News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2009-04-01 Italia: Välimeren vaarat ja Lampedusan liikenne (yhdistetty)

Started by Saippuakupla, 01.04.2009, 10:43:23

Previous topic - Next topic

Kokoliha

QuoteTuomioja haluaa kaikki keinot käyttöön Välimeren turmien ehkäisyssä
Hienoa. Aloitetaan siis siitä helpoimmasta, tehokkaimmasta ja inhimillisimmästä keinosta, eli ei oteta enää yhtään Välimeren yli tulevaa humanitaarista afrikkalaista vastaan. Automaattinen palautus. Varsin nopeasti liikenne hiljenee, Välimereen ei enää hukuta ja ihmiskauppiaiden bisnekset loppuvat.

Noista 700:sta hukkuneesta ovat ensisijaisessa vastuussa ihmiskauppiaiden eurooppalaiset yhteistyökumppanit, eli mokuttajat, ammattihyysääjät, maahanmuuttoteollisuudesta leipänsä saavat humamuttajat jne. Niiden joukossa esim. suurpäät, biaudetit ja vaikkapa SPR eivät voi väistää vastuutaan. He järjestävät markkinat ihmiskauppiaille hyötyen niistä myös itse. Toivottavasti edes nukkuvat yönsä huonosti.

Tokugawa Ieyasu

Katie Hopkinsilla on rakentava ehdotus Lampedusaan tulon ehkäisyyn:
Quote
Katie Hopkins on LBC Radio: 'Solve Mediterranean migrant crisis by making a huge bonfire of all the boats in north Africa'

http://www.independent.co.uk/news/people/katie-hopkins-on-lbc-radio-solve-mediterranean-migrant-crisis--by-making-a-huge-bonfire-of-all-the-boats-in-north-africa-10187531.html

Tuo on tietysti rasistista ja loukkaa 'kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevia' ja muuta blah blah blah.
"The strong manly ones in life are those who understand the meaning of word patience". - Tokugawa Ieyasu

Koekaniini

Itseäni ärsyttää suunnattomasti Ylen uutisissa ilmaisu "siirtolaiset".
Käsittääkseni kyseessä on laittomat maahanpyrkijät, ei siirtolaiset.
#I wont ride with you

"muistakaa orjalaivojen terva ja inkojen kulta, vitun rasssitistit"  :'(

Kemolitor

Quote
Mogherini: Euroopalla moraalinen velvollisuus vastata Välimeren tragedioihin

EU:lla on moraalinen velvollisuus estää uudet onnettomuudet ja siirtolaisten kuoleminen Välimerellä, sanoo EU:n ulkopoliittinen korkea edustaja Federica Mogherini.

"Välimeri on meidän meremme, yksi meristämme. Ja meidän täytyy toimia eurooppalaisina yhdessä", Mogherini sanoi Luxemburgissa maanantaina.

EU:n ulko- ja sisäministerit ovat kokoontuneet Luxemburgiin keskustelemaan siirtolaiskysymyksen ratkaisemisesta ja Välimerellä viime viikolla tapahtuneista, satojen ihmisten hengen vaatineista onnettomuuksista.

"Kyse on myös omasta edustamme, omasta uskottavuudestamme. Euroopan unioni rakennettiin ihmisoikeuksien, ihmisarvon ja ihmiselämän puolustamiseksi", Mogherini sanoi kokoukseen saapuessaan.
-----
"Ensinnäkin täytyy tunnustaa tosiasia, että meillä on eurooppalainen hätätila, ei italialainen", sanoi Italian ulkoministeri Paolo Gentiloni.

Ministerin mukaan EU:n täytyy puuttua tiukemmin ihmissalakuljettajien toimiin. Lisäksi jäsenmaiden on tuettava rajaturvallisuusvirasto Frontexin toimintaa ja myönnettävä lisää resursseja Välimeren operaatioihin sekä siirtolaisten vastaanottoon.

Britannian ulkoministeri Philip Hammond sanoi, että EU:n on taisteltava kovemmin ihmissalakuljetusta organisoivia rikollisjengejä vastaan.

Ruotsin ulkoministeri Margot Wallström puolestaan myönsi, että EU:n maahanmuuttopolitiikka on epäonnistunut Välimeren ongelman ratkaisemisessa.

"Tällaisen kauhean onnettomuuden jälkeen emme voi kutsua sitä miksikään muuksi kuin pettymykseksi. Ainakaan emme ole tehneet tarpeeksi."

Wallströmin mukaan nyt on varmistettava, että kaikki "EU:n jäsenmaat tekevät osansa pakolaisten auttamiseksi tasapuolisemmin kuin tähän saakka".
-----
koko juttu:
HS: Mogherini: Euroopalla moraalinen velvollisuus vastata Välimeren tragedioihin

Roope

QuoteVälimeren tilannetta verrataan holokaustiin – "Pakolaisille turvattava pääsy Eurooppaan"

Cecilia Wikström kohautti Ruotsia maanantaina aamulla, kun hän vertasi SVT:n haastattelussa EU:n valtaapitävien reagointia Eurooppaan pyrkivien pakolaisten ahdinkoon liittoutuneiden toisen maailmansodan alkuvuosina harjoittamaan liennytyspolitiikkaan.

Hän toteaa The Localille seisovansa sanojensa takana. Wikströmin mukaan EU-maat tekevät niin vähän taatakseen turvallisen pääsyn EU:n alueelle, että tulevat sukupuolet tulevat vertaamaan sitä holokaustin sivuuttamiseen.

"Uskon, että lapseni ja lapsenlapseni kysyvät minulta, miksei ISIS-järjestöä, Eritrean väkivaltaa tai vastaavaa pakenevien eteen tehty enempää, vaikka tiesimme, että ihmisiä kuolee tuhansittain", Wikström sanoo.

"Me ruotsalaiset annoimme natsien käyttää rautateitämme juutalaisten kuljettamiseen tuhoamisleireille", hän toteaa.

Noin 700 ihmisen uskotaan kuolleen sunnuntaina, kun Libyasta kohti Sisiliaa matkalla ollut pakolaisia kuljettanut kalastusalus kaatui avomerellä. Tapaus on herättänyt runsaasti keskustelua Eurooppaan pyrkivien pakolaisten tilanteesta.

Wikström on aloittanut yhteiseurooppalaisen lobbauskampanjan, jonka tavoitteena on taata Eurooppaan pyrkijöille turvallinen matka alueelle.

Wikström kutsuu kampanjaansa kiistanalaiseksi, eikä suostu paljastamaan, kuinka Ruotsin hallitus on reagoinut siihen.

"Voin vain sanoa, että toivon heidän vievän tätä eteenpäin ja ottamaan turvallisen pääsyn Eurooppaan osaksi kansallista politiikkaamme."
Verkkouutiset 20.4.2015

SVT: Olyckan "ett jättelikt misslyckande" för EU 20.4.2015
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

QuoteOpinion: Legal migration to Europe is the only answer

It's time for EU ministers to come up with unconventional ideas. Immigration without smugglers should be made possible, DW's Bernd Riegert writes.

[...]

In light of the recent disaster, those responsible in the European Union have to act now. After a decade of indecisiveness, courage and political will is now needed to take necessary measures. There should be more than just a series of crisis summits.

A mere expansion of the sea rescue program is not enough. Despite contrary assertions, thousands of refugees did still die during the run of the Mare Nostrum operation.

Sea blockade and legal ferry

That's why a short-term blockade of the Libyan coast is necessary: It would destroy the smugglers' lucrative and twisted business model. If need be, European naval units would have to prevent departures of more refugee boats. That is not a solution for the migration problem in itself, but a blockade could at least save some lives in the short term. Why would migrants even get into boats - just to possibly be rescued somewhere in the huge sea area?

Smugglers would finally be stopped if the EU just transported 1,000 migrants from African ports each day on chartered ferries to Italy and Spain - legally and free of charge. Then people would no longer have a reason to board unseaworthy vessels, floating wrecks. That means 365,000 migrants each year, which is not more than the number of people getting on boats nowadays.

And then? Will Europe welcome more people?

What would happen to migrants who come to Europe? In the medium term, they would have to have to be moved from the Mediterranean region and "distributed" throughout the European Union. Italy claims to be overwhelmed. Greece and Malta are truly overwhelmed; Spain has washed its hands of the matter for the time being.

People in Europe have to decide in the medium term if they are willing - with respect to the growing pressures of migration - to receive 2 million to 5 million people as asylum-seekers, quota refugees or economic refugees. That is what EU leaders should be arguing about: ways to achieve a consensus. If they could finally work through such a process, then the legal routes to migration could be enlarged.

Applications for asylum or immigration queries should be processed and approved well in advance by the EU embassies of the migrants' countries of origin or in their transit countries. This would fully contradict present-day practice, but it would spare the willing migrants a dangerous journey to the African coast and the sea crossing. Setting up reception camps would be an interim step as even fleeing from Syria or Eritrea to Libya is already an unacceptable danger through which smugglers earn billions. It's not just crossing the Mediterranean that is dangerous.

Naturally, there are many practical and legal objections to such a radical revision of immigration policy. Maybe it should be at least attempted. Things cannot carry on as the have been until now.

The fortress is the wrong option

Should Europeans, even in the long term, be unwilling to accept and integrate considerably more migrants than they have until now, they must make that clear. Then, migrants who have illegally entered Europe must be rigorously deported and the continent isolated in order to shatter any hopes of reaching it. In that case, too, the number of refugees could possibly decline in the long term. That would be deeply inhumane, and the migrants would possibly turn to other destinations and look for other routes.

Isolation, the true Fortress Europe, would be the wrong direction to take. Only legal immigration without smugglers can be the answer. It should not take another decade of thousands dead.
Deutsche Welle 20.4.2015

Olen täsmälleen toista mieltä. Mitä sen jälkeen tapahtuisi, kun toimittajan esittämät 2-5 miljoonaa ihmistä olisi kuljetettu Eurooppaan ja hajautettu EU-maihin (Suomeen kaavaillut 3,37 prosenttia eli 65 000-170 000 henkeä)? Jono ei suinkaan katoaisi, vaan sen jälkeen tulisivat nopeassa tahdissa seuraavat kymmenet miljoonat ihmiset.

Toimittaja ei tunnu ymmärtävän, että tällä hetkellä tulijoiden määrää ei rajoita niinkään esimerkiksi pakolaisten määrä kuin Euroopan matkan kalleus (Pohjoismaihin noin 10 000 euroa) ja vaikeus. Ilmaiset, vaivattomat matkat jo kotiseuduilta käsin muuttaisivat tilanteen vielä nykyisestäkin aivan toiseksi. Eurooppa ei kestäisi tällaista massamaahanmuuttoa edes murto-osalta, kun se ei hallitse kunnolla nykyisenkään maahanmuuton seurauksia.

Ainoa tapa lopettaa hukkumiskuolemat tuhoamatta Eurooppaa on tehdä Euroopasta vähemmän houkutteleva, lisätä käännytyksiä ja tarjota suojaa sitä tarvitseville Euroopan ulkopuolella. Jos se tuntuu epähumaanilta, niin tuntukoon. Esitetty vaihtoehto olisi lopulta seurauksiltaan vielä epähumaanimpi.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

QuoteUlkoministeri Erkki Tuomiojan (sd.) mukaan Pohjoismaat korostivat EU:n ministerikokouksessa sitä, että jotain tulisi tehdä olosuhteille, jotka ajavat ihmisiä pakolaisiksi Välimerelle.

Tuomiojan mukaan kreikkalaiskomissaarin kokouksessa esittämä kymmenen kohdan ehdotuslista sen sijaan koostui lähinnä poliisitoimista, joilla voitaisiin taistella ihmiskauppaa ja rikollisuutta vastaan. Tuomioja tosin myöntää, että tällaisiakin toimia tarvitaan.

Varsinaisia päätöksiä kokouksessa ei tehty.
Aamulehti/STT: Tuomioja pureutuisi pakolaisuuden perussyihin 20.4.2015
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset


Kemolitor

Aikaisempaa juttua on päivitetty komission ehdotuksilla:

Quote
EU-komissio: Ihmissalakuljettajien laivat tuhottava Välimerelllä

Euroopan unionin komissio ehdotti maanantaina jäsenmaille, että Välimerellä seilaavien salakuljettajien laivat olisi tuhottava ja Eurooppaan pyrkivien siirtolaisten palautuksia kotimaihinsa olisi tehostettava.

Lisäksi Välimeren valvontaan olisi komission mukaan saatava lisää rahaa sekä kalustoa. Asiasta neuvotellaan seuraavaksi unionin hätäkokouksessa torstaina.

Komissio esitti, että salakuljettajien alukset olisi tuhottava järjestelmällisesti. Usein ihmissalakuljettajat ovat käyttäneet merikelvottomia aluksia, jotka ovat uponneet matkalla Pohjois-Afrikasta Eurooppaan.

Lisäksi unionin jäsenmaiden olisi komission mukaan aloitettava ohjelma, jossa Eurooppaan tulleet siirtolaiset asutetaan tasapuolisemmin 28 jäsenmaan kesken.

Ulkoministeri Erkki Tuomiojan mukaan on selvää, että Suomenkin on lisättävä panostustaan Välimeren siirtolaisongelman ratkaisemiseksi.

"Kyllä meidän täytyy tietenkin yhteistä vastuuta kantaa", Tuomioja sanoi.
-----
Koko juttu:
HS: EU-komissio: Ihmissalakuljettajien laivat tuhottava Välimerelllä

Kotimaihin palautuksen tehostaminen on aika epämääräinen ilmaus, voi tarkoittaa mitä vain. Tasapuolinen asuttaminen kuulostaa pelottavalta. Puhuukohan Tuomioja omissa nimissään vai Suomen nimissä?

Tosiasiallinen Nuiva

QuoteUlkoministeri Erkki Tuomiojan mukaan on selvää, että Suomenkin on lisättävä panostustaan Välimeren siirtolaisongelman ratkaisemiseksi.

"Kyllä meidän täytyy tietenkin yhteistä vastuuta kantaa", Tuomioja sanoi.

Ja milläköhän mandaatilla Tuomioja puhuu Suomen Tasavallan puolesta?
Non poteris veritatem

guest12632

QuoteUlkoministeri Erkki Tuomiojan (sd.) mukaan Pohjoismaat korostivat EU:n ministerikokouksessa sitä, että jotain tulisi tehdä olosuhteille, jotka ajavat ihmisiä pakolaisiksi Välimerelle.

Jaa, nyt ollaan ratkaisemassa Afrikan väestöräjähdystä ja siitä seuraavaa köyhyyttä? Onnea yritykseen.

QuoteTuomiojan mukaan kreikkalaiskomissaarin kokouksessa esittämä kymmenen kohdan ehdotuslista sen sijaan koostui lähinnä poliisitoimista, joilla voitaisiin taistella ihmiskauppaa ja rikollisuutta vastaan. Tuomioja tosin myöntää, että tällaisiakin toimia tarvitaan.

Jälkihoito on ainoa mihin Euroopassa pystytään. Itse ongelman syyhyn ei voida vaikuttaa.

ike60

Quote from: Tokugawa Ieyasu on 20.04.2015, 11:03:51
Katie Hopkinsilla on rakentava ehdotus Lampedusaan tulon ehkäisyyn:
Quote
Katie Hopkins on LBC Radio: 'Solve Mediterranean migrant crisis by making a huge bonfire of all the boats in north Africa'

http://www.independent.co.uk/news/people/katie-hopkins-on-lbc-radio-solve-mediterranean-migrant-crisis--by-making-a-huge-bonfire-of-all-the-boats-in-north-africa-10187531.html

Tuotahan minäkin olen ehdottanut jo kauan. Sillä erotuksella, että valtaosa Afrikan(kin) isommista veneistä on metallisia, joten ne pitää viedä romuttamolle.

Ari-Lee

Quote from: ike60 on 21.04.2015, 01:14:27
Quote from: Tokugawa Ieyasu on 20.04.2015, 11:03:51
Katie Hopkinsilla on rakentava ehdotus Lampedusaan tulon ehkäisyyn:
Quote
Katie Hopkins on LBC Radio: 'Solve Mediterranean migrant crisis by making a huge bonfire of all the boats in north Africa'

http://www.independent.co.uk/news/people/katie-hopkins-on-lbc-radio-solve-mediterranean-migrant-crisis--by-making-a-huge-bonfire-of-all-the-boats-in-north-africa-10187531.html

Tuotahan minäkin olen ehdottanut jo kauan. Sillä erotuksella, että valtaosa Afrikan(kin) isommista veneistä on metallisia, joten ne pitää viedä romuttamolle.

Ei tarvitse viedä. Voidaan upottaa. Ja siinä samalla massiivinen sotilasoperaatio rannikon haltuunotto ja daesh, isis, boko haram, terroristit nujerrettava yhettömiin.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Ernst

Quote from: Uuno Nuivanen on 20.04.2015, 20:53:55
Erkki Punaisen viimeinen matka?  :roll:

QuoteVarsinaisia päätöksiä kokouksessa ei tehty.

Tuomio ja (pun int) eläkkeelle nyt. On meinaan kaikille parempi niin.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Roope

QuotePääkirjoitus: Välimerellä ihmiset kuolevat matkallaan kohti Eurooppaa

Euroopassa vallitsi sunnuntaina erilaisia todellisuuksia. Suomessa kansa­laiset äänestivät hyvin järjestetyissä vapaissa eduskuntavaaleissa. Välime­rellä arviolta jopa 700 laittomasti Eurooppaan pyrkinyttä ihmistä huk­kui, kun heitä kuljettanut huonokuntoinen kalastusalus kaatui.

Tapahtumat Suomessa ja Välimerellä kertovat kahdesta erilaisesta maailmasta, mutta niiden välillä on yhteyksiä. Suomi on osa sitä Eu­rooppaa, johon päästäkseen sadattuhannet ihmiset vaarantavat oman ja perheidensä hengen.

Vaalikampanjassa yhteys tilanteeseen Euroopan etelärajoilla näkyi sel­vimmin perussuomalaisten ohjelman vaatimuksissa maahanmuuton ra­joittamisesta. Kampanjoissa ei pahemmin keskusteltu inhimillisestä hin­nasta, jota maahanmuutosta maksetaan Euroopan etelärajoilla.

Nämä murhenäytelmät ovat vaalien jälkeen muodostettavan hallituksen asialistalla vaaliohjelmista ja hallitusneuvotteluista riippumatta. Sen var­misti viimeistään sunnuntain katastrofi valtavilla mittasuhteillaan.

Ensireaktiona EU:ssa päätettiin lyhyellä varoitusajalla kutsua myös sisä­ministerit osallistumaan maanantaille ohjelmoituun ulkoministeriko­koukseen. Ministereiltä ei odotettu päätöksiä uusista toimista maahan­muuton hallitsemiseksi, mutta kokous oli merkki nopeasti kasvavasta poliittisesta paineesta. Painetta ovat lisänneet vetoomuksillaan muiden joukossa YK:n pääsihteeri, paavi, Pelastakaa lapset -järjestö ja EU:n oma komissio.

Euroopan unionin rajaturvallisuusviraston Frontexin Italian edustalla nyt koordinoima valvontaoperaatio Triton ei vastaa lähimainkaan krii­sin mittasuhteita, eikä Frontex ole pelastusorganisaatio.

Viime vuonna Italian laivaston johtama laajempi operaatio keskeytet­tiin, kun EU-maat eivät sopineet sen kustannuksista. Lisäksi Libyan ran­nikon edustalla purjehtineiden valvonta-alusten epäiltiin houkuttelevan merelle lisää ihmissalakuljettajien täyteen sullomia aluksia.

Tämän vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä meritse Eurooppaan etelästä pyrkivien ihmisten määrä on kolminkertaistunut, ja hukkunei­den määrä on kasvanut samaan tahtiin.

Euroopalta tarvitaan nyt valvonta- ja pelastustoimia, yhteistä maahan­muuttolinjaa ja tukea Libyan kaltaisille maille ihmissalakuljetuksen lo­pettamiseksi.
Helsingin Sanomat 21.4.2015

Olisi kaikin mokomin puhuttu tenteissä enemmän maahanmuuttopolitiikasta ja erilaisten vaihtoehtojen hinnasta. Ei varmaan ollut Perussuomalaisista kiinni. Se on selvää, että vaikka kuinka jeesusteltaisiin hukkuneiden määrästä, Eurooppa ei voi ottaa vastaan niitä satoja miljoonia ihmisiä, jotka tänne haluaisivat päästä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

ike60

Quote from: Roope on 21.04.2015, 05:37:32
Olisi kaikin mokomin puhuttu tenteissä enemmän maahanmuuttopolitiikasta ja erilaisten vaihtoehtojen hinnasta. Ei varmaan ollut Perussuomalaisista kiinni. Se on selvää, että vaikka kuinka jeesusteltaisiin hukkuneiden määrästä, Eurooppa ei voi ottaa vastaan niitä satoja miljoonia ihmisiä, jotka tänne haluaisivat päästä.
HS:n pääkirjoitustoimittaja ei ymmärrä, että perusongelma on muualla kuin hukkuneiden näennäisesti suuressa määrässä. Perusongelmia on kaksi: Välimeren ylitys on loppujen lopuksi turvallista noille tulijoille (alle 2 % hukkuu), ja toisaalta perille päässeet kohentavat aineellista elintasoaan melko huimasti. Kun tämä elintason kohennus ei perustu siihen vaatimattomaan lisäarvoon jonka nämä tulijat tuovat talouteen (tai oikeastaan muutamaan pieneen Euroopan maiden talouksien osaan), vaan siihen että kokonaisuudessaan (esim. sosiaaliturva ja yhteiskunnan tarjoamat palvelut huomioiden) se on raskaasti tappiollista, on selvä että jo paljon pienemmät määrät kuin sadat miljoonat muodostuisivat Euroopan maille sietämättömiksi.

Ongelmaan olisi yksinkertainen ratkaisu: kaikki tulijat palautetaan esimerkiksi Libyaan ja heidän perustarpeistaan huolehditaan siellä. Australian onnistunut kokeilu kertoo, että tämä tyrehdyttää tulijamäärät nopeasti nollaan. Mutta tämä ei ilmeisesti ole juolahtanut HS:n pääkirjoitustoimittajalle edes mieleen.

multa tulille

Ollako me  tilatta  ne neekeri ku hukku  se  välimeri  ko se niite  purki  mene  kantuvei ja kaiki  joutu vesivara ja hukku. ?Olla me vastuu  se  sakki ku hukku eile  ja hukku  huomen ?  Onko  me  varusta ne puolimtä  trolari sinne ? Onko se me  asia lähetä  sinne välimeri  10 hospitallaiva  ja pelasta  ja syötä  ja juota  se  sakki  ja kyörä tänne meidä satama  ja  meidä  kaupunki ja  meidä talot ? Onkko  teme maailma  se menny ihan hullu ?.

Tilanne on vähän sama  kuin jossain karjalan korvissa on legendaarisen majuri Majewskin jokko , jotta  ryssän hävittäjät ammuskelivat  konekepeillä . Mitään it-aseita  ei tietysti ollut  ja kun terrori tuntui ilkeältä niin miehet meni valittamaan  majurille ilmaterrorista. Vastaus oli  hyvin majewskimainen.
"Juu  minä tiedä, ryssän hevittäjä olla liikkeellä, en  mine ole tilanu ryssä hevittäjä, en mine voi käske  hevittäjä mennä pois ".

Olen joskus piruuttani laskenut kuinka monta  troolarillista näitä "siirtolaisia" saisi majoitettua sanomataloon kun oikein tiukkaan  pakkaisi (sellaista tiukennettua kasarmimitoitusta) Määrä on muuten yllättävän iso. Ajettaisiin hesarin väki johonkin tyhjään teollisuushalliin  jonnekkin kehä III.n tuolle puolen tekemään  lehdykkäänsä  ja  tehtäisiin suuri sosiaalinen kokeilu. Vähän niinkuin akvaarion  tai terraarion kaltainen kun pantaisiin talo täyteen tätä "siirtolaisporukkaa", ovet  kiinni ja katsottaisiin mitä tapahtuu. Seuraaminenkin on helppoa  kun  talo on lasia. Olisi monta hyvää  gradun  ja muuta sosiaaaalipoitiikan tutkimusaihetta. Ja  sitten kun "tutkimus" olisi ohi, talo voitaisiin  puhdistaa paloletkuilla  ja  ottaa  kuivuttuaan ihan järkevään käyttöön. On kuitenkin sen verran hyvällä paikalla.

Trendkill

Quote from: Roope on 20.04.2015, 18:46:05
QuoteVälimeren tilannetta verrataan holokaustiin – "Pakolaisille turvattava pääsy Eurooppaan"

"Me ruotsalaiset annoimme natsien käyttää rautateitämme juutalaisten kuljettamiseen tuhoamisleireille", hän toteaa.

Nähtävästi ollaan menossa aika skitsofreeniselle tasolle. Ylipäätään näissä tapauksissa puhuminen "pakolaisista" tai "siirtolaisista" on suorastaan hullua.
"Maahanmuuttopolitiikkaa on kiristetty, ja mä oon tämän hetkiseen tilanteeseen varsin tyytyväinen." - Timo Soini, Ykkösaamu 1.3.2014

Pikkuvaimo

Ihmettelen, ettei kukaan suvaitsevainen maailmanpelastaja ole vielä keksinyt ehdottaa koko Euroopan yhteystyönä toteutettavaa ilmaista ja säännöllistä, isoilla paateilla hoidettavaa laivaliikennettä kaikille halukkaille tulijoille. Ajatelkaa nyt - kun ei tarvitsisi maksaa ihmissalakuljettajille ja laivat olisivat turvallisia, ei kukaan enää hukkuisi, hädänalaiset pääsisivät hädästä ja meillä olisi hyvä mieli!

...ei kai mistään näin hyväntahtoisesta edes voi seurata ongelmia, kyllähän pelastetut ymmärtävät olla kiitollisia ja ilomielin ryhtyvät tuottaviksi veronmaksajiksi uudella maalla, ovathan he ahkerampiakin kuin nyt esimerkiksi suomalaiset...
Minulla on vaikeasti ymmärrettävä ja kohtalaisen huono huumorintaju.

KTM

Ainoa kestävä ratkaisu on palauttaa nämä laittomat siirtolaiset takaisin afrikkaan. Mikäli kotimaassa on levotonta, niin sitten lähimpään rauhalliseen maahan. Rahoitus voidaan hoitaa kehitysavusta, eli jatkossa kehitysapua maksetaan pakolaisten sijoittamista vastaan ainoastaan niille afrikan maille jotka ottavat nämä eurooppaan pyrkineet siirtolaiset vastaan.

Pyrkijöiden määrä kääntyy nopeasti laskuun jos huomaavat että perille pääsy ei enää takaakaan ilmaista elämää euroopassa, vaan automaattisen paluun afrikkaan.

Vasarahammer

Järkevä toimintatapa käy ilmi seuraavasta Australian viranomaisten videosta:

https://www.youtube.com/watch?v=rT12WH4a92w

Eli ihmissalakuljettajille ja laittomille maahanpyrkijöille ilmoitetaan selkeästi, että he eivät koskaan tule pääsemään Australiaan, jos he pyrkivät maahan meritse ilman viisumia. Vain tällä tavalla toimimalla ihmissalakuljetus saadaan ratkaisevasti vähentymään.
"The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so." -Ronald Reagan

Golimar

QuoteHän toteaa The Localille seisovansa sanojensa takana. Wikströmin mukaan EU-maat tekevät niin vähän taatakseen turvallisen pääsyn EU:n alueelle, että tulevat sukupuolet tulevat vertaamaan sitä holokaustin sivuuttamiseen.

"Uskon, että lapseni ja lapsenlapseni kysyvät minulta, miksei ISIS-järjestöä, Eritrean väkivaltaa tai vastaavaa pakenevien eteen tehty enempää, vaikka tiesimme, että ihmisiä kuolee tuhansittain", Wikström sanoo.

"Me ruotsalaiset annoimme natsien käyttää rautateitämme juutalaisten kuljettamiseen tuhoamisleireille", hän toteaa.

Cecilia Wikströmillä on edessään loistava tulevaisuus stand up koomikkona kun hänen EU-hommailunsa loppuu.

(http://s10.postimg.org/5114as72h/cecilia.jpg)

Tokugawa Ieyasu

Eilen BBC:n radiossa Amnesty Internationalin täti voivotteli kun Kreikan edustalla oli kolme hukkunut, ja niistä yksi (parta)lapsi. Ja sitten ne sadat Libyan edustalla.

Summittainen suomennos:
"Jotain tarvitsisi tehdä jotta Eurooppaan pääsee turvallisemmin. Britannia otti viime vuonna vain 1300 humanitääristä pakolaista. Libanonissa on jo nyt noin 1,4 miljoonaa syyrialaista pakolaista. En tietenkään tarkoita, että Britannian pitäisi ottaa miljoona, mutta Eurooppaan tulo täytyy tehdä helpommaksi ja turvallisemmaksi."

Ja niin edelleen, ja niin edelleen, ad infinitum, kunnes suljin toosan.
"The strong manly ones in life are those who understand the meaning of word patience". - Tokugawa Ieyasu

Rusinapulla

Lähetetään ruotsinlaivat uusille reiteille Libyasta Lampedusaan, niin voimme sanoa tehneemme jotain hyvää tervalaivojen syntien pesemiseksi. Buffasta tietenkin poistetaan kinkkuleikkeleet ja viinitarjoilu.
"Teidän on pakko hyväksyä meidän ikivanhat perinteemme: lihakarjan teurastaminen islamilaiseen tapaan tai vaikka se, että naiset pitävät huivia. Tästä ei voi keskustella."
- H. Bahmanpour 16.9.2014 Helsingin Sanomat

Nuivake

Ehdotan ratkaisuksi seuraavaa:

Viking Line, Silja Line ja Eckerö Line lopettavat rappiota aiheuttavan toimintansa ja siirtyvät välimerelle. Siellä ne liikennöivät sitten jatkuvasti koko kalustolla Afrikan ja Euroopan väliä. Kulut maksaa Suomen valtio.

Vartiaisen logiikalla saamme sitä mukaa uusia työpaikkoja kun väkeä saapuu eli jos vain sitkeästi jatkamme "siirtolaisten" noutamista, samaan tahtiin nousee työvoiman kysyntä ja BKT lähtee aivan käsistä. Lisäksi poistamalla viinarallin itämereltä, Suomi raitistuu ja BKT nousee edelleen.

Edit: Rusinapullo samoilla linjoilla näköjään  :)
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Franklin

Kaikki nämä laittomien maahanpyrkijöiden hukkumiskuolemat olisi ollut helposti vältettävissä rehellisellä ja suoraselkäisellä politiikalla. Heti Italian rannikolle rantautuessaan maahantulijat olisi pitänyt lastata takaisin Välimeren toiselle puolelle. Tämä olisi pitänyt toistaa ehkä muutaman kerran, kunnes maahanpyrkijät olisivat tajunneet ettei salakuljettajille kannata maksaa tuhansia euroja hengenvaarallisesta Välimeren risteilystä.
Muuten olen sitä mieltä, että humanitäärinen maahanmuutto on lopetettava.

Late

Quote from: Franklin on 21.04.2015, 11:28:56
Kaikki nämä laittomien maahanpyrkijöiden hukkumiskuolemat olisi ollut helposti vältettävissä rehellisellä ja suoraselkäisellä politiikalla. Heti Italian rannikolle rantautuessaan maahantulijat olisi pitänyt lastata takaisin Välimeren toiselle puolelle. Tämä olisi pitänyt toistaa ehkä muutaman kerran, kunnes maahanpyrkijät olisivat tajunneet ettei salakuljettajille kannata maksaa tuhansia euroja hengenvaarallisesta Välimeren risteilystä.

Kaikkein hölmöintä on että Italia itse on ollut oleellisesti pahentamassa tilannetta. Lampedusa-hukkumisten jälkeen käynnistetty Mare Nostrum -operaatio vaan houkutteli entistä enemmän tulijoita, entistä surkeimmissa aluksissa. Nyt operaatio toki sentään lopetettu kun EU ei suostunut sitä jatkamaan (=maksamaan).

Frontexissa työskennellyt Ilkka Laitinen on asian ytimessä (mahtoiko olla jo juttu linkitetty tänne, en ainakaan heti huomannut):

QuoteIlkka Laitinen: Välimerellä pelataan ihmishengillä

Euroopan unionin rajaturvallisuusviraston Frontexin entinen pääjohtaja Ilkka Laitinen kuvaa siirtolaisvirtaa Välimeren yli "pirulliseksi oravanpyöräksi".

Laitisen mukaan siirtolaisvirtaa on äärimmäisen vaikea pysäyttää: salakuljetusta pyörittävät häikäilemättömät järjestäytyneet rikolliset, jotka pystyvät toimimaan vapaasti Libyassa. Myös Isis-järjestön epäillään hyödyntävän Välimeren ihmissalakuljetusreittejä.
[...]
Laitisen mukaan tällä viikolla tapahtuneet onnettomuudet johtuvat osin siitä, että kuljetuksia järjestävillä rikollisilla ei ole enää käytössään hyväkuntoisia veneitä ja laivoja. Alukset ovat käyneet vähiin, koska ne on takavarikoitu tai tuhottu aiemmissa salakuljetusyrityksissä.

"Erityisesti Libyan puolelta hyväkuntoiset alukset ovat päässeet vain loppumaan."

Veneiden vähyys on näkynyt myös siinä, että ihmissalakuljettajat ovat yrittäneet vallata aluksiaan takaisin. Kun siirtolaiset on siirretty turvaan pelastusalukseen ja heidän käyttämänsä alus otettu hinaukseen, salakuljettajat ovat hyökänneet pelastusaluksille.

"Siellä on aseilla uhaten vaadittu vene takaisin itselle. Näitä tapauksia oli viime vuonna pari, ja tämän vuoden alussakin on ollut kaksi tapausta. Niissä on käytetty tuliaseita."

Välimerellä pyöritään nyt noidankehässä, kuvaa Laitinen. Merivalvonnan lisääminen johtaa siihen, että yhä useampia aluksia pelastetaan merestä. Tieto siitä leviää, ja pelastamisesta tulee vetovoimatekijä. Sen seurauksena merelle lähdetään entistä huonokuntoisemmilla aluksilla.

Italian laivasto yritti ehkäistä siirtolaisvirtaa syksyllä 2013 noin vuoden kestäneellä Mare Nostrum -laivasto-operaatiolla. Siinä laivaston alukset pyrkivät toimimaan mahdollisimman lähellä Libyan rannikkoa.

"Salakuljettajat hykersivät ja hieroivat käsiään, että nyt tulee helpoksi tämä homma: purkki kuin purkki voidaan lähettää merelle. Siitä muodostui vetovoimatekijä. Se kyllä tiedettiin, mutta italialaiset eivät uskoneet. Tilastot näyttävät kiistatta sen, että näin tapahtui. Italialaiset vetäytyivät, kun huomasivat, ettei se ollut oikea tikki", Laitinen sanoo.
[...]

HS

Ink Visitor

He salakuljettavat pakolaisia

Tripolissa asuva Mered Medhanie veloittaa jokaiselta pakolaiselta matkasta Eurooppaan 1 600 euroa. Takeita määränpäähän pääsemisestä ei kuitenkaan ole.

Laivamatka Pohjois-Afrikasta Italiaan ja Maltalle on maailman vaarallisimpia. Matkasta selviytyneet kertovat, miten heidät on ahdettu huonokuntoisiin aluksiin ahtaasti kuin karja ilman ruokaa ja juomaa.

Eritreasta kotoisin oleva Mered Medhanie on yksi pakolaisten salakuljettajista. Hän on lastannut yli 8 000 pakolaista Eurooppaan yrittäviin huonokuntoisiin aluksiin. Osa pääsee perille, osa hukkuu Välimereen.

34-vuotiaalla Mered Medhaniella on kaksi lasta, ja hän asuu Tripolissa kauniissa talossa perheensä kanssa. Ystävät kutsuvat häntä kenraaliksi, ja se miellyttää häntä todella paljon.

- Minulla on samanlainen tyyli kuin Muammar Gaddafilla. Kukaan ei ole minua kovempi, Medhanie sanoi.


Liikaa lastia

Italian poliisit uskovat, että Medhanie ja etiopialainen Ermias Ghermay ovat jakaneet keskenään Libyan salakuljetusmarkkinat. He tekevät tiiviisti yhteistyötä Italiassa olevien verkostojen kanssa.

- He sanovat, että lastaan aina liian paljon pakolaisia laivaan, mutta he (pakolaiset) haluavat lähteä mahdollisimman pian, Medhanie sanoi puhelimessa. Italian poliisi on jo jonkin aikaa salakuunnellut Medhanien puhelinta ja hänen puhelujensa ansiosta Italian poliisi pystyi viikonloppuna pidättämään peräti 24 Italiassa operoivaa salakuljettajaa.

Poliisin mukaan salakuljettajien joukossa on eritrealaisia, etiopialaisia, ghanalaisia ja norsunluurannikkolaisia. He ovat vastanneet Italiaan päässeiden pakolaisten reiteistä eteenpäin. He ovat mm. auttaneet pakolaisia Sisilian vastaanottokeskuksiin, Roomaan ja sieltä eteenpäin muihin EU-maihin.


Iso bisnes

Laittomien pakolaisten salakuljettaminen on iso bisnes. Siinä liikkuu vuodessa rahaa 300-500 miljoonaa euroa. Yhden pakolaisen matka maksaa non 1 600 euroa. Tänä vuonna jo 35 000 pakolaista on tehnyt vaarallisen merimatkan päästäkseen Eurooppaan.

- Pakolaisia on liikaa Libyassa. Heillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin antaa henkensä salakuljettajien käsiin, ja salakuljettajat taas voivat laskea palvelujensa tasoa. Kysyntä sanelee hinnat, Giampaolo Muscemi sanoi. Hän on kirjoittanut kirjan salakuljettajista.

Salakuljetus on helppoa, sillä Libyan rannikkovartiostolla ei ole resursseja puuttua asiaan.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015042119555236_ul.shtml
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Kemolitor

Mered Medhanie siis salakuljettaa pakolaisia, joita kuitenkin on vain pieni osa Välimeren yli tulevista. Ilmeisesti aika hyvä työmoraalilla varustettu hemmo, jos hän ennen kuljetusta selvittää, onko kyseessä pakolainen vaiko vain ainoastaan laiton maahanpyrkijä, jolla ei ole mitään toivoakaan pakolaisstatuksen saamisesta.

Mutta keitä ovat "laittomat pakolaiset"?

Roope

Quote from: Pikkuvaimo on 21.04.2015, 09:04:15
Ihmettelen, ettei kukaan suvaitsevainen maailmanpelastaja ole vielä keksinyt ehdottaa koko Euroopan yhteystyönä toteutettavaa ilmaista ja säännöllistä, isoilla paateilla hoidettavaa laivaliikennettä kaikille halukkaille tulijoille. Ajatelkaa nyt - kun ei tarvitsisi maksaa ihmissalakuljettajille ja laivat olisivat turvallisia, ei kukaan enää hukkuisi, hädänalaiset pääsisivät hädästä ja meillä olisi hyvä mieli!

Toki on ja juuri tuolla logiikalla. Esimerkiksi Deutsche Wellen toimittaja muutama viesti sitten:
Quote from: DWSmugglers would finally be stopped if the EU just transported 1,000 migrants from African ports each day on chartered ferries to Italy and Spain - legally and free of charge. Then people would no longer have a reason to board unseaworthy vessels, floating wrecks. That means 365,000 migrants each year, which is not more than the number of people getting on boats nowadays.

And then? Will Europe welcome more people?

What would happen to migrants who come to Europe? In the medium term, they would have to have to be moved from the Mediterranean region and "distributed" throughout the European Union.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset