News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Poliisi-ketju

Started by erilainen, 08.01.2011, 19:58:10

Previous topic - Next topic

erilainen

Yleistä keskustelua poliisista Suomessa, ja miksei verraten vaikka muiden maiden vastaaviinkin. Millaisia kokemuksia teillä on poliiseista? Hyviä vai huonoja?

Olen huomannut huolestuttavan piirteen liian monissa ihmisissä. Poliisia ei kunnioiteta. Vaan lähestulkoon vihataan. Ainakin käyttäydytään näin heitä kohtaan. Auotaan päätä ja haukutaan ihmistä jotka tekevät vain työtään. Usein myös poliiseja pidetään vähintäänkin mielenvikaisina. Se seikka tietty puoltaa tuota tosiasiaa, mitä kakkaa poliisin työssä joutuu kuuntelemaan, mutta itse ainakin arvostan kovasti poliisin työtä. Jonkun sekin työ täytyy tehdä.

Kuitenkin nämä kovat päänaukojat joutuvat tilanteeseen jossa poliisille olisi tarvetta jossain vaiheessa elämäänsä. Tämän seikan takia itse ainakin kunnioitan virkavaltaa. Poliisien työ ulkopuoliselle voi näyttää kovinkin pikkutarkalta ja melkeinpä vittuilulta. Kuitenkin poliisit tekevät työtään muiden asettamien normien mukaan. Monelle olen sanonut että ajattele itsesi tuohon hommaan. Hoitaisitko itse jotenkin paremmin?

Mielestäni kuitenkin liikumme vaarallisilla vesillä silloin kun poliisia ei kunnioiteta. Huolestuttavan paljon olen huomannut hälyyttäviä esimerkkejä. Etenkin kun Suomessa sattuu olemaan suhteellisen toimiva poliisilaitos verraten siihen että elämme hyysäysyhteiskunnassa. Poliisit ovat varmaan maailman lahjomattomampia. Ainakin ihan rivipoliisit herroista ei kukaan tiedä. Jossain mielipidemittauksissa poliisin työ on edelleen arvostetuimpia. Tämä ehkä korostuu vasta silloin kun itse tarvitsee poliisin apua. Vuodesta toiseen poliisikoulutekseenkin on tunkua.
Oli vaikea sanoa kumpi oli vihaisempi, perseeseen ammuttu karhu vai osuman saanut Ossi.

valkobandiitti

Kunnioitus pitää ansaita. Minä en ainakaan kunnioita Kauhajoen pelkureita.
Ekologia on valjastettu poliittisten tavoitteiden ajamiseen, ja vihreyden ytimessä on vasemmistolainen, kapitalismin vastainen politiikka, jolla halutaan lopulta rajoittaa yksilön vapautta.

erilainen

Quote from: valkobandiitti on 08.01.2011, 20:02:56

Mikäs kauhajokelaisista pollareista tekee pelkureita? Olenkin juuri sinne itseasiassa lähdössä.
Oli vaikea sanoa kumpi oli vihaisempi, perseeseen ammuttu karhu vai osuman saanut Ossi.

Pliers

Kerran olen poliisin apua tarvinnut. Varttitunti piti maanitella, että partion sai paikalle. Eivät olleet kiinnostuneita tulemaan hakemaan ullakkomurtautujaa, vaikka ihan itse otettiin kiinni. Päädyn kyttis oli parin kolmen sadan metrin päässä.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Lentomestari

Omat kokemukset poliisista on oikein positiiviset, sakko on tullut ihan molemminpuolin hymyillen ja aina on konstat laittaneet lieventäviä haaroja mukaan, viimeiksikin. Nämä siis suoraan katukokemuksia.

Mutta kun tulee tapaus, jossa asia ei hoidukaan heti livenä, vaan joudutaan lähtemään käräjille, ei aina ole varmaa kuinka käy, Lähipiirissäni on toisenlaisiakin kokemuksia, kun kolarissa on vastapuolena henkilö, jolla on poliisiyhteyksiä, silloin ei kaikki menekään ihan niinkuin oli luultu, vaikka kaikki näyttikin selvältä, esimerkiksi kuvat kolaripaikalta oli kummasti kadonneet, kuvat otti poliisi ja olivat hyvin tärkeitä syyllisyyden esiinnäytössä, koska kyse oli vain peltivaurioista, oli moraali löyhempi tässä tapauksessa.

Silloin oli kamerat manuaaleja, nyt tuo ei onnistuisi, liki kaikilla on jonkunlainen kamera mukana ja saa omat kuvat tilanteesta.

metsämies

Osalla ihmisistä tuntuu olevan niin suuri kunnoitus poliisia kohtaan että hyväksyvät poliisin tekemät virkavirheet, jopa kannustavat niihin. Kunhan vaan ei satu omalle kohdalle.

Sean Sibelius

Ylipäätänsä ihmiset joilla on suuri tarve olla mahdollisimman hankalia työtään tekeviä ihmisiä kohtaan ärsyttävät minua erityisesti. Kaikille ei ole opetettu käytöstapoja, sen kanssa on vain elettävä. Poliisin kanssa on tullut asioitua monta kertaa ja hyvin asiallisia ovat aina olleet.
Joka taistelee hirviöitä vastaan, katsokoon, ettei hän itse muutu siinä hirviöksi. Ja kun katsot kauan pimeyteen, katselee pimeys myös sinuun. - Nietzsche

erilainen

Quote from: Sean Sibelius on 08.01.2011, 20:36:25
Ylipäätänsä ihmiset joilla on suuri tarve olla mahdollisimman hankalia työtään tekeviä ihmisiä kohtaan ärsyttävät minua erityisesti. Kaikille ei ole opetettu käytöstapoja, sen kanssa on vain elettävä. Poliisin kanssa on tullut asioitua monta kertaa ja hyvin asiallisia ovat aina olleet.

Juurikin näin.

erilainen

Quote from: metsämies on 08.01.2011, 20:17:50
Osalla ihmisistä tuntuu olevan niin suuri kunnoitus poliisia kohtaan että hyväksyvät poliisin tekemät virkavirheet, jopa kannustavat niihin. Kunhan vaan ei satu omalle kohdalle.

Niin virkavirhe on sinällään vähän hankala juttu. Jokainen mokaa töissään poliisi tekee samantien virkavirheen. Poliiseilla on kuienkin edessää todella vaikeita tilanteita ja usein vastassa huutava känninen joukko jolloin ylilyöntejä sattuu. Itse voi aina mennä pollarikouluun ja hoitaa homman paremmin, jos haluaa näyttää kuinka homma tulisi hoitaa.

Ihmisten oikeustaju ei ole yhteneväinen valtion lakejen kanssa aina. Tämä varmasti edesauttaa ihmisten hyväksyntää poliisin "virkavirheisiin".

valkobandiitti

Quote from: erilainen on 08.01.2011, 20:07:40

Mikäs kauhajokelaisista pollareista tekee pelkureita? Olenkin juuri sinne itseasiassa lähdössä.

Tarkoitin niitä Kauhajokelaisia poliiseja jotka tulivat paikalle pari minuuttia sen jälkeen kun joukkomurha oli alkanut. Neljän tunnin päästä poliisit uskalsivat mennä laskemaan ruumiit kun olivat saaneet karhukoplan ja panssariauton paikalle.
Ekologia on valjastettu poliittisten tavoitteiden ajamiseen, ja vihreyden ytimessä on vasemmistolainen, kapitalismin vastainen politiikka, jolla halutaan lopulta rajoittaa yksilön vapautta.

erilainen

Quote from: valkobandiitti on 08.01.2011, 21:15:43

Tarkoitin niitä Kauhajokelaisia poliiseja jotka tulivat paikalle pari minuuttia sen jälkeen kun joukkomurha oli alkanut. Neljän tunnin päästä poliisit uskalsivat mennä laskemaan ruumiit kun olivat saaneet karhukoplan ja panssariauton paikalle.

Perstuntumalta heitän seuraavan oletuksen. Ehkä heillä on tietty ohjesääntö tälläisiin tapahtumiin, jonka mukaan he toimivat. Kaikki ei mene niin kuin elokuvissa.

valkobandiitti

Quote from: erilainen on 08.01.2011, 21:28:59
Quote from: valkobandiitti on 08.01.2011, 21:15:43

Perstuntumalta heitän seuraavan oletuksen. Ehkä heillä on tietty ohjesääntö tälläisiin tapahtumiin, jonka mukaan he toimivat. Kaikki ei mene niin kuin elokuvissa.

Keskitysleirien vartijatkin vain noudattivat määräyksiä.

TJK

Ainakin omassa perhe- ja tuttavapiirissäni ovat kaikki kokemukset poliisista positiivisia. Kaiken kaikkiaan suomalainen poliisi ansaitsee mielestäni suuren arvostuksen.

Toivottavasti poliisiin saadaan vastakin rekrytoitua isänmaallisia ja korkeamoraalisia ihmisiä.

TJK

Quote from: valkobandiitti on 08.01.2011, 21:35:34
Keskitysleirien vartijatkin vain noudattivat määräyksiä.
Siksipä vika on paljolti niissä määräyksissä, joita he saivat.

Ystävä

Poliiseja löytyy suvusta ja kokemukset muutenkin oikein hyviä. En tosin olekaan  käynyt heille suuta soittamaan tai tönimään. Ovat muuten rutinuivaa porukkaa asiakkaistaan johtuen.

Ihmisillä tosiaan on monesti pahaa sanottavaa poliiseista ja portsareista, mutta mielestäni pitää nostaa hattua heille, kun ajattelee minkälaisten ihmisten parissa he joutuvat työskentelemään.
Tuttu portsari kertoi aikanaan kantaneensa jonkun liivijengiläisen ulos baarista. Totesi vaan, että ehkä sitä rahaa voisi jostain helpommallakin saada.

Maailmanmies

Quote from: erilainen on 08.01.2011, 19:58:10
Yleistä keskustelua poliisista Suomessa, ja miksei verraten vaikka muiden maiden vastaaviinkin. Millaisia kokemuksia teillä on poliiseista? Hyviä vai huonoja?

Olen huomannut huolestuttavan piirteen liian monissa ihmisissä. Poliisia ei kunnioiteta. Vaan lähestulkoon vihataan. Ainakin käyttäydytään näin heitä kohtaan. Auotaan päätä ja haukutaan ihmistä jotka tekevät vain työtään.
Minä en (enää) arvosta poliiseja tipan tippaa. Tai no, kyllä rikostutkijoita ja huumepoliiseja sekä likaisen työn tekeviä järjestyspoliiseja.
Poliisin päivä koostuu "tilaustöistä" eli hälytyksistä ja erilaisista turvaamisista, mutta lopun aikaa nuo ajelevat ympäriinsä mikä käytännössä tarkoittaa liikenteenvalvontaa joka kohdistuu aivan tavallisiin ihmisiin.
Onnettomuustilanteissakin poliisi on paikalla lähinnä sotkemassa asioita ja työntämässä ihmisille alkopilliä suuhun vaikka nämä tuskin hengittävät. Hukkuneiden nosto ja ruumiinkappaleiden keruukin on jäänyt entistä enemmän palomiehille, arvon konstaapeleilla kun on kiire papereita täyttämään.

Muuan tutuntuttu, noin 60-vuotias nainen menetti uskonsa poliisiin noin vuosi sitten koska joutui partion pysäyttämäksi autonsa oltua katsastamaton miehensä tämän unohdettua. Aika oli mennyt (ensimmäiseen katsastukseen) viikolla yli. Poliisi oli erittäin töykeä, rikkoi rekisterikilpien kiinnitykset ja läksytti tätä rouvaa oikein olan takaa ja kirjoitti 1100 € sakon.
Jokainen ymmärtää, että vanhempi rouva ei ollut tehnyt mitään suurta rikosta, ensimmäista katsastustaan odottava auto on uusi ja käytännössä virheetön. Ei niiden noin olisi pitänyt törkeillä.

Minä ainakin aion aukoa päätäni poliisille vastakin. Siihen saakka kunnes muuttuvat ihmisten kyykyttäjistä heidän palvelijoikseen.

Erikjaak

Quote from: Maailmanmies on 09.01.2011, 00:40:50
Minä en (enää) arvosta poliiseja tipan tippaa. Tai no, kyllä rikostutkijoita ja huumepoliiseja sekä likaisen työn tekeviä järjestyspoliiseja.

Buahaha. :D Tuota apinajengiä (huumepoliisit) en kyllä arvosta pätkääkään.
Olisi kyllä resurssien karsinta paikallaan siellä.

Ernst

Muuan tutuntuttu, noin 60-vuotias nainen menetti uskonsa poliisiin noin vuosi sitten koska joutui partion pysäyttämäksi autonsa oltua katsastamaton miehensä tämän unohdettua.

Maailmanmiehen kokemuksella tutuntututun kertomaan osannee suhtautua myös kriittisesti...
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Maailmanmies

Quote from: M on 09.01.2011, 01:12:54

Muuan tutuntuttu, noin 60-vuotias nainen menetti uskonsa poliisiin noin vuosi sitten koska joutui partion pysäyttämäksi autonsa oltua katsastamaton miehensä tämän unohdettua.

Maailmanmiehen kokemuksella tutuntututun kertomaan osannee suhtautua myös kriittisesti...
Kyllä yleensä joo, mutta tämä on täyttä totta.

Totuusko?

Lähtökohtaisesti oletan poliisien olevan aina ja kaikkialla esimerkillisiä ja rehellisiä. Valitettavasti myös poliisin ammattikunnassa on "mätämunia", jotka pilaavat omilla hölmöilyillään myös ammattimaisesti ja kunnioitettavasti toimivien poliisien maineen.

http://fifi.voima.fi/voima-artikkeli/2010/numero-9/virkavaltaa-mielivaltaa

http://www.pakkotoisto.com/yleinen-keskustelu/30810-tapaus-kotkan-poliisi/

Sean Sibelius

Quote from: Maailmanmies on 09.01.2011, 01:16:06

Vuoden olin töissä katsastusasemalla ja poliisit usein saattoivat asiakkaat katsastukseen jos se oli myöhässä mahdollisuuksien mukaan tietenkin. Jos asema oli kiinni tai liian kaukana, kilvet irrotetaan ja viedään asemalle, josta ne voidaan noutaa katsastuksen yhteydessä myöhemmin. Näissä tapauksissa tulee myös sakkoa, mutta ei 1100€ (todennäköisesti).

Jos ajoneuvo on poistettu liikennekäytöstä ja sillä ajetaan sen jälkeen poliisi vie kilvet, antaa sakot ja Trafilta tulee vähintään se 1000€ sakkoa. Jos tämä ei ole paskapuhetta, uskon että näin tässä käynyt. Eli ei poliisit tässä tapauksessa edes sakkoa kirjoita vaan Trafi.

Sitten vielä kysyisin Maailmanmieheltä mitä kuvittelet saavuttavasi vittuilemalla poliisille? Mikä on tavoitteesi?
Joka taistelee hirviöitä vastaan, katsokoon, ettei hän itse muutu siinä hirviöksi. Ja kun katsot kauan pimeyteen, katselee pimeys myös sinuun. - Nietzsche

Maailmanmies

Quote from: Sean Sibelius on 09.01.2011, 01:47:37

Vuoden olin töissä katsastusasemalla ja poliisit usein saattoivat asiakkaat katsastukseen jos se oli myöhässä mahdollisuuksien mukaan tietenkin. Jos asema oli kiinni tai liian kaukana, kilvet irrotetaan ja viedään asemalle, josta ne voidaan noutaa katsastuksen yhteydessä myöhemmin. Näissä tapauksissa tulee myös sakkoa, mutta ei 1100€ (todennäköisesti).

Jos ajoneuvo on poistettu liikennekäytöstä ja sillä ajetaan sen jälkeen poliisi vie kilvet, antaa sakot ja Trafilta tulee vähintään se 1000€ sakkoa. Jos tämä ei ole paskapuhetta, uskon että näin tässä käynyt. Eli ei poliisit tässä tapauksessa edes sakkoa kirjoita vaan Trafi.

Sitten vielä kysyisin Maailmanmieheltä mitä kuvittelet saavuttavasi vittuilemalla poliisille? Mikä on tavoitteesi?
Trafilla ei ole oikeutta kirjoittaa sakkoja.  Satun tietämään tämän tapauksen aika tarkkaan ja se on mennyt pilkulleen niin kuin sanon.

Poliisiin rekrytoidaan ihmisiä eri kriteereillä kuin ennen. Elämää ei ymmärretä, lakeja luetaan pilkuntarkasti, tavallisia ihmisiä kytätään mutta roistot saavat mennä.

Eniten risoo juuri liikenne. No, jos äly ei riitä rikostutkintaan eikä raamit ja rohkeus väkivaltatilanteisiin, niin jäljelle jää liikenteenvalvonta jossa asiakkaat ovat tavallisia ihmisiä.

Poliisin pitää tietää, että ei heitä yksinomaan faniteta vaikka Facebook-sivut ja pelit onkin. Siellä on aivan liikaa vallan väärinkäyttäjiä.

ajuha

muinoin, ja ennen vanhaan, olimme poliisin, mukaanluettuna krp ns.lain erilaidoilla, itselläni on poliisin toimintaa kohtaan, mukaanlukien poliisit henkilöinä, ja ihmisinä vain (positiivisia) kokemuksia, tietty "arvostus", toimi molemmin puolin,just, se mitä nykyään katsellaan blue-ray:nä plasma telkkarista.

poliisi teki työnsä, ja se siitä.

Marius

Oma näkemykseni on, että poliisin ei pidä pyrkiä olemaan mikään "ystävä",
tai "palveleva lähipoliisi", jonka kanssa "keskustellaan".
Poliisin on oltava ns. korttelin kovin kundi, ja tälle pitää olla uskottavaa substanssia. Naisia poliiseina pidän ilveilynä. Nakertavat poliisin uskottavuutta ja alentavat rimaa, rajusti. Sori vaan, mutta olen sitä mieltä.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Sean Sibelius

Quote from: Maailmanmies on 09.01.2011, 01:58:03

Trafilla ei ole oikeutta kirjoittaa sakkoja.  Satun tietämään tämän tapauksen aika tarkkaan ja se on mennyt pilkulleen niin kuin sanon.

Poliisiin rekrytoidaan ihmisiä eri kriteereillä kuin ennen. Elämää ei ymmärretä, lakeja luetaan pilkuntarkasti, tavallisia ihmisiä kytätään mutta roistot saavat mennä.

Eniten risoo juuri liikenne. No, jos äly ei riitä rikostutkintaan eikä raamit ja rohkeus väkivaltatilanteisiin, niin jäljelle jää liikenteenvalvonta jossa asiakkaat ovat tavallisia ihmisiä.

Poliisin pitää tietää, että ei heitä yksinomaan faniteta vaikka Facebook-sivut ja pelit onkin. Siellä on aivan liikaa vallan väärinkäyttäjiä.
Käsittääkseni sakko trafista lähtee 'verona' en tosin ole tästä varma mutta jokatapauksessa Trafin kautta tämä päätös lähtee.

Edelleen on epäselvää mitä pyrit saavuttamaan vittuilemalla poliiseille. Pitäisikö poliisien lopettaa heille annettujen sääntöjen noudattaminen, jotta toiminta olisi enemmän tätä 'elämän ymmärtämistä'? Ja edesauttaako vittuilu sääntöjen muuttamista? Onko tutuntutun sakko kaikkien poliisien syytä? Pitäisikö kaikkien poliisien lakata olemasta poliiseja jos säännöt ja ohjeistukset on mitä on? Vai vituttaako sinua yksinkertaisesti se että poliisi on sinua ylempi auktoriteetti?

ajuha

Quote from: Marius on 09.01.2011, 02:25:28
Oma näkemykseni on, että poliisin ei pidä pyrkiä olemaan mikään "ystävä",
tai "palveleva lähipoliisi", jonka kanssa "keskustellaan".
Poliisin on oltava ns. korttelin kovin kundi, ja tälle pitää olla uskottavaa substanssia. Naisia poliiseina pidän ilveilynä. Nakertavat poliisin uskottavuutta ja alentavat rimaa, rajusti. Sori vaan, mutta olen sitä mieltä.

ajuha ilmoittaa (epä)kohteliaimmin olevansa eri mieltä.

Jack

Quote from: Sean Sibelius on 09.01.2011, 01:47:37

Jos asema oli kiinni tai liian kaukana, kilvet irrotetaan ja viedään asemalle, josta ne voidaan noutaa katsastuksen yhteydessä myöhemmin.

Mistähän voisi käydä kysymässä tyyppikilpeä, jonka poliisit repivät moponi rungosta 12.11.1972. Kaverini ajoi mopolla, ja hän kertoi poliisien sanoneen, että tyyppikilven saa takaisin, kun muuttaa mopon lailliseksi ja käy näyttämässä sitä katsastusasemalla. Lähin katsastusasema oli tuohon aikaan 65 kilometrin päässä. Myöhemmin sellainen rakennettiin samalle paikkakunnalle. Niiteillä kiinni ollut tyyppikilpi oli revitty aika rumasti, ja siitä oli murtunut yksi kulma ja jäänyt paikalleen mopon runkoon. Myöhemmin maalasin mopon ja heitin kilvenkappaleen pois.

Poliisit veivät myös vakuutuskilven, mutta onneksi vuoden loppu oli lähellä, ja posti toi uuden kilven. Ajaminen siis jatkui, mutta koska mopossa ei ollut tyyppikilpeä, sillä olisi saanut joka tapauksessa sakot, joten ei sitä vaivauduttu korjaamaan.

Mopo on edelleen olemassa, joten teoriassa sen voisi katsastaa ja ottaa liikenteeseen. Mutta se voi olla vaikeaa, koska tyyppikilpeä ei ole.

Niin, että mistähän sen saa?

(tällainen mopo - ja esittelijä kuului tietenkin hintaan)

http://picasaweb.google.com/timpsu22/Solifer4speed#5322556131474157458

Sean Sibelius

Ei niitä Kilpiä kauaa säilytellä. Muutenkin sattuu aivoon muistella koko touhua niin ei siitä sen enempää. Hieno mopo tosin!

Ernst

Quote from: M on 09.01.2011, 01:12:54

Kyllä yleensä joo, mutta tämä on täyttä totta.

Ok. Poliisikuntaan mahtuu muutama mulkku, ja osassa poliisikuntaa sekaan on lirahtanut annos kusipäätä. Silti en pidä sitä ammattikuntaa, edes sen johtoa, täysin läpimätänä. Itse olen saanut asiallista kohtelua ja palvelua. Nuoret poliisit ovat välillä vähän kireitä.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

vrv

Poliiseihin pitäisi pääsääntöisesti suhtautua myönteisesti. Korostan sanaa pitäisi.

Nykyinen suuntaus koulutuksessa ja ohjesäännössä on vaan johtanut siihen että kunnioituksesta on kohta enään rippeet jäljellä.

Esim jos Kauhajoen kouluammuskelu olisi tapahtunut 1960-luvulla, ei poliisi olisi odotellut koulun kivijalan suojassa kuin sen ajan että suomi-kp:iin olisi saatu riittävästi lisä lippaita ja sitten olisi painuttu sisään ja vauhdilla. Luotiliivejä, kilpiä ja komposiittikypäriä ei ollut ja ne todennäköisesti olisi koettu haitaksi.
Kaiken lisäksi tällä Kauhajoen "sankarilla" oli aseena 22 kaliberin pistooli (poliisi tiesi), jonka luodit pysähtyvät nykyisiin varusteisiin.

Kyllä tuollaista viivyttelyä voi pelkuruudeksi kutsua.  
"Tulkoot hurttina aroiltaan, multiin mahtuvat tänne"
Uuno Kailas