Kemolitor

Quote
Australia tarjoaa Euroopalle tylyä mallia: Älkää päästäkö ihmisiä maihin

Australian tiukka linja on vähentänyt dramaattisesti maahan saapuvien turvapaikanhakijoiden määrää sekä kuolemia merellä. Kriitikot ovat kuitenkin huomauttaneet, että Australian tulokset on saavutettu sen kustannuksella, että maa rikkoo kansainvälisiä turvapaikkavelvoitteitaan.

Huolimatta tuhansien maahanpyrkijöiden kuolemista Välimerellä monet Euroopan maat ovat olleet haluttomia laajentamaan etsintä- ja pelastustoimia väittäen, että he vain kannustaisivat maahantulijoita yrittämään ylitystä.

Samoilla linjoilla on myös Australian pääministeri Tony Abbott, jolla on tarjota Euroopalle tylyä ratkaisua. Abbottin mielestä Euroopan tulisi seurata hänen hallituksensa esimerkkiä ja käyttää valtioiden sotilasvoimia siirtolaisten käännyttämisessä.

Abbottin mielestä maahanpyrkijät tulee käännyttää heti veneissään takaisin Afrikkaan.

- Ainoa tapa, jolla kuolemantapaukset saadaan loppumaan, on itse asiassa veneiden pysäyttäminen, Abbott ohjeisti.

Abbottin konservatiivihallitus käynnisti sotilasjohtoisen operaation turvapaikanhakijoiden pysäyttämiseksi mereltä käsin ennen kuin nämä ehtivät saapumaan lainkaan Australian maaperälle. Kiistelty toimintatapa on osoittautunut siltä osin menestyksekkääksi, että viimeisen 18 kuukauden aikana Australiaan ei ole virrannut käytännössä lainkaan pakolaisia kuljettavia veneitä. Myöskään kuolemantapauksista ei ole raportoitu.
-----
Koko juttu:
IL: Australia tarjoaa Euroopalle tylyä mallia: Älkää päästäkö ihmisiä maihin

Minkähänlaisia seurauksia Australialle tulee siitä, että he pelastavat ihmishenkiä eli rikkovat kansainvälisiä turvapaikkavelvoitteitaan? Onko joku muu maa nyt katkaissut diplomaattisuhteet Australiaan, suunnitteleeko EU kenties boikotteja ja kauppasuhteiden katkaisemista?

Roope

Quote from: Kemolitor on 21.04.2015, 15:52:00
Australian tiukka linja on vähentänyt dramaattisesti maahan saapuvien turvapaikanhakijoiden määrää sekä kuolemia merellä. Kriitikot ovat kuitenkin huomauttaneet, että Australian tulokset on saavutettu sen kustannuksella, että maa rikkoo kansainvälisiä turvapaikkavelvoitteitaan.

Pelkällä turvapaikanhakijoiden siirrolla muihin maihin Australia ei sinänsä riko mitään kansainvälisiä sopimuksia. Nuo mainitut kansainväliset turvapaikkavelvoitteet taas ovat kriitikoiden omia mielipiteitä siitä, millaisia Australian turvapaikkakäytäntöjen pitäisi olla.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Ink Visitor

Takuuvarma ratkaisu tuohon sosiaaliturvakelluntaan   ;)
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

KTM

QuoteToki on ja juuri tuolla logiikalla. Esimerkiksi Deutsche Wellen toimittaja muutama viesti sitten:
Quote from: DWSmugglers would finally be stopped if the EU just transported 1,000 migrants from African ports each day on chartered ferries to Italy and Spain - legally and free of charge. Then people would no longer have a reason to board unseaworthy vessels, floating wrecks. That means 365,000 migrants each year, which is not more than the number of people getting on boats nowadays.

And then? Will Europe welcome more people?

What would happen to migrants who come to Europe? In the medium term, they would have to have to be moved from the Mediterranean region and "distributed" throughout the European Union.

Pähkähullu ehdotus, jos kaikki väimeren rannalle päässeet afrikkalaiset laivattaisiin eurooppaan, viidakkorumpu kertoisi asiasta ja pian siellä rannalla olisi 365 miljoonaa laivan odottajaa 365 tuhannen sijaan

Nikolas

Quote from: Franklin on 21.04.2015, 11:28:56

Heti Italian rannikolle rantautuessaan maahantulijat olisi pitänyt lastata takaisin Välimeren toiselle puolelle.


Ymmärrän idean, mutta se ei aivan riitä.

Tulijat täytyy viedä paikkaan, josta on huomattavasti vaikeampi tulla Eurooppaan ja elintason tulisi olla korkeintaan sitä luokkaa kuin ennen lähtöä Välimerta ylittämään. Palautusosoitteen tulisi olla paljon kauempana kuin Pohjois-Afrikassa.

Roope

No niin, vaalit ohi:

QuoteKaikkien maiden on oltava mukana ja otettava vastuu näistä pakolaisvirroista, jatkaa Tuomioja. Suomen osalta se voi tarkoittaa myös suuremman pakolaismäärän vastaanottoa kiintiöjärjestelmän kautta.
...
Mitä meidän on nyt tärkeää muistaa omalta osaltamme?

– Meidän täytyy olla henkisesti valmistautuneita varmistamaan, että me tarpeen vaatiessa otamme ihmiset vastaan tästä kurjuudesta, summaa Tuomioja.  (käännös)
Svenska Yle: Tuomioja: Finland borde aktivera sig i migrantfrågan 21.4.2015

Kaikkein näppärin tapa siirtyä mahdollisimman vähin äänin EU-taakanjakoon on käyttää hyväksi jo olemassa olevaa kiintiöpakolaisjärjestelmää.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Lemmy

Quote from: Nikolas Ojala on 21.04.2015, 16:47:45
Tulijat täytyy viedä paikkaan, josta on huomattavasti vaikeampi tulla Eurooppaan ja elintason tulisi olla korkeintaan sitä luokkaa kuin ennen lähtöä Välimerta ylittämään. Palautusosoitteen tulisi olla paljon kauempana kuin Pohjois-Afrikassa.

Venäjällähän on kova huoli väestön vähenemisestä...  ;D
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Nikolas

Quote from: Nikolas Ojala on 21.04.2015, 16:47:45

Tulijat täytyy viedä paikkaan, josta on huomattavasti vaikeampi tulla Eurooppaan ja elintason tulisi olla korkeintaan sitä luokkaa kuin ennen lähtöä Välimerta ylittämään. Palautusosoitteen tulisi olla paljon kauempana kuin Pohjois-Afrikassa.


Katselen Intian valtameren rannikkovaltioita sillä mielellä.
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6f/GDP_%28PPP%29_per_capita_by_countries.png)

Intia ja sen naapurivaltiot ovat tarkoitukseen soveltumattomia, sillä väestön tiheys on niissä valmiiksi korkea.
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/15/Countries_by_population_density.svg/1024px-Countries_by_population_density.svg.png)

Afrikan itärannikko Somaliasta Mosambikiin näyttää periaatteessa sopivalta.

Roope

QuoteKommentti: Ihmistä on helppo syyttää Välimeren tragediasta

Välimerestä on tullut tuhansille kuoleman meri, mutta ihmissalakuljettajien nostaminen syntipukeiksi tuskin lopettaa siirtolaisten virtaa, kirjoittaa Ilta-Sanomien ulkomaantoimittaja Elisa Rimaila.

[...]

Ihmissalakuljettajat, sellaiset köyhien ja sekavien maiden nuoret miehet kuten Malek ja Bikhit, ovat helppoja kohteita. Heiltä voi tuhota veneet, mutta se ei lopeta siirtolaisten virtaa Eurooppaan. Tehtävä on paljon vaikeampi. Niin kauan kuin kuolema merellä vaikuttaa yrittäjistä vähemmän todennäköiseltä kuin kuolema sotien ja muiden kamaluuksien riivaamissa kotimaissa, kiikkerät veneet huojuvat Välimeren tyrskyissä ja pyrkivät kohti Euroopan rantoja.
Ilta-Sanomat 21.4.2015

Vähän voisi toimittaja miettiä. Libyasta veneillä Italiaan pyrkivillä ei ole vaihtoehtoina vain joko lähteä Välimeren yli tai kuolla kotimaidensa sodissa ja muissa kamaluuksissa. Muun muassa Eritrea sijaitsee kaukana Välimerestä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Trendkill

SD:n Kent Ekeroth FB:ssä:

QuoteAngående båtinvandrarna över Medelhavet:

Folk upprörs nu p.g.a. medias rapportering över att de inte räddas. Det stämmer inte att de inte räddas.

Räddningsaktioner görs hela tiden. 98% av exempelvis Frontex (EU:s gränskontrollmyndighet) resurser går till SAR (Search and Rescue). Jag var där och besökte dem för bara någon vecka sedan och fick dragningar på just detta. Men det kommer många båtar och det finns inte resurser att rädda alla alltid.

Att folk dör är olyckligt men de dör för att
1) vi lockar dem med uppehållstillstånd,
2) vi de facto blivit ett led i "flykting"smugglarnas verksamhet (genom att gränskontrollresurserna används för att transportera de som åker ut med båtarna) och
3) vi använder oss inte av pushbacks.

Följ Australiens exempel så kommer båtinvandrarindustrin också upphöra.

Inför vi pushbacks, blir väldigt restriktiva med att ge uppehållstillstånd och hindrar dem från att röra sig fritt utöver Europa kommer intresset att ge sig ut på båtarna försvinna.
"Maahanmuuttopolitiikkaa on kiristetty, ja mä oon tämän hetkiseen tilanteeseen varsin tyytyväinen." - Timo Soini, Ykkösaamu 1.3.2014


Kemolitor

Quote from: Golimar on 22.04.2015, 08:29:45
Häpeä hyökyy taas Euroopan rannoille  :facepalm:

Juttu Hesarin sivuilla:
HS: Häpeä hyökyy Euroopan rannoille

Quote
-----
Nämä ihmishenkien menetykset ovat suoraa seurausta Euroopan maiden – myös Suomen – kyvyttömyydestä yhteistyöhön ja taakanjakoon. Pohjois-Eurooppa on ollut haluton jakamaan vastuuta etelän kanssa, ja poliitikot ovat halunneet pysyä hissukseen maahanmuutosta, sillä he pelkäävät pakolaisten antavan lisäsytykkeitä populisteille.

Eurooppa ei tietenkään ole syyllinen siihen, että syyrialaiset, eritrealaiset, somalit ja palestiinalaiset lähtevät ylittämään Välimerta henkensä kaupalla. Pakolaiset lähtevät maista, joissa ei ole kunnollista hallintoa, ja heidän matkanjärjestäjinään toimivat rikollisliigat, joita EU:n on vaikea pistää kuriin.
-----

Muissa jutuissa puhutaan aivan toisista maista, varmaankin joukossa on väkeä näistäkin maista, mutta esimerkiksi tässä uutisessa YLE: Italian poliisi: Muslimit työnsivät kristittyjä mereen hukkumaan pakolaisveneestä – 15 pidätystä sanotaan:
Quote
Poliisin mukaan uhrit olivat nigerialaisia ja ghanalaisia. Pidätetyt ovat Norsunluurannikolta, Malista ja Senegalista.

Malla

Quote from: Kemolitor on 22.04.2015, 09:33:15

Juttu Hesarin sivuilla:
HS: Häpeä hyökyy Euroopan rannoille

Quote
-----
Nämä ihmishenkien menetykset ovat suoraa seurausta Euroopan maiden – myös Suomen – kyvyttömyydestä yhteistyöhön ja taakanjakoon. Pohjois-Eurooppa on ollut haluton jakamaan vastuuta etelän kanssa, ja poliitikot ovat halunneet pysyä hissukseen maahanmuutosta, sillä he pelkäävät pakolaisten antavan lisäsytykkeitä populisteille.

Eurooppa ei tietenkään ole syyllinen siihen, että syyrialaiset, eritrealaiset, somalit ja palestiinalaiset lähtevät ylittämään Välimerta henkensä kaupalla. Pakolaiset lähtevät maista, joissa ei ole kunnollista hallintoa, ja heidän matkanjärjestäjinään toimivat rikollisliigat, joita EU:n on vaikea pistää kuriin.


Jokseenkin epäloogista.
Aluksi annetaan ymmärtää, että Eurooppa on syyllinen: ihmishenkiä ei olisi menetetty, jos Euroopan maat olisivat tehneet parempaa yhteistyötä ja jakaneet taakkaa.
Sitten annetaan ymmärtää, että Eurooppa ei ole syyllinen: EU:n on vaikea saada matkanjärjestäjiä kuriin.
Koettakaa nyt päättää.

Kemolitor

Quote
HS tapasi Syyriasta meren yli paenneen: "Laiva keikkui, pelkäsin todella"

Siirtolaisia virtaa Välimeren yli Sisiliaan. Toivo paremmasta elämästä jää haaveeksi, kun töitä ei löydy.
-----
Aid pakeni Homsin maakunnasta puolitoista kuukautta sitten. Sodan takia rakennusmiehellä ei ollut enää pitkään aikaan ollut säännöllistä palkkaa, jolla elättää vaimo ja neljä lasta.

Sisiliassa töitä ei kuitenkaan ole. Työttömyys on korkeaa paikallisenkin väestön parissa.

Sisilia onkin suurimmalle osalle siirtolaisista vain välipysäkki. Suurin osa haluaa jatkaa matkaansa muualle Eurooppaan.

Niin myös Aid, mutta säästöt menivät matkaan Syyriasta Libyaan. Matkaan kului 7 000 euroa.

Nyt hän on almujen varassa. Hän on saanut yösijan catanialaisesta moskeijasta. Ruokaa saa hyväntekeväisyysjärjestöjen jakelusta. Mukana on vain muovipussillinen vaatteita.

Moskeijalla yöpyy jatkuvasti kymmeniä ihmisiä. Aamulla suurin osa on lähtenyt yrittämään junalla kohti Pohjois-Italiaa. He toivovat pääsevänsä esimerkiksi Saksaan tai Ruotsiin.
-----
Iso osa merestä pelastetuista päätyy Sisiliaan. Catanian katukuvassa tilanne näkyy toimettomina norkoilevista miehistä.

Koska töitä ei ole, miehet tappavat aikaa päärautatieaseman edessä. Yksi asema-aukion somalialaismiehistä innostuu ja kertoo veljensä asuvan Suomessa. Sinne hänkin haluaisi. Pian hän ojentaa puhelimen, jossa veli vastaa Helsingistä suomeksi.

Somalialaismiehet yöpyvät rautatieaseman edustan puistikossa, joskus tuttavillaan.

"Tulin tänne, koska haluan elämän. Somaliassa on ollut sota jo yli 20 vuotta. Halusin elämän, mutta täällä sitä ei ole", sanoo Abdulkader Abdallah Ali, 26.

Ali saapui Sisiliaan ensi kerran jo kolme vuotta sitten. Hän onnistui kerran matkustamaan Hollantiin. Koska hänet oli rekisteröity turvapaikanhakijaksi Italiassa, hänet palautettiin sinne.

Siksi monet meren ylittäneistä siirtolaisista yrittävät luikahtaa italialaisviranomaisten ohi.
-----
Koko juttu:
HS: HS tapasi Syyriasta meren yli paenneen: "Laiva keikkui, pelkäsin todella"

Aid jätti vaimonsa ja neljä lastaan turvattomaan ja vaaralliseen Syyriaan, josta kaikki pakenevat henkensä edestä.

Late

Quote from: Kemolitor on 22.04.2015, 09:33:15
Quote
Eurooppa ei tietenkään ole syyllinen siihen, että syyrialaiset, eritrealaiset, somalit ja palestiinalaiset lähtevät ylittämään Välimerta henkensä kaupalla. Pakolaiset lähtevät maista, joissa ei ole kunnollista hallintoa, ja heidän matkanjärjestäjinään toimivat rikollisliigat, joita EU:n on vaikea pistää kuriin.

Muissa jutuissa puhutaan aivan toisista maista, varmaankin joukossa on väkeä näistäkin maista, mutta esimerkiksi tässä uutisessa YLE: Italian poliisi: Muslimit työnsivät kristittyjä mereen hukkumaan pakolaisveneestä – 15 pidätystä sanotaan:
Quote
Poliisin mukaan uhrit olivat nigerialaisia ja ghanalaisia. Pidätetyt ovat Norsunluurannikolta, Malista ja Senegalista.

Syyrialaisilla ja eritrealaisilla on varmasti syytäkin paeta. Sitten voidaan keskustella siitä, minne heillä olisi syytä paeta, Eurooppa nyt ei ihan naapurissa ole.
Saharan eteläpuolisesta Afrikasta tulevat ovat aivan selvästi liikkeellä paremman elintason perässä, eivät niinkään paossa sotaa ja vainoa. Ja mikäs siinä, saa sitä parempaa elintasoa tavoitella, eri asia on, että pitääkö tuollaisia päästää Eurooppaan. Jos pelkkä köyhyys riittää syyksi päästä ja saada jäädä Eurooppaan, tulijoita kyllä riittää. Jos ei nyt miljardia niin ei kovin kaukana siitä kuitenkaan. Ja väestöräjähdys pitää kyllä huolen että pian tuohonkin lukemaan päästäisiin. Eipä paljoa Hesarin pääkirjoituksissa pohdita mitä tuollainen tulisi aiheuttamaan Euroopalle. Miksiköhän ei?

Golimar

Quote"Tulin tänne, koska haluan elämän. Somaliassa on ollut sota jo yli 20 vuotta. Halusin elämän, mutta täällä sitä ei ole", sanoo Abdulkader Abdallah Ali, 26.

Tuo elämä tarkoittaa tietysti sitä että suomalaiset elättävät.

Aika kummallista tuo "sota" Somaliassa.

https://instagram.com/ugaasadda/

Roope

Quote2500 lasta on vaarassa kuolla Välimerellä ellei Eurooppa toimi

Pelastakaa Lapset vaatii välittömiä toimia Euroopan johtajilta, jotta lisäkuolemilta vältyttäisiin Välimerellä. Mikäli nykyinen suuntaus jatkuu, voi 2500 lasta hukkua kuluvan vuoden aikana hakeutuessaan Välimeren yli Eurooppaan.

EU:n johtajat käsittelevät torstaina Välimeren siirtolaiskriisiä Brysselissä pidettävässä kokouksessa. Pelastakaa Lapset vetoaa Euroopan päättäjiin, jotta etsintä- ja pelastusoperaatio käynnistetään uudelleen Italian rannikon ulkopuolella 48 tunnin kuluessa. Operaatiolla tulisi olla samankaltainen mittakaava kuin Italian Mare Nostrumilla.

"Kokoontuessaan huomenna EU:n johtajien päätöksestä riippuu tuhansien ihmisten henki. Päivienkin viivyttely etsintä- ja pelastusoperaation käynnistämisessä voi johtaa lukuisten ihmishenkien menetykseen. Emme voi sallia, että siirtolaisten kuolonuhrien määrä kasvaisi tänä vuonna ennätyksellisen suureksi, toteaa Pelastakaa Lasten pääsihteeri Hanna Markkula-Kivisilta.

"Sen lisäksi, että avustustoimia merellä on laajennettava, on haavoittuvaisessa asemassa oleville siirtolaisille tarjottava sitä tukea mitä he tarvitsevat. Erityisesti on huolehdittava ilman huoltajaa olevista alaikäisistä ja lapsiperheistä."

Viime sunnuntaina noin 820 ihmistä hukkui siirtolaisia kuljettaneen aluksen upottua Välimerellä. Pelastakaa Lasten saamien tietojen mukaan aluksessa oli ollut 60 alaikäistä. Neljä poikaa, jotka ovat ilmoittaneet olevansa alle 18-vuotiaita, oleskelevat lapsille tarkoitetussa vastaanottokeskuksessa Italiassa.

"Välimeren yli saapuneet lapset ovat uupuneita ja traumatisoituneita sekä meren ylittämisestä, että kokemuksistaan sitä edeltävän pitkän ja vaarallisen matkan aikana", kertoo Pelastakaa Lasten Gemma Parkin Sisiliassa.

"Lapset ovat kertoneet meille olevansa kiitollisia siitä, että he ovat selviytyneet hengissä ja päässeensä turvalliseen paikkaan. He tietävät kyllä, että he kuuluvat onnekkaiden joukkoon."

Pelastakaa Lapset auttaa Italiaan saapuneita lapsia Lampedusan saarella, Sisiliassa, Calbriassa sekä Apuliassa.

----------

Luku 2500 perustuu Kansainvälisen siirtolaisuusjärjestö IOM:n arvioon, että jopa 30 000 siirtolaista saattaa tämän vuoden aikana menehtyä yrittäessään Eurooppaan. Eurooppaan saapuneista 8,3 prosenttia on lapsia. Mikäli lapsia kuolisi samassa suhteessa kuin aikuisia, tämä merkitsisi, että 2490 lasta voisi menehtyä vuoden 2015 aikana.


Pelastakaa Lapset peräänkuuluttaa EU:lta sitoumusta perustaa ja käynnistää viiden päivän sisällä etsintä- ja pelastusoperaation, jonka resurssit ja valtuudet olisivat Italian Mare Nostrum -operaatiota vastaavat:

- Menoihin on varattava vähintään 9 miljoonaa euroa kuukaudessa ja henkilöstöä tulisi olla ainakin 900.
- Käytettävissä olevien alusten lukumäärän ja kapasiteetin on oltava vastaavat kuin mitä Mare Nostrum -operaatiossa.
- Etsintä- ja pelastustoiminnan toimivallan tulisi kattaa koko Välimeren alueen.
Pelastakaa Lapset 22.4.2015
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Kemolitor

Quote from: Roope on 22.04.2015, 12:52:02
Quote2500 lasta on vaarassa kuolla Välimerellä ellei Eurooppa toimi

Neljä poikaa, jotka ovat ilmoittaneet olevansa alle 18-vuotiaita, oleskelevat lapsille tarkoitetussa vastaanottokeskuksessa Italiassa.
-----
Eurooppaan saapuneista 8,3 prosenttia on lapsia.
Pelastakaa Lapset 22.4.2015

Hauska ilmaus tuo: "ovat ilmoittaneet olevansa alle 18-vuotiaita", ikäänkuin kirjoittaja ei itsekään suhtautuisi kovin luottavaisesti tulijoiden ilmoituksiin. Varmaankin jälkimmäinen virke pitäisi sitten yhtenäisyyden nimissä olla muodossa "Eurooppaan saapuneista 8,3 prosenttia ilmoittaa olevansa alle 18-vuotiaita".

Samalta sivulta:
Quote
Neljä nuorta poikaa selvisi hengissä sunnuntain 19.4. haaksirikosta. Pojista kaksi on Bangladeshista ja kaksi Somaliasta. Pojat kertoivat työntekijöillemme, että laivassa oli ollut 50–60 ilman huoltajaa ollutta alaikäistä. "Olemme erittäin iloisia siitä, että olemme täällä", pojat sanoivat. Pelastakaa Lapset arvioi siirtolaislasten tuen tarpeita ja tarjoaa heille muun muassa lainopillista apua.

Lainopillinen apu taitaa ollakin nykyään se tärkein tulijoiden kaipaama asia.

niemi2

Quote
Australia tarjoaa Euroopalle tylyä mallia: Älkää päästäkö ihmisiä maihin

Australian tiukka linja on vähentänyt dramaattisesti maahan saapuvien turvapaikanhakijoiden määrää sekä kuolemia merellä.
IL: Australia tarjoaa Euroopalle tylyä mallia: Älkää päästäkö ihmisiä maihin

On tosi tyly malli säästää ihmishenkiä, eikö tässä kukkahattuilussa ole enään mitään tolkkua?

MAKE FINLAND NORMAL AGAIN

Tokugawa Ieyasu

Quote
Neljä nuorta poikaa selvisi hengissä sunnuntain 19.4. haaksirikosta. Pojista kaksi on Bangladeshista ja kaksi Somaliasta. Pojat kertoivat työntekijöillemme, että laivassa oli ollut 50–60 ilman huoltajaa ollutta alaikäistä. "Olemme erittäin iloisia siitä, että olemme täällä", pojat sanoivat. Pelastakaa Lapset arvioi siirtolaislasten tuen tarpeita ja tarjoaa heille muun muassa lainopillista apua.

Vai että Bangladeshista asti sotaa (??) paossa? Ja päätynyt jotenkin Libyaan ylittämään Välimerta.
"The strong manly ones in life are those who understand the meaning of word patience". - Tokugawa Ieyasu

Kemolitor

Quote
EU:n Libya-operaation suomalaisjohtaja: Kaikki tietävät, mistä pakolaisveneet lähtevät

Libya on tärkein kauttakulkumaa Välimeren yli Eurooppaan pyrkiville. Samoihin merikelvottomiin, ruosteisiin veneisiin sulloutuvat Syyrian sotaa, Eritrean diktatuuria ja Tsadin köyhyyttä pakenevat.
-----
Libyan nykyinen anarkia tarjoaa ihmissalakuljettajille lähes täyden toimintavapauden, sanoo EU:n Libyan rajaturvallisuusoperaation johtaja Antti Hartikainen.
-----
Euroopan Unionin johtajat miettivät torstain hätäkokouksessa keinoja puuttua hengenvaarallisiin merimatkoihin. EU-komissio esitti salakuljettajien alusten tuhoamista ja Triton –merivalvontaoperaation budjetin kaksinkertaistamista. Italia kannattaa turvapaikkahakemuksia käsittelevien EU:n vastaanottokeskusten perustamista Afrikan mantereelle, jotta hädänalaisten ei tarvitsisi lähteä hengenvaaralliselle merimatkalle. Ihmisoikeusjärjestöt vaativat samasta syystä humanitäärisiä viisumeja ja pakolaiskiintiöiden nostamista.

Antti Hartikainen arvioi, että tehokas pelastusoperaatio toisaalta houkuttelisi useampia lähtemään. Jos liiketoiminta näyttää ihmissalakuljettajien silmissä kannattavalta, he hankkivat aluksia naapurimaista tai alkavat tarvittaessa vaikka valmistaa niitä, Hartikainen epäilee.

- Tämä on vähän surkea tilanne. Pitäisi varmistaa, että ihmisiä ei huku, mutta samalla kun se varmistetaan, tuotetaan itselle lisäongelma. Sen takia päätöksenteko varmaan on EU:ssa ollut niin vaikeaa.

Koko juttu:
YLE: EU:n Libya-operaation suomalaisjohtaja: Kaikki tietävät, mistä pakolaisveneet lähtevät

Roope

QuoteSwedish government split on embassy asylum

EU Migration Commissioner Dimitris Avramopoulos has said repeatedly that he would support people outside the union to be able to seek asylum at EU embassies, for example through specially appointed 'migration attachés'.

"We should have offices in the EU delegations all over the world, in particular in third [world] countries, where we should allow people to apply for asylum or for legal migration status," Avramopoulos said in September last year.

But the proposal is controversial and is not supported by either the whole of the commission or the member states. The Swedish centre-left coalition government is torn, with the smaller Green party supporting the proposaland the larger Social Democrat party being against it.
...
Sweden's largest opposition party, the Moderates, is also against the proposal. But the Green party and the Left party support it, as does the right-wing Christian Democrat party, who wants to enable embassies to process emergency asylum applications.
...
No EU country today offers the possibility to seek asylum at any of the nation's embassies. The purpose of such a proposal would be to decrease the number of refugees dying when they try to enter the EU via, for example, the Mediterranean Sea. Since the year 2000, around 25,000 people are estimated to have died upon trying to enter an EU member state.
The Local 21.4.2015
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Kemolitor

Quote from: Tokugawa Ieyasu on 22.04.2015, 13:21:08
Vai että Bangladeshista asti sotaa (??) paossa? Ja päätynyt jotenkin Libyaan ylittämään Välimerta.

Quote
Välimeren tuhoisasta laivaturmasta selviytyneet nuoret kertovat onnettomuuden kauhuista
-----
Nasir, 17, ja Riajul, 17, ovat molemmat kotoisin Bangladeshista.
-----
Suurin osa siirtolaisista oli afrikkalaisia ja he eivät osanneet uida. Minä osasin ja siksi selvisin, Riajul jatkaa kertomustaan.

Syyksi lähdölleen kotimaastaan Riajul kertoo köyhyyden.

– Lähdin Bangladeshista, sillä tarvitsin rahaa. Perheeni on erittäin köyhä. Työskentelin ravintolassa Tripolissa hyvin pienellä palkalla. Ajattelin, että Euroopan täytyy olla parempi paikka.

Riajul maksoi hengenvaarallisesta matkastaan 1 500 Libyan dinaaria (noin 1 000 euroa).

Nasir, joka puolestaan maksoi 1 200 dinaaria salakuljettajille kertoi:
-----
Koko juttu:
IL: Välimeren tuhoisasta laivaturmasta selviytyneet nuoret kertovat onnettomuuden kauhuista


LW

"Jos vain pelastaisimme tehokkaammin, ihmisiä ei kuolisi!!1!"

Näinkö tosiaan? Viimeisin tragedia ei johtunut eurooppalaisten välinpitämättömyydestä, vaan siitä, että pakolaispaatin kapteeni ajoi suoraan pelastusta yrittäneen portugalilaisen laivan kylkeen, ja matkustajat alkoivat paniikissa ryntäillä ympäriinsä kaataen koko höskän.

Pelastusoperaatioiden lisärahoitus, joka on pelkkä tukiainen veneisiin enemmän ihmisiä vähemmällä polttoaineella ja elintarvikkeilla pakkaaville salakuljettajille, ei onneksi ole ainoa vaihtoehto. Laitonta muuttoliikettä kohtaan voidaan ottaa kovemmat otteet, samaan aikaan kun pakolaisleireille annetaan vaihteeksi luvatut ja välttämättömät rahoitukset, jotta olot oikeilla pakolaisilla eivät ole niin kurjat. Tietenkään virtaa ei saa kokonaan loppumaan, mutta eipä tarvitsekaan. 50,000 hankalaa tulijaa vuodessa tuottaa alle kymmenen prosenttia 500,000 vastaavaan tulijan ongelmista, ja vastaavasti miljoona tuosta yli tuplat.

Ikuisuusprojekti CEAS taitaa saada tästä lisäpuhtia, ikävä kyllä. Persujen olisi tärkeää olla hallituksessa sanomassa, että pitäkää tunkkinne. Tähän ytimeen me emme osallistu.
"Yksi seikka jota ei vielä ole taidettu mainita, ovat rasistineitokaiset, jotka asettuvat houkutuslinnuiksi ja rasistiäijät sitten kyttää taustalla pusikossa puukkoineen ja puntareineen." -Pirjo Pönni Jokinen

Totuus löytyy kaurapuurosta.

Tokugawa Ieyasu

Quote from: Kemolitor on 22.04.2015, 13:49:42
Quote from: Tokugawa Ieyasu on 22.04.2015, 13:21:08
Vai että Bangladeshista asti sotaa (??) paossa? Ja päätynyt jotenkin Libyaan ylittämään Välimerta.

Quote
Välimeren tuhoisasta laivaturmasta selviytyneet nuoret kertovat onnettomuuden kauhuista
-----
Nasir, 17, ja Riajul, 17, ovat molemmat kotoisin Bangladeshista.
-----
Suurin osa siirtolaisista oli afrikkalaisia ja he eivät osanneet uida. Minä osasin ja siksi selvisin, Riajul jatkaa kertomustaan.

Syyksi lähdölleen kotimaastaan Riajul kertoo köyhyyden.

– Lähdin Bangladeshista, sillä tarvitsin rahaa. Perheeni on erittäin köyhä. Työskentelin ravintolassa Tripolissa hyvin pienellä palkalla. Ajattelin, että Euroopan täytyy olla parempi paikka.

Riajul maksoi hengenvaarallisesta matkastaan 1 500 Libyan dinaaria (noin 1 000 euroa).

Nasir, joka puolestaan maksoi 1 200 dinaaria salakuljettajille kertoi:
-----
Koko juttu:
IL: Välimeren tuhoisasta laivaturmasta selviytyneet nuoret kertovat onnettomuuden kauhuista
Rahan perässä tullaan Eurooppaan, niin sitä pitää. Kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevat ja muuta sontaa. Ja eurooppalaisten täytyy pelastaa heidät hukkumasta tai muuten ollaan rasisteja.

Vaimoni tokaisi - kenties rasistisesti:
"Ennen muinoin, vaikka ihmiset lisääntyivät kuin kärpäset ja elivät kuin kärpäset, he myös kuolivat kuin kärpäset. Nyt kiitos länsimaiden teknologian ja hyvänuskoisen tyhmyyden, tuo kolmas pointti ei enää pidä paikkaansa, mutta valitettavasti kaksi muuta ovat voimassa".
"The strong manly ones in life are those who understand the meaning of word patience". - Tokugawa Ieyasu