News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2009-04-01 Italia: Välimeren vaarat ja Lampedusan liikenne (yhdistetty)

Started by Saippuakupla, 01.04.2009, 10:43:23

Previous topic - Next topic

Juffe

Quote from: Malla on 22.12.2014, 18:56:37
Quote from: Roope on 21.12.2014, 22:43:12
Quote"Kohtuutonta laskea kiintiötä nyt"
(...)
– Bussissa oli humalainen äijä, joka loukkasi somalialaista lasta ilman, että kukaan protestoi. Sellainen ei ollut ok kymmenen vuotta sitten. Tuntuu siltä, että puuttumisen kynnys on noussut, sanoo Lehtinen, kun tapaan hänet Pakolaisavun toimistossa Sörnäisissä joulukuun alussa.
(käännös)
Hbl: "Orimligt att sänka kvoten nu" 21.12.2014

Hetkonen: jos kukaan ei protestoinut, ei kai sitten Lehtinenkään?
Niinpä. Ja jos protestoi, niin sekin voi selittää, mikseivät muut niin tehneet. Ei normisuomalainen koe tarvetta puuttua asiaan, jonka joku muu on jo ehtinyt ottaa hoitaakseen.

guest12632

QuoteJussi Förbom: Turvaton Eurooppa
Euroopan unioni kohtelee siirtolaisia turvallisuusuhkana ja pitää heidän ihmisoikeuksiaan toisarvoisina. Yhä useampi hukkuu Välimeren vesiin.

Miksi on Euroopan tehtävä turvata ihmisoikeudet jossain Afrikassa? Miksi Jussi Förbom ei ole huolestunut siitä, että Afrikan maat eivät itse takaa kansalaistensa ihmisoikeuksia?

Quote
Räsäsen ja hänen kollegoidensa on ymmärrettävä, että ihmiset eivät lakkaa pakenemasta sotaa, konflikteja, vainoa ja kestämättömiä elinolosuhteita siksi, että Räsänen ja hänen kollegansa niin tahtoisivat. Yhtä vähän vallanpitäjät voivat vain tahtomalla tehdä tyhjäksi pakolaisuuteen pakotettuja ihmisiä koskevat ihmisoikeusvelvoitteet.

Jussi Förbomin ja hänen kollegoidensa on ymmärrettävä, että jos Afrikan väestöräjähdyksen annetaan purkautua Eurooppaan, on Eurooppakin kohta täynnä ja sitten ei ole enää kellään kivaa. Tulijat eivät tule loppumaan, vaikka ottaisimme tänne kuinka paljon ihmisiä tahansa. Se ei edes poista lähtömaiden kurjuutta vaan tekee meidänkin elämästämme kurjaa. Puhe siirtolaisten oikeuksien asettaminen etusijalle tarkoittaa rajojen avaamista. Loputonta tulijavirtaa ei edes yritettäisi erotella jyviin ja akanoihin. Se olisi katastrofi Euroopalle. Jussi Förbomin mukaan Eurooppaan pitää voida muuttaa, koska muualla on kurjaa. Olen eri mieltä. Väestöräjähdys on afrikkalaisten itsensä aiheuttama ongelma, joten myös sitä seuraavat mahdolliset ihmisoikeusongelmat ovat heidän itsensä vastuulla.

Sitä paitsi: nuo välimeren yli tulevat siirtolaiset eivät ole edes kovin hädänalaisia. He ovat lähes poikkeuksetta ohittaneet matkallaan turvallisia maita, mutta eivät ole jääneet sinne. Toisekseen heillä on varaa siihen kalliiseen ihmissalakuljettajilta ostettuun veneretkeen. Olisi kannattanut sijoittaa ne rahat uuden elämän aloittamiseen siellä turvallisessa maassa.

Kemolitor

Quote
Laiva kaapattu Korfun edustalla

Korfun edustalla on kaapattu laiva, kertoo Kreikan televisio.
Tv:n mukaan alus lähetti hätäkutsun, koska sillä epäillään olevan aseistettuja henkilöitä.

Kreikan valtiollinen NERIT- televisiokanava ei kertonut tapauksesta muita yksityiskohtia kuin sen, että "laittomat siirtolaiset" olisivat osallisina laivan tapahtumiin.

Kreikan viranomaisten mukaan hätäsignaali lähetettiin aluksesta, joka kulkee Moldovan lipun alla. Viranomaisten mukaan aluksella on luultavasti satoja laittomia maahanpyrkijöitä.

Uutistoimisto AFP:n mukaan kreikkalaisia pelastushelikoptereita on lähetetty alueelle.

IS: Laiva kaapattu Korfun edustalla

Faidros.

Quote from: Kemolitor on 30.12.2014, 14:38:55
Kreikan valtiollinen NERIT- televisiokanava ei kertonut tapauksesta muita yksityiskohtia kuin sen, että "laittomat siirtolaiset" olisivat osallisina laivan tapahtumiin.
IS: Laiva kaapattu Korfun edustalla

Aijai tätä dzuurnalismin tasoa! Tänään on hompanssitkin oppineet ettei laittomia siirtolaisia ole olemassakaan, ehei, vaikka olisivat tehneet rikoksia!
Hyihyi NERIT ja IS! >:(
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Kyseessä on Moldovan lipun alla purjehtiva alus jonka laittomat aseistautuneet maahantunkeutujat ovat kaapanneet.

Tästäkin voisi laittaa oman ketjun, koska tämä liittyy Kreikkaan Korfulle, eikä Italiaan Lampedusaan.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Ink Visitor

If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Marius

Minun mielestäni Italia ei kuulu Eurooppaan vaan Afrikkaan.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Kemolitor

Quote from: Pikkupoika on 28.12.2014, 16:56:07
Kreikan ja Italian väliä kulkenut 2009 rakennettu matkustaja-alus palaa välimerellä. Tyhmempi voisi hakea vertailukohtaa vaikka Estonia- onnettumuudesta, mutta ei Hyysärin Heikki Aittokoski:

QuoteTausta: Välimeri on murheen meri ennen kaikkea siirtolaisille
Laittomien siirtolaisten hukkumiset saavat paljon vähemmän huomiota – osittain juuri siksi, että ne tapaukset ovat niin toistuvia. Kansainvälinen siirtolaisjärjestö IOM arvioi marraskuun alussa, että Välimerellä oli tänä vuonna hukkunut siihen mennessä noin 3 200 Eurooppaan pyrkijää.
HS: "Välimeri on murheen meri ennen kaikkea siirtolaisille" 28.12.2014

Aittokoskella taisi olla tietoa, jota ei vielä tuolloin ollut kerrottu julkisuuteen. Välimerellä palanut laiva liittyy kovasti laittomiin siirtolaisiin:

Quote
Syyttäjä: Välimerellä palaneessa laivassa oli salamatkustajia

Välimeren matkustajalaivapalon uhriluku saattaa nousta vielä rajusti, sanoo laivaturmaa tutkiva italialainen syyttäjä Giuseppe Volpe kansainvälisten uutistoimistojen mukaan. Tämä johtuu hänen mukaansa laivalla salaa matkustaneista siirtolaisista, joita ei ole listattu matkustajaluetteloon.

"Ottaen huomioon, että laiva on kiistämättä kuljettanut laittomia siirtolaisia, jotka oli luultavasti piilotettu ruumaan, pelkäämme löytävämme lisää kuolleita, kun tutkimme hylyn", Volpe sanoo.
-----
Myös Kreikan kauppa- ja merenkulkuministeri Miltiadis Vartisiotis arvioi matkustajalistojen olevan todennäköisesti epätarkkoja.
-----
Kreikkalaisen televisioaseman mukaan tulipalo syttyi laivan autokannella, mistä se levisi nopeasti. Autokannella on 195 autoa. Autojen lisäksi laivan alakannella on myös 20–25 oliiviöljyllä lastattua tankkiautoa.

Italia on ilmoittanut aloittavansa tulipalosta rikostutkinnan.
-----
Koko juttu:
HS: Syyttäjä: Välimerellä palaneessa laivassa oli salamatkustajia


Kemolitor

Quote from: Roope on 21.12.2014, 22:43:12
Quote"Kohtuutonta laskea kiintiötä nyt"

Samaan aikaan kun pakolaisia on maailmassa ennätysmäärä, Suomi pienentää pakolaiskiintiötään. – Asenneilmastosta on tullut kovempi viime vuosina, sanoo Pakolaisavun uusi toiminnanjohtaja Annu Lehtinen.

– Jos kriittisyys on niin fiksua, vähintä mitä voi pyytää, on pysyä tosiasioissa. Ja vastuu on sitä suurempi, mitä näkyvämmässä asemassa toimii.

(käännös)
Hbl: "Orimligt att sänka kvoten nu" 21.12.2014

Tuo tosiasioissa pysyminen oli oikein viisaasti sanottu. Ja vielä vastuuasiakin, olen samaa mieltä hänen kanssaan siitä. On aivan toista kirjoitella paikkansapitämättömyyksiä jonkun lehden uutiskommentteihin nimettömänä kuin vaikkapa antaa virallista lausuntoa Helsingin maahanmuuttoasoiden päällikön ominaisuudessa.

Tosiasioissa pysymisestä tulee aina ensimmäisenä mieleen nämä kolme klassikkoa:

Annika Forsander: Somalien tilannetta Helsingin maahanmuuttoasioiden johtaja Forsander kuitenkin ihmettelee. Muissa maissa somalit ovat sulautuneet yhteiskuntaan hyvin.

Soile Syrjäläinen: Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan.

Johanna Suurpää: Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta.


Joku voi ajatella, että eikö noita perustyperyyksiä ole jo toisteltu kyllästymiseen asti. Tietääkseni ei kukaan näistä kolmesta ole kumonnut lausuntoaan vaan ilmeisesti seisoo edelleen tanakasti "tosiasiansa" takana, joten siksi niitä voi ja pitää toistella.

Kemolitor

Hesarissa Heikki Aittokosken blogikirjoitus:

Quote
Jos ihmiskunnan tulevaisuus kiinnostaa, suuntaa katseesi Afrikkaan
-----
Jos Afrikasta haluaa yleistyksiä hakea, niin demografia on tärkeimmästä päästä. Harvat asiat ovat ihmiskunnan tulevaisuuden kannalta yhtä merkittäviä kuin väestökehitys. Ja Afrikan väestökehitys on vähintäänkin rajua.

Afrikassa on 54 valtiota, joiden välillä on tietysti suuria eroja. Useimpien valtioiden sisällä on myös suuria alueellisia eroja.

Mutta demografinen kokonaiskuva on hätkäyttävä. Afrikkalaisia on nyt noin 1,1 miljardia. Jos nykyiset kasvuennusteet toteutuvat, Afrikan kokonaisväkiluku nelinkertaistuu noin neljään miljardiin vuoteen 2100 mennessä. Pelkästään nigerialaisia saattaa silloin olla 900 miljoonaa. (Euroopan väkiluku pysyy useimmissa kasvuennusteissa suunnilleen nykytasolla, alle 700 miljoonassa.)
-----
Siispä yleistämisen uhallakin: Afrikan syntyvyysluvut ovat planeetan mittareista tärkeimpiä. Ken on kiinnostunut ihmiskunnan tilasta, seuratkoon demografiaa. Maailman tulevaisuus on nykyhetkeä paljon afrikkalaisempi.

PS. Verkosta löytyy mielin määrin maailman ja Afrikan väestökehitystä koskevia katsauksia. Tiedot ja ennusteet ovat osittain ristiriitaisia. Tässä kiinnostuneille kaksi tuoretta YK-raporttia, jotka kartoittavat Afrikan tilannetta uskottavasti: Unicef: Generation 2030 kertoo väestökehityksestä yleisesti ja syntyvyydestä erityisesti. The State of African Cities painottuu kaupungistumiseen.

Koko juttu:
HS: Jos ihmiskunnan tulevaisuus kiinnostaa, suuntaa katseesi Afrikkaan

Ihmiskunnan tulevaisuus näyttää aika pelottavalta noiden lukujen valossa. Eurooppaanhan Afrikan lisääntyvä väestö suuntaa kulkunsa. Ei taida olla tulevaisuudessakaan pulaa Välimeren yli tulijoista.

Tämän kirjoituksen rinnalla voi sitten lueskella Umayya Abu-Hannan vuoden takaista kirjoitusta Perverssiä, jossa hän todistelee Nigerian nousevan maailmanmahdiksi väestökasvunsa takia.

Rusinapulla

Fear of a black planet. Tosiaan, onko maapallo tulevaisuudessa luku- ja kirjoitustaidottomien apinoiden planeetta? Tarkoitan Boko Haramin ja Isisin barbaareja. Suinkaan ihan kaikki afrikkalaiset eivät ole primitiivireaktioiden voimalla toimivia sekunnissa hurjistuvia kuvainraastajia.
"Teidän on pakko hyväksyä meidän ikivanhat perinteemme: lihakarjan teurastaminen islamilaiseen tapaan tai vaikka se, että naiset pitävät huivia. Tästä ei voi keskustella."
- H. Bahmanpour 16.9.2014 Helsingin Sanomat

Lahti-Saloranta

QuoteTausta: Välimeri on murheen meri ennen kaikkea siirtolaisille
Laittomien siirtolaisten hukkumiset saavat paljon vähemmän huomiota – osittain juuri siksi, että ne tapaukset ovat niin toistuvia. Kansainvälinen siirtolaisjärjestö IOM arvioi marraskuun alussa, että Välimerellä oli tänä vuonna hukkunut siihen mennessä noin 3 200 Eurooppaan pyrkijää.
EU:n kannattaisi rakentaa välimeren yli silta tai vaihtoehtoisesti tunneli sen ali jotta Afrikasta tulevat huippuosaajat voisivat ylittää sen turvallisesti. Poistuisi samalla työttömyyskin Euroopasta sillä olisi se niin mahtava rakennusprojekti että sen toteuttamiseen pitäisi haalia vielä työvoimaa Afrikastakin.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Roope

Quote from: Lahti-Saloranta on 06.01.2015, 17:27:26
EU:n kannattaisi rakentaa välimeren yli silta tai vaihtoehtoisesti tunneli sen ali jotta Afrikasta tulevat huippuosaajat voisivat ylittää sen turvallisesti.

QuoteAtlantropa oli saksalaisen arkkitehdin Herman Sörgelin (1885–1952) jättisuunnitelma rakentaa pato Gibraltarin salmen poikki, jolloin Välimeren pinta laskisi ja saataisiin vesivoimaa, uutta maata ja Afrikkaan vettä, jolloin Saharan autiomaa voitaisiin ottaa viljelykäyttöön. Pato olisi yhdistänyt myös Euroopan ja Afrikan ja Atlantropa tarkoittikin yhdistynyttä Eurooppaa ja Afrikkaa. Padon rakennustöiden oli määrä vähentää myös työttömyyttä. Padolla ajateltiin olevan myös maailmanpoliittista merkitystä, koska se yhdistäisi valtioita ja edistäisi maailmanrauhaa. Sörgel esitti suunnitelmansa vuonna 1928 ja työskenteli sen parissa aina kuolemaansa saakka.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Atlantropa

http://en.wikipedia.org/wiki/Atlantropa

http://en.wikipedia.org/wiki/Atlantropa#mediaviewer/File:Map_of_the_Atlantrop_Projekt_en.png
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Kemolitor

Quote
Komissaari: EU:hun tuli lähes 300 000 maahanpyrkijää

EU:n alueelle saapui viime vuonna yli 276 000 paperitonta maahantulijaa, kertoo maahanmuuttokomissaari Dimitris Avramopoulos.

Noin 207 000 maahanpyrkijää tuli Välimeren yli. Tulijoita oli muun muassa Syyriasta, muualta Lähi-idästä ja Afrikasta.

- Salakuljettajat etsivät uusia reittejä Eurooppaan ja keksivät uusia tapoja käyttää hyväkseen konflikteja ja sotia pakenevia ihmisiä, Avramopoulos sanoi puheessaan EU-parlamentille.

Avramopoulosin mukaan Turkista on tullut vaihtoehtoinen reitti salakuljettajille. Nykyisin salakuljettajat myös tunkevat satoja ihmisiä laivoihin ja hylkäävät alukset merelle ajelehtimaan.

Syyskuun jälkeen Eurooppaan - ja etenkin Italiaan - on tullut yli 12 rahtialusta, jotka ovat kuljettaneet satoja maahanpyrkijöitä. Aiemmin salakuljettajat käyttivät pienempiä aluksia.

IL: Komissaari: EU:hun tuli lähes 300 000 maahanpyrkijää

Noin kaksi kolmasosaa tulijoista tuli siis Välimeren yli. Kehitysavun ja avustusjärjestöjen avulla saadaan kehimaissa aikaiseksi se, että entistä useampi kasvaa aikuiseksi, joten tulijoita riittää.

Kertookohan luku 207 000 maahanpyrkijää niiden määrän, jotka ovat ilmoittautuneet viranomaisille, todennäköisesti. Siihen sitten vielä päälle se joukko, joka ei ilmoittaudu mihinkään vaan rantautuu esimerkiksi Espanjaan, jämähtää sinne muutamaksi vuodeksi yrittäen kerätä rahaa matkaan kohti Pohjoismaita.

Roope

Quote from: Kemolitor on 14.01.2015, 12:26:27
Kertookohan luku 207 000 maahanpyrkijää niiden määrän, jotka ovat ilmoittautuneet viranomaisille, todennäköisesti. Siihen sitten vielä päälle se joukko, joka ei ilmoittaudu mihinkään vaan rantautuu esimerkiksi Espanjaan, jämähtää sinne muutamaksi vuodeksi yrittäen kerätä rahaa matkaan kohti Pohjoismaita.

Vaikea sanoa, kun tuosta ei selviä sekään, mitä uudella muotisanalla "paperiton" tässä yhteydessä tarkoitetaan. Pelkästään turvapaikanhakijoitakin saapui EU-alueelle viime vuonna UNHCR:n vielä loppuvuoden osalta puutteellisten tilastojen mukaan yli 500 000.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

multa tulille

Näin tossa jotain puhetta siitä, että ranskalaiset ovat lähettäneet tukialus  Charles De Gaullen Välimeren itäpäähän. Ehkä aluksen  toiminta-aluetta  ja tehtäväkuvaa voisi noitten  Pariisin keppostelujen johdosta vähän laajentaa... Ja ai niin, amerikkalaisilta voisi kysyä kokemuksista, miten he hoitelivat Tyynellä merellä  nousevan  auringon miehet, joilla  ei myöskään ollut maahantulopapereita.... Sielläkin oli tukilaivoja ... ja  lentokoneita.

ike60

Quote from: Kemolitor on 14.01.2015, 12:26:27
Quote
Komissaari: EU:hun tuli lähes 300 000 maahanpyrkijää
[..]
Avramopoulosin mukaan Turkista on tullut vaihtoehtoinen reitti salakuljettajille. Nykyisin salakuljettajat myös tunkevat satoja ihmisiä laivoihin ja hylkäävät alukset merelle ajelehtimaan.

Syyskuun jälkeen Eurooppaan - ja etenkin Italiaan - on tullut yli 12 rahtialusta, jotka ovat kuljettaneet satoja maahanpyrkijöitä. Aiemmin salakuljettajat käyttivät pienempiä aluksia.

IL: Komissaari: EU:hun tuli lähes 300 000 maahanpyrkijää

Kuulostaa siltä, että pienemmät romulaivat ovat käyneet vähiin ja muuttuneet sen verran hintaviksi että niitä ei kannata käyttää ihmissalakuljetukseen. Pienissä aluksissa on ihmissalakuljettajille paljon etuja: merivartiosto ei havaitse niitä niin helposti, niillä voi purjehtia sellaisiakin reittejä joita isoilla ei pääse jne. Luullakseni tuo alusten hylkääminen liittyy salakuljettajien haluun välttää pidätys: iso alus havaitaan helposti, ja jos miehistö on paikalla, sen putkassaolokauden aika on pois ansaintamahdollisuuksista.  Aluksen hylkääminen tekee siitä kertakäyttöisen, mikä tietenkin pienentää katetta. Isoissa romualuksissa on myös isommat riskit salakuljettajille: sen ostohinta on pakosta jossain määrin korkeampi kuin pienen (enemmän romumetallia), ja jos alus vikaantuu pahasti, sen korjaaminen voi olla vaikeaa ihmissalakuljettajien tietotaidolla, ja pahimmassa tapauksessa koko kallis investointi menee hukkaan.

Mahdollista on toki sekin, että isojen alusten merkittävin kustannusetu - mahdollisuus kuljettaa suunnilleen samalla miehistöllä paljon enemmän salakuljetettavia kerralla - on myös osaltaan johtanut alusten koon kasvuun. Luulen kuitenkin, että se on noihin haittoihin verrattuna vähäpätöinen seikka.

E: Unohtui kirjoittaa se ilmeinen johtopäätös: jos pienet romulaivat ovat kallistuneet hinnaltaan ja tämä johtuu siitä että ne käyvät vähiin, on tämä varsin lohdullista Välimeren ihmissalakuljetustilannetta ajatellen. Salakuljetuksen kustannusten kohoaminen johtaa hintojen kohoamiseen, mikä väkisinkin vähentää tulijamääriä. Meritse tapahtuvan ihmissalakuljetuksen kannattavuus alenee. EU voisi tukea kehitystä ostamalla itäisen ja eteläisen Välimeren markkinoilta pois huonokuntoisia laivoja. Tällaista EU:n puuttumista markkinatalouteen minäkin kannattaisin.

Leso

Itse näkisin, että alusten koon kasvu on tarkoituksellista. Isojen laivojen hylkääminen on osa suunnitelmaa, joten mitään tietotaitoa laivan kunnossa pitämiseen ei tarvita.

Aina ne tuppaa hylkääntymään Euroopan rannikon lähettyville.
Vai montakohan on uponnut jollain kaikkien tutkien katvealueella?  :roll:
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

ike60

Quote from: Leso on 15.01.2015, 03:23:42
Itse näkisin, että alusten koon kasvu on tarkoituksellista. Isojen laivojen hylkääminen on osa suunnitelmaa, joten mitään tietotaitoa laivan kunnossa pitämiseen ei tarvita.

Kyllä sitä tietotaitoa tarvitaan että saadaan se romualus edes lähelle Italian rannikkoa. Tärkeimmät salakuljetuslaivojen lähtösatamat sijaitsevat satojen kilometrien päässä Italian rannikolta, ja aluksen pitää kestää tuo varsinkin talvella kohtalaisen vaativakin matka. Moottoreiden pitää käydä, laivan pitää olla ohjattavissa ja pysäytettävissä jotta miehistö voi turvallisesti lähteä pois sieltä, ja laivan pitää pysyä pinnalla. Romulaivojen kyseessä ollen tämän kaiken toteutuminen ei ole millään tavalla tähtiin kirjoitettua. Mukana pitää seurata vielä se pienempi alus jolla ison aluksen miehistö palaa takaisin lähtömaahan.

Isojen laivojen käyttö ja niiden hylkääminen on tietenkin osa suunnitelmaa, mutta tällainen toiminta tuottaa melko väkisin paljon suuremmat kulut kuin se aiempi. Ennen tarvittiin yksi laiva ja siihen miehistö. Nyt tarvitaan 2 laivaa (iso ja pieni), ja se iso vielä menetetään. Molempiin tarvitaan menomatkalle jonkinlainen miehistö. Niinpä voi olettaa että jotain on tapahtunut että kahden laivan taktiikka tuottaa kuitenkin enemmän nettovoittoa. Osa siitä tulee tietenkin siitä, että isoon laivaan mahtuu enemmän kuljetettavia, mutta osa voi hyvinkin olla seurausta siitä, että pienten laivojen hinta on noussut niiden käytyä vähiin.

Leso

Saat kyllä selittää minulle vielä kolmannen kerran, että miten niin muka niitten isompien alusten käyttöön on "ajauduttu".

Oletko ihan oikeasti sitä mieltä, että tätä toimintaa rahoitetaan vain kyytimaksuillla?
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

ike60

Quote from: Leso on 15.01.2015, 21:34:03
Saat kyllä selittää minulle vielä kolmannen kerran, että miten niin muka niitten isompien alusten käyttöön on "ajauduttu".

Siten on voitu ajautua että pienemmät alukset ovat muuttuneet tuohon käyttötarkoitukseen liian kalliiksi. Veikkaan että salakuljettajat käyttäisivät mieluummin niitä aiemmin käytettyjä pienempiä aluksia, koska niitä on vaikeampi havaita, ne ovat ketterämpiä, niillä voi ajella sellaisissakin paikoissa joissa isompi laiva karahtaa pohjaan, ja luultavasti ihmissalakuljettajilla on niiden käytöstä enemmän kokemustakin. Pienten alusten hinta on kuitenkin voinut käydä liian korkeaksi, tai saatavuus huonoksi; tämä on voinut johtua siitä että rajavalvontaviranomaiset ovat takavarikoineet niitä pieniä aluksia sen verran monta että niiden määrä on käynyt vähäiseksi lähtömaissa. Markkinatalouden lainalaisuuksien mukaan pienten alusten hinta on sitten noussut, ja kun raha ratkaisee ihmissalakuljetuksessakin, salakuljettajat ovat joutuneet käyttämään niitä isompia.

Quote from: Leso on 15.01.2015, 21:34:03
Oletko ihan oikeasti sitä mieltä, että tätä toimintaa rahoitetaan vain kyytimaksuillla?

Millä muulla? Kuka noista laivakyydeistä maksaa jolleivät kyytiläiset itse (tai tarkemmin sanoen useassa tapauksessa sukulaisringit jotka ovat keränneet rahat että sukulaispoika pääsee Eurooppaan lihapatojen ääreen ja alkaa lähettämään rahaa kotimaahan)?

Aallokko

Eikö ne nyt saa sinne yleiseurooppalaista sotalaivastoa tekemään pelleilystä lopun?

Laittomia maahanpyrkijöitä tuovat laivat pysäytettäisiin merellä heti niiden tultua jonkun EU-maan aluevesille. Ne pakotettaisiin takaisin, jos ei muuten niin pidättämällä päällystön ja hinaamalla paatin.

Bisnes lopahtaisi salakuljettajilta. Myös niiden asiakkaat alkaisivat miettiä kahteen kertaan sijoitusta hyvin epävarmaan arpaan.

Iloveallpeople

QuoteItaliassa katoaa pakolaislapsia enemmän kuin Suomeen tulee turvapaikanhakijoita yhteensä

Italiassa katosi viime vuonna enemmän alaikäisiä turvapaikanhakijoita kuin Suomeen tuli kaikkia turvapaikanhakijoita yhteensä. Hätkähdyttävä tilastotieto kuvaa sitä, miten eri kokoluokassa maahanmuuton ongelmat ovat eri EU-maissa.

Suomeen tuli viime vuonna 3 651 turvapaikanhakijaa, kun Italiassa pelkästään alaikäisiä venepakolaisia rantautui maahan yli 14 000, kertoo verkkolehti TheLocal.it.

Italian viranomaisten mukaan maahan tulleista alaikäisistä turvapaikanhakijoista 3 707 katosi, eli Italian viranomaisilla ei ole enää tietoa heidän olinpaikastaan. Yli 170 000 ihmistä teki viime vuonna vaarallisen merimatkan päästäkseen Afrikasta tai Lähi-idästä Italiaan. Monelle laittomalle maahantulijalle Italia on vain välietappi matkalla muualle Eurooppaan.

Varsinkin yksin tulevat alaikäiset maahantulijat ovat kuitenkin alttiita monenlaiselle hyväksikäytölle. Italian hallitus on TheLocal-verkkolehden mukaan perustanut erityisyksikön, jonka tehtävä on estää alaikäisten maahantulijoiden joutuminen esimerkiksi prostituoiduiksi tai muuten rikollisten käsiin.

Suomeen viime vuonna tulleista alaikäisistä turvapaikanhakijoista yhteensä 196 tuli maahan yksin ilman vanhempiaan. Suurin osa yksin tulevista alaikäisistä turvapaikanhakijoista saa jäädä Suomeen.

Kaleva
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Eino P. Keravalta

QuoteHätkähdyttävä tilastotieto kuvaa sitä, miten eri kokoluokassa maahanmuuton ongelmat ovat eri EU-maissa.

Niin, haittamaahanmuuton aiheuttamat ongelmat ovat suoraan verrannollisia haittamaahanmuuton määrään.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Golimar

QuoteItaliassa katoaa pakolaislapsia enemmän kuin Suomeen tulee turvapaikanhakijoita yhteensä

Italiassa katosi viime vuonna enemmän alaikäisiä turvapaikanhakijoita kuin Suomeen tuli kaikkia turvapaikanhakijoita yhteensä.
Kaleva

Jassoo ja kuinka moni noista lapsukasista oli alle 30-vuotiaita?

Iloveallpeople

Quote from: Golimar on 16.01.2015, 19:03:27
Jassoo ja kuinka moni noista lapsukasista oli alle 30-vuotiaita?

Oikeasti vai oman ilmoituksen mukaan? Veikkaisin, että oikeasti alaikäisiä oli 15 prosenttia ja alle 30-vuotiaita 75 prosenttia.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Uuno Nuivanen

QuoteSuurin osa yksin tulevista alaikäisistä turvapaikanhakijoista saa jäädä Suomeen.

Kuten 17-vuotias nuoriherra Musa.

(http://img407.imageshack.us/img407/8229/musa17v.jpg)

http://hommaforum.org/index.php/topic,80112.0.html


Kemolitor

Italialaiset eivät oikein ymmärrä tarjolla olevaa rikkautta ja voimavaraa:

Quote
Italialaisten asenne maahanmuuttajia kohtaan tiukkenee

Demos-tutkimuslaitoksen sunnuntaina julkaiseman mielipidemittauksen mukaan 36 prosenttia italialaisista on sitä mieltä, että maahanmuuttajat ovat uhka heidän työllistymiselleen. Vuosi sitten tammikuussa tätä mieltä oli 33 prosenttia italialaisista.

Vastaavasti 34 prosenttia italialaisista pitää maahanmuuttajia uhkana yleiselle järjestykselle ja henkilökohtaiselle turvallisuudelleen. Vuosi sitten tammikuussa tätä mieltä oli 31 prosenttia maan kansalaisista.

Tämä uhkakuva oli italialaisten keskuudessa laskussa vuodesta 2007 lähtien (51 %) aina joulukuuhun 2012 saakka (26 %), mutta se on jälleen kääntynyt selvään nousuun.

Suurin muutos on tapahtunut käsityksissä maahanmuuttajien aiheuttamasta uhasta italialaisten uskonnolle, kulttuurille ja identiteetille. Tätä pitää nyt uhkana 30 prosenttia italialaisista, kun vuosi sitten sen katsoi uhaksi 23 prosenttia maan kansalaisista.

Suhtautuminen jatkuvasti maahan tulevien pakolaislaivojen ihmislasteihin jakaa kansan likipitäen kahtia. Italialaisista 44 prosenttia on sitä mieltä, että pakolaiset on otettava vastaan. Sen sijaan 45 prosenttia on sitä mieltä, että heidät pitäisi käännyttää. Haastatelluista 11 prosenttia ei osaa tai ei halua sanoa tähän kantaansa.

VU: Italialaisten asenne maahanmuuttajia kohtaan tiukkenee