News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2011-02-03 HS: Kuka on suomalainen, kuka muslimi?

Started by skrabb, 03.02.2011, 10:59:07

Previous topic - Next topic

skrabb

QuoteMillaisia ovat muslimiyhteisön sisäiset ongelmat?
Kuka on suomalainen, kuka muslimi?

Milloin maahanmuuttaja muuttuu kantasuomalaiseksi? Muun muassa tätä mietti maahanmuuttoministeri Astrid Thors keskiviikkona Helsingin Kansallismuseossa järjestetyssä seminaarissa. Kantansa muslimiseminaarin teemoihin sekä islamiin ja maahanmuuttoon Suomessa kertoi myös yli 20 vuotta Suomessa asunut, lukiossa islaminuskoa opettava imaami Walid Hammoud ja suomalaissyntyinen muslimiksi kääntynyt Pia Jardi.

Teksti: Jussi Sippola HS,

Maahanmuuttoministeri Astrid Thors (r) toivoo vuoropuhelua islaminuskon monista tulkinnoista.

"Pakkoavioliitot ja moniavioisuus ovat tosiasia. Joskus miehet eivät anna avioeroa, vaikka laki on sen vahvistanut. Nämä ongelmat on ratkaistava yhdessä. On ongelma, ettei muslimeilla ole edustajaa: yhdyskunnatkin edustavat vain pientä osaa muslimeista." Imaami Walid Hammoud

"On puhuttava suoraan tyttöjen ympärileikkauksista ja kunniaväkivallasta. Ne eivät ole Suomessa sallittuja. Uskonnon perusteella ei voi loukata itsemääräämisoikeutta, siinä tarvitsemme dialogia."Maahanmuuttoministeri Astrid Thors (r)

"Tyttöjen ympärileikkaukset ja kunniamurhat eivät ole olennaisia ongelmia islamissa, sillä islam kieltää ne yksiselitteisesti."Mies kommentoi yleisöstä

http://www.hs.fi/verkkolehti/kotimaa/artikkeli/Kuka+on+suomalainen+kuka+muslimi/1135263512702

QuoteMitä pitäisi tehdä toisin?

Suomalaissyntyisen muslimin Pia Jardin mukaan kotouttamisen epäonnistumisella on vaarallisia seurauksia.

"Viranomaisten on kohdeltava muslimeja tasavertaisina. Kotouttamista ja islaminopiskelua pitää parantaa. Muslimioppilaat kärsivät, kun kouluissa ei ole koulutettuja ja päteviä islaminopettajia. Tärkein oikeus muslimeille on uskonnonvapauslaki." Walid Hammoud

"Islamofobian ei soisi nousevan. Se on vaarallista, koska silloin yhdestä ihmisryhmästä tulee vapaata riistaa. Jos kotoutus epäonnistuu, ihminen syrjäytyy, mistä seuraa radikalisoitumista ja molemminpuolista rasismia. Uskonto ei aiheuta radikalisoitumista, vaan eriarvoinen kohtelu ja ihmisarvon menettäminen." Pia Jardi

"Me tarvitsemme keskustelua. Maahanmuuttoviranomaisia on kannustettava yhteistyöhön. Monikulttuurisuudesta on tullut kirosana, mikä on vastoin kaikkea sitä, minkä puolesta olen taistellut." Astrid Thors

http://www.hs.fi/verkkolehti/kotimaa/artikkeli/Mit%C3%A4+pit%C3%A4isi+tehd%C3%A4+toisin/1135263512602

QuoteMonikulttuurisuudesta on tullut kirosana, mikä on vastoin kaikkea sitä, minkä puolesta olen taistellut." Astrid Thors

Thors laahuksinen on ihan itse omilla ääliömäisyyksillään ja "taistelullaan"  saanut monikulttuurisuustermin kirosanaksi.
Katsokoon vaan peiliin, mutta epäilenpä, että ei tätsyn kyvyt riitä syy-yhteyden ymmärtämiseen. On se sen verran yksinkertaisen oloinen pärsuuna.
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Melbac

Eikö noi sitten ole oikeita/kunnon muslimeja jos kerta koraani kieltää tyttöjen silpomisen ja kunniamurhat?.Jos kerran tollaiset on kiellettyjä niin miksi niitä kuitenkin tapahtuu muslimien keskuudessa?.

dothefake

Quoteja molemminpuolista rasismia.

Tämän tunnustuksen näen ensimmäisen kerran mokuleirin edustajan sanovan,
olkoonkin, ettei uskonto ole rotu, joita ei ole olemassa.

Astrid taas matkii suurempaa valtionaista, Angelaa,: " kaikk on mänt perseelleen maahanmuutossa".

Ehkä tästä vielä selvitään, jos kansa ei mene halpaan, kun ennen vaaleja näennäisesti ollaan hetki rehellisiä.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Jouko

Monikulttuuri on todellakin kirosana ja tosi ruma sellainen. Sen totesin jo vuosia sitten. Astrid on täysin oikeassa tällä kertaa. :)
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Aallokko

"Monikulttuurisuudesta on tullut kirosana, mikä on vastoin kaikkea sitä, minkä puolesta olen taistellut." Astrid Thors.

Joku täällä juuri osuvasti kirjoitti, että nykyisellään monikulttuurisuus tarkoittaa käytännössä sitä, että tuotetaan Suomeen väkeä Afrikasta elämään verovaroillamme. Se kiteytyy juuri näin. Mitään hämäläisten ja karjalaisten kohtaamista monikulttuurisuus ei tarkoita, ei edes suomalaisten ja brittien kulttuurivaihtoa.

Runner

Monikulttuurisuus...
Voit joko valita sen mitä sen halutaan olevan tai sen mitä se on.
Kumpi on kivempi? Pääpyllyssä täysin tietämättä ongelmista vaiko nähdä asiat niin kuin ne on?
Se on kirosana juuri siitä syystä että sen uskotellaan olevan jotain ihan muuta kuin se käytännössä on ja siksi että se mitä sen toivotaan olevan on vain täysin absurdia toiveajattelua.

Ihmisestä tulee oikeasti silloin vasta kansalainen, kun voi sanoa että hän ei ole toisenmaalainen elämässä vanhan maantavoin uudessa maassa. Niin yksinkertaista se on.
Ja jos voi sanoa että Muslimi on suomalainen heti kansalaisuuden saatuaan, niin silloin se mitä suomalaisuus on, on kyseenalaista.
Suomalainen =/= Suomen kansalainen.

Marjapussi

Onhan suomalaisiakin muslimeja kuten tataarit. jos käsitteellä suomalaiseksi tulemiseksi puhutaan nykyisistä elintasopakolaisista oikeauskoisten maista, niin oikea vaihtoehto lienee ei ikinä.
Marokon kauhu oli sanansa mittainen eikä velipoikakaan jäänyt Aarnea pahemmaksi epätoivotun maahanmuuton estämisessä. Mutta kuka tulee torjumaan aiheettoman turvapaikkaturismin?

rähmis

QuoteKotouttamista ja islaminopiskelua pitää parantaa

Miksi muslimi pitää kotouttaa? Eikö hän osaa tehdä sitä itse? Miten islamin opetus edesauttaa kotoutumista? Minä en ole opetellut päivääkään islamia, mutta totaalinen tietämättömyyteni tuosta jalosta opista ei ole jättänyt minua pulaan.

Simo Hankaniemi

Mitä Hammoud oikein tarkoitti sillä, että "nämä ongelmat on ratkaistava yhdessä", kun jotkut muslimimiehet eivät "suostu" antamaan avioeroa vaimolleen? Suomessa ei tietääkseni tarvita muslimimiehen suostumusta avioeroon, eikä asiassa ole mitään neuvottelemista, jos vaimo vie erohakemuksen oikeuteen. Tuomioistuin tuomitsee eron ihan riippumatta muslimimiehestä, kuten muidenkin henkilöiden kohdalla. Suomen laki ei näköjään kelpaa muslimimiehille, vaan pitäisi "ratkaista yhdessä". Ja lisäongelma kuulemma oli, "ettei muslimeilla ole edustajaa". Suomessa jokainen on lain edessä ihan yhtä yksin, oli muslimi, ateisti, saatananpalvoja, jehovantodistaja tai mitä hyvänsä. Muslimi saa edustajan itselleen, kun palkkaa asianajajan.

Eikö maahan haetuille muslimeille tehdä heti alussa selväksi, miten Suomessa ollaan ja eletään? Ettei muslimius ole täällä mikään juttu. Uskonto on yksityisasia, noin suurin piirtein. Jos järjestelmä ei kelpaa, voi jatkaa matkaa muihin maihin.

Pete_G

"Viranomaisten on kohdeltava muslimeja tasavertaisina. Kotouttamista ja islaminopiskelua pitää parantaa. Muslimioppilaat kärsivät, kun kouluissa ei ole koulutettuja ja päteviä islaminopettajia. Tärkein oikeus muslimeille on uskonnonvapauslaki." Walid Hammoud

Voihan oksymoroni! Mitä tasavertaisuutta siinä on, että muslimeilla olisi islaminopettajia kun muihinkaan uskontokuntiin kuuluvilla ei ole oman uskonnon opettajia? Ei ole kristinuskon opettajaa eikä juutalaisuuden tai buddhalaisuuden opettajia, vaan uskonnonopettajia ja uskonto on oppiaineena ei-tunnustuksellinen.

No, toiset on tasa-arvoisempia kuin toiset.
87,1 % av alla svenskar är odemokrater.

mitäs mitäs

Quote from: skrabb on 03.02.2011, 10:59:07
Quote from: AsteroidiMonikulttuurisuudesta on tullut kirosana, mikä on vastoin kaikkea sitä, minkä puolesta olen taistellut." Astrid Thors

Thors laahuksinen on ihan itse omilla ääliömäisyyksillään ja "taistelullaan"  saanut monikulttuurisuustermin kirosanaksi.
Katsokoon vaan peiliin, mutta epäilenpä, että ei tätsyn kyvyt riitä syy-yhteyden ymmärtämiseen. On se sen verran yksinkertaisen oloinen pärsuuna.
Itse asiassa ei, kyllä tässä saa vähän omaakin häntää nostaa. Hymyilin tänään lehteä lukiessa, kun Thors myönsi jopa monikulttuuri-termin saastuneen.

Kirjoitin tähän aikaisempaan ketjuun siitä, miten jo ties kuinka monta alan termiä on yksitellen käännetty positiivisilta merkityksiltään  negatiivisiksi. Kulttuurin rikastuminen, värittää/väriläiskä, huippuosaaja/moniosaaja, rikkaus, mahdollisuus, sotalapsi, kaikki nämä termit on jo pilattu, ja nyt alkaa olla jo se suurin kala eli "monikulttuuri" haavissa.

Tämä on mainiota käsitteiden haltuunottoa, ja sapettaa uskovaisia niin pirusti. Otan Thorsin lausunnon tunnustuksena, ja niin pitäisi kaikkien muidenkin ottaa. Lisää vettä myllyyn vaan.

Emperor

Pidän jokseenkin vastenmielisenä sellaisia termejä kuten "uussuomalainen", ne ovat suomalaisuuden halventamista. Maahanmuuttajasta ei koskaan voi tulla suomalaista. Suomalaisuus ei ole mikään siirtoidentiteetti vaan se on aina syntyperäistä. Maahanmuuttaja toki voi saada Suomen kansalaisuuden ja tällöin häntä pitää kohdella tasavertaisesti, mutta ei hänestä mitään suomalaista tule. Somali on somali vaikka voissa paistaisi.

Mitä taas muslimeihin tulee, niin kumma kyllä heidän kotouttamiseensa kohdistetaan erityistä huolta. Ei kai tässä ole mitään ennakkoluuloja viranomaisten taholta, eihän? Keskustelu siitä mikä on aitoa islamia ja mikä ei, on sinänsä yhdentekevää. Meille riittää se tieto, että niin radikaali muslimi kuin "maltillinen" molemmat identifioivat itsensä muslimeiksi. Se on yhteinen nimittäjä. Se on sitten täysin toinen asia se, että kuinka paljon loppujen lopuksi islam ohjaa radikalismiin. Luultavasti paljon enemmän kuin ateismi tai uskonnottomuus.

Eräs huvittava seikka on mielestäni myös se, että muslimit tuntuvat olevan ainoita uskonnon edustajia joiden yhteydessä käytetään sanaa maltillinen. Maltillinen buddhalainen? Maltillinen uskonnoton? Koomista.

Näin uudiskielen aikaan tulisi myös ottaa käyttöön myös sellaiset termit kuin positiivinen käännyttäminen tai positiivinen karkottaminen.

normi

Nähdäkseni koraania suomen lain yläpuolella pitävä ei koskaan voi olla suomalainen. Viisainta kun muslimit menisivät muslimimaihin Pia Jardinia myöten, niin ei tarvitse valittaa.

MIKSI MUUT MAAHANMUUTTAJARYHMÄT EIVÄT TARVITSE TÄLLAISIA SEMINAAREJA?

Se, että tällaisia joudutaan pitämään osoittaa, että sopeutumiskyky ja halu erittäin huono...
Impossible situations can become possible miracles

E.P.L

Quote from: Emperor on 03.02.2011, 14:42:16
Pidän jokseenkin vastenmielisenä sellaisia termejä kuten "uussuomalainen", ne ovat suomalaisuuden halventamista. Maahanmuuttajasta ei koskaan voi tulla suomalaista. Suomalaisuus ei ole mikään siirtoidentiteetti vaan se on aina syntyperäistä.
Minusta suomalaisuus on ennen kaikkea identiteettikysymys. Suomalaisilla kun ei ole yhteistä geneettistä taustaa.

far angst

Quote from: mitäs mitäs on 03.02.2011, 14:16:35
Quote from: AsteroidiMonikulttuurisuudesta on tullut kirosana, mikä on vastoin kaikkea sitä, minkä puolesta olen taistellut." Astrid Thors

Thors laahuksinen on ihan itse omilla ääliömäisyyksillään ja "taistelullaan"  saanut monikulttuurisuustermin kirosanaksi.
Itse asiassa ei, kyllä tässä saa vähän omaakin häntää nostaa. Hymyilin tänään lehteä lukiessa, kun Thors myönsi jopa monikulttuuri-termin saastuneen.

Kirjoitin tähän aikaisempaan ketjuun siitä, miten jo ties kuinka monta alan termiä on yksitellen käännetty positiivisilta merkityksiltään  negatiivisiksi. Kulttuurin rikastuminen, värittää/väriläiskä, huippuosaaja/moniosaaja, rikkaus, mahdollisuus, sotalapsi, kaikki nämä termit on jo pilattu, ja nyt alkaa olla jo se suurin kala eli "monikulttuuri" haavissa.

Tämä on mainiota käsitteiden haltuunottoa, ja sapettaa uskovaisia niin pirusti. Otan Thorsin lausunnon tunnustuksena, ja niin pitäisi kaikkien muidenkin ottaa. Lisää vettä myllyyn vaan.

Käsitteitä eivät ole mamukriittiset pilanneet tai ottaneet haltuun.  Maahanmuuttajat omalla käytöksellään, vaatimuksillaan ja osaamisellaan itse ovat noille orwellilaisille valheille antaneet todellista ja oikeaa asiasisältöä.  Moniosaajat ovat osoittautuneet täysin osaamattomaksi, rikastuminen on osoittautunut köyhtymiseksi, mahdollisuus on osoittautunut menetetyksi mahdollisuudeksi ja kultamunat taakaksi.

Maahanmuutto ei olekaan rikkaus, vaan jo tunnustettu taakka, jota nyt sitten pitää ruveta väkisin jakamaan kaikille.  Monikulttuurisuus on mennyt peruuttamattomasti kiville jo pahimmoilleen kolmessa sukupolvessa, ja tämänkin jo on Merkel tunnustanut.  Varmaan pienemmät nilkit pianaikaakin tunnustaa saman  perästä.

Monikulttuurisuus siis on osoittautunut okevan vastoin kaikkea sitä, mitä Thors ja demonijoukkonsa sen on valehdellut olevan.

Totuus on voittanut, eivät mamukriittiset.
Rasisteille muistutan, että maahanmuuttajat ovat yhtä hyviä naapureita, kunnollisia, ammattitaitoisia ja rehellisiä, hyvin koulutettuja, lainkuuliaisia ja töissä käyviä veronmaksajia ja yhteiskunnan hyödyllisiä jäseniä kuin ovat Suomen somalit ja mustalaisetkin.

Arto Tuhkamuna

Olen tietääkseni suomalainen.

Vaikka kukapa noita nyt varmaksi huuteloo.

Hagbard

Quote from: Emperor on 03.02.2011, 14:42:16
Maahanmuuttajasta ei koskaan voi tulla suomalaista. Suomalaisuus ei ole mikään siirtoidentiteetti vaan se on aina syntyperäistä.

Minä en näkisi suomalaisuutta ihan noin jyrkästi. Minusta suomalaisuus on rotuun, etniikkaan, uskontoon ym. katsomatta asennekysymys. Jos henkilöllä on halu tulla suomalaiseksi viettämään suomalaista elämää Suomessa, niin tervetuloa.

Valitettavan usealta maahanmuuttajalta tämä asenne puuttuu. Tahdon suomalaiseksi -asenteella varustettu henkilö ei tarvitse kotouttamistoimenpiteitä, vaan kotoutuu ihan itse vapaaehtoisesti, pakottamatta.

dothefake

Ajatelkaapa toisinpäin, jos muutat vaikkapa Somaliaan
ja saat nopeasti Somalian kansalaisuuden, tunnetko heti
olevasi ehta somali, minä en ainakaan moiseen pystyisi ja
pätee vaikkapa Saksaan, jonka kieltäkin sentään puhun suht'koht.
Kyllä itse ja uudet alte Kameraden ajattelisivat minusta, että taas
se suomalainen teki sitä ja tätä. On se niin lustig.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Vera

Quote from: dothefake on 03.02.2011, 15:47:44
Ajatelkaapa toisinpäin, jos muutat vaikkapa Somaliaan
ja saat nopeasti Somalian kansalaisuuden, tunnetko heti
olevasi ehta somali, minä en ainakaan moiseen pystyisi ja
pätee vaikkapa Saksaan, jonka kieltäkin sentään puhun suht'koht.

Minä olen kyllä pystynyt tähän Suomessa, vaikka se ei ollut kovinkaan nopea prosessi. Somaliassa en luultavasti pystyisi, liian eriläinen kulttuuri.

Maastamuuttaja

"Lisää keskustelua", "vuoropuhelun lisääminen" ja vastaavat tarpeet yhdistetään muslimeihin, vaikka sitä ei haluta ääneen sanoa. On syntymässä "yhteinen" päätöksentekojärjestelmä, joka mukauttaa suomen lait, käytännöt ja tavat muslimien tarpeisiin sopiviksi. Ongelmahan on se, että maan tavat eivät sovi kaikille. Miksi ja ketä varten muuten tarvittaisiin "neuvonpitoa"? Jos maan tapa riittäisi saapujalle ohjenuoraksi, "vuoropuhelua" ei tarvittaisi, pelkkä maan tapojen selostus kattaisi tulijan ja kohdemaan tarpeet.

Kukko

Miten musta tuntuu että tässä paljon perätyssä "vuoropuhelussa", "ongelmien yhdessä ratkaisemisessa" ja "dialogissa" perunanenille on varattu vain yksi rooli: se nyökyttelisi hiljaa nurkassa häpeämässä itseään, ja sitten avaisi lompakkonsa maksaakseen mitä tarpeelliseksi ja hyväksi on nähty, ja sitten vielä vähän päälle.
Sananvapautta ei nähdä Euroopan unionissa enää kansalaisten suojautumiskeinona hallintoa vastaan, vaan sen käyttäminen nähdään rikoksena, joka antaa viranomaisille aseet kansalaisten syyttämiseksi "vihapuheesta" tai jostakin tekaistusta "rasismista".
-J. Sakari Hankamäki

ämpee

Quote from: Vera on 03.02.2011, 15:59:54
Minä olen kyllä pystynyt tähän Suomessa, vaikka se ei ollut kovinkaan nopea prosessi. Somaliassa en luultavasti pystyisi, liian eriläinen kulttuuri.

Sinä oletkin keskivertoa huomattavasti lahjakkaampi, mikä on todellinen rikkaus, mahdollisuus, jne.
Jos maahanmuutto koostuisi pelkästään kaltaisistasi, mitään Hommafoorumia ei olisi olemassakaan.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Vera

Quote from: ämpee on 03.02.2011, 16:44:34
Sinä oletkin keskivertoa huomattavasti lahjakkaampi, mikä on todellinen rikkaus, mahdollisuus, jne.
Jos maahanmuutto koostuisi pelkästään kaltaisistasi, mitään Hommafoorumia ei olisi olemassakaan.

Se ei ole niinkään lahjakkuuskysymys: tunnen useitakin ihmisiä jotka ovat lahjakkaita ja korkeasti koulutettuja ja hyviä kansalaisia (siis ei kirjaimellisesti kansalaisia mutta ihmisiä jotka maksavat veroja ja noudattavat lakia) ja pitävät Suomesta mutta eivät silti koskaan koe olevansa suomalaisia. Ja toki myös sellaisia jotka aika nopeasti kokee olevansa suomalaisia. Se on joku suht. monimutkainen identiteettiasia.

JaniAlander

Suomalaisuus on etniteetti ja sillä hyvä, eikä sitä voi vaihtaa kuin paitaa. Minusta ei tulisi saamelaista vaikka muuttaisin Utsjoelle, eikä somalia vaikka muuttaisin Somaliaan.

Suomen kansalainen voi (valitettavasti) olla nykyään lähes kuka vaan, mutta pelkkä passi ei tee suomalaista.

Marjapussi

Quote from: JaniAlander on 03.02.2011, 17:42:42
Suomen kansalainen voi (valitettavasti) olla nykyään lähes kuka vaan, mutta pelkkä passi ei tee suomalaista.

Tuli tuossa katseltua viereisestä passijonosta Bangkokissa, kun joku suojavärinen yritti päästä maahan Suomen passilla. Oma jononi eteni viisi-kuusi hyväksyntää, kun yöntimo oli selvittämässä "pikku ongelmaansa". Uskoisin väärennttejä Suomen passejakin olevan olemassa, mutta pidän varmana, että väärällä henkilösuuudella niitä on myönnetty.
Marokon kauhu oli sanansa mittainen eikä velipoikakaan jäänyt Aarnea pahemmaksi epätoivotun maahanmuuton estämisessä. Mutta kuka tulee torjumaan aiheettoman turvapaikkaturismin?

cgm

Tietääkseni uskonnonvapauslaissa ei sanota että kaikkia uskontoja pitäisi opettaa ilmaiseksi veronmaksajien rahoilla. Luterilaisuudella on Suomessa historiaa ja perustuslaissa "erikoisasema", eli tämä sallittaneen. Islam taas on Suomelle täysin vieras uskonto niin kulttuurin kuin käytäntöjenkin osalta, enkä keksi ensimmäistäkään syytä miksi sitä tulisi opettaa kouluissa ilmaiseksi.

E.P.L

Quote from: JaniAlander on 03.02.2011, 17:42:42
Suomalaisuus on etniteetti ja sillä hyvä, eikä sitä voi vaihtaa kuin paitaa. Minusta ei tulisi saamelaista vaikka muuttaisin Utsjoelle, eikä somalia vaikka muuttaisin Somaliaan.

Mikäs sen suomalaisen sitten tekee, jollei identiteetti?

JaniAlander

E.P.L

Quote from: JaniAlander on 03.02.2011, 18:31:15
Mm. muassa vaikkapa nyt esivanhemmat.
Suomalaisilla ei ole yhteistä geneetistä perimää, eikä näin ollen samoja esivanhempia.

JaniAlander

Quote from: E.P.L on 03.02.2011, 18:34:32
Quote from: JaniAlander on 03.02.2011, 18:31:15
Mm. muassa vaikkapa nyt esivanhemmat.
Suomalaisilla ei ole yhteistä geneetistä perimää, eikä näin ollen samoja esivanhempia.

Jaa vai ei ole yhteistä geneettistä perimää? No on se kumma juttu, kun kaikki suomalaiset sattuvat kuulumaan mm. samaan rotuun (tai jos halutaan käyttää poliittisesti korrektimpaa ilmaisua samaan geneettiseen klusteriin).