News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2011-01-14 Yle: Somalikulttuuri esittäytyy Helsingissä

Started by riposti, 14.01.2011, 16:47:50

Previous topic - Next topic

riposti

QuoteHelsingissä vietetään ensimmäistä Somalian kulttuuriviikkoa. Nuoren sukupolven myötä somalivähemmistö kokee nyt yhteenkuuluvuutta entisen klaaniajattelun luoman hajaannuksen sijaan. Nuoret somalialaiset tuntevat itsensä jo osaksi suomalaista yhteiskuntaa.
Somalikulttuuri tuo Suomeen yhteisöllisyyttä
Somalian kulttuuriviikon avajaistilaisuuden puheissa valettiin uskoa siihen, että somalit ovat tulevaisuuden Suomessa yhtä merkittävä kulttuurivaikuttaja kuin afroamerikkalaiset Pohjois-Amerikassa. Idealistiset juhlapuheet ja työnhaussa tapahtuva syrjintä ovat toistensa kanssa ristiriidassa, myöntää Hagi.

Somalialainen yhteisöllisyys on alkanut kuitenkin myös vaikuttaa suomalaiseen kulttuuriin, Hagi kertoo.

- Somalialaisille on kunniakysymys tarjota muille. Suomalaisten keskuudessa se ei ole ollut kauhean yleistä ennen kuin maahanmuuttajat ovat tulleet Suomeen. Nyt kuitenkin suomalaiset kaverini kyselevät, että mitä sinä otat, minä tarjoan. Niin ei ollut vielä muutamaa vuotta sitten.

http://yle.fi/uutiset/kulttuuri/2011/01/somalikulttuuri_esittaytyy_helsingissa_2288979.html

Veli Karimies

Jahas, kirjoitettiin sitten Suomen tapakulttuuri uusiksi?

RTT

QuoteSomalian kulttuuriviikko järjestetään kulttuurikeskus Caisassa Helsingissä. Se on osa afroamerikkalaisten kulttuurin teemakuukautta.
Sen lisäksi että jakamisen tai tarjoamisen käsite on ollut Suomessa tuiki tuntematon ennen yhteisöllisiä somalialaisia (ihan oikeesti on ollut hei!!1!) on Suomi ilmeisesti liitetty Ämörikkään.

Jutussa on muuten paha logiikkavirhe: toisessa lauseessa mainitaan somalialainen klaaniajattelu (joka oli/on yhteisöllisyyden tiellä) mutta lopussa jo ylistetään somalialaista yhteisöllisyyttä ja sen vaikustusta suomalaiseen kulttuuriin.

Hommelitäti

Niinhän se Petri Nygårdkin laulaa jotta "mää tarjoon, sää maksat".
Kulttuurin rikastaminen on kallista puuhaa.

Emperor

Quote- Somalialaisille on kunniakysymys tarjota muille. Suomalaisten keskuudessa se ei ole ollut kauhean yleistä ennen kuin maahanmuuttajat ovat tulleet Suomeen. Nyt kuitenkin suomalaiset kaverini kyselevät, että mitä sinä otat, minä tarjoan. Niin ei ollut vielä muutamaa vuotta sitten.

Aika tyylipuhdasta vittuilua. Ei tietenkään mitenkään ristiriidassa ihmisten arkikokemusten kanssa.

Faidros.

Quote from: Emperor on 14.01.2011, 17:11:13
Quote- Somalialaisille on kunniakysymys tarjota muille. Suomalaisten keskuudessa se ei ole ollut kauhean yleistä ennen kuin maahanmuuttajat ovat tulleet Suomeen. Nyt kuitenkin suomalaiset kaverini kyselevät, että mitä sinä otat, minä tarjoan. Niin ei ollut vielä muutamaa vuotta sitten.

Aika tyylipuhdasta vittuilua. Ei tietenkään mitenkään ristiriidassa ihmisten arkikokemusten kanssa.

Kuinkahan monta euroa lähtee sen ainoan somalibussikuskin lompakosta?
Mä melkein veikkaan, että me ollaan itse järjestetty somalibailut omilla rahoilla.

Haluaisin tietää ko. juhlien rahoituksen.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Jane Doe

QuoteSomalian kulttuuriviikon avajaistilaisuuden puheissa valettiin uskoa siihen, että somalit ovat tulevaisuuden Suomessa yhtä merkittävä kulttuurivaikuttaja kuin afroamerikkalaiset Pohjois-Amerikassa.
Aivan varmasti ovat. Mutta eivät ehkä positiivisella tavalla. Luulen, että he tulevat vahvasti vaikuttamaan tiettyjen alueiden kaupunkikuvaan tuomalla detroitmaisen säväyksen ja ehkä alkavat myös esittää vaatimuksia siitä, mitä kulttuurillisia tuotoksia saa esittää/myydä.

QuoteNyt kuitenkin suomalaiset kaverini kyselevät, että mitä sinä otat, minä tarjoan.
Tästä voisi vetää yhtenäisyysmerkit vähän suuremman yhteiskunnallisen kehityksen kanssa. 90-luvun alusta asti tietyt toverit kaverit ovat tarjonneet kaiken, tosin eivät omilla rahoillaan.

Julistan viikonloppupotutuksen alkaneeksi...

Wippajei!

Eurytmistinä alkaa mielikuvitus elää..

Juha J.

Tuo on niin vitun naurettavaa. Somalikulttuuri on jo esittäynyt ihan tarpeeksi. Yksilöt esiin sieltä eikä mitään väkipakolla ihanan kulttuurin tunkemista kantaväestön harmiksi/rikkaudeksi.

Somaliyhteisö on mitä on. Hyvässä ja pahassa. Tällaiset kulttuurimessut ovat yhtä tyhjän kanssa.
Chillax mothafuckas. Toimitaan järkevästi.

Professori

Enpä muista noita somaleita 1970-luvulta. Meikäläisen kaveripiirissä oli jos silloin tapana välillä tarjota kaverille. Sellaista se on ollut aina Suomessa.
Niin kauan kuin yhteiskunnassa on todellinen sananvapaus se ei voi olla läpeensä mätä. Sen sijaan jokaisesta läpeensä mädästä yhteiskunnasta puuttuu todellinen sananvapaus.
Lisää ajatuksia: http://professorinajatuksia.blogspot.com/

Ernst

Somalit "opettavat" meille sovittelua ja kavereille tarjoamista. Huoh.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

P

Quote from: M on 14.01.2011, 18:28:00
Somalit "opettavat" meille sovittelua ja kavereille tarjoamista. Huoh.

Olen vakuuttunut. Suomen pitäisi hankkia maahan lisää somaleita suhteessa 1:1 suomalaisiin. silloin jokaiselle kantaänkyrälle olisi tarjota oma sovittelija ja kaveri tarjoamaan..  :roll: Suomestahan tulisi silloin paratiisi?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

guest3656

- Somalialaisille on kunniakysymys tarjota muille.

Mitä somaleilla on tarjottavanaan? Lisää somaleita. Lisää uusia vaatimuksia.

P

Quote from: RTT on 14.01.2011, 17:01:30
QuoteSomalian kulttuuriviikko järjestetään kulttuurikeskus Caisassa Helsingissä. Se on osa afroamerikkalaisten kulttuurin teemakuukautta.
Sen lisäksi että jakamisen tai tarjoamisen käsite on ollut Suomessa tuiki tuntematon ennen yhteisöllisiä somalialaisia (ihan oikeesti on ollut hei!!1!) on Suomi ilmeisesti liitetty Ämörikkään.

Jutussa on muuten paha logiikkavirhe: toisessa lauseessa mainitaan somalialainen klaaniajattelu (joka oli/on yhteisöllisyyden tiellä) mutta lopussa jo ylistetään somalialaista yhteisöllisyyttä ja sen vaikustusta suomalaiseen kulttuuriin.

Heh. Jos suomessa jakamisen ja tarjoamisen perinne olisi ollut tuntematon ennen somalien exodusta suomeen 1991, niin olisi jäänyt turvapaikat jakamatta ja elatus ja asuminen tarjoamatta.. Maassa ei olisi edes koko "somaliyhteisöä".

Mutta historian uusiksikirjoittaminen kuuluu tähän orwellilaiseen multikulti-oppiin..
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.

Jesse

Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 14.01.2011, 18:42:13
- Somalialaisille on kunniakysymys tarjota muille.

Mitä somaleilla on tarjottavanaan? Lisää somaleita. Lisää uusia vaatimuksia.

Unohdit ihanan etnisesti värisevän Al-Shabab -kerhon

Aallokko

Somalialaisille on kunniakysymys tarjota muille. Suomalaisten keskuudessa se ei ole ollut kauhean yleistä ennen kuin maahanmuuttajat ovat tulleet Suomeen.

Mikäs siinä on tarjoillessa, jos kukaan ei ole henkilökohtaisesti maksajana rahan putkahtaessa ihmeellisesti taikaseinästä...

Sinällään anteliaisuus on toki hyvä juttu.

ElenaDaylights

Nuoren sukupolven myötä somalivähemmistö kokee nyt yhteenkuuluvuutta entisen klaaniajattelun luoman hajaannuksen sijaan.

yhteenkuuluvuus on huomattu, ei hyviä kokemuksia. Ei korppi korpin silmää noki.
hei punakommarit, minkä kenttäoikeuden päätöksellä? mehän ollaan metsässä!

pakruti2c263

On somali tarjonnut minulle se harva kerta kun olen ollut kanssakäymisissä, -rasistikorttia! ;D
Ehkä myöhemmin tarkemmin kohtaamisia monikulttuurin kanssa ketjussa.
Suvaitsija:
"Monikulttuurisuus on sitä, että meillä on neekeri ja sitten meillä on muslimi, ja kantaväestö suvaitsee ja alistuu."

Bwana

Quote from: Hommelitäti on 14.01.2011, 17:05:03
Niinhän se Petri Nygårdkin laulaa jotta "mää tarjoon, sää maksat".

Voin kertoa että tämä oli joka baarireissulla todellisuutta Malawissa asuessani. Ensimmäisen tarjosin minä ja toisen tarjosi paikallinen tumma poika, minulta rahaa pyytäen. Katson jääneeni kuitenkin voitolle näistä, sen verran halpaa kalja siellä oli ja ne jutut ("Myy mulle toi sun seuralainen illaksi. Saat vuohen." Ja oikeasti, tämä ei ole läppä.) kyllä naurattavat lopun ikäni.
Nkosi sikelel' Afrika.

Uuno Nuivanen

Missä uutinen? Somalikulttuuri esittäytyy päivittäin suurempien kaupunkien joukkoliikennevälineissä, asemilla, ostoskeskuksissa ja sosiaalitoimistoissa.

P

Quote from: pakruti2c263 on 14.01.2011, 18:56:02
On somali tarjonnut minulle se harva kerta kun olen ollut kanssakäymisissä, -rasismikorttia! ;D

Jos Suomi ei olisi rikastunut ja multikultistunut, sinulta olisivat jääneet nuo rikastavat kokemukset kokematta. Olisit noita kokemuksia köyhempi ja jokusta veroeuroa rikkaampi? ;) Mutta kaikkea rikkkautta ei voi mitata rahassa?

P

Quote from: Uuno Nuivanen on 14.01.2011, 18:58:23
Missä uutinen? Somalikulttuuri esittäytyy päivittäin suurempien kaupunkien joukkoliikennevälineissä, asemilla, ostoskeskuksissa ja sosiaalitoimistoissa.

Unohdit käräjäoikeudet ja vankilat, jotka ovat syyttäjä Mika Illmanin mukaan Suomen kansainvälisimpiä paikkoja. Analogia afroamerikkalaisten yhteiskunnallisiin vaikutuksiin alkaakin jo avautua?

OTU

Hoh hoijaa. Hieno somalikulttuuri on luonut alueen, jossa on mm. oltu sisällissodassa, tai muussa sekaannuksessa viimeiset parikymmentä vuotta. Merirosvous lienee myös somalikulttuurin helmiä. Keksisivät mokutoimittajat nyt edes vähän tuota läpinäkymättömämmän mokutuksen.
Väitätkö meitä väkivaltaisiksi? Peru väitteesi, tai tapamme sinut.
Merkel: ,,Multi-Kulti ist absolut gescheitert"
"David Cameron will say as he declares that the doctrine of multiculturalism has "failed" and will be abandoned."
Sarkozy: Vallitseva maahanmuuttajapolitiikka epäonnistunut.

Aallokko

Ja on se peruste somalien maahanhaalimisen hienoudelle haettu taas aika perkeleen kaukaa. Ei ole täällä osattu kaverille tarjota ilman somaleita. Joopa joo. Kyllä nyt oikein rikkaus väreilee.

Pahan ilman lintu

Ilkka Partanen

Miten suomalaisten kohdalla muka ei ole yhteisöllisyyttä tai "suomalaisuutta", joskin somaleilla ja monilla muilla on selkeä somalialaisuutensa tai vastaava, vaikka heitä väestönä on alkuperämaassaan moninkertainen määrä verrattuna viiteen miljoonaan suomalaiseen? Ja vieläpä tässä tapauksessa klaanihajaannuksen jälkeenkin on selkeä yhtenäinen somalialaisuus, jota tuo klaaniajattelu oli hajaannuttamassa.
Kun Hesarissa ja muuallakin on tapana ihmetellä että mitä on suomalaisuus ja ettei sellaista olisikaan, niin eiköhän aleta pitää kulttuuriprojekteja suomalaisiin kohdistuen Suomesta, kun kerran meikäläisiä huomattavasti tuoreemmasta sisällissodasta tulleisiinkin toimii noin hyvin  :o

Kallioinen Käsi

Alkaako Suomessakin virallinen diskurssi seuraamaan Mona Sahlinin esimerkkiä "Meillä Ruotsalaisilla ei ole kulttuuria, sen sijaan teillä muslimeilla..."  :facepalm:

pelle12

Vuoden aivopieru julki jo alkuvuodesta. Tosiaalta ollaanhan tällaisia kuultu jo vuosikymmeniä, ellei peräti vuosisatoja, romaneilta. Kultamunia molemmat ihmisryhmät. Mitä me spermanaamaiset, epäyhteisölliset, auringottomat, vanhuksia kunnioittamat olisimmekaan ilman näitä kahta superlahjakasta, yhteisöllistä, vanhuksia kunnioittavaa kansanryhmää??? Tansittaisiinkohan täällä edes tangoa? Tarjottaisiinkohan kenellekään yhtään mitään?

Mika.H

Hep. jos joku järjestää tapaamisen somaliporukan kanssa, joka tarjoaa minulle jotain (ja ymmärtävät Suomea) niin osallistun. Paikka ja aika niin täältä tullaan.

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Aallokko

Somalikulttuuri näyttää toimivuutensa ja hienoutensa yksiselitteisimmin siellä missä se esiintyy puhtaimmillaan eli Somaliassa. Siellä on näkyvillä se, mitä eräät tahot niin intohimoisesti haluavat tänne ammentaa.

Eldritch

QuoteSomalian kulttuuriviikon avajaistilaisuuden puheissa valettiin uskoa siihen, että somalit ovat tulevaisuuden Suomessa yhtä merkittävä kulttuurivaikuttaja kuin afroamerikkalaiset Pohjois-Amerikassa.

Tästä minulla ei ole pienintäkään epäilystä.  :facepalm: