News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2011-01-19 Norja: Väärin kotoutettu

Started by rähmis, 01.02.2011, 01:05:19

Previous topic - Next topic

rähmis

Mjøndalenin koulun rehtori Thore Ryghseter Norjan Nedre Eikerissä havahtui siihen, että oppilasaines hänen koulussaan monimuotoistuu hurjaa vauhtia ja että jotkut oppilasryhmät vanhempineen ovat sangen laiskoja osallistumaan koulun tarjoamiin aktiviteetteihin.

Niinpä hän lähestyi näitä passiivisia vanhempia kirjeitse. Samalla kun rehtori toivotti hyvää alkanutta vuotta, hän mainitsi, että jos uuden kotimaan arvojen kunnoittaminen ja tavoille oppiminen ei kiinnosta, olisi ehkä ollut parempi jättää tulematta. Lisäksi hän kehotti oppilaiden äitejä sanomaan rehtorille käsipäivää ja lapsia osallistumaan koulun järjestämiin leirikouluihin ja jumalanpalveluksiin.

Erään oppilaan äiti tuohtui kirjeestä kovin ja pitää sitä syrjivänä - jopa siinä määrin, että uhkaa tehdä asiasta rikosilmoituksen.

Drammens Tidende

Kelpo Hääppönen

Rehtorin sanomahan tuntuu sisältäneen enemmän ruutia kuin tuo kuvan ilotulite. >:( Etsäviitsisitsä ehtiessäsi kääntää koko kirjettä meille?
Vittu mitä paskaa, sanoi Alexander Stubb.

desperaato

Kunnia olkoon Mjøndalenin koulun rehtori Thore Ryghseter Norjan Nedre Eikerissä!

We Hommaforumenska människor support you rektoren Thore Ryghseter.

Quote from: Kelpo Hääppönen on 01.02.2011, 01:53:53
Etsäviitsisitsä ehtiessäsi kääntää koko kirjettä meille?

Viitsisit sä, etsä viittis? Ois tosi kiva.

tarhuri

Rehtorissa on tallella selkärankaa, tiesi varmasti, mitä tuleman pitää. Onko, Rähmis, siellä Norjassa havaittavisa mitään Homaan viittaavaa?
Olen olemassa, siis ajattelen.

rähmis

Quote from: tarhuri on 01.02.2011, 13:03:57
Onko, Rähmis, siellä Norjassa havaittavisa mitään Homaan viittaavaa?

Homma on ainutlaatuinen, eikä sellaista voi olla missään muualla, koska se vaatii syntyäkseen aivan omanlaisensa olosuhteet.

Katri Linnan potkujen kunniaksi:

HYVÄÄ UUTTA VUOTTA!

Useimmat aikuiset tekevät uuden vuoden lupauksia. Minäkään en ole poikkeus. Tutkimusten mukaan on helpompi luopua jostain vanhasta kuin aloittaa jotain uutta. Minä olen miettinyt pääni puhki keksiäkseni jotain josta luopua. Tilastojen mukaan minun ei siis kannattaisi tehdä mitään lupauksia. Ehkäpä sellainen olisi helpompi tehdä koulun puolesta? Kouluun liittyviä ajatuksia minulla on paljon.

Toiskielisten oppilaiden määrä on kasvanut kuluvana lukuvuotena. Varsinkin muslimioppilaiden. Tietenkin tässä yhteydessä on täysin merkityksetöntä mihin oppilaat ja heidän vanhempansa uskovat - kunhan se ei vaikuta koulun arkipäivään.

Kun ihmisiä muuttaa tähän maahan - oli syy siihen mikä hyvänsä - on ensiarvoisen tärkeää kotoutua norjalaiseen yhteiskuntaan niin nopeasti kuin mahdollista. On itsestään selvää arvostaa korkealle tämän maan vapauksia - ilmaisunvapautta, valinnanvapautta ja uskonvapautta. Kyllä - muutoinhan tänne ei olisi kukaan tullut. Muutoinhan sitä olisi voinut jäädä vaikka vanhaan kotimaahan.

Minun kohdalleni on kaksi kertaa viimeisen kahden vuoden aikana osunut sattumus, joissa muslimioppilaan äiti on kieltäytynyt tervehtimästä minua rehtorina. Molemmilla kerroilla järkytyin ja valitettavasti myös lamaannuin täysin. Tässä maassa on täysin itsestään selvää että ihmiset tervehtivät toisiaan kättelemällä. On aivan ennenkuulumatonta menetellä toisin. Kättelemättömyys on töykeää ja osoittaa täydellistä kunnioituksen puutetta vastapuolta kohtaan. Ensi kerralla aion olla varuillani - ja minä kerron mitä tarkoitan - tapaaminen ei tule olemaan mukava, enkä aio olla erityisen avomielisellä tuulella tuolloin. Me nyt kuitenkin olemme Norjassa kaikesta huolimatta.

Minulla on toive uudelle vuodelle ja se koskee muslimiystäviämme. Minä toivon, että kaikki muslimioppilaat ja heidän vanhempansa osoittavat selkeästi, että he haluavat olla osa norjalaista yhteiskuntaa. Minä toivon, että he osallistuisivat koulun tarjoamiin aktiviteetteihin, leirikouluihin ja olisivat yhtä reippaita kuin muutkin oppilaat. Minä toivon, että he esimerkiksi osallistuisvat joulujumalanpalvelukseen tämän vuoden lopussa yhdessä muiden kanssa. Tämä kun kuuluu ikään kuin norjalaiseen perinteeseen. Kenestäkään ei tule yhtään huonompi muslimi, vaikka olisikin läsnä jumalanpalveluksessa. Ei se olisi pahasta. Minä voisin mielelläni olla mukana teidän juhlissanne moskeijassa, eikä se tekisi ilkeää. Eivät minun lapsenikaan pahastuisi, sillä on vain hyvästä hankkia kokemuksia ja lisätä tietoisuuttaan toisista. Olisihan se mukavaa, kun voisimme näin osoittaa kunnoitusta toistemme uskontoa kohtaan. Haaste on nyt heitetty ja tähän tullaan palaamaan monesti - ja jokaisessa mahdollisessa välissä.

Haluan kiittää niiden muslimioppilaiden vanhempia, jotka ovat antaneet lapsilleen luvan osallistua samoihin juttuihin kuin muutkin oppilaat. Heitä on nyt noin 50%. Tulevaisuudessa toivon prosenttiluvun nousevan lähemmäksi sataa.

Entistäkin parempaa yhteistyötä ja yhteydenpitoa Mjøndalenin koulun muslimitaustaisten oppilaiden ja heidän vanhempiensa kanssa toivoen.

Thore Ryghseter
Rehtori

sa ole rasisti

Selkärankainen rehtori.

Täällä tärähtäneistö kiljuisi arvopresidenttiä myöten potkut tuollaiselle rrrrrrrrrrasistille.
If You Tolerate This Your Children Will Be Next

Fincum

Rehtoriparka tuskin selviää ilman seuraamuksia.
Toivotan tulevan turvapaikanhakijan tervetulleeksi - kerrankin luku- ja kirjoitustaitoinen. Perhe myös.

QuoteRuotsissa tutkittiin jokunen vuosi sitten, että yhteiskunnan keskimääräinen nettovoitto maahanmuuttajaa kohti oli noin 80 000 euroa. Selvitys kertoo, että lähtömaa on investoinut 20-vuotiaaseen luku- ja kirjoitustaitoiseen maahanmuuttajaan keskimäärin 143 000 euroa
Liika raha on vähemmistön ongelma, mutta ei heitäkään pidä unohtaa.

Ernst

Ettäs kehtasi edellyttää muslimeilta samaa kuin muiltakin! Mitäs siitä tulisi, jos kaikki alkaisivat vaatia muslimeilta samaa kuin kaikilta muiltakin?  Hetkinen...hyvähän siitä tulisi  :)
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Simo Hankaniemi

Ainahan dhimmi voi vaatia, mutta kunnon muslimi ei niin vain alistu. Ja tärähtäneistö on sakeana laumana tukemassa suoraa huutoa. Rehtori katselee pian uutta työpaikkaa.

Spesialisti

Koulun rikkaustilanteen on oltava todella vakava ennen kuin rehtori näin kiivasta maydayta lähettää. Valkoinen lippu on hilattu tankoon ennen kuunsirppilippua.

matkamasentaja

Quote from: fincum on 01.02.2011, 22:49:43
Rehtoriparka tuskin selviää ilman seuraamuksia.
Toivotan tulevan turvapaikanhakijan tervetulleeksi - kerrankin luku- ja kirjoitustaitoinen. Perhe myös.

QuoteRuotsissa tutkittiin jokunen vuosi sitten, että yhteiskunnan keskimääräinen nettovoitto maahanmuuttajaa kohti oli noin 80 000 euroa. Selvitys kertoo, että lähtömaa on investoinut 20-vuotiaaseen luku- ja kirjoitustaitoiseen maahanmuuttajaan keskimäärin 143 000 euroa

Aika paljon on 143k€ Afganistanissa tai Somaliassa. Siinä menee koko laajan suvun rahat kun yhdelle hankitaan luku- ja kielitaito. Ei ihme että investoidaan niin harvoihin ja edellytetään pikaista takaisinmaksua. Eiköhän lukemaan ja kirjoittamaan opi halvemmallakin (se muu mahdollinen koulutus onkin se mikä maksaa).

Ernst

Quote from: Spesialisti on 02.02.2011, 09:47:24
Koulun rikkaustilanteen on oltava todella vakava ennen kuin rehtori näin kiivasta maydayta lähettää. Valkoinen lippu on hilattu tankoon ennen kuunsirppilippua.

Minusta rehtori hilasi tankoon sotalipun ja poisti varmistimen.

Zngr

Kuinkahan pitkään kestää, että rehtori joko pakotetaan pyytämään julkisesti anteeksi jotain epämääräistä, paljastetaan mitä puoluetta hän on äänestänyt, tai erotetaan, tai joutuu vaihtamaan tehtäviä. Saarivaltiossa tuo kaikki olisi jo tapahtunut. Ruotsissa heiluisi vähintään SD-kortti.

Minusta täällä on mukavaa. Istuskelemme, juttelemme ja juomme kahvia.
-Ali, Rinkeby

Every normal man must be tempted at times to spit on his hands, hoist the black flag, and begin to slit throats.
- H. L. Mencken

Ernst

Quote from: Zngr on 02.02.2011, 13:21:07
Kuinkahan pitkään kestää, että rehtori joko pakotetaan pyytämään julkisesti anteeksi jotain epämääräistä, paljastetaan mitä puoluetta hän on äänestänyt, tai erotetaan, tai joutuu vaihtamaan tehtäviä. Saarivaltiossa tuo kaikki olisi jo tapahtunut. Ruotsissa heiluisi vähintään SD-kortti.

Norjalaisilla menee siihen kolme kuukautta.

hyperbeli

Quote from: M on 02.02.2011, 17:26:16
Quote from: Zngr on 02.02.2011, 13:21:07

Norjalaisilla menee siihen kolme kuukautta.

Miten minusta tuntuu, että synkkämielisen yksimielisyyden vallitessa rehtori saa jatkaa tomintaansa, mutta vääntää voluuminappia vähän pienemmälle. Jostain kaikuu vaimeasti viisikertaa päivässä huudettava rassismivalitus, johon paikkakuntalaiset ovat tottuneet...

Kenties olen optimisti...

Lodi

Quote from: rähmis on 01.02.2011, 01:05:19
Mjøndalenin koulun rehtori Thore Ryghseter Norjan Nedre Eikerissä havahtui siihen, että oppilasaines hänen koulussaan monimuotoistuu hurjaa vauhtia ja että jotkut oppilasryhmät vanhempineen ovat sangen laiskoja osallistumaan koulun tarjoamiin aktiviteetteihin.

Niinpä hän lähestyi näitä passiivisia vanhempia kirjeitse. Samalla kun rehtori toivotti hyvää alkanutta vuotta, hän mainitsi, että jos uuden kotimaan arvojen kunnoittaminen ja tavoille oppiminen ei kiinnosta, olisi ehkä ollut parempi jättää tulematta. Lisäksi hän kehotti oppilaiden äitejä sanomaan rehtorille käsipäivää ja lapsia osallistumaan koulun järjestämiin leirikouluihin ja jumalanpalveluksiin.

Erään oppilaan äiti tuohtui kirjeestä kovin ja pitää sitä syrjivänä - jopa siinä määrin, että uhkaa tehdä asiasta rikosilmoituksen.

Drammens Tidende
No hyvä, että vain rikosilmoituksen. Pahimmassa tapauksessa tuosta olisi voinut saada tappotuomion.
Toivottavasti tämä ei lisää rasismia Suomessa !

Ernst

Quote from: Lodi on 02.02.2011, 22:30:27

No hyvä, että vain rikosilmoituksen. Pahimmassa tapauksessa tuosta olisi voinut saada tappotuomion.

Kotoutuminen on siis edennyt edes hitusen.

Mika.H

Jos joku olisi kertonut saman jutun 2-30 vuotta sitten ei olisi kukaan tuotakaan uskonut.

2040. Niin mitäs sitten tapahtuu?
Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri