News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2011-02-04 Vartti: Taksikuski ei ottanut romaneja kyytiin

Started by skrabb, 04.02.2011, 11:35:26

Previous topic - Next topic

skrabb

QuoteTaksikuski ei ottanut romaneja kyytiin

Taksinkuljettaja ei suostunut ottamaan kolmea romanimiestä kyytiinsä Tallinnanaukion taksitolpalta Itäkeskuksessa viime viikonloppuna.

–?Kun yksi romani on kerran jättänyt kyydin maksamatta, ei teikäläisillä ole taksiini mitään asiaa, kuljettaja raivosi miehille.

Välikohtauksesta huolimatta romanimiesten ei tarvinnut jäädä pitkäksi aikaa taksitolpalle värjöttelemään. Toinen taksikuski suostui viemään miehet määränpäähänsä, kun nuorukaiset maksoivat tarvitsemansa kyydin etukäteen.

Pääkaupunkiseudulla toimivassa taksien välityskeskuksessa, Lähitaksissa, romanimiesten kyydittämisestä kieltäytyneen kuljettajan arvioidaan menetelleen virheellisesti.

–?Kuljettaja voi tarvittaessa pyytää asiakasta todistamaan maksukykynsä. Suoralta kädeltä ketään ei pitäisi jättää ilman kyytiä ainakaan, jos asiakkaan maksuvalmiutta ei ole selvitetty, Lähitaksista kerrotaan.

Vastaavilla linjoilla ollaan myös Helsingin Taksi-Data Oy:ssä.

–?Taksiliikennelain mukaan kuljettaja voi kieltäytyä kyydistä työturvallisuuteen vedoten. Kuvaukseen sopivista tilanteista ei kuitenkaan ole tullut asiakaspalautetta yli viiteen vuoteen, yhtiöstä sanotaan.

Taksiyritysten mukaan asiakkaiden maksukykyä saatetaan arvioida varsinkin pitkien matkojen yhteydessä. Tapaukset, joissa asiakkaat jättää kyytinsä maksamatta eivät ole harvinaisia. Pummilla matkustamista ei kuitenkaan tahdota katsoa minkään yksittäisen kansanryhmän tai kansallisuuden aiheuttamaksi ongelmaksi.

–?Jos kyyti jää maksamatta, on kysymyksessä petos, jonka käsittely kuuluu poliisille, Lähitaksista ja Taksi-Datasta todetaan.

Tyypillistä toimintaa

Suomen Romaniyhdistyksen sihteeri Päivi Majaniemi pitää tapausta melko tavanomaisena esimerkkinä romanien Suomessa kokemista ongelmista. Hänen mukaansa syrjintää ilmenee päivittäin.

–?Kun romaninaiset menevät kauppaan hameisiin pukeutuneina, myyjät ja vartijat saattavat seurata heitä lakkaamatta, olematta kuitenkaan kiinnostuneita heidän palvelemisestaan. Tyypillistä on myös se, ettei romaneja päästetä ravintoloihin sisälle, Majaniemi kertoo.

Vaikka syrjintä ja halveksunta kuuluvat edelleen romanien arkikokemuksiin, Suomen Romaniyhdistyksen mukaan kansanryhmän kohtelu on parantunut viime vuosikymmeninä. Esimerkiksi terveydenhuoltopalveluissa romaneita ja valtaväestöä kohdellaan nykyisin tasapuolisesti.

–?Erityisesti vuonna 2009 aikaansaatu romanipoliittinen ohjelma ja yhdenvertaisuuslaki vuodelta 2006 ovat muuttaneet viranomaiskäytäntöjä romanien kohtelun osalta myönteisempään suuntaan. Kehitystä tapahtuu koko ajan, mutta muutokset ovat hitaita varsinkin tavallisten ihmisten asenteiden kohdalla, Majaniemi kertoo.

Mikko Vesa, Vartti

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/taksikuski_ei_ottanut_romaneja_kyytiin/?ref=tf_iOKboksi_p1

Omakohtainen kokemus muutama viikko sitten:
Asioin vantaalaisessa kodinelektroniikkaliikkessä. Sisäänmenoaulassa neuvotteli 2 virkapukuista poliisia ja 2 liikkeen vartijaa mustalaisnaisparven (5-6 kpl) kanssa.
Oli mannetar ilmeisesti livauttanut hameisiinsa navigaattorin ja jäi kiinni teostaan.
Poliisi kuului käyvän puhelinkeskustelua myymälän omistaja- tms. tahon kanssa.
Viesti heimolaisakoille oli: tästedes heillä ei ole mitään asiaa ko. liikkeeseen.
Siihenpä vanhimmasta päästä oleva mustalaisakka kommentoimaan: "Onko tämä liike tarkoitettu vain valkoisille (ei siis valkolaisille)?"

Jatkovääntöä en kuullut.
Rasismiahan sen täytyy olla, kun ei saa varastaa vapaasti!
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Eino P. Keravalta

QuoteErityisesti vuonna 2009 aikaansaatu romanipoliittinen ohjelma ja yhdenvertaisuuslaki vuodelta 2006 ovat muuttaneet viranomaiskäytäntöjä romanien kohtelun osalta myönteisempään suuntaan. Kehitystä tapahtuu koko ajan, mutta muutokset ovat hitaita varsinkin tavallisten ihmisten asenteiden kohdalla, Majaniemi kertoo.

Perin somaa, että on tapahtunut kehitystä. Tärkein taisi jutussa kuitenkin jäädä huomiotta: romaneiden oma panos ja vaikutus heistä muodostuneeseen kuvaan. Onko tämän puoli vuosituhatta maassamme suomalaista kulttuuria vastustaneen ryhmän omissa käytännöissä, tavoissa, arvoissa tai työllisyyssuhteessa tapahtunut merkittävää parannusta vuoden 2006 tai 2009 jälkeen?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

dothefake

QuoteKun romaninaiset menevät kauppaan hameisiin pukeutuneina,
myyjät ja vartijat saattavat seurata heitä lakkaamatta, olematta
kuitenkaan kiinnostuneita heidän palvelemisestaan.

Valkoisen ihmisen kyky keksiä perusteettomia rasismin eri muotoja on
ehtymätön.

Eilen, kun hain Lidlistä orjien kitkerää, niin kuulin kahden
romanimiehen keskustelua ja he mainitsivat sanan louvoo, tarkoittaen rahaa,
onko kyseessä pääkaupunkiseudun ilmaisu vai yleinen romanisana?
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

CaptainNuiva

Itse jos olisin liikkeenomistaja ja ongemia on kansallisuuspukuisten kanssa ollut niin laittaisin ovelle kyltin:
Huom! turvallisuusriskeistä ja viihtyvyydestä johtuen liikkeeseen EI sisälle näihin pukeutuneena
-Uimapuku/housut
-Karnevaaliasu
-Kansallisuusasu
-Avaruusasu
-Sukelluspuku
-Säteilysuoja-asu
-Kommandopipo

Toki joku voisi tulla selittämään että kyltillä kuitenkin tarkoitetaan rasistisesti romaaneja mutta saahan sitä olla mitä mieltä haluaa, asiaa kuitenkin jos halua viedä eteenpäin niin valmistautukoon todistamaan, minun ei tarvitsisi todistaa yhtään mitään ja yksikään viranomainen ei voi syyttää/tuomita sillä perusteella että luullaan tai meidän mielestä...  
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

OTU

Quote from: dothefake on 04.02.2011, 11:49:34

Valkoisen ihmisen kyky keksiä perusteettomia rasismin eri muotoja on
ehtymätön.


Kyllä. Se tuntuu vielä nivoutuvan yhteen toisen ehtymättömän ilmiön, tyhmyyden, kanssa.
Väitätkö meitä väkivaltaisiksi? Peru väitteesi, tai tapamme sinut.
Merkel: ,,Multi-Kulti ist absolut gescheitert"
"David Cameron will say as he declares that the doctrine of multiculturalism has "failed" and will be abandoned."
Sarkozy: Vallitseva maahanmuuttajapolitiikka epäonnistunut.

dothefake

QuoteWiki: Kansallispuku on juhlatilaisuuksissa käytettävä kansanpuku
tai sen mukaelma.[1][2] Paitsi juhlapukuna, kansallispukua käytetään
esimerkiksi kansantanssi- ja kansanmusiikkiryhmien esiintymisasuina.

Oveen kyltti:

Koska myymälässämme ei ole tällä hetkellä juhlatilaisuutta, eikä
kansantanssi- eikä kansanmusiikkiryhmien esityksiä, emme voi sallia
kansallispukuisia henkilöitä päästettävän myymäläämme. Se asettaisi
arkipukuiset asiakkaamme eriarvoiseen asemaan, emmekä halua syrjiä ketään.
Kiitos yhteistyöstänne.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Joker

Aikoinaan kodinkoneliikkeessä kävi ajoittain niin että mustalaisia tuli kerralla isompi lauma sisälle, jonka jälkeen huudettiin äkkiä henkilökunnasta jokainen kynnelle kykenevä myymälän puolelle päivystämään.

Kyse ei ollut rasismista tai syrjinnästä vaan täysin normaalista näpistyksen tai varkauden ehkäisystä, joka perustui lukuisiin aiempiin kokemuksiin, ja kyllä, hienosti sanottuna asiakkaiden profilointiin. Myös suuren laukun kanssa liikkuvat nuoret olivat epäilyttäviä asiakkaita mutta tasa-arvoisesti etnisestä taustasta riippumatta.

Taksiajeluista:
Aikoinaan lomaillessani Itä-Suomen kaupungissa jossa on tavallista suurempi manne-konsentraatio, kertoi paikallinen taksikuski että tummat ovat asiakkaina tervetulleita kyytiin, mutta vain yksi kerrallaan, silloin ei kuulemma yleensä tullut ongelmia. Joukossa ja suvussa ja heimossa tyhmyys tiivistyy/apinageeni riehaantuu.

Omien kokemusten perusteella mustalaisten elämäntapa ja kulttuuri tuntuu perustuvan varasteluun ja isompiin ja pienempiin juksauksiin. Sanokoon romaniasiain neuvottelukunta tai vähemmistövaltuutettu mitä tahansa niin rehellisyyden todistustaakka on kyllä romaneilla itsellään koko heimon historian vuoksi. Ei integroiduta niin ei integroiduta.

Mutta auttaako lässyttävä suvaitsevaisto tai ammattiymmärtäjäistö romania koskaan sopeutumaan kun kaiken voi aina selittää vähemmistön kulttuurilla ja enemmistön rasismilla?
Shaving primate Fahad Firas - Pelastakaa sotalapsi Fahad Firas

weekendsoldier

#7
Vartijan hommia tekevä reserviläis kaveri kertoi että kun ottaa mannen kiinni myymälävarkaudesta, pitää katsoa että on silloin turvakameran kuvausalueella. Koettavat nämä rasismin uhrit näet päästä pälkähästä syyttämällä vartijaa liiallisista voimakeinoista. ;D

Eino P. Keravalta

Tässähän nyt vain edistykselliset heimoveljet jo toteuttavat EU:n ideaalia tavaroiden vapaasta liikkuvuudesta.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

ekto

Täytynee ottaa huomioon, että romaneita on oikeasti suomessa syrjitty jokunen vuosisata, mutta viimeisen vuosisadan aikana suomalaiset ovat tehneet mielestäni enemmän kuin tarpeeksi heidän olojen parantamiseksi. Ja onhan tilanne parantunut merkittävästi, mutta epäilen että menee vielä jokunen vuosisata, kunnes romaanit sulautuneet osaksi suomen väestöä.

Eldritch

Quote from: skrabb on 04.02.2011, 11:35:26
QuoteTaksikuski ei ottanut romaneja kyytiin

Taksinkuljettaja ei suostunut ottamaan kolmea romanimiestä kyytiinsä Tallinnanaukion taksitolpalta Itäkeskuksessa viime viikonloppuna.

–?Kun yksi romani on kerran jättänyt kyydin maksamatta, ei teikäläisillä ole taksiini mitään asiaa, kuljettaja raivosi miehille.

Välikohtauksesta huolimatta romanimiesten ei tarvinnut jäädä pitkäksi aikaa taksitolpalle värjöttelemään. Toinen taksikuski suostui viemään miehet määränpäähänsä, kun nuorukaiset maksoivat tarvitsemansa kyydin etukäteen.

Pääkaupunkiseudulla toimivassa taksien välityskeskuksessa, Lähitaksissa, romanimiesten kyydittämisestä kieltäytyneen kuljettajan arvioidaan menetelleen virheellisesti.

–?Kuljettaja voi tarvittaessa pyytää asiakasta todistamaan maksukykynsä. Suoralta kädeltä ketään ei pitäisi jättää ilman kyytiä ainakaan, jos asiakkaan maksuvalmiutta ei ole selvitetty, Lähitaksista kerrotaan.

Vastaavilla linjoilla ollaan myös Helsingin Taksi-Data Oy:ssä.

–?Taksiliikennelain mukaan kuljettaja voi kieltäytyä kyydistä työturvallisuuteen vedoten. Kuvaukseen sopivista tilanteista ei kuitenkaan ole tullut asiakaspalautetta yli viiteen vuoteen, yhtiöstä sanotaan.

Taksiyritysten mukaan asiakkaiden maksukykyä saatetaan arvioida varsinkin pitkien matkojen yhteydessä. Tapaukset, joissa asiakkaat jättää kyytinsä maksamatta eivät ole harvinaisia. Pummilla matkustamista ei kuitenkaan tahdota katsoa minkään yksittäisen kansanryhmän tai kansallisuuden aiheuttamaksi ongelmaksi.

–?Jos kyyti jää maksamatta, on kysymyksessä petos, jonka käsittely kuuluu poliisille, Lähitaksista ja Taksi-Datasta todetaan.

Tyypillistä toimintaa

Suomen Romaniyhdistyksen sihteeri Päivi Majaniemi pitää tapausta melko tavanomaisena esimerkkinä romanien Suomessa kokemista ongelmista. Hänen mukaansa syrjintää ilmenee päivittäin.

–?Kun romaninaiset menevät kauppaan hameisiin pukeutuneina, myyjät ja vartijat saattavat seurata heitä lakkaamatta, olematta kuitenkaan kiinnostuneita heidän palvelemisestaan. Tyypillistä on myös se, ettei romaneja päästetä ravintoloihin sisälle, Majaniemi kertoo.

Vaikka syrjintä ja halveksunta kuuluvat edelleen romanien arkikokemuksiin, Suomen Romaniyhdistyksen mukaan kansanryhmän kohtelu on parantunut viime vuosikymmeninä. Esimerkiksi terveydenhuoltopalveluissa romaneita ja valtaväestöä kohdellaan nykyisin tasapuolisesti.

–?Erityisesti vuonna 2009 aikaansaatu romanipoliittinen ohjelma ja yhdenvertaisuuslaki vuodelta 2006 ovat muuttaneet viranomaiskäytäntöjä romanien kohtelun osalta myönteisempään suuntaan. Kehitystä tapahtuu koko ajan, mutta muutokset ovat hitaita varsinkin tavallisten ihmisten asenteiden kohdalla, Majaniemi kertoo.

Mikko Vesa, Vartti

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/taksikuski_ei_ottanut_romaneja_kyytiin/?ref=tf_iOKboksi_p1

Omakohtainen kokemus muutama viikko sitten:
Asioin vantaalaisessa kodinelektroniikkaliikkessä. Sisäänmenoaulassa neuvotteli 2 virkapukuista poliisia ja 2 liikkeen vartijaa mustalaisnaisparven (5-6 kpl) kanssa.
Oli mannetar ilmeisesti livauttanut hameisiinsa navigaattorin ja jäi kiinni teostaan.
Poliisi kuului käyvän puhelinkeskustelua myymälän omistaja- tms. tahon kanssa.
Viesti heimolaisakoille oli: tästedes heillä ei ole mitään asiaa ko. liikkeeseen.
Siihenpä vanhimmasta päästä oleva mustalaisakka kommentoimaan: "Onko tämä liike tarkoitettu vain valkoisille (ei siis valkolaisille)?"

Jatkovääntöä en kuullut.
Rasismiahan sen täytyy olla, kun ei saa varastaa vapaasti!

Periaate- ja kunniakysymys monille heikäläisille on, että aina pitää varastaa jotain. Vaikka olisi rahaakin ja ostokset maksetaan normaalisti, taskun pohjalle tai hameen alle sujahtaa jotain.

ocean

Silläkin vaaralla että teen ajatusrikoksen neuvon uusia taksinkuljettajia aina kysymään osaa kyytimaksusta etukäteen romani asiakkailta.

Itse olen muutaman vuoden toiminut isossa Suomalaisessa kaupungissa taksikuskina opiskelujen ohessa. Törmäsin muutaman kerran myös romani asiakkaisiin. Ensimmäinen romaani asiakkaani jätti kyydin maksamatta, sinisilmäisesti en noudattanut vanhempien kuskien neuvoa pyytää osoittamaan maksukyvyn ennen kyydin alkamista.

Tämän ensimmäisen tapauksen jälkeen aloin kysymään romani asiakkailta maksukyvyntodistamista ennen kyydin alkamista. Kaikki kolme muuta kohtaamista romien kanssa taksikuskina päättyivät siihen ettei heitä tarvinnutkaan kyyditä mihinkään. Ja selkeästi tarkoitus oli vain koittaa kepillä jäätä josko saisi ilmaisen kyydin. Nämä kaikki tapaukset tulivat keskustan tolpilta. Yhtään tilattua kyytiä jossa olisi ollut romani asiakkaita en ole ajanut.

Eli toistan vielä erityisesti tolpalta kyytiin tulevalta romanilta kannattaa kysyä ystävällisesti todistusta maksukyvystä ennen matkanalkamista. Itselläni tämä johti 100% siihen että jollain tekosyyllä kyyti ei sitten ollutkaan enään tarpeen.

Yhdessä tapauksessa kyytiin oli tulossa kokonainen perhe isä, vaimo? ja pari lasta mutta tässäkin tapauksessa kävi aika äkkiä selväksi että en olisi saanut kyytimaksua jos olisin ajanut heidät perille.

Mika

Quote from: ekto on 04.02.2011, 12:32:57
Täytynee ottaa huomioon, että romaneita on oikeasti suomessa syrjitty jokunen vuosisata, mutta viimeisen vuosisadan aikana suomalaiset ovat tehneet mielestäni enemmän kuin tarpeeksi heidän olojen parantamiseksi. Ja onhan tilanne parantunut merkittävästi, mutta epäilen että menee vielä jokunen vuosisata, kunnes romaanit sulautuneet osaksi suomen väestöä.

Yleensä joka paikassa "syrjitään" väestöä, joka on epäluotettavaa, laiskaa ja väkivaltaista. Ei Suomi ole mikään poikkeus - paitsi siinä suhteessaa, että tänne romaneilla ei ole edes mitään syytä sopeutua.  Teet mitä hyvänsä, niin silti pidetään kuin kukkaa kämmenellä...  
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Mika

Kuinkahan moni taksikuski muuten lähtisi kyyditsemään Feijaa aamuyöllä esim. metsätien päässä olevalle autiotalolle, vaikka tämä todistaisi maksukykynsä etukäteen? 

Jos tuollaisesta kyydistä kieltäytyisi, niin kyseessä olisi ilmeisesti Suomen lakien mukaan syrjintärikos... 
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Eino P. Keravalta

Mitä maksukyvyn todistaminen muka todistaa? Pitäisi todistaa maksuhalu, ei -kyky: voihan sitä poka lähteä kyydin saatuaan takaovesta pakosalle rahat taskussaan. Eikö kuski voisi vaatia seteliä itselleen jo matkan alussa? Vai onko sekin natsismia?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Simo Hankaniemi

Jos tulee epäilyttävä asiakas, niin voihan sitä sanoa, että nyt ei kyyti käykään, tuli kova kakkahätä ja täytyy mennä, heippa.

Eino P. Keravalta

Mikseivät romanit perusta taksifirmoja? Ottaisivat ainakin heimoveljen kyytiin. Tai ehkei sittenkään; sehän voi livistää maksamatta..
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Mursu

Quote from: Eino P. Keravalta on 04.02.2011, 13:39:43
Mitä maksukyvyn todistaminen muka todistaa? Pitäisi todistaa maksuhalu, ei -kyky: voihan sitä poka lähteä kyydin saatuaan takaovesta pakosalle rahat taskussaan. Eikö kuski voisi vaatia seteliä itselleen jo matkan alussa? Vai onko sekin natsismia?

Ennakkomaksua saa toki vaatia, mutta sitä ei saa tehdä etnisin perustein. Eli ennakkomaksunkin vaatiminen voitaisiin katsoa syrjinnäksi. Itse en pidä ajatuksesta, että ihmisiä saisi syrjiä syntyperän takia. Kuitenkin jos vapaaehtoisesti kuuluu kulttuuriin, joka on tunnetusti syyllistynyt rikoksiin ja kantaa sen tunnusmerkkejä, niin kyllä muut saisivat tehdä kohtuulliset johtopäätökset.

Minä jotenkin oudoksun ajatusta, että pakottaisin toisen lain voimalla tarjoamaan minulle palvelua. Uskon saavani parempaa palvelua sellaiselta, jolle minun rahani kelpaa ilman pakkoa. Niinhän tässäkin tapauksessa kävi.

Minusta on outoa, ettei koskaan mietitä sitä, mitä romanit voisivat tehdä asemansa ja maineensa parantamiseksi. Romaneilla on käsittääkseni vahva hierarkia, joten jos sukujen vanhimmat todella puuttuisivat asiaan, sillä olisi vaikutusta.

ocean

Quote from: Eino P. Keravalta on 04.02.2011, 13:39:43
Mitä maksukyvyn todistaminen muka todistaa? Pitäisi todistaa maksuhalu, ei -kyky: voihan sitä poka lähteä kyydin saatuaan takaovesta pakosalle rahat taskussaan. Eikö kuski voisi vaatia seteliä itselleen jo matkan alussa? Vai onko sekin natsismia?

Tarkoitin juurikin sitä että pyydetään maksu tai osa maksusta etukäteen. Taksi kuski voi pyytää maksua etukäteen, samoin kun linja-autoissakin maksetaan matka yleensä kun autoon tullaan ei vasta päätepysäkillä.

Edit:
Itseasiassa keneltä vaan voi pyytää maksua tai osaa maksusta etukäteen, se ei vaan normaali tapauksessa ole tarpeen.

Vielä sen verran että kun ajoin taksia tuo edellä mainittu romani kyyti oli ainoa tapaus missä maksu jäi koskaan kokonaan saamatta, tein asiasta jopa ilmoituksen poliisille, mutta siellä sanottiin heti että en tule koskaan saamaan korvausta. Myös tuosta poliisin voimattomuudesta näissä tapauksissa johtuen suosittelen kaikille uusille taksikuskeille maksuvalmiuden todistamista tietyissä yksittäistapauksissa.

Toki aina silloin tällöin kävi niin että joku perunanenäinen nainen tai mies oli niin heikossa hapessa, että kyyti rahaa ei saanut. Mutta näissä tapauksissa yleensä lapun jättäminen asiakkaan puhelinpöydälle ja soitto seuraavana aamuna riittivät maksun saamiseen hieman viiveellä tosin.

adhd

Mikähän tässä kummastutti toimittajaa? Eipä tulisi mieleenkään ottaa varsinkaan kolmea romania kyytiin varsinkaan Itäkeskuksesta. Moinen seura alkaa olla vaaraksi jo samalla mäkkärin autokaistalla joten ei ole tervettä hakeutua samaan autoon.

"Taksiliikennelain mukaan kuljettaja voi kieltäytyä kyydistä työturvallisuuteen vedoten. Kuvaukseen sopivista tilanteista ei kuitenkaan ole tullut asiakaspalautetta yli viiteen vuoteen, yhtiöstä sanotaan."

Ylläoleva ei myöskään tarkoita oikein mitään. Ilmeisesti tässä yritetään hämärtää asiaa todellisuudesta vieraantuneille ihmisille, jotka eivät tiedä että taksi kieltäytyy etenkin öisin jatkuvasti kyydeistä. Syynä mm. riidanhaluisen, vaarallisen tai maksuhaluttoman oloinen asiakas, housuun paskantaminen* tai sammumispisteessä oleminen**. Aina välillä täytyy tehdä ns. lisätilaus vaan ei oman firman autoille. Sellainen erilainen tilataksi jonka palveluun kuuluu myös yöpyminen.

Lisäys:
* Tietysti tässäkin useimmiten asiakas eikä kuljettaja, vaikka syy olisi kyllä ihan pätevä ;D
** Sama kuin yllä. Joskus harvoin voi olla aiheellista jättää vuoro kesken väsymyksen takia.

Kelpo Hääppönen

QuoteTapaukset, joissa asiakkaat jättää kyytinsä maksamatta eivät ole harvinaisia. Pummilla matkustamista ei kuitenkaan tahdota katsoa minkään yksittäisen kansanryhmän tai kansallisuuden aiheuttamaksi ongelmaksi.

–Jos kyyti jää maksamatta, on kysymyksessä petos, jonka käsittely kuuluu poliisille, Lähitaksista ja Taksi-Datasta todetaan.

Tuolla viimeisellä nyt harvoin on mitään arvoa taksikuskin kannalta. Mistäköhän se poliisi löytyy ajoissa siihen paikalle ja toisaalta vaikka poliisi kaivaisikin tiehensä häipyneen pummin jostain, niin oikeudessako häneltä sitten peritään se 50-100 euroa? Hah!

Yritys, joka ei pysty tuota poliisiasia-yninää paremmin reaalimaailmaa vastaavaan näkökulmaan ja joka työntekijöidensä puolustamisen sijaan luikkii jonkun teorian taakse piiloon joutaa painua muumiin.   
Vittu mitä paskaa, sanoi Alexander Stubb.

adhd

Quote from: Kelpo Hääppönen on 04.02.2011, 14:32:44
QuoteTapaukset, joissa asiakkaat jättää kyytinsä maksamatta eivät ole harvinaisia. Pummilla matkustamista ei kuitenkaan tahdota katsoa minkään yksittäisen kansanryhmän tai kansallisuuden aiheuttamaksi ongelmaksi.

–Jos kyyti jää maksamatta, on kysymyksessä petos, jonka käsittely kuuluu poliisille, Lähitaksista ja Taksi-Datasta todetaan.

Tuolla viimeisellä nyt harvoin on mitään arvoa taksikuskin kannalta. Mistäköhän se poliisi löytyy ajoissa siihen paikalle ja toisaalta vaikka poliisi kaivaisikin tiehensä häipyneen pummin jostain, niin oikeudessako häneltä sitten peritään se 50-100 euroa? Hah!

Yritys, joka ei pysty tuota poliisiasia-yninää paremmin reaalimaailmaa vastaavaan näkökulmaan ja joka työntekijöidensä puolustamisen sijaan luikkii jonkun teorian taakse piiloon joutaa painua muumiin.   
Näinhän se on, ei paljon voi tehdä. Tai tietenkin voi toimia kotipoliisina oikean puutteessa, mutta vaarana on fyysisen vamman ja kuoleman lisäksi syyte ja lopullinen elinkeinon menetys. Yleensä siis pummi saa rauhassa mennä, mutta onneksi pummin kyyti ei yleensä ole kovin pitkä tai kallis.

Rivien välistä lausunnosta voisi lukea, että kyseessä ei ole minkään yksittäisen kansanryhmän, mutta kylläkin muutamien tiettyjen kansanryhmien aiheuttama ongelma.

Alceste

Faijalla on ollut taksilupa Helsingissa vuodesta miekka ja kivi.
Niita juttuja kuunnelleena en usko etta stadissa on yhtaan kokenutta kuskia joka ottaisi useamman kuin yhden romanin kerralla kyytiin ottamatta ennakkomaksua.

Puhumattakaan siita yhdesta, ainakin viela 90-luvulla ajaneesta, jolla oli .357 autossa ja aina romanien yrittaessa kyytiin otti mutkan esittelyyn. Kukaan ei kuulemani mukaan halunnutkaan sen jalkeen enaa ko. taksiin vaan paattivat juosta maaranpaahansa :roll:
"At last, the gods remove cock from fucking ass."
--Quintus Lentulus Batiatus

"'Suosi suomalaista' on nykyään ainakin rasistinen ilmaisu. Joutsenmerkki ja suomenlippu ovat rasistisen tuotteen merkkejä. Suomalainen peruna on rasisti."
--Sotakoira@Muro

Marius

Maksaminen on joskus vaikeaa. Kun ei huvittais.
Tässä klassista han-suomalais-sekoilua:

http://www.youtube.com/watch?v=wi49lD0ddCI&feature=related
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

desperaato

Quote from: Eino P. Keravalta on 04.02.2011, 13:54:12
Mikseivät romanit perusta taksifirmoja?

Eiköhän näitä erikoistuneita olekin mutta kurvailevat pääosin kuutamolla. Yli kuusi vuotta enemmän ja vähemmän alalla toimineena yhdyn oceanin mielipiteeseen, että heimoveljiltä ja -siskoilta aina maksu ensin.

Tuohon taksifirman HTD edustajan kommenttiin, että jullikat olisivat tavallisiakin niin ei pidä paikkaansa. Lompakon kaivelija kännijurpot ei ole mitään harvinaisuuksia mutta näiltäkin saa maksun jos viitsii varustautua maksusitoumus kaavakkeella ja ottaa yhteystiedot henkilötodistuksen kera ylös. Ainakaan toistaiseksi muista etnisistä ryhmistä kuin mustalaisista ei ole ollut harmia. Mustalaisten kanssa on ollut sitä tai tätä hankausta 9/10 tapauksessa ja siihen 1/10 tapaukseenkin on heikäläisil ollu joku syy. Syy voi olla poliisi, kauppaneuvottelut hevosista toisen klaanin mannen kanssa tjms.

Jos manne on yksin asialla, kaikki yleensä sujuu ok mutta jos matkaan tulee toinen, silloin on näytettävä miten ehta mustalainen kusettaa valkolaista. Kusettaminen kuuluu heidän kulttuuriinsa. Muutoin menee maine ja uskottavuus.

Ministeri

Saavathan ravintolatkin valita asiakkaansa. Miksei siis taksit tai muutkin yritykset, firma kuin firma. Vaikkapa turvallisuussyihin perustuen.

Joo tiedän että tämä on typerä ja turha kommentti eikä asiat tästä paremmaksi muutu noiden kansallispukuisten osalta:facepalm:

Taksikuskille respectia kuitenkin!
http://www.sananvapaudenpuolesta.fi

Blogini profeetan pilakuvaoikeudenkäynnistä:

http://oikeusmurhattu.blogspot.com/

Chrattac

Multakin MAAHANMUUTTAJA-taksikuski joskus kännijurpoilun jälkeen, kun olin onnistunut opiskelijatapahtumassa juoda tilini tyhjäksi, otti vain kotipihassa pantiksi henkkarit (kun oli sekä henkkarit että ajokortti omistuksessa), hyvin onnistu maksaminen ja pantin takaisinsaaminen heti, kun rahaa tuli lisää (tässä tapauksessa kaveri makso mun taksimaksun, jonka sit maksoin takas myöhemmin).

Humalatilassanikin suostuin siis tuohon panttisekoiuluun, olisin varmasti suostunut myös etukäteen laskuttamiseen (ja tässä tapauksessa olisi sitten käynyt vain niin, että olisin kävellyt kotio tahi notkunut ympäriinsä Hesan keskustaa kunnes (poliisi ois korjannu, sen verta huonossa hapessa olin, vaikka ihan tietosena) yömaksut ois rauennu).
Sortuu valtakunta tomuun viimein joka ikinen
ja hallitsijain nimet vaipuu unohdukseen tuonelaan,
kaatuu järjestelmät, kuolee sanat suuret huulille
ja rauniolla yksinäinen tuulenhenkäys vaeltaa...

Joker

Minäpä en kerran päässyt taksiin humalatilani vuoksi.

Joskus on myös pitänyt lähettää työtovereita tai asiakkaita taksilla kotiin selviämään. Tällöinkin taksit ovat aika nihkeitä ottamaan örisevää arskaa kyytiin vaikka maksaisikin kyydin etukäteen.

Mutta entäpä jos humalatila johtuu alkoholismista, joka kuulemma on sairaus, joka tekee kyydin eväämisestä syrjintää henkilön terveydentilan vuoksi. Missä silloin on Biaudet?

Eihän alkoholistilta voi edellyttää mitään vastuunottoa omista tekemisistään kuten ei somalilta tai mustalaiselta koska kaikki käytös johtuu kulttuurista tai terveydentilasta tai seksuaalisesta suuntautumisesta tai etnisyydestä. Tai naisen hormonitoiminnasta, mutta sitä ei saa vielä sanoa, vaikka siihen voi vedota muussa yhteydessä.

Itselläni ei koskaan tunnu olevan mitään excusea, VHM siis ottakoon itse vastuun tekemisistään ja kärsiköön.
Shaving primate Fahad Firas - Pelastakaa sotalapsi Fahad Firas

Soromnoo

QuotePummilla matkustamista ei kuitenkaan tahdota katsoa minkään yksittäisen kansanryhmän tai kansallisuuden aiheuttamaksi ongelmaksi.

Ei *tahdota*? Onko taas niin että faktojen pohjalta tullaan päätelmään jota ei saa sanoa koska rotusorto ja orjalaivojen terva, teeskennellään että faktoja ei ole?

pelle12

 Suvaitsevaiston kohtaamisteoria on kovilla. Romanien kanssa valtaväestö on elänyt rinta rinnan jo about 500 wee, ja silti ennakkoluulot ja stereotypiat elävät syvässä. Miksiköhän? Taivaastakohan ovat tippuneet? Eikä tässä kelpaa 'yksin suomalaiset perunanenät'-teoriakaan, kun tilanne ei muuallakaan Euroopassa romanien kohdalla ainakaan parempi ole.